Welke CV bij aanschaf van een hybride warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Beste tweakers,

Wij hebben laatst een woning aangeschaft die nu geupdate word met wat meer energiebesparende maatregelen. (Lees: vooral gasbesparende)

Nu hadden wij laatst voorgenomen om een CW5 gas CV ketel van ATAG te huren (i36ECZ om precies te zijn), maar nu dacht ik er laatst over na en leek het mij misschien financieel niet efficiënt om een grote CV ketel te nemen als we ook een warmte pomp willen nemen.

Heeft een van jullie hier ervaring mee?
Zouden jullie aanraden om een kleinere CV ketel te nemen indien wij een warmtepomp aanschaffen?

Ik heb ook bij nefit-bosch hun vragenlijst ingevuld en toen kwam ik uit op het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJ3W8EGjgsSGoImpQaXFVh4sv3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vXvH0eH0Hd8WyaiL1WLvHvRC.png?f=fotoalbum_large
Hier raden ze ook een CW5 aan. Dus misschien is het toch slim om de CW5 aan te houden?

Ook een vraag m.b.t. de locatie van de warmte pomp, ik wilde die misschien op de achtergevel of op het hellend dak om het zo dicht mogelijk bij de CV te hebben. Is dit uberhaupt mogelijk en heb ik vergunningen nodig om dit te doen? Als iemand hier ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag.

Ik weet niet echt wat de maximale afstand is die tussen de warmtepomp en de CV kan zitten.

Achtergrond informatie:
We hebben een bad, douche en geen boilers. Dus de CV verzorgt ook het warm water in huis.
Het liefst hebben we dat iemand kan douchen en het warme water beneden kan gebruiken met minimale temperatuurfluctuaties.
Huis heeft spouwmuur isolatie van toen het gebouwd werd (1981). Dak en vloer isolatie word binnenkort gedaan. Rd van het dak en de vloer moet dan rond 4.5 liggen volgens de installateur.
Er komen ook zonnepanelen als ik een aanbieder heb uitgekozen dus er zullen 11 panelen zijn goed voor ongeveer 4400 Wp. Als iemand mij hierbij wil helpen, ik heb er ook een topic over geopend: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2125042
De keuken zal na renovatie alleen maar elektrische apparaten bevatten waaronder een oven, magnetron, inductiekookplaat en vaatwasser.
Wij hebben hiernaast ook een wasmachine-droger combi.
Het gaat om een rijtjes woning.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met een bad en douche kom je bij cv-verkopers op CW5 uit, ja.
Die ketel kost meer dan een warmtepompboiler, dus als je daar plek voor hebt kan je voor ongeveer hetzelfde bedrag gasloos.
Aangenomen dat je ca 1000 m³ gas verbruikt en dat die unit 5 kW kan leveren bij -10°C.
Lees ook de hippe nieuwe TS van Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic .

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

gezien de kosten is het vrij onzinnig om die gasketel te houden. gewoon die oude meuk eruit en overstappen op volledig electrisch. dat bespaart je al 300+ euro per jaar aan gas vastrecht. daar kan je boel stroom voor kopen...

dit is een belangrijk concept:

je mate van isolatie heeft niks te maken met het wel of niet kunnen nemen van een warmtepomp, het zegt alleen iets over hoeveel energie je nodig hebt.

je afgiftesysteem heeft een veel grotere invloed en daar lees ik niks van.

je plannen tot zover met ketels huren of voor 7k een warmtepomp neerzetten en dan alsnog 3k neerleggen voor een nieuwe ketel is gewoon geldverspilling. voor 3,5k koop je zelf een losse warmtepomp en een 1500~2000 koop je een warmtepompboiler en die installeer je zelf in een straf weekeind met een handige buurman want van een installateur hoef je het niet te hebben het aankomende jaar. of was je nog niet opgevallen dat een warmtepompboiler goedkoper is dan een cv ketel en een los monoblok van panasonic letterlijk de helft kost van die prijs die ze je proberen te laten betalen?

en huren is gewoon foei, dat doe je niet als eigenaar.

[ Voor 71% gewijzigd door flippy op 17-04-2022 19:47 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55
Verder zou ik als woningeigenaar NOOIT een toestel huren. Het is ten eerste duurder dan kopen, en bij verkoop van de woning een nadeel.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
flippy schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:41:
gezien de kosten is het vrij onzinnig om die gasketel te houden. gewoon die oude meuk eruit en overstappen op volledig electrisch. dat bespaart je al 300+ euro per jaar aan gas vastrecht. daar kan je boel stroom voor kopen...

dit is een belangrijk concept:

je mate van isolatie heeft niks te maken met het wel of niet kunnen nemen van een warmtepomp, het zegt alleen iets over hoeveel energie je nodig hebt.

je afgiftesysteem heeft een veel grotere invloed en daar lees ik niks van.

je plannen tot zover met ketels huren of voor 7k een warmtepomp neerzetten en dan alsnog 3k neerleggen voor een nieuwe ketel is gewoon geldverspilling. voor 3,5k koop je zelf een losse warmtepomp en een 1500~2000 koop je een warmtepompboiler en die installeer je zelf in een straf weekeind met een handige buurman want van een installateur hoef je het niet te hebben het aankomende jaar. of was je nog niet opgevallen dat een warmtepompboiler goedkoper is dan een cv ketel en een los monoblok van panasonic letterlijk de helft kost van die prijs die ze je proberen te laten betalen?

en huren is gewoon foei, dat doe je niet als eigenaar.
toon volledige bericht
Dat was me inderdaad nog niet opgevallen, wij waren van de onderstelling dat een CV met warmtepomp uiteindelijk goedkoper zou uitkomen. Ook wist ik nog niet veel over een warmtepompboiler dus daar moet ik me even over inlezen. De reden dat we wilden huren was omdat we daardoor de service en de kosten van de ketel niet van te voren hoefden te betalen maar het is over de totale termijn inderdaad duurder. Ik zal ze even bellen om te kijken of het toch kunnen annuleren. Bedankt voor de tip.

Ik zal me wat meer inlezen over gasloos verwarmen met een warmtepompboiler, bedankt voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
hesselbeertje schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:43:
Verder zou ik als woningeigenaar NOOIT een toestel huren. Het is ten eerste duurder dan kopen, en bij verkoop van de woning een nadeel.
De vorige poster had dat inderdaad ook gemeld, ik heb er niet al te veel bij stil gestaan omdat andere huiseigenaren die ik voorheen heb gesproken ook soms een apparaat gehuurd hadden en de makelaar ook zei als je niet al te lang blijft dat het misschien beter is om te huren.

Maar na het meermaals nu gehoord te hebben, moet ik het misschien opnieuw overwegen. Alsnog bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ammo123 schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:51:
[...]

Dat was me inderdaad nog niet opgevallen, wij waren van de onderstelling dat een CV met warmtepomp uiteindelijk goedkoper zou uitkomen. Ook wist ik nog niet veel over een warmtepompboiler dus daar moet ik me even over inlezen. De reden dat we wilden huren was omdat we daardoor de service en de kosten van de ketel niet van te voren hoefden te betalen maar het is over de totale termijn inderdaad duurder. Ik zal ze even bellen om te kijken of het toch kunnen annuleren. Bedankt voor de tip.

Ik zal me wat meer inlezen over gasloos verwarmen met een warmtepompboiler, bedankt voor de informatie!
financieel zal gasloos altijd goedkoper zijn. weg met die hybride onzin. nergens voor nodig.

een panasonic van 5kW zal genoeg zijn voor de meeste neerlansche rijtjeshuizen die geen kippengaas hebben als ramen. doe er een calypso split or explorer v4 bij afhankelijk van de situatie en dan ben je nog steeds goedkoper uit zelfs zonder de subsidies die ze tactisch even eraf rekenen maar je wel moet voorschieten en met huren gaan hun met die knaken er vandoor.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 17-04-2022 20:04 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
flippy schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:00:
[...]

financieel zal gasloos altijd goedkoper zijn. weg met die hybride onzin. nergens voor nodig.

een panasonic van 5kW zal genoeg zijn voor de meeste neerlansche rijtjeshuizen die geen kippengaas hebben als ramen. doe er een calypso split or explorer v4 bij afhankelijk van de situatie en dan ben je nog steeds goedkoper uit zelfs zonder de subsidies die ze tactisch even eraf rekenen maar je wel moet voorschieten en met huren gaan hun met die knaken er vandoor.
De bestelling is als het goed is nu geannuleerd op jullie advies, ik zal mij binnenkort wat meer verdiepen in de genoemde alternatieven. Erg bedankt voor het meedenken!

Zijn er bepaalde websites waar ik warmtepompen e.d. kan aanschaffen die je zou aan kunnen raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ammo123 schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:14:
[...]

De bestelling is als het goed is nu geannuleerd op jullie advies, ik zal mij binnenkort wat meer verdiepen in de genoemde alternatieven. Erg bedankt voor het meedenken!

Zijn er bepaalde websites waar ik warmtepompen e.d. kan aanschaffen die je zou aan kunnen raden?
warmtepompboiler als je die in de garage kan dumpen of op de zolder ivm de 2 grote 160mm pijpen: https://www.esanico.be/nl...inhoud_voorraadboiler-270
kan je neerzetten zonder gedoe maar de grote leidingen kan een issue zijn.

of de split versie. dus met kleine buitenunit dus stil binnen. iets duurder maar kan aangesloten worden door elke lokale aircoboer. https://www.esanico.be/nl...inhoud_voorraadboiler-270

meestal kan je die wwel kwijt waar je oude CV hangt. helemaal de kleine tank maar ik adviseer de grote. dan kan de temperatuur omlaag wat weer efficenter is.

de buitenunit is apart: https://www.esanico.be/nl...oor-warmtepompboiler.html

de warmtepomp voor je verwarming kan een simpele WH-MDC05J3E5 zijn. waar je die kan krijgen is vers 2. kijk even in het warmtepomptopic voor advies waar je die ergens kan krijgen voor de winter...

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 17-04-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
flippy schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:20:
[...]

warmtepompboiler als je die in de garage kan dumpen of op de zolder ivm de 2 grote 160mm pijpen: https://www.esanico.be/nl...inhoud_voorraadboiler-270
kan je neerzetten zonder gedoe maar de grote leidingen kan een issue zijn.

of de split versie. dus met kleine buitenunit dus stil binnen. iets duurder maar kan aangesloten worden door elke lokale aircoboer. https://www.esanico.be/nl...inhoud_voorraadboiler-270

meestal kan je die wwel kwijt waar je oude CV hangt. helemaal de kleine tank maar ik adviseer de grote. dan kan de temperatuur omlaag wat weer efficenter is.

de buitenunit is apart: https://www.esanico.be/nl...oor-warmtepompboiler.html

de warmtepomp voor je verwarming kan een simpele WH-MDC05J3E5 zijn. waar je die kan krijgen is vers 2. kijk even in het warmtepomptopic voor advies waar je die ergens kan krijgen voor de winter...
toon volledige bericht
Dus in deze situatie heb je een aparte boiler die alleen het water verwarmt voor gebruik bij het douchen en in de keuken e.d. en een warmtepomp die alleen aangesloten is op de verwarming. Dus het zijn compleet aparte systemen?

Ik heb nog nooit een boiler in gebruik gehad, dus het kan zijn dat mijn vragen een beetje dom overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ammo123 schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:30:
[...]

Dus in deze situatie heb je een aparte boiler die alleen het water verwarmt voor gebruik bij het douchen en in de keuken e.d. en een warmtepomp die alleen aangesloten is op de verwarming. Dus het zijn compleet aparte systemen?

Ik heb nog nooit een boiler in gebruik gehad, dus het kan zijn dat mijn vragen een beetje dom overkomen.
ja. dat is het meest simpele en practische voor de meeste mensen en ook relatief simpel te installeren voor een beetje handige zaterdagklusser.

je kan ook een losse tank kopen en die verwarmen met de "grote" warmtepomp maar dat is lastiger voor de meeste en grofweg even duur kort gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55
Ammo123 schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:52:
[...]

De vorige poster had dat inderdaad ook gemeld, ik heb er niet al te veel bij stil gestaan omdat andere huiseigenaren die ik voorheen heb gesproken ook soms een apparaat gehuurd hadden en de makelaar ook zei als je niet al te lang blijft dat het misschien beter is om te huren.

Maar na het meermaals nu gehoord te hebben, moet ik het misschien opnieuw overwegen. Alsnog bedankt!
Iedereen moet natuurlijk zijn eigen keuze maken, maar reken goed uit wat een huurketel in 15 jaar kost.

Daarnaast kun je bij koop gewoon een lokale installateur benaderen, dan zie je al heel andere prijzen als die de verhuurder als 'koopprijs' noemt.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
flippy schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:38:
[...]

ja. dat is het meest simpele en practische voor de meeste mensen en ook relatief simpel te installeren voor een beetje handige zaterdagklusser.

je kan ook een losse tank kopen en die verwarmen met de "grote" warmtepomp maar dat is lastiger voor de meeste en grofweg even duur kort gezegd.
Bedankt voor de informatie, ik zal me er in verdiepen.

Uit je berichten kan ik opmaken dat je hier al wat meer ervaring in hebt dus ik wil aannemen dat je dezelfde setup thuis hebt, correct?

Zou je een indicatie kunnen geven wat het verschil qua elektriciteit verbruik is van voor en na het installeren van dergelijke warmtepompboiler en verwarmingswarmtepomp? Ik heb gisteren gelezen dat de hoeveelheid elektriciteit dat het verbruikt best hoog ligt. Ik heb getallen gezien van 3000kWh per jaar alleen aan een warmtepomp. Sommigen roepen 7000kWh, wat waarschijnlijk te drastisch is maar het baart wel zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ammo123 schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:51:
[...]

Bedankt voor de informatie, ik zal me er in verdiepen.

Uit je berichten kan ik opmaken dat je hier al wat meer ervaring in hebt dus ik wil aannemen dat je dezelfde setup thuis hebt, correct?

Zou je een indicatie kunnen geven wat het verschil qua elektriciteit verbruik is van voor en na het installeren van dergelijke warmtepompboiler en verwarmingswarmtepomp? Ik heb gisteren gelezen dat de hoeveelheid elektriciteit dat het verbruikt best hoog ligt. Ik heb getallen gezien van 3000kWh per jaar alleen aan een warmtepomp. Sommigen roepen 7000kWh, wat waarschijnlijk te drastisch is maar het baart wel zorgen.
je denkt en kijkt verkeerd.

je moet niet kijken naar kWh's op je eindafrekneing maar hoeveel gas je nu wegstookt en hoeveel kWh je warmtepomp gaat verbruiken om diezelfde hoeveelheid warmte op te wekken. een grove middenmoot kan je nemen door de gaskosten die je nu hebt te halveren. dus 100 euro per maand aan gas word 50 euro aan stroom. even ruw genomen en als je geen idiote prijsvechter onzin leverancier gebruikt maar gewoon de nuon of zo.

1 kuub gas staat gelijk aan 8kW aan energie. om 8 kW aan energie te maken heb je 1.5~2kWh aan stroom nodig. dus 1 euro de koob aan gas (als het al niet meer is) word 50 cent aan stroom + de vastrecht voor je gas die je kwijtraakt wat ook nog 35 euro de maand is....

voordeel is dat als je ook je dak voor tot achter volknikkert met zonnepanelen je dus al die overschotten die je zomers produceert je in de winter opgebruikt. dus zolang je genoeg dak hebt kan je gratis stoken....

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 18-04-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:46
flippy schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:20:
[...]

je denkt en kijkt verkeerd.

je moet niet kijken naar kWh's op je eindafrekneing maar hoeveel gas je nu wegstookt en hoeveel kWh je warmtepomp gaat verbruiken om diezelfde hoeveelheid warmte op te wekken. een grove middenmoot kan je nemen door de gaskosten die je nu hebt te halveren. dus 100 euro per maand aan gas word 50 euro aan stroom. even ruw genomen en als je geen idiote prijsvechter onzin leverancier gebruikt maar gewoon de nuon of zo.

1 kuub gas staat gelijk aan 8kW aan energie. om 8 kW aan energie te maken heb je 1.5~2kWh aan stroom nodig. dus 1 euro de koob aan gas (als het al niet meer is) word 50 cent aan stroom + de vastrecht voor je gas die je kwijtraakt wat ook nog 35 euro de maand is....

voordeel is dat als je ook je dak voor tot achter volknikkert met zonnepanelen je dus al die overschotten die je zomers produceert je in de winter opgebruikt. dus zolang je genoeg dak hebt kan je gratis stoken....
toon volledige bericht
Een kuub gas geeft 9,7kWh aan energie, geen 8. Die 8 die hier wordt gebruikt houdt rekening met verliezen in de installatie. Een COP van 3 lijkt me ook wat redelijker om mee te rekenen, dan kan het alleen maar mee vallen. Inregelen is namelijk nogal een dingetje wat bij installateurs geregeld mis gaat.

Omgerekend vanaf het gasverbruik: stel 2000M3, dan is het 2000M3 x 9,7kWh is 19400kWh aan stroom. Dat is je gasverbruik in kWh. De warmtepomp maakt van 1kWh ongeveer 3KW warmte. Het stroomverbruik wordt dan zo'n 6500kWh (19400kWh / 3). Dat is het energieverbruik, nog niet het benodigde vermogen van de warmtepomp. Met een betere COP gaat je stroomverbruik natuurlijk omlaag.

Als je water en verwarming wil gaan scheiden dan neem je je huidige gasverbruik en haal je daar 90M3 per persoon van af. Dat is de maatstaf voor het gasverbruik per persoon per jaar voor gebruik van warm water. Het restverbruik deel je door 200, dat is je benodigde vermogen van de WP voor verwarmen van de woning.

In geval van die 2000M3 en twee personen in huis is dat dus zo'n 9KW: 2000M3 - 2x90M3 = 1820M3 / 200 = 9KW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Insert12 (en @Ammo123 ) zonder info over het afgiftesysteem kan je daar niks over zeggen.
Met LTV zoals vloerverwarming is een jaarCOP van 4.5 gewoon prima haalbaar. Met jaren '90 radiatortjes niet, maar dat verbeteren is doorgaans makkelijker en goedkoper dan isoleren :)

Er staat een template in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic waar je misschien wat aan hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 18-04-2022 21:52 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Proton_ schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:43:
@Insert12 (en @Ammo123 ) zonder info over het afgiftesysteem kan je daar niks over zeggen.
Met LTV zoals vloerverwarming is een jaarCOP van 4.5 gewoon prima haalbaar. Met jaren '90 radiatortjes niet, maar dat verbeteren is doorgaans makkelijker en goedkoper dan isoleren :)

Er staat een template in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic waar je misschien wat aan hebt.
Dat heb ik inderdaad gezien, bedankt voor het linken.

Het plan is om eerst te isoleren en dan vloerverwarming en LTV te installeren indien we de warmtepomp aanschaffen. Dit moet allemaal natuurlijk besproken worden met de vriendin die iets minder enthousiast om grote ingrepen te doen. Vloerverwarming wilde ze eerst ook niet, maar ze is nu volgens mij iets warmer erover dus het komt wel :).
Pagina: 1