Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiZwpnXZhUbRpiioC9XfBF0HWwk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qcqfAZsUQyxyaLFMuPdj9NCC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVYIBSEUYopAp2-JfZxMuCMjyBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GB5w0w7X3W8h4MKhx1sYnom3.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVZsv03frG7frQbEaYq1NPPlRdM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6xzKhHmW6Cm5iTklXh3O9pFU.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Volgens mij zouden 11 stuks wel moeten passen
Schaduw
Er is wat schaduw vanaf het huis ten westen van ons. Ik weet niet hoe hoog het dak is, ik krijg binnenkort een lasermeter binnen om het even op te meten.
Jaarverbruik
rond de 2200kWh op dit moment maar dit gaat binnenkort omhoog vanwege een nieuwe keuken (met alle elektrische foefjes) en potentiele warmtepomp in de toekomst. Ik heb de panelen boeren 3500kWh doorgegeven.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase. Plan is voor 3-fase binnenkort.
Budget en doel
Rond de 6500 euro (Mag meer indien overtuigend)
Wie gaat het project uitvoeren
Panelenboer
Bijhouden van data
Nog niet super veel over gelezen
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvvKbwoM8Z2fqc1x9bNALY-kViE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WCAvdNoVdvCQ9i7xUwkYY24F.png?f=fotoalbum_large

Alle prijzen zijn inclusief BTW. De euro/Wp is ook gebaseerd op de prijs incl. BTW.

De meterkast is oud en de zegels moeten geknipt worden bij het vervangen dus ik laat dit liever tegelijkertijd met de meterkast doen. Heb wel gemerkt dat dit het ongeveer 650euro duurder maakt ex btw. Als jullie suggesties hebben hoor ik het graag!
Regio
Mid-limburg

Ik vroeg me af of jullie slimme mensen mij misschien kunnen helpen met de volgende vragen:
- Zijn dit normale prijzen tegenwoordig? Elke offerte komt uit op ongeveer dezelfde watt piek wat vergeleken met offertes die ik hier rond heb zien komen best hoog zijn.
- Ik wil over gaan op 3-fase, is het slim om een omvormer op 3 fase of op 1 fase te nemen? Ik zelf zou denken 3 fase omdat ik dan over alle fases opgewekte elektriciteit kan gebruiken.
- Sommige aanbieders roepen dat vanwege de schaduw van de buren aan de west kant, de zonnepanelen kappen met werken na 13:00. Dus sommige raden aan om mini-omvormers te gebruiken of solar edge. Andere zeggen ja die waar schaduw op komt, die zonnepanelen kunnen wel op een aparte string dus dat zou de inefficiëntie moeten verminderen. En weer anderen zeggen, ja die inefficiëntie is minimaal dus gewoon een string omvormer en klaar. Ik hoor graag van jullie wat jullie denken.
- Nog bepaalde suggesties of aanraders m.b.t. aanbieders van zonnepanelen in midden limburg?

[ Voor 3% gewijzigd door Ammo123 op 16-04-2022 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Kleine bump, had de titel wat beter moeten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:48
De oriëntatie mist?
Waarom wil je naar 3 fase, voor je kookplaat? Want voor 11 panelen zou het niet hoeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ammo123
@lothar Ik heb een afbeelding met de orientatie toegevoegd, bedankt voor de opmerking.

De redenen om naar 3-fase te gaan is vooral omdat we een compleet nieuwe keuken gaan plaatsen met alles elektrisch, we willen binnen 5 jaar ook over gaan op elektrisch rijden en we zijn van plan om een warmtepomp aan te schaffen binnen 5 jaar. Op 1-fase lijkt ons dat erg veel en qua maandelijkse kosten gaan we niet achteruit bij het omzetten naar 3-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Nog een vraag: Heeft een van jullie ervaring met het vervangen van de meterkast zonder hoofdschakelaar? Moet je in die situatie de zegels van Enexis in mijn geval doorknippen of kan dat ook anders? Ik heb een slimme meter, kan daar niets mee gedaan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je de breedte maten van je dak nagemeten met een rolmaat?
Ik denk niet dat het klopt...

Is het huis van de buren even breed?
Dan kan je ook de panelen tellen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zou wel optimizers/schaduw management/micro omvormers overwegen met het verlaagde dak van de buren. Je kan met micro omvormers evt. ook de overstap naar 3 fasen uitstellen en deze later verdelen over je groepen als dat alsnog nodig is. Ik zou dan wel kijken naar hoogst mogelijke Wp per paneel wat je kwijt kan op je dak, minder omvormers maakt het dan iets goedkoper. Je kan dan zelfs ook met verschillende maten panelen werken voor maximale dekking.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 17-04-2022 17:58 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ammo123 schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:23:
Nog een vraag: Heeft een van jullie ervaring met het vervangen van de meterkast zonder hoofdschakelaar? Moet je in die situatie de zegels van Enexis in mijn geval doorknippen of kan dat ook anders? Ik heb een slimme meter, kan daar niets mee gedaan worden?
Het beste is spanningsloos maar met een enkel fase kast wel eens onder spanning gedaan, niet aan te raden zonder wat elektra ervaring.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Rol-Co schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:06:
Het beste is spanningsloos maar met een enkel fase kast wel eens onder spanning gedaan, niet aan te raden zonder wat elektra ervaring.
@Ammo123 Ik zou het toch afraden om het onder spanning (zelf) te doen. Ook ik heb mijn kast vervangen en had geen hoofdschakelaar in de oude, allemaal goed gegaan maar achteraf bedacht ik mij dat dit ook wel eens verkeerd had kunnen aflopen.

Een wcd of schakelaar hangt normaalgesproken achter een aardlek waardoor je bij een 'foutje' nog enigzins beschermd bent maar bij je aanvoer is de 25A (minimaal) écht wel gevaarlijk.

Op het moment dat je je installatie gaat (/laat) vervangen kan je dit plannen met je energieleverancier of installateur die kan/mag verzegelen. Mocht je nog geen slimme meter hebben kan je dat ook allemaal in 1 keer doen met minimale kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@DukeBox
Dat zeg ik, zonder elektra ervaring niet doen, ook heb je dan de spullen niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
[Video: https://imgur.com/a/LnG2NJx]

Kon het niet laten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
AUijtdehaag schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:46:
Heb je de breedte maten van je dak nagemeten met een rolmaat?
Ik denk niet dat het klopt...

Is het huis van de buren even breed?
Dan kan je ook de panelen tellen.
Dit is wat ik met dakpannentellen heb kunnen achterhalen. Ik krijg binnenkort een laser afstandsmeter binnen zodat ik een wat accuratere afmeting kan krijgen. Er zijn al wel wat aanbieders geweest die het hebben gemeten en kwamen met het volgende opzet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfPWTaSVYIbZm_2tAQbUUPhPVwM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mVhTL4CXf0S6vop3APwyojBk.png?f=user_large

En dit zou moeten passen volgens meerdere aanbieders.

Volgens de kadastrale kaart lijken de breedtes hetzelfde, maar ik heb dat dakraam wat een beetje roet in het eten gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
DukeBox schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:56:
Ik zou wel optimizers/schaduw management/micro omvormers overwegen met het verlaagde dak van de buren. Je kan met micro omvormers evt. ook de overstap naar 3 fasen uitstellen en deze later verdelen over je groepen als dat alsnog nodig is. Ik zou dan wel kijken naar hoogst mogelijke Wp per paneel wat je kwijt kan op je dak, minder omvormers maakt het dan iets goedkoper. Je kan dan zelfs ook met verschillende maten panelen werken voor maximale dekking.
Dus volgens jou zou het beter zijn om een 1-fase meterkast te laten installeren en alles op 1-fase te houden tot we echt meer gaan verbruiken? We willen een compleet elektrische keuken installeren met oven, inductiekookplaat, vaatwasser en magnetron en hebben ook een was-drogercombi en waarschijnlijk een elektrische auto in de nabije toekomst. Misschien had ik dit bij de post moeten vermelden.

Ik heb nog niet veel kunnen lezen over enphase op 3-fase. De aanbieder had gezegd dat wanneer we 3-fase zouden willen, dat we dan een vijf aderige kabel van de zonnepanelen naar de meterkast moeten trekken in plaats van een drie aderige. Wat wel kon, maar het is goedkoper om het van het begin zo te doen dan later.

We gaan ook veel verduurzaamingsacties uitvoeren in het komende jaar of twee, dus ik zou denk ik toch voor een 3-fase situatie gaan in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Rol-Co schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:06:
[...]

Bedankt voor het advies, ik was al niet van plan met "live" kabels te gaan klooien. Dan betaal ik toch liever iets extra om het goed geregeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Dit is zeker iets dat ik wil voorkomen, al hoop ik dat ik niet zo snugger ben om dit met kabels te doen die op spanning zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1629206

Dakpannen tellen kan maar dan moet je wel de maat vd pannen weten.

Het is niet nodig om een 3fase omvormer aan te schaffen als je "maar" 11 panelen op je dak laat leggen. Dat heeft niets met een 3fase kookgroep of 3 fase laadpaalaansluiting te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 1629206 op 17-04-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Anoniem: 1629206 schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:51:

Het is niet nodig om een 3fase omvormer aan te schaffen als je "maar" 11 panelen op je dak laat leggen.
Maar hoe gaat dat dan in de toekomst stel dat je een 3-fase setup thuis hebt en de zonnepanelen leveren maar op 1-fase. Dan gebruiken apparaten op de andere 2 overgebleven fasen de opgewekte energie niet, toch?

Met het afschaffen van het salderen zou het toch slimmer zijn om een 3-fase omvormer te hebben zodat alle fases gebruik kunnen maken van de opgewekte energie van de zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123

Het is niet nodig om een 3fase omvormer aan te schaffen als je "maar" 11 panelen op je dak laat leggen. Dat heeft niets met een 3fase kookgroep of 3 fase laadpaalaansluiting te maken.
De dakpannen waren 35 bij 29, maar het is volgens mij niet super accuraat als ik dat zo hoor. Ik zal het even met een rolmaat en later met een laser nameten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:03
Rolmaat uit het dakraam steken. Kun hij ze zo opmeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kijk even hoe de kwaliteit nog is van het dakraam.
Ik heb bij mezelf (en bij de buren) het dakraam verwijderd, om het beter vol te kunnen leggen.
Scheelt ook een hoop warmte op zolder.

Dan passen er mischien 15 panelen (is erg afhankelijk van de breedte)
En dan zou ik een 3-fase SMA omvormer ophangen, die kan prima met de gedeeltelijke schaduw omgaan aan het eind van de dag.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Plaats dan een nieuw dakraam op noord.
Panelen daar plaatsen is dan ook nog een optie. Op dezelfde 3-fase omvormer. Die heeft 2 mppt ingangen.

En als je zelf 2 rechterhanden hebt en een steiger kunt lenen:
AUijtdehaag in "Offerte check limburg"
Kan je die centjes die over blijven weer in een warmtepomp stoppen.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-04-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:51
Vorig jaar oktober laten plaatsen prijzen zien er niet heel gek uit al vertekend de meterkast een beetje. Uiteindelijk door Solar concepts laten doen al was Natuurlijk Energie ook lang in de race (heb van de 3 installaties bij familie geen klachten gehoord.) Beide plaatsen graag Enphase systemen waar wij uiteindelijk ook voor gekozen hebben.

Meterkast onder spanning vervangen kan maar is niet aan te raden. Maar als je toch gaat ombouwen is dit wellicht op dezelfde dag te plannen. Moderne hoofdautomaten kunnen meestal zelf worden uitgezet zonder de zegel te verbreken. Anders zorgen dat degene die de meterkast vervangt ook zegelrecht heeft, kan hij het direct fikse .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ammo123 schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:44:
Dus volgens jou zou het beter zijn om een 1-fase meterkast te laten installeren en alles op 1-fase te houden tot we echt meer gaan verbruiken?
Dat is niet precies war ik bedoel, het was meer een combinatie op dit hier onder:
We willen een compleet elektrische keuken installeren met oven, inductiekookplaat, vaatwasser en magnetron en hebben ook een was-drogercombi en waarschijnlijk een elektrische auto in de nabije toekomst. Misschien had ik dit bij de post moeten vermelden.
Als dat voor later in de planning staat, zou ik dat tot dan uitstellen. Je kan dan de installatie precies zo aanpassen voor wat je dan precies nodig hebt.

Ik ga er dan ook vanuit dat er nu niets aangepast moet worden behalve hooguit een pv groep er bij.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 17-04-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
DukeBox schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:07:
[...]

Dat is niet precies war ik bedoel, het was meer een combinatie op dit hier onder:

[...]

Als dat voor later in de planning staat, zou ik dat tot dan uitstellen. Je kan dan de installatie precies zo aanpassen voor wat je dan precies nodig hebt.

Ik ga er dan ook vanuit dat er nu niets aangepast moet worden behalve hooguit een pv groep er bij.
De meterkast is dusdanig verouderd dat het compleet vervangen moet worden, vandaar dat het is meegenomen in de offertes van de panelenboeren. Het idee was dat als we toch een nieuwe meterkast nodig hebben dat we dan ook gelijk over gaan op 3-fase om voorbereid te zijn op de toekomst. maar dit zou je dus niet adviseren?

Een PV-group zou niet kunnen denk ik, want we hebben nog smeltzekeringen nu (vandaar dat we een nieuwe groepenkast willen) en ik heb gemerkt dat de aanbieders liever een nieuwe groepenkast plaatsen dan iets met smeltzekeringen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Refro schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:58:
Vorig jaar oktober laten plaatsen prijzen zien er niet heel gek uit al vertekend de meterkast een beetje. Uiteindelijk door Solar concepts laten doen al was Natuurlijk Energie ook lang in de race (heb van de 3 installaties bij familie geen klachten gehoord.) Beide plaatsen graag Enphase systemen waar wij uiteindelijk ook voor gekozen hebben.

Meterkast onder spanning vervangen kan maar is niet aan te raden. Maar als je toch gaat ombouwen is dit wellicht op dezelfde dag te plannen. Moderne hoofdautomaten kunnen meestal zelf worden uitgezet zonder de zegel te verbreken. Anders zorgen dat degene die de meterkast vervangt ook zegelrecht heeft, kan hij het direct fikse .
Natuurlijke Energie kost ongeveer hetzelfde als de mensen van visie duurzaam en beide bieden solaredge en enphase aan, maar als ik de keuze heb uit beide kies ik toch liever voor enphase. Ik krijg ze binnenkort over de vloer en dan gaan we het zien want Natuurlijke Energie vond dat er maar 6 stuks op het dak pasten, waar ik het niet mee eens ben.

Van solar concepts heb ik nog niet gehoord, ik zal ze even berichten. Bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ammo123
AUijtdehaag schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:57:
Ik heb bij mezelf (en bij de buren) het dakraam verwijderd, om het beter vol te kunnen leggen.

En dan zou ik een 3-fase SMA omvormer ophangen, die kan prima met de gedeeltelijke schaduw omgaan aan het eind van de dag.

Panelen daar plaatsen is dan ook nog een optie. Op dezelfde 3-fase omvormer. Die heeft 2 mppt ingangen.

Het dakraam is recent vernieuwd volgens mij, maar ik zal er binnenkort even naar kijken. De zolder is nog niet geisoleerd dus het verplaatsen van het dakraam zou nog (relatief simpel) kunnen. Moeten even kijken hoe we dat gaan doen indien we dat willen.

Ik zal een blik werpen op de offerte check. Het zou inderdaad wel wat schelen om het zelf te plaatsen, maar ik was van de veronderstelling dat het gevaarlijk zou zijn met de grote stromen e.d. en omdat ik gewoon niet alle gereedschap heb. Maar met de besparingen zou ik die waarschijnlijk kunnen kopen en alsnog geld overhouden vergeleken met de oplossingen van de aanbieders.

Ik ben relatief nieuw in limburg dus ik heb jammer genoeg geen stijger tot mijn beschikking. Als iemand hier in midden limburg woont een een stijger kwijt kan voor een tijdje dan word dat op prijs gesteld O+ .

Anders is huren natuurlijk ook een optie, maar daar moet ik even wat meer tijd aan besteden qua uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Huren is prima te doen voor een weekje.
Dan heb je ze er wel op liggen.

Het is echter overal druk.
LED-Maniak in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Dus je moet geluk hebben als er iets op voorraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
AUijtdehaag schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:39:
Huren is prima te doen voor een weekje.
Dan heb je ze er wel op liggen.

Het is echter overal druk.
LED-Maniak in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Dus je moet geluk hebben als er iets op voorraad is.
Oei, dat klinkt inderdaad niet zo best.

Ik heb ook van de aanbieders vernomen dat het erg heet is.

In een oververhitte markt nog "betaalbaar" een huis kunnen kopen, is het verduurzamen ook oververhit. Zit niet echt mee de laatste tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ammo123 schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:40:
[...]

Oei, dat klinkt inderdaad niet zo best.

Ik heb ook van de aanbieders vernomen dat het erg heet is.

In een oververhitte markt nog "betaalbaar" een huis kunnen kopen, is het verduurzamen ook oververhit. Zit niet echt mee de laatste tijd :P
Wen er maar aan, alles is moeilijk tegenwoordig of niet leverbaar, of duurt weken in bestelling. Heb daar op mijn werk al een jaar "last" van.
Frituur olie is ook 4,- de liter.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1629206

Er kan een los kastje voor de groep geplaatst worden, de smeltzekeringen zijn het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
AUijtdehaag schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:57:

Even over SMA, ik neem aan dat je het benoemd omdat je er zelf ook ervaring mee hebt?
Is SMA dermate beter dan de concurrentie dat het met mijn situatie qua schaduw alsnog goed werkt?
Ik weet niet of het een vergelijking kan zijn, maar stel je zou het vergelijken met een systeem als enphase. Gaat jou voorkeur dan alsnog naar SMA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ammo123 schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:20:
Het idee was dat als we toch een nieuwe meterkast nodig hebben dat we dan ook gelijk over gaan op 3-fase om voorbereid te zijn op de toekomst. maar dit zou je dus niet adviseren?
In dat geval zou ik wel meteen voor 3 fasen gaan als ik het voor het kiezen had. Volgens mij is dat niet duurder dan 1 fase qua vastrecht en daar kan je dus ook meer pv op kwijt in de toekomst.
Een PV-group zou niet kunnen denk ik, want we hebben nog smeltzekeringen nu (vandaar dat we een nieuwe groepenkast willen) en ik heb gemerkt dat de aanbieders liever een nieuwe groepenkast plaatsen dan iets met smeltzekeringen te doen.
Dat hangt van je kast af, je kan altijd goedkoop er een kastje met (vol)automaat naast plaatsen.

Als je alles gaat vervangen (wat geen slecht idee is als je nog met smeltzekeringen werkt) zou ik wél adviseren een ruime kast te nemen zodat je met je keuken alle vrijheid hebt om daar genoeg groepen in kwijt te kunnen. Met name bij 3 fasen wil je zoveel mogelijk kunnen verdelen, zeker bij electrisch laden.
Het enige nadeel is dat 3fase omvormers en (vol)automaten duurder zijn.

Bij micro omvormers moet je dan eigenlijk 3 pv groepen maken wil je het optimaal verdelen maar dat is in de praktijk wel een beetje onzinnig (qua bekabeling zou ik er wel rekening mee houden, dat moet bij 3 fasen ook). Andere grootverbruikers zijn vaak ook niet 3 fasen, meestal alleen je kookplaat en autolader.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 17-04-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ammo123 schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:20:
[...]

De meterkast is dusdanig verouderd dat het compleet vervangen moet worden, vandaar dat het is meegenomen in de offertes van de panelenboeren. Het idee was dat als we toch een nieuwe meterkast nodig hebben dat we dan ook gelijk over gaan op 3-fase om voorbereid te zijn op de toekomst. maar dit zou je dus niet adviseren?

3 fase is natuurlijk prima, zeker als je nog een WP en laadpaal wil. Maar de omvormer hoeft geen 3 fase te zijn. Dat kost je zo 250€ extra als ik even snel kijk, maar terugverdienen doe je het niet. En dat je op 1 fase meer gebruikt en op de andere meer levert, das geen probleem, salderen gaat gewoon op het telwerk, en die neemt de som van alle 3 de fases, niet per fase ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met harde schaduw kan een stringomvormer als SMA prima omgaan.
Goodwe ook bijvoorbeeld,

Enphase zou ik toepassen bij een boomschaduw.
Daar hebben stringomvormers wat meer last mee, omdat de schaduw verstrooid is.
Elk paneel heeft bypass diodes om hotspots te voorkomen. Daar maakt SMA gebruik van met een algoritme genaamd shadefix
Maar dan nog is APS DS3(L) een stuk goedkoper als enphase.

Je kan nog een stapje verder gaan met opslag
Maar dan wordt het wel helemaal een duur grapje.

Nu houdt ik maar op met "merken" aanbevelen, anders worden er, een aantal mensen weer boos.

[ Voor 64% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-04-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
_ferry_ schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:01:
[...]

3 fase is natuurlijk prima, zeker als je nog een WP en laadpaal wil. Maar de omvormer hoeft geen 3 fase te zijn. Dat kost je zo 250€ extra als ik even snel kijk, maar terugverdienen doe je het niet. En dat je op 1 fase meer gebruikt en op de andere meer levert, das geen probleem, salderen gaat gewoon op het telwerk, en die neemt de som van alle 3 de fases, niet per fase ;)
Dat is niet meer het geval na 2023 toch? Ik was van de veronderstelling dat het salderen geleidelijk zal minderen tot 2030 waarna het niet meer zou plaats vinden, is dit incorrect?

Want met oog op de mindering van het salderen, lijkt mij terug leveren op 3-fase efficiënter zodat over alle fase meer gebruik kan worden gemaakt van de opgewekte elektriciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ammo123 schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:05:
[...]

Dat is niet meer het geval na 2023 toch? Ik was van de veronderstelling dat het salderen geleidelijk zal minderen tot 2030 waarna het niet meer zou plaats vinden, is dit incorrect?

Want met oog op de mindering van het salderen, lijkt mij terug leveren op 3-fase efficiënter zodat over alle fase meer gebruik kan worden gemaakt van de opgewekte elektriciteit.
Nogmaals, je meter verrekent intern de 3 fases. En het resultaat daarvan is waar je telwerk van gaat lopen, hetzij levering hetzij teruglevering.
En stel dat je op fase 1 evenveel opwekt als dat je op fase 2 afneemt, blijft de teller dus gewoon stil staan.

Het is niet dat een 3 fase meter voor elke fase een set afzonderlijke tellers heeft, dan heb je 12 tellerstanden te noteren :+

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 17-04-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

_ferry_ schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:19:
Het is niet dat een 3 fase meter voor elke fase een set afzonderlijke tellers heeft, dan heb je 12 tellerstanden te noteren :+
Weet je dat zeker dat het zo werkt ? Als je via fase1 terugleverd en via fase2 verbruikt verwacht ik dat de meter zowel uitgaand als ingaand vermogen optelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
DukeBox schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:31:
[...]

Weet je dat zeker dat het zo werkt ? Als je via fase1 terugleverd en via fase2 verbruikt verwacht ik dat de meter zowel uitgaand als ingaand vermogen optelt.
Ik was inderdaad ook van de veronderstelling dat dit is hoe het werkte. Je levert de opgewekte energie op fase 1 en gebruikt energie op fase 3. In de 2030 situatie zou je dat terugleveren voor een tarief van 8cent per kwh (als voorbeeld) en op fase 3 energie uit het net halen voor het tarief van de energieleverancier a 50 cent per kwh (als voorbeeld).

Ik had ergens gelezen dat slimme meters "intern salderen" waar ze opgewekte stroom op fase 1 afstrepen tegenover gebruikte stroom op fase 3, maar ik weet niet of dit klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ammo123 schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:39:
Ik had ergens gelezen dat slimme meters "intern salderen" waar ze opgewekte stroom op fase 1 afstrepen tegenover gebruikte stroom op fase 3, maar ik weet niet of dit klopt.
Ik heb er geen bronnen of diepgaande kennis van maar na de meter (dus in huis) is er geen enkele plek waar volgens mij de stroom tussen de fases kan lopen. Dus logischerwijs zou dat ook betekenen dat dit buiten de meter om gaat lopen en er is geen mogelijkheid dit 'intern' te salderen. Bij 1 fase is dat ook al zo, in de meeste gevallen wordt eigen opgewekte stroom eerder gebruikt (de weg van de laagste weerstand) maar bij veel vermogen kan het voorkomen dat je zowel afneemt als terugleverd op het zelfde moment. Puur en alleen omdat een deel van de netstroom dan een lagere weerstand heeft naar de grootverbruiker (meestal alleen over groepen heen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
DukeBox schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:07:
[...]

Ik heb er geen bronnen of diepgaande kennis van maar na de meter (dus in huis) is er geen enkele plek waar volgens mij de stroom tussen de fases kan lopen. Dus logischerwijs zou dat ook betekenen dat dit buiten de meter om gaat lopen en er is geen mogelijkheid dit 'intern' te salderen. Bij 1 fase is dat ook al zo, in de meeste gevallen wordt eigen opgewekte stroom eerder gebruikt (de weg van de laagste weerstand) maar bij veel vermogen kan het voorkomen dat je zowel afneemt als terugleverd op het zelfde moment. Puur en alleen omdat een deel van de netstroom dan een lagere weerstand heeft naar de grootverbruiker (meestal alleen over groepen heen).
Ik heb dit gevonden:
https://www.coolblue.nl/z...-omvormer-en-slimme-meter

Hier hebben ze het over intern salderen waarbij in en uit tegen elkaar worden weggestreept. Ik vraag me wel af of dit zo is omdat salderen nu 1:1 word gedaan en dit niet in de toekomst word aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 19:42
Rol-Co schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:45:
[...]

Frituur olie is ook 4,- de liter.... ;)
Er is een tijd geweest dat mensen hun dieseltje op frituurolie lieten rijden omdat dat goedkoper was...
Die (goeie?) oude tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ammo123 schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:31:
Ik vraag me wel af of dit zo is omdat salderen nu 1:1 word gedaan en dit niet in de toekomst word aangepast.
Precies dit.

Omgekeerd wordt dat natuurlijk een gigantisch probleem voor mensen met eem 3 fasen aansluiting dus er zal vast wel over nagedacht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ammo123 schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:31:
[...]

Ik heb dit gevonden:
https://www.coolblue.nl/z...-omvormer-en-slimme-meter

Hier hebben ze het over intern salderen waarbij in en uit tegen elkaar worden weggestreept. Ik vraag me wel af of dit zo is omdat salderen nu 1:1 word gedaan en dit niet in de toekomst word aangepast.
Nog wat om te lezen...
https://www.consumentenbo...ervergoeding-zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Ik heb hier niet iets gelezen over intern salderen, of het ik dat over het hoofd gezien?

Ik heb ook dit forum post gevonden waar hetzelfde werd bediscussieerd: https://community.fritts....e-salderingsregeling-2020

Het zou volgens een poster daar niet praktisch zijn om het “intern salderen” systeem op te heffen, anders zijn nieuwe meters nodig. Het is natuurlijk een anonieme poster op het internet, maar klinkt aannemelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Ammo123 op 17-04-2022 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ammo123 schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:48:
[...]

Ik heb hier niet iets gelezen over intern salderen, of het ik dat over het hoofd gezien?

Ik heb ook dit forum post gevonden waar hetzelfde werd bediscussieerd: https://community.fritts....e-salderingsregeling-2020

Het zou volgens een poster daar niet praktisch zijn om het “intern salderen” systeem op te heffen, anders zijn nieuwe meters nodig. Het is natuurlijk een anonieme poster op het internet, maar klinkt aannemelijk.
Het intern salderen is alleen voor 3 fase meters, en dat is dan ook nog administratief/software matig, ik heb zelf toevallig 3 setjes en op elke fase 1 set maar ik had ook bijv 1 fase kunnen gebruiken als dedicated teruglever fase en daar 3 setjes op kunnen zetten en geen verbruikers .
Op de meter maakt dat niets uit vergeleken met nu, het is gewoon een interne rekensom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drone
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik kom ook uit midden-limburg, misschien zijn we wel buren! Nee grapje, kom uit het Leudal. You? Ik heb 1-3 offerte binnen (al 10 aangevraagd) waarvan 2 verlopen, en ook een topic lopen over panelen. Moet nog 2 bedrijven afwachten, van de week. Misschien kunnen we tips en tricks uitwisselen, je hebt beduidend meer kennis en onderzoek gedaan heel goed! Gezien je uit Limburg komt, kan ik misschien aanhaken als in: misschien hebben of nemen we toevallig wel de zelfde panelenboer of kan je me daarin ook wegwijs maken gezien je hoogtswaarschijnlijk ook bedrijven uit Limburg hebt aangeschreven, en er zijn er nogal wat!

Drone in "Advies gevraagd zonnepanelen Drone"

[ Voor 5% gewijzigd door Drone op 18-04-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Na wat meer erover nagedacht te hebben, heb ik volgens mij 2 opties.
Eerste optie:
Ik zal met een aanbieder bespreken voor het volgende:
11 Bauer 400Wp zonnepanelen
een Solax X1 4.2T omvormer, als het goed is heeft die ook schaduw optimalizatie. (Misschien heeft iemand met een Solax daar wat informatie over? @busscherski )
Installatie, kabels etc.
Een nieuwe 3-fase meterkast.

De omvormer is 1-fase, want van wat ik tot nu toe begrepen heb is het onnodig om met mijn hoeveelheid zonnepanelen 3-fase te hebben. Als de slimme meter intern saldeert, dan is 1-fase ook prima en bespaar ik wat centen.

Tweede optie:
Zelf installeren en dan het volgende bestellen bij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55Vp-Ky7-Iv_bVVzJmBIdbwBmgM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6h2jqiKYYwxzp63U3vlqOCn7.png?f=fotoalbum_large
Of iets soortgelijke bij een andere aanbieder, wie sneller levert word het waarschijnlijk. Kabels heb ik even geen idee over wat nodig is, maar daar kan ik later wel naar kijken. Denk niet dat dat het meest significante is qua prijs.

Het grootste knelpunt bij zelf leggen is mn vriendin, die is er erg op tegen. Één reden is veiligheid natuurlijk, ze heeft liever een professional die het legt. Wat te begrijpen is. Een andere reden is garantie en dat we dat mis lopen als we het zelf leggen. Zijn er ervaringen van zelfleggers die het kunnen aanraden of iets kunnen zeggen over garantie e.d.?

Ik denk dat als we het laten doen door de partij met de solax, dat het qua prijs rond de 6100 euro gaat zitten, wat uitkomt op 1.39 Euro per Wp inclusief meterkast en BTW. Netto is dat dus 1,14eu per Wp. Wat volgens mij voor de huidige tijden wel OK is toch?

Ik zal mn dak opnieuw opmeten wanneer ik mn laser-rolmaat binnen heb om te kijken of ik toch niet nog 2 zonnepanelen ergens kan in-squeezen, maar dat zien we dan wel.

Heb even wat ervaringen nodig van wat mensen die een Solax hebben, wat schaduw en of dat ding goed werkt en als dat zo is dan lijkt mijn keuze gemaakt te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Ammo123 op 18-04-2022 21:08 . Reden: plaatje verkeerd :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
De enige schaduw die ik bij goed weer heb is als ik het dakraam ver open zet. Daar gaat de SolaX goed mee om.
Bij zeer zware bewolking lijkt mijn 4 jaar oude omvormer af en toe het padje kwijt te raken, maar goed dan verlies ik iets opbrengst van wat toch al bijna niets was. Jij hebt een hoger stringvoltage dus mogelijk is dit effect er bij jou niet. En het is een nieuwer model dus wellicht is dit gefixt.

Panelen gaan echt zeer weinig kapot. En mocht er toch teveel degradatie zijn dan ligt de bewijslast dat het echt aan de panelen ligt ook bij jou. En dat zal ook in geval dat het geinstalleerd wordt een zeer lastige discussie worden.

Omvormers lijken ook heel vaak gewoon de garantieperiode vol te maken

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
busscherski schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:17:
De enige schaduw die ik bij goed weer heb is als ik het dakraam ver open zet. Daar gaat de SolaX goed mee om.
Bij zeer zware bewolking lijkt mijn 4 jaar oude omvormer af en toe het padje kwijt te raken, maar goed dan verlies ik iets opbrengst van wat toch al bijna niets was. Jij hebt een hoger stringvoltage dus mogelijk is dit effect er bij jou niet. En het is een nieuwer model dus wellicht is dit gefixt.

Panelen gaan echt zeer weinig kapot. En mocht er toch teveel degradatie zijn dan ligt de bewijslast dat het echt aan de panelen ligt ook bij jou. En dat zal ook in geval dat het geinstalleerd wordt een zeer lastige discussie worden.

Omvormers lijken ook heel vaak gewoon de garantieperiode vol te maken
Ik zie dat je 4650 Wp aan zonnepanelen hebt en een 5kW Solax omvormer, zou je aanraden om over te dimensioneren zoals jij dat hebt gedaan?

Mijn situatie is dus 4400Wp, de aanbieder had eerder een 4.2kW omvormer aangeraden. Wat dus onder het max Wp ligt. Is dit verlies verwaarloosbaar denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Die oude 5.0 modellen waren in werkelijkheid 4.6 kW.
De omvormer te groot nemen raad ik niet aan. Als deze buiten garantie vervangen moet worden komt er denk ik een 4.0 kW model voor terug.

Een 4.2 kW model is plenty voor jou

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
busscherski schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 07:00:
Die oude 5.0 modellen waren in werkelijkheid 4.6 kW.
De omvormer te groot nemen raad ik niet aan. Als deze buiten garantie vervangen moet worden komt er denk ik een 4.0 kW model voor terug.

Een 4.2 kW model is plenty voor jou
Heb je toevallig ook iets met datalogging gedaan? Ik heb de handleiding even doorgestruimd maar kon er niet veel over vinden. Waarschijnlijk keek ik niet in het juiste document, maar vraag het toch liever aan iemand die het apparaat zelf heeft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Alleen de standaard app.

Ik vind de app van Goodwe en vooral Growatt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
@busscherski bedankt voor de info!

Ik heb dus kortgeleden mijn lasermeter binnen gekregen en heb berekend dat het dak van de buren ongeveer 2.4 meter hoger ligt dan het dak van ons. Ik zoek op dit moment een website o.i.d. waarbij ik de schaduw kan simuleren die plaats vind vanwege het dak van de buren. Ik herinner me een tool waar je online de schaduw kon achterhalen. Heeft iemand hier daar een link voor of ervaring mee? @AUijtdehaag misschien? Ik zie dat jij erg actief bent in de meeste zonnepaneel topics :D

Ik heb vandaag weer iemand langs gehad die een offerte ging maken en die zei ook dat de schaduw wel wat verlies kan creeren en had ook weer enphase aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Dag allen, dit is denk ik de offerte die ik ga accepteren, ik dacht ik deel het even met de rest:
Ik heb vandaag een offerte gekregen voor 11 panelen 410Wp van Denim en een Huawei omvormer of een enphase omvormer. Ze zijn de goedkoopste en volgens mij weten ze ook wel wat ze aan het doen zijn van wat ik kon voelen van de verkoper, maar we gaan het zien.
Offerte 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwZlso1c77nOWAtSW8WXYv5mDsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wFBXGZJqYAAudxDY27955AWc.png?f=fotoalbum_large
Offerte 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRgNxcBXksDpgp4n9ecp3h-ypJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kxcK91IgsX5bEt3rzzCd7mFA.png?f=fotoalbum_large

Van wat ik heb begrepen zorgt een micro-omvormer setup niet voor een super groot verschil in mijn situatie. De aanbieder raad het wel aan, hij gaf als voorbeeld dat hij bomen voor zn huis heeft en liet in zn enphase app zien dat het inderdaad wel een verschil maakte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pA_kBqPOvbwRUbzFXyz5HsZLK0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R50ZJoAP1Vuv32zLUZpaxbUn.png?f=user_large

Ze willen het zo installeren, het is harde schaduw vanaf de kant van mijn buurman. Zijn huis is zeker 2.4 meter hoger dan dat van ons. Ik had van jullie begrepen dat het verschil tussen micro-omvormer en string in mijn situatie niet een al te groot verschil in opbrengst gaf. Maar nu vraag ik het toch nogmaals, met een verschil van 950eu incl. btw, is het in mijn situatie waard om een enphase systeem te installeren? Mijn prio is zoveel mogelijk waar voor mijn geld, als dat betekend dat met enphase het substantieel beter is, dan word dat hem.

Ik wil er even bij vertellen, ik blijf toch nog even op 1-fase. Enexis heeft het hier enorm druk dus die 3-fase aansluiting gaat niet snel komen denk ik. Ik zal me later wel zorgen over maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Ammo123 op 22-04-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-05 20:31
Hallo, hoe kijken de experts aan tegen het toevoegen van extra panelen op een bestaande set? Ik heb nu 21 panelen met in totaal 5460wp op een 3 fasen Sma omvormer 5000. Aangezien ik een warmtepomp wil gaan installeren wil ik kijken naar de mogelijkheden om extra opbrengsten te halen. Ik kan een complete extra set monteren echter zou het toevoegen van een aantal panelen goedkoper zijn echter loop ik dan tegen problemen aan? 2000 tot 3000wp zou ideaal zijn. Ik zou de extra panelen dan op een extra string laten lopen? Hoor graag jullie mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:57
Nou we zijn onderhand 3 maanden verder, maar NEDERLAND WEKT OP (NWO) vraagt veel meer.
Voor 6 zonnepanelen
Himalaya 380wp met micro omvormers en installatie is netto 5000 (excl subsidie en excl btw).

Als ik 8 erop wil kost dat 6400.

Nu woon ik nog in een tussenwoning en is mijn jaarlijkse verbruik 2700-3000 max. Dus veel zonnepanelen heb ik niet nodig. Maar vind het wel allemaal erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Goedemiddag allen,

Ze zijn aan het leggen en nu is de vraag, is het opsplitsen in 2 strings het waard?
De 6 panelen zullen in de latere middag al met schaduw bedekt zijn dus ik dacht dat het handig was om de 6 links en de 5 rechts op aparte strings te zetten, maar mij word aangeraden dat niet te doen vanwege opstart voltage.

Het gaat om de Denim Solar panelen:
https://www.denimsolar.nl...s-glas-182cell-110440.pdf

en de volgende omvormer:
https://res.cloudinary.co...33/Huawei/SUN2000L_NL.pdf

Als ik het zo lees, lijkt de spanning wel gehaald te worden, maar ik vraag het toch even na.

Graag verneem ik van jullie.

@AUijtdehaag Misschien dat jij het antwoord weet, je bent tot nu toe erg wijs geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:49
Is dat de juiste datasheet? Is volgens mij een andere dan je in je screenshot hebt hierboven.

Als je inderdaad deze hebt dan moet je even kijken naar de mppt spanning. Starten is 1, schaduw beheer heb je mppt bereik voor nodig onder de nominale string spanning.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
De datasheets kloppen, 1-fase huawei omvormer. De 4ktl was niet leverbaar dus hebben ze een 5ktl kunnen regelen. Zou ook goed moeten werken van wat ik heb vernomen in het topic dat ik daarvoor had gemaakt.
Omvormer onder of boven het max wattage van de zonnepanelen

zonnepanelen kloppen ook.

Ik heb uiteindelijk gezegd dat ze het allemaal in 1 string moeten zetten en ik hoop dat de schaduw management van de huawei het wel kan regelen. het zou dan ook dichter bij de nominale spanning moeten zitten en hopelijk ook efficienter werken.

Niet ideaal, maar misschien dat ik in de toekomst optimizers installeer. Heb het geld er nu niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Lees het nu pas. Sorry ben deze dagen druk met werk en geen tijd overdag op tweakers te zitten.

Maar 1x 12 is prima.. (2x 6 had mooi geweest om te experimenteren, je kan ze bij de omvormer ook aan elkaar knopen)

Pagina: 1