Omvormer onder of boven het max wattage van de zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Zoals de titel het al omschrijft, ik heb het volgende dilemma.

Ik zou volgende week zonnepanelen geinstalleerd krijgen met een Huawei SUN2000-4KTL-L1.

Probleem is nu, deze hebben ze niet meer op voorraad. De keuzes die ik heb gekregen zijn:

Wachten tot ergens in juli en dan alles geinstalleerd krijgen.
Volgende week alles geinstalleerd krijgen maar dan met een Huawei SUN2000 5KTL.

Nu vraag ik mij af of er bepaalde nadelen zijn als ik een omvormer met hogere wattage laat installeren.
Er komen 11 zonnepanelen van elk 410Wp dus de 5KTL is wat groter dan ik eigenlijk nodig heb.

Wat zouden jullie adviseren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Grootste nadeel is vaak dat de prijs hoger is. En je moet er op afzekeren in de meterkast.

Maar ik weet niet of je nu meerkosten moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Nu online
Als dit de juiste sheet is dan is ( https://res.cloudinary.co...000-3-10KTL-M0_3_fase.pdf ) het grootste verschil het MPPT bereik die pas bij 240V start ipv 190.

Ik weet niet wat voor panelen maar ik vermoed dat je wel boven de 330 komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:24
Prijs hoger en zal later opstarten en eerder stoppen met produceren, dat kost je simpelweg geld. Zeker als op termijn je panelen degraderen. Je krijgt 4510Wp te liggen, een omvormer van 4000Wp is meer dan voldoende naar mijn weten.

Ik zou er dan ook niet mee akkoord gaan, hebben ze geen eigen voorraad die ze tijdelijk in kunnen zetten en dan later deze vervangen door de juiste omvormer?

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 23-06-2022 14:50 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Nu online
Drardollan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:49:
Prijs hoger en zal later opstarten en eerder stoppen met draaien, dat kost je simpelweg geldt. Zeker als op termijn je panelen degraderen. Je krijgt 4510Wp te liggen, een omvormer die 4000Wp aankan is voldoende naar mijn weten.

Ik zou er dan ook niet mee akkoord gaan, hebben ze geen eigen voorraad die ze tijdelijk in kunnen zetten en dan later deze vervangen door de juiste omvormer?
opstartspanning is toch gelijk. 200V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
alwind schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:50:
[...]

opstartspanning is toch gelijk. 200V
Dat is wat ik altijd begrepen heb, dat een grotere omvormer later start.

[ Voor 23% gewijzigd door Drardollan op 23-06-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Nu online
Drardollan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:51:
[...]

Maar die spanning moet je wel eerst bereiken, ik kan mij niet voorstellen dat die gelijk is overigens.
Volgens de sheet is de spanning voor deze hele serie omvormer 200 V of ik lees de datasheet niet goed. Ik wil best aannemen dat het anders zit maar dan leer ik ook graag hoe ik dat had kunnen vinden.

https://res.cloudinary.co...000-3-10KTL-M0_3_fase.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door alwind op 23-06-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ik weet dat we in NL eigenlijk altijd overdimensioneren (dus meer vermogen panelen dan omvormer). Omdat de omvormer dan eerder start en later stopt. Ik weet niet wat de link is met de genoemde spanning uit je document, want dat zou inhouden dat iedereen in NL het fout doet?

https://www.solarconcept....ioneren-van-mijn-omvormer

https://www.solease.nl/bl...verdimensioneren-of-niet/

[ Voor 35% gewijzigd door Drardollan op 23-06-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Gewoon laten leggen met de iets zwaardere omvormer, zeker als de prijs hetzelfde of ietsjes hoger is. Het is maar afwachten of hij in juli of later wel beschikbaar is, nu neem je nog lekker een zonnige maand opbrengst mee.
Het eerder of later starten is niet van toepassing want ze hebben allebei dezelfde specificaties uitgezonderd de maximale DC of A-C wattage

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:12
Drardollan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:54:
Ik weet dat we in NL eigenlijk altijd overdimensioneren (dus meer vermogen panelen dan omvormer). Omdat de omvormer dan eerder start en later stopt. Ik weet niet wat de link is met de genoemde spanning uit je document, want dat zou inhouden dat iedereen in NL het fout doet?

https://www.solarconcept....ioneren-van-mijn-omvormer

https://www.solease.nl/bl...verdimensioneren-of-niet/
Van heel wat omvormers is het opstartvermogen gelijk bij verschillende vermogens, als dat de reden is is dat een foute reden.
Wel is een omvormer met lichter vermogen vaak goedkoper (nu zitten we in de speciale situatie dat ze moeilijk leverbaar zijn, dus een zwaardere die leverbaar is word wel interessant).

Waarom dat overdimentioneren: je zal nooit 100% vermogen uit je zonnepanelen halen (we wonen niet op de evenaar).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:29

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zou zeker voor de 5K gaan als die dezelfde prijs heeft. Geen aftopping en verder gelijke specs.
Startup is gelijk, het maximale vermogen is alleen wat verschoven maar met 11x410Wp geen probleem.

[ Voor 51% gewijzigd door DukeBox op 23-06-2022 15:20 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Later starten is onzin zolang je Voc maar boven start spanning zit ...

Je hebt een zwaardere kabel nodig bij 23A. Standaard pakken ze 2,5mm². Dient bij dat vermogen minimaal 4mm² te zijn, maar bij dat vermogen op 1 fase zou ik echt 6mm² willen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op hoge netspanning.
Zorg ook dat ze een 25A alamat plaatsen... Hoort allemaal bij de iets zwaardere omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
alwind schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:49:
Als dit de juiste sheet is dan is ( https://res.cloudinary.co...000-3-10KTL-M0_3_fase.pdf ) het grootste verschil het MPPT bereik die pas bij 240V start ipv 190.

Ik weet niet wat voor panelen maar ik vermoed dat je wel boven de 330 komt
Dit is de 3 fase versie, ik heb 1 fase thuis. Dit is de datasheet: https://res.cloudinary.co...33/Huawei/SUN2000L_NL.pdf

De prijs blijft gelijk voor beide opties. Ik wist al dat later starten eerder stoppen een ding was met hogere wattage omvormers, maar de datasheet laat zien dat de opstart spanning voor alle versie gelijk is (120V).

De MPPT spanningsbereik is wel anders, maakt dat iets uit? Ik weet niet zo goed wat dat inhoud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4x_PZyhHGS6qq_6Mib14_ITDguw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DwBz4YDFV10oI9jv5dXSVQqC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Ronald schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:17:
Later starten is onzin zolang je Voc maar boven start spanning zit ...

Je hebt een zwaardere kabel nodig bij 23A. Standaard pakken ze 2,5mm². Dient bij dat vermogen minimaal 4mm² te zijn, maar bij dat vermogen op 1 fase zou ik echt 6mm² willen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op hoge netspanning.
Zorg ook dat ze een 25A alamat plaatsen... Hoort allemaal bij de iets zwaardere omvormer.
Dit is inderdaad zo, ik zal het zeker aankaarten. Het zal op 1 fase worden aangesloten, dus dikkere kabel en de zekering zal ik doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ammo123 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:49:

De MPPT spanningsbereik is wel anders, maakt dat iets uit? Ik weet niet zo goed wat dat inhoud.
Binnen dat bereik kan de omvormer de string spanning regelen ten behoeve van schaduw management.

260V is vrij hoog, welke panelen heb je? Hoeveel schaduw is te verwachten?

Bypass van elk paneel deel kost 1/3e Vmpp

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

naftebakje schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:07:
[...]

Waarom dat overdimentioneren: je zal nooit 100% vermogen uit je zonnepanelen halen (we wonen niet op de evenaar).
Je hoeft niet op de evenaar te wonen om het maximale uit je zonnepanelen te halen op bepaalde momenten en daar gaat het hier dan over.

Het opstarten, stoppen en lager maximale opbrengst samen zorgen voor potentieel impact op de totale opbrengst voor de TS en dat is dan ook de vraag.

Het lijkt alsof hij prima uit de voeten kan met de aangeboden beschikbare omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Ronald schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:44:
[...]

Binnen dat bereik kan de omvormer de string spanning regelen ten behoeve van schaduw management.

260V is vrij hoog, welke panelen heb je? Hoeveel schaduw is te verwachten?

Bypass van elk paneel deel kost 1/3e Vmpp
Het zijn Denim 410Wp panelen en er is vanaf 5 uur ongeveer wel wat schaduw op het dak dat horizontaal zal bewegen over de verticaal te plaatsen panelen.

Volgens mij is het deze:
https://solarclarity.comp...7552-736658428.1656057552

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
is er plek voor meer panelen?
Als je sowieso een grotere omvormer krijgt, is een extra paneeltje misschien wel extra interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ammo123 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:00:
[...]

Het zijn Denim 410Wp panelen en er is vanaf 5 uur ongeveer wel wat schaduw op het dak dat horizontaal zal bewegen over de verticaal te plaatsen panelen.

Volgens mij is het deze:
https://solarclarity.comp...7552-736658428.1656057552
Glas-glas? Ben je daar zeker over?

Je komt met deze panelen op pak hem beet 340V string spanning. Dat op zich is geen probleem voor de zwaardere omvormer.

Het verschil is wel dat je niet meer dan ongeveer 8 paneel-derde-delen in bypass kan hebben in plaats van ongeveer 13.

Hoeveel je nodig hebt kan ik niet beoordelen. Foto's/legplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
De glas-glas panelen werden mij aangeboden door de zonnepanelenboer, is dat een slecht idee?
Dit was tevens ook de enige die ze konden aanbieden en waren als nog goedkoper dan concurrenten hier dus vandaar.

Het dak zit echt vol met het huidige setup, meer info zie je hier:
Zonnepanelen

Dit word de setup. Het huis links is iets hoger dan mijn huis waardoor er dus schaduw in de avond uren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pA_kBqPOvbwRUbzFXyz5HsZLK0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R50ZJoAP1Vuv32zLUZpaxbUn.png?f=user_large

wat bedoel je met 340V string spanning? is dat de spanning van de string als alle 11 panelen op de kabel zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Eerder opstarten (en langer doorgaan) van een kleinere omvormer is bullshit.

Iedereen met fatsoenlijke logging kan je laten zien dat de opstartspanning maar één van de voorwaarden is voor teruglevering.
Een andere voorwaarde is dat er daadwerkelijk vermogen uit de panelen komt :)

Mijn setje van 5 panelen bijvoorbeeld heeft om 05:40 al 211V tot zijn beschikking (opstartspanning is 70V) maar de eerste watt wordt pas op 5:55 geleverd (op 198V).
Vijf minuten later is dat al 10+ watt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• chfauc
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-05-2023
Hallo
hieraan gerelateerd is het een goe of slecht idee om met die huawei omvormers een grotere versie te nemen voor latere uitbreiding op andere mppt kring?
bvb starten met 10 panelen, kring 1 , 4K, op een 8K omvormer, en later panelen bij zetten op kring 2?

dank u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07:45
chfauc schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:49:
Hallo
hieraan gerelateerd is het een goe of slecht idee om met die huawei omvormers een grotere versie te nemen voor latere uitbreiding op andere mppt kring?
bvb starten met 10 panelen, kring 1 , 4K, op een 8K omvormer, en later panelen bij zetten op kring 2?

dank u
Het beste is om direct de panelen op kring 2 toe te voegen, 8K lijkt erg groot. Voor het goed beantwoorden van de vraag, maak een eigen topic aan volgens de template.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Pagina: 1