Waarom zou deze videokaart niet passen in de behuizing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik ben bezig een nieuw desktopsysteem samen te stellen via Alternate.

Hun PC Builder geeft aan dat deze videokaart;

https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1755524

...niet zou passen in deze case;

https://www.alternate.nl/...zing/html/product/1126512

Als ik beiden toevoeg, krijg ik de melding dat ik voor die case een "low profile" kaart zou moeten kiezen.

Maar bij de videokaart staat juist dat deze "uitsluitend low profile" is...

Ik heb bij de bewuste case wel de optie om veel duurdere kaarten te kiezen, maar ik wil perse deze kaart (ivm. de native VGA aansluiting).

Is dit een bug in hun systeem builder of loop ik tegen een andere beperking aan (de lengte van de kaart lijkt gewoon te passen).

Overigens kan ik de vraag natuurlijk via Alternate stellen, maar die zijn gesloten en ik wilde dit weekend het systeem (op papier) samengesteld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

b2vjfvj75gjx7 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:47:
Ik ben bezig een nieuw desktopsysteem samen te stellen via Alternate.

Hun PC Builder geeft aan dat deze videokaart;

https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1755524

...niet zou passen in deze case;

https://www.alternate.nl/...zing/html/product/1126512

Als ik beiden toevoeg, krijg ik de melding dat ik voor die case een "low profile" kaart zou moeten kiezen.

Maar bij de videokaart staat juist dat deze "uitsluitend low profile" is...

Ik heb bij de bewuste case wel de optie om veel duurdere kaarten te kiezen, maar ik wil perse deze kaart (ivm. de native VGA aansluiting).

Is dit een bug in hun systeem builder of loop ik tegen een andere beperking aan (de lengte van de kaart lijkt gewoon te passen).

Overigens kan ik de vraag natuurlijk via Alternate stellen, maar die zijn gesloten en ik wilde dit weekend het systeem (op papier) samengesteld hebben.
Ik zie een low profile kaart met een normale bracket. Wordt er ook een extra low profile bracket bijgeleverd?

Wel apart. De specs spreken over low profile. Dat is het ook maar de foto laat een standaard bracket zien zodat ie dus niet in een low profile kast past. Maar als ik de foto's van de kast bekijk lijkt dat ook geen low profile kast te zijn.

Denk dus dat het een fout in de PC Builder is.

[ Voor 10% gewijzigd door downtime op 16-04-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
downtime schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:50:
[...]

Ik zie een low profile kaart met een normale bracket. Wordt er ook een extra low profile bracket bijgeleverd?

Wel apart. De specs spreken over low profile. Dat is het ook maar de foto laat een standaard bracket zien zodat ie dus niet in een low profile kast past. Maar als ik de foto's van de kast bekijk lijkt dat ook geen low profile kast te zijn.

Denk dus dat het een fout in de PC Builder is.
Ik heb er totaal geen verstand of kennis van, helaas.

De bracket is de metalen strip aan de achterkant?

En "low profile"... is dat het toepassingsgebied of de fysieke kenmerken (lage kaart).

Ik ga maar uit van de foto en een tikfout in de specs : dus dat de kaart standaard bracket is en de kast low profile... dat conflicteert wellicht (alle overige videokaarten passen er wel in).

- edit - ...of niet, als jij zegt dat het een eventuele fout in de builder is.

Ik zal ze dinsdag bellen, maar wilde graag dit weekend een lijstje samenstellen.

[ Voor 8% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 16-04-2022 17:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:15
Die gaat wel passen maar waarom zou je 85 piek stuk slaan op een videokaartje die alleen nog maar op legacy drivers kan lopen, niet geschikt is voor Windows 11 en de meest recente igpu's van AMD en Intel sneller en moderner zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Uszka schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:58:
Die gaat wel passen maar waarom zou je 85 piek stuk slaan op een videokaartje die alleen nog maar op legacy drivers kan lopen, niet geschikt is voor Windows 11 en de meest recente igpu's van AMD en Intel sneller en moderner zijn?
Dat is een goede vraag, die ik dinsdag ga beantwoorden in het 'desktop aankoop advies gevraagd' topic.

In het kort : ik werk als grafisch ontwerper / app developer en heb momenteel al 15 jaar dezelfde computer met een VGA en DVI monitor + 512mb videokaart.

Meer dan genoeg voor mijn werk, maar ik wil een nieuw systeem na zo veel jaar met behoud van dezelfde monitoren.

Vandaar de eis VGA... en dan blijft er maar één kaart over.

Andere vraag : waarom zou deze niet onder W11 draaien? (wat inderdaad de bedoeling is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:24
@b2vjfvj75gjx7 Doe je zelf een plezier, koop een CPU met ingebouwde iGPU. Voor het geld van die nvidea 730 kan je al bijna een nieuwe monitor met HDMI kopen.
Zeker als je voor je werk grafisch werk doet, koop lekker een nieuwe mooie monitor. Ga je echt veel plezier van hebben. Je hoeft tegenwoordig echt niet veel geld meer neer te leggen voor een beetje monitor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
b2vjfvj75gjx7 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:00:

Andere vraag : waarom zou deze niet onder W11 draaien? (wat inderdaad de bedoeling is).
DX12 en dat ondersteunt een GT 730 niet.

Mijns inziens kan je dat bedrag beter in een cpu met goede igpu steken en een moederbord met een VGA uitgang zoals pricewatch: Intel Core i5-12500 Boxed en pricewatch: Gigabyte B660M DS3H DDR4

En haal nieuwe monitoren. Je ziet nu niet hoe slecht ze zijn na 15 jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Uszka op 16-04-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

b2vjfvj75gjx7 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:58:
[...]

De bracket is de metalen strip aan de achterkant?
Klopt
En "low profile"... is dat het toepassingsgebied of de fysieke kenmerken (lage kaart).
Low profile is inderdaad de fysieke kenmerken

Ik heb bijvoorbeeld netwerkkaarten die low profile zijn maar geleverd worden met twee brackets: Een low profile bracket en een gewone. Dan past die low profile kaart toch in alle kasten. Maar als de bracket niet verwisselbaar is, is dat natuurlijk niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:06
Persoonlijk zou ik dan ook de oude monitoren vervangen, als deze alleen vga hebben of DVI dan zijn het wel oude monitoren.

Verder eens dat je beter een cpu met gpu ingebouwd kan kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
chrisborst schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:08:
@b2vjfvj75gjx7 Doe je zelf een plezier, koop een CPU met ingebouwde iGPU. Voor het geld van die nvidea 730 kan je al bijna een nieuwe monitor met HDMI kopen.
Zeker als je voor je werk grafisch werk doet, koop lekker een nieuwe mooie monitor. Ga je echt veel plezier van hebben. Je hoeft tegenwoordig echt niet veel geld meer neer te leggen voor een beetje monitor.
Bedankt voor de reactie.

Zonder off-topic te willen gaan : iedereen zal me voor gek gaan verklaren.

Dit is mijn werk (+/- 14 uur per dag);

- 3d animaties
- video editing
- photoshop
- raw bewerking
- app development
- web development
- audio editing

Dat doe ik op een systeem uit 2006 van 375 euro en dat werkt vlekkeloos en snel.

De reden dat ik wil updaten is dat ik een groot privé project ben begonnen met iets zwaardere eisen waar ik +/- 5 jaar aan ga werken.

Geld speelt geen rol (niet arrogant bedoeld) maar ik ben tevreden met wat ik heb en dus wil ik enkel het systeem updaten, maar de monitoren voorlopig behouden.
Uszka schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:08:
[...]

DX12 en dat ondersteunt een GT 730 niet.

Mijns inziens kan je dat bedrag beter in een cpu met goede igpu steken en een moederbord met een VGA uitgang zoals pricewatch: Intel Core i5-12500 Boxed en pricewatch: Gigabyte B660M DS3H DDR4

En haal nieuwe monitoren. Je ziet nu niet hoe slecht ze zijn na 15 jaar.
Als de kaart echter niet werkt vanwege W11, is de keuze snel gemaakt... weg er mee en dan koop ik wel een adapter van HDMI - VGA.
downtime schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:09:
[...]

Klopt

[...]

Low profile is inderdaad de fysieke kenmerken

Ik heb bijvoorbeeld netwerkkaarten die low profile zijn maar geleverd worden met twee brackets: Een low profile bracket en een gewone. Dan past die low profile kaart toch in alle kasten. Maar als de bracket niet verwisselbaar is, is dat natuurlijk niet mogelijk.
Bedankt, weer wat geleerd... ik heb al 15 jaar niets gekocht en ben onbekend met de huidige termen.

Ik dacht even dat low profile op mijn manier van werken sloeg :-)

Maar ik leer bij... ATX, i5, Micro ATX, i7, low profile... ik ga dinsdag mijn systeem ter overleg op het forum plaatsen.

Een aanvullende vraag over de videokaart zal ik dadelijk in dit forum plaatsen, onder een ander topic (om deze schoon te houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
freaky35 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:11:
Persoonlijk zou ik dan ook de oude monitoren vervangen, als deze alleen vga hebben of DVI dan zijn het wel oude monitoren.

Verder eens dat je beter een cpu met gpu ingebouwd kan kopen
Ze zijn +/- 15 jaar oud, maar voor mijn werk meer dan genoeg (ik kan elke pixel tellen en dat is juist prettig).

Ik ga ze wel vervangen... ooit... en wil dus een kaart kopen die daarop voorbereid is (backwards met wat ik nu heb en geschikt voor een "low profile" toekomst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:24
b2vjfvj75gjx7 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:14:
[...]

Bedankt voor de reactie.

Zonder off-topic te willen gaan : iedereen zal me voor gek gaan verklaren.

Dit is mijn werk (+/- 14 uur per dag);

- 3d animaties
- video editing
- photoshop
- raw bewerking
- app development
- web development
- audio editing

Dat doe ik op een systeem uit 2006 van 375 euro en dat werkt vlekkeloos en snel.
Sorry dat ik dit dit in twijfel trek. Het klinkt heel erg als die video's van autoweek van mensen die in een auto rijden met 500.000 kilometer erop. Niks mee aan de hand, rijdt prima. Maar alles is versleten maar je slijt mee met een auto.
Met een PC is het niet anders. Zonder referentiemateriaal kan ik mij best voorstellen dat het voor jou prima werkt.

Maar als je 14 uur per dag hierop werkt, dan kan je een hoop tijd besparen met een snellere pc. Dat in combinatie met een hogere resolutie scherm moet je echt wel meer werk gedaan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
chrisborst schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:25:
[...]

Sorry dat ik dit dit in twijfel trek. Het klinkt heel erg als die video's van autoweek van mensen die in een auto rijden met 500.000 kilometer erop. Niks mee aan de hand, rijdt prima. Maar alles is versleten maar je slijt mee met een auto.
Met een PC is het niet anders. Zonder referentiemateriaal kan ik mij best voorstellen dat het voor jou prima werkt.

Maar als je 14 uur per dag hierop werkt, dan kan je een hoop tijd besparen met een snellere pc. Dat in combinatie met een hogere resolutie scherm moet je echt wel meer werk gedaan krijgen.
Helemaal mee eens. Ik gok dat het oude systeem zelfs nog op een HDD loopt ipv een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
chrisborst schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:25:
[...]

Off-topic, maar het is zo.

De oudjes op Tweakers kennen me wellicht nog wel van mijn cartoons hier (dagelijks) en apps voor Windows Phone.

Het is wat het is en mijn computer komt gewoon uit 2006, punt.

SSD heb ik wel vervangen, omdat een blikseminslag ooit een condensator heeft opgeblazen en ik wel moest upgraden.

Voor wie mijn zoektocht wil volgen (naar het beste systeem voor de komende 15 jaar...);

Keuzeadvies : basis videokaart (3 opties) voor grafisch werk
Uszka schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:29:
[...]

Helemaal mee eens. Ik gok dat het oude systeem zelfs nog op een HDD loopt ipv een SSD.
Klopt deels : de HDD is het enige dat ik heb vervangen voor een SSD (van 128GB, waar ik 50% van over heb...).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b72Gq7zILeqVPFr-Tyjkc6YU8A0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qOHl5KKehk8ouapzCF5fPdzF.png?f=fotoalbum_large

- edit - zie nu dat mijn huidige videokaart 1GB ram heeft en geen 512 (wat ik dacht)... dat scheelt al weer.

[ Voor 3% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 16-04-2022 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:34
Er zijn gewoon koppelstukjes te krijgen als je perse VGA wil gebruiken.

https://www.allekabels.nl...ormers/hdmi-naar-vga.html

Gebruiken wij op werk ook bij de vooroorlogse beamers en werken prima.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:40:
Er zijn gewoon koppelstukjes te krijgen als je perse VGA wil gebruiken.

https://www.allekabels.nl...ormers/hdmi-naar-vga.html

Gebruiken wij op werk ook bij de vooroorlogse beamers en werken prima.
Bedankt - ik ga dat ook aanschaffen (via de concurrent, aangezien ik allekabels niet meer vertrouw sinds hun datalek).

https://www.onlinekabelsh...-adapter-zwart-0-15-meter

Het antwoord voor dit topic is dus gegeven : de kaart pas wellicht wel, maar niet bij mijn eisen (W11 / DX12) en dus kijk ik naar een ander inmiddels.

Een fabrikant van mijn software heeft als eis;

- NVIDIA GeForce RTX or GTX 9XX series / 4GB
- AMD / ATI Radeon - VCE 3.0 / 4GB

En dus ga ik daar op zoek in dit topic : b2vjfvj75gjx7 in "Keuzeadvies : basis videokaart (3 opties) voor grafisch werk"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:34
Nog een tip:
Weet je zeker dat je monitor geen DVI heeft?
VGA op 1920x1080 is waziger wat ik zie op je screenshot.

Eigenlijk alles boven 1280x1024 zou ik niet meer met VGA bezig gaan.
koppelstukjes van HDMI naar DVI zijn er ook dan heb je geen kwaliteitsverlies want je gaat van digitaal naar digitaal.

VGA is analoog.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 16-04-2022 18:54 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:54:
Nog een tip:
Weet je zeker dat je monitor geen DVI heeft?
VGA op 1920x1080 is waziger wat ik zie op je screenshot.

Eigenlijk alles boven 1280x1024 zou ik niet meer met VGA bezig gaan.
koppelstukjes van HDMI naar DVI zijn er ook dan heb je geen kwaliteitsverlies want je gaat van digitaal naar digitaal.

VGA is analoog.
Ik heb twee monitoren;

1 x VGA (2nd monitor)
1 x DVI-d (en optioneel HDMI / VGA / SCART) - 1st monitor
Pagina: 1