Keuzeadvies : basis videokaart (3 opties) voor grafisch werk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Zoals te lezen valt hier;

b2vjfvj75gjx7 in "Waarom zou deze videokaart niet passen in de behuizing?"

...ben ik na 15 jaar bezig een nieuw systeem samen te stellen voor mijzelf.

Ik gebruik het voor werk - geen gaming - en alhoewel veel content creators het beste en zwaarste van alles willen hebben, draai ik al jaren het meest minimale;

- 3d animaties
- photoshop
- illustratie (vector / pixel)
- (basis) video editing
- raw bewerking

(en zaken als web / app-development, maar dan boeit een grafische kaart al helemaal niet).

Ik heb de specs van mijn software (Photoshop CS6 / Vegas Pro / CorelDraw / Capture One 2x) er op na geslagen en dan krijg je niet echt zware eisen, qua kaart.

Met bovenstaande software (die ik NIET ga upgraden ivm. licenties die nu jaarlijks zijn geworden ipv. een fixed price) werk ik dus op een systeem uit 2006 en een videokaart met 512 MB / VGA / DVI-D.

Dinsdag ga ik een PC Builder lijstje samenstellen en laten beoordelen, maar op basis van wat ik nu heb (met name de ATX-micro case + bijpassend moederbord), heb ik de keuze uit deze drie (meest goedkope) kaarten;

- https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1767033

- https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1306851

- https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1412499

Belangrijkste eis is STILTE! GERUISLOOS! NIETS HOREN! :-)

Daarom gaat mijn voorkeur uit naar de versie met 1 ventilator... hopende dat die stiller is dan de krengen met 2.

Verder lijkt alles gelijk (geheugen, chipset, snelheid, aansluitingen, etc...).

Welke zou jullie voorkeur hebben als je denkt aan mijn werk en eis van geruisloosheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:05
Geen van drieen. Een Intel UHD 770 heb je genoeg aan. Die €230 kan je beter besteden aan nieuwe monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Uszka schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:33:
Geen van drieen. Een Intel UHD 770 heb je genoeg aan. Die €230 kan je beter besteden aan nieuwe monitoren.
Bedankt, maar "ooit" ga ik wel nieuwe monitoren kopen en dan is het wel handig als ik een videokaart heb die 2 monitoren ondersteund (en stil is).

Ik koop - naast een videokaart - een heel systeem (case, moederbord, geheugen, processor, etc...).

Wat ik weet is dat een grafische kaart niet zo belangrijk is voor grafisch werk, maar aangezien ik er één nodig heb wil ik graag weten welke dan het beste is (van de drie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:33

Grvy

Bot

b2vjfvj75gjx7 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:39:
[...]

Bedankt, maar "ooit" ga ik wel nieuwe monitoren kopen en dan is het wel handig als ik een videokaart heb die 2 monitoren ondersteund (en stil is).

Ik koop - naast een videokaart - een heel systeem (case, moederbord, geheugen, processor, etc...).

Wat ik weet is dat een grafische kaart niet zo belangrijk is voor grafisch werk, maar aangezien ik er één nodig heb wil ik graag weten welke dan het beste is (van de drie).
Even dit in combinatie met je andere topic.. (Waarom zou deze videokaart niet passen in de behuizing?)

Snap je echt niet dat je jezelf enorm aan het limiteren bent door maar vast te houden aan je monitoren? Die dingen zijn 15 jaar oud. Ze hebben hun waarde al opgeleverd.

Krampachtig vasthouden hieraan en dus aan VGA en met koppelstukjes gaan werken is gewoon echt enorm dom.

Doe jezelf een plezier en koop een modern systeem inclusief monitoren. Dat is het beste advies wat iedereen hier je zal kunnen geven. :)

Al het andere advies is gewoon om maar aan een wens te voldoen. ;)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Met de igpu heb je geen aparte videokaart nodig. Ik draai met 2x 4K en 1x 1080p op de igpu van een 12600K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Uszka schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:51:
Met de igpu heb je geen aparte videokaart nodig. Ik draai met 2x 4K en 1x 1080p op de igpu van een 12600K.
Bedankt voor de tip, het duizelt mij met alle nieuwe technologie.

Mijn huidige systeem heb ik in 2006 gekocht nadat ik 5 jaar in het oerwoud heb gewoond.

Toen kwam ik een winkel binnen en die had 3 systemen in de etalage:

- low end
- mid end
- high end

Ik heb die mid end gekozen, 375 euro afgetikt en ben nu 15 jaar verder.

Wat ik begrijp van mijn software-eisen is dat een kaart wel handig is;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZAFu1GmLzB5JpL2m4fHzOhxpBM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LyqnEY7eHcEzgURjTVi0t6UR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Dat zijn hardware eisen uit het jaar kruk, die dus met gemak zonder een aparte videokaart gedaan kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
upje schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:08:
Dat zijn hardware eisen uit het jaar kruk, die dus met gemak zonder een aparte videokaart gedaan kunnen worden.
Voor de één uit het jaar kruk, voor mij bewust dagelijkse kost.

Ik werk nu met Adobe CS2 uit 2010 en draai daar gewoon een goed winstgevend bedrijf mee.

Ik heb nog nooit een klant horen klagen over mijn technische set-up of gebruikte software.

Dan nog ben ik 3 jaar geleden gestopt met werk om mij de komende 5 jaar te richten op een groot privé project en dat project gaat nu de fase in dat ik wat zwaardere eisen stel.

Oa. de verwerking van 10.000 RAW foto's en editing van 200 high-end audio bestanden.

Daarom ben ik op zoek naar een systeem dat vooral de RAW-fotografie sneller kan doen (en dan heb ik een camera uit het jaar nul - 2009 - gebruikt, dus geen 20 megapixel race, maar 2 of 3 megapixel).

Maar Capture One / Vegas en Photomechanic zijn gewoon wat trager nu en dus wil ik upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Een 6 core/12 thread cpu met igpu is al 20x sneller dan je Pentium E2200 + GT 440 wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Uszka schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:14:
Een 6 core/12 thread cpu met igpu is al 20x sneller dan je Pentium E2200 + GT 440 wat je nu hebt.
Bedankt, ik weet dat mijn systeem voor sommigen traag zal zijn.

In de praktijk start Photoshop in 10 seconden op, Vegas Pro in 15 seconden, Office in 5 seconden en Visual Studio Code bijna instant.

Natuurlijk gaat het bewerken / verwerken / compileren / etc... niet extreem snel, maar het is goed genoeg.

Mijn low-end telefoon is sneller dan dan mijn pc, en tegelijk draai ik full-blown Photoshop CS2 op een instapmodel tablet Surface 4GB, 1st gen...

Ik ben bewust van het feit dat ik van ver kom (letterlijk) en dus "netjes" wil upgraden, zonder direct een fancy high-end content creator system te eisen (wat niet nodig is, als je weet hoe je moet software en beperkte eisen om moet gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Als ik het zo hoor dan zou een basis office systeem voor jou al voldoen. Volg [BBG][Mei 2022] Office systeem vooral eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:08
Het is natuurlijk ook maar net wat je eisen,verwachtingen zijn, feit is wel je zal met wat je ook kiest er een hele stap op vooruit gaan.

Persoonlijk ook als je een andere monitor zou nemen, de huidige zijn een heel stuk beter als 15 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar Componenten Aankoopadvies.

Verder eens met hierboven. Toevoegen van een videokaart heeft voor jouw usecase weinig toegevoegde waarde. Je gebruikt nou eenmaal oude software. Dat is niet erg, maar dan heb je gewoonweg niks aan de extra power die nieuwerwets videokaarten leveren. Dat heeft pas nut als je óók je software gaat upgraden. Dat doe je om goede redenen echter niet :).

Waar ik vooral op zou letten is of je oude software überhaupt nog wel compatibel is met de hardware die je wilt aanschaffen. Zou zonde zijn als je straks van de koude kermis thuiskomt.

Als laatste, je gedachten over het aantal fans op een videokaart is fout. Hoe veel geluid het maakt heeft vrij weinig te maken met hoeveel fans er zijn. Eerder dat als het er meer zijn, het stiller is want ze hoeven niet zo hard te draaien om net zo goed te koelen als één fan. Daarnaast zijn er ook semi-passieve opties en fanless kaarten. Puur op basis van het aantal fans kaarten afschrijven is dus niet correct ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
freaky35 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:21:
Het is natuurlijk ook maar net wat je eisen,verwachtingen zijn, feit is wel je zal met wat je ook kiest er een hele stap op vooruit gaan.

Persoonlijk ook als je een andere monitor zou nemen, de huidige zijn een heel stuk beter als 15 jaar terug.
Ik ga ook - op termijn - zeker nieuwe monitoren kopen.

Maar ik koop niet graag nieuwe spullen (duh...) en doe het upgraden dus stap voor stap.

Eerst de computer, dan even bijkomen van alle rompslomp, en dan de monitoren.

Vandaar dat ik niet te laag wil instappen : ik doe minimaal 10 jaar met een systeem en wil dat de nieuwe daarop is voorbereid.
br00ky schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:00:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar Componenten Aankoopadvies.

Verder eens met hierboven. Toevoegen van een videokaart heeft voor jouw usecase weinig toegevoegde waarde. Je gebruikt nou eenmaal oude software. Dat is niet erg, maar dan heb je gewoonweg niks aan de extra power die nieuwerwets videokaarten leveren. Dat heeft pas nut als je óók je software gaat upgraden. Dat doe je om goede redenen echter niet :).

Waar ik vooral op zou letten is of je oude software überhaupt nog wel compatibel is met de hardware die je wilt aanschaffen. Zou zonde zijn als je straks van de koude kermis thuiskomt.

Als laatste, je gedachten over het aantal fans op een videokaart is fout. Hoe veel geluid het maakt heeft vrij weinig te maken met hoeveel fans er zijn. Eerder dat als het er meer zijn, het stiller is want ze hoeven niet zo hard te draaien om net zo goed te koelen als één fan. Daarnaast zijn er ook semi-passieve opties en fanless kaarten. Puur op basis van het aantal fans kaarten afschrijven is dus niet correct ;).
Ik kom er ook achter dat ik wellicht geen videokaart nodig heb (nog).

Aan de andere kant wil ik op een gegeven moment wellicht video's gaan editen (doe ik nu al, maar SD en in de toekomst HD (geen 4K of HDR)).

Dus ik wil er wel rekening mee houden, qua grafische kaart...

Ik heb van alle software licenties, maar vanaf +/- 2020 werken de leveranciers enkel met jaarlijkse bijdragen en daar heb ik geen zin in.

Ik betaal liever 2.500 euro voor een licentie dan 100 x 25 per maand, bij wijze van.

Ik wil dus een stil systeem, klein (+/- 35 cm hoog - micro ATX) en zuinig... maar wel voorbereid op de toekomst (videokaart, powerunit, processor).

Als ik nu geen videokaart koop, moet ik een moederbord kopen die VGA / DVI-D / HDMI ondersteunt en dat is per definitie ouderwets...

Koop ik een moderner moederbord, moet ik een krachtiger powerunit, betere kast qua stilte en ruimte voor een "ahum" professionele videokaart... alles hangt met elkaar samen.

Dit topic is dus wel afdoende voor mij, ik weet genoeg en zal dinsdag een system build plaatsen.

Waarschijnlijk een Mercedes met motor van een Mini, 3 wielen, geen stuur en de verf vergeten... maar zo kom ik er ook wel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
b2vjfvj75gjx7 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:31:

Aan de andere kant wil ik op een gegeven moment wellicht video's gaan editen (doe ik nu al, maar SD en in de toekomst HD (geen 4K of HDR)).
Tegen die tijd is het vroeg genoeg om een videokaart te kopen. Dan zijn ze ook weer sneller/beter voor dezelfde prijs. GTX 1050 Ti is immers al bijna 6 jaar oud.
Als ik nu geen videokaart koop, moet ik een moederbord kopen die VGA / DVI-D / HDMI ondersteunt en dat is per definitie ouderwets...
Absoluut niet. VGA en DVI zijn antiek maar dat hoeft het moederbord zeker niet te zijn. Zie Uszka in "Waarom zou deze videokaart niet passen in de behuizing?" Dat is een modern moederbord met als voordeel dat er ook oudere monitoren mee aangestuurd kunnen worden. De igpu van Intel ondersteunt tot 4 monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Uszka schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:41:
[...]

Tegen die tijd is het vroeg genoeg om een videokaart te kopen. Dan zijn ze ook weer sneller/beter voor dezelfde prijs. GTX 1050 Ti is immers al bijna 6 jaar oud.

[...]

Absoluut niet. VGA en DVI zijn antiek maar dat hoeft het moederbord zeker niet te zijn. Zie Uszka in "Waarom zou deze videokaart niet passen in de behuizing?" Dat is een modern moederbord met als voordeel dat er ook oudere monitoren mee aangestuurd kunnen worden. De igpu van Intel ondersteunt tot 4 monitoren.
Interessant, het zet mij op nieuw inzicht.

Zoals gezegd; ik ben er lang uit geweest (15 jaar niets gekocht) en meer software, dan hardware mens.

Mijn uitgangspunt voor het hele systeem is een kleine (midi tower / ATX micro) kast die stil is en als het even kan zuinig.

Vooralsnog zit ik "vast" aan het systeem van Alternate, omdat hun PC Builder simpelweg meldt als ik een totaal onmogelijke configuratie heb samengesteld...

De pricewatch: Gigabyte B660M DS3H DDR4 (Gigabyte B660M DS3H DDR4) is bij hun enkel in de outlet beschikbaar, wellicht omdat het al wat ouder is?

Mijn aanvankelijke keuze (zelfde video-input als de jouwe, nl. 1x VGA / 1x HDMI / 2x Display Port) was deze;

pricewatch: ASUS Pro B660M-C D4-CSM (ASUS Pro B660M-C D4-CSM)

Mijn uitgangspunt is (voor de kast) stil / compact / zuinig - op basis daarvan wil ik de componenten samenstellen die dus wel wat jaren meekunnen, maar niet high end hoeven te zijn naar "hedendaagse" standaarden.

Vooralsnog zoeken naar een spelt in een hooiberg (waar te beginnen...) maar ik kom dichterbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
b2vjfvj75gjx7 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:17:

De pricewatch: Gigabyte B660M DS3H DDR4 (Gigabyte B660M DS3H DDR4) is bij hun enkel in de outlet beschikbaar, wellicht omdat het al wat ouder is?
Dat zijn 2e kansjes. Bord is nog maar 3 maanden verkrijgbaar.
Mijn aanvankelijke keuze (zelfde video-input als de jouwe, nl. 1x VGA / 1x HDMI / 2x Display Port) was deze;

pricewatch: ASUS Pro B660M-C D4-CSM (ASUS Pro B660M-C D4-CSM)

Mijn uitgangspunt is (voor de kast) stil / compact / zuinig - op basis daarvan wil ik de componenten samenstellen die dus wel wat jaren meekunnen, maar niet high end hoeven te zijn naar "hedendaagse" standaarden.

Vooralsnog zoeken naar een spelt in een hooiberg (waar te beginnen...) maar ik kom dichterbij!
Alternate is niet de enige winkel en de aftersales is vrij slecht. Dan kan je beter een lijstje bij Azerty dumpen.

Maak eerst maar eens een topic in Desktop Aankoopadvies inclusief onderdelenlijst gemaakt met Handleiding Pricewatch. Dan zullen we kijken of we het fijn kunnen slijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Uszka schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:35:
[...]

Dat zijn 2e kansjes. Bord is nog maar 3 maanden verkrijgbaar.

[...]

Alternate is niet de enige winkel en de aftersales is vrij slecht. Dan kan je beter een lijstje bij Azerty dumpen.

Maak eerst maar eens een topic in Desktop Aankoopadvies inclusief onderdelenlijst gemaakt met Handleiding Pricewatch. Dan zullen we kijken of we het fijn kunnen slijpen.
Bedankt voor de tips.

Mijn plan was ook om - de grootste fouten er uit te halen - het bij Alternate samen te stellen.

Dat lijstje op Tweakers te gooien en dan bij Azerty (of desnoods Paradigit) samen te stellen.

Al heb ik in die laatste weinig vertrouwen... ik ken ze enkel van de fysieke stores van jaren terug.

De keuze voor het moederbord is deels afhankelijk / wordt bepaald door het aantal USB-poorten en de video-configuratie (liefst VGA / HDMI / Displayport), dan is jouw keuze (qua USB) een stuk beter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:08
Neem liever een wat minder budget bord,zeker als je er weer jaren mee wilt doen zoals:

pricewatch: MSI Pro B660M-A DDR4

[ Voor 40% gewijzigd door freaky35 op 17-04-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:17
Bedenk ook of wifi handig is, enneh, dat lijstje maak je in de pricewatch, door op willen te klikken.
Daarna als je alle onderdelen hebt ga je rechtsboven naar je profiel - wens lijst.
Klik op genereer rml code, plan die code letterlijk hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 17 april 2022 @ 07:29:
Bedenk ook of wifi handig is, enneh, dat lijstje maak je in de pricewatch, door op willen te klikken.
Daarna als je alle onderdelen hebt ga je rechtsboven naar je profiel - wens lijst.
Klik op genereer rml code, plan die code letterlijk hier.
WiFi hoef ik niet - ik heb liever een stabiele netwerkkaart (en anders nog wel een WiFi USB-adapter liggen).

Ik ga dinsdag het lijstje op de reguliere wijze maken en plaatsen;

Vooralsnog liep (en loop) ik vooral tegen de vraag aan "videokaart of niet", maar dat zal ik dinsdag in het "algemene" topic ook benadrukken.

Iedereen bedankt so far!

Ik weet echt niets van hardware (wel software... ook aangezien ik die zelf ontwikkel), maar heb veel geleerd.

ATX, ATX micro, USB A, USB 2.0, i5, i7, socket 1700, DDR4, DDR5... ik kom steeds verder :-)

[ Voor 12% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 17-04-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-05 15:46
freaky35 schreef op zondag 17 april 2022 @ 04:57:
Neem ,oever een wat minder budget bord,zeker als je er weer jaren mee wilt doen zoals:

pricewatch: MSI Pro B660M-A DDR4
Deze heb ik ook, en hier kun je 4 monitoren aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:10
Gezien de software die je gebruikt en vooral de eis om zo stil mogelijk te zijn zou ik momenteel geen videokaart aanschaffen of vervangen maar eerst de basis updaten.
Bijvoorbeeld zoiets:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 306,50€ 306,50
1MoederbordenGigabyte B550M AORUS PRO-P€ 99,-€ 99,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18€ 77,90€ 77,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,50€ 99,50
Totaal€ 582,90

Dan heb je een systeem wat fluitend met 2 vingers in de neus al het werk doet en dus nauwelijks koeling nodig heeft. Geluid krijg je namelijk als je systeem gekoeld moet worden.
Als dit niet stil genoeg is kun je altijd nog de stock-koeler vervangen door een stillere aftermarket uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Aftermarketkoeler en silencio (of be quiet 500) werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycor
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-03 12:16
Even los van alle voorgaande opmerkingen; ik ben nogal laat.
Ik raad zoals sommigen voor mij inderdaad wel het gebruik van nieuwe monitoren aan. Als grafisch vormgever (in jouw geval) lijkt het mij handig om een kleine investering te doen in monitoren met QHD resoluties.

Wat betreft verdere systeemeisen. Ik zou niet te veel overboord gaan. Mijn oude CPU/processor AMD Ryzen 7 2700 kan alles aan wat betreft gelimiteerd renderen als hobbyist voor mijn privé YT-kanaal.
Ik heb begrepen dat alles vanaf een AMD Ryzen 2700 kwalitatief goed zal zijn, dus voor jezelf is het handig te kijken waar de prijspunten zitten met vergelijkbare of inmiddels sterkere CPU's.
De aloude Ryzen 7 2700 kwam boxed, als ik het mij goed herinner, nog met een eigen luchtkoeler. En inbegrepen koelers zijn altijd een pré. Waarom fabrikanten daarmee gekapt zijn, tja..

Een grafische kaart, tja... Ik weet niet exact wat je doet voor je werk maar een 'antieke' Radeon 290x is stil zat (heeft wel 2 ventilatoren) en ook die hapert in mijn geval pas met nieuwere games en ook alleen maar omdat ik op 2560x1440 speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Tycor schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:26:
Even los van alle voorgaande opmerkingen; ik ben nogal laat.
Ik raad zoals sommigen voor mij inderdaad wel het gebruik van nieuwe monitoren aan. Als grafisch vormgever (in jouw geval) lijkt het mij handig om een kleine investering te doen in monitoren met QHD resoluties.

Wat betreft verdere systeemeisen. Ik zou niet te veel overboord gaan. Mijn oude CPU/processor AMD Ryzen 7 2700 kan alles aan wat betreft gelimiteerd renderen als hobbyist voor mijn privé YT-kanaal.
Ik heb begrepen dat alles vanaf een AMD Ryzen 2700 kwalitatief goed zal zijn, dus voor jezelf is het handig te kijken waar de prijspunten zitten met vergelijkbare of inmiddels sterkere CPU's.
De aloude Ryzen 7 2700 kwam boxed, als ik het mij goed herinner, nog met een eigen luchtkoeler. En inbegrepen koelers zijn altijd een pré. Waarom fabrikanten daarmee gekapt zijn, tja..

Een grafische kaart, tja... Ik weet niet exact wat je doet voor je werk maar een 'antieke' Radeon 290x is stil zat (heeft wel 2 ventilatoren) en ook die hapert in mijn geval pas met nieuwere games en ook alleen maar omdat ik op 2560x1440 speel.
Meeste cpus komen nog steeds met koeler? Maar Intel koelers maken stuk meer herrie en presteren minder goed dan die van de R7 2700x.
Pagina: 1