Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies 20 zonnepanelen op schuin dak en 11 op plat dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Michael2021
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-12-2024
Hallo mede Tweakers,

Ik ben al eind vorig jaar met aanvragen zonnepanelen begonnen, maar ik vind het zeer lastig.
Inmiddels ook weer enige offertes geupdate en alles is duurder geworden en plaatsing wordt steeds later..
belangrijkste wensen:
- all black panelen (bijv Rec Alpha pure black 400 WP)
- maximale opbrengst
- panelen die zo weinig mogelijk degraderen
- beste kwaliteit installatie, zo weinig mogelijk kans op storingen/uitval.
- betrouwbare informatie over opwek
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfNk4wo1-H790wx3321XyUBi8os=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i1rpM0ucT4Zyu451LjAC712J.png?f=fotoalbum_large

Hellinghoek dak: 50 graden
Ligging schuine dak met panelen Zuidwest.
Beschikbare (dak)ruimte
Maximaal aantal panelen schuine dak Zuidwest: 20 standaard panelen
Maximaal aantal panelen plat dak: 11 panelen
Dak zuidwest: Lastig door uitbouw en veel Schaduw.
Schaduw
Berekening varieert per configuratie/offerte.
Schuin dak 20 panelen/plat dak 11 panelen zuidwest richting,
zonder optimizer Schuin:11.7% verlies plat 40.4% verlies, gemm 21.6%
met optimizer verbetert opwek met 17.5% tov zonder

Bij weghalen van de 4 panelen met meeste schaduw is het gemm schaduwverlies 13,4%
Met optimizer verbetert opwek met 9.8% tov zonder optimizer
Uitgebreide berekeningen zijn beschikbaar
Jaarverbruik
Gemiddeld jaarverbruik is 4900 Kwh, maar we plannen aanschaf hybride warmtepomp (liever total electric) en EV aan.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25
Budget en doel
Zo veel mogelijk vol leggen mits zinvol, ivm schaduwwerking
Schuin dak 2 rijen van 10, ruimte tussen dakkapellen niet gebruiken, staat wat netter.
Liever betere kwaliteit panelen zoals REC 400wp all black: weinig degradatie: 92%+ rendement na 25 jaar.
Blijven binnen grens voor terugvragen BTW.
Vraag:
Heb begrepen dat boven een bepaald terug te vragen BTW bedrag (2500 EUR) de BTW maar voor een klein gedeelte teruggevorderd kan worden en alleen met zeer veel moeite, klopt dit ? is hier een oplossing voor ?
Anders beter totaal aantal panelen beperkt houden om onder grens te blijven ?
Wie gaat het project uitvoeren
Volledig uitbesteden: Sterke voorkeur lokale installateur.
Ook voorkeur voor 10 jaar installatiegarantie en dat bieden enkele grote dan weer.
heb geen idee of er vaak storingen optreden In dat geval is de lokale installateur snel ter plaatse
Bijhouden van data
App die performance in de gaten houd, defecten opspoort etc.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1
29 REC 405AA full black panelen
Solaredge omvormer SE10k
29 Optimizers 440
Verwachte opbrengst jaar 1: 10890 Kwh
Prijs: EUR 14900 ex BTW.

1,41 per opgewekte WP

Offerte 2
27 Solarwatt panelvision H 3.0 365 WP style (glas/glas)
SMA Sunny Tripower omvormer 10 KW
Verwachte opbrengst jaar 1: 9413 Kwh u
Prijs: EUR 13676 ex BTW (te veel voor BTW teruggave)
1,45 EUR per WP

Offerte 3
29 Autarco 365 wp panelen (S1.MHI365b) (20 schuin 7 plat)
Autarco omvormer S2.LD9000-m2
Verwachte opbrengst jaar 1 9.484 kWh per jaar
prijs: Eur 9751 EX BTW
0.99 EUR per WP

Offerte 4
29 Autarco 365 wp panelen (S1.MHI365b)
29 440 optimizers
SE8K Solaredge omvormer
Verwachte opbrengst jaar 1 9976 kWh per jaar
prijs: Eur 11535 ex BTW
1.16 EUR per WP
Twijfels bij kwaliteit en degradatie panelen.

Offerte 5

29 DCMG panelen 400 WP
17 Optimizers (zonneplan)
1 Omvormer (zonneplan/Huawei)
eigen software / mogelijk integratie battarijen/ variabele stroomtarieven/laadpaal etc.
Plaatsing 20 panelen landscape op schuine dak zuidwest.
9 panelen op platte dak Zuid-Oost
Verwachte opbrengst 10.144 kWh per jaar
prijs: EUR 11864 ex BTW
1.17 EUR per WP

Offerte 6

29 Hyundai mono shingled full black panelen HIE S405VG
29 Enphase IQ7A
Plaatsing 18 panelen landscape op schuine dak zuidwest.
9 panelen op platte dak Zuid-west
Verwachte opbrengst 11970 KWh (lijkt wat veel)
prijs: 14900 ex BTW
1,48 per wp

Offerte 7
29 REC pure alpha 405 all black
29 Enphase IQ7A
Plaatsing 20 panelen landscape op schuine dak zuidwest.
9 panelen op platte dak Zuid-west
Verwachte opbrengst 12040 KWh (lijkt wat veel)
prijs: 17300 ex BTW
1,59 per wp
Regio
Zuid Holland-Bollenstreek
Vragen
1 - Is het het het beste het platte dak met 11 panelen vol te leggen, of bijv de 3 minst efficiente panelen weg te laten, zodat schaduwverlies en terugverdientijd korter wordt ?
2- Sommige offertes gaan uit van een systeem zonder optimizers of micro omvormers, bijv offerte 2.
is de opwek dan niet te optimistisch ?
3 -Is het rechtstreeks bevestigen aan panlatten beter dan alleen aan dakpannen ? Offerte 2
4 -Kloppen alle aangeboden combinaties/panelen/omvormers en optimizers. Welke is een aanrader ?
5-Is een REC paneel zinvol, ivm zeer lage degradatie of is bijv Jinko Solar ook goed genoeg.
6 -Is een terug te vorderen BTW van plm 2500 EUR inderdaad het maximum om in de Standaard BTW teruggave regeling te vallen. Als je er boven zit wordt the ingewikkeld en krijg je nog maar een fractie terug ?
7 -Wat zijn de ervaringen met landelijke zonnepanelen leveranciers, of kan ik altijd beter een lokale in de arm nemen ?
8 -Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden bij een installatie op 2 daken ?
9 -staan de panelen logischerwijs ook op zuidwest of 2*4 en 1*3 of is 3*3 op Noordoost beter ?
10 -Beter 29 panelen met optimizers of mini omvormers of 29 panelen met een Solaredge Omvormer, gezien het verschil in schaduw tussen schuin dak(weinig) en plat dak met groot verschil

Alvast dank voor alle adviezen en suggesties

Michael

[ Voor 9% gewijzigd door Michael2021 op 11-06-2022 20:03 . Reden: update offertes ]

Beste antwoord (via Michael2021 op 29-06-2022 20:01)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
@Michael2021 Me broek ligt weer eens op mijn hielen...

Ik selecteer een SE16K (Standaard was SE12,5K, dat is voldoende zwaar maar die kan niet met de p850 overweg) en samen met auto-string ontwerp komt Designer met exact wat ik zei...

(Tekening is niet helemaal met de juiste panelen. SE Designer mist een hoop van REC, maar dat maakt voor nu niet uit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxHALSPUnPfaPO4nqO_S7Jzdc60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5BGTxqVwzqZxWCP5ffDFr2vl.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTtlF42s_oncg4rv_ZFxtRuNGA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MsqBJ6LnbLHrgNAmgBXqRiSE.png?f=user_large

Maargoed... String omvormer gaat het prima doen. 2 paneeltjes extra op de onderste rij van je grote dak en dat verschil is gemaakt met SolarEdge of Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vzSV3PTJ7tF3clqPNNaPvp2LuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H3h59FG5dyJeII5aojcxtO9r.png?f=fotoalbum_large
Let wel op: 20x REC Alpha en Hyundai moeten polystring vanwege maximale string spanning (1008 met de Hyundai, 1052 Alpha, teveel voor bijna alle omvormers).

Dat betekend dat je niet kan werken met GoodWe of Growatt, tenzij je naar 54x2Cells panelen gaat met hele lage spanning waarmee je wel in 1 string van 20 kan.

SMA en Huawei kunnen de hoge ingangstroom van een polystring aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiWNa70MxpxdUDfyBUdHm7pHPc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dkVdrPG8OOpXd5nuYJhjQEj1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 29-06-2022 20:00 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een goede stringomvormer gaat prima om met schaduw, als je voor de lange termijn gaat zou minder elektronica op het dak een overweging kunnen zijn. Minder lock-in, dus een onderdeel is altijd vervangbaar.
30% meer betalen om over 20 jaar misschien 2% minder achteruitgang te hebben klinkt mij niet erg zinvol.
De kwaliteit is vooral afhankelijk van het vakmanschap: panelen met 2 man tillen, niet buigen, netjes recht leggen, connectoren met goede tang vastzetten etc.

Met twee oriëntaties spreid je de netbelasting, heb je wat meer eigenverbruik en kan je met een kleinere omvormer uit. Offerte 2 kan je dan iets goedkoper maken met een 7 of 8 kW omvormer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Michael2021
ik heb inmiddels enkele offertes aangepast en nieuwe toegevoegd.

Vragen die ik heb:

-Welke offerte is aantrekkelijk, ook met het oog op toekomstige ontwikkelingen : huisbatterij, variable stroomprijzen tec. (zooneplan ?)

- 1 leverancier raadde mij solaredge optie af omdat in mijn situatie met schuin dak met 20 panelen en plat dak met plm 7-9 panelen 1 solaredge omvormer niet zou voldoen. Valt de solaedge optie af ?

- is een certificaat van stichting garantiefonds zonzeker een zinnige uitgave.

- Moet ik gaan voor budgetoptie (zonneplan) met 10 jaar service garantie of een kwaliteits confiuraie bijv rec/enphase.

-Is REC nemen ipc Hyundai geld weggooien of verantwoord ?

Ik lees Dat APS net zo goed en goedkoper is dan Enphase, maar wacht nog op een offerte met APS micro omvomers.

Zie door de bomen het bos niet meer.

@Ronald Ben ook benieuwd naar jouw advies.

[ Voor 0% gewijzigd door Michael2021 op 11-06-2022 20:02 . Reden: spelfou ]

• Ronald
3 fase SolarEdge met 7 panelen op erg verschillend dakvlak gaat lang niet altijd goed nee. Kudos voor de installateur die dat snapt.

Certificaat geen idee... Nooit naar gekeken, heb zelf gelegd.

Zonneplan is een prima partij. Bij weinig schaduw heeft Enphase geen nuttig voordeel

REC is de crème de la crème in de combinatie kwaliteit in garantie en degradatie. Maar economisch gezien zelden de ideale oplossing. Twinpeak 4 kan soms vrij competitief zijn.
REC wordt gemaakt uit Noorse grondstoffen. Alpha ook in Noorwegen. Twinpeak Singapore.

APS wordt niet veel aangeboden, veel voordeliger dan Enphase, maar ook minder garantie. Prijsniveau SolarEdge... Prima dus.

Zonnepanelen is altijd afweging, dus harde ja en nee krijg je niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom liggen de platdak panelen ook zuidwest?

Je hebt meer aan spreiding over de dag, dus die zou ik juist zuid oost leggen.

Als die in de schaduw valt hebben ze hun piekmoment al gehad en nemen de zuidoost panelen op het schuine dak het over.

Let bij hyundai op de ligging.
Schaduw over de lange zijde is paneel uit. Over korte zijde is schaduw wel in orde. Niet zo geschikt dus voor achter elkaar landscape liggende plaatsing op een platdak.

REC met een SMA tripower. Is ook prima direkt uit te lezen zonder cloud diensten.
Uitlezen op stringniveau, maar met REC zou ik daar niet over in zitten.

Nog beter is een hybride tripower voor mogelijkheid opslag in de toekomst.
Komt vast nog subsidie op. (Glazen bol)

[ Voor 79% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-06-2022 06:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Michael2021
AUijtdehaag schreef op zondag 12 juni 2022 @ 06:29:

Je hebt meer aan spreiding over de dag, dus die zou ik juist zuid oost leggen.

Als die in de schaduw valt hebben ze hun piekmoment al gehad en nemen de zuidoost panelen op het schuine dak het over.

Schaduw over de lange zijde is paneel uit. Over korte zijde is schaduw wel in orde. Niet zo geschikt dus voor achter elkaar landscape liggende plaatsing op een platdak.

REC met een SMA tripower. Is ook prima direkt uit te lezen zonder cloud diensten.
Uitlezen op stringniveau, maar met REC zou ik daar niet over in zitten.

Nog beter is een hybride tripower voor mogelijkheid opslag in de toekomst.
Komt vast nog subsidie op. (Glazen bol)
sorry Ik was niet dudelijk.
Het schuine dak ligt zuidwest. Voor het platte dak varieren de offertes tussen panelen landscape ook zuidwest leggen of landscape zuidoost leggen. Eentje legt 3 panelen zuidoost/noorwest in portrait plus 3 zuidoost.

Ik wil graag op de toekomst voorbereid zijn. Welke hybride tripower zou ik moeten kiezen ?

Ik wil dan ook liever kiezen voor een leverancier die batterijen/laadpalen/warmtepomp en variabele prijzen stroomprijzen structuur allemaal kan integreren in 1 systeem/manager. Zonneplan lijkt dit als grote speler allemaal in zich te hebben en is ook niet duur. Maar wil wel net kabeltraject hebben liefst binnendoor en weet niet of ik bij Zonneplan daar veel n te brengen heb, ook al kost het wat extra.......

Veel leveranciers leggen de panelen op het dak en als ik daar straks warmtepomp/laadpaal/batterij en variabele stroomprijzen wil intergreren. Bij wie kan ik dan weer terecht. Moeilijk om een partij te vinden die alles kan en tegen een redelijke prijs (ik bedoel niet super goedkoop).

De 1 kan dit wel, maar wil perse Solarwat 365WP panelen verkopen. De ander verkoopt een goed suysteem, maar kan niet integreren, en de andere partij zit aan de andere kant van nederland en geeft geen service.

• Michael2021

Geldt dit alleen voor de Hyundai panelen specifiek, of geldt dit voor alle panelen ? Met andere woorden wat zou in mijn situatie de ideale opstelling zijn voor de 9 panelen op het platte dak ?

wat is dan de ideale omvormer ?

Landscape achter elkaar zuid-oost (3*3) ?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan eens informeren bij KWDR
kwdr in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Die heeft een SMA tripower Hybride omvormer hangen. (ze zijn dus nog maar net leverbaar)

Huawei werkt met (LV) lage voltage batterijen, dat betekent hogere stromen en dus dikkere kabels.
Ik zie liever een HV (high voltage batterij)
Ook zijn er veel klachten over het beschikbaar zijn van huawei cloud. (ik zit op facebook ook mee te lezen bij de PV groep)
Wellicht heeft zonneplan het dan beter voor elkaar met een eigen interface, maar het blijft "cloud" dus je bent afhankelijk van anderen.

SMA heeft ook laadpalen en wordt gekoppeld aan de Home manager.
Mocht je het interessant vinden, hier staan wat webinars:
https://www.sma-benelux.c...ur/sma-solar-academy.html

En je kan sunnydesignweb gebruiken om te zien welke omvormer bij je panelen past.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project (zit verscholen onder de aanmeld pop-up)
Vul lokatie in, Intekenen niet nodig, gewoon handmatig invoeren van panelen, richting en helling
En dan kiezen voor automatische configuratie. (je kan de 1-fase omvormers ook uitvinken eventueel)

Die hyundai zijn net wat anders dan andere panelen inderdaad. Lees zelf even.
Appelpie3000 in "Zonnepanelen - Oost / West / Zuid zonder schaduw, advies"
https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen
9 in portrait zou dus wel kunnen als je rijen achter elkaar hebt.
Maar niet in landscape zoals hier: (wat met de standaard panelen dus wel kan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aokL7V3GgctwLcLL9lwUJ_SzO7I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufgXWaXwmyk5Qowc98WaArfW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0eBCAlhnDKRTyH-IZcmggoAWhg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCWRSXen1LGfrkEewRfZUHsT.jpg?f=fotoalbum_tile

De ligging vh platdak is me nog niet duidelijk.
Maar alle panelen moeten dezelfde kant op kijken en dezelfde helling hebben die in 1 string zitten.

Edit: En zelf uitlezen is ook geen probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0yXB4U3kcGXpRXXxO_irhr8rds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ks5o01jfWtQeySwGwbIZ9sMz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-06-2022 11:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Michael2021 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:51:
[...]

Ik wil dan ook liever kiezen voor een leverancier die batterijen/laadpalen/warmtepomp en variabele prijzen stroomprijzen structuur allemaal kan integreren in 1 systeem/manager. Zonneplan lijkt dit als grote speler allemaal in zich te hebben en is ook niet duur. Maar wil wel net kabeltraject hebben liefst binnendoor en weet niet of ik bij Zonneplan daar veel n te brengen heb, ook al kost het wat extra.......
Eind van de maand ben ik ervaringsdeskundige, vooralsnog kan ik zeggen dat ze alles op de installatiedag met je afstemmen en uitvoeren.

Ik hou er rekening mee dat dit geen ingrijpende wijzigingen zijn, dus een kabel in het zicht en afwerken met een goot, of bijv. gebruik maken van bestaande loze leiding. Had je zelf al iets in gedachte is dan misschien goed daar al voorbereidingen voor te treffen. Heb je al concrete ideeën?

Verder integratie met accu, laadpaal etc.
Ik had zonneplan gevraagd of ik de Huawei omvormer via rs485 kan uitlezen en of ik hun 4g dongle dan niet in de weg zit. Dat leek niet het geval (nogmaals, ik heb hier nog geen ervaring mee).
Ook met toekomstige thuis accu gevraagd hoe dat zit, adviseur gaf aan dat dit niet rechtstreeks op omvormer geplaatst wordt. Wat betreft laadpaal weet ik het nog niet, maar zie daar oplossingen met load balancers en CT clamps in de meterkast.
Kortom e.e.a is wel mogelijk, maar de hamvraag is natuurlijk of het integreert.
Zonneplan biedt daar nu en de toekomst al eea in, wat mooi is. Voor mezelf wil ik de route om eea zelf op te zetten en in te regelen met home assistant altijd open houden. Maar dat moet je net liggen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Michael2021
blackd schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:40:
[...]

Eind van de maand ben ik ervaringsdeskundige, vooralsnog kan ik zeggen dat ze alles op de installatiedag met je afstemmen en uitvoeren.

Ik hou er rekening mee dat dit geen ingrijpende wijzigingen zijn, dus een kabel in het zicht en afwerken met een goot, of bijv. gebruik maken van bestaande loze leiding. Had je zelf al iets in gedachte is dan misschien goed daar al voorbereidingen voor te treffen. Heb je al concrete ideeën?

Verder integratie met accu, laadpaal etc.
Ik had zonneplan gevraagd of ik de Huawei omvormer via rs485 kan uitlezen en of ik hun 4g dongle dan niet in de weg zit. Dat leek niet het geval (nogmaals, ik heb hier nog geen ervaring mee).
Ook met toekomstige thuis accu gevraagd hoe dat zit, adviseur gaf aan dat dit niet rechtstreeks op omvormer geplaatst wordt. Wat betreft laadpaal weet ik het nog niet, maar zie daar oplossingen met load balancers en CT clamps in de meterkast.
Kortom e.e.a is wel mogelijk, maar de hamvraag is natuurlijk of het integreert.
Zonneplan biedt daar nu en de toekomst al eea in, wat mooi is. Voor mezelf wil ik de route om eea zelf op te zetten en in te regelen met home assistant altijd open houden. Maar dat moet je net liggen.
Dank voor je reactie. Ik heb geen technische achterrond, maar wil wel die integratie open houden/of laten doen zonder straks weer allerlei nieuwe oplossingen te laten uitvoeren, kosten te maken, terwijl ik dat nu ook kan voorzien. Veel zonnepanelen leveranciers kunnen een goede zonnepaneleninstallatie doen, maar het bij het hele integratie verhaal haken ze af. En om weer een aparte partij te vinden die het hele integratieverhaal daarna oppakt lijkt me kansloos. ik heb liever REC panelen en enpase/aps/ of andere oplossing, maar kan tot nu toe gene partij vinden die deze installatie levert en het integratie verhaal oppakt.

Dus dan kom ik bij zonneplan terecht die hier engiszins aan tegemoetkomt. Maar dan worden het DMGEC panelen en een huawei (chinese) omvormer/optiziers met eigen software.

Ben heel benieuwd hoe je ervaringen zijn met plaatsing en werking zonneplan.

• blackd
  • Niet online
Michael2021 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:55:
[...]

Ben heel benieuwd hoe je ervaringen zijn met plaatsing en werking zonneplan.
Ik heb Zonneplan benaderd mede vanwege een collega met goede ervaringen. Hun prijs was netjes en destijds de levertijd te overzien. Bij mijn collega is de kabel weggewerkt maar wel deels in het zicht.

Ik denk dat ik zelf een kWh meter plaats om opwek zelf in de gaten te houden. Dat is wel weer een eigen investering. En knutselen met Home Assistant is een hobby.

Ik kan hier zeker eind van de maand mijn ervaringen met de installatie van de zonnepanelen plaatsen. Ik ga nog geen gebruik maken van hun energie aanbod met flexibele prijzen (volgens mij is dat nog niet zo heel interessant met salderen, correct me if I'm wrong). Hierover kan ik dus geen ervaringen delen.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Michael2021 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:51:
[...]

Veel leveranciers leggen de panelen op het dak en als ik daar straks warmtepomp/laadpaal/batterij en variabele stroomprijzen wil intergreren. Bij wie kan ik dan weer terecht. Moeilijk om een partij te vinden die alles kan en tegen een redelijke prijs (ik bedoel niet super goedkoop).
Als je alles in 1 wil dan moet even geduld hebben, enphase komt binnenkort ook met een batterij;
https://enphase.com/nl-nl/homeowners

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Michael2021

Hier is het plaatje van de hyundai panelen . Door het formaat kunnen er 2*9 op het schuine dak. ipv 2*10.
Dus daarom 11 op platte dak allemaal zuidwest ligging. Wel veel schaduw op platte dak.. Is schaduw op deze panelen altijd funest bij portrait ligging in dit geval ? schuine dak heeft miniem last van schoorstenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xP8ZRdvsHu_IU7LnV8zD5qc25wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4IHbPbNR2S0XUEKiMnpj8Sh.jpg?f=fotoalbum_large

• Michael2021
@AUijtdehaag @Ronald @Proton_ @blackd en andere tweakers

Ik heb nu van een installateur, die op mij een zeer gedegen indruk maakt het advies gehad om in de configuratie wat te veranderen:

Ik had oorspronkelijk de onderstaande wens:

- 20*REC 405 WP op schuin dak op zzw
- 11*REC 405 WP op plat dak
- 31*Enphase IQ7A

Dit nieuwe bedrijf adviseerde het volgende:

Niet meer dan 26 panelen te nemen ipv 31 omdat maar max 11000 WP past binnen de 3x25 A aansluiting.
Dan blijf je binnen de grenzen van wat elektrotechnisch gezien veilig is.

Enphase IQ7+ te nemen omdat de clipping in Nederland minimaal is, de IQ7+ eerder opwek genereert en de terugverdientijd van een IQ7A tov IQ7+ meer dan 10 of zelfs 15 jaar is.

Alvast dank voor de feedback !

[ Voor 0% gewijzigd door Michael2021 op 29-06-2022 10:28 . Reden: taalaanpassing ]

• blackd
  • Niet online
Michael2021 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:27:
Niet meer dan 26 panelen te nemen ipv 31 omdat maar max 11000 WP past binnen de 3x25 A aansluiting.
Waar hij - denk ik - op doelt is het juist afzekeren van de PV installatie. Met een 3x25A aansluiting wil je eigenlijk afzekeren op max 16A (3x16x230=11040W). Echter 26x405WP = 10530WP is niet gelijk aan max 11040W, want je moet de factor van ongeveer 0,85 - 0,88 (klopt toch?) er nog overheen halen (iets met de stand van de zon in ons landje en de orientatie van de panelen). Je komt dan op ongeveer 9300W uit.
Kijk dus goed naar je max vermogen na de omvormer, in plaats van alleen naar de wattpiek van je zonnepanelen. Volgens mij kom je met 31 panelen, 405WP, factor 0,88 op 11048W uit.
Dit is wel gebaseerd op string omvormers, ik heb weinig kennis over of ervaring met micro omvormers dus daar kan ik verder niet zoveel over zeggen.

Wellicht is splitsen van de afzekering nog een optie, bijv. het platte dak op een aparte groep? Je moet ook nadenken of je meterkast geschikt is, of de componenten 40A+ aankunnen en hoe ver je dan gaat. In het Elektra topic is daar meer over te vinden. Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Een andere factor om rekening mee te houden is de BTW teruggave bij installaties van meer dan 10.000WP. Zie Nieuws: Zonnepanelen en de btw en dan specifiek bijv. Kingsolo in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"

Wel kan ik zeggen, er wordt in dit topic naar de ervaring met Zonneplan gevraagd, dat was hier een grote teleurstelling. Wij hebben een redelijk recent gebouwd huis met lange platte dakpannen, type ziet er mooi uit maar moelijk om mee te werken. Bij aankomst van het team waren ze na een uur weer weg, want de dakhaken van Zonneplan zijn niet goed passend op de dakpan, dan zou er geslepen moeten worden, met verhoogd risico op lekkage en geen garantie op dat werk cq nevenschade. Een andere dakhaak is voor Zonneplan geen optie. Terwijl de installateurs zeggen je moet voor Clickfit gaan.
Ze gaan kijken of er nu een nieuwe installatiedag gepland kan worden om de dakpannen te slijpen, maar ik heb ernstige twijfels of we dat wel moeten gaan doen. Maar dat is een discussie die we maar ergens anders moeten voeren ;-).

Concluderend voor dit topic: ik heb meer vertrouwen in een partij die langs komt, de situatie kent en de juiste dingen zegt dan een schouw op satellietfoto's die voor de massa werkt maar bij aankomst tot dit soort teleurstellingen kan leiden. Dus in jouw geval zou ik ook aanraden om met een lokale partij die is komen kijken in zee te gaan, zeker als je daar een goed gevoel over hebt.

• Michael2021
blackd schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:08:
[...]

Waar hij - denk ik - op doelt is het juist afzekeren van de PV installatie. Met een 3x25A aansluiting wil je eigenlijk afzekeren op max 16A (3x16x230=11040W). Echter 26x405WP = 10530WP is niet gelijk aan max 11040W, want je moet de factor van ongeveer 0,85 - 0,88 (klopt toch?) er nog overheen halen (iets met de stand van de zon in ons landje en de orientatie van de panelen). Je komt dan op ongeveer 9300W uit.
Kijk dus goed naar je max vermogen na de omvormer, in plaats van alleen naar de wattpiek van je zonnepanelen. Volgens mij kom je met 31 panelen, 405WP, factor 0,88 op 11048W uit.
Dit is wel gebaseerd op string omvormers, ik heb weinig kennis over of ervaring met micro omvormers dus daar kan ik verder niet zoveel over zeggen.
[/TOPIC]
Dank voor je uitgebreide reactie. De installateur legt uit dat die factor op papier wel bv 0.88 kan zijn, maar dat in de kuststreek bij mooie dagen 0.98 bereikt kan worden. Omdat ze uitgebreide garanties verstrekken blijven ze graag ruim binnen de normen denk ik. Ik wel graag max aantal panelen, maar wel verantwoord.

• Ronald
Gedegen indruk of niet... 31x295VA is nooit meer dan 9145VA. Dus er kunnen nog meer panelen op IQ7+ bij voor aan 11kW komt.
31x365VA is 11315VA, en dat gaat ook helemaal goed op een 3x16A

Mag ik een heel groot vraagteken zetten bij de technische kennis van deze installateur?

Maar Enphase is zo te zien en enorme bak geldverspilling voor jouw dak. Moet mooi op een stringomvormer kunnen...
Van de kosten besparing leg je zo mogelijk 2 handen vol meer panelen.
Wil je heel heel graag individuele paneelmonitoring: SE16K + p850 duale optimizers.

• Michael2021
Ronald schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:49:
Gedegen indruk of niet... 31x295VA is nooit meer dan 9145VA. Dus er kunnen nog meer panelen op IQ7+ bij voor aan 11kW komt.

Mag ik een heel groot vraagteken zetten bij de technische kennis van deze installateur?

Maar Enphase is zo te zien en enorme bak geldverspilling voor jouw dak. Moet mooi op een stringomvormer kunnen...
Wil je heel heel graag individuele paneelmonitoring: SE16K + p850 duale optimizers.
Dank Ronald, Kun je aub kort uitleggen wat die 295 VA is bij een 405WP paneel ?

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 16:22
Michael2021 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:27:
@AUijtdehaag @Ronald @Proton_ @blackd en andere tweakers

Ik heb nu van een installateur, die op mij een zeer gedegen indruk maakt het advies gehad om in de configuratie wat te veranderen:

Ik had oorspronkelijk de onderstaande wens:

- 20*REC 405 WP op schuin dak op zzw
- 11*REC 405 WP op plat dak
- 31*Enphase IQ7A

Dit nieuwe bedrijf adviseerde het volgende:

Enphase IQ7+ te nemen omdat de clipping in Nederland minimaal is, de IQ7+ eerder opwek genereert en de terugverdientijd van een IQ7A tov IQ7+ meer dan 10 of zelfs 15 jaar is.

Alvast dank voor de feedback !
Dit kan toch altijd begrensd worden door je omvormer toch? Daarnaast heb je op momenten wanneer er minder zon is veel meer opbrengst met 31 panelen tegenover 26 lijkt me.

• blackd
  • Niet online
Michael2021 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:53:
Dank Ronald, Kun je aub kort uitleggen wat die 295 VA is bij een 405WP paneel ?
Die 295VA komt uit je omvormer (IQ7+), daar moet je naar kijken voor de belasting op de electra installatie.
Vandaar ook mijn opmerking kijk wat uit de omvormer komt, niet naar je Wp van je paneel.

• Michael2021

dank Ronald.

Wat is dan je meest efficiente omvormer configuratie, ook rekening houdend met schaduwvorming plat dak als ik geen individuele monitoring wil ?

• Ronald
@Michael2021 Je kunt een 1000W paneel aan een IQ7+ hangen, er komt nooit meer dan 295VA uit. Dat is bij 230V ook 295W, bij 240V 308W ;-) 405W kan een iQ7+ dus nooit uit het paneel halen. Dit begrijpt die installateur dus niet ! (!!!)

==

Je moet goed begrijpen dat een Enphase/Optimizer van schaduw geen zon maakt.

Licht komt in 2 vormen: Directioneel (bij blauwe hemel) en Diffuus (bij bewolking).
Bij bewolking is er meestal /meer/ diffuus licht dan bij stralende zon. Ofwel: een paneel dat in de schaduw licht op een zonnige dag doet zo goed als niks.
Kijk hier met grafiekje: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Een string omvormer (mis/ge)bruikt de beschermende bypass diodes in panelen om de panelen in schaduw uit te schakelen zodat de overige panelen lekker door gaan. Wat is nu het gemis van bypassen? Minimaal. Niet bypassen kost heel erg veel geld en levert weinig op.

Meest efficiënt:
Panelen, panelen, panelen tot of het geld op is, of het dak vol is.
Is het dak vol? Dan pas slimme omvormer oplossingen overwegen voor het laatste restje.

• Michael2021
Ronald schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:54:
@Michael2021 Je kunt een 1000W paneel aan een IQ7+ hangen, er komt nooit meer dan 295VA uit. Dat is bij 230V ook 295W, bij 240V 308W ;-) 405W kan een iQ7+ dus nooit uit het paneel halen. Dit begrijpt die installateur dus niet ! (!!!)

==

Je moet goed begrijpen dat een Enphase/Optimizer van schaduw geen zon maakt.

Licht komt in 2 vormen: Directioneel (bij blauwe hemel) en Diffuus (bij bewolking).
Bij bewolking is er meestal /meer/ diffuus licht dan bij stralende zon. Ofwel: een paneel dat in de schaduw licht op een zonnige dag doet zo goed als niks.
Kijk hier met grafiekje: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

@Ronald

Een string omvormer (mis/ge)bruikt de beschermende bypass diodes in panelen om de panelen in schaduw uit te schakelen zodat de overige panelen lekker door gaan. Wat is nu het gemis van bypassen? Minimaal. Niet bypassen kost heel erg veel geld en levert weinig op.

Meest efficiënt:
Panelen, panelen, panelen tot of het geld op is, of het dak vol is.
Is het dak vol? Dan pas slimme omvormer oplossingen overwegen voor het laatste restje.
Vertaal ik het zo goed ?

Dak(en) vol met bijv SMA shadefifx en twee strings:
- string 1 schuin dak zzw vol zon.
- string 2 plat dak vol, schaduwvorming grofweg 1/2 dag gemm helft van de panelen.

bij meer budget in deze volgorde:
1-solaredge met 850p duale optimizers (1 optimizer voor 2 panelen)
2- enphase IQ7+.
3- overbodige luxe, maar maximale opbrengst enphase IQ7a

• Michael2021

P850 kan niet volgens de installateur, want minimale string length is 27.
een configuratie met solar edge omvormers schijnt de installatiedatum naar 2023 te vertragen, door de verkrijgbaarheid van deze omvormers.

Blijkbaar is enphase IQ7+ een minder probleem. dan maar gen REC panelen, maar bijv Denim 405 all black. en alles vol leggen.
*% agere REC degradatie over 25 jaar is pas na 10 jaar plus of zo terugverdiend.

Installateur blijft stellig dat hij voor veel installaties in het begin IQ7a gebruikte, maar volgens de laatste berekeningen van Enphase de IQ7+ efficienter is. Ook volgens een software tool van Enphase

[ Voor 3% gewijzigd door Michael2021 op 29-06-2022 18:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald

Ik selecteer een SE16K (Standaard was SE12,5K, dat is voldoende zwaar maar die kan niet met de p850 overweg) en samen met auto-string ontwerp komt Designer met exact wat ik zei...

(Tekening is niet helemaal met de juiste panelen. SE Designer mist een hoop van REC, maar dat maakt voor nu niet uit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxHALSPUnPfaPO4nqO_S7Jzdc60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5BGTxqVwzqZxWCP5ffDFr2vl.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTtlF42s_oncg4rv_ZFxtRuNGA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MsqBJ6LnbLHrgNAmgBXqRiSE.png?f=user_large

Maargoed... String omvormer gaat het prima doen. 2 paneeltjes extra op de onderste rij van je grote dak en dat verschil is gemaakt met SolarEdge of Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vzSV3PTJ7tF3clqPNNaPvp2LuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H3h59FG5dyJeII5aojcxtO9r.png?f=fotoalbum_large
Let wel op: 20x REC Alpha en Hyundai moeten polystring vanwege maximale string spanning (1008 met de Hyundai, 1052 Alpha, teveel voor bijna alle omvormers).

Dat betekend dat je niet kan werken met GoodWe of Growatt, tenzij je naar 54x2Cells panelen gaat met hele lage spanning waarmee je wel in 1 string van 20 kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiWNa70MxpxdUDfyBUdHm7pHPc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dkVdrPG8OOpXd5nuYJhjQEj1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 29-06-2022 20:00 ]

• Michael2021
Ronald schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:59:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
super bedankt voor al je werk Ronald.

Dit betekent wel gebruik van SE 850T dual optimizer mogelijk en twee strings, zoals uitgewerkt in je post. Ik zag dat verhaal van minimum 27 eenheden wel terug in de product spec van SE, maar dat is dus 27 panelen en niet 2x27 zoals mij werd uitgelegd. Eens kijken naar het commentaar van de installateur.

Die gaat nu me mij mee vwb aantal panelen, liever bijv Denim 405 dan RECAA405, om de prijs te drukken.
Maar omvormer/optimizer keuze is nu nog IQ7+. Hij moet er wel achter een alternatief staan. Zoals gezegd.
Solar Edge wordt waarschijnlijk pas 2023 schat hij in.

• Ronald
Ik denk dat levertijd omvormer de leidende keuze moet zijn. Als je het nog in de late zomer geïnstalleerd krijgt scheelt dat 100en euro's

(SolarEdge overigens 1 string!!!)

De meeropbrengst van Enphase of SolarEdge is echt zo klein dat je met letterlijk 2 panelen extra al meer opbrengst hebt, en dat past gewoon ;-)

• Michael2021
Ronald schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:59:

Hi Ronald:

Je bedoelt: solaredge 1 string met enphase 850T dual microomvormers per twee panelen kan gewoon. Kun je dan aub uitelggen wat je met polystring bedoeld iin het bovenstaande ? Enige nadeel tov enphase tov bijv sma is de verwachte levensduur van bijv sma en het kost twee extra panelen om het vermogensverlies te compenseren. zelfs in mj geval met best wat schaduw op het platte dak.

• Ronald
Polystring is 2 identieke strings op 1 tracker.

En verwar Enphase en SolarEdge niet...

Pagina: 1