Foto's
Bovenste 2 foto's met noorden naar boven.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uVQ5ojhTehbDvJ0XPpniON06.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S2tZk5UoyEnEKjR6edYj3Wu4.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/bTQ7LSxrrOOaf3XAWZlbyf4X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oegbsXo56BgWZBF3K10K3Ek3.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
We zijn nog op zoek naar de beste opstelling met een lichte voorkeur om over meerdere dakvlakken te verdelen tbv opbrengst spreiden (bij afbouw saldering en vollopen net). Schuine dak op ZW is 8,5m breed en 2,9m lang. Dakhelling 29 graden, nokhoogte 6,9m. Sedum dak willen we mogelijk deels benutten, hoogte 3.2m.Schaduw
In de directe bomen zijn best wat bomen, achter op ZW zijn naaldbomen (kleine 16m hoog op 20m van achtergevel), voor op NO zijn loofbomen (zo'n 10 a 12m hoog)Er zit een pijpje op het ZW schuine dak (halverwege bij de nok) voor de afzuigkap, kan dus geen ventilatiedakpan op.
Jaarverbruik
Nu 1750kWh, na aanschaf warmtepomp zal daar zo'n 3000 kWh bij gaan komen.Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 35A maar zal naar 3x 25A omgezet moeten vanwege wens van het gas af (wp en inductie)Budget en doel
Budget is nog niet bepaald, doel zoveel mogelijk opbrengst.Wie gaat het project uitvoeren
Een betrouwbare leverancierBijhouden van data
Standaard aanbod/app is voldoendeReeds verkregen offertes
:strip_exif()/f/image/Mk2TOg7bZgxkqIbZCJbkUOkk.jpg?f=fotoalbum_large)
3 leveranciers hebben tot nu toe gereageerd. De 2e leverancier kon geen alternatief bedenken voor het gedane voorstel waarbij het pijpje weg zou moeten. Vond ik ook duur.
Legplan leverancier 1:
:strip_exif()/f/image/oUFjFMzBzyadsRB6LYMXZ8Hf.jpg?f=fotoalbum_large)
Legplan leverancier 2:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YqgKeq553wz7ixLPN0M6E3kI.jpg?f=user_large)
Legplannen leverancier 3: Opties 1-3
:strip_exif()/f/image/OnRTUXVRj4SZeUsErH4v1hBB.jpg?f=fotoalbum_large)
Opties 4-6
:strip_exif()/f/image/cHvN0pnWsP02f7qIw7rGWOvj.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij 3e leverancier is bewust gekeken of het ook goed kan renderen zonder Solaredge en/of Enphase. Vandaar ook geen panelen op het onderste deel van het schuine dak. Ik vraag mij nu vooral af of er veel winst is te behalen met een optimizer achtige oplossing aangezien in de top maanden april t/m september deze opstellingen vrijwel allemaal goed in de zon lijken te liggen.
Verder zit ik nog te denken aan een combi van de voorgestelde opties bij leverancier 3: zowel NO en ZW schuin dak bovenste rij en dan ook het ZO platte dak voor maximale opbrengst. Dan zal de omvormer aangepast moeten worden.
Ik hoor graag advies tav schaduw in deze en of ik toch beter voor een optimizer oplossing kan gaan. De buren aan beide zijden hebben vorig jaar panelen neergelegd (Longi) met Solaredge oplossing.
Regio
Midden-Nederland[ Voor 0% gewijzigd door Marnix17 op 13-04-2022 21:39 . Reden: Tekstueel ]
:strip_exif()/f/image/t25fwObxPeXhMHKn7xLL9fbc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QXYFUmvygQ93zrBTckzZEpv8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AP0yAWWvCiTGJiS2DykzdwS8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZncowslJdLZ7KLpYflMxwOnn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZnZft5sypXWLSfo269TlNJUP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JEQmSw48XEYxpdyeTv0z8G87.jpg?f=fotoalbum_large)