PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dan verbruik je wel heel erg weinig.andru123 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:40:
@Ronald en @HoppyF : niet veel plek vanwege dakkapel. Misschien 6, maar 4 is goed genoeg. Ik heb ook heel laag verbruik, dus zonnepanelen niet rendabel uberhaupt voor mij. Maar voor de toekomst, als verbruik stijgt...
Ik kom met mijn 11 panelen nog tekort.
Maar bij zo’n inkoopactie zijn meer panelen wel het meest interessant.
Inbegrepen in dit pakketSport_Life schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:29:
[...]
Misschien leuk om de volledige lijst te posten?
Schouw van je dak
4 zwarte zonnepanelen Jinko 430 W
Omvormer Goodwe of Growatt
Montagemateriaal
Installatie
Monitoring
Garanties
1 jaar lidmaatschap
6 panelen 3396€
8 4434 €
10 5200€
[ Voor 5% gewijzigd door andru123 op 13-07-2023 22:12 ]
Haha nee ik bedoel zo'n lijst van de prijzen voor 6,7,8 etc panelenandru123 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:20:
[...]
Inbegrepen in dit pakket
Schouw van je dak
Montagemateriaal
Installatie
Monitoring
Garanties
1 jaar lidmaatschap
6 panelen 3396€
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
O, dat is best duur!Dirk0s schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:53:
Hier net voor 10 panelen ingevuld.
Kosten inc parallel geschakeld systeem : 6527 euro.
Ik zie wel dat de panelen tov vorig jaar meer opbrengen maar dan nog.
Lees hierboven dat serie geschakeld €5200 is.
Klopt dat?
Verschil van zo’n €1300.
Bij mij vorig jaar was de meerprijs per paneel voor parallel €80 en volgens de installateur in mijn geval ook niet lonend. Heb niet veel schaduw hier.
Per situatie is dit uiteraard wel anders en kan het wel noodzakelijk zijn.
Even ter informatie mijn 11 panelen (3960Wp) hebben vanaf eind september vorig jaar tot nu zo’n 2100kWh opgeleverd en de zomer is nog niet voorbij.
Dat is met die 430Wp panelen die ik hier eerder voorbij zag komen 1,51 €/Wp voor Enphase (neem ik aan?) ik had: True in "Collectieve inkoop actie zonnepanelen Vereniging Eigen Huis" in december:HoppyF schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:24:
[...]
O, dat is best duur!
Ik zie wel dat de panelen tov vorig jaar meer opbrengen maar dan nog.
Lees hierboven dat serie geschakeld €5200 is.
Klopt dat?
Verschil van zo’n €1300.
Bij mij vorig jaar was de meerprijs per paneel voor parallel €80 en volgens de installateur in mijn geval ook niet lonend. Heb niet veel schaduw hier.
Per situatie is dit uiteraard wel anders en kan het wel noodzakelijk zijn.
Volgens mij zijn dit best wel concurrerende prijzen voor Enphase.True schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:46:
Ik kom nu uit op € 6.614,00 voor 15 panelen (6225Wp en 1,06€/Wp) of tot € 8.984,00 voor 15 panelen (parallel Enphase IQ7+ (6225Wp en tot 1,44€/Wp)
Dat zegt natuurlijk niets zonder ligging en hoekEven ter informatie mijn 11 panelen (3960Wp) hebben vanaf eind september vorig jaar tot nu zo’n 2100kWh opgeleverd en de zomer is nog niet voorbij.
[ Voor 14% gewijzigd door True op 14-07-2023 11:39 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Het gaat om mijn prijs idd om 430 panelen.True schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:38:
[...]
Dat is met die 430Wp panelen die ik hier eerder voorbij zag komen 1,51 €/Wp voor Enphase (neem ik aan?) ik had: True in "Collectieve inkoop actie zonnepanelen Vereniging Eigen Huis" in december:
[...]
Volgens mij zijn dit best wel concurrerende prijzen voor Enphase.
[...]
Dat zegt natuurlijk niets zonder ligging en hoek
Voor parallel schakeling komt er 130 per paneel bij.
Dat maakt het daarom ook 6527 euro.
Ik heb verder nog geen offertes aangevraagd. Kan het goedkoper dan?
Voor Enphase (als het Enphase is), mwah, het is wel redelijk scherp. Maar ik was het destijds niet eens met 150€ voor het de offerte/schouw terwijl er veel onduidelijke factoren waren die hieruit voort konden vloeien.Dirk0s schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:23:
[...]
Het gaat om mijn prijs idd om 430 panelen.
Voor parallel schakeling komt er 130 per paneel bij.
Dat maakt het daarom ook 6527 euro.
Ik heb verder nog geen offertes aangevraagd. Kan het goedkoper dan?
Als je ook kunt voldoen met een gewone string aan panelen zit je op 1,22 €/Wp wat gewoon een scherpe offerte is. Het kan nog wel iets goedkoper, maar hier is simpelweg niets mis mee.
Wil je nog 9 bedrijven aanschrijven en offertes opvragen of vind je dit ook betaalbaar? Indien dat tweede is hier qua prijs echt niets mis mee.
Opbrengst zegt inderdaad niet zoveel.True schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:31:
[...]
Voor Enphase (als het Enphase is), mwah, het is wel redelijk scherp. Maar ik was het destijds niet eens met 150€ voor het de offerte/schouw terwijl er veel onduidelijke factoren waren die hieruit voort konden vloeien.
Als je ook kunt voldoen met een gewone string aan panelen zit je op 1,22 €/Wp wat gewoon een scherpe offerte is. Het kan nog wel iets goedkoper, maar hier is simpelweg niets mis mee.
Wil je nog 9 bedrijven aanschrijven en offertes opvragen of vind je dit ook betaalbaar? Indien dat tweede is hier qua prijs echt niets mis mee.
Ik wil er maar mee zeggen dat de opbrengt er bij mij goed uitziet.
Ligging is 135 graden.
De prijzen zijn het afgelopen jaar helaas opgelopen.
De prijs per paneel valt mee want ze hebben een hogere opbrengst dan een jaar geleden.
De prijzen voor installatie arbeid en materiaal, zijn wel gestegen.
Zo’n inkoopactie is volgens mij nog steeds de moeite waard.
Er wordt ook geselecteerd op betrouwbare installateurs en goede voorwaarden.
Het gaat om emphase idd.True schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:31:
[...]
Voor Enphase (als het Enphase is), mwah, het is wel redelijk scherp. Maar ik was het destijds niet eens met 150€ voor het de offerte/schouw terwijl er veel onduidelijke factoren waren die hieruit voort konden vloeien.
Het lastige is , ik heb er 0 kennis van dus kan nog 10 andere vragen maar geen idee wat dan de beste keuze gaat zijn.
Zijn er hier bedrijven die aangeraden worden omgeving Eindhoven?
De installateur doet een schouw (online op afstand) en bepaalt daarmee wat voor jou de beste optie is.Dirk0s schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:25:
[...]
Het gaat om emphase idd.
Het lastige is , ik heb er 0 kennis van dus kan nog 10 andere vragen maar geen idee wat dan de beste keuze gaat zijn.
Dit hangt af van de ligging van je huis en dak tov de zon, maar ook de omgeving telt mee bv dakkapel van de buren of bomen.
Deze worden geïnstalleerd door solar concept waar ik helaas wel wisselende reviews van las op trust pilot..
Onderstaande voor een prijs van €5937,-. De zonnepanelen worden bij ons op oost en west in twee series van 6 geschakeld op 1 omvormer...
Zonnepanelen
■ 12x Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 410Wp Longi Solar 1722 x1134x30mm
■ 410 Wp
■ 12 jaar productgarantie
■ 25 jaar vermogensgarantie
Omvormer
■ 1x GoodWe 1-fase GW4200D-NS SIM
■ 10 jaar productgarantie
Montagemateriaal
■ De onderdelen voor het bevestigen van de zonnepanelen
■ Bevestiging op dak
■ Uitleg in werking en samenstelling materiaal
Wel nog een andere offerte ontvange van aarde.nl maar die viel 1500€ hoger uit. Hebben jullie nog ideën/adviezen of interessante aanbieders?
Zonnepanelen
■ 6x Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 410Wp Longi Solar 1722 x1134x30mm
■ 410 Wp
Omvormer
■ 1x GoodWe 1-fase GW2000-XS SIM
Montagemateriaal
■ Bevestiging op dak
■ 20 jaar garantie
Prijs:
€ 3.237,94
1.851 kWh productie per jaar
Deze panelen zouden alle 6 op het westen geplaatst worden (de max aan 1 dakzijde). Als ik er nog op het oosten wilde moesten dat er minimaal 5 zijn ivm te weinig opstartspanning. Wat jammer is want 8 of 9 is meer dan genoeg.
Had toevallig ook een offerte direct bij ze aangevraagd en via VEH is het 270euro goedkoper voor 6 panelen.
Ook lijkt het erop dat de mini omvormers goedkoper zijn via VEH 133 euro p/p tegenover 215 euro p/p direct.
Ik ben allen nog aan het twijfelen ivm de schaduw die ik krijg van de schoorsteen op mijn dak of ik voor mini omvormers moet gaan of power optimizers. Of zelfs maar voor 6 panelen te gaan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/x03aOfCgmLag0s3Xvpu8xhpw.png?f=user_large)
Ik heb er niet veel verstand van maar als je huis zo ligt tov het noorden dan is er niet veel schaduw op je dak.Abothur schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:47:
Heb ook de collectieve offerte ontvangen van VEH van zon365.
Had toevallig ook een offerte direct bij ze aangevraagd en via VEH is het 270euro goedkoper voor 6 panelen.
Ook lijkt het erop dat de mini omvormers goedkoper zijn via VEH 133 euro p/p tegenover 215 euro p/p direct.
Ik ben allen nog aan het twijfelen ivm de schaduw die ik krijg van de schoorsteen op mijn dak of ik voor mini omvormers moet gaan of power optimizers. Of zelfs maar voor 6 panelen te gaan.
[Afbeelding]
Ik zou op het advies van Zon365 afgaan.
Als zij zeggen dat dit kan en een goede opbrengst geeft tov losse omvormers is dat de best keuze.
100% zonder enige schaduw is niet altijd haalbaar.
De prijzen via VEH lijken nog steeds goed te zijn.
Dat is het ook het idee achter een inkoopactie.
Kijk ook even of je groepenkast e.d. op orde is.
Als deze vervangen moet worden kost dat wel flink wat extra.
Ik zou maar naar de G3 DNS serie van Goodwe vragen - deze heeft 2 mppt's en werkt prima met 4 panelen.wanda schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:56:
Ik deel die van mij ook even mochten mensen willen vergelijken. Ook door SolarConcept.
Zonnepanelen
■ 6x Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 410Wp Longi Solar 1722 x1134x30mm
■ 410 Wp
Omvormer
■ 1x GoodWe 1-fase GW2000-XS SIM
Montagemateriaal
■ Bevestiging op dak
■ 20 jaar garantie
Prijs:
€ 3.237,94
1.851 kWh productie per jaar
Deze panelen zouden alle 6 op het westen geplaatst worden (de max aan 1 dakzijde). Als ik er nog op het oosten wilde moesten dat er minimaal 5 zijn ivm te weinig opstartspanning. Wat jammer is want 8 of 9 is meer dan genoeg.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ja, weet niet hoe lang het duurt voordat ik de online schouw krijg via VEH maar ik heb dus al een online schouw gehad van 365 direct. Hier kreeg ik van terug dat de groepenkast in orde was en er alleen een extra beveiliging* van 40a bij moest.HoppyF schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:57:
[...]
Kijk ook even of je groepenkast e.d. op orde is.
Als deze vervangen moet worden kost dat wel flink wat extra.
Kosten op de offerte was 137,50.
Misschien een tip mochten mensen een indicatie willen voor akkoord te gaan via VEH en dus de 150euro moeten aanbetalen. Vraag een offerte op bij de betreffende leverancier, dan weet je of ze meerwerk verwachten en wat het kost met hun eigen prijzen. Van 365 had ik binnen 3 dagen een online schouw, de verkoper deed ook niet moeilijk toen ik aangaf van hun aanbod via VEH te gebruiken.
Dit in tegenstelling tot andere verkopers die deden alsof ik met de duivel in zee ging.
Een 40A groep?Abothur schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 15:11:
[...]
Ja, weet niet hoe lang het duurt voordat ik de online schouw krijg via VEH maar ik heb dus al een online schouw gehad van 365 direct. Hier kreeg ik van terug dat de groepenkast in orde was en er alleen een extra groep van 40a bij moest.
Kosten op de offerte was 137,50.
Misschien een tip mochten mensen een indicatie willen voor akkoord te gaan via VEH en dus de 150euro moeten aanbetalen. Vraag een offerte op bij de betreffende leverancier, dan weet je of ze meerwerk verwachten en wat het kost met hun eigen prijzen. Van 365 had ik binnen 3 dagen een online schouw, de verkoper deed ook niet moeilijk toen ik aangaf van hun aanbod via VEH te gebruiken.
Dit in tegenstelling tot andere verkopers die deden alsof ik met de duivel in zee ging.

beveiligingskastje moest dat zijn, geen idee hoe en wat ben niet thuis in de elektrotechniek

Maar dat is het enige meerwerk wat om mijn offerte stond
Een 40A aardlekschakelaar misschien?Abothur schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:53:
[...]
beveiligingskastje moest dat zijn, geen idee hoe en wat ben niet thuis in de elektrotechniek![]()
Maar dat is het enige meerwerk wat om mijn offerte stond
Begrijp het ook niet helemaal.
De omvormer wordt op een eigen groep gezet maar die is geen 40A.
ABB heeft er een kennisdocument over
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik zou in elk geval 365Zon afraden.Dirk0s schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:25:
[...]
Het gaat om emphase idd.
Mijn ervaring met de winnaar van de aanbesteding van VEH. Begin maart ingeschreven en online schouw gehad. In april-juni vier zonnepanelen laten plaatsen (meer paste niet op ons hoekige dak met twee dakkapellen, en op de platte delen van ons dak plaatsen deden ze niet). Dee installatie ging een beetje slordig, In eerste instantie kwamen de mannen later omdat ze de panelen vergeten waren op te halen, en dat was twee uur extra rijden. Er sneuvelden twee dakpannen tijdens het plaatsen. Was ook lastig, omdat het een Poolse en Roemeense meneer waren die elkaar niet verstonden (eentje kon gebrekkig Engels met ons praten). Het was duidelijk dat ze erg gehaast waren, ze hadden die dag nog en andere klus en moesten die twee verloren uren inhalen. In eerste instantie werkten na de installatie de panelen niet, maar werd me verteld dat dat de volgende dag goed zou komen. Toen me gevraagd werd de werkbon te tekenen heb ik toch maar even buiten gekeken en bleek een paneel een flinke kras te hebben (maar die hadden ze toch gewoon geplaatst).
Een paar weken later kwamen ze die vervangen, maar bleek dat ze de eerste keer de verkeerde panelen hadden geplaatst (Panasonic ipv Jinko). Dat zou de reden zijn dat de installatie nog niet werkte. Dus oude gekraste paneel weer terug en nieuwe paneel retour. Weer afspraak gemaakt, en een paar weken later werden de Panasonic-panelen vervangen door de juiste Jinko's. Dit keer zonder steiger, ladder tegen de muur en hup het dak op. Ze hadden wederom weinig tijd en niet veel ervaring, wat bleek omdat er nu ook weer twee dakpannen sneuvelden en de andere dakpannen erg slordig teruggelegd werden. Gelukkig konden deze mannen wel Roemeens met elkaar praten. Installatie zou de volgende dag werken, beloofd!
Je raad het, ook nu werkte de installatie nog steeds niet. Weer gebeld met 365zon, en de week daarop kwam een andere elektromonteur langs, die constateerde dat vanaf het begin een configuratiefout in de software het probleem was. Software geupdated, en sindsdien werkt het als een zonnetje.
Toen nogmaals gebeld over het slordige terugleggen van de dakpannen, en daar kwamen vorige week twee mannen weer voor langs (weer een Pool en en Roemeen deze keer). Overigens een dag eerder dan de afspraak, maar gelukkig was mijn vrouw thuis. Het moest allemaal snelsnel (weer zonder steiger), want ze liepen al ander op hun volgende klus van die dag, en het was al vijf uur. Dus... weer drie dakpannen gesneuveld (gelukkig hadden we er inmiddels bijgekocht). En ze moesten nog een tweede keer terug het dak op, omdat er nog steeds dakpannen scheef bleken te liggen.
Conclusie: eindelijk kunnen we tevreden zijn, de panelen werken prima. Maar 365Zon kan ik echt niet aanbevelen. Het is duidelijk hoe zij de aanbesteding konden winnen: door te bezuinigen op deskundig personeel.
Uiteindelijk kost het dan weer meer geld vanwege de fuckups (daargelaten wie wat betaald)
If you pay peanuts, you get monkeys, is daar een mooie omschrijving van.
Dit moet je toch niet willen?
Wat als je huis afbrand? Wie is dan (nog) verantwoordelijk?
Sprak laatst iemand, die een zonnepaneel en warmtepomp bedrijf had uitgenodigd, die wist niet eens wat in serie en parallel schakelen was.
En dat de stroom verdubbeld, maar de spanning gelijkt blijft bij een polystring.
Polystring deden ze liever niet (hoewel het prima kon binnen de specs), want dat hadden ze nog nooit gedaan.
Beetje basiskennis elektrotechniek is wel gewenst als je iedere dag mc4 stekkertjes in elkaar gaat klikken.
Heb hem geadviseerd zo een bedrijf absoluut niet op je dak toe te staan en te vragen naar de opleiding van de monteurs.
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2023 08:46 ]
Hier heb ik een andere ervaring met het plaatsen.Of-Aaargh schreef op zondag 30 juli 2023 @ 08:12:
[...]
Ik zou in elk geval 365Zon afraden.
Mijn ervaring met de winnaar van de aanbesteding van VEH. Begin maart ingeschreven en online schouw gehad. In april-juni vier zonnepanelen laten plaatsen (meer paste niet op ons hoekige dak met twee dakkapellen, en op de platte delen van ons dak plaatsen deden ze niet). Dee installatie ging een beetje slordig, In eerste instantie kwamen de mannen later omdat ze de panelen vergeten waren op te halen, en dat was twee uur extra rijden. Er sneuvelden twee dakpannen tijdens het plaatsen. Was ook lastig, omdat het een Poolse en Roemeense meneer waren die elkaar niet verstonden (eentje kon gebrekkig Engels met ons praten). Het was duidelijk dat ze erg gehaast waren, ze hadden die dag nog en andere klus en moesten die twee verloren uren inhalen. In eerste instantie werkten na de installatie de panelen niet, maar werd me verteld dat dat de volgende dag goed zou komen. Toen me gevraagd werd de werkbon te tekenen heb ik toch maar even buiten gekeken en bleek een paneel een flinke kras te hebben (maar die hadden ze toch gewoon geplaatst).
Een paar weken later kwamen ze die vervangen, maar bleek dat ze de eerste keer de verkeerde panelen hadden geplaatst (Panasonic ipv Jinko). Dat zou de reden zijn dat de installatie nog niet werkte. Dus oude gekraste paneel weer terug en nieuwe paneel retour. Weer afspraak gemaakt, en een paar weken later werden de Panasonic-panelen vervangen door de juiste Jinko's. Dit keer zonder steiger, ladder tegen de muur en hup het dak op. Ze hadden wederom weinig tijd en niet veel ervaring, wat bleek omdat er nu ook weer twee dakpannen sneuvelden en de andere dakpannen erg slordig teruggelegd werden. Gelukkig konden deze mannen wel Roemeens met elkaar praten. Installatie zou de volgende dag werken, beloofd!
Je raad het, ook nu werkte de installatie nog steeds niet. Weer gebeld met 365zon, en de week daarop kwam een andere elektromonteur langs, die constateerde dat vanaf het begin een configuratiefout in de software het probleem was. Software geupdated, en sindsdien werkt het als een zonnetje.
Toen nogmaals gebeld over het slordige terugleggen van de dakpannen, en daar kwamen vorige week twee mannen weer voor langs (weer een Pool en en Roemeen deze keer). Overigens een dag eerder dan de afspraak, maar gelukkig was mijn vrouw thuis. Het moest allemaal snelsnel (weer zonder steiger), want ze liepen al ander op hun volgende klus van die dag, en het was al vijf uur. Dus... weer drie dakpannen gesneuveld (gelukkig hadden we er inmiddels bijgekocht). En ze moesten nog een tweede keer terug het dak op, omdat er nog steeds dakpannen scheef bleken te liggen.
Conclusie: eindelijk kunnen we tevreden zijn, de panelen werken prima. Maar 365Zon kan ik echt niet aanbevelen. Het is duidelijk hoe zij de aanbesteding konden winnen: door te bezuinigen op deskundig personeel.
Dat ging gewoon vlot en goed.
De monteurs die de panelen geplaatst hebben waren twee Nederlandse jongens/mannen.
Het zal inderdaad zo kunnen zijn dat er arbeidskrachten ingeschakeld worden.
Er is immers een groot tekort aan monteurs.
De elektriciteit wordt door een elektromonteur gedaan.
Neemt allemaal niet weg dat 365Zon verantwoordelijk blijft voor een vakkundige installatie.
En met de laatste actie prijzen zijn iets gedaald:andru123 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:20:
[...]
Inbegrepen in dit pakket
Schouw van je dak
Montagemateriaal
Installatie
Monitoring
Garanties
1 jaar lidmaatschap
6 panelen 3396€
8 4434 €
10 5200€
4 panelen 2388
6 3060
8 3698
10 4449
Mooi dat je ermee tevreden bent - hoeveel wp? welke omvormer? . . .asaki schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:08:
Wij zijn met akkoord gegaan in deze collectieve actie met 12 panelen voor 5033 euro. Daar gaat nog wel wat bij komen (3 fase omvormer, installatie op 9+ meter hoogte etc) maar op zich een nette prijs.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het zijn Longi panelen met 430 WP. De omvormer is van Goodwe en de panelen worden serieel aangesloten (plat dak vol op het zuiden zonder schaduw plek).dunklefaser schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:19:
[...]
Mooi dat je ermee tevreden bent - hoeveel wp? welke omvormer? . . .
Wat is de meerprijs voor de 3-fase omvormer (noodzaak? ) en wat is de meerprijs voor de installatie op +9m hoogte? Enig idee? - Want als dit nog € 500- 1000 meer kost ziet het plaatje toch wat anders uit.asaki schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:42:
[...]
Het zijn Longi panelen met 430 WP. De omvormer is van Goodwe en de panelen worden serieel aangesloten (plat dak vol op het zuiden zonder schaduw plek).
Ik heb wel een 3 fase aansluiting thuis, maar weet niet goed of ik ook een 3 fase omvormer nodig heb. Wat bepaald dat, maximum vermogen?
Als je ruim boven de 5000Wp uitkomt dan heb je een 3 fasen omvormer nodig.asaki schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:57:
Als ik de meerprijs lijst doorneem, rond de 550 euro.
Ik heb wel een 3 fase aansluiting thuis, maar weet niet goed of ik ook een 3 fase omvormer nodig heb. Wat bepaald dat, maximum vermogen?
De belasting wordt dan over 3 fasen verdeeld ipv 1.
De installateur zal dit ook wel uit kunnen leggen.
Ik heb hier 3960Wp en een 1 fase Goodwe omvormer, heb in huis wel drie fasen maar een 3 fasen omvormer is hier dus niet nodig.
Nieuw aanbod, nu met Longi 405 panelen:andru123 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:20:
[...]
En met de laatste actie prijzen zijn iets gedaald:
4 panelen 2388
6 3060
8 3698
10 4449
4 panelen 2035
5 2339
6 2629
8 3164
10 3849
[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 15-03-2024 10:16 ]
[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 15-03-2024 10:18 ]
Oriëntatie dak: zuid
Helling dak: 46 °
Ruimte dak: ± 7,5 × 4,5 m; geen obstakels
Schaduw: geen (wellicht ’s winters begin/eind van de dag, maar geen significant hogere gebouwen of bomen)
Verbruik: 3.800 kWh/j; nog zonder warmtepomp, elektrisch koken en rijden (verwacht ik allemaal wel)
Aansluiting: 3 × 25 A
Budget en doel: Onbepaald; maar als het nu voordelig kan, wil ik dit dak best volleggen
Data: Liefst met API, of andere koppeling mogelijk
Regio: Zwolle
Offerte Solar Concept (via VEH):
12 × Longi Solar Full Black 410 Wp + Goodwe omvormer (serieel): € 4.261
Extra i.v.m. montage op gehaakte dakpannen: € 144
Upgrade 3-fase omvormer: € 331
Totaal: € 4.736 voor 4.920 Wp (€ 0,96 / Wp)
Andere relevante zaken:
- De meterkast is verouderd en moet nog vervangen worden (hopelijk dit jaar). Ik gok dat dat moet gebeuren voor de omvormer wordt aangesloten.
- We hebben ook schuine daken op het oosten en westen. Ik verwacht dat we daar in de toekomst ook panelen op gaan leggen (oost-west opstelling). We hebben daar echter te maken met schaduw (aan het oosten; van onze dakkapel en hoge berk). Ook weet ik nog niet wat ons verbruik wordt in de toekomst. Dus dit dak op het zuiden lijkt het makkelijkst om mee te beginnen.
Ik ga er hierbij wel van uit dat we met alleen de oost-west opstelling niet genoeg zouden hebben, en dat we in de toekomst simpelweg een tweede omvormer kunnen aansluiten voor die oost-west opstelling. Of is dat te makkelijk gedacht? - De woning is van buiten recent gerenoveerd en we hebben mooie klassieke rode pannen. Eigenlijk zou ik rode zonnepanelen daar wel mooi bij vinden. Maar de prijs (per Wp) moet niet te gek worden (zeg maximaal 20% hoger?)
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Overigens vind ik niet dat een degelijke installateur met 12x 410 Wp überhaupt een 1-fase moet gaan aanbieden met een zuidligging.
Dankjewel, dat stelt gerust!True schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:47:
@Ulster Seedling je hoeft niet deze week een keuze te maken. 12 panelen 4920 Wp bij €4736 is niet een prijs waarvan je nu direct ja hoeft te zeggen. Als je een stuk of zes offertes opvraagt heb je er vrijwel zeker ééntje tussen die een vergelijkbare prijs al dan niet een lagere prijs kan aanbieden.
Dit was nog geen echte offerte eigenlijk, puur digitaal gegenereerd o.b.v. mijn invoer. Ik hoop/neem aan dat ze dit tijdens het daadwerkelijke contact wel zouden benoemen.Overigens vind ik niet dat een degelijke installateur met 12x 410 Wp überhaupt een 1-fase moet gaan aanbieden met een zuidligging.
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Op 1 fase mag je maximaal 5000W omvormer pakken.
STEL dat je totaal niet wilt aftoppen, dan zou je nog steeds voldoende ruimte hebben, want 12x410 is 4920.
En normaal wil je juist teveel WP voor je omvormer (want aftoppen gebeurd amper, en enkel wanneer de zon heel hard schijnt -> veel omvormers vallen dan uit.
Voor rest mee eens - simpel dak , makkelijk geld verdienen.
Kan simpel onder 0.90 / WP vinden verwacht ik.
[ Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 18-04-2024 00:10 ]
Als je ~5000 W als piek op een zonnige dag verdeelt over 3 fasen kun je nog uit de voeten met aardlekschakelaars zonder een remautomaat. En hoewel dit niet bekent is, zit je gewoon veiliger met een 3 fasen omvormer. Je kunt er ook nog voor kiezen om een ander dakdeel bij te pluggen op die 3 fase als een andere string dat gaat waarschijnlijk ook nog wel lukken zonder verlies. En daarnaast geeft hij ook aan dat hij ook kijkt naar EV/inductie/WP.99ruud99 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 00:09:
@True Waarom zou je niet een 1 fase omvormer pakken?
Op 1 fase mag je maximaal 5000W omvormer pakken.
STEL dat je totaal niet wilt aftoppen, dan zou je nog steeds voldoende ruimte hebben, want 12x410 is 4920.
En normaal wil je juist teveel WP voor je omvormer (want aftoppen gebeurd amper, en enkel wanneer de zon heel hard schijnt -> veel omvormers vallen dan uit.
Voor rest mee eens - simpel dak , makkelijk geld verdienen.
Kan simpel onder 0.90 / WP vinden verwacht ik.
Veel minder kans op lokale nestcongestie met drie fase dan met één hoewel ik dat met zulke verbruikers sowieso minder waarschijnlijk vind.
Verder lijkt 3-fase mij ook gewoon verstandig, los van dat het voor dit dakdeel wellicht niet per se nodig is. Voor dat kleine verschil (€ 330 bij deze aanbieder) doe ik het liever 'goed'
En nu met TW solar 435 panelenandru123 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:32:
[...]
Nieuw aanbod, nu met Longi 405 panelen:
4 panelen 2035
5 2339
6 2629
8 3164
10 3849
4 2127
6 2666
10 3706