Vraag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:51
Vandaag kreeg ik het aanbod van de Vereniging Eigen Huis (VEH) binnen.
De april actie dus.

Keuze uit twee zonnepanelen en twee omvormers.
Gezien de huidige situatie kan het toch interessant zijn.
Ik heb het aanbod geaccepteerd.
12 panelen (als het past, wellicht 14).
Jinko 380W, Goodwe omvormer NS serie.
Andere optie is Canadian Solar 360W.
Beiden mono zwart.
Prijs €5142 inclusief BTW.
Met BTW aftrek €4250.

Leverancier is 365Zon.
Installatie zou voor 31 juli uitgevoerd moeten zijn.

Schouw wordt de komende weken gedaan, online zoals ik begrepen heb.

Uit de gegevens van Eigen Huis vanmiddag bleek dat er ruim 4000 offertes al geaccepteerd waren.
Dat vind ik best veel al, er zullen dus vast ook wel Tweakers bij zitten.

Ben benieuwd naar jullie opmerking en ervaringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGu5PNmv_3YBNMMYP0gmI7zIJ4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbDrBF1LIiWaPAMYStUPVZQM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door HoppyF op 12-04-2022 14:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:53

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Ik ben ook benieuwd. Ben zelf niet thuis in Zonnepanelen.

Overigens heb ik wel een ander aanbod gekregen dan jij. Heeft dat te maken met de provincie, ofzo? Ik zit zelf in NH. Bij mij zou het geplaatst worden door Sungevity.

Mijn aanbod is 8 panelen van JA Solar 390 WP met een Solax omvormer voor €3.716 (INCLUSIEF BTW) dus in totaal iets van ~ 3.070 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
FijneKnul schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:45:
Ik ben ook benieuwd. Ben zelf niet thuis in Zonnepanelen.

Overigens heb ik wel een ander aanbod gekregen dan jij. Heeft dat te maken met de provincie, ofzo? Ik zit zelf in NH. Bij mij zou het geplaatst worden door Sungevity.

Mijn aanbod is 8 panelen van JA Solar 390 WP met een Solax omvormer voor €3.716 (INCLUSIEF BTW) dus in totaal iets van ~ 3.070 euro.
Ik dat de recente inkoop actie of eentje van wat weken geleden?
Ik heb me ingeschreven rond 7 maart, de einddatum voor deze actie was 10 april en de offertes zijn op 12 april verzonden.

Op dit moment kun je weer inschrijven maar deze loopt tot 25 mei las ik, pas daarna volgt de offerte.

Ik woon in de provincie Gelderland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Hier ook gisteren dezelfde offerte ontvangen (andere uitvoerder die op zijn beurt waarschijnlijk ook weer aan zzp'ers uitbesteed). Ik dacht dat ze het allemaal zo druk hebben met eigen installaties.
Het kan dus zeker - maar ook goedkoper.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
dunklefaser schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:40:
Hier ook gisteren dezelfde offerte ontvangen (andere uitvoerder die op zijn beurt waarschijnlijk ook weer aan zzp'ers uitbesteed). Ik dacht dat ze het allemaal zo druk hebben met eigen installaties.
Het kan dus zeker - maar ook goedkoper.
Ok.
Hebben we het dan over dezelfde leverancier 365zon?
Zie ook de prijslijst uit mijn eerdere bericht.

In de bijlage van de bevestiging van de order zit een brochure met Algemene Voorwaarden.
Eerste bladzijde als hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glqy5Dyf6f2ADy_4z84uo4BCQvc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6ZMKVvH728aaU5TcBu847MpK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@HoppyF De "leverancier" (coördinerende) uitvoerder is een ander bedrijf, maar de offerte is identiek.
De algemene voorwaarden vermoedelijk ook, het is tenslotte een collectieve VEH inkoopactie.
YMMV

P.S.: Bij mij ook de Goodwe NS (exacte type onbekend) en 12 x 380 Wp Jinko's in de offerte,
maar deze passen waarschijnlijk niet (iets te lang).

[ Voor 26% gewijzigd door dunklefaser op 13-04-2022 14:16 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
dunklefaser schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:12:
@HoppyF De "leverancier" (coördinerende) uitvoerder is een ander bedrijf, maar de offerte is identiek.
De algemene voorwaarden vermoedelijk ook, het is tenslotte een collectieve VEH inkoopactie.
YMMV
De leverancier die de collectieve inkoopactie gewonnen heeft is 365zon.
Zo staat het ook in de voorwaarden.
Het zou natuurlijk wel kunnen dat 365zon anderen inhuurt om ter plaatse te komen installeren.
Er zullen vermoedelijk toch duizenden geaccepteerde aanvragen moeten worden uitgevoerd in een paar maanden tijd.

Wat wel of niet past is inderdaad wel een punt.
Ik heb 12 panelen opgegeven maar het is maar net hoe je het uitmeet en hoeveel afstand je tot de dakrand en dakgoot aanhoudt. Uit de (online) schouw zal men dit wel kunnen bepalen en anders vanaf foto’s die ik kan maken en doorsturen.
Ik heb hier sowieso een oud en wat vreemd dak, maar op zich moet het wel kunnen.
Huizen hier in de straat zijn al veel voorzien van zonnepanelen.

[ Voor 25% gewijzigd door HoppyF op 13-04-2022 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@HoppyF Wat de onderlinge relatie van de "leveranciers" betreft kan je alleen maar gissen.

In mijn "Algemene Voorwaarden" staat onder definities
"Leverancier:
<Ander bedrijf dan 365zon> die als winnaar uit de veiling voor de Collectieve Inkoop Zonnepanelen het
recht heeft verworven om toegewezen deelnemers van de Collectieve Inkoop Zonnepanelen een
Persoonlijk Aanbod te doen;"

Misschien zijn er meerdere "winnaars" of een winnaarscollectief :+ ?

Just my € 2ct

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 13-04-2022 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:20
HoppyF schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:03:
[...]
Uit de gegevens van Eigen Huis vanmiddag bleek dat er ruim 4000 offertes al geaccepteerd waren.
[...]
Omgerekend betaal je €0,93/Wp en dat is in deze tijd echt netjes. Kijk maar eens rond in de topics hier in het subforum, de meeste offertes die men terugkrijgt zitten op €1,20/Wp of zelfs nog hoger.

Als je nog tips/adviezen voor jouw specifieke situatie wil zou je je topicstart even moeten bijwerken conform Tips bij openen offerte topic zonnepanelen Maar nu je al een offerte geaccepteerd hebt voegt dat niet veel meer toe.

Een collectief hoeft niks mis mee te zijn overigens. M'n ouders hebben via Svea Solar (o.a. IKEA doet ook zaken met ze) panelen aangeschaft, een collectief wat het ook gewoon weer uitbesteed aan een lokale installateur.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 13-04-2022 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucas
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-05 17:13
HoppyF schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:18:
[...]

De leverancier die de collectieve inkoopactie gewonnen heeft is 365zon.
Zo staat het ook in de voorwaarden.
Het zou natuurlijk wel kunnen dat 365zon anderen inhuurt om ter plaatse te komen installeren.
Ik vermoed dat er meerdere leveranciers zijn en deze worden gekoppeld op basis van locatie. Wij hebben hier een aanbod gehad met precies dezelfde panelen, maar als leverancier wordt SolarConcept genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FijneKnul

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

HoppyF schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:30:
[...]

Ik dat de recente inkoop actie of eentje van wat weken geleden?
Ik heb me ingeschreven rond 7 maart, de einddatum voor deze actie was 10 april en de offertes zijn op 12 april verzonden.

Op dit moment kun je weer inschrijven maar deze loopt tot 25 mei las ik, pas daarna volgt de offerte.

Ik woon in de provincie Gelderland.
Ja, dat is dezelfde periode als de mijne. Ik heb me ook rond 7 maart ingeschreven.
Hierbij de productspecificatie zoals ik hem ontving: https://docdro.id/xEbtpcZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
FijneKnul schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:44:
[...]

Ja, dat is dezelfde periode als de mijne. Ik heb me ook rond 7 maart ingeschreven.
Hierbij de productspecificatie zoals ik hem ontving: https://docdro.id/xEbtpcZ
Dat is een compleet andere leverancier en ook een ander aanbod vwb panelen en omvormers.
Best vreemd omdat het hier om dezelfde inschrijfperiode gaat.

Kan zijn dat ze vanwege het grote aantal aanvragen en offertes meerdere leveranciers hebben geselecteerd.
Maar ik vind dat wel dat je hierover duidelijk moet zijn.
Ik kan dat nergens terugvinden.

Komt jouw prijs overeen met de tabel uit mijn eerste bericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKnul

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

HoppyF schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:51:
[...]

Dat is een compleet andere leverancier en ook een ander aanbod vwb panelen en omvormers.
Best vreemd omdat het hier om dezelfde inschrijfperiode gaat.

Kan zijn dat ze vanwege het grote aantal aanvragen en offertes meerdere leveranciers hebben geselecteerd.
Maar ik vind dat wel dat je hierover duidelijk moet zijn.
Ik kan dat nergens terugvinden.

Komt jouw prijs overeen met de tabel uit mijn eerste bericht?
Ik heb de optie voor 390 WP panelen gekozen. De prijs voor 8 panelen 390 WP is voor mij € 3.716 inclusief btw. (Dus komt wel - redelijk - overeen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 16:47

o_f_course

Och...

Ik heb me net ook ingeschreven voor een offerte. Ik zie overigens dat er ook andere acties van deze aard lopen.
Ik mis eigenlijk opties zoals bv wat voor soort en hoeveel omvormers etc...
En... ik heb notabene 2 schuine daken (zadel dak, duh), en ook nog 2 platte daken (garage die los staat en een aanbouw).
Maar ja... je kunt maar één dak opgeven...

Echt... ik voel me een beetje ongemakkelijk met dit soort "net niet" offerte websites.

Vraag me af of ik niet beter eerst een ander traject in kan gaan.

facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
FijneKnul schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:54:
[...]

Ik heb de optie voor 390 WP panelen gekozen. De prijs voor 8 panelen 390 WP is voor mij € 3.716 inclusief btw. (Dus komt wel - redelijk - overeen).
Ja, sorry dat schreef je al eerder.
Komt dus ongeveer wel overeen.
390W is ook iets meer dan de 380W die in de tabel staat.
Er geldt ook een meerprijs tussen de 360 of 380W wat wel logisch is.

Kortom, uit de reacties blijkt wel dat er meerdere leveranciers zijn.
Per gebied/provincie geselecteerd wellicht.
Kan ook haast niet anders omdat één bedrijf nooit zoveel capaciteit heeft om dit in een korte tijd te kunnen verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
o_f_course schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:57:
Ik heb me net ook ingeschreven voor een offerte. Ik zie overigens dat er ook andere acties van deze aard lopen.
En... ik heb notabene 2 schuine daken (zadel dak, duh), en ook nog 2 platte daken (garage die los staat en een aanbouw).

Echt... ik voel me een beetje ongemakkelijk met dit soort "net niet" offerte websites.

Afwijkingen kun je opgeven, is geen probleem dus bv een tweede dak.
Er kan wel een meerprijs gelden voor het extra werk hierdoor.
In de offerte en brochures staan ook voorbeelden genoemd.

Als je nu inschrijft is dat voor de mei actie want de actie waar ik het nu over heb liep tot 10 april.
Je kunt je rustig inschrijven want je zit nergens aan vast.
Het aanbod wat je krijgt is vrijblijvend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-05 19:42
ThinkPad schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:36:
[...]

Omgerekend betaal je €0,93/Wp en dat is in deze tijd echt netjes. Kijk maar eens rond in de topics hier in het subforum, de meeste offertes die men terugkrijgt zitten op €1,20/Wp of zelfs nog hoger.

Als je nog tips/adviezen voor jouw specifieke situatie wil zou je je topicstart even moeten bijwerken conform Tips bij openen offerte topic zonnepanelen Maar nu je al een offerte geaccepteerd hebt voegt dat niet veel meer toe.

Een collectief hoeft niks mis mee te zijn overigens. M'n ouders hebben via Svea Solar (o.a. IKEA doet ook zaken met ze) panelen aangeschaft, een collectief wat het ook gewoon weer uitbesteed aan een lokale installateur.
10 en 17 panelen zijn relatief duur. Verder zie je schaalgrootte, meer is goedkoper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/so2DfevT1fKqgnd7k_aXkbeCipg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IL8EQnTwwvlQgt6d4r4xClb7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
UPDATE
Naar aanleiding van de reacties hier even navraag gedaan bij Vereniging Eigen Huis over de collectieve inkoopactie zonnepanelen.

Er zijn vanwege het grote aantal aanvragen meerdere leveranciers gekozen.
Zeven stuks in het land.
Het is voor één leverancier niet mogelijk anders te leveren.
Daarmee is het vermoeden bevestigd.
Het aanbod zal echter grotendeels gelijk zijn voor wat betreft de prijzen.
Het merk zonnepaneel en omvormer kan wel verschillen.

Weet niet of mijn topic verder dan nog waarde heeft.
Ik was er vanuit gegaan dat er maar één bedrijf actief zou zijn.
De ervaringen met meerdere bedrijven onderling vergelijken is dus wat lastig zo.
Maar goed, veel mensen kijken uiteindelijk ook naar de prijs en willen ook niet te veel gaan betalen.
Een collectieve actie kan dus toch voordelen opleveren ipv overal zelf offertes te moeten opvragen.

(eerlijkheid gebied te zeggen dat Eigen Huis er ook wel wat aan verdiend).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
o_f_course schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:57:

Ik heb ook al een paar keer gekeken naar de collectieve inkoop van VEH. Maar je kan alleen voor een standaardoplossing kiezen. Dat houdt de prijzen natuurlijk laag.

Ik wil ze in oost-west op mijn werkplaats met golfplaat dak. Maar bij de eerste scan voor geschiktheid kom ik dus niet verder.
Via VEH is wel aantrekkelijk en niet alleen vanwege de prijs, maar ook omdat je een soort van kopersbescherming hebt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 16:47

o_f_course

Och...

JukeboxBill schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:03:
[...]

Ik heb ook al een paar keer gekeken naar de collectieve inkoop van VEH. Maar je kan alleen voor een standaardoplossing kiezen. Dat houdt de prijzen natuurlijk laag.

Ik wil ze in oost-west op mijn werkplaats met golfplaat dak. Maar bij de eerste scan voor geschiktheid kom ik dus niet verder.
Via VEH is wel aantrekkelijk en niet alleen vanwege de prijs, maar ook omdat je een soort van kopersbescherming hebt.
Ik had gehoord dat het ivm geluid aan te raden zou zijn om mini omvormers te nemen ipv een centrale omvormer. Is dat soort afwijkingen ook mogelijk voor zover je weet?

facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
o_f_course schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:26:
[...]

Ik had gehoord dat het ivm geluid aan te raden zou zijn om mini omvormers te nemen ipv een centrale omvormer. Is dat soort afwijkingen ook mogelijk voor zover je weet?
Geen idee, ik kom al niet over de eerste drempel bij aanvraag.
Ik vermoed dat dat soort details wordt beoordeeld bij de schouw ter plaatse en als het erg afwijkt van de standaard er een meerprijs wordt gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
JukeboxBill schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:03:
[...]

Zodra je sedumdak kiest zeggen ze ook dat het dan onmogelijk is om panelen te leggen. Toch liggen er hier 10...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
JukeboxBill schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:15:
[...]

Geen idee, ik kom al niet over de eerste drempel bij aanvraag.
Ik vermoed dat dat soort details wordt beoordeeld bij de schouw ter plaatse en als het erg afwijkt van de standaard er een meerprijs wordt gerekend.
Bij afwijkingen in de montage bv ander soort dak, kan het meerwerk zijn.
Je kunt het beste dan contact opnemen met Eigen Huis zodat ze de vraag kunnen beantwoorden of doorzetten naar de leverancier.
In de bijlage bij de offerte staan ook wel voorbeelden genoemd van meerwerk.
Het is dus niet altijd een “one size fit all” oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik had ook een offerte van VEH ontvangen van GC. Dit was veruit de goedkoopste offerte die ik heb gehad, ook de meest eenvoudige (geen Enphase/Solaredge etc). Mijn ervaring tot nu toe is dat de enige partijen die tijd hebben dus Enphase of Solaredge plaatsen terwijl dat niet nodig is.

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 13-04-2022 21:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Sport_Life schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:48:
Ik had ook een offerte van VEH ontvangen van GC. Dit was veruit de goedkoopste offerte die ik heb gehad, ook de meest eenvoudige (geen Enphase/Solaredge etc). Mijn ervaring tot nu toe is dat de enige partijen die tijd hebben dus Enphase of Solaredge plaatsen terwijl dat niet nodig is.
Wat is GC? :?

In mijn aanbod stond ook Solaredge genoemd, echter met een meerprijs van €80-100 incl BTW per paneel.
Dat loopt dus nogal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

HoppyF schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:57:
[...]

Wat is GC? :?

In mijn aanbod stond ook Solaredge genoemd, echter met een meerprijs van €80-100 incl BTW per paneel.
Dat loopt dus nogal op.
Greenchoice

Prijzen zijn overigens precies gelijk aan dat van de TS.

Enphase is 130 euro per paneel duurder.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 13-04-2022 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Sport_Life schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:03:
[...]

Greenchoice

Prijzen zijn overigens precies gelijk aan dat van de TS.

Enphase is 130 euro per paneel duurder.
Zo’n €100-130 per paneel is flink duurder wel.
Dat heb je ook minder snel terugverdiend.
Daarom ook alleen interessant als je last hebt van schaduw e.d.

Ik dacht eerst ook dat Micro omvormers juist een voordeel zouden zijn tov één grote omvormer
maar dat is niet altijd zo. Zelfs als zou een gewone omvormer na 10 jaar vervangen moeten worden dan vallen de kosten daarvan wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:19
Heeft iemand ervaring met die actie? Is het waard om bij eerstvolgende actie aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ja bij ons worden ze binnen 25 weken geplaatst :+.
Tot nu toe goede ervaring mee , wel houden ze zich aan alle regels , dus bij platte daken ca 50cm ruimte van de randen. (Een lokale panelenboer is daar makkelijker mee).
Dus ze plaatsen 26x 360wp terwijl 26x 390wp (iets grotere panelen) ook zou passen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 15-05-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
andru123 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:22:
Heeft iemand ervaring met die actie? Is het waard om bij eerstvolgende actie aansluiten?
Ik wacht nog steeds op de (online)schouw.
Datum is opgeschoven vanwege de drukte.
Ik hoop wel dat de installatie datum gehaald gaat worden volgens afspraak.
Ik doe juist mee aan deze collectieve actie vanwege de strikte afspraken en voorwaarden.
Cowboys kun je overal wel vinden.

Wanneer ontvang ik mijn schouwrapport?
U ontvangt het schouwrapport (uiterlijk) tussen 12-5-2022 en 26-5-2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vijeta
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:37
De april actie dus.

Beiden mono zwart.
Met BTW aftrek €4250.

Leverancier is 365Zon.

[Afbeelding]
In andere topic ook gepost, maar wij hebben precies dezelfde offerte geaccepteerd. Inmiddels schouwrapport ontvangen en de kosten inclusief meerwerk vallen behoorlijk tegen, maar ik weet ook niet of er een beter alternatief is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQNxKUuNAT9UkJzOgaTgmoaGOLg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XktEMZlWpWcdcrmS5U6eIA86.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Dat is wel het risico met dit soort "race to the bottom" collectieve inkoop. Het standaard pakket is concurrerend, maar het wordt goedgemaakt met het meerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Vijeta schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:22:
[...]

In andere topic ook gepost, maar wij hebben precies dezelfde offerte geaccepteerd. Inmiddels schouwrapport ontvangen en de kosten inclusief meerwerk vallen behoorlijk tegen, maar ik weet ook niet of er een beter alternatief is.

[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie.
Ik heb nog geen schouwrapport.
Bij jou staat inderdaad heel wat meerwerk.
Was dat ook je verwachting?
Gezien je opmerkingen bij het meerwerk moet er ook van de standaard worden afgeweken.
Op hoogte werken, meer dak vlakken, aanpassing groepenkast.
Beetje lastig te beoordelen of dit ook terecht is.
De prijs ervan weet ik ook niet.
Hangt het er nu vanaf of je dit gaat accepteren en volgt er dan een afspraak?

Het is druk bij de installaties van zonnepanelen dus ondanks dat het veel geld is, is het op dit moment wellicht wel het beste aanbod. Uitstellen kost misschien nog meer later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Vijeta schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:22:
[...]

[Afbeelding]
Schouwrapport nu pas ontvangen.
Helaas anders iets dan ik had opgegeven.
Ik had gekozen voor de 380W in het rapport gaat het over 12x 360W Canadian Solar.
Ik had foto’s gestuurd van mijn meterkast/groepenkast.
Voldoet blijkbaar niet meer aan de norm en moet vervangen worden. Kost dus ruim €600 (ex) extra.
Bij jou staat ook een andere omvormer.
Wellicht vanwege het verschil 360/380W?

Hoe lang duurde de installatie na het schouwrapport?
Of ben je niet akkoord gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vijeta
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:37
HoppyF schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:52:
[...]

Schouwrapport nu pas ontvangen.
Helaas anders iets dan ik had opgegeven.
Ik had gekozen voor de 380W in het rapport gaat het over 12x 360W Canadian Solar.
Ik had foto’s gestuurd van mijn meterkast/groepenkast.
Voldoet blijkbaar niet meer aan de norm en moet vervangen worden. Kost dus ruim €600 (ex) extra.
Bij jou staat ook een andere omvormer.
Wellicht vanwege het verschil 360/380W?

Hoe lang duurde de installatie na het schouwrapport?
Of ben je niet akkoord gegaan?
Uiteindelijk akkoord gegaan maar prijs viel iets lager uit omdat er toch niet 12 maar 10 panelen passen.

Installatie is gepland voor begin september. Toevallig gisteren een bericht over ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Vijeta schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 06:09:
[...]

Uiteindelijk akkoord gegaan maar prijs viel iets lager uit omdat er toch niet 12 maar 10 panelen passen.

Installatie is gepland voor begin september. Toevallig gisteren een bericht over ontvangen.
Ok, maar ben je recent daarmee akkoord gegaan of al een maand geleden?
Installatie in september vind ik nogal laat.
Ik begrijp best dat het druk is maar deze hele collectieve actie loopt nu al maanden.
Vraag me af wat er al die afgelopen tijd dan gebeurd is.
In de voorwaarden staat ook installatie maximaal eind juli.
Wat uitloopt kan maar niet iedereen wordt aan het eind van de periode ingepland neem ik aan.
Ik ga ook contact met ze opnemen want een heel stuk dak wordt bij mij niet benut volgens het rapport.
Jammer want dat ligt prima in de zon en ook wat uit het zicht vanaf de straat gezien.
Als een paneel niet staand geplaatst kan worden dan moet het toch liggend makkelijk kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Vijeta schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 06:09:
[...]

Zijn ze wel werkelijk komen kijken?
Collega had ook de aanbieding via VEH, maar via mail moest hij zelf alles doorgegeven, ze wilde niet komen kijken.
Toen ze kwamen installeren bleek het allemaal niet zo te gaan als voorspeld, panelen pasten niet, meterkast was niet goed enz.
Ze zijn later weer teruggekomen om het in orde te maken, maar kregen wel nog een extra rekening van €2500,- voor meerwerk 8)7

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
HereIsTom schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:23:
[...]

Zijn ze wel werkelijk komen kijken?
Collega had ook de aanbieding via VEH, maar via mail moest hij zelf alles doorgegeven, ze wilde niet komen kijken.
Toen ze kwamen installeren bleek het allemaal niet zo te gaan als voorspeld, panelen pasten niet, meterkast was niet goed enz.
Ze zijn later weer teruggekomen om het in orde te maken, maar kregen wel nog een extra rekening van €2500,- voor meerwerk 8)7
Hier ook doorgegeven via e-mail.
Later ook nog telefoontje gehad en nog wat foto’s doorgestuurd.
Ze komen dus inderdaad niet vooraf langs om te kijken.
Schouwrapport gebeurt dus op afstand.
Kan vaak ook wel maar je moet achteraf niet verrast worden met extra meerwerk.
Helemaal niet als het maar liefst €2500.

Eerlijk gezegd weet ik ook niet wat er aan mijn groepenkast mankeert.
Is min of meer standaard, niet heel nieuw meer naar schatting 30/35 jaar oud.
Bestaat uit 2x 4 groepen met ieder een aardlekschakelaar.
Verder twee hoofdschakelaars volgens mij voor iedere groep van vier automaten één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
HoppyF schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Hier ook doorgegeven via e-mail.
Later ook nog telefoontje gehad en nog wat foto’s doorgestuurd.
Ze komen dus inderdaad niet vooraf langs om te kijken.
Schouwrapport gebeurt dus op afstand.
Kan vaak ook wel maar je moet achteraf niet verrast worden met extra meerwerk.
Helemaal niet als het maar liefst €2500.

Eerlijk gezegd weet ik ook niet wat er aan mijn groepenkast mankeert.
Is min of meer standaard, niet heel nieuw meer naar schatting 30/35 jaar oud.
Bestaat uit 2x 4 groepen met ieder een aardlekschakelaar.
Verder twee hoofdschakelaars volgens mij voor iedere groep van vier automaten één.
Als je zelf een beetje verstand er van hebt dan weet je wel waar je op moet letten en wat er wel of niet mogelijk is, maar veel mensen, zoals mijn collega, hebben dat niet dus denken dat de leverancier weet wat hij moet doen.
Maar ja dat gaat dus vaak niet goed, €7900,- betalen voor 6500WP is al niet ‘goedkoop’ meer, maar dan nog eens €2500,- erbij betalen is een dure hobby geworden.
Reclameren bij VEH, die verwijst je gewoon naar de leverancier en die zegt gewoon dat je het niet duidelijk hebt doorgegeven, terwijl hij nog heeft gevraagd of ze niet eerst moesten komen kijken 8)7

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
HereIsTom schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:02:
[...]

Als je zelf een beetje verstand er van hebt dan weet je wel waar je op moet letten en wat er wel of niet mogelijk is, maar veel mensen, zoals mijn collega, hebben dat niet dus denken dat de leverancier weet wat hij moet doen.
Maar ja dat gaat dus vaak niet goed, €7900,- betalen voor 6500WP is al niet ‘goedkoop’ meer, maar dan nog eens €2500,- erbij betalen is een dure hobby geworden.
Reclameren bij VEH, die verwijst je gewoon naar de leverancier en die zegt gewoon dat je het niet duidelijk hebt doorgegeven, terwijl hij nog heeft gevraagd of ze niet eerst moesten komen kijken 8)7
Klinkt niet erg goed.
Ook te duur zo.
Kan niet de bedoeling zijn van een collectieve inkoopactie.
Er zijn meerdere leveranciers bij deze actie dus het wil nog niet zeggen dat het overal zo verloopt.
VEH moet ook actie nemen zij organiseren deze actie en krijgen ervoor betaald ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ik heb het schouwrapport ontvangen van de installateur.
Deze is op afstand gemaakt.
Nu zijn de 12 panelen over twee dakvlakken verdeeld.
Mijn voorkeur gaat echter uit naar één dakvlak, de zijkant van het huis.
De voorkant is wel mogelijk maar ik vind dit er niet echt mooi uit gaan zien.
De ligging van de zijkant is Zuid Oost (122 graden).
De helling van het dak is 60 graden.
Foto met de gekleurde vakken is van de installateur.

Het onderste deel van het dak wordt nu niet benut.
De hoogte van het smalle deel is 2 meter.
Rekening houdend met wat ruimte boven en onder het paneel zou denk ik een paneel van 177cm wel moeten passen. Kan dit niet dan moet liggend (105cm) zeker wel passen.

Wat is jullie mening?
Kunnen er 12 (of 10?) panelen allemaal op één dakvlak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C80_OtFhupJG9qa_4nUWFOTENKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1auPpBaQkzPgRH4tdzuQWuVd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSYlvZoIDxzHHqBI8M60Y74W2zs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgJzAOyOa5JphCaVaYZBtBsf.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:30

ErikVers

e-Duurzaam

HoppyF schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:48:

Rekening houdend met wat ruimte boven en onder het paneel zou denk ik een paneel van 177cm wel moeten passen. Kan dit niet dan moet liggend (105cm) zeker wel passen.

Wat is jullie mening?

[Afbeelding][Afbeelding]
Ja er kunnen er met gemak 6 meer op het dakvlak zuidoosten.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
@HoppyF Ha! Je vraagt mening.
Mijn mening is dat kaal dak pas echt lelijk is. Dus mijn vraag is: Waarom geen 18 als je denkt dat er 12 op de zijkant gaan.

Of er 12 op de zijkant gaan durf ik op basis van deze tekening echt niet te zeggen.

6+6 zoals voorgesteld is technisch superieur. Lager piekvermogen, meer spreiding - en daar ga je na 2025 wanneer salderen minder gaat worden (financieel) baat bij hebben

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:56:
Mijn mening is dat kaal dak pas echt lelijk is. Dus mijn vraag is: Waarom geen 18 als je denkt dat er 12 op de zijkant gaan.

Of er 12 op de zijkant gaan durf ik op basis van deze tekening echt niet te zeggen.

6+6 zoals voorgesteld is technisch superieur. Lager piekvermogen, meer spreiding - en daar ga je na 2025 wanneer salderen minder gaat worden (financieel) baat bij hebben
Ga maximaal. Ik wil wel lening geven anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-05 02:12
HoppyF schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:48:

Wat is jullie mening?

[Afbeelding][Afbeelding]
Is dat zwarte vlak waar 7.7 in staat een schaduw? En zo ja, van welke maand is die foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
FransvWoerkom schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:04:
[...]

Is dat zwarte vlak waar 7.7 in staat een schaduw? En zo ja, van welke maand is die foto?
Ja, dat lijkt erop.
Die foto waar ik 7.7 op heb getekend is de foto die in het schouwrapport staat.
Er valt in werkelijkheid geen schaduw op het dak zelf.
De foto zal wel van Google afkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
FransvWoerkom schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:04:
[...]

En tijdstip?
Het lijkt een foto vroeg of laat op de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ronald schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:56:

Waarom vindt je 6+6 beter dan 12 op één dakvlak?
Wellicht is er een reden dat de installateur dit technisch ook beter vindt.
Dat moet ik dan navragen.
Maar cosmetisch valt het niet zo in de smaak aan de voorkant van het huis.

Waarom 12 en niet meer?
Ik hoop eigenlijk met een stuk of 12 wel uit te komen met het verbruik.
Als meer panelen nog extra voordelen biedt en het ook past, dan kan ik dit misschien nog wel laten aanpassen.
Het gaat om 360Wp panelen.
In de aanvraag was er keuze tussen 360 en 380 maar de 380 zijn wel groter in formaat.
Daar moet dus ook rekening mee gehouden worden.

Google foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNRtMsJBIUHpgMuECMw99yAmnys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwMEMjWwlfmxQbPMYEcqcNwu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door HoppyF op 26-06-2022 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@HoppyF Meer omdat:
Meer direct eigen verbruik: financieel voordeel zonder salderen.
2 dakvlakken: De zijkant piekt gemiddeld eind van de ochtend, de voorkant net voor halverwege middag.
Ook weer meer direct eigen verbruik dus financieel voordeel zonder salderen.
Je verbruik gaat vrijwel zeker toenemen. Ook al denk je op korte termijn van niet... dan spreek ik je over 10 jaar ;-) Airco, Warmtepomp, Elektrische auto.

En netto teveel produceren, ook met salderingsregeling, is geld waard. Vorig jaar 11ct/kWh en op basis daarvan heb ik 4000+kWh teveel gelegd. (Maar was ook 'op de groei')

Op dit moment geven grote stabiele spelers (Delta, Eneco) >40ct/kWh teruglevering.
Van maart tot 30 juni heb ik zelfs 58ct (Eneco). Circa 1/3e van mijn systeem terugverdiend in 3,5 maand.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ronald schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:21:
@HoppyF Meer omdat:
Meer direct eigen verbruik: financieel voordeel zonder salderen.
2 dakvlakken: De zijkant piekt gemiddeld eind van de ochtend, de voorkant net voor halverwege middag.
Ook weer meer direct eigen verbruik dus financieel voordeel zonder salderen.
Je verbruik gaat vrijwel zeker toenemen. Ook al denk je op korte termijn van niet... dan spreek ik je over 10 jaar ;-) Airco, Warmtepomp, Elektrische auto.

En netto teveel produceren, ook met salderingsregeling, is geld waard. Vorig jaar 11ct/kWh en op basis daarvan heb ik 4000+kWh teveel gelegd. (Maar was ook 'op de groei')

Op dit moment geven grote stabiele spelers (Delta, Eneco) >40ct/kWh teruglevering.
Van maart tot 30 juni heb ik zelfs 58ct (Eneco). Circa 1/3e van mijn systeem terugverdiend in 3,5 maand.
Ok, duidelijk.
De verdeling is dus wellicht ook gedaan op basis van de stand van de zon.
Inderdaad, voorkant van het huis pakt later deel van de middag en avond.
Ja, verbruikt stijgt hier ook.
Minder gas gebruik ik al ivm Airco’s (2, beneden en boven).
Daar verwarm ik gedeeltelijk ook mee.
Elektrische auto is er nog niet maar in de toekomst misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Oh het zou mij echt niet verbazen als het domweg gemak is dat ze het zo getekend hebben: past met veel marge... Ze doen immers geen schouw op locatie... Maar de voordelen blijven staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
HoppyF schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:32:
[...]

Ok, duidelijk.
De verdeling is dus wellicht ook gedaan op basis van de stand van de zon.
Inderdaad, voorkant van het huis pakt later deel van de middag en avond.
Ja, verbruikt stijgt hier ook.
Minder gas gebruik ik al ivm Airco’s (2, beneden en boven).
Daar verwarm ik gedeeltelijk ook mee.
Elektrische auto is er nog niet maar in de toekomst misschien wel.
Komt nog bij dat de laatste extra panelen ook zeer weinig kosten (tenzij je installateur een oplichter is).

Vraag gewoon een offerte aan met extra panelen en reken uit wat deze extra panelen in euro/wp kosten, dus niet het nieuwe gemiddelde maar de kosten van de extra panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
mathijshooi schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:25:
[...]

Komt nog bij dat de laatste extra panelen ook zeer weinig kosten (tenzij je installateur een oplichter is).

Vraag gewoon een offerte aan met extra panelen en reken uit wat deze extra panelen in euro/wp kosten, dus niet het nieuwe gemiddelde maar de kosten van de extra panelen.
De prijslijst oplopend per extra paneel heb ik wel.
Komt neer op zo’n €330 (incl BTW).
Het zal niet alleen om het paneel gaan uiteraard maar alles bij elkaar want de omvormer zit er ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
mathijshooi schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:01:
[...]

10 en 17 panelen zijn relatief duur. Verder zie je schaalgrootte, meer is goedkoper.

[Afbeelding]
Ah. Al eerder uitgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

De april actie dus.

Beiden mono zwart.
Met BTW aftrek €4250.

Leverancier is 365Zon.

[Afbeelding]
Ik denk dat je geluk hebt gehad met de inschrijfduur en dergelijk want die prijzen zijn echt heeeel scherp.
Er vanuit gaande dat ze dus geen meerprijzen voor drie fase en dergelijke gaan rekenen, zou ik gewoon naar maximaal gaan. Prijzen liggen momenteel al echt stukje hoger!

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ErikVers schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:01:
[...]

Ik denk dat je geluk hebt gehad met de inschrijfduur en dergelijk want die prijzen zijn echt heeeel scherp.
Er vanuit gaande dat ze dus geen meerprijzen voor drie fase en dergelijke gaan rekenen, zou ik gewoon naar maximaal gaan. Prijzen liggen momenteel al echt stukje hoger!
Over 3 fasen heb ik niets gehoord.
Ik heb wel aangegeven dat ik een 3 fasen slimme meter en groepenkast heb.
Men heeft ook laten weten dat de groepenkast vervangen moet worden.
Dat is meerprijs iets van €660 ex.
Ik ben niet goed bekend met de huidige NEN1010 normen, maar goed het moet wel veilig en betrouwbaar gaan werken dus dat geld heb ik er wel voor over.
De vorige huiseigenaar was een beetje een doe-het-zelf-er en dat is te zien ook.
Leidingen die kris kras door elkaar lopen enz.
Het kan best wel wat netter.

Ik ga morgen wel contact opnemen met de installateur en mijn vragen stellen.
Daarna de knoop doorhakken en hopen op een redelijke installatie datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

HoppyF schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:12:
[...]

Over 3 fasen heb ik niets gehoord.
Ik heb wel aangegeven dat ik een 3 fasen slimme meter en groepenkast heb.
Men heeft ook laten weten dat de groepenkast vervangen moet worden.
Dat is meerprijs iets van €660 ex.
Ik ben niet goed bekend met de huidige NEN1010 normen, maar goed het moet wel veilig en betrouwbaar gaan werken dus dat geld heb ik er wel voor over.
De vorige huiseigenaar was een beetje een doe-het-zelf-er en dat is te zien ook.
Leidingen die kris kras door elkaar lopen enz.
Het kan best wel wat netter.

Ik ga morgen wel contact opnemen met de installateur en mijn vragen stellen.
Daarna de knoop doorhakken en hopen op een redelijke installatie datum.
Begin nou niet op zondagavond over nen1010 ik moet binnenkort voor certificering er weer voor de schoolbanken in 😋🙈

Kort gezegd moet je met jouw standaard 3x25 aansluiting boven de 3680w omvormer naar een 3 fase omvormer. Dus 4000w en verder zal als 3 fase gemonteerd worden. Je meterkast aanpassing staat daar weer los van maar dat zal wel met de staat en of hoe vol die zit te maken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb alles doorlopen en inmiddels is er ook al een chinese groepenkast geïnstalleerd (3F), maar nog geen installatie datum. Conform contract moeten ze een vergoeding betalen van 300 euro per maand vanaf 1 augustus, dus ik wacht rustig af. (ik vermoed dat ik een van de weinige ben die de Algemene Voorwaarden leest :+ ).

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 26-06-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:35
In mijn offerte van Zon365 (ook VEH regio Eindhoven) staat dat ze momenteel na 6-8 weken na akkoord offerte installeren.

Hier was het wel opvallend dat de offerte van VEH zegt dat de meterkast vervangen moet worden (kan ik me wel iets bij voorstellen, want het is een goeie oudewetse stoppenkast met smeltzekeringen) maar dat een andere installateur het blijkbaar prima vind om dat zo te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
arnoud_h schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:04:
In mijn offerte van Zon365 (ook VEH regio Eindhoven) staat dat ze momenteel na 6-8 weken na akkoord offerte installeren.

Hier was het wel opvallend dat de offerte van VEH zegt dat de meterkast vervangen moet worden (kan ik me wel iets bij voorstellen, want het is een goeie oudewetse stoppenkast met smeltzekeringen) maar dat een andere installateur het blijkbaar prima vind om dat zo te laten?
tsja verschillende mensen, verschillende meningen. Regels zijn te negeren of verschillend te interpeteren.
Je hoeft maar kort in dit deel van het forum te verblijven om een meningsverschil over de nen1010 te zien. :+
Ik zou het gewoon als een mooi moment zien om de boel eens netjes te vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Sport_Life schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:40:
Ik heb alles doorlopen en inmiddels is er ook al een chinese groepenkast geïnstalleerd (3F), maar nog geen installatie datum. Conform contract moeten ze een vergoeding betalen van 300 euro per maand vanaf 1 augustus, dus ik wacht rustig af. (ik vermoed dat ik een van de weinige ben die de Algemene Voorwaarden leest :+ ).
Wat bedoel je met alles doorlopen?
Dat je akkoord bent gegaan met het schouwrapport en er een datum wordt ingepland?
Als het een twee traps raket wordt en eerst de groepenkast vervangen wordt en later de zonnepanelen geplaatst gaan worden is dat wel mogelijk maar een beetje dubbel werk toch als het op één dag ook kan.
Hier ook 365zon en ik woon echt niet rond Eindhoven waar ze zitten.
Maar goed, het land is in regio’s opgedeeld vanwege de grote aantallen te plaatsen installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

HoppyF schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:29:
[...]

Wat bedoel je met alles doorlopen?
Dat je akkoord bent gegaan met het schouwrapport en er een datum wordt ingepland?
Als het een twee traps raket wordt en eerst de groepenkast vervangen wordt en later de zonnepanelen geplaatst gaan worden is dat wel mogelijk maar een beetje dubbel werk toch als het op één dag ook kan.
Hier ook 365zon en ik woon echt niet rond Eindhoven waar ze zitten.
Maar goed, het land is in regio’s opgedeeld vanwege de grote aantallen te plaatsen installaties.
Alles doorlopen in de zin van akkoord op de offerte, iemand is langsgeweest om de boel te bekijken, vervolgens kwam een zzp'er de meterkast vervangen/aanpassen naar 3F (dat is hopelijk een andere partij dan degene die de panelen komt plaatsen en aansluiten) en nu wacht ik al een paar maanden op de installatiedatum.

Reden dat ik niet zo tevreden ben over de meterkast installateur is dat hij alle groepen willekeurig heeft aangesloten, dus nu zit slaapkamer 5 op dezelfde groep als de kelder en de keuken op de groep van de wasmachine. Dat is niet handig. Maar eerst maar die panelen installeren dan ga ik later in discussie over de bekwaamheid van de meterkast jongen.
Dus mocht Greenchoice de meterkast aan willen passen zou ik bedanken en zelf een elektricien regelen ;).

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 26-06-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Sport_Life schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:31:
[...]

Alles doorlopen in de zin van akkoord op de offerte, iemand is langsgeweest om de boel te bekijken, vervolgens kwam een zzp'er de meterkast vervangen/aanpassen naar 3F (dat is hopelijk een andere partij dan degene die de panelen komt plaatsen en aansluiten) en nu wacht ik al een paar maanden op de installatiedatum.

Reden dat ik niet zo tevreden ben over de meterkast installateur is dat hij alle groepen willekeurig heeft aangesloten, dus nu zit slaapkamer 5 op dezelfde groep als de kelder en de keuken op de groep van de wasmachine. Dat is niet handig. Maar eerst maar die panelen installeren dan ga ik later in discussie over de bekwaamheid van de meterkast jongen.
Dus mocht Greenchoice de meterkast aan willen passen zou ik bedanken en zelf een elektricien regelen ;).
Ok, maar gaat het bij jou ook over de collectieve inkoopactie VEH?
Daar had ik dit topic eigenlijk voor gemaakt.
De groepen indeling moet inderdaad wel logisch zijn ook al moet je ook nog rekening houden met de belasting van de groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

HoppyF schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:42:
[...]

Ok, maar gaat het bij jou ook over de collectieve inkoopactie VEH?
Daar had ik dit topic eigenlijk voor gemaakt.
De groepen indeling moet inderdaad wel logisch zijn ook al moet je ook nog rekening houden met de belasting van de groepen.
Ja, via VEH.

Maar ik dacht, als ik nu ga zeuren dat de meterkast niet netjes is aangesloten gaan die panelen natuurlijk nooit komen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 26-06-2022 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ErikVers schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:26:
[...]

Begin nou niet op zondagavond over nen1010 ik moet binnenkort voor certificering er weer voor de schoolbanken in 😋🙈

Kort gezegd moet je met jouw standaard 3x25 aansluiting boven de 3680w omvormer naar een 3 fase omvormer. Dus 4000w en verder zal als 3 fase gemonteerd worden. Je meterkast aanpassing staat daar weer los van maar dat zal wel met de staat en of hoe vol die zit te maken hebben.
Nog even een vraag hierover.
De aangeboden omvormer bij 12 panelen is een 3,6kW.
De panelen heb een piek van 12x360= 4320.
Kortom, betekent dit als ik bv 14 panelen zou nemen dat deze omvormer niet voldoet en groter wordt?
(zou weer iets kunnen zijn voor de toekomst als er nog meer panelen bij gaan komen bv op het dak van de garage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Sport_Life schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:54:
[...]

Ja, via VEH.

Maar ik dacht, als ik nu ga zeuren dat de meterkast niet netjes is aangesloten gaan die panelen natuurlijk nooit komen ;)
Mmmmm…
Ja, lastig.
Maar het moet natuurlijk wel logisch aangesloten worden.
Min of meer zoals het ook was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:07

V-8

HoppyF schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:11:
[...]

Kortom, betekent dit als ik bv 14 panelen zou nemen dat deze omvormer niet voldoet en groter wordt?
(zou weer iets kunnen zijn voor de toekomst als er nog meer panelen bij gaan komen bv op het dak van de garage).
Je omvormer presteert het beste als deze qua vermogen tussen de 90% en 110% is t.o.v. piekvermogen van je zonnepanelen.
Deze van 3.6kW is inderdaad aan de kleine kant (83%).

Hoe is de ligging van de zonnepanelen? Als deze niet pal op het zuiden liggen is het niet zo erg. Hij is namelijk wel eerder actief dan een grotere omvormer, en dus efficiënter bij weinig zon.

[ Voor 14% gewijzigd door V-8 op 27-06-2022 10:22 ]

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
V-8 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:21:
[...]

Je omvormer presteert het beste als deze qua vermogen tussen de 90% en 110% is t.o.v. piekvermogen van je zonnepanelen.
Deze van 3.6kW is inderdaad aan de kleine kant (83%).

Hoe is de ligging van de zonnepanelen? Als deze niet pal op het zuiden liggen is het niet zo erg. Hij is namelijk wel eerder actief dan een grotere omvormer, en dus efficiënter bij weinig zon.
Gaat om piek AC vermogen niet om geïnstalleerde hoeveelheid Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
V-8 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:21:
Hij is namelijk wel eerder actief dan een grotere omvormer, en dus efficiënter bij weinig zon.
Eerder actief is een mythe die heel rap naar het land der fabelen moet.

Een omvormer start op Voc. Zo lang Voc bij warme panelen boven de start spanning zit is er nooit een tijdverschil in starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

mathijshooi schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:37:
[...]

Gaat om piek AC vermogen niet om geïnstalleerde hoeveelheid Wp.
Oké, bedankt, dan zit ik er naast..
Ronald schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:40:
[...]

Eerder actief is een mythe die heel rap naar het land der fabelen moet.

Een omvormer start op Voc. Zo lang Voc bij warme panelen boven de start spanning zit is er nooit een tijdverschil in starten.
Idd, maar ik ben / was in de veronderstelling dat die Voc lager is bij kleinere omvormers. Of is dat niet persé zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
V-8 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:46:
Idd, maar ik ben / was in de veronderstelling dat die Voc lager is bij kleinere omvormers. Of is dat niet persé zo?
Nee, Voc komt van de panelen. De omvormer krijgt dit onverbiddelijk toegediend ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Ronald schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:48:
[...]

Nee, Voc komt van de panelen. De omvormer krijgt dit onverbiddelijk toegediend ;-)
Ha idd. Ik bedoelde de startspanning. Is die niet doorgaans lager bij kleinere omvormers? Of heb ik de klok horen luiden maar weet ik niet waar de klepel hangt :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
V-8 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:49:
[...]

Ha idd. Ik bedoelde de startspanning. Is die niet doorgaans lager bij kleinere omvormers? Of heb ik de klok horen luiden maar weet ik niet waar de klepel hangt :9
Startspanning verschilt niet per definitie. Dus je kunt er niet op generaliseren. Kern van waarheid, zelden een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Ronald schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:51:
[...]

Startspanning verschilt niet per definitie. Dus je kunt er niet op generaliseren. Kern van waarheid, zelden een issue.
Thanks d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
V-8 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:49:
Goodwe DNS serie alle 3000W t/m 6000W modellen --> 80V opstartspanning. (link)

Goodwe XS serie alle 1500 t/m 3000W modellen --> 50V opstartspanning. (link)

Dus ja er zit verschil in, maar niet perse bij een slagje groter/kleiner. :)

[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 27-06-2022 10:59 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
SmiGueL schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:56:
[...]

Het gaat hier om de aangeboden Goodwe GW3600D-NS 3,6kW.
De ligging van de zijkant van het huis is niet precies zuid maar zuid-oost (122).

Ik heb een e-mail gestuurd naar de installateur en een bericht achtergelaten of ze mij hierover terug gaan bellen. Met name dus over de verdeling van de panelen over het dak.
Het liefst heb ik alles aan de zijkant.

Update!
Alle panelen komen aan de zijkant van het huis op mijn verzoek.
Voorkant is erg ontsierend en doen afbreuk aan het zicht.

[ Voor 7% gewijzigd door HoppyF op 07-07-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
SmiGueL schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:56:
[...]

Het is niet 80v per string toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@mathijshooi zeker wel... Elke string moet individueel voldoen aan de eisen.

Maar 80V is echt wel laag... Redden 3 panelen op hun sloffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:42:
@mathijshooi zeker wel... Elke string moet individueel voldoen aan de eisen.

Maar 80V is echt wel laag... Redden 3 panelen op hun sloffen.
Ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

HoppyF schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:11:
[...]

Op basis van hellingshoek en oriëntatie op het zuiden kom je op de juiste omvormer. Ik reken zelf gerust in sommige situatie met 3500watt omvormer met deze wp panelen. De reden dat niet snel naar meer dan de 3600 gaat is heel simpel; daarboven ga je naar 4000 3 fase icm normale aansluiting.

Zou gewoon deze pakken vior de 12 panelen. en bij toekomstig panelen pak je een bijpassende xs Goodwe erbij, dingen kosten weinig. Of je gaat nu gelijk voor t juiste aantal en de juiste 3fase omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ErikVers schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:10:
[...]

Op basis van hellingshoek en oriëntatie op het zuiden kom je op de juiste omvormer. Ik reken zelf gerust in sommige situatie met 3500watt omvormer met deze wp panelen. De reden dat niet snel naar meer dan de 3600 gaat is heel simpel; daarboven ga je naar 4000 3 fase icm normale aansluiting.

Zou gewoon deze pakken vior de 12 panelen. en bij toekomstig panelen pak je een bijpassende xs Goodwe erbij, dingen kosten weinig. Of je gaat nu gelijk voor t juiste aantal en de juiste 3fase omvormer.
Ok, duidelijk.
Ik wacht wel even af wanneer ze mij gaan bellen.
Zal wel morgen zijn.
Eerst zien of de 12 panelen wel op één dak gezet gaan worden, kan ook zomaar 10 of anders zijn.
Het is nu voor mij gissen naar de uitwerking van het schouwrapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-05 01:24

Massri

Vraag gerust!

De april actie dus.

Beiden mono zwart.
Met BTW aftrek €4250.

Leverancier is 365Zon.

[Afbeelding]
Wij hebben net een persoonlijk aanbod gekregen. De prijs van het aanbod ligt wel aanzienlijk hoger dan de prijzen die jij in het overzicht hebt staan. Maar we zijn dan ook ruim 2,5 maand verder. 8)7

Voor 16 panelen:
Je betaalt: € 7.004,- (Incl. 21% btw) Je kan € 1.216,- btw terugvragen bij de belastingdienst (eindprijs € 5.788,-)

Voor 14 panelen:
Je betaalt: € 6.401,- (Incl. 21% btw) Je kan € 1.111,- btw terugvragen bij de belastingdienst (eindprijs € 5.290,-)

Voor 12 panelen:
Je betaalt:€ 5.728,- (Incl. 21% btw) Je kan € 994,- btw terugvragen bij de belastingdienst (eindprijs € 4.734,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Massri schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Wij hebben net een persoonlijk aanbod gekregen. De prijs van het aanbod ligt wel aanzienlijk hoger dan de prijzen die jij in het overzicht hebt staan. Maar we zijn dan ook ruim 2,5 maand verder. 8)7

Voor 16 panelen:
Je betaalt: € 7.004,- (Incl. 21% btw) Je kan € 1.216,- btw terugvragen bij de belastingdienst (eindprijs € 5.788,-)

Voor 14 panelen:
Je betaalt: € 6.401,- (Incl. 21% btw) Je kan € 1.111,- btw terugvragen bij de belastingdienst (eindprijs € 5.290,-)

Voor 12 panelen:
Je betaalt:€ 5.728,- (Incl. 21% btw) Je kan € 994,- btw terugvragen bij de belastingdienst (eindprijs € 4.734,-)
Wil je jouw prijslijst ook publiceren?
Is van een latere inkoopactie neem ik aan?

Het schiet hier niet erg op.
Wacht al meer dan een week op een reactie van de installateur op mijn opmerkingen over het schouwrapport.
Het kan best druk zijn daar maar er moet hier wel een keer een installatie afspraak gaan komen.
De deadline komt steeds dichterbij.
Na veel moeite heb ik een belafspraak kunnen inplannen.
Dat gaat niet zomaar de datum ligt zo een week verder.
Lijkt wel of ze daar halve dagen werken of onderbezet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-05 01:24

Massri

Vraag gerust!

HoppyF schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:49:
[...]

Wil je jouw prijslijst ook publiceren?
Is van een latere inkoopactie neem ik aan?

Het schiet hier niet erg op.
Wacht al meer dan een week op een reactie van de installateur op mijn opmerkingen over het schouwrapport.
Het kan best druk zijn daar maar er moet hier wel een keer een installatie afspraak gaan komen.
De deadline komt steeds dichterbij.
Na veel moeite heb ik een belafspraak kunnen inplannen.
Dat gaat niet zomaar de datum ligt zo een week verder.
Lijkt wel of ze daar halve dagen werken of onderbezet zijn.
Ik heb geen prijslijst ontvangen. Deze heb jij zelf opgesteld toch?
Welke opmerkingen heb je op het schouwrapport, als ik vragen mag?
Ook via 365Zon, toch?

Ik vind het overigens wel een opmerkelijk groot verschil tussen april en de veiling in juni jl. Dit doet mij wel weer aan het denken om maar te wachten tot de markt wat bekoeld is..

[ Voor 3% gewijzigd door Massri op 07-07-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Massri schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:29:
[...]

Ik heb geen prijslijst ontvangen. Deze heb jij zelf opgesteld toch?
Welke opmerkingen heb je op het schouwrapport, als ik vragen mag?
Ook via 365Zon, toch?

Ik vind het overigens wel een opmerkelijk groot verschil tussen april en de veiling in juni jl. Dit doet mij wel weer aan het denken om maar te wachten tot de markt wat bekoeld is..
De prijslijst zit in één van de e-mails van de inkoopactie VEH.
Ik heb deze week eindelijk het (aangepaste) schouwrapport ontvangen en ook akkoord gegeven.
Daarna een bevestiging ontvangen met de mededeling dat het druk is (duh?) en dat er 14 dagen voor de installatie datum een e-mail volgt wat de datum gaat zijn.
Ja, nogal vaag want moet ik nu nòg eens weken wachten?
We zijn al immers al maanden bezig met deze inkoopactie.
Wat zou men al die tussenliggende maanden doen….
Voor de duidelijkheid, ik heb de offerte direct bij binnenkomst geaccepteerd dus nul vertraging daarmee.
365Zon inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fc2INowdKZUDMd9Cs5anHbZzds4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8y4z9HsjLpYs6qbkYv4GwhRy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

@HoppyF zijn ze al geplaatst bij jou?

Mijne komen in december.

Ook nog recht op een vergoeding van 1 euro per 1kwp, in mijn geval bijna 10 euro per dag. Daarmee kom ik op EUR 8.300,- voor 9360 WP ! (excl btw teruggaaf) Best netjes O-)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 28-10-2022 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Sport_Life schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:32:
@HoppyF zijn ze al geplaatst bij jou?

Mijne komen in december.

Ook nog recht op een vergoeding van 1 euro per 1kwp, in mijn geval bijna 10 euro per dag. Daarmee kom ik op EUR 8.300,- voor 9360 WP ! (excl btw teruggaaf) Best netjes O-)

***members only***
Zonnepanelen zijn hier eind september geplaatst.
Alles werkt goed alleen was de schouw online niet zo geweldig goed gegaan.
De zonnepanelen bleken niet te passen volgens het schema wat bedacht was.
Gelukkig waren de monteurs creatief en is het toch gelukt de 11 panelen te plaatsen.
Ondanks wat kleine dingetjes hebben ze de installatie in een halve dag gedaan.
Inclusief groepenkast vervangen.

Compensatie dan.
Niets van gehoord! Wel eerder gelezen.
Neem aan dat jouw installatie ook van de april offerte is?
Dan is december nòg veel later.
Ik vind het van Eigen Huis heel merkwaardig dat je daarover niets hoort.
Ze weten precies wanneer de installatie heeft plaatsgevonden want je krijgt daarover een e-mail.

Ik begrijp goed dat door de drukte en grote aantallen installatie het onmogelijk is iedereen snel te installeren.
Dat kost tijd.
Het is echter zeer onterecht dat mensen die bv in mei geïnstalleerd zijn al maanden flink hebben kunnen profiteren terwijl de rest moet wachten. Niet alleen dat maar de opbrengst is nu ook veel lager dan in de volle zomer.
Begrijp ook niet dat ze hiermee geen rekening hebben gehouden.
Stel dat de installatie van alle aanmeldingen vier maanden duurt dan zou het zo kunnen zijn dat de eerste klanten een soort “boete” betalen en dit bedrag ten goede komt aan de klanten die het laatst aan de beurt zijn.
Wie bepaalt immers wie het eerste of laatste geïnstalleerd wordt?
Hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

Maar goed in mijn geval zou je kunnen zeggen 1 maand te laat dus minimaal €4 per dag is €120.

Update:
Je had al eerder gereageerd hier.
Moest even terugkijken, sorry.
Groepenkast is bij jou eerder vervangen. Hier dus op dezelfde dag tegelijk met het leggen van de zonnepanelen.

[ Voor 4% gewijzigd door HoppyF op 30-10-2022 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

HoppyF schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:33:
[...]

Zonnepanelen zijn hier eind september geplaatst.
Alles werkt goed alleen was de schouw online niet zo geweldig goed gegaan.
De zonnepanelen bleken niet te passen volgens het schema wat bedacht was.
Gelukkig waren de monteurs creatief en is het toch gelukt de 11 panelen te plaatsen.
Ondanks wat kleine dingetjes hebben ze de installatie in een halve dag gedaan.
Inclusief groepenkast vervangen.

Compensatie dan.
Niets van gehoord! Wel eerder gelezen.
Neem aan dat jouw installatie ook van de april offerte is?
Dan is december nòg veel later.
Ik vind het van Eigen Huis heel merkwaardig dat je daarover niets hoort.
Ze weten precies wanneer de installatie heeft plaatsgevonden want je krijgt daarover een e-mail.

Ik begrijp goed dat door de drukte en grote aantallen installatie het onmogelijk is iedereen snel te installeren.
Dat kost tijd.
Het is echter zeer onterecht dat mensen die bv in mei geïnstalleerd zijn al maanden flink hebben kunnen profiteren terwijl de rest moet wachten. Niet alleen dat maar de opbrengst is nu ook veel lager dan in de volle zomer.
Begrijp ook niet dat ze hiermee geen rekening hebben gehouden.
Stel dat de installatie van alle aanmeldingen vier maanden duurt dan zou het zo kunnen zijn dat de eerste klanten een soort “boete” betalen en dit bedrag ten goede komt aan de klanten die het laatst aan de beurt zijn.
Wie bepaalt immers wie het eerste of laatste geïnstalleerd wordt?
Hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

Maar goed in mijn geval zou je kunnen zeggen 1 maand te laat dus minimaal €4 per dag is €120.
Idd van april.
Tja ik vind het al netjes dat ze iets vergoeden. En ik zal het ze makkelijk maken door gewoon het bedrag minus de 'boete' te betalen :D. (Ik heb nog niks betaald).

Ik hoor trouwens om me heen verhalen van veel hogere prijzen en nog langere levertijden, dus we mogen niet klagen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Sport_Life schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:39:
[...]

Idd van april.
Tja ik vind het al netjes dat ze iets vergoeden. En ik zal het ze makkelijk maken door gewoon het bedrag minus de 'boete' te betalen :D.

Ik hoor trouwens om me heen verhalen van veel hogere prijzen en nog langere levertijden, dus we mogen niet klagen ;).
Mijn reactie net nog even aangevuld.
De vraag is wie die vergoeding dan moet betalen.
Eigen Huis of de installateur?
De installateur kan er ook niets aan doen want kan maar een X aantal installaties per week doen.
Oplossing achteraf, zou zijn minder offertes te accepteren zodat je wel binnen een korte periode kunt installeren.
Denk niet dat ze hierover goed nagedacht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

HoppyF schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:42:
[...]

Mijn reactie net nog even aangevuld.
De vraag is wie die vergoeding dan moet betalen.
Eigen Huis of de installateur?
De installateur kan er ook niets aan doen want kan maar een X aantal installaties per week doen.
Oplossing achteraf, zou zijn minder offertes te accepteren zodat je wel binnen een korte periode kunt installeren.
Denk niet dat ze hierover goed nagedacht hebben.
De installateur, want daar gaan wij het contract mee aan, zie ook de offerte waarin verwezen wordt naar de algemene voorwaarden waar dit in staat.
Ze zullen het wel onder overmacht proberen te scharen, maarja daar ben ik het niet zo mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
@Sport_Life Heb jij van VEH bevestiging gekregen over die vergoeding? Ik heb zelf een paar weken geleden eindelijk de panelen van de GreenChoice ronde op mijn dak gekregen. Ik las in de voorwaarden dat overmacht uitgesloten is en ik zie in mijn email historie dat GC netjes een aantal keren een email heeft gestuurd dat het allemaal langer kan duren vanwege transport/onderdelentekort/etc.

Misschien toch ook eens een belletje aan wagen, al ga ik ervan uit dat ze zich op overmacht beroepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kleinelievewolff schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:41:
@Sport_Life Heb jij van VEH bevestiging gekregen over die vergoeding? Ik heb zelf een paar weken geleden eindelijk de panelen van de GreenChoice ronde op mijn dak gekregen. Ik las in de voorwaarden dat overmacht uitgesloten is en ik zie in mijn email historie dat GC netjes een aantal keren een email heeft gestuurd dat het allemaal langer kan duren vanwege transport/onderdelentekort/etc.

Misschien toch ook eens een belletje aan wagen, al ga ik ervan uit dat ze zich op overmacht beroepen.
Members only:

Ik denk trouwens dat het niet de bedoeling is om in dit topic over te gaan hebben, vind zelf de prijs al heel gunstig (zeker met huidige prijzen) dus zal er verder niet zoveel werk van maken mits ze alles netjes opleveren natuurlijk ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 31-10-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
Sport_Life schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

***members only***

Ik denk trouwens dat het niet de bedoeling is om in dit topic over te gaan hebben, vind zelf de prijs al heel gunstig (zeker met huidige prijzen) dus zal er verder niet zoveel werk van maken mits ze alles netjes opleveren natuurlijk ;)
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
kleinelievewolff schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:41:

Ik heb niets gehoord van VEH of de installateur over compensatie.
Alleen een enkele keer een vrij algemeen verhaal dat het druk is en er veel belangstelling voor is enz.
Overmacht is dit allemaal niet want je weet vooral hoeveel installaties er binnen een bepaalde tijd gedaan kunnen worden met een X aantal leveranciers.
Stel dat je 7 leveranciers hebt (dit aantal heeft VEH zelf genoemd) en ze bij elkaar 2000 installaties kunnen doen binnen drie of vier maanden dan moet je geen 3000 offertes uitgeven of accepteren.

Een deel van de vertraging is wellicht toe te schrijven aan een tekort van zonnepanelen of omvormers.
VEH krijgt een redelijke vergoeding voor deze inkoopactie dus keren ze daar maar een deel van terug naar de leden.
Hier is het geen Greenchoice maar 365Zon geweest. Dat verschilt per woonplaats of regio.
De prijs moet gelijk zijn en de zonnepanelen en omvormers gelijkwaardig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De volgende collectieve ronde

Ik heb zojuist na aanmelding voor de volgende ronde ook een aanbod gekregen (althans, soort van).
Op 6 september aangemeld en dus vandaag het aanbod binnen.

Jinko 415wp zonnenpanelen en een Growatt omvormer (Jinko Tiger Neo N-type 415WP).
Voor een parallel geschakeld systeem komt er tot 158€/paneel bij. Schaduwberekening e.d. komt pas naar voren na aanbetaling van 150€. Dit vind ik wel jammer. Want ik heb wel heel iets schaduw en dat zou bijv. deels kunnen worden opgelost door twee stringen panelen of een parallel systeem (als ik het goed begrijp) maar duidelijkheid met dit aanbod heb ik hierin niet.

Ik kom nu uit op € 6.614,00 voor 15 panelen (6225Wp en 1,06€/Wp) of tot € 8.984,00 voor 15 panelen (parallel Enphase IQ7+ (6225Wp en tot 1,44€/Wp) omdat er tot 158€/paneel gerekend wordt vind ik het lastig hier een pijl op te trekken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
True schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:46:

De volgende collectieve ronde

Ik heb zojuist na aanmelding voor de volgende ronde ook een aanbod gekregen (althans, soort van).
Op 6 september aangemeld en dus vandaag het aanbod binnen.

Jinko 415wp zonnenpanelen en een Growatt omvormer (Jinko Tiger Neo N-type 415WP).
Voor een parallel geschakeld systeem komt er tot 158€/paneel bij. Schaduwberekening e.d. komt pas naar voren na aanbetaling van 150€. Dit vind ik wel jammer. Want ik heb wel heel iets schaduw en dat zou bijv. deels kunnen worden opgelost door twee stringen panelen of een parallel systeem (als ik het goed begrijp) maar duidelijkheid met dit aanbod heb ik hierin niet.

Ik kom nu uit op € 6.614,00 voor 15 panelen (6225Wp en 1,06€/Wp) of tot € 8.984,00 voor 15 panelen (parallel Enphase IQ7+ (6225Wp en tot 1,44€/Wp) omdat er tot 158€/paneel gerekend wordt vind ik het lastig hier een pijl op te trekken.
Mooi dat er weer een nieuwe actie is.
Blijkbaar hebben de installateurs weer tijd.
Ondanks de hogere capaciteit per paneel zijn de prijzen per Wp wel gestegen.
Zeker 10% en misschien nog wel meer.
Voordeel is wel dat je nu de BTW niet meer hoeft terug te vragen dus wat minder rompslomp.
De meerprijs voor parallel is erg hoog en de vraag is of je dit wel zult terug verdienen.
Hangt dus sterk van de situatie af of je veel of weinig schaduw hebt.
Dit kun je zelf ook wel min of meer nagaan.
Heb hier nu wat maanden de zonnepanelen draaien en dat gaat volgens mij wel goed.
Wel jammer natuurlijk dat het nu herfst en winter is dus veel minder zon en opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Ik heb (nog een keer) voor de VEH actie van Juli 2023 ingeschreven.
Voor 4 panelen:

2813€ (0%btw)

Mijn vorige inschrijving pogingen:
2022 juli : 2851 (incl. 21% btw) vond te duur

2021 sept : 2100 (incl. 21% btw) niet geaccepteerd want dom

Ik dacht grondstoffen, vracht, schaarste etc. allemaal af waren. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@andru123 voor 4 panelen is arbeid het grootste deel van de kosten. En dat is zeker niet omlaag gegaan.
Dat is alles wat je kunt plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
andru123 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 03:47:
Ik heb (nog een keer) voor de VEH actie van Juli 2023 ingeschreven.
Voor 4 panelen:

2813€ (0%btw)

Mijn vorige inschrijving pogingen:
2022 juli : 2851 (incl. 21% btw) vond te duur

2021 sept : 2100 (incl. 21% btw) niet geaccepteerd want dom

Ik dacht grondstoffen, vracht, schaarste etc. allemaal af waren. Wat denken jullie?
Vier panelen is inderdaad wel weinig, de kosten voor installatie, omvormer e.d. zijn dat te hoog.
Probeer op 8 panelen of meer uit te komen.
Uiteraard moet dit wel passen op je dak, schuur, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
@Ronald en @HoppyF : niet veel plek vanwege dakkapel. Misschien 6, maar 4 is goed genoeg. Ik heb ook heel laag verbruik, dus zonnepanelen niet rendabel uberhaupt voor mij. Maar voor de toekomst, als verbruik stijgt...
Pagina: 1 2 Laatste