Echt prima om zo in de wedstrijd te staan hoor het is je recht. Maar dit conflictmodel wat op Tweakers bijna in elk topic omtrent arbeidsvoorwaarden vrijwel altijd voor gepleit wordt zou niet mijn oplossing zijn. Kennelijk werken er veel Tweakers voor werkgevers die werknemers als lijfeigenen zien, nog in 1888 leven, autoritair zijn en waar geen gesprek mee te voeren is. Ik denk dan, er zijn genoeg werkgevers die staan te springen om personeel zoek een andere baan.PinusRigida schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:29:
[...]
Neen.
Die wettelijke verlofdagen, of het nu gaat om aanvullend geboorteverlof, vaderschapsverlof, ouderschapsverlof, maakt - niet - uit, zijn 1) wettelijk voorzien en 2) in dit geval dus goedgekeurd door de werkgever die alle kansen en mogelijkheden had om het gemotiveerd af te keuren, maar dat deden ze niet.
Werkgever moet dit dus respecteren, of had dat verlof maar niet moeten goedkeuren in eerste instantie met dit ongelooflijke bedrijfsbelang () als motivatie i.p.v. werknemer die zich netjes aan de regels houdt, met een onnodig maar vaak typerend in de bedrijfswereld schuldgevoel op te zadelen, met daarbovenop zelfs een -als waarschuwing verpakte- dreiging van "laat dit niet nog 's voorvallen.... bla bla bla".
De reflex om advies in te winnen om te kijken wat, bij voorbaat, je rechten zijn in het geval dat dit door één van de partijen in een hogere versnelling wordt gebracht, of de volgende keer dat ze, eventueel bij een andere werknemer dezelfde grap uithalen van verlof goed te keuren maar die gerechtigde afwezigheid dan als blamage te zien en gebruiken, is een goeie reflex.
In een hiërarchie trek je altijd aan het kortste eind als je alleen staat en als je je rechten niet kent, het is niet alleen je recht om juridisch advies in te winnen, ik zou het iedereen aanraden die in een bedrijf werkt waar zulke situaties schering en inslag zijn.
We zijn 2022, niet 1888, Werkgevers hebben óók regels en wetten te respecteren, punt.
In het geval van de topic starter vraag ik mij dan af, waarom er meteen een principekwestie hiervan maken? De TS vindt het geen zwaarwegend bedrijfsbelang het bedrijf kennelijk wel. Je kan daar toch ook eerst een open gesprek over voeren? Heeft de TS überhaupt aangegeven dat hij de manier van communiceren bot vindt? Voor hetzelfde geld is er vanuit de werkgever helemaal niet het besef dat het zo over komt.