Cai schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:34:
Hier een Tweaker die ondertussen directeur is van een klein bedrijf met 7 mensen om zaken vanuit het "andere" perspectief te belichten.
De afgelopen 2 jaar zijn voor veel ondernemers uitermate uitdagend geweest om in goede banen te leiden.
Klanten moesten tevreden blijven
Personeel moest gemotiveerd blijven, terwijl de binding door remote werken ziender ogen minder werd
Rekeningen moesten betaald blijven
Projecten/werk moest blijven draaien ondanks hoger ziekteverzuim (Corona)
Continu wisselende adviezen vanuit RIVM wat de adviezen over verantwoord werken was
Al met al een hoop "gedoe" waar je met elkaar moet uitkomen.
Vervolgens wordt er ook per 1 juli 2020 de wet WIEG geintroduceerd die de ondernemer takkeveel geld kost. Immers worden de loonkosten gedekt, maar de derving vergeet Den Haag voor het gemak. In grote organisaties zijn dit soort zaken op te vangen, in het MKB is het bijna ondoenlijk.
De organisatie is dus continu bezig om de machine draaiende te houden en vervolgens is iemand op een sleutelpositie tot wel 25 dagen extra afwezig.
Probeer dus te begrijpen dat, wanneer een organisatie een kick-off meeting, neuzen bij elkaar sessie, apres-corona borrel (of weet ik veel wat organiseert) dat daar een gedachte achter zit. Uiteindelijk eet iedereen er een goede boterham van én kan je dus prima even je neus laten zien.
(Het grappige is dat als je als werkgever dit soort zaken niet organiseert, je als kritiek krijgt dat je te weinig commitment overbrengt naar het personeel)
Het is uiteraard jammer dat je aanwezigheid verplicht wordt. Vanuit de werkgever, maar eerlijk gezegd ook vanuit jou, dat je je werkgever in deze positie duwt. Je had ook hier tijd-voor-tijd kunnen gebruiken neem ik aan én dan had je op een ander moment de vrije uren, waar je recht op hebt, kunnen gebruiken.
Bij ons, jonge organisatie, heeft de één na de ander nu aanvullend WAZO verlof (vanuit WIEG). Allemaal mannen (geen vrouwelijke techy te vinden hier). Dat gaat allemaal in goede harmonie. De jongens weten dat het voor de organisatie een aanslag is, dus plannen met elkaar de WAZO om elkaars vakantie, om grote projecten én staan zelfs voor elkaar piket. (Gaat vrijwillig, ik verplicht niks).
Als er dus iemand met WAZO verlof thuis zit, maar iemand anders heeft ongepland verlof (ziek, zorgverlof, noem maar op) dan pakt diegene dat op.
Een andere kerel heeft op vrijdag zijn parttime dag. Vorige week (eindelijk) weer een teamborrel/etentje gehad. Die sluit gewoon aan op de avond (uiteraard vrijwillig). Zo maak je een imho een team, wat het werken leuk maakt. Waarbij je klaar staat voor elkaar.
Hoe ik zou reageren als iemand zegt, ik kom niet naar de borrel/etentje. Ik weet het niet? Sowieso niet verplichten, maar mij wel afvragen of diegene het dan wel naar zijn zin heeft/past binnen het team en daar ook open het gesprek in aan gaan.
Let wel: Het is moelijk als werkgever om hier het gesprek over aan te gaan, zonder als slavendrijver weggezet te worden. Bij ons gaat om 16:55 de PC uit (als het werk klaar is), staat op vrijdag de vrije training F1 aan op de zaak, is er geen sport die we gemist hebben tijdens de Olympische Spelen.
Allerbelangrijkste, gezin heeft prio. Als er een kind ziek is op de opvang, vrouwlief zit ziek thuis, oma heeft een teen gestoten. Ga aub naar huis. Ik wil het geeneens weten, laat staan dat er om toestemming gevraagd wordt. Daar tegenover staat wel dat ik betrokkenheid verwacht op diverse aspecten.