Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 16:20
Hoi allen, ik zou graag zonnepanelen willen laten installeren maar ik krijg echt zulke verschillende offertes dat ik geen idee meer hebt wat nu de beste keus is. Ten eerste vind ik de prijzen al hoog en komen sommige aanzetten met micro omvormers terwijl andere dit weer niet doen. Zijn deze 3 partijen allemaal te duur of moet ik nog overwegen om iets van 2 panelen om mijn schuur in de tuin te plaatsen om de gehele productie wat te verhogen of is dat ook de moeite niet waard? (aanzicht berging, katten, beschadigingen etc.). Ik ben een redelijke leek en ik begrijp net dat je omvormers danwel per paneel kan doen danwel 1 lose kast.
Beschikbare (dak)ruimte
De buren aan beide kanten hebben zonnepanelen waarvan de hoekwoning een ander dak heeft dus te vergelijken met de andere buren die er 9 hebben geplaatst. Bovenkant is het noorden dus de woning staat min of meer op het noordwesten/zuid-oosten.

dak is min of meer 6 meter breed
Schaduw
het dak heeft een kleine opstaande rand en er is schaduw van het pijpje van de CV installatie.
Jaarverbruik
Ongeveer 3400 a 3500kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ben geen expert maar het is een moderne meterkast met recentelijk een nieuwe groep vanwege inductie koken
Budget en doel
Budget speelt geen rol. Doel is zoveel mogelijk van de stroom zelf gebruiken met een korte terugverdientijd.
Wie gaat het project uitvoeren
Bijhouden van data
Niet heel belangrijk. Gewoon basis inzicht zou genoeg zijn
Reeds verkregen offertes
Aanbieder A

10 x DMEGC DM375M6-60HBW
- installatie onder hoek van 13 graden
1 x Solis 3kW Dual MPPT (1F)
1 x Flatfix Fusion montagesysteem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTTcLHGEsi-0ztUcIfmfNHBL3rA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kvo3ymeU9Rt9vK0ep5kAtgyR.png?f=user_large

totaal inc btw: € 4.813,97

Aanbieder B

9x Hyundai 400wp
Enphase Micro omvormers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-fLyUU-1HW7UmlRcYN1XTjSbo8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/32ef4lCzpajhWROoVJMy78w3.png?f=user_large

totaal inc btw: €6.505,14

Aanbieder C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZbCBovbko3F-psw9fvLEnEnMUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nPXSkjYeDnkkPW8SQ5Nlbi3i.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:49
Kan er geen 11e bij bij aanbieder A?

Enphase lijkt me een onnodige kostenpost voor jouw dak...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:51
Zo te zien is aanbieder A ook meer gericht op het spreiden van de opbrengst gedurende de dag?

Wat zijn de te verwachten jaaropbrengsten van deze aanbiedingen?

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:30
Hoe ver moet je omhoog vanaf je dakterras? als dat maar 1 verdieping is zou je het ook nog allemaal zelf kunnen doen. Dat heb ik ook gedaan toen de aanbieder via vereniging eigen huis ineens nog maar 4 panelen wilde plaatsen omdat hij formeel valbeveiliging moest plaatsen omdat het de 3e verdieping was, terwijl je nergens meer dan 1 verdieping kon vallen.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2025658

Ik heb gewoon een stringomvormer van goodwe. Al die optimizers en enphase systemen zijn alleen maar onhandig als ze stuk gaan en onnodig als je nauwelijks schaduw hebt.

Uiteindelijk ben ik erg tevreden met mijn doe het zelf projectje en dat was ook een stuk goedkoper dan via een aanbieder.

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:58
Ik zie een boompje staan en volgens mij is je huis best hoog. Dus waarom Enphase? Ben zelf ook bezig met zonnepanelen aanschaffen en heb te maken met hoge bomen maar vraag me zelfs dan nog af of ik voor de paar maanden (maart en oktober) wel aan de Solaredge moet. Rest van het 'hoogseizoen' liggen de panelen in de zon. Er daarnaast heeft elk paneel diodes die een deel van de opbrengst overeind houden.

• PainkillA
Gramser schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:33:
Zo te zien is aanbieder A ook meer gericht op het spreiden van de opbrengst gedurende de dag?

Wat zijn de te verwachten jaaropbrengsten van deze aanbiedingen?
het huis is dermate hoog dat er geen schaduw is van bomen. ik ga even kijken of aanbieder A er geen 10 kwijt kan. Verder hoef ik dus niet echt rekening te houden met schaduw

Verwachte opbrengst van aanbieder is het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JLl1-fR6FO3i8NMnk-ylO8-Qtw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M1awxX4qb7cPvNaPSJQwuNj5.png?f=user_large

Ik begrijp dat die simpele setup dus eigenlijk het beste is. Is het nog een idee om na te denken over hogere rendement panelen 410+?

• wlmpie
Aanbieder A legt blijkbaar een Oost West systeem in 4 rijen, maar je buren hebben allebei maar 3 rijen. Passen 4 rijen eigenlijk wel en als het wel past zit je wellicht zo dicht tegen je dakrandje aan dat er permanent een streep schaduw gaat vallen op die panelen en dat moet je niet willen. In de winter is dat OK, maar in de zomer wil je je panelen het grootste deel van de dag gewoon schaduwvrij hebben.

• PainkillA
wlmpie schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:01:
Aanbieder A legt blijkbaar een Oost West systeem in 4 rijen, maar je buren hebben allebei maar 3 rijen. Passen 4 rijen eigenlijk wel en als het wel past zit je wellicht zo dicht tegen je dakrandje aan dat er permanent een streep schaduw gaat vallen op die panelen en dat moet je niet willen. In de winter is dat OK, maar in de zomer wil je je panelen het grootste deel van de dag gewoon schaduwvrij hebben.
dat heeft wel impact op het plan als het idd niet zo past als dat ze denken. Ik ga ze het eerst even langs laten komen om het te lten bevestigen of dit alles zo haalbaar is

• PainkillA
Ik heb 1 partij gevraagd een inspectie van het dak te komen doen. Daaruit zijn 2 mogelijke legplannen naar voren gekomen. Een zuid/zuid-oost of oost-west. Dankzij de teruglever regeling (wat zal de salderings regeling in 5 or 10 jaar gaan doen?) is de zuidoost opstelling het meest rendabel op korte termijn maar de oost-west zal ervoor zorgen dat ik meer zelf kan gebruiken. Wat denken jullie van beide opstellingen en de kosten?

Daarnaast moet ik er ook rekening mee houden dat de omvormer na 10 jaar vervangen moet worden?

De gebruikte apparatuur:
- Suntech STP410S-C54/Umhm
- Growatt MIN 3000TL-XH omvormer
Zuid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppjbqXxvipIaRMgiHS4EvtTZI5c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/taqJ3GtNO1Fve40N8C9clOpE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSL8l64JflLgqafv2ZbsiCVf33I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/orMsDC4HcX4cLvAMrD5KCI1X.png?f=fotoalbum_large
Oost-west
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iclOeNKhrl6bHmsbLEtmjH-rrQ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lo5qy2wmEs6NM4A8czGp9HUS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwPOi-sTuH73H9pZi0EQVpF5Qok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FYQW66mcEU5ouYpPbyBgqCH4.png?f=fotoalbum_large

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
PainkillA schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:15:
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ben geen expert maar het is een moderne meterkast met recentelijk een nieuwe groep vanwege inductie koken
Kan je foto's plaatsen? De installatie blijft altijd ondergeschoven kindje bij PV boeren. Eigenlijk gek daar het om de veiligheid gaat. Met paar foto's zijn er genoeg die er dan wel wat zinnigs over kunnen zeggen.

• wlmpie
Is die oost west (eigenlijk zuid-west/noordoost) opstelling 8 panelen? en de zuid 9 panelen? Dan voor zuid gaan. Met noordwest/zuidoost opstelling passen waarschijnlijk ook geen 12 panelen dus ik zou voor die 9 panelen op zuidoost gaan.

• PainkillA
Septillion schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:44:
[...]

Kan je foto's plaatsen? De installatie blijft altijd ondergeschoven kindje bij PV boeren. Eigenlijk gek daar het om de veiligheid gaat. Met paar foto's zijn er genoeg die er dan wel wat zinnigs over kunnen zeggen.
Ik begreep van de zonnepaneel installateur dat er dus nog wel een meterkast aanpassing gemaakt moet worden en een kabel naar zolder toe trekken.

Bij deze een foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04YEZTTPhxKtS3APVqAQTFacq1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPw57KBzYUc1lmnDP6BjPt64.jpg?f=fotoalbum_large

• PainkillA
wlmpie schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:39:
Is die oost west (eigenlijk zuid-west/noordoost) opstelling 8 panelen? en de zuid 9 panelen? Dan voor zuid gaan. Met noordwest/zuidoost opstelling passen waarschijnlijk ook geen 12 panelen dus ik zou voor die 9 panelen op zuidoost gaan.
Het klopt idd dat zuid-oost 9 panelen kan bevatten en de ander maar 8. Is het nog een idee om de 410 panelen te vervangen door goedkopere 375wp panelen of zal dat nadelig zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door PainkillA op 27-04-2022 15:59 ]

• wlmpie
Verschil tussen 375 Wp en 410 Wp panelen kun je zelf inschatten door het prijsverschil tegenover opbrengstverlies te zetten. Je hebt een offerte en een opbrengstvoorspelling, vermenigvuldig die met 375/410.

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-11 21:22
Let even op bij je Enphase offerte. Geoffreerd staat de enphase IQ7+ micro-omvormer. Maar deze heeft een maximaal nominaal vermogen van 290W. Dit icm met 400W panelen lijkt mij niet de juiste combi.
Als je Enphase wilt moet je dan voor de IQ7A gaan met een maximaal nominaal vermogen van 349W.
https://www4.enphase.com/...cro-omvormers/assortiment

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
Enphase is voor een dit dak geen logische keuze gezien de beperkte hoeveelheid schaduw. Alleen wanneer je per se voor micro omvormers wilt gaan.
Wanneer je 400 wp panelen gaat installeren is keuze voor een stringomvormer nog logischer, omdat je inderdaad tegen het maximum gaat lopen.

IQ7+ is echter geen verkeerde keuze en gaat prima werken. Topt alleen af op de beste dagen.

Het volgende topic is de moeite waard mbt keuze tussen IQ7+ en IQ7A. Korte antwoord (ook van Enphase zelf) is dat IQ7A economisch gezien niet rendabeler is.
Aftoppen of eerder starten Enphase IQ7+/A

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@PainkillA Dat is wel een mooie recente kast. Wel is het maar een 1-fase kast met 40A aardlekschakelaars. Je hebt daarmee het klassieke probleem Makkelijkste oplossing is er een C40 automaat te plaatsen. Gelukkig heb je exact genoeg ruimte voor een C40 en een alamat voor de PV. Dan is de kast ram-bam vol.
Pagina: 1