Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:50
Ik wil zelfstandig zonnepanelen leggen op mijn platte zolderdak. ik wil ze richting ZZO leggen. Dan passen er 8 panelen in portrait configuratie. Ik heb dan 1 schoorsteentje wat alleen 's-ochtends vroeg wat schaduw kan geven. zie ook alle figuren hieronder.

Ik kies voor 2 rijen portrait omdat ik weg wil blijven van de erfgrens met de buren omdat daar een randje schaduw van hun panelen valt. zie ook de foto.

Ik heb nu 8 panelen van Longi Solar 365WP op het oog i.c.m. een growatt3000s omvormer. Is dat een goede combinatie of kan ik beter onderdimensioneren met een growatt 2500s?
laatste plaatje is mijn winkelmandje, voor meer details.

Ook is de ballastberekening wat lastig, want ik heb een hoog dak 3e verdieping en zet panelen kort bij de dakranden. Maar de tweede verdieping is een stuk groter en het dak is gedeeltelijk verdiept. Dus hoe bereken ik de juiste ballast? Via een valkpro calculator kom ik op 5 stoeptegels per paneel, ik ga echter een solarstell connect systeem gebruiken, maar krijg geen toegang tot hun calculator.

Ik voeg dus ca 600 kg toe aan het dak (ballast + panelen). Het dak is echter gemaakt van dikke balken van 215x70 mm met een hartafstand van 405mm en een overspanning van 5 meter. Ik denk dat dit geen probleem is, maar als het dat wel is zou ik een deel van de huidige dakballast moeten verwijderen.
Bij de buren liggen echter sinds kort ook panelen en hun installateur heeft geen ballast verwijderd.

Mijn meterkast heb ik onlangs al aangepast en voorzien van meerdere aardlekschakelaars, zodat alles nu achter aardlek zit. Ik maak van de wasdrogergroep de PV groep en sluit de wasdroger voortaan aan samen met de wasmachine, want ook samen halen deze twee niet de 16 Ampere.

Het schoorsteentje voor de afvoerdroger, wordt mijn dakdoorvoer, dus ook dat is makkelijk.

Kortom heb ik overal aan gedacht? en kan ik gaan bestellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOR86qCpz79RdXLvWdyduOiCXwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HWCRyEz0bwTPy02gS0mLmKgQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dECdpM6F7rGroPtc8f4Frsc7vl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfFnbWxvUAli8ng6rtx5QuzR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HR2d53tMJ7wHpt42_RRoa9ULFOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mC6TuOdEqMfDIIe0hDwxkmSH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55rXtXUFWcleayrVU67BqqeeSMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNaRXnSt8MrYQKnYkbJJF6Ux.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TP90Gwllj2FLzXSPt0ZvjSmcWNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/viCnIN0a8HYX9hVxsWNZ2uBn.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rVsfxDW1AWK9NBM4D6qUXK1WfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rqUoy6C6eVB3LU43JNqepOJ9.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via wlmpie op 03-03-2021 18:11)

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-07 15:21
Voor zover ik weet hebben half cell panelen ook 3 bypass diodes.
https://www.pveasy.com.au...anels-with-half-cut-cells
Maar inderdaad in jouw spec sheet staat niets daarover, dus zekerheid is er niet. Ik vermoed echter van wel, anders zag je die voltage drop niet op je omvormer.

Met die 3 diodes hebben halfcell panelen de mogelijkheid net als "gewone panelen" om 1/3 deel van de cellen te bypassen en daarmee volle amperes te leveren bij ca 10V lagere spanning . Ze hebben daarnaast ook de mogelijkheid om bij de volledige spanning de halve hoeveelheid stroom te leveren (dat kan een gewoon paneel dus niet).
Echter dat laatste zal ook de andere panelen dwingen naar de halve opbrengst te gaan, dus de omvormer zal proberen de bypassdiodes in het hafcell paneel te activeren zodat de rest van de panelen de volle opbrengst heeft (maar het schaduw paneel dus helemaal niets). Met een optimizer kan een haf cell paneel nog de helft leveren Voor 10uur 's ochtends geldt dat 2 maal weinig nog steeds weinig is, dus uit kan het niet denk ik.

En je ziet ook

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:24
Je moet eerst te weten komen hoeveel ballast er nodig is, panelen in portrait vangen veel wind op een plat dak. Je wilt niet dat een onschuldige voorbijganger jouw zonnepanelen op z'n hoofd krijgt omdat je te weinig ballast erop hebt geplaatst.

Een oost west opstelling is niet mogelijk?

Een omvormer van 2500watt voldoet, als je niet tegen een beetje aftopping kunt ben je beter af met de 3000watt omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-07 21:50
Ik zou van der Valk plaatsen. em oost/west nog eens overwegen.
Dit systeem is al zwaarder en stabieler van zichzelf en vanuit zichzelf al meer geschikt voor hoge daken.
Zoals hierboven al genoemd, portrait heeft veel ballast nodig en is een windvanger, zeker door de oversteek van de genoemde panelen.
5 stoeptegels bij de buren vind ik nog weinig. Heb laatst nog een systeem gelegd met Valk, aan de randen op 3 meter hoog oost/west en daar moest met dit type paneel al 5 tegels per paneel bij. (valk rekent met tegels van 9kg/stuk, dus 45kg)

Daarnaast komt je winkelmandje niet overeen. Het Solarstell is geschikt voor panelen tot 1680mm en een Longi 365 is 1755mmx1038mm

Let er daarnaast op dat je Longi panelen krijgt met een MC-4 connector, Longi wil nog wel eens zijn eigen stekkers erop zetten (LR5), die wel MC4-compatible is volgens hen, maar officieel nog wordt afgekeurd in combinatie met een Staubli MC4 connector. Je kunt ervoor kiezen om aan het einde van de string de connector af te knippen en er zelf 1 te zetten, maar daarmee kan je productgarantie in geding komen.

Een omvormer van 2500watt is voldoende.

Let ook op je 16A groep, dat je deze uitbedraad als distributie groep en niet achter een dubbele aardlek zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Solarstell portrait is toch niet in lengte beperkt? Althans, daar kan ik niets over vinden. Maar die extra 7 cm zou mogelijk. wel schaduw kunnen geven op de volgende rij als ik de 70cm tussenstukken gebruik, zoals solarstell aanbeveelt.

Bij de buren ligt trouwens van der valk, maar het lijkt alsof daar een landscape standaard is gebruikt voor portrait panelen, want ze lijken op 20 graden te staan en steken best ver over t.o.v. de achterplaat, zie ook bovenstaande foto. Is dat dan wel goed gebeurd daar? Ik zal ook eens kijken hoeveel stoeptegels er precies onder hun panelen liggen, maar ik wacht even tot het weer droog is op het dak.

edit: toch even het dak op geweest. De buren hebben 6 stoeptegels per paneel en het is wel een portrait systeem (van der valk) maar ze hebben de achterstaander wat meer naar voren staan waardoor de panelen een grotere hellingshoek krijgen, maar dus wel meer oversteek en windvang. Verder valt er bij hun schaduw van een rij panelen op de volgende rij panelen. Althans dat was twee weken geleden zo. In de zomer zal dat meevallen.

Dat van die stekkers met longi panelen wist ik ook niet. Ik zit ook naar denim panelen te kijken vanwege de langere garantie en dezelfde prijs, maar de lengte is identiek, dus mogelijk zijn dat gewoon rebranded longi panelen.

[ Voor 19% gewijzigd door wlmpie op 21-10-2020 11:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wlmpie
Nou de panelen liggen er inmiddels op.
Het zijn denim panelen 370Wp geworden met een Goodwe GW-2500XS omvormer op een solarstell connect portrait systeem. In de ochtend heb ik nu met de laagstaande zon nog schaduw van de panelen van de buren, dat zal in de zomer veel minder worden maar ik schat dat 1 paneel tot 10 uur 's-ochtends last blijft houden van de schoorsteen. Is het rendabel om daar nog een tigo optimizer op te zetten? Of haal je dat er nooit uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYyGWPbfPM_xXckOENQkYdUHDhs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgyoPzhsW2XdnjJNH7x7XBMP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUSXj8VOzbKKIx0VWqEct5rmCuU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXLkkcLz9oHMHrc7HwxZeMWA.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat mij verder als first time doehetzelver opviel:

stoeptegels als ballast lijkt leuk totdat ze je dak op moeten. Ik heb het uiteindelijk slimmer opgelost door lege grindslurven te kopen en het ballastgrind dat toch al op het dak lag te gebruiken. Verder heb ik de ballastbakken onder de panelen ook nog vastgeschroefd op de ballasttegels die al op het dak lagen. waardoor ik nu per paneel 62 kg ballast heb en op de hoeken bij de dakranden nog 15 tot 30 kg extra. Kortom dat waait nooit meer weg. Ik weet niet of de grindslurven 25 jaar mee gaan, maar zelfs als ik ze elke 5 jaar moet vervangen is dat nog steeds goedkoper dan hele dure polyacryl zakken kopen. Bij boeren liggen die grindslurven op het kuilgras in de zon en daar gaan ze ook jaren mee, dus bij mij in de schaduw moet geen probleem zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2r85S23lT8zhAsrxvWQSIrph-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3ZDpK77JvN3IVa4ohsqYgRM.jpg?f=fotoalbum_large

In de handleiding van solarstell connect staat dat je de klemmen voor de panelen met 8 to 10 Nm moet aandraaien. Maar de inbusbouten in die klemmen draaien helemaal in de groef onderin de klem en duwen zich daarbij muurvast, (zie foto) maar daar is echt wel meer dan 10 Nm voor nodig. Uiteindelijk heb ik ze gewoon handmatig met een inbussleutel vastgezet zodat ik het laatste stukje met beleid kon doen om de panelen niet extreem vast te klemmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjbK2w90xnC_yJBYqTXBQeen6sA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzh9QYUEjFIlhcBIpxM08mLb.jpg?f=fotoalbum_large

Verder ben ik best lang bezig geweest met het plaatsen van het montageframe. Eerst omdat de leverancier te korte koppelstukken had geleverd (50cm ipv 70cm) dus een weekend later kon ik de boel pas afmaken. Ondanks steltouwtjes en een winkelhaak stond alles toch niet perfect haaks en was vanwege alle ballast lastig om haaks te krijgen. Achteraf bedacht ik mij dat ik het houten beschermframe dat op de pallet onder de zonnepanelen lag had kunnen gebruiken om op het dak alles haaks te krijgen. (als dat frame tenminste haaks is.)

Een laatste dingetje was het vinden van een brandwerende plaat voor de omvormer, omdat deze aan een gipswand ging en niet op een betonnen muur. De praxis kon mij niet helpen, maar uiteindelijk heb ik bij de Hornbach een fermacell plaat gevonden. Dat werkt prima en was niet duur.

De finale tip: Die vage stekker met kortsluitdraadjes is niet bedoeld voor Australië, maar juist voor de Europese of Nederlandse markt. Ondanks de waarschuwingssticker op het doosje met connectors raakte ik toch in verwarring en ook op internet is er niet veel over te vinden. Net genoeg om het niet fout te doen. Dus daarom ook hier maar even de tip: Niet alleen de wifi stick moet erin, maar ook de RS485 stekker met de kortsluitdraadjes. Oh ja en het safety country heet niet Netherlands zoals je zou verwachten, maar Holland of Holland 16A/20A, dat is vast chinese logica. Omdat mijn omvormer is afgezekerd op 16A heb ik dus maar gekozen voor Holland 16A/20A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EldG1MePDkD25oTrN2-dC2d07Ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSfMdWJ2XUa6sfv7nubxMppI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-07 23:37
Ziet er goed uit.
Wat is het verschil tussen Fermacell en gipsplaat?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wlmpie
Fermacell is gipsvezelplaat, het is wat steviger en er zit geen brandbare papierlaag op. Verder weinig verschil denk ik, maar gipsplaat mag je niet brandwerend noemen en dit spul wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAhY51XTJh7Qf-zn6_KVdzshCk8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcliCTCojPnLsHhenvAQdHWV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdWgJ_R-PKeZg24hXvN75UsF7yY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csOr6hxpnfHNxayL35oT2sQg.jpg?f=fotoalbum_tile

Inmiddels zijn de donkere dagen voorbij en wil ik proberen in te schatten of het zinvol is om een tigo optimizer te kopen voor het zonnepaneel naast de schoorsteen. In de plaatjes kun je de vermogensgrafiek van vandaag 2 maart 2021 zien en een foto die is genomen om 9:49 uur. Als je goed kijkt kun je daarop zien dat de onderkant van het paneel deels in de schaduw van de schoorsteen zit. De bovenkant heeft nog een klein puntje schaduw van het topje van de schoorsteen. Rond 10 uur is het paneel schaduwvrij en komt op maximaal vermogen.

Zou het zin hebben om een tigo optimizer in te zetten bij dit halfcells paneel, waarbij alleen de onderste helft echt last heeft van de schoorsteenschaduw?
Op dit moment valt de "schade" wel mee, maar als de dagen langer worden heeft het paneel ook langer schaduw, iig op het onderste deel van het paneel.
Is het de investering waard? en hoe lang gaat zo'n Tigo ongeveer mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-07 20:59
Denk niet de moeite waard.
Dagen worden wel langer, maar de zon staat ook hoger.
Als goed is komt die dan eerder uit de schaduw.
Je moet het oppervlak gaan bepalen van de parabool en wat je nu meet.
Dat verschil zal minimaal zijn.
Normaal gaat de tigo net zo lang mee als de omvormer. Is tenslotte ook maar een brok electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je ook een spanningsgrafiek van hetzelfde moment? Daar kan je zien wat je MPPT doet. De stroom moet vloeiend lopen bij een heldere lucht, de spanning laat zien wat de bypassdiodes doen.
Een optimizer kan kiezen tussen het MPP van de (bovenste en/of onderste) helft en met bypassdiodes links en/of midden en/of rechts, maar niet beide.
Een string-MPPT zal hooguit een bypassdiode gebruiken, dus een optimizer kan hier inderdaad flexibiliteit geven, maar als je string-MPPT het goed doet is er bij een enkel paneel weinig te halen. Zeker als het maar om enkele uren per dag in de winter gaat.

Dit is wat er bij mijn halfcells gebeurt als ze in de schaduw van de gevel komen, 10:50 het eerste streepje en 11:05 over de helft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcLEp0mBKPQy_eHNvSE5e5J7CHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FREM455mylkxX1y4repTdChq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Proton_ op 02-03-2021 18:59 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wlmpie schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:55:
Fermacell is gipsvezelplaat, het is wat steviger en er zit geen brandbare papierlaag op. Verder weinig verschil denk ik, maar gipsplaat mag je niet brandwerend noemen en dit spul wel.
Kleine correctie :P

Gipsplaat , ookwel gipskarton plaat is een verzamelnaam voor diverse plaatvormige producten met het hoofdbestanddeel gips omsloten door karton

fermacell is een naam van een fabrikant van diverse producten waar gipsvezelplaat er 1 van is cementvezelplaat is een andere.
fermacell heeft hier een luxaflexje in gedaan en de merknaam wordt eigenlijk altijd in verband gebracht met de gipsvezelplaat en visa versa

En gipsplaat kan prima brandwerend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fqp1ikV7hHzxsfW-sDpeNwA5Zds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wk9RnXo4FvmTCe0Rv9afxbgc.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_CzH4i64mUYVdp1wTs56-GmM5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FumAugMfO4O2nWc59ybaol6m.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de spanningsgrafiek en de vermogensgrafiek, maar in de spanning zie ik niet zoveel bijzonders gebeuren van 9:30 tot 10 uur als de schaduw verdwijnt. Ik kan trouwens nergens vinden of mijn denim panelen 370Wp (DENIM U M2 370 BW 120 H) eigenlijk wel bypass dioden hebben. Ik heb eind januari geëxperimenteerd met shadow mppt 1 zonnige dag aan en 1 zonnige dag uit op mijn goodwe omvormer, maar ik zie geen verschil. Toen had ik wel ook nog last van een schaduwrand door de panelen van de buren.

[ Voor 19% gewijzigd door wlmpie op 03-03-2021 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-07 23:37
Zo te zien heb je erg weinig last van schaduw

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
ALs ik je grafiek bekijk gaat de V omlaag om half 9 en weer omhoog om 10 uur

Daartussen zal je omvormer via de diodes dus het schaduw paneel afschakelen.

In je grafiek zie je ook na half 9 een scherpe stijging (maar op een absoluut laag nivo) - de blokkade van het schaduwpaneel verdwijnt) en om 10 uur heb je zelf al omcirkeld. Met een optimizer zullen deze overgangen minder abrupt zijn, maar dat is het dan wel.

Feitelijk is je winst dus maar erg klein, want ook tussen half 9 en 10 doen de rest van je panelen het dus prima en doet alleen het beschaduwde paneel niet mee. Een optimizer kan er misschien net wat meer uit halen. (maar schaduw blijft schaduw)

Een optimizer is vooral zinvol als er een forse hap uit je opbrengst verdwijnt, en dan ook nog vooral als dat meer is dan je mag verwachten op basis van alleen de beschaduwde panelen. . Dat is aan de randen van de dag per definitie al niet zo en hier doen de rest van je panelen gewoon lekker mee.

Blijft misschien een reden over, de bypass diodes zijn eigenlijk gemaakt om het paneel te beschermen, niet om dagelijks bij schaduw in werking te treden. Of de diodes van het beschaduwde paneel 25 jaar meegaan bij elke dag activatie zou ik niet durven zeggen.
Kijk hier maar eens:
https://www.mcelectrical....y-solar-panel-optimisers/

[ Voor 3% gewijzigd door exroosje op 03-03-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
exroosje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:14:
ALs ik je grafiek bekijk gaat de V omlaag om half 9 en weer omhoog om 10 uur

Daartussen zal je omvormer via de diodes dus het schaduw paneel afschakelen.

In je grafiek zie je ook na half 9 een scherpe stijging (maar op een absoluut laag nivo) - de blokkade van het schaduwpaneel verdwijnt) en om 10 uur heb je zelf al omcirkeld. Met een optimizer zullen deze overgangen minder abrupt zijn, maar dat is het dan wel.
Die stijging na half 9 is omdat dan de schaduw van de dakranden en/of de panelen van de buren wegvalt, maar daar hebben alle panelen last van, dus dit is met een optimizer ook niet op te lossen. De schaduw van de buurpanelen en dakranden is binnenkort voorbij verwacht ik omdat dan de zon hoger staat. Alleen tot ca. 10 uur blijf ik wel schaduw houden van de schoorsteen, want die staat ten zuidoosten van en heel kort op het achterste zonnepaneel en ik ben bang dat dat ene paneel ook de opbrengst van de andere zeven gaat drukken, want volgens mij hebben mijn panelen helemaal geen bypass dioden. Het zijn eigenlijk twee halve panelen parallel geschakeld, waardoor volgens mij de schaduw van de schoorsteen op de onderste helft van het paneel de stroom door alle panelen dus min of meer zal halveren. Maar de tijd zal het leren, over een maand wordt het echte effect wel zichtbaar in de grafieken denk ik.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +3 Henk 'm!

• exroosje
Voor zover ik weet hebben half cell panelen ook 3 bypass diodes.
https://www.pveasy.com.au...anels-with-half-cut-cells
Maar inderdaad in jouw spec sheet staat niets daarover, dus zekerheid is er niet. Ik vermoed echter van wel, anders zag je die voltage drop niet op je omvormer.

Met die 3 diodes hebben halfcell panelen de mogelijkheid net als "gewone panelen" om 1/3 deel van de cellen te bypassen en daarmee volle amperes te leveren bij ca 10V lagere spanning . Ze hebben daarnaast ook de mogelijkheid om bij de volledige spanning de halve hoeveelheid stroom te leveren (dat kan een gewoon paneel dus niet).
Echter dat laatste zal ook de andere panelen dwingen naar de halve opbrengst te gaan, dus de omvormer zal proberen de bypassdiodes in het hafcell paneel te activeren zodat de rest van de panelen de volle opbrengst heeft (maar het schaduw paneel dus helemaal niets). Met een optimizer kan een haf cell paneel nog de helft leveren Voor 10uur 's ochtends geldt dat 2 maal weinig nog steeds weinig is, dus uit kan het niet denk ik.

En je ziet ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Dat linkje was heel verhelderend en ik denk dat je analyse helemaal klopt. Ik heb 3 junction boxes achterop de panelen en dus waarschijnlijk ook 3 bypass diodes. Dus de schaduw van de schoorsteen kan dan zorgen dat mijn 8e paneel geheel of gedeeltelijk wordt gebypassed.
Via deze link kan ik zien dat in juni pas om ca 12:30 uur (zomertijd) dat laatste paneel helemaal schaduwvrij wordt (azimuth 150 graden). Met een optimizer zou ik de ochtendperformance van dat paneel dus met maximaal 50% kunnen doen toenemen. Blijft echter de vraag of je de kosten van die optimizer dan terugverdient. Ik ga eerst deze zomer maar eens opbrengstgrafiekjes analyseren. En wat foto's maken op verschillende tijdstippen van de schaduwval.

[ Voor 6% gewijzigd door wlmpie op 03-03-2021 19:07 . Reden: typefoutjes en aanvulling ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wlmpie
Nog even mijn topic afmaken.
Ik heb afgelopen zomer mijn centrale ventilatie box vervangen en gelijk ook de zolderafzuiging achter de omvormer gebracht. Ik sla dan twee vliegen in 1 klap. De zolder wordt geventileerd en de omvormer wordt actief gekoeld. Met een regelklep kan ik de mate van afzuiging en koeling regelen.

Probleem was alleen dat het ventilatiekanaal van pvc was en dus niet 100% brandveilig, terwijl ik de omvormer wel speciaal op een brandveilige fermacell plaat heb gemonteerd. Vandaag heb ik daarom die koker vervangen door een stalen versie zodat alles weer net iets brandveiliger is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ns0K7JtecLV_nWGdDiNS_932bo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J30AY8soI33ojK7UrBNyBKGU.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1