Geiser en gasgevelkachels: onze mogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Onlangs hebben we een nieuwe woning gekocht. Qua verduurzaming is al het e.e.a. gedaan qua isolatie en zonnepanelen (15 stuks), maar de woning beschikt nog wel over een geiser voor warm water. Verwarming van het woongedeelte geschied met een gashaard en een gasgevelkachel. Op de slaapkamers zijn nu losse elektrische verwarmingsunits aanwezig.

We hebben ons verdiept in een warmtepomp met vloerverwarming, maar gezien de hoge prijs (incl. sloopwerk huidige steenvloer) is dit voor ons nu geen optie.

Welke mogelijkheden hebben wij hierin? Voor mijn gevoel is het gebruik van een geiser met gaskachels zeer ouderwets en dienen we dit z.s.m. door een alternatief te vervangen, maar hoe zien jullie dit? De bewoners zijn nu circa EUR 180 pmnd kwijt aan gas en elektra (gezin 4 personen), maar dat dus wel i.c.m. de zonnepanelen.

Onze motivatie voor verduurzaming is eerlijk gezegd: kostenbesparing en toekomstbestendigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mag ik je doorverwijzen naar het airco topic?
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
@Ronald dat topic heb ik deels gelezen voordat ik dit topic opende, maar ik ben bang dat dat in onze situatie geen oplossing is. De woonkamer en slaapkamer waarvoor we een lucht/lucht warmtepomp zouden gebruiken zijn fors in m2.

Daarnaast hebben we dan nog steeds warm water via de geiser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:08
Warm water via de geiser los je op met een warmtepompboiler.

Is het aanleggen van een CV installatie een optie?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
@CurlyMo Een CV installatie op aardgas bedoel je? Is dat aan te bevelen boven een combinatie van lucht-lucht warmtepomp met een warmtepompboiler?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Gautama schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:19:
@CurlyMo Een CV installatie op aardgas bedoel je? Is dat aan te bevelen boven een combinatie van lucht-lucht warmtepomp met een warmtepompboiler?
Nee, een CV installatie als in de letterlijke betekenis. Een centrale verwarming. Dus standleidingen en (LTV) radiatoren. Dat is onafhankelijk van de opwekker van die warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:49
Geisers zijn een bron van co uitstoot. Het is zeer aan te raden deze te te vervangen. En CV-ketel met radiatoren is dan waarschijnlijk het goedkoopste alternatief. Het is echter niet (maar dan ook niet) toekomstbestendig en waarschijnlijk (iig zo lang de huidige gasprijzen aanhouden) duurder in opex. Dus tja.. Over de lange termijn loont het heel erg om toch voor vloerverwarming en een warmtepomp te gaan. Zijn er geen mogelijkheden om meer hypotheek op te nemen als je de woning gaat verduurzamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Runner15 schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:28:
Dus tja.. Over de lengte termijn loont het heel erg om toch voor vloerverwarming en een warmtepomp te gaan. Zijn er geen mogelijkheden om meer hypotheek op te nemen als je de woning gaat verduurzamen?
Of direct in te zetten op LTV radiatoren i.c.m. een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
CurlyMo schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:29:
[...]

Of direct in te zetten op LTV radiatoren i.c.m. een WP.
Ja, dat kan ook. Maar als je toch overal CV leidingen moet trekken, vraag ik me af of het heel veel scheelt met vloerverwarming (qua investering).

En: als het dan radiatoren (met een CV ketel) worden, dan hele grote (zodat ze bij lage temperaturen ook nog lekker wat vermogen afgeven), of convectoren (al dan niet met van die fans erin).

Oh, en de belangrijkste stap is natuurlijk nog altijd isoleren. Waar je momenteel subsidie op krijgt.. 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Runner15 schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:36:
[...]

Ja, dat kan ook. Maar als je toch overal CV leidingen moet trekken, vraag ik me af of het heel veel scheelt met vloerverwarming (qua investering).
Vloerverwarming is een goedkoper als je alsnog een vloer moet leggen. Maar hier ligt al een vloer die @Gautama er liever niet uithaalt. En ook voor vloerverwarming heb je standleidingen nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 10-04-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Als l/l geen optie is, dan zijn er denk ik alleen ingrijpende oplossingen.

Dus of LTV radiatoren / fancoils (zie specifiek topic)
of toch de vloer.

Dus die opties zul je naast elkaar moeten gaan afwegen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
CurlyMo schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:43:
[...]

Vloerverwarming is een goedkoper als je alsnog een vloer moet leggen. Maar hier ligt al een vloer die @Gautama er liever niet uithaalt.
Is zo. Dus de vraag aan @Gautama is dus: ben je echt zo gehecht aan die vloer? Of is het een 'liever niet'?

En mee eens, als die vloer blijft, dan een combi van LTV radiatoren of convectoren, met bijvoorbeeld een (ventilatie) warmtepomp ondersteund door een CV-ketel.

Kun je nog iets meer vertellen over de woning @Gautama? Bouwjaar? Isolatiemaatregelen? Vrijstaand of tussenwoning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:09
Gautama schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:05:
@Ronald dat topic heb ik deels gelezen voordat ik dit topic opende, maar ik ben bang dat dat in onze situatie geen oplossing is. De woonkamer en slaapkamer waarvoor we een lucht/lucht warmtepomp zouden gebruiken zijn fors in m2.

Daarnaast hebben we dan nog steeds warm water via de geiser.
Ik zie niet in waarom dit een probleem zou zijn.
Misschien dat er in de woonkamer wel 2 binnenunits geplaatst moeten worden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Voordeel geiser: springt pas aan als je warmwater nodig hebt dus geen stilstandverliezen.

Voordeel gashaard: die doe je alleen aan op die plaats waar warmte nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
Runner15 schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:58:
[...]

Is zo. Dus de vraag aan @Gautama is dus: ben je echt zo gehecht aan die vloer? Of is het een 'liever niet'?

En mee eens, als die vloer blijft, dan een combi van LTV radiatoren of convectoren, met bijvoorbeeld een (ventilatie) warmtepomp ondersteund door een CV-ketel.

Kun je nog iets meer vertellen over de woning @Gautama? Bouwjaar? Isolatiemaatregelen? Vrijstaand of tussenwoning?
Ik ben zeker niet gehecht aan de vloer, maar het gaat hier om een leistenen vloer met veel ongelijkheden die dan volledig gesloopt zou moeten worden. Frezen is (kennelijk) geen optie omdat de vloer zou gaan splinteren. Het leggen van nieuwe tegels, lijm, voegwerk en het sloop- en legwerk zou bijna 15k bedragen. Dan zou vloerverwarming en warmtepomp er nog bij komen (wat zal dat zijn, ook nog eens 15k?). Vandaar mijn gedachte: dan maar laminaat over de vloer heen leggen :/

Het gaat om een woning uit 1984 met dakisolatie, dubbel glas en HR-glas, muurisolatie en vloerisolatie met 15 zonnepanelen. Verdere details kan ik er nog evt. bij zoeken mocht dat relevant zijn. Het gaat verder om twee-onder-een kap.
Jim423 schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:00:
[...]

Ik zie niet in waarom dit een probleem zou zijn.
Misschien dat er in de woonkamer wel 2 binnenunits geplaatst moeten worden.
Is dat dan nog wel rendabel?
CurlyMo schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:43:
[...]

Vloerverwarming is een goedkoper als je alsnog een vloer moet leggen. Maar hier ligt al een vloer die @Gautama er liever niet uithaalt. En ook voor vloerverwarming heb je standleidingen nodig.
Eerlijk gezegd heb ik dit topic geopend met een beetje de hoop dat men hier zou zeggen 'joh, ook een geiser met gasgevelkachels werken prima en zijn niet veel duurder in verbruik... houd dat nog een paar jaar aan, wie weet worden warmtepompen goedkoper, of beter leverbaar, of wordt de woning wel aangesloten op een warmtenet... etc.' :9

Ik ben volop in dubio met wat te doen qua verwarming en warm water. Met ons budget is het ook nog keuzes maken met de andere zaken die we graag in de woning willen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
MarkS90 schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:54:
Voordeel geiser: springt pas aan als je warmwater nodig hebt dus geen stilstandverliezen.

Voordeel gashaard: die doe je alleen aan op die plaats waar warmte nodig is.
Het is onze eerste koopwoning. Nog nooit heb ik me druk gemaakt om warm water en verwarming... maar ik ben nu zo volledig gebrainwasht door het nieuws en de plannen van de overheid waaruit blijkt dat men z.s.m. van het gas af moet dat het haast lijkt dat ik met een geiser en gashaard een woning uit de prehistorie heb. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Gautama schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:00:
[...]
Eerlijk gezegd heb ik dit topic geopend met een beetje de hoop dat men hier zou zeggen 'joh, ook een geiser met gasgevelkachels werken prima en zijn niet veel duurder in verbruik... houd dat nog een paar jaar aan, wie weet worden warmtepompen goedkoper, of beter leverbaar, of wordt de woning wel aangesloten op een warmtenet... etc.' :9
In alle hier genoemde toekomstige scenario's zul je iets met je afgifte moeten. Dus radiatoren, fancoils of vloerverwarming. Als je dan toch bezig bent dan is de overstap naar een WP gewoon het meest rendabel op de lange termijn.

Verder kost een beetje WP nu ruim € 1000,- incl. subsidie (excl. installatie) dus ik weet niet hoeveel goedkoper je het wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als energie 'maar' €180/maand is, waarom zou een airco dan niet kunnen?
Hoe fors zijn de kamers, neem ook de hoogte mee zodat we m3 hebben.
Airco's worden wat capaciteit betreft in m3 te verwarmen/koelen ruimtes gespecificeerd.
Voordeel is denk ik weinig breekwerk vergeleken met vloerverwarming en/of radiators en er zijn ook vloer
modellen te krijgen.
Tapwater zou dan met een (wp)boiler kunnen als je zicht hebt op het verbruik (douche, bad, vaak of niet).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Gautama ik zou even een adres opzoeken waar warmtenet ligt en dan de prijzen opzoeken... 8)7

En dan ben je snel genezen van dat idee...
(En voor warmtenet heb je toch gewoon dat cv systeem nodig... Als je toch bezig bent... Dan heb je dat warmtenet ineens niet nodig)

Beschrijf je te verwarmen ruimtes eens in detail (plattegronden?). Zou me enigszins verbazen als de L/L regulars er geen brood in zouden zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Een woning uit 1984 met gaskachels? Verbazingwekkend. Als ik naar het maandbedrag kijk stook je 1600m3 per jaar weg want je stroom is nu door je panelen. Dat is zeer fors voor 1 gashaard en een gevelkachel. Heb je ook dakisolatie?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:01
[...]

Is dat dan nog wel rendabel?

[...]
Op gas door blijven stoken is zeker niet rendabel.

Er zijn natuurlijk veel keuzes die je moet/wil maken bij het kopen van een huis. Ik vind dat je nu de keuzes moet maken die anders nooit meer gedaan worden. Dus een goed geisoleerde en verwarmde vloer. Dat doe je eenmalig als je nog niet al je spullen in dat huis hebt staan. Daarna vind iedereen het teveel werk.
Dus als je moet kiezen tussen een nieuwe keuken of een vloer, dan kies je de vloer want die keuken kan altijd nog. Meestal wordt de keuken gekozen en heeft men daarna een leven lang geklaag over een koude vloer etc.
Je geeft aan dat er nieuwe tegels moeten komen. Moeten er tegels komen? plak pvc, marmoleum(met leisteenmotief) zijn ook prima mogelijk en kosten lang niet zoveel als iemand tegels komen laten plaatsen.

Post eens een lijstje van alles waarvan je denkt of vind dat er allemaal gebeuren moet in je huis, dan kunnen we eens meedenken in een volgorde het wellicht makkelijker maakt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
@Speedy-Andre @Ronald : woonkamer, eetgedeelte en keuken zijn in één doorlopend geheel en niet van elkaar af te sluiten (loopt in een u-vorm). Totale oppervlakte hiervan is circa 58m2, waarvan de woonkamer zelf 23m2 (inhoud woonkamer 54m3). Woonkamer is dus zeker niet groot op zichzelf, maar ik verwacht dat veel van de warme lucht van een l/l pomp verloren zal gaan naar de keuken en eetgedeelte. Of overschat ik dat?

De slaapkamer die we verder nog verwarmd zouden willen hebben is 24m2 en 64m3.

@ds23man Bijna 1500m3 gasverbruik inderdaad. Dit is ook voor het warme water middels de geiser. Dit is nog door de huidige bewoners (gezin 4-personen). Voor stroom betalen zij nog een apart bedrag met een verbruik van circa 3600 kwh (ik gok vanwege de elektrische verwarmingsunits op de slaapkamers en het zwembad waar o.a. een warmwaterpomp op aangesloten is). Er is volledige vloerisolatie, volledige spouwmuurisolatie, volledig dakisolatie en volledig isolerende beglazing. HR-gradatie weet ik eerlijk gezegd zo even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[b]Gautama schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:27
Er is volledige vloerisolatie, volledige spouwmuurisolatie, volledig dakisolatie en volledig isolerende beglazing. HR-gradatie weet ik eerlijk gezegd zo even niet.
Volledig als in vanuit de bouw in 1984 of later allemaal verbeterd naar wat er maximaal mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
@No Hands Dit willen we op korte termijn ook nog doen in het huis:
1. Stuken (voor veel m2 van toepassing, ik verwacht ong. 5k kosten)
2. Badkamer: opnieuw betegelen of stuken, toilet toevoegen (nog in afwachting of dit mogelijk is met de beschikbare aansluitingen), nieuwe inloopdouche
3. Nieuwe geiser of alternatieve bron voor warm water
4. Nieuwe gasgevelkachel (de haard is nog in orde) of volledig alternatieve bron voor verwarming
5. Nieuwe vloer (puur kosmetisch, evt. pvc of parketvloer zou voor ons ook volstaan, maar ik ben bang dat dit niet te leggen is op onze ongelijke vloer, zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClSjkE22BEUxTL-H_wYcLCu03mg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uDP45441CqrqxriLOMGvmQZW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
No Hands schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:39:
[...]

Volledig als in vanuit de bouw in 1984 of later allemaal verbeterd naar wat er maximaal mogelijk is?
Weet ik eerlijk gezegd niet, ik wist niet dat daar verschil tussen zit qua uitkomst. Ik gok dat het later allemaal verbeterd is naar wat er maximaal mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik zou eerst een een transmissieberekening laten maken. Je bent nu volledig in het duister aan het plannen. Die vloer is er zo uit met een kango. Als je hem laat liggen moet je gaan egaliseren om er wat overheen te leggen en dan komt je vloer omhoog met alle ellende van dien (deuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die informatie zou je in 'het' energielabel terug moeten kunnen vinden tenzij het geen echte is :+
Ik verwarm 57m2 met een 3,5kW airco, ik geef toe dat het soms niet erg snel gaat dus ik laat het beperkt afkoelen en de isolatie kan beter bij gebrek aan een geldboom.
Je kan wel een scheiding maken met iets simpels als een gordijn, dan kan je tijdelijk snel opwarmen.
Kijk eens of je het gasverbruik in de zomer kan achterhalen, een geiser of gevelkachel is alles behalve efficiënt en omgerekend naar een cv combiketel zou het verbruik 1/3 lager kunnen zijn.
Alle isolatie onderzoeken en dan het warmteverlies bepalen geeft een beter beeld.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Volgens de koevlaas zou je bijna 9kW nodig hebben met een warmtepomp, lijkt me redelijk teveel.

Een transmissieberekening is hier gewoon nodig doordat je door die gashaarden geen normaal beeld hebt. Je hebt dan ook gelijk inzicht waar er nog wat verbeterd kan worden aan de isolatie.

Op basis daarvan beneden vloerverwarming en boven LTV radiatoren icm een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-05 14:13
Geiser vervangen voor een boiler.
Gashaard/gasgevel verwarming zou ik kijken naar mogelijkheden elektrische vloerverwarming en elektrische radiatoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Met een COP van 1?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
[...]

Ik ben zeker niet gehecht aan de vloer, maar het gaat hier om een leistenen vloer met veel ongelijkheden die dan volledig gesloopt zou moeten worden. Frezen is (kennelijk) geen optie omdat de vloer zou gaan splinteren. Het leggen van nieuwe tegels, lijm, voegwerk en het sloop- en legwerk zou bijna 15k bedragen. Dan zou vloerverwarming en warmtepomp er nog bij komen (wat zal dat zijn, ook nog eens 15k?). Vandaar mijn gedachte: dan maar laminaat over de vloer heen leggen :/

Het gaat om een woning uit 1984 met dakisolatie, dubbel glas en HR-glas, muurisolatie en vloerisolatie met 15 zonnepanelen. Verdere details kan ik er nog evt. bij zoeken mocht dat relevant zijn. Het gaat verder om twee-onder-een kap.
Ligt er (zoals hierboven ook gezegd) heel erg aan wat je terug wil ja. Zo'n (leistenen) tegelvloer is inderdaad behoorlijk prijzig. Deze ziet eruit alsof hij al wel even mee gaat? Als hij niet jullie smaak is, heb je wel in 1 slag een hele verbetering te pakken want 1. je pakt de basis van je woning goed aan door vloerverwarming te leggen en 2. je bent van die vloer af :)

15K voor die vloer vind ik wel wat veel. Slopen kun je prima zelf toch, met wat vrienden? Ik denk dat invrezen zo'n beetje 2-3K zou mogen kosten. Ook al laat je het daarna door een vloerenboer weer netjes maken, dan zou je toch niet veel meer dan 8-9K kwijt mogen zijn. Toch een behoorlijk verschil met die 15K.

Over de woning zelf: is de isolatie recent, of al langer geleden uitgevoerd? Op zich klinkt dit als een gunstige situatie om een warmtepomp (en alleen dat) te gaan plaatsen.

Nog 1 opmerking: vergeet echt dat je die geisers en gaskachels kan laten hangen. Die dingen zijn (naast dat ze onzuinig zijn) gewoon hartstikke gevaarlijk. Als je nu gaat slopen/klussen, dan moet je daar echt vanaf proberen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:21

Yucon

*broem*

Runner15 schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:58:
[...]

15K voor die vloer vind ik wel wat veel. Slopen kun je prima zelf toch, met wat vrienden? Ik denk dat invrezen zo'n beetje 2-3K zou mogen kosten. Ook al laat je het daarna door een vloerenboer weer netjes maken, dan zou je toch niet veel meer dan 8-9K kwijt mogen zijn. Toch een behoorlijk verschil met die 15K.
Mee eens, zo'n vloer tik je er relatief eenvoudig zelf uit. Een zware boorhamer is gewoon te huur bij de bouwmarkt en daarmee wip je ze er uit. Het feit dat ze zo groot zijn maakt het wat lastiger maar met fatsoenlijk gereedschap kom je er in een zaterdag wel.

En zelfs het egaliseren is in principe met wat werk best redelijk zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Wel even met een mannetje of 3 doen, 2 die om en om de kango bedienen en eentje voor het kruien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
Een warmtepomp heeft toch alsnog een separate verwarmingsunit nodig zoals een CV-ketel of een geiser, om bij te kunnen verwarmen in de winter? Ook met vloerverwarming?

Als ik zou gaan voor vloerverwarming met warmtepomp, kan ik dan het beste de bovenverdieping verwarmen met een L/L warmtepomp?

Dan nog even een praktische kwestie: stukadoor is geregeld voor o.a. de beneden verdieping. Is het noodzakelijk dat eerst de vloer wordt verwijderd alvorens de muur wordt gestukt? Onze voorkeur heeft het om pas later dit jaar dan de vloer te regelen (dat we dan meubels naar de garage moeten verplaatsen is wat ons betreft een kleine moeite).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik kan me voorstellen dat een nieuwe vloer met vloerverwarming eronder straks een andere hoogte heeft, hoe ga je dat me de plinten enz. doen?
Een L/W warmtepomp heeft een binnen unit waar je de cv leidingen op aansluit, let alvast op de leidingloop want er gaan ook koelleidingen naar de buiten unit.
Verder zal er ergens een buffervat en een vloerverwarming verdeler moeten komen.
Als het kan nabij een tapwater punt want je zal het systeem moeten vullen.

Een grote L/W wp kan een boilervat verwarmen voor tapwater, formaat koelkast meestal.
Boven heb je vaak meer behoefte aan koeling, dan is een airco een goede oplossing en met open deuren komen andere ruimtes langzaam mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Gautama schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:47:
[...]

Weet ik eerlijk gezegd niet, ik wist niet dat daar verschil tussen zit qua uitkomst. Ik gok dat het later allemaal verbeterd is naar wat er maximaal mogelijk is.
Gokken werkt niet in deze. We isoleren tegenwoordig 4 keer zo dik dan in 1984. Daar zit teveel verschil in om te gokken. Dubbel glas suit 1984 stelt niks meer voor, isoleert amper beter dan enkel glas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Gautama schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:38:
Een warmtepomp heeft toch alsnog een separate verwarmingsunit nodig zoals een CV-ketel of een geiser, om bij te kunnen verwarmen in de winter? Ook met vloerverwarming?
Nee dat is hybride, dat is geen echte warmtepomp. We hebben het over volledig elektrisch. Gas weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
lighting_ schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:05:

Gashaard/gasgevel verwarming zou ik kijken naar mogelijkheden elektrische vloerverwarming en elektrische radiatoren.
Nee. Niemand zou elektrische vloerverwarming moeten hebben. Niemand.

Hooguit op 2m2 badkamer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:21
Reken je ook even voor hoeveel kWh stroom je nodig bent om met COP=1 1500m3 gas te vervangen? (hint: 1m3 gas bevat 8kWh nuttige warmte. Oke, met gevelkachels misschien 6).

Elektrisch verwarmen is alleen goed voor de schuldhulpverlening.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
hesselbeertje schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:31:
[...]

Reken je ook even voor hoeveel kWh stroom je nodig bent om met COP=1 1500m3 gas te vervangen? (hint: 1m3 gas bevat 8kWh nuttige warmte. Oke, met gevelkachels misschien 6).

Elektrisch verwarmen is alleen goed voor de schuldhulpverlening.
Ik typte eventueel. Verder moet je je eigen onderzoek doen. De vrager kon niet freezen en dit is een mogelijkheid. Qua kosten las ik dat het wel meeviel. De persoon zou niet op basis van uw 2 zinnen die beslissing moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Evengoed niet op basis van uw post. Feit blijft dat een m3 gas 8 kWh warmte bevat, en met COP=1 dus vervangen moet worden door 8 kWh elektriciteit.

Waarom zou je iets als optie aanbieden dat geen besparing oplevert? TS is op zoek naar verduurzaming, niet naar een verhoging van de energierekening. Wie wel trouwens?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
hesselbeertje schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:13:
Evengoed niet op basis van uw post. Feit blijft dat een m3 gas 8 kWh warmte bevat, en met COP=1 dus vervangen moet worden door 8 kWh elektriciteit.

Waarom zou je iets als optie aanbieden dat geen besparing oplevert? TS is op zoek naar verduurzaming, niet naar een verhoging van de energierekening. Wie wel trouwens?
Je kan nog steeds niet goed lezen. Ik typte als optie en geen aanbeveling
Maar goed. Als je zo graag je gelijk wil hebben. Prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Het gaat niet om gelijk. Je kunt namelijk geen gelijk (of ongelijk) hebben als je over feiten spreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
hesselbeertje schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:18:
Het gaat niet om gelijk. Je kunt namelijk geen gelijk (of ongelijk) hebben als je over feiten spreekt.
zo kom je namelijk wel over.
En een tip. Google maar eens. Misschien leer je je horizon eens verbreden.

[ Voor 7% gewijzigd door lighting_ op 11-04-2022 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
lighting_ schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:20:
[...]

zo kom je namelijk wel over.
En een tip. Google maar eens.
Zou u iets specifieker kunnen zijn? Wat moet ik opzoeken? De energieinhoud van een m3 aardgas? De COP van een elektrische kachel? De betekenis van het woord 'feit'?

Ik kan oprecht niet begrijpen waarom mensen elektrische verwarming als optie noemen voor woonhuisverwarming, vandaar mijn geprikkelde reactie. Het is gewoon een energie- en geldverslindende manier, die alleen qua initiele investering misschien even gunstig lijkt. Daarna zit je met de ellende.

[ Voor 29% gewijzigd door hesselbeertje op 11-04-2022 22:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
lighting_ schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:10:
[...]

Ik typte eventueel. Verder moet je je eigen onderzoek doen. De vrager kon niet freezen en dit is een mogelijkheid. Qua kosten las ik dat het wel meeviel. De persoon zou niet op basis van uw 2 zinnen die beslissing moeten nemen.
Je kan alles typen vanuit een eventueel. Eventueel kan je ook gewoon 15 truien over elkaar heen aandoen en de verwarming uit laten. Is dat een serieuze optie. Nee. Net zo goed als COP=1 elektrisch verwarming bij niemand een goed advies is. Daar veranderd het woord eventueel helemaal niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Edit: Flauw.

Maar ik laat graag mijn (kennelijk tekort schietende) kennis over elektrisch verwarmen bijspijkeren. Voor zover mijn natuurkundige kennis reikt kom in niet verder dan COP=1,0000000000.

[ Voor 93% gewijzigd door hesselbeertje op 11-04-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-06 01:15

Guldan

Thee-Nerd

Je zou voor de isolatie ook een bedrijf kunnen vragen om een inventarisatie te maken van de spouwmuur isolatie. Vloerisolatie kan je in de kruipruimte zien en dak is misschien wat lastiger maar proberen kan altijd. Dan heb je iig de goede waarden qua aanwezige isolatie.

Qua glas zou ik een aansteker pakken. Als het goed is zie je dan meerdere vlammetjes. Wanneer een van die vlammetjes een andere kleur heeft dan heb je hr+(+) glas. Maar als ik vergelijk met mijn woning heb je waarschijnlijk gewoon dubbel glas (of misschien zelfs nog deels enkel?). Dus ik zou zeker even alle ramen bij langs gaan. Dan weet je dat ook gelijk.

Ik heb een huis van 89 en daar is na de bouw niets meer aan de isolatie gedaan. Behalve door mijzelf dan. Alls dat bij jou ook is gebeurd dan heb je niet heel veel isolatie erin zitten.

Edit:niet helemaal antwoord op je vraag, maar ik vond het lastig om te beredeneren waar je voor kan gaan. Ik heb zelf wel een cv ketel met radiatoren en heb daar ene airco bijgeplaatst. Als het efficiënter verwarmen is met gas dan gebruik is gas en anders stroom. Zolang salderen nog kan is stroom best wel efficient (mits je genoeg capaciteit op je zonnepalen hebt zitten). Het blijft toch koffiedik kijken. Ikzelf zit ook met een beperkte vloer isolatie dus dan is vloerverwarming minder efficiënt maarja ltv neemt ook extra plek in in je woonruimte.

[ Voor 25% gewijzigd door Guldan op 12-04-2022 08:44 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
Ik ga alle opties even onder elkaar zetten. De noodzaak om van het gas af te gaan is groter dan ik dacht. Op dit moment heb ik geen contract lopend met een energieleverancier (want huidig appartement is aangesloten op stadsverwarming). Een nieuw contract afsluiten is beperkt mogelijk (zelfs met een variabel tarief), maar de leveranciers die dit wel aanbieden vragen om een voorschot van EUR 500-600 pmnd bij 1500m3 gasverbruik ;(

Volgens mij heb ik dan écht geen keuze, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Gautama schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:47:
Dat hangt ook van het termijn af. Gasgebruik wordt natuurlijk steeds meer ontmoedigd t.b.v. de energietransitie. Je kan het dus beter in een keer goed doen, dan twee keer met de kosten zitten.

€ 600,- per maand heb je vrij snel terug verdiend met een full-electric oplossing. Ter referentie, ik betaal incl. PV maar € 18,- per maand aan voorschot. Er zijn ook genoeg tweakers die geld toe krijgen van hun leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33
even wat zaken op een rij:
Koevlaasformule is voor CV-systemen, gaskachels is echt een ander verhaal

1: inzicht: wat verbruik je nu? waaraan? Probeer dit zo scherp mogelijk te krijgen, evt een jaar gaan wonen en bijhouden op mindergas.nl. Maak een warmteverliesberekening, doe een blowerdoortest, dan weet je wat je hebt gekocht.

2: ventilatie: kierdichting: door de blowerdoortest weet je dat je husi lek is, verhelp dit, je isolatie werkt niet zolang dit niet goed is.
installeer een WTW, de beste beslissing die je ooit kunt nemen, overal en altijd frisse lucht en je mag 1kW van het gevraagde vermogen aftrekken, huis blijft schoner, temperatuur is constanter en in huis is het stiller.

3. Isolatie: bij je dak kan er altijd wat bij, de muren kunnen nageisoleerd en eps onder de vloer plakken is ook niet verkeerd, tripple glas in nieuwe kozijnnen op noord en hr++ op zuid, dubbelglas vervangen

4: Wat verbruik je nu? oh, zo weinig? dan liggen de opties voor je open!
optie 1: l/l
optie 2. l/w met vv

wees blij dat je warmwater echt helemaal gescheiden is, dan kun je dat ook gescheiden houden en oppakken. Zelf heb ik een 100L wpboiler boven in de schil en een Pana monoblock aan de vloerverwarming, echt een heerlijk huis, WP hoeft geen ww te maken dus toert nooit op en zal hopelijk 30 jaar meegaan

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Nu online
Worst. Advice. Ever. :X

Maar met een paar kleine tekstuele aanpassingen is van het verhaal misschien toch iets te maken:

Geiser vervangen voor een warmtepompboiler.
Gashaard/gasgevel verwarming zou ik kijken naar mogelijkheden warmtepomp en vloerverwarming en elektrisch bediende LTV radiatoren.
:P

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Gautama schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:47:
Ik ga alle opties even onder elkaar zetten. De noodzaak om van het gas af te gaan is groter dan ik dacht. Op dit moment heb ik geen contract lopend met een energieleverancier (want huidig appartement is aangesloten op stadsverwarming). Een nieuw contract afsluiten is beperkt mogelijk (zelfs met een variabel tarief), maar de leveranciers die dit wel aanbieden vragen om een voorschot van EUR 500-600 pmnd bij 1500m3 gasverbruik ;(

Ik zou zo'n voorschot niet lang kunnen betalen, check regelmatig de prijzen want het varieert sterk.
Het moment is ook wel ongelukkig, vind maar eens een installateur die snel iets kan doen.
Mogelijk is de airco optie nu nog de snelste voor verwarmen maar dat hebben meer mensen ontdekt :9
Een wpboiler is goed zelf te plaatsen al wordt de subsidie dan wat lastiger (factuur/oplevering nodig).

Geld toe komt idd voor, hier al jaren rond €200/jaar terug en dit jaar zelfs €1000 extra 8)7
Daar heb ik wel ooit zonnepanelen voor aangeschaft die nu mijn all-electric verbruik afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 15:45
@Gautama Ik zou een airco zeker niet meteen uitsluiten. Het zou zomaar eens een hele goede oplossing voor je kunnen zijn. Wij verwarmen sinds kort de benedenverdieping (woonkamer, eetkamer en keuken van bij elkaar 180 m3 met airco. Dan hebben we het over een totale ruimte van 6 bij 12. We kregen van de installateur deze opties voorgelegd:
1. Een enkele airco met 5kw vermogen.
2. 2 airco's met ieder 2,5 kw vermogen.
3. 2 airco's met ieder 3,5 kw vermogen.
4. 1 airco met 2,5 kw vermogen en 1 airco met 3,5 kw vermogen.

Uiteindelijk zijn we voor optie 3 gegaan. Daarmee is de hele benedenverdieping zeer snel (lees: binnen 5 tot 10 minuten van 16 naar 20 graden) comfortabel warm gestookt. De besparing die we hiermee t.o.v. gas realiseren is echt bizar. Daar waar er op een koude dag 6 tot 8 m3 doorheen ging gaat er nu 6 tot 8 kWh doorheen. Onder de streep betalen we met de huidige prijzen dus makkelijk 70 tot 80 procent minder.

Daarbij hebben we nog 2 bovenverdiepingen met in totaal 4 slaapkamers en een badkamer. Daarbij kunnen we eventueel later 1 of meerdere multi split units laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
Dank allen voor de reacties. Meerdere malen heb ik dit topic nu doorgenomen om alles samen te vatten. Ik kom dan tot het volgende:

Isolatie heeft prioriteit, anders heeft de rest geen zin. Daarna zijn de opties:

Optie 1: Elektrische warmtepomp, verwarming beneden via vloerverwarming en boven met lucht-lucht warmtepomp.
Netto kosten: 18k??
Gerekend met 10k voor wp, 2,5k voor slopen huidige vloer en 2,5k voor vloerverwarming. Eén of twee ll-units boven 3k (dit willen we sowieso pas later doen, eerst nog even afwachten in hoeverre verwarming boven nodig is). Nog excl. kosten nieuwe vloer.

Optie 2: Elektrische warmtepomp, verwarming via LTV-radiatoren.
Netto kosten: 14k??
Gerekend met 10k voor wp en 4k voor radiatoren (sowieso beneden en evt. boven) waar nu dus nog geen aansluiting voor ligt.

Optie 3: Geiser blijven houden voor warm water, verwarming beneden en boven met lucht-lucht warmtepomp.
Netto kosten: 6k??
Gerekend met twee units beneden en twee units boven. Geiser behouden is natuurlijk niet ideaal, maar hiermee zouden we al het gasverbruik fors kunnen terugdringen.

Prijzen heb ik zo even op internet gevonden. Ik snap dat dit erg afhankelijk kan zijn van het huis (124m2 woonopp.), maar kom ik met deze prijzen een beetje in de buurt? :') Kosten warmtepomp gerekend na subsidie, inclusief installatie en evt. meterkastuitbreiding.

Beetje een domme vraag; maar is voor warm water nog een aparte unit nodig, een boiler o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Gautama schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:41:
Beetje een domme vraag; maar is voor warm water nog een aparte unit nodig, een boiler o.i.d.?
Dit zijn de opties voor SWW
- Boilervat aangesloten op je WP
- Aparte warmtepompboiler (zit ook subsidie op)
- Elektrische doorstroomverwarmer
- (Kleine) elektrische COP=1 boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Om je een indicatie te geven wat betreft lucht-lucht warmtepomp: Wij waren voor 2 stuks Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZS-W inclusief installatie net onder de 4000 euro klaar. Dat was dus zo ongeveer wat we aan subsidie van de isolatie terug kregen. Daarbij heb ik er wel zelf een groep voor aangelegd.
Wel een grote maar: zo'n apparaat trekt maximaal maar 1500 watt en kan eventueel ook op een bestaande groep. Wil je er 2 tegelijk op 1 groep dan zou ik wel een nieuwe groep (laten) aanleggen.
Het voordeel is hiermee ook dat je het allemaal gefaseerd kunt doen. Wij verwarmen beneden nu dus met airco (lucht/lucht) maar boven nog gewoon met CV ketel. Later kunnen we dan eventueel boven airco's laten plaatsen. Dat heeft nu alleen niet zo'n prioriteit omdat we boven bijna nooit verwarmen.
De focus ligt dus nu vooral op warm water. Dat is nu met de huidige prijzen relatief duur. Een optie die wij overwegen is een warmtepompboiler met de CV ketel als na-verwarming. Ook daarbij geldt dat in de meeste gevallen geen uitbreiding van de meterkast nodig is en dat deze op een bestaande groep kunnen werken.

Nog een tip: afhankelijk van hoe je groepenkast er uit ziet is vervangen niet altijd nodig. Mochten er geen groepen meer bijpassen dan kun je met opbouwkastjes werken. Dat zijn een soort mini groepenkastjes (zoek maar eens op "Hager miniverdeler") en kunnen gewoon naast je bestaande groepenkast gehangen worden. Kosten rond de 10 euro. Als je er eentje met 8 tot 10 modules aan ruimte koopt kun je weer even vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:44
Isolatie is het eerste wat je moet doen. Daar ben je gelukkig ook van doordrongen. Ik weet niet of je al naar PIR-isolatie gekeken hebt. Dat kan je krijgen met gipsplaten erop verlijmd. Dat zet je vrij snel tegen de muur aan. Daar krijg je veel subsidie voor en nu kan je dat nog gemakkelijk doen omdat je muren nog niet afgewerkt zijn. Alleen spouwmuurisolatie is maar matig.

Verwarming
Ik zou voor LL-warmtepompen (airco's) gaan. Een heel leidingsysteem aanleggen is vrij ingrijpend en kostbaar.

SWW
Het warmwater, daar zou ik nu (afhankelijk van het budget) nog niets aan doen. Dat is een relatief kleine energievraag. Als de geiser veilig is, dan kan je die ook later vervangen door een warmtepompboiler. Later de binnenmuren nog moeten isoleren is veel ingrijpender.

Succes met de keuzes en je klus.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
CurlyMo schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:48:
[...]

Dit zijn de opties voor SWW
- Boilervat aangesloten op je WP
- Aparte warmtepompboiler (zit ook subsidie op)
- Elektrische doorstroomverwarmer
- (Kleine) elektrische COP=1 boiler
De laatste twee opties zijn geen kostenbesparing ten opzichte van een geiser natuurlijk. En de terugverdientijd van een WPB is erg afhankelijk van de warmwatervraag.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Noutie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:09:
[...]

De laatste twee opties zijn geen kostenbesparing ten opzichte van een geiser natuurlijk. En de terugverdientijd van een WPB is erg afhankelijk van de warmwatervraag.
Klopt, maar van het gas af bespaart je vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@CurlyMo Dat valt nog te bezien. Als je all-electric gaat dan vraag je flink wat van je aansluiting. Als je verwarming en tapwater met airco's en warmtepomp boiler gaat doen met bijvoorbeeld een close-in boiler in de keuken dan wordt een 1x35A huisaansluiting al krap. Zeker als je daar dan bijvoorbeeld nog een elektrische oven en vaatwasser bij hebt. Je kunt dan natuurlijk voor hetzelfde vastrecht naar 3 fase met 3x25A gaan en dan redt je het wel. Maar als je dan de gasmeter laat verwijderen zal je ook elektrisch moeten gaan koken. Dan hebben we het al snel over een 2 fase inductiekookplaat van 4500 tot 7200 watt en kun je dus je aansluiting gaan verzwaren. Dan betaal je al snel meer vastrecht dan wanneer je de gasmeter nog had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Chatslet schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:37:
@CurlyMo Dat valt nog te bezien. Als je all-electric gaat dan vraag je flink wat van je aansluiting. Als je verwarming en tapwater met airco's en warmtepomp boiler gaat doen met bijvoorbeeld een close-in boiler in de keuken dan wordt een 1x35A huisaansluiting al krap. Zeker als je daar dan bijvoorbeeld nog een elektrische oven en vaatwasser bij hebt. Je kunt dan natuurlijk voor hetzelfde vastrecht naar 3 fase met 3x25A gaan en dan redt je het wel. Maar als je dan de gasmeter laat verwijderen zal je ook elektrisch moeten gaan koken. Dan hebben we het al snel over een 2 fase inductiekookplaat van 4500 tot 7200 watt en kun je dus je aansluiting gaan verzwaren. Dan betaal je al snel meer vastrecht dan wanneer je de gasmeter nog had.
Dat zie je wel erg somber in.
Het verbruik van de airco's en warmtepompboiler kan gemakkelijk met 3 * 25. Pas als je alles voluit draait dan kan het evt krap worden. genoeg voorbeelden te vinden van nieuwbouwhuizen welke teruggaan naar 3 * 25
Op 1 * 35 ben ik het met je eens dat het krap kan worden als alles volaan open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
Noutie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:05:

Verwarming
Ik zou voor LL-warmtepompen (airco's) gaan. Een heel leidingsysteem aanleggen is vrij ingrijpend en kostbaar.
Refereer je met 'een heel leidingsysteem' naar de optie met CV-installatie met LTV-radiatoren of ook naar de optie met vloerverwarming? Voor vloerverwarming kom ik op diverse sites zelfs onder de 2k kosten (excl. kosten sloopwerk huidige vloer en kosten nieuwe vloer, maar dit waren we waarschijnlijk toch al van plan op termijn). Maar ik vraag me echt af of die 2k klopt voor vloerverwarming voor ongeveer 60m2.

De LL-warmtepompen ben ik over in twijfel. Voor de bovenverdieping lijkt me dit goed, maar voor de begane grond biedt vloerverwarming denk ik meer comfort.

Is het verschil in verbruik om circa 60m2/150m3 te verwarmen tussen LL-warmtepompen en vloerverwarming nog noemenswaardig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
Noutie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:09:
[...]

Als in; hoe méér warmwater men verbruikt hoe korter de terugverdientijd op een warmtepompboiler? Wij hebben (nu nog) een huishouden van twee personen... voor ons zou een warmtepompboiler dus niet zo interessant zijn als investering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Gautama Wij hebben hier beneden in de woonkamer en eetkamer vloerverwarming liggen. Qua verbruik kan ik je vertellen dat isolatie van je vloer zeer belangrijk is. Als je er vanuit de kruipruimte geen isolatie op aan kunt brengen moet je er niet aan beginnen. Wij zaten voorheen op 3200 m3 per jaar aan gas. Nadat er tonzon onder de vloer is gegaan en de spouwmuren zijn geïsoleerd was dat zo’n 1500 m3 per jaar.
Comfort van vloerverwarming vind ik zelf niet echt om naar over huis te schrijven. Ik denk dat mede door de isolatie de vloer niet echt op temperatuur kan komen. De vloer voelt dus niet warm aan. Met de infrarood thermometer meet ik dan 23 graden en is het in huis zo’n 21 graden. Toch ervaren we het dan niet als warm. Als ik dat met met de airco’s vergelijk dan vind ik het juist met de airco’s comfortabeler. De warmte lijkt zich door de luchtstroming veel beter te verspreiden en het voelt ook warmer aan waardoor we ze zelfs een graadje lager hebben staan.
Daar komt nog bij dat ik met het jaarverbruik van de vloerverwarmingspomp de hele winter lang met airco kan verwarmen.
Wat kosten betreft heb je voor 2000 euro echt geen vloerverwarming liggen. Een nieuwe verdeler met pomp zit al tegen de 1000 euro. Dan is er nog niks aangesloten of ingefreest. Komt trouwens met vloerverwarming ook nog bij dat je eigenlijk niet of nauwelijks nachtverlaging kunt toepassen en dus continu aan het stoken bent. Met een airco kan dat heel makkelijk. Die duwt er in een keer een enorme bulk warmte in. Hier kost het 5 a 10 minuten om van 16 graden naar 20 graden te gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Chatslet op 14-04-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Chatslet schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:37:
@CurlyMo Dat valt nog te bezien. Als je all-electric gaat dan vraag je flink wat van je aansluiting. Als je verwarming en tapwater met airco's en warmtepomp boiler gaat doen met bijvoorbeeld een close-in boiler in de keuken dan wordt een 1x35A huisaansluiting al krap.
Hier gaat all-electric met alle apparatuur die je noemt prima op 1x35A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
D-dark schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:31:
[...]

Dat zie je wel erg somber in.
Het verbruik van de airco's en warmtepompboiler kan gemakkelijk met 3 * 25. Pas als je alles voluit draait dan kan het evt krap worden. genoeg voorbeelden te vinden van nieuwbouwhuizen welke teruggaan naar 3 * 25
Op 1 * 35 ben ik het met je eens dat het krap kan worden als alles volaan open staat.
Ik hou het hier zelf redelijk in de gaten met Home Assistant, een paar Shelly 3EM's en nog wat Shelly EM's. Voornamelijk om goed te anticiperen op wat er nodig is om van het gas af te gaan. Situatie die hier nog wel eens voor komt is dat de wasmachine en de vaatwasser aan staan terwijl de vrouw flink aan het kokkerellen is en er dus ook een elektrische oven en gasfornuis aan staan. Dan zitten we op 3 fasen met pieken die tegen de 60% capaciteit aan drukken. Als er dan zo nu en dan nog eens wat warm water in de keuken wordt gepakt en de close in boiler gaat verwarmen dan zitten we op 1 fase al regelmatig tegen de max. Ik denk dat het dan met een inductieplaat erbij dan spannend gaat worden. Zeker als er hier en daar nog eens een compressor van een airco of warmtepomp kan aanspringen. Ik zit er dan ook een beetje over te denken om met Home Assistant iets van "load shedding" te doen. Ofwel wanneer het verbruik boven een bepaalde waarde komt of wanneer bepaalde apparaten aan staa bijvoorbeeld even de close in boiler of de airco's uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
CurlyMo schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:53:
[...]

Hier gaat all-electric met alle apparatuur die je noemt prima op 1x35A
Kook je dan nog op gas? Of heb je dan ook een inductieplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
Gautama schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:19:
[...]

Refereer je met 'een heel leidingsysteem' naar de optie met CV-installatie met LTV-radiatoren of ook naar de optie met vloerverwarming? Voor vloerverwarming kom ik op diverse sites zelfs onder de 2k kosten (excl. kosten sloopwerk huidige vloer en kosten nieuwe vloer, maar dit waren we waarschijnlijk toch al van plan op termijn). Maar ik vraag me echt af of die 2k klopt voor vloerverwarming voor ongeveer 60m2.

De LL-warmtepompen ben ik over in twijfel. Voor de bovenverdieping lijkt me dit goed, maar voor de begane grond biedt vloerverwarming denk ik meer comfort.

Is het verschil in verbruik om circa 60m2/150m3 te verwarmen tussen LL-warmtepompen en vloerverwarming nog noemenswaardig?
Een monoblock gekoppeld aan vloerverwarming op de benedenverdieping kan natuurlijk. Maar dat kost je wel (veel) meer dan 10k. Voor 2k vloerverwarming op 60 m², dat kan je met het huidige prijspeil vergeten. Als je wat op de huidige vloer gaat leggen, dan zou ik het laten zitten. Als je de vloer toch gaat slopen, dan is het een ander verhaal.

Comfort krijg je vooral van isolatie, geen kouval, geen tocht. Kijk ook naar een WTW. Of een ander ventilatiesysteem. Isoleren aan de binnenzijde kan waarschijnlijk wel en het levert altijd wat op, welk verwarmingssysteem je ook kiest.

De warmtepompboiler zou ik nu niet doen. Je moet het regelen en uitzoeken, het kost geld, het kost tijd. Aan beide heb je nu een gebrek. De besparing is op korte termijn gering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Chatslet schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:57:
[...]

Kook je dan nog op gas? Of heb je dan ook een inductieplaat?
Ik ben van het gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Nu online
Gautama schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:19:
[...]

In dit geval moet je eigenlijk nu al de keuze maken.
Of alles met Airco's of alles met reguliere verwarming en een warmtepomp.

Mixen zou ik niet voor kiezen als je nog aanpassingen moet doen en geen bestaande situatie hebt die je kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
D-dark schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:31:
[...]
Mixen zou ik niet voor kiezen als je nog aanpassingen moet doen en geen bestaande situatie hebt die je kan aanpassen.
Als je alleen de begane grond met vloerverwarming doet met een L/W dan zit je niet te ouwehoeren met standleidingen door je hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
CurlyMo schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:33:
[...]

Als je alleen de begane grond met vloerverwarming doet met een L/W dan zit je niet te ouwehoeren met standleidingen door je hele huis.
Dat is voor mij nu ook de reden om hier naar te neigen: L/W i.c.m. vloerverwarming. SWW dan met een boilervat. Maar wat mag men rekenen voor een dergelijke installatie op 60m2 (excl. nieuwe vloer), met een boilervat gericht op 4-persoons huishouden in de toekomst? Prijzen op internet lijken niet meer van deze tijd te zijn.

Later dan nog L/L voor boven mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Gautama schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:00:
[...]

Dat is voor mij nu ook de reden om hier naar te neigen: L/W i.c.m. vloerverwarming. SWW dan met een boilervat. Maar wat mag men rekenen voor een dergelijke installatie op 60m2 (excl. nieuwe vloer), met een boilervat gericht op 4-persoons huishouden in de toekomst? Prijzen op internet lijken niet meer van deze tijd te zijn.
Hoe handig ben je zelf en participeer vooral in dit topic. Daar zitten de tweakers die je voorgegaan zijn (in het hebben en oriënteren van een WP systeem):
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Daar zie je zat offertes langs komen. Mijn installatie was ~ € 3500,- incl. subsidie, maar ik heb veel zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Gautama schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:00:
[...]

Later dan nog L/L voor boven mocht dat nodig zijn.
Ik ga er even vanuit dat het een oudere woning betreft. Dan heeft vloerverwarming (met een warmtepomp) wel wat haken en ogen. Ten eerste moet je er zonder degelijke vloerisolatie niet aan beginnen. Anders ben je je kruipruimte en/of de grond aan het verwarmen en stook je je een slag in de rondte en is het nog maar de vraag of een warmtepomp het kan bijbenen. Kun je daar makkelijk in de kruipruimte komen om de vloer te isoleren met iets als tonzon? De diepte van de kruipruimte moet dan overal minimaal 45 centimeter zijn. Ook moet je dan gaan kijken in welke staat de vloer verkeerd. Liggen er delen van de wapening van het beton bloot? Dan moet dat eerst verholpen worden. De kruipruimte volspuiten met piepschuimvlokken is voor vloerverwarming onvoldoende. Je hebt echt isolatie met een zeer hoge RC waarde nodig. Blijf ook weg van PUR schuim of watergedragen schuim want dat kan op den duur problemen met optrekkend vocht gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Nu online
CurlyMo schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:33:
[...]

Klopt, maar dan kom je weer in een hybride situatie terecht.

Alleen vloerverwarming betekend daarvoor de kosten aanleg vloerverwarming + Nieuwe tegels + warmtepomp en aanleg + airco's boven + warmtepompboiler vat +vloerisolatie.
Zet je dat af tegen aanleg airco's en warmtepomp boilervat dan is er wel enigszins een verschil in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
Chatslet schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:17:
[...]

Ik ga er even vanuit dat het een oudere woning betreft. Dan heeft vloerverwarming (met een warmtepomp) wel wat haken en ogen. Ten eerste moet je er zonder degelijke vloerisolatie niet aan beginnen. Anders ben je je kruipruimte en/of de grond aan het verwarmen en stook je je een slag in de rondte en is het nog maar de vraag of een warmtepomp het kan bijbenen. Kun je daar makkelijk in de kruipruimte komen om de vloer te isoleren met iets als tonzon? De diepte van de kruipruimte moet dan overal minimaal 45 centimeter zijn. Ook moet je dan gaan kijken in welke staat de vloer verkeerd. Liggen er delen van de wapening van het beton bloot? Dan moet dat eerst verholpen worden. De kruipruimte volspuiten met piepschuimvlokken is voor vloerverwarming onvoldoende. Je hebt echt isolatie met een zeer hoge RC waarde nodig. Blijf ook weg van PUR schuim of watergedragen schuim want dat kan op den duur problemen met optrekkend vocht gaan geven.
Het gaat om een woning uit 1984. Vloerisolatie is wel al gedaan (in welke vorm precies weet ik (nog) niet). Er is geen kruipruimte aanwezig. Als ik jouw opmerking goed lees dan kan dit mogelijk voordeliger zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
D-dark schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:20:
[...]

Alleen vloerverwarming betekend daarvoor de kosten aanleg vloerverwarming + Nieuwe tegels + warmtepomp en aanleg + airco's boven + warmtepompboiler vat +vloerisolatie.
Zet je dat af tegen aanleg airco's en warmtepomp boilervat dan is er wel enigszins een verschil in prijs.
Ik heb echt geen flauw idee om wat voor een verschil we dan hier praten... ik snap dat dat lastig te zeggen is, maar moet ik dan denken aan EUR 2.000, EUR 10.000 of EUR 15.000? Met inachtneming van alle kosten na subsidie en inclusief installatie, exclusief tegelvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
CurlyMo schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:08:
[...]

Hoe handig ben je zelf en participeer vooral in dit topic. Daar zitten de tweakers die je voorgegaan zijn (in het hebben en oriënteren van een WP systeem):
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Daar zie je zat offertes langs komen. Mijn installatie was ~ € 3500,- incl. subsidie, maar ik heb veel zelf gedaan.
Dat topic volg ik inmiddels, maar valt nog niet mee om het enigszins te kunnen volgen als leek :P maar dat komt hopelijk wel.

Jouw installatie van EUR 3500 is dan de LW warmtepomp met vloerverwarming? Of..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Gautama schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:45:
[...]
Jouw installatie van EUR 3500 is dan de LW warmtepomp met vloerverwarming? Of..?
Nee, een L/W + WPB in een bestaande radiatoren situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Gautama Nee, geen kruipruimte is juist helemaal niet voordelig. Dan kan de vloer rechtstreeks in contact met de grond staan waardoor je juist warmteoverdracht krijgt. Het is wel zaak dat je het soort vloerisolatie achterhaald. Zeker bij een broodjesvloer die in de jaren 70 en 80 veel zijn toegepast is goede isolatie enorm belangrijk. Je wilt echt een RC waarde van boven de 4 hebben. Met Tonzon zit je boven de 5. Persoonlijk zou ik er in jouw geval niet aan beginnen en lekker met airco gaan verwarmen. Minstens zo comfortabel maar veel goedkoper.

[ Voor 13% gewijzigd door Chatslet op 14-04-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
CurlyMo schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:46:
[...]

Nee, een L/W + WPB in een bestaande radiatoren situatie.
Dat heb je heel netjes gedaan. Ik kom op een kleine € 7500,-- excl. subsidie en excl. WPB. Grondwerk laat ik doen (€1000) en voor € 2000,-- aan nieuwe LTV radiatoren.
Hier zitten ook kosten voor leidingwerk en gereedschapshuur in.

Bovenstaand voor de beeldvorming bij @Gautama

Algemene regel: Als je mensen aan het werk zet, dan lopen de euro's ongelooflijk hard van je af.

Pagina: 1