Aanschaf zonnepanelen in 2022 nog wel rendabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-04 18:04
Goedemiddag,

Ik zit er aan te denken om 12 panelen van 370wp op mijn dak te plaatsen (Oosten).
Dit kost mij na BTW aftrek 4800 euro, inclusief omvormer en installatie.

Nu zie ik dat het salderen word afgebouwd en uiteindelijk ook in 2031 verdwijnt.

Is het dan nog wel rendabel om nu nog zonnepanelen aan te schaffen?
We zijn overdag aan het werk, hebben geen thuis batterij en verbruiken dus meeste stroom in de avond.

Als je dan niet meer kan terug salderen en je dan dus weer stroom van het net moet halen... vraag ik mij af of het nu nog wel rendabel is om zp aan te schaffen?

Het lijkt allemaal zo mooi met al de verkoop praatjes maar ik begin mijn twijfels nu te krijgen.

Wat is jullie mening hierover?

Ben benieuwd, hoor het graag! :)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:18

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja, het loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:09

FreakNL

Well do ya punk?

Terugverdientijd is misschien wat hoger. Maar als je er niet voor hoeft te lenen en het tast ook je buffer niet aan is het een zeer veilige investering.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Met de stijgende prijzen van elektriciteit is de terugverdientijd nu volgens mij juist lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:12
Ja. Nette prijs trouwens. Zo snel mogelijk laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@lexxus93 Direct laten doen!
Met de huidige hoge energieprijzen is dit je beste zekerheid voor normale prijzen.
Als je extra teruglevert kan je terugverdientijd iets van 3 jaar zijn.

Dus maximaal vol laten leggen!
Genoeg topics te vinden hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-04 16:07
Helemaal mee eens met de reacties hier.
Zojuist akkoord gegeven op offerte 1:
Zonnepanelen - Welk advies is juist?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Ik heb nog een stroomcontract voor 3,5 jaar vast staan, dus daarvoor hoef ik het niet te doen.

Betaal voor stroom ook maar 30-40 euro per maand.

Ik hoef er niet voor te lenen nee, maar aangezien wij overdag aan het werk zijn en geen thuis batterij hebben, vraag ik het af of het een goede investering is aangezien saldering ook eraf word gehaald/verlaagd word. Dit is ook al zeker toch of niet?

[ Voor 46% gewijzigd door lexxus93 op 09-04-2022 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Het salderingsverhaal is ooit ingevoerd toen panelen nog reteduur waren en de terugverdientijd gewoon niet realistisch was. Inmiddels is het allemaal goedkoper geworden waardoor de TVT gedaald is. Daardoor krijg je de reactie vanuit de overheid dat ze wel heel veel subsidie uitgeven. Daarom wordt er al jaren over de salderingsregeling geouwehoerd. Hoe en wanneer er aanpassingen komen heeft vnl te maken met de prijsontwikkelingen (panelen, energie) en het politieke en maatschappelijke landschap. De meeste stemmen gaan inmiddels richting de kant op om een TVT van 7 jaar in stand te houden. Zeker gezien de geopolitieke ontwikkelingen van de laatste tijd.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-04 21:16
En nee, het salderingsvraagstuk is nog steeds niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:46
Dat is 230 euro meer dan ik betaal... En ik krijg nog een beetje meer vanwege de verlaging energie belasting (800/12 per maand)

Aanname: Eneco verlaagt na 1 juli de teruglever vergoeding niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:57

de Peer

under peer review

lexxus93 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:19:

Nu zie ik dat het salderen word afgebouwd en uiteindelijk ook in 2031 verdwijnt.
Dat roepen ze al sinds 2015 maar is tot nu toe telkens weer uitgesteld.
Er is nog altijd niet zeker of en wanneer er een einde aan komt.

Zonnepanelen is nog altijd 1 van de beste investeringen die je kunt doen.

Leg je dak compleet vol, en stap over naar een aanbieder die veel betaalt voor je overschot.
Ik krijg 5000-6000 euro dit jaar.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ronald schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:38:
Dat is 230 euro meer dan ik betaal... En ik krijg nog een beetje meer vanwege de verlaging energie belasting (800/12 per maand)

Aanname: Eneco verlaagt na 1 juli de teruglever vergoeding niet.
Klopt dit wel helemaal Ronald? Zoals ik begrepen heb wordt de EB op stroom verlaagt, maar die betaal je over je verbruik. Als je verbruik nul is door je panelen heb je geen voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:27

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ook na het verdwijnen van het administratief salderen zul je nog steeds pakweg 20/30% van de opwek direct consumeren in het huishouden, even simpel gezegd; de rest van je leven heb je 20/30% korting op je elektriciteitsrekening. Een nobrainer toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexxus93
Jan Workum schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:57:
Ook na het verdwijnen van het administratief salderen zul je nog steeds pakweg 20/30% van de opwek direct consumeren in het huishouden, even simpel gezegd; de rest van je leven heb je 20/30% korting op je elektriciteitsrekening. Een nobrainer toch?
20/30% van de rekening af, klinkt leuk. Maar dat is dus 10 euro per maand voor mij. Stel ik laat er dit jaar 12 leggen, dan over 8 jaar scheelt mij het dus +- 10 euro per maand.

Dan heb ik de panelen er net uit.. dan is een paar jaar later de omvormer aan vervanging toe, weer 1000 euro. Dan duurt het weer 8 jaar voordat ik de nieuwe omvormer eruit heb.

Zonder salderen lijken zonnepanelen in mijn ogen straks totaal niet meer rendabel, blijft de vraag hoe de overheid dit gaat aanpakken.. de regeling eraf of niet? De vraag is dus... ga ik die gok wagen om de investering te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@ds23man Leveringskosten Eneco
Laatste prijswijziging: 30-12-2021
De kosten voor het leveren van energie door Eneco.

Teruglevering tarief excl. btw 0-10000 kWh
-4000 kWh
58,56 ct
€ -2342,24
Vaste leveringskosten
€ 71,88

Maximale leveringsgrens van dit product is 10000 kWh.
Leveringskosten overheid
Kosten bepaald door de overheid en (bij hetzelfde verbruik) per energieleverancier gelijk.

Overheidsheffingen 0-10000 kWh
0 kWh
8,14 ct
€ 0,00
Vermindering energiebelasting
€ -824,77

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Een huishouden met een gemiddeld energieverbruik krijgt in 2022 rond de € 565 korting op de energiebelasting. Gemiddeld verbruikt een huishouden jaarlijks 1.170 m3 gas en 2.384 kWh elektriciteit. De korting bestaat uit:

Lagere energiebelasting op elektriciteit in 2022. Dit scheelt een gemiddeld huishouden ruim € 150.
Extra korting door een hogere teruggave energiebelasting. Hierdoor betalen huishoudens en bedrijven € 265 minder belasting.
Lagere btw op energie (aardgas, elektriciteit en stadsverwarming). Vanaf 1 juli 2022 gaat de btw omlaag van 21% naar 9% voor een half jaar. Hierdoor betalen huishoudens gemiddeld € 140 minder btw op energie.

https://www.rijksoverheid...ening-deels-gecompenseerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:12
Goede prijs, op Oost zal het ca 3500 kwh opwekken (afhankelijk van o.a. schaduw hellingshoek etc...)

kun je eventueel binnen 3J terugverdienen..

Ik zou het doen :)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:23
lexxus93 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:02:
[...]

20/30% van de rekening af, klinkt leuk. Maar dat is dus 10 euro per maand voor mij. Stel ik laat er dit jaar 12 leggen, dan over 8 jaar scheelt mij het dus +- 10 euro per maand.

Dan heb ik de panelen er net uit.. dan is een paar jaar later de omvormer aan vervanging toe, weer 1000 euro. Dan duurt het weer 8 jaar voordat ik de nieuwe omvormer eruit heb.

Zonder salderen lijken zonnepanelen in mijn ogen straks totaal niet meer rendabel, blijft de vraag hoe de overheid dit gaat aanpakken.. de regeling eraf of niet? De vraag is dus... ga ik die gok wagen om de investering te doen.
Je rekent echt totaal verkeerd..
Je houdt helemaal geen rekening met het vaste bedrag van teruggave energiebelasting die door de belastingdienst betaald wordt, en verrekend wordt met je elektriciteitsrekening.

Als je NUL kWh elektriciteit verbruikt op een jaar, dan betaal je op je elektra-rekening circa:
+ 84 euro vastrecht (uitgaande van 7 euro/maand)
- 560 euro teruggave energiebelasting (uitgaande van het bedrag van 2021)
------------------
= MIN 476 euro / jaar,
oftewel, min 40 euro/maand.

Je zegt dat je nu 30-40 euro/maand betaald... maar eigenlijk is dat qua elektraverbruik dus 70-80 euro/maand. (want je 'start' immers op -40 euro/maand)
Als je je gehele verbruik met zonnepanelen opwekt, dan betaal je dus 70-80 euro/maand MINDER dan je nu betaalt... Oftwel, je elektrarekening maandelijks wordt negatief...

Als in je maandbedrag nu al rekening gehouden is met het verhoogde teruggave bedrag in 2022 van 825 euro, dan wordt het verschil nog veel groter (je betaalt dan namelijk nu al effectief 98-108 euro / maand aan je variabele kosten elektraverbruik... Dat komt omdat je altijd op een negatief bedrag begint... En daar kun je weer op uitkomen als je eigen verbruik naar 0 gaat)

Update:
En die genoemde 20-30% gaat uit van de situatie NA het compleet verdwijnen van de saldering..
Dat is pas minimaal over een jaar of 10.. Tegen die tijd heb je zowiezo die panelen al LANG dubbel en dwars terugverdiend... Dan zijn ze al lang gratis energie aan het leveren.. Het is dan totaal niet meer boeiend dat je dan 'maar' 20-30% direct kan wegstrepen, want zelfs die 20-30% is gewoon compleet gratis. Voor de overige 70-80% krijg je gewoon een terugleververgoeding (die je nu óók nog niet meegeteld hebt)... maar nogmaals, dat is voor een situatie na verdwijnen van saldering.. En die hele plannen zijn nog niet eens definitief!!

[ Voor 14% gewijzigd door BrainCrash op 09-04-2022 20:36 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:27

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

[...]

Nee, want je had ze al terugverdiend in de jaren waarin je volledig kon salderen. Maar je mag het natuurlijk helemaal zelf weten wat je doet hoor. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BrainCrash
En nog compleet andere argumenten:

- Met zonnepanelen draag je actief bij aan de energietransitie, er wordt voor alle energie die je met de panelen opwekt voor de komende 20++ jaar geen CO2 meer uitgestoten.

- Heeft dus een zeer positief effect op de verduurzaming van je eigen verbruik!

- Alle stroom die je zelf opwerkt hoeft niet meer in een energiecentrale opgewekt te worden die aangedreven wordt door Russisch gas of kolen!
Je helpt dus ook nog eens mee in het maatschappelijke doel om minder geld over de schutting naar Rusland te gooien!

IK ZEG DOEN!
(niet alle keuzes in je leven hoeven altijd uitsluitend gebaseerd te zijn op euro's)

[ Voor 9% gewijzigd door BrainCrash op 10-04-2022 10:34 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:17
Daar komt nog bij: je energierekening is nu 40 euro per maand... Maar ga er maar niet vanuit dat dat zo blijft.

En als je elektrisch gaat verwarmen is 20-30% zelf verbruik waarschijnlijk aan de lage kant.

[ Voor 30% gewijzigd door Waah op 09-04-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Johan Bogle op 09-04-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:17
Zie de berekening van @BrainCrash . Die 10 euro is niet realistisch. En erop vertrouwen dat die belastingkorting zo hoog blijft? Dan heb je meer vertrouwen in de politiek als de meeste Nederlanders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:37

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

lexxus93 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:14:
Ik heb nog een stroomcontract voor 3,5 jaar vast staan, dus daarvoor hoef ik het niet te doen.

Dat suggereert een verbruik van 2100-2200 kWh op jaarbasis, je gaat met die 12 panelen wel dik meer opwekken dus wel de teruglevering meerekenen dan, het totaal is echt geen tientje goedkoper over 8 jaar maar het veelvoudig daarvan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-04 09:47
Misschien een vreemd idee hoor...
Maar als het salderen zo weinig meer oplevert en het daarom 'zonde' is om meer op te wekken dan nodig (wat extra geld kost ivm aanschaf), kan je toch ook het aantal panelen kiezen op basis van je verbruik?

Vroeger hoorde je het nog wel eens dat mensen extra panelen namen om lekker terug te kunnen leveren maar omdat het tegenwoordig toch (bijna) niks meer oplevert,

Gemiddeld verbruikt een gezin van 4 rond de 3000 kWh, en volgens de CB kom je dan op de volgende berekening:
- Je jaarlijks stroomverbruik is 3000 kWh.
- Je leverancier heeft zonnepanelen van 350 Wp in de aanbieding.
- Daarvan heb je er dan 3000 x 1,1 = 3300 gedeeld door 350 = 9,4 nodig.

Hoe ver is de ontwikkeling in thuisaccu's eigenlijk? Als je overdag toch (niet thuis) aan het werk bent verbruik je dus ook nagenoeg niks. Dan zou het mooi zijn om de stroom op te slaan voor gebruik in de avond: https://www.zonnepanelen.net/thuisaccu/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:46

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ruben279 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:05:
Misschien een vreemd idee hoor...
Maar als het salderen zo weinig meer oplevert en het daarom 'zonde' is om meer op te wekken dan nodig (wat extra geld kost ivm aanschaf), kan je toch ook het aantal panelen kiezen op basis van je verbruik?

Vroeger hoorde je het nog wel eens dat mensen extra panelen namen om lekker terug te kunnen leveren maar omdat het tegenwoordig toch (bijna) niks meer oplevert,

Gemiddeld verbruikt een gezin van 4 rond de 3000 kWh, en volgens de CB kom je dan op de volgende berekening:
- Je jaarlijks stroomverbruik is 3000 kWh.
- Je leverancier heeft zonnepanelen van 350 Wp in de aanbieding.
- Daarvan heb je er dan 3000 x 1,1 = 3300 gedeeld door 350 = 9,4 nodig.

Hoe ver is de ontwikkeling in thuisaccu's eigenlijk? Als je overdag toch (niet thuis) aan het werk bent verbruik je dus ook nagenoeg niks. Dan zou het mooi zijn om de stroom op te slaan voor gebruik in de avond: https://www.zonnepanelen.net/thuisaccu/
Niet echt opgelet de laatste tijd? Dit zijn gouden teruglevertijden. Meer is beter en meest het best.

Sowieso is exact je verbruik leggen juist van salderen omdat je alleen voor je verbruik veel 'krijgt' en terugleveren destijds niet. Als (lees: als) salderen er binnen zijn TVT af zou gaan dan is het juist relevant om zoveel mogelijk op te wekken tijdens gebruik dus dan wil je meer panelen, niet minder.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lexxus93
Termy schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:13:
[...]

Niet echt opgelet de laatste tijd? Dit zijn gouden teruglevertijden. Meer is beter en meest het best.

Sowieso is exact je verbruik leggen juist van salderen omdat je alleen voor je verbruik veel 'krijgt' en terugleveren destijds niet. Als (lees: als) salderen er binnen zijn TVT af zou gaan dan is het juist relevant om zoveel mogelijk op te wekken tijdens gebruik dus dan wil je meer panelen, niet minder.
Mijn leverancier is Greenchoice, ik lees op hun website dat hun 8 cent per kwh hanteren als terugleververgoeding. Dat is een vast bedrag zoals ik het lees. Hoezo is dit dan juist een gouden tijd om terug te leveren?

Gewoon benieuwd naar! :)

De rest; BEDANKT! Ik ben overstag. Juni worden ze geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

lexxus93 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:21:
[...]

Mijn leverancier is Greenchoice, ik lees op hun website dat hun 8 cent per kwh hanteren als terugleververgoeding. Dat is een vast bedrag zoals ik het lees. Hoezo is dit dan juist een gouden tijd om terug te leveren?

Gewoon benieuwd naar! :)

De rest; BEDANKT! Ik ben overstag. Juni worden ze geplaatst.
Dat is de slechtste leverancier atm, waar het vroeger de beste was, er zijn er nu van 32 tot 58 cent per kWh.

Heel verstandig! En dan overstappen.
Ook kan je gas verplaatsen naar stroom bij overschot, mits je nog gas hebt natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 09-04-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Rol-Co schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:24:
[...]

Dat is de slechtste leverancier atm, waar het vroeger de beste was, er zijn er nu van 32 tot 58 cent per kWh.
Wat is dan de beste leverancier nu? Ik vraag mij af of het überhaupt verstandig is om over te stappen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

lexxus93 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:26:
[...]

Wat is dan de beste leverancier nu? Ik vraag mij af of het überhaupt verstandig is om over te stappen :?
Volgensmij engie of eneco nu, maar als dat je een euro op je gas kost niet doen natuurlijk, en zolang je nog niets hebt aan pv ook niet nodig, dan kan je het eerste jaar nog even je jaarrekening op nul brengen, lang leve het salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
lexxus93 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:26:
[...]

Kijk in het terugleververgoeding topic. Als je contract nog 3 jaar loopt moet je wel even kijken wat de opzegboete is, maar met 50 cent van 8 cent kan het al snel uit om die boete te betalen.

Voor gas kan je gewoon blijven zitten bij het huidige contract.

Als je nog de keuze hebt om extra panelen bij te leggen doe dat dan direct. Krijg je geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
lexxus93 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:21:
[...]

Mijn leverancier is Greenchoice, ik lees op hun website dat hun 8 cent per kwh hanteren als terugleververgoeding.
Die 8 cent is alleen voor alle kWh die je op jaarbasis méér teruglevert dan wat je zelf verbruikt…

Voorbeeldje:
jaarverbruik aan de meter: 2000kWh
teruggeleverd volgens de meter: 2300kWh

je hebt over het jaar gezien 300kWh meer teruggeleverd dan je verbruikt hebt.
De eerste 2000kWh opwek wordt weggestreept tegen je eigen verbruik. (=salderen)
Voor de overgebleven 300kWh krijg je nu die 8 cent.
Die eerste 2000kWh leveren dus als eerste even veel op als je huidige kWh prijs!!

Er zijn leveranciers die de “kale” kWh prijs betalen als terugleververgoeding, dus de prijs zonder BTW en belastingen… Die kale kWh prijs is echter op dit moment (variabel tarief) al makkelijk zo’n 25 cent of meer..

Als je met de panelen (veel) meer gaat opwekken dan je eigen jaarverbruik
(Wel vergelijken op basis van kWh verbruik!!!! Niet op basis van maand-euro’s dus!), dan is het wellicht ook interessant om naar andere verduurzamingen te gaan kijken om dit overschot op te maken…
Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan een warmtepompboiler, om elektriciteit te gebruiken voor je warm kraan- en douchewater, waarmee je vervolgens dan ook nog eens een boel gas bespaart! (Doei Rusland) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-04 16:58
lexxus93 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:19:
Goedemiddag,

Is het dan nog wel rendabel om nu nog zonnepanelen aan te schaffen?
We zijn overdag aan het werk, hebben geen thuis batterij en verbruiken dus meeste stroom in de avond.
Goed om te lezen dat je ze aangeschaft hebt. Ik wil je wel mee geven dat een hoop apparaten in te plannen zijn zoals de wasmachine, droger en de vaatwasser. Deze kun je dus gewoon gebruiken zonder dat je thuis hoeft te zijn.

De stroom van die 3 zijn veel meer dan wat er in de avond overblijft met een beetje tv kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
BrainCrash schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 23:07:
[...]

Die 8 cent is alleen voor alle kWh die je op jaarbasis méér teruglevert dan wat je zelf verbruikt…

Voorbeeldje:
jaarverbruik aan de meter: 2000kWh
teruggeleverd volgens de meter: 2300kWh

je hebt over het jaar gezien 300kWh meer teruggeleverd dan je verbruikt hebt.
De eerste 2000kWh opwek wordt weggestreept tegen je eigen verbruik. (=salderen)
Voor de overgebleven 300kWh krijg je nu die 8 cent.
Die eerste 2000kWh leveren dus als eerste even veel op als je huidige kWh prijs!!

Er zijn leveranciers die de “kale” kWh prijs betalen als terugleververgoeding, dus de prijs zonder BTW en belastingen… Die kale kWh prijs is echter op dit moment (variabel tarief) al makkelijk zo’n 25 cent of meer..

Als je met de panelen (veel) meer gaat opwekken dan je eigen jaarverbruik
(Wel vergelijken op basis van kWh verbruik!!!! Niet op basis van maand-euro’s dus!), dan is het wellicht ook interessant om naar andere verduurzamingen te gaan kijken om dit overschot op te maken…
Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan een warmtepompboiler, om elektriciteit te gebruiken voor je warm kraan- en douchewater, waarmee je vervolgens dan ook nog eens een boel gas bespaart! (Doei Rusland) :)
Bij hoge tlv is het dus juist niet interessant om naar andere electrische verduurzaming opties te kijken omdat de business case bij een prijs van 50 cent per kWh niet echt top meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcov
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-03 09:37
Het financiële optimum is om niet meer panelen te leggen dan wat je in de zomer kunt gebruiken. De IRR (internal rate of return) is dan maximaal. Wel dit jaar doen, want des te langer kun je salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
Marcov schreef op zondag 10 april 2022 @ 07:14:
Het financiële optimum is om niet meer panelen te leggen dan wat je in de zomer kunt gebruiken. De IRR (internal rate of return) is dan maximaal. Wel dit jaar doen, want des te langer kun je salderen.
Dit is niet waar. Want de extra panelen kosten minder dan de panelen daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan gaan voor het hoogste rendement (kleine instalatie) of een iets lager rendement maar een veel grotere besparing. (grote instalatie) Het is maar waar je voorkeur ligt.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 10-04-2022 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En je moet natuurlijk ook wel de ruimte hebben om meer neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-04 20:42

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja gewoon altijd dak vol leggen. Nederland is al die stroom echt nog nodig.

En de eigenaar verdiend er aan ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Marcov schreef op zondag 10 april 2022 @ 07:14:
Klopt niet. Als je een goed dak hebt is vol leggen veel voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcov
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-03 09:37
alwind schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:59:
[...]

Klopt niet. Als je een goed dak hebt is vol leggen veel voordeliger.
Nee, want die extra panelen leveren door afbouw salderen veel minder op, omdat ze veel stroom terugleveren in de zomer die je zelf maar beperkt kunt gebruiken of opslaan.

Alles wat jezelf gebruikt is het volle tarief waard, terugleveren maar ~10% door overaanbod op zonnige dagen als je maar weinig stroom gebruikt tenzij je een airco hebt of een elektrische auto die overdag thuis opgeladen wordt.

Maak een excelletje en je kunt het zelf doorrekenen. Opbrengst iedere maand schatten, eigen gebruik ernaast en dat voor de levensduur inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-04 14:01
Optimaliseren voor alleen IRR (een relatieve maat) is niet wat je voor je persoonlijke financiën zou moeten doen. In dit geval komt maximale IRR misschien zelfs neer op 2 panelen van solar bouwmarkt op een stopcontact. NPV is eigenlijk de betere maat, waarbij het punt met de maximale waarde daadwerkelijk de meeste opbrengsten voor je laat zien. Belangrijk daarvoor is jouw verwachting van de toekomstige terugleververgoedingen. Als dat terug gaat naar 4-5 cent per kWh dan wil je dicht bij je verbruik blijven. Als je gelooft dat het terugvalt naar b.v. 12 cent per kWh (vs 50+cent today), dan kunnen extra panelen waarschijnlijk uit, zelfs als je het geld zou lenen.

NPV vs IRR: Een extra paneel levert op een gegeven moment financieel minder op dan het vorige paneel (dus lagere IRR). Maar, het levert wel geld op, dus de NPV neemt verder toe en je verdient er ook geld mee. Als je later een elektrische auto of warmtepomp aanschaft hebt dan wordt de casus alleen maar beter (en heb je dan geen spijt dat je nu niet een grotere installatie gedaan hebt).

Samengevat: Met de tarieven van vandaag zou ik alles vol leggen (er zijn mensen die nu 1000en euro's terugleververgoeding krijgen). Alleen als je denkt dat we binnen een jaar op de oude tarieven staan zou ik over een kleinere installatie nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Met alle respect: als je denkt dat er binnen 12 maanden nog maar 15 ct (ex belasting) betalen voor stroom en 5 ct krijgen voor teruglevering... Dan mag dat van mij...

Maar Vladimir is nog niet klaar... Er staat een bak druk op Duitsland, die bijna onoverkomelijk afhankelijk zijn van Russisch gas, om dat toch te beëindigen....

De kans dat de prijzen de komende jaren hoger liggen dan de kostprijs van een PV kWh lijkt me gigantisch. En heb ik ongelijk? Teruglever vergoeding lager dan de kostprijs per kWh was afgelopen jaren zelfs bij de hele slechte leveranciers ongeveer dekkend. Dus in het ergste geval heb je een kostenneutraal verhaal op je dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:05

Videopac

Rommelt wat aan.

Het is ook (licht) waardeverhogend voor je huis. En het verbetert je energielabel: handig mocht de hoogte van de WOZ-belasting ooit afhankelijk worden van het energielabel.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Marcov schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:36:
[...]

Nee, want die extra panelen leveren door afbouw salderen veel minder op, omdat ze veel stroom terugleveren in de zomer die je zelf maar beperkt kunt gebruiken of opslaan.

Alles wat jezelf gebruikt is het volle tarief waard, terugleveren maar ~10% door overaanbod op zonnige dagen als je maar weinig stroom gebruikt tenzij je een airco hebt of een elektrische auto die overdag thuis opgeladen wordt.

Maak een excelletje en je kunt het zelf doorrekenen. Opbrengst iedere maand schatten, eigen gebruik ernaast en dat voor de levensduur inschatten.
Zoals het er naar uit ziet krijg je na het afschaffen van de salderingsregeling 80% van je leveringstarief als terugleververgoeding.

Overaanbod speelt alleen een rol bij een dynamisch tarief en het lijkt er niet op dat dat op een of andere manier verplicht gaat worden. Als zonnepanelenhouder is het niet gunstig om in zo’n regeling te stappen.

Wat jij en veel anderen lijken te vergeten is dat de overheid zonnepanelen aantrekkelijk moet houden omdat we ze hoe dan ook nodig hebben voor de energietransitie. De overheid kan het zich niet veroorloven om ze te onaantrekkelijk te maken ondanks de zeurende netbeheerders en energiemaatschappijen (die stoken gewoon het liefst nog altijd kolen, is lekker goedkoop en goed voor de winst).

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 10-04-2022 10:05 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:23

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Videopac schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:00:
Het is ook (licht) waardeverhogend voor je huis. En het verbetert je energielabel: handig mocht de hoogte van de WOZ-belasting ooit afhankelijk worden van het energielabel.
De rente op een hypotheek van een huis met energielabel A is bij sommige partijen ook minder.

Maar ik denk niet dat je makkelijk de hypotheek aanpast...
Glashelder schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:03:
[...]

Zoals het er naar uit ziet krijg je na het afschaffen van de salderingsregeling 80% van je leveringstarief als terugleververgoeding.

Overaanbod speelt alleen een rol bij een dynamisch tarief en het lijkt er niet op dat dat op een of andere manier verplicht gaat worden. Als zonnepanelenhouder is het niet gunstig om in zo’n regeling te stappen.
Interessant, ik had het idee om het huis (en buffervat) te gebruiken als thermische batterij.

Gebaseerd op weersverwachtingen en dynamische energieprijzen alvast voorverwarmen/koelen zegmaar.

Maar voor zonnepanelen is het natuurlijk niet gunstig om een dynamisch tarief te hebben.

Wellicht dat een combinatie van opgewekt vermogen t.o.v weersverwachtingen (met vast tarief) een beter resultaat geeft met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
simonhoi schreef op zondag 10 april 2022 @ 06:53:
[...]
Bij hoge tlv is het dus juist niet interessant om naar andere electrische verduurzaming opties te kijken omdat de business case bij een prijs van 50 cent per kWh niet echt top meer is.
Tuurlijk wel!
Immers, veel mensen hebben gas en elektra op contract tegelijkertijd en bij dezelfde leverancier.
Als je 50 cent terug ontvangt voor een kWh elektra, dan kan daar best tegenover staan dat je nu dus ook circa 2,50 euro betaalt voor een kuub gas.
(waar een paar jaar geleden de prijsverhouding kWh:kuub circa 1:3 was, bijvoorbeeld 23 cent elektra en 70 cent gas, is de prijsverhouding op dit moment vaak richting 1:5. Gas is dus in verhouding véél duurder geworden dan elektriciteit)

Als je een flink deel gasverbruik kunt verminderen door de overcapaciteit elektra te gebruiken met duurzamere apparaten is ook dat dus wel zeker rendabel.
Bijvoorbeeld mijn genoemde warmtepompboiler… gebruikt maximaal 1/3 elektrische energie voor het verwarmen van water, de overige 2/3 energie wordt gratis uit de (buiten) lucht gehaald… Terwijl je voorheen dan dus 100% van de benodigde energie uit het gas zou moeten halen middels je CV ketel.

De hoge gasprijs maakt het dan juist nog steeds zeer interessant… De besparing gaat dan immer véél harder dan toen je 70 cent voor een kuub gas betaalde. (en zelfs toen was het al de moeite waard).

En nogmaals…. gas besparen is nu en in de toekomst altijd een goed idee :o
De warmtepompboiler kun je trouwens juist overdag laten werken als de zon schijnt, om direct je eigen opwek te gebruiken.. heb je daarna een hele tank met gratis opgewamd water ter beschikking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
NIMIC schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:41:
Met de stijgende prijzen van elektriciteit is de terugverdientijd nu volgens mij juist lager.
En tel daar nog de voorlopig) lage kost van een eventuele (groene) lening bij en een op hol geslagen inflatie en het is een no brainer.
Hier (Vlaanderen) is de saldering voor (nieuwe) PV-installaties al afgeschaft. En ze geven door de band genomen niet zo'n hoge terugleververgoedingen. En nog is het rendabel.
Installateurs met een goede referentie (je zal in een oververhitte markt altijd wel cowboys vinden die je wat dan ook beloven) hebben al een klantenstop ingelast. Net als sommige e-leveranciers van groene energie met een stabiele prijs in 2022 geen nieuwe klanten meer aannemen.

De vraag is dus niet of een PV-installatie rendabel is maar of je ze nog binnen een aanvaardbare tijd en tegen een goede prijs op je dak kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zelfs zonder saldering is het onder de huidige omstandigheden een no brainer.
En je betaalt maar 30 euro per maand? Nou ik betaal niets. Ik krijg er nog geld bovenop. Onbelast. _/-\o_

Je moet niet lenen dus hebt voldoende spaargeld? Als eens uitgerekend wat het rendement - na aftrek inflatie - daar van is?

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 10-04-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@BrainCrash je hoeft natuurlijk je stroom en gas niet bij dezelfde leverancier te houden... Heb je nog lang een goed gascontract, dan kun je altijd je stroom contract afkopen (kost niet extreem veel)

En zo dubbel profiteren van de markt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Je moet rekenen, niet gissen en afgaan op wat jij denkt dat iets lijkt.
20% direct verbruik is wel aan de hele lage kant. Ik verzamel al 10 jaar data met betrekking tot mijn energieverbruik.
Zonder er naar om te kijken (saldering) had ik een direct verbruik van 27%. Door wat te schuiven met verbruikers (na afstappen saldering) zat ik al aan 31%. Met een EV al boven de 50%. En nu met een thuisaccu boven de 80% zelfverbruik.
Panelen gaan bovendien +20 jaar mee. Het is dus een lange termijn investering die zich nog eens op korte termijn terugbetaalt.
Bovendien heeft het mij in staat gesteld al jaren geleden van het gas af te gaan. Die besparing dient er dus ook nog eens bijgeteld.
En in jouw geval moet je niet alleen de verlaagde e-factuur in rekening brengen maar ook nog eens de inkomsten van injectie. Toch als je het wat verstandig aanpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ruben279 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:05:
Technisch zijn er geen problemen meer.
Je mag een levensduur van 10-15 jaar verwachten (bij een uitgekiende configuratie).
Afhankelijk van je levensstijl en de configuratie kan je dus 9-10 maanden van de eigen productie rondkomen.
Je moet ook niet alleen opslaan voor 's avonds. Ook door de dag kan je dan alle zelf opgewekte stroom verbruiken. Op die 9 maanden tijd stijgt je zelfverbruik van een 30% naar dicht tegen de 100%.

Ht enige "probleem" is nog de investeringskost. Rijk ga ik er niet van worden maar ik ben al blij dat het me niet meer kost dan niets doen. En zoals eerder gesteld, niet alles in je leven moet gebaseerd zijn op zo vlug mogelijk "terugverdienen". Tenslotte rijden we ook niet allemaal met het OV of in een Dacia. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simonhoi
[...]

Je maakt nog 1 fout in je denken. Het is bijna altijd zo dat je nog wel 1 of meer panelen kan bijleggen zonder dat je een andere omvormer hoeft bijvoorbeeld en zonder dat je voorrijkosten hoeft te betalen. In jouw denken zit dus het financiële optimum bij de salderingsgrens + nog een aantal panelen. Dat heet het marginale kosten denken, verdiep je daar maar eens in dit weekend.

Verder gaat jouw beredenering ook alleen maar op bij een bepaalde verbruiks en prijzen aanname voor de komende 20 jaar.

Ik durf wel te stellen met 100% zekerheid dat mensen die nu net zoveel panelen leggen als hun verbruik is over 3 jaar heel veel spijt hebben.

En als laatste wil ik nog zeggen dat het afschaffen van de salderingsregeling er juist voor kan zorgen dat je zoveel mogelijk panelen wilt hebben zodat je op zo min mogelijk momenten voor de hoofdprijs stroom moet inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:02

Proton_

Team Welles

[...]
Nee, 30% van je verbruik, niet van de rekening :)
Let op dat je bij verbruik 0 je ca €50 per maand kado krijgt(beetje afhankelijk van je vastrecht), dankzij de vaste teruggave energiebelasting.
Dus als je nu €30 betaalt voor elektra, betaal je straks €0 met 30% eigenverbruik en een bescheiden terugleververgoeding.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alwind
[...]

In de winter helpen die panelen weer door je verbruik te dekken die je niet kan salderen in de zomer.

Alles hangt dus met de stroom prijs af. Als terugleveren 0,5 cent is maar stroom inkopen 0,80 in 2033 dan ben je nog steeds blij met de extra panelen in de minder zonnige dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Iemand toevallig een Excel sheet of website waar ik makkelijk mijn terugverdientijd van de panelen kan berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat is bijna hoofdrekenen:

Kosten installatie gedeeld door te verwachten besparing per jaar = TVT in jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:02

Proton_

Team Welles

@ds23man dat is wel bruikbaar maar ook simplisties :)
Want wat is de verwachte besparing per jaar?
Het is zinvol om te spelen met verschillende afbouwscenarios voor salderen, aparte aannames voor (verloop van) eigenverbruik (accu?), kosten afname en teruglever-vergoeding.
Ook invertervervanging en paneelveroudering zou je mee kunnen nemen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Natuurlijk is het simplisties. Maar zolang er totaal geen duidelijkheid is over toekomstige regelingen en ontwikkeling van energieprijzen, zou ik gewoon van een tvt uitgaan van een normale stroomprijs van 22 ct. Kan het uiteindelijk alleen maar meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
ds23man schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:28:
Dat is bijna hoofdrekenen:

Kosten installatie gedeeld door te verwachten besparing per jaar = TVT in jaren.
Klopt het zo dan een beetje? Mijn verbruik is ongeveer 2000 kwh per jaar, en ik ga 3500 kwh opwekken per jaar. Dus lijkt mij dat ik dan 1500 kwh per jaar kan teruggleveren a 8 cent per kwh is dus 120 EUR per jaar.

2000 (verbruik) x 0,22 = 440 EUR per jaar.

440+120=680EUR per jaar

4800 (kosten installatie):680=7 jaar. Vanaf dan dus mijn investering eruit. Klopt dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik hoef er niet voor te lenen nee, maar aangezien wij overdag aan het werk zijn en geen thuis batterij hebben, vraag ik het af of het een goede investering is aangezien saldering ook eraf word gehaald/verlaagd word. Dit is ook al zeker toch of niet?
Stroomcontract opbreken, dak vol, en een contract afsluiten bij Delta of Engie, waar je ~60 cent krijgt per terug geleverde kWh. Dan heb je dit jaar al 900 euro (3500 opwek, 2000 eigen verbruik, 1500 teruglevering) terug van de energieleverancier. Tel daarbij op dat je ook nog eens de stroom niet meer hoeft te betalen voor die 2000 kWh die je verbruikt (2000*0,24=480 euro), en je "verdient" jaarlijks 1380 euro. Houden de momenteel hoge tarieven nog een jaartje aan (en daar ziet het wel naar uit), dan heb je de helft van het systeem al binnen 2 jaar terugverdient.

En het voelt enorm lekker om temidden van alle berichtgeving omtrent hoge energiekosten iedere maand een negatief bedrag te zien staan bij de stroomleverancier ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Deze berekening heb ik vorig jaar ook gemaakt en de 7 jaar klopt met deze cijfers.

Begin dit jaar heb ik een nieuw stroom contact afgesloten met hoge teruglevering en is de berekening compleet anders geworden. Zie het teruglevering vergoeding topic.

Meer leggen kan zo betekenen dat je terugverdientijd naar iets meer dan 2 jaar gaat voor het gedeelte dat je extra plaatst bovenop het geplande. Of de hoge terug levering zolang mogelijk is weet niemand, maar dit jaar in ieder geval wel.

[ Voor 6% gewijzigd door kiddyl op 12-04-2022 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

lexxus93 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:47:
[...]

Klopt het zo dan een beetje? Mijn verbruik is ongeveer 2000 kwh per jaar, en ik ga 3500 kwh opwekken per jaar. Dus lijkt mij dat ik dan 1500 kwh per jaar kan teruggleveren a 8 cent per kwh is dus 120 EUR per jaar.

440+120=680EUR per jaar

4800 (kosten installatie):680=7 jaar. Vanaf dan dus mijn investering eruit. Klopt dit?
Ja dat klopt. Onder normale marktomstandigheden. Op dit moment zijn de stroomprijzen hoog maar ook de zonnepanelen stijgen in prijs door tekorten. In jouw geval heb je een overschot van 1500 kWh, stel dat je daar dit jaar 50ct voor kan krijgen dan heb je 630 euro inkomsten. Maar als je installatie inmiddels 500 euro extra kost schiet je daar niet zoveel mee op. Reken je zelf niet rijk en ga van een gemiddelde TVT van 6 a 7 jaar uit als je net zoveel opwekt als je jaarverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04 18:19
lexxus93 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:47:
[...]

440+120=680EUR per jaar

ik heb nu een contract van: 0,42307€/kWh.
het overschot levert mij een 0,28€/kWh op.
gas = 1,8€ per m3.
maakt voor mij de situatie zo als jij die hebt.

2000 x 0,42 = 840€
1500 x 0,28 = 420€
maakt een = 1260€

4800€ / 1260€ = , 3,8 dus 4 jaar TVT. >:)

(ik ben nu bijna over de TVT heen, heb de hele zaak al 10+ jaar (in verschillende setups.)
ik doe 6000kWh per jaar op wekken, en een flink gedeelte gaat de warmtepomp in.
dus ook gas gebruik is maar 150m3.
grof weg gaat er 2000kWh de warmtepomp in en dat levert mijn een besparing van 700m3 gas.
in geld is dat 1260€ (1,8€ per m3).
4000kWh is in geld een 1680€
dus kijk of je niet een gedeelte van je overschot kunt omzetten in warmte liefst met warmtepomp dat is 3 a 4x zo effectief.
dure prijzen van elektra en gas, ja het raakt mij ook, normaal krijg ik 100€ per jaar, nu moet ik 50€ betalen. dit over leef ik wel.)

maar ik snap ook heel goed dat je het contract dat je nu hebt niet wil open breken.
alleen die blijft niet eeuwig, dus wees voorbereid op wat kan komen. ;)
en reken je zeker ook niet rijk, een TVT van 7 jaar is best mooi.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Ik zit dus bij Greenchoice en krijg maar 8 cent per kwh teruglever vergoeding.... wat een verschil dan!

Gas is bij mij variabel. Stroom staat nog 4 jaar vast, maar dat maakt dan met de panelen niet meer uit lijkt mij?

Dus dan alsnog overstappen naar andere energie leverancier? (als ik het zo hoor geeft Delta of Engie meeste aan terugleververgoeding?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ligt er geheel aan wat je totale overschot over een jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
lexxus93 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:26:
Ik zit dus bij Greenchoice en krijg maar 8 cent per kwh teruglever vergoeding.... wat een verschil dan!

Gas is bij mij variabel. Stroom staat nog 4 jaar vast, maar dat maakt dan met de panelen niet meer uit lijkt mij?

Dus dan alsnog overstappen naar andere energie leverancier? (als ik het zo hoor geeft Delta of Engie meeste aan terugleververgoeding?)
Er komt na de afbouw ook een wet die een minimum moet bieden voor elke kWh teruglevering, dus ipv salderen krijg je € voor €. Das iets anders salderen dan kWh voor kWh maar komt op hetzelfde neer op je rekening. Je zal wellicht 10/20% minder krijgen dan kWh voor kWh maar loont alsnog, ZP op op deels zuiden en westen zullen dan iets beter voor jou zijn.

Zoals je nu al ziet verschillen de teruglevertarieven nu al enorm, 4 cent tot 60 cent zelfs.

Het is dus een combinatie van dingen die het voot jou alsnog zeer rendabel kunnen maken.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04 18:19
lexxus93 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:26:

lastig, maar reken het eens uit voor je zelf en gooi dan de berekening hier neer.
(wil het gerust doen, maar ik wil niet jouw centen uit geven, nog jouw verantwoordelijkheid dragen. ;)
kan wel checken wat je doet.)

ik dacht dat eneco nu het beste was, maar dan gaat het om de hele kleine lettertjes in het contract.
(maar ook daar zijn dingen bezig, dus durf het niet te zeggen. die kleine letters zijn heel verneukeratief)
zie ook:
Het grote terugleververgoeding topic

alleen, variabel gas, tja ga je die splitsen of ga je voor 2 leveranciers.
(2 leveranciers geeft ook bepaalde problemen, soms)

ik maak zelf zo veel mogenlijk nog op van mijn overschot door te verwarmen.
met een warmtepomp zonder zonnepanelen kom je al aardig gelijk uit.
met zonnepanelen, dan ga je lachen als de rekening binnen komt.
(ik heb nu 21€ betaald aan voorschotten, gewoon omdat ze wouden checken of ik de juiste rekening heb door gegeven. voor de rest van het jaar betaal ik nu 0€, maar ik krijg vast die 21€ nog wel terug of misschien nog meer en ja dit is elektra en gas. >:) )

ik wens je in ieder geval succes, kan lastig zijn de juiste keuze te maken.
(en niemand weet hier alles, als er te hard word geroepen, dan op passen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1