Toon posts:

1 fase/3 fase en kookplaat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Arietje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-02 20:55
Situatie: Verbouwing, nieuwe schakelkast, kookgroep met nieuwe grijze kabel en perilex van meterkast naar keuken, een 1x35A hoofdaansluiting. Een kookplaat (7350 W) op de kookgroep 2x16A.

Bij een aardige belasting van bijv. 2 pannen op vol vermogen gaat 1 van de 2 schakelaars van de kookgroep na enige tijd (na een minuut oid) omlaag en valt de plaat dus uit.

De keukenzaak ging de stekker&bedrading controleren en dat zat in orde. Nu was het volgende idee om AEG er naar te laten kijken.

Ik had een vermoeden dat er simpelweg niet genoeg vermogen zit in de aansluiting. Nu was vanmiddag Liander hier om de hoofdzekering te herzegelen. Ik had het verhaal ook eens voorgelegd en hij zegt ook dat er simpelweg niet genoeg vermogen is. Hij raad aan 3 fasen 3x25. Het idee van een kookplaat op een 1 fase is leuk, maar werkt niet in de praktijk tenzij je eromheen gaat werken met je pannen.

Nu las ik in dit topic dat een kookgroep op 3 fasen 25A niet goed is maar er wordt ook weer gezegd dat het niet anders kan?

Ik zou er graag achter komen wat ik nu moet laten doen. De man van Liander zei: 3 fasen zal Liander dan aanleggen ca € 300,-. En ik moet de hoofdschakelaar dan nog laten vervangen van 2 naar 4 polig, en dat is alles.

Is dat nu voldoende of kom ik toch in de knoei met die kookgroep. Als het zo is dat 1 kookgroep zit op 1 van de 3 fase, heeft die kookplaat dan maar 1x25A = 3.680 Watt? Dat zou dan nog minder zijn dan de huidige 1x35A (los van de andere apparaten die daar nu ook op zitten).

Beste antwoord (via Arietje op 17-05-2022 12:34)

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:12
Arietje schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:01:
Dat het een budgetmerk is wat ik heb wil ik best geloven. Maar ik ben toch benieuwd: wordt een B16A automaat geacht een halve minuut oid meer dan 16A aan te kunnen? Bijv. 19 of 20A. Ik kan daar niets over vinden.

Wat ik heb kunnen vinden is dat er bij karakteristiek B automaten sprake is van een piek van 0.4 seconden maar dat is hier niet aan de orde.
Dit klopt wel, zekering automaten hebben een uitschakelcurve. Hoe hoger de overschrijding van de limiet, hoe sneller de automaat uitschakelt tot een zeker punt.

Bron
In het rechter grafiek kan je op de onderste as de veelvouden van de aansluitwaarde zien waar de automaat in zou moeten vallen. 19-20A is 1,18-1,25 de aansluitwaarde dus dat zou een B16A zekering dus ergens tussen de 110 seconden tot meer dan een uur vol moeten houden... Een halve minuut is daarmee wel buiten de norm, wellicht dat het vervangen van de zekeringen daarmee inderdaad wel het probleem oplost.

Alle reacties

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:59

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Kookgroepen zijn een oplossing voor een probleem dat er nooit had moeten zijn ;-)

De oplossing is inderdaad overstappen naar een 3 fase aansluiting, hoofdzekering en groep naar je kookgroep...

• Arietje
Betekent het dan dat die kookgroep, de 2 schakelaars die je tegelijk naar beneden kunt drukken, dan dus ook vervangen moeten worden? Wat komt daar dan in de plaats?

En werkt de kookplaat/stekker daar dan ook mee?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-04 16:42

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

@Arietje Dit probleem is al veelvuldig hier besproken. Enig vorm van eigen onderzoek is wel gewenst.

Je moet het volgende aanpassen
- hoofdaansluiting bij netbeheerder
- hoofdschakelaar meterkast
- mogelijk herverdeling groepen om de lasten goed over de 3 fasen te verspreiden.
- 2x16A naar een 3x16 krachtstroom groep in de meterkast voor de kookplaat
- aansluiting op kookplaat nazien om hem van 2 groepen naar 3 fasen te brengen. Zie hiervoor de handleiding bij je kookplaat en de honderden topics op dit forum over het aansluiten van kookplaten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:55
Arietje schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:56:Bij een aardige belasting van bijv. 2 pannen op vol vermogen gaat 1 van de 2 schakelaars van de kookgroep na enige tijd (na een minuut oid) omlaag en valt de plaat dus uit.

De keukenzaak ging de stekker&bedrading controleren en dat zat in orde. Nu was het volgende idee om AEG er naar te laten kijken.

Ik had een vermoeden dat er simpelweg niet genoeg vermogen zit in de aansluiting. Nu was vanmiddag Liander hier om de hoofdzekering te herzegelen. Ik had het verhaal ook eens voorgelegd en hij zegt ook dat er simpelweg niet genoeg vermogen is. Hij raad aan 3 fasen 3x25. Het idee van een kookplaat op een 1 fase is leuk, maar werkt niet in de praktijk tenzij je eromheen gaat werken met je pannen.
Op een 2x16A kookgroep hoort dit gewoon niet te gebeuren. Dit klinkt eerder alsof er alsnog iets verkeerd is aangesloten / de automaat kapot is en te vroeg afschakelt.

Overstappen naar 3-fase is nogal met een kanon op een mug schieten.
Arietje schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:56:
Is dat nu voldoende of kom ik toch in de knoei met die kookgroep. Als het zo is dat 1 kookgroep zit op 1 van de 3 fase, heeft die kookplaat dan maar 1x25A = 3.680 Watt? Dat zou dan nog minder zijn dan de huidige 1x35A (los van de andere apparaten die daar nu ook op zitten).
Kleine correctie hier: 1x25A = 5750W. Maar dat is idd nog steeds te weinig voor je kookplaat.

[Voor 18% gewijzigd door OnTracK op 08-04-2022 17:17]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-02 21:09
In de specificatie van de kookplaat staat:
Aansluitwaarde (W): 7350 Netspanning (V): 220-240

Het lijkt hierdoor alsof deze niet geschikt is voor een 3-fase aansluiting.

Het lijkt mij eerder dat er iets mis is met de aansluiting in de meterkast, ik ben geen expert, maar misschien dat een aparte kookgroep zoals https://123groepenkast.nl/FornuisGroep aan te bevelen is.

[Voor 37% gewijzigd door Bergdwerg op 08-04-2022 17:17. Reden: Aanvulling kookgroep]

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Altijd de installatiehandleiding bekijken.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 02:31
Het feit dat de kookgroep uitschakelt en niet de hoofdzekering, duidt op een probleem met de kookplaat of de automaat. Dit ga je niet oplossen met een 3-fasen netaansluiting.
Nu las ik in dit topic dat een kookgroep op 3 fasen 25A niet goed is
Inderdaad. Maar op 1x35A is dat ding prima, daar is het voor bedacht.
Ik zou er graag achter komen wat ik nu moet laten doen. De man van Liander zei: 3 fasen zal Liander dan aanleggen ca € 300,-. En ik moet de hoofdschakelaar dan nog laten vervangen van 2 naar 4 polig, en dat is alles.
Ik zou beginnen met uitzoeken wat het probleem is. Kun je nagaan of het inderdaad correct is aangesloten? Foto's van de geopende groepenkast, contactdoos, stekker, kookplaat en aansluitschema maken misschien iets duidelijk.

De groepenkast aanpassen betekent een 4-polige hoofdschakelaar (2 modules extra vergeleken met de huidige), een extra 2-polige aardlekschakelaar zodat je de eindgroepen over 3 fasen kunt verdelen (2 modules extra) en als je het goed wilt doen inderdaad een 3-fasen aardlekautomaat (2 modules extra vergeleken met de kookgroep). Als je dat van plan bent zou ik adviseren om de hele kast te vervangen. Waarom laat je eigenlijk zo'n minikastje monteren met de te voorziene energietransitie in de nabije toekomst?
Inderdaad. Al is 25A 5750W.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
Bergdwerg schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:15:
In de specificatie van de kookplaat staat:
Aansluitwaarde (W): 7350 Netspanning (V): 220-240

Het lijkt hierdoor alsof deze niet geschikt is voor een 3-fase aansluiting.
Dat is hij zoals 99,99% van de kookplaten zeker wel.

Bij AEG moet je je eerder afvragen of hij geschikt is voor een kookgroep, veel AEG platen hadden tot voor kort maar 1 nulklem, dit aansluiten op een kookgroep is eigenlijk niet de bedoeling. (Maar het werkt wel en zou niet de problemen zoals in dit topic moeten geven.)

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik zie wel wat bijzonderheden in de vermogens van de pitten.

Ik weet niet precies hoe de plaat werkt, maar zoals ik het zie, kan het vermogen wel eens hoger zijn?

maar een 3 fase aansluiting gaat dit niet direct oplossen. Zit er zoals vermeld toevallig ook niet iets anders op aangesloten?

[Voor 41% gewijzigd door Rolfie op 08-04-2022 17:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:32
1x35A moet zeker genoeg zijn, een zekering gaat er niet onmiddellijk uit als je net de 35A aantikt. Je kan die redelijk lang overbelasten, ik weet uit mijn hoofd dat je een 20A automaat 1 uur met 27A kan overbelasten tot ie er uit gaat.

Ik denk dat de kookplaat niet goed aangesloten is ofwel de kookgroep defect.

Ik weet dit omdat mijn volledige woning al jaren draait op monofase 230V 20A. (met warmtepomp, inductiekookplaat, wasmachine, oven, ps4,...)
Dit zonder op te letten op gelijktijdigheid.

Je moet je dus ook niet te snel een zwaardere aansluiting laten aansmeren :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:52
3-fase gaat niks oplossen voor jouw probleem. De plaat is 7.4kW, een kookgroep ook. Dat die laatste er uit gaat, geeft aan dat er toch iets niet in de haak is in de kookplaat of de aansluiting ervan.

Ik vind een kookgroep ook een (nederlands) gedrocht, maar dat staat los van dit probleem.

Ik kan op de site zo snel geen installatieschema vinden. Kun je zien of er iets van een aansluitschema onderop de plaat zit? Vaak een sticker in de buurt van het snoer.

Upgraden naar 3-fase is een andere discussie die misschien voor toekomstbestendigheid een keer nodig zal zijn. Maar dan heb je meer nodig dan een hoofdschakelaar. De kast die je nu hebt is vol, en een 3 fase hoofdschakelaar is 2 keer zo breed als een enkelfase variant. Dus dan moet er een grotere of tweede kast komen. Ik zou dan ook een derde aardlek toevoegen zodat je belastingen kan aansluiten op alle 3 de fasen.
Maar met 4 groepen plus kookplaat kun je je afvragen of die verzwaring nu wel echt nodig is.

[Voor 11% gewijzigd door timberleek op 08-04-2022 18:05]

• Arietje
Bedankt voor de reacties, er komt snel veel waardevolle info!

De keukenzaak heeft al de bedrading van de wandcontactdoos, de stekker & de plaat zelf / schema bekeken. Met een multimeter getest of er op de juiste draden spanning zat. Hij zei het is of de plaat of de meterkast. De volgende stap was dat de garantieservice van AEG zou komen kijken, in opdracht van de keukenzaak.

Maar ik dacht met de reactie van de Liander-man al een stap verder te zijn, maar dat was zo blijkt te simpel gedacht.

In die zin terug bij af. Maar ik denk dat ik AEG er dan naar laat kijken, dan moet er wel een goede conclusie uitkomen waar het in zit. Dat kost me (als het goed is) niets.

Zelf ga ik dan ook liever (nog) niet de groepenkast in, er zit service & garantie bij zowel de keuken als de aannemer van de elektra dus probeer ik dat maar eerst.

@timberleek Het is inderdaad 1 van de 2 die omlaag gaat, dat vond ik ook vreemd. Als dit zou betekenen dat het 100% aan de meterkast zit zou dat nog goed zijn om te weten. Maar wellicht dat ook het apparaat daar ook voor kan zorgen? Ik heb dit gemeld bij zowel de keukenzaak als de aannemer (die naar de keukenzaak verwees) en voor hen was dit dus in ieder geval geen alarmbel.

@Rolfie Had ik ook gezien, als je al die vermogens bij elkaar optelt kom je uit op 15400 Watt.
Als er meerdere zones actief zijn en het
verbruikte vermogen de limiet van de
stroomtoevoer overschrijdt, verdeelt deze
functie het beschikbare vermogen tussen alle
kookzones. De kookplaat regelt de warmteinstellingen om de zekeringen van de
installatie in het huis te beschermen.
• Als de kookplaat de limiet van het
maximaal beschikbare vermogen bereikt
(zie het typeplaatje) wordt het vermogen
van de kookzones automatisch verlaagd.
• De warmte-instelling van de gekozen
kookzone heeft altijd prioriteit. Het
resterende vermogen zal tussen de
eerder geactiveerde kookzones worden
verdeeld, in omgekeerde volgorde van
selectie.
• De weergave van de warmte-instelling
van de verlaagde zones wisselt tussen de
aanvankelijk gekozen warmte-instelling en
de verlaagde warmte-instelling.
• Wacht totdat het display stopt met
knipperen of verlaag de kookstand van de
laatst geselecteerde kookzone. De
kookzones blijven werken met de
verlaagde warmte-instelling. Wijzig indien
nodig handmatig de warmte-instellingen
van de kookzones.
Dat heb ik ook al wel in werking gezien, als test 3 pannen op boost gezet, dan blijven ze niet alle 3 op boost staan, maar wordt er 1 of meer op een lagere instelling gezet. Je kunt dat dan weer overrulen. Maar ook met 1 pan is het al voorgekomen dat hij eruit klapte. Toen stond ook de wasmachine aan dus dacht ik dat dit met het totaalvermogen te maken had, maar dat verklaart dan weer niet dat de kookgroep eruit gaat (en dus inderdaad maar 1 schakelaar zelfs).

Tenzij iemand nog meer inzichten heeft wacht ik af en zal ik laten weten als ik verder ben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 11:00
Als ie er met 1 pan al uit gaat, lijkt het toch op een defect in de plaat. Ik ken geen kookplaat die op 1 pit meer dan 3,6 kW kan leveren.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Xander
hesselbeertje schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:11:
Als ie er met 1 pan al uit gaat, lijkt het toch op een defect in de plaat. Ik ken geen kookplaat die op 1 pit meer dan 3,6 kW kan leveren.
Of toch een defecte automaat...

De bedrading van de linker en rechter automaat verwisselen zou daar vlot uitsluitsel over kunnen geven. Maar ja ik snap dat @Arietje daar niet aan wil komen. Dan toch maar even het bezoek van AEG afwachten denk ik. :)

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:49

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich is het niet ongebruikelijk dat de som van de pitten over de nominale waarde van de plaat gaat. Zolang je niet het maximale gebruikt heb je dan wat extra ruimte. Ga je alle pitten gebruiken dan zal de kookplaat gewoon gaan knijpen op pitten.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Ben eens even aan het zoeken geweest naar de installatiehandleiding, die komt niet verder dan hoe groot je het gat moet zagen. Verder totaal geen specificaties te vinden over de aansluiting op het feit na dat er een kabel aanzit en als je deze vervangt er een 90 graden + kabel gebruikt moet worden. Wat is dit voor een puinzooi bij AEG....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
@ds23man Dat is standaard bij AEG, helaas. :/ Als je het aansluitschema wilt zien moet je de plaat kopen en de sticker bekijken...

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 11:00
AEG heeft wel meer puinzooi in het assortiment: "nieuwe" portal ervaringen van AEG slimme solar omvormers

Het lijkt een sticker plak - doorschuif club te zijn geworden. Perfect in vorm en functie ligt jaren achter ons...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:03
Kan niet zo zijn dat links de hoofdschakelaar is en rechts de kookgroep. Een kookgroep zijn 2 doorverbonden groepen (dmv een palletje) en laat die nu net links op de foto staan…

Lijkt me dat er hier al iets niet goed zit.

Verder hoort de kookplaat geschikt te zijn voor 2x16A en hoort deze ook op die manier aangesloten te zijn, maar als dat al gecontroleerd is zou het dat niet mogen zijn.

[Voor 27% gewijzigd door Mike_S op 08-04-2022 21:19]

• Xander
Mike_S schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:15:
Kan niet zo zijn dat links de hoofdschakelaar is en rechts de kookgroep. Een kookgroep zijn 2 doorverbonden groepen (dmv een palletje) en laat die nu net links op de foto staan…
Inderdaad, dat kan niet zo zijn. De hoofdschakelaar zit duidelijk links, de kookgroep duidelijk rechts.

En ja die zijn doorverbonden als je goed kijkt:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:50
Ik zou als eerste eens een deftig merk automaat in je kast schroeven. Abb , hager , Eaton. En dan nog eens proberen.

• -Elmer-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-03 22:13
Raar probleem!

Met 1x35A zou je kookplaats prima moeten werken, ondanks dat ik denk dat uiteindelijk de meeste huishoudens over moeten naar een 3x25A (of zelfs meer) aansluiting als we met z'n allen van de fossiele brandstof af willen (warmepompen, EV's, zonnepanelen etc.). Als je alle pitten op vol vermogen zet en de wasmachine, droger en waterkoker tegelijk aan zet klapt misschien je hoofdzekering eruit maar in de praktijk komt dit eigenlijk nooit voor en kunnen hordes gezinnen prima leven met 1x35A en een kookplaat zonder dat ooit de hoofdzekering eruit klapt.

Als ik het goed begrijp heeft de kookplaat na aanleg nooit goed gewerkt. In dat geval zou ik de aannemer of AEG erbij halen. Er is gewoon geen werkend systeem opgeleverd en dat moeten zij voor je oplossen.

Weet je wat er precies is doorgemeten door de keukenzaak? Als ik zelf de boel had aangelegd zou ik beginnen te kijken (doormeten) of het perilex contact correct is aangesloten op de kookgroep. De L1 zou verbonden moeten zijn met de ene automaat van de kookgroep de L2 met de andere (eenvoudig te testen door een voor een de automaten uit te schakelen). Als dat goed lijkt zou ik kijken wat er gebeurt met de kookplaats aangesloten en 1 automaat ingeschakeld (en daarna de andere). Ik ben niet op de hoogte van welke oplossingen fabrikanten allemaal hebben verzonnen om de stroom te verdelen over de twee fasen/groepen maar doorgaans werkt de kookplaat niet of werken maar 2 pitten als maar 1 automaat is ingeschakeld. Als alle 4 de pitten op laag vermogen werken met 1 van beide automaten ingeschakeld zou ik twijfelen of de juiste klemmen zijn aangesloten op de kookplaat. Als de kookplaat correct lijkt te zijn aangesloten zou ik de L1/N1 omwisselen met de L2/N2 (op de kookplaat of in de perilex stekker). Als dan de andere automaat eruit klapt weet je dat het aan de kookplaat ligt (het is heel onwaarschijnlijk dat beide automaten niet goed zijn). Klapt dezelfde automaat eruit, dan ligt het misschien daar aan.

#offtopic
Ik sluit me geheel aan bij de wat 'vijandige houding' van sommige Tweakers tov een kookgroep. Het is een vieze oplossing. Het aansluiten van een kookplaat waarbij de twee nuldraden niet zijn gescheiden (1 nulklem) is helemaal uit den boze. Als er namelijk met 1 van je nuldraden iets mis is, loopt er mogelijk 32A door de overgebleven draad zonder dat er een automaat uitklapt, met alle risico's van dien. Om dat te voorkomen zou je eigenlijk ook twee automaten op de neuters moeten zetten (zeg maar een kookgroep met 2x een 2-polige automaat) maar dan wordt het wel een heel erg pleister op pleister op pleister verhaal. Walgelijk.

• Arietje
De linker is inderdaad de hoofdschakelaar, heel duidelijk bij welke schakelaar het hele huis donker is :+ Wellicht niet duidelijk op de foto, maar de rechter heeft een grijs plastic waarmee je beide schakelaars tegelijk naar beneden kunt doen. Bij de aantal mensen die al naar de kast gekeken hebben dacht iedereen in eerste instantie dat links de kookgroep zou zijn. Ik denk dat ik ook komt doordat hoofdschakelaars meestal rechts geplaatst worden, naar wat ik had gelezen.

Wat ik nu nog even getest heb is eerst de linker naar beneden, proberen aan te zetten, dan weer omhoog en rechter naar beneden. Als 1 van beide naar beneden is, gaat de plaat geheel niet aan / geen teken van leven. Dus beide zijn kennelijk wel aangesloten en doen iets (het is dus fysiek wel mogelijk om met de vinger onder dat grijze plastic te gaan om ze 1 voor 1 naar beneden te zetten).

Wat gemeten is, of er spanning zit op de draden op de contactdoos van de kabel die in de keuken uitkomt, dat vergeleek hij eerst met de stekker en daarna ook nog met de plaat, op de plaat staat ook een tekening van de draden. Daarbij hadden we niet de schakelaars 1 voor 1 neergehaald, enkel beide naar beneden en weer omhoog.

Ik blijf overal vooralsnog af verder.

• Xander
@Arietje Als je nog iemand van de keukenzaak of de elektricien over de vloer krijgt, zou je kunnen vragen of ze L1 en N1 met L2 en N2 willen verwisselen. Dat maakt duidelijk of je het bij de kookplaat of bij de automaat moet zoeken en of een monteur van AEG wel zin heeft.

Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de AEG kookplaat dan in de Gacia automaat, het zou me niets verbazen als die laatste defect is. Maar dan moet je dus de elektricien laten terugkomen, niet AEG.

Misschien kan de AEG monteur dit ook wel voor je uitsluiten. Maar als het aan de automaat ligt, verwacht ik eigenlijk dat de AEG monteur er niet aan uit komt, het opgeeft en een nieuwe plaat voor je laat komen. Maar die zou dan wel eens precies hetzelfde kunnen doen...

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:30
Situatie: Verbouwing, nieuwe schakelkast, kookgroep met nieuwe grijze kabel en perilex van meterkast naar keuken, een 1x35A hoofdaansluiting. Een kookplaat (7350 W) op de kookgroep 2x16A.

Bij een aardige belasting van bijv. 2 pannen op vol vermogen gaat 1 van de 2 schakelaars van de kookgroep na enige tijd (na een minuut oid) omlaag en valt de plaat dus uit.

Nu las ik in dit topic dat een kookgroep op 3 fasen 25A niet goed is maar er wordt ook weer gezegd dat het niet anders kan?

[Afbeelding]
Dat je kookplaat uitvalt duidt vaak op te weinig koeling bij de kookplaat
Als er een automaat uitvalt komt het door teveel vermogen vragen van die automaat (kookgroep of hoofdzekering, als die beiden ingeschakeld blijven is het vrijwel altijd koeling, dus lucht toevoer onder je kookplaat)

• Arietje
@123Arjan er valt alleen 1 schakelaar uit van de 2 in de kookgroep, waardoor de plaat geheel uit gaat.

@Xander en @-Elmer- dankjewel, ik ga dit denk ik gewoon nog doorgeven aan de keukenzaak, ik vind dat zij toch wel mogen vaststellen waar het aan ligt. Het gaat dus om
L1/N1 omwisselen met de L2/N2 (op de kookplaat of in de perilex stekker)

• 123Arjan
Klinkt mij als ergens verkeerd aangesloten
Meest logische is dan bij de stekker / perilex wcd

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:23

Illusion

(the art of)

Kan je een goede foto van de meterkast maken met de kap eraf?

Longshot, maar Ik ben wel benieuwd of op de gacia automaten de L en N goed omzitten. AEG platen hebben voorzover ik weet namelijk geen dubbele nul. Dus die wordt bij een kookgroep soms ongelijk belast.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Arietje
Nou even open schroeven is gelukt. Ben benieuwd of hier iets aan te zien is

• Xander
123Arjan schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 00:13:
Klinkt mij als ergens verkeerd aangesloten
Meest logische is dan bij de stekker / perilex wcd
Illusion schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 00:18:
Longshot, maar Ik ben wel benieuwd of op de gacia automaten de L en N goed omzitten. AEG platen hebben voorzover ik weet namelijk geen dubbele nul. Dus die wordt bij een kookgroep soms ongelijk belast.
Er kan natuurlijk een hoop fout gaan bij het aansluiten van een kookplaat. ;) Maar de automaat is ook al uitgeschakeld bij gebruik van één pit schijnbaar. Dat kan ik niet verklaren door een foutieve aansluiting. Bij gebruik van 1 pit kan er überhaupt niet meer dan 16A lopen door welke draad dan ook, ook al heb je de aansluiting helemaal verprutst.

Ik hou het bij:
- Fout in de kookplaat (maakt sluiting)
of
- Automaat schakelt onterecht uit terwijl er nog lang geen 16A loopt

[Voor 7% gewijzigd door Xander op 09-04-2022 07:34]

• 123Arjan
Fase/nul verkeerd op de plaat kan ook nog omdat er bij iig 1 gedeelte van de plaat “sluiting “ (sluiting omdat de automaat uit gaat) is

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-03 20:29
Rommelige en foutieve meterkast, wat mij betreft.

Ik zie op de linker automaat 2 draden onder 1 schroef (niet toegestaan), op de 3e automaat zie ik oude en nieuwe bedrading door elkaar en ik zie habbybab installatie automaten. Mijn advies is om een nieuwe groepenkast op te hangen met genoeg groepen en van een gerenomeerd merk.

• Arietje
Nog even een update hierover. AEG was komen kijken en ik had zoals hier aangeraden de tip verteld over het omdraaien van de draden. Dat vond hij ook logisch en dat hadden we dan ook gedaan en inderdaad het probleem is daarmee verholpen en de conclusie van de monteur was dan ook dat de rechter schakelaar geen 16A aankan.

Ik dit doorgeven aan de elektricien en die was komen kijken, en hij hing meteen de meter aan de draden want die wilde dat nog wel eens zien. Test weer uitgevoerd en hoewel er 1 automaat wel uitklapt en de ander niet, komt dat niet omdat hij geen 16A aankan, maar omdat hij langdurig, seconden, halve minuut oid, dus geen piek, veel meer dan 16A vraagt. Het ging zo richting de 20A.

Waarom de ene dan wel en de andere niet, er zit wat beloop in het aantal A bóven de 16A dat de ene wel en de andere niet zou aankunnen.. ze moeten 16A aankunnen en erboven dat zal, en echt korte pieken was weer een ander verhaal.

Praktisch ben ik wel van het probleem af, want de kookplaat is opgedeeld in links en rechts, links trekt met 2 pannen hoogste stand maar iets van 6A en dan staat dat gedeelte al vol en hij schakelt ze dan ook al terug onderling. Veel trekt die in ieder geval niet en die zit dan op de automaat die er boven de 16A uitvliegt..

Blijft bij mij nu nog de vraag of het normaal is dat de kookplaat zoveel meer dan 16A vraagt (rechter gedeelte van de plaat) gedurende zo'n lange tijd.

En of het inderdaad kan kloppen dat de ene automaat boven de 16A net iets meer tolereert dan de andere?

Ik had het op de mail gezet naar AEG maar nog geen reactie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arietje
Ben gebeld door AEG, eerst de klantenservice en desgevraagd nog met de technische dienst in gesprek gegaan.

Nu kwam ik met hem er ook niet echt (naar voldoening) uit. Strekking is toch van: waarom bij de ene wel en de andere niet, en ja zo'n automaat moet ook meer dan 16A aankunnen.

Dat het een budgetmerk is wat ik heb wil ik best geloven. Maar ik ben toch benieuwd: wordt een B16A automaat geacht een halve minuut oid meer dan 16A aan te kunnen? Bijv. 19 of 20A. Ik kan daar niets over vinden.

Wat ik heb kunnen vinden is dat er bij karakteristiek B automaten sprake is van een piek van 0.4 seconden maar dat is hier niet aan de orde.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:12
Arietje schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:01:

Dit klopt wel, zekering automaten hebben een uitschakelcurve. Hoe hoger de overschrijding van de limiet, hoe sneller de automaat uitschakelt tot een zeker punt.

Bron
In het rechter grafiek kan je op de onderste as de veelvouden van de aansluitwaarde zien waar de automaat in zou moeten vallen. 19-20A is 1,18-1,25 de aansluitwaarde dus dat zou een B16A zekering dus ergens tussen de 110 seconden tot meer dan een uur vol moeten houden... Een halve minuut is daarmee wel buiten de norm, wellicht dat het vervangen van de zekeringen daarmee inderdaad wel het probleem oplost.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee