Theo schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:25:
[...]
Wat hebben Belgische huizen typisch als hoofdaansluiting? In NL is 1x35A of 3x25A de enige (logische) keuze. Zo'n beetje 100% van alle huizen in NL heeft dus zo'n aansluiting. Met een 35A enkelfase is de grootst toelaatbare automaat zo'n 20-25A; bij een 3x25A aansluiting mag een groep niet groter zijn dan 3x16A.
Een 6 mm
2 kabel zul je in NL dus niet zomaar vinden in een woning daar 16A automaten zo'n beetje de gangbare max zijn..
Door de band genomen staat in een huis bij ons monofase of 3-fase.
Als het monofase is dan is het par defaut 40A.
Als het 3 fases is (trouwens is bij ons normaal altijd 3F+N, in heel oude wijken/regio's heb je nog 3F zonder N) dan gaat het minimaal 3x20A zijn, de volgende is 3x25A en daarna is het 3 x 32A dacht ik.
De bovenstaande combi's ga je het vaakst tegenkomen nu ook regelmatiger 3x32A owv sauna's maar vooral EV's.
Ons AREI (jullie hebben NEN normen) schrijft niet voor dat als de automaat van de meterkast een bepaald iets is, dat de automaten verder stroomafwaarts sowieso lichter moeten zijn. Niet meer als normaal denk ik dan, want dan klapt de meterkast-automaat er gewoon uit als ik 3x20A heb en ik zit een uur lang 3x25A te trekken op draden van 4mm² en bijhorende automaat van 25A.
Ons AREI is ook simpel:
Ieder huis MOET een 300mA aardlek hebben, ook al steek je er een 30mA onmiddellijk achter, 300mA is ALTIJD verplicht.
Vochtige ruimtes op 30mA aardlek
Stopcontacten moeten voorzien zijn van 2.5mm² draad (wij noemen dat ook 2.5 carré)
2.5 carré moet beschermd worden door 20A automaten
Verlichtingskringen zijn doorgaans 1.6 carré en moeten afgezekerd worden met een 16A automaat
Gemengde kringen moeten 2.5 carré zijn en dus bijgevolg 20A automaat hebben.
Stopcontact kringen mogen maximum 8 "elektriciteitspunten" afzekeren. Dat wil zeggen dat je 8 fysiek gescheiden punten in je huis mag afzekeren met een 20A automaat, maar niets verbiedt om per punt een dubbel stopcontact of zelfs een triple of een quad te zetten. Voorbeeld: je kan prima in een muur om de meter 8x een "punt" voorzien en per punt mag je er zoveel stopcontacten op zetten als je in één logisch punt kan groeperen
(bij Niko is dat denk ik maximum 5 ofzo)
Wij redeneren redelijk eenvoudig: een automaat dient om een draadsectie te beschermen tegen overbelasting en die twee zijn gerelateerd aan elkaar. Dus ik heb hier bv. tussen mijn tuinberging en mijn woning een 10mm² kabel liggen, in mijn tuinhuis zeker ik dus af op 32A, want dat is de draad die ik ga belasten. Maar mijn automaat van mijn meterkast is maar 20A... Dat is heus niet zo gek want stel nu dat ik voor mijn tuinberging ook een 3x20A daar gebruikt en ik nu mijn meterkast-automaat wil laten verzwaren omdat ik niet toekom met die van 3x20A moet ik opnieuw een keuring laten uitvoeren omdat ik ook de automaat in het tuinhuis moet vervangen omdat ik daar meer stroom wil gaan gebruiken.
In principe zou ik een 40A automaat moeten steken om een 10mm te beschermen, maar het mag altijd en minder en in Belgie is het echt absurd hoog als je meer dan 3x32A zou steken omdat je dan een studie moet laten uitvoeren, dus het meest gekke is zo wel 32A wat je er door sleurt, dit even terzijde).
Nog een stapje verder?
Het gebruik van zwaardere automaten in je eigen installatie dan de meter-automaat is met de komst van PV installaties nog "normaler" of meer te begrijpen, stel:
Ik heb een meterautomaat van 3x20A en een 3-fase omvormer. De 3 fase omvormer zit op een aparte automaat van 20A want hij kan niet meer dan dat op de draden zetten, de omvormer zit achter de meter. Maar als we nu even goed kijken is er dus een set van draden (namelijk die tussen de meter-automaat en de de PV-automaat) waar ik in theorie en in de praktijk kan van aftakken en zonder probleem 40A op kan trekken als het zonnetje goed schijnt. Dat kan niet de bedoeling zijn want mijn draden van 6 mm² mogen maximum 32A. Dus dan wordt er een 32A automaat voorzien...
[
Voor 13% gewijzigd door
HyperBart op 21-09-2019 21:12
]