Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Krachtstroom of kookgroep in nieuwbouw?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tom213
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13-10 20:18
Ik zit al enige tijd op het forum, en lees het altijd met groot plezier. Nu heb ik toch echt zelf een vraag waar ik graag meer over te weten wil komen.

Wij gaan over 2 jaar verhuizen naar onze nieuwbouwwoning. Hier hebben we voor de perilex aansluiting in de keuken een keuze:
2x230v (7360 watt)
3x400v (11.000 watt)

De woning wordt opgeleverd met een 3x25a aansluiting in de meterkast.

De meerprijs voor de zwaardere aansluiting betreft € 76. Meer is beter, zou ik zeggen :). Maar zijn er andere kosten die ik over het hoofd zie ? Netbeheerkosten lijken mij niet te veranderen.

Reuze bedankt allemaal!

Beste antwoord (via Tom213 op 22-09-2019 20:05)

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Nu online
In jouw geval veranderen de netkosten niet. Maar als het echt om je huisaansluiting gaat dan verkijken mensen zich er snel op. Voorbeeld (kosten per jaar incl btw):

1-fase: 1x10A
€ 101,98
1-fase: 1x25A, 1x30A, 1x35A en 1x40A
€ 252,40
3-fase: 3x25A
€ 252,40
3-fase: 3x35A
€ 949,24
3-fase: 3x50A
€ 1.378,96

Alle reacties

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
Altijd kiezen voor de 3x25A, met een krachtstroomgroep voor je inductie. Op een fase van 25A een kookgroep van 2x16A is niet handig. En je beperkt jezelf in de kookplaat qua vermogen en merken en types.

We zoeken freelance frontenders. Interesse? Stuur me een berichtje!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:23
Bij zo'n geringe meerprijs meteen doen. Zelfs al zou je maar een 7kw kookplaat aanschaffen, dan heb je toch al meteen een spreiding over je fases.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 04:08
Bij 3x25A horen ze eigenlijk sowieso een krachtstroomgroep voor het kooktoestel te gebruiken... maarja, ze willen er natuurlijk weer geld voor zien.

Hoe lossen het precies op? Als je er een 3-fase aardlekautomaat voor krijgt; ach, best redelijk.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:19

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

2x230V op een 3x25A aansluiting zou verboden moeten worden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Nu online
In jouw geval veranderen de netkosten niet. Maar als het echt om je huisaansluiting gaat dan verkijken mensen zich er snel op. Voorbeeld (kosten per jaar incl btw):

€ 101,98
€ 252,40
€ 252,40
€ 949,24
€ 1.378,96

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 07:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

Señor Sjon schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 00:04:
Waarom? Heb dat thuis ook. Linkerpitten op L1, rechterpitten op L2. Mijn inductieplaat kan volgens mij geeneens met 3fase “krachtstroom” overweg..

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 00:17:
[...]

Waarom? Heb dat thuis ook. Linkerpitten op L1, rechterpitten op L2. Mijn inductieplaat kan volgens mij geeneens met 3fase “krachtstroom” overweg..
Omdat je dan kans hebt de hoofdzekering eruit te blazen. Een eenfase-aansluiting is meestal 1x35A. Yes, dat is ongeveer 8kW. Een beetje kookplaat haalt dat wel. Als je dan tegelijk ergens anders in je huis nog een flinke verbruiker aanzet (wasmachine, oven, vaatwasser) dan gaat je hoofdstop eruit en kun je het energiebedrijf laten komen om dat weer te fixen.

Als je toch al een driefasenaansluiting hebt, dan is het een kleine moeite om daar een driefasen-kookgroep mee te maken, dan kun je het vermogen van de kookplaat verdelen over de fasen en blijft je hoofdstop heel.

Veel mensen halen fasen en groepen door elkaar. Zelfs in advertenties van kookplaten staat soms 'aansluiting op 2 fasen'. Dat bestaat helemaal niet. Ze bedoelen dat je 2 gekoppelde groepen gebruikt ('kookgroep'), maar die groepen zitten wel beide op dezelfde fase en het verbruik daarvan telt dus gewoon op, al die amperes moeten tenslotte door dezelfde hoofdstop. Bij een 3-fasenaansluiting heb je 3 hoofdstoppen (voor elke fase 1).

PhilipsFan wijzigde deze reactie 21-09-2019 00:39 (20%)

• kabeltjekabel
Divak schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 00:17:

€ 101,98
€ 252,40
€ 252,40
€ 949,24
€ 1.378,96
Ja, ofwel altijd 252 euri. 1x10A heb je geen fluit aan en 3x35A is duurder dan een slimme lader :+
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 00:17:
[...]

Kookgroep (2x16) is voor 1-fase.

Je plaat kan er prima mee overweg. Alleen hij gebruik de derde fase niet.
PhilipsFan schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 00:35:
[...]

Omdat je dan kans hebt de hoofdzekering eruit te blazen. Een eenfase-aansluiting is meestal 1x35A. Yes, dat is ongeveer 8kW. Een beetje kookplaat haalt dat wel. Als je dan tegelijk ergens anders in je huis nog een flinke verbruiker aanzet (wasmachine, oven, vaatwasser) dan gaat je hoofdstop eruit en kun je het energiebedrijf laten komen om dat weer te fixen.

Als je toch al een driefasenaansluiting hebt, dan is het een kleine moeite om daar een driefasen-kookgroep mee te maken, dan kun je het vermogen van de kookplaat verdelen over de fasen en blijft je hoofdstop heel.

Veel mensen halen fasen en groepen door elkaar. Zelfs in advertenties van kookplaten staat soms 'aansluiting op 2 fasen'. Dat bestaat helemaal niet. Ze bedoelen dat je 2 gekoppelde groepen gebruikt ('kookgroep'), maar die groepen zitten wel beide op dezelfde fase en het verbruik daarvan telt dus gewoon op, al die amperes moeten tenslotte door dezelfde hoofdstop. Bij een 3-fasenaansluiting heb je 3 hoofdstoppen (voor elke fase 1).
De AEG en Ikea platen moeten toch echt op twee verschillende fasen :+

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 07:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

PhilipsFan schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 00:35:
[...]

Ik heb zo’n kookgroep, 3 groepen - 1 per fase, elk afgezekerd op 16A, en maar 2 aangesloten op de perilex omdat kookplaat L1 en L2 aansluiting heeft. Dat is dan toch geen enkel issue? Praten we nu langs elkaar heen? Of betekent de term “2x230V” altijd dat dit op 1 enkele fase zit? Heb ik dan een krachtstroomgroep? Lijkt me namelijk niet dat ie gebruik maakt van 400V.

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 02:19:
[...]

Ik heb zo’n kookgroep, 3 groepen - 1 per fase, elk afgezekerd op 16A, en maar 2 aangesloten op de perilex omdat kookplaat L1 en L2 aansluiting heeft. Dat is dan toch geen enkel issue? Praten we nu langs elkaar heen? Of betekent de term “2x230V” altijd dat dit op 1 enkele fase zit? Heb ik dan een krachtstroomgroep? Lijkt me namelijk niet dat ie gebruik maakt van 400V.
Ik geloof dat het allebei kan. Er zijn kookplaten die weliswaar 3-fasig kunnen worden aangesloten, maar slechts 2 fasen gebruiken omdat ze niet meer vermogen nodig hebben.

Maar bij de meeste installaties is het een soort noodgreep om zonder 3-fasenaansluiting toch voldoende power voor een kookplaat te kunnen krijgen. Het aanleggen van een 3-fasenaansluiting moet namelijk door het energiebedrijf gebeuren en dat is niet goedkoop. Dus vaak kiezen mensen ervoor om dan maar een kookgroep te plaatsen en noemen dat dan 2-fasen, maar dit is gewoon 1-fase verdeeld over 2 groepen. Hierbij heb je het nadeel dat je hoofdzekering al serieus belast wordt door die kookgroep. Daarom is de eerste methode (3-fasenaansluiting) altijd aan te bevelen, zeker als die toch al in de woning aanwezig is.

Beide methodes worden door elkaar gebruikt op een perilex stekker, dus als je een kookplaat meeneemt naar een nieuw huis waar ook een perilex zit, dan moet je eerst goed kijken of dit compatible is, anders heb je kans dat je je kookplaat opblaast. Hier staat meer uitleg.

• kabeltjekabel
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 02:19:
[...]

"Kookgroep" / "2x16A" / "2x230V" is gewoon een gedrocht om op kleine 1-fase aansluiting met 7 kW te kunnen koken. Andere landen gebruiken 32A groep op veel grotere aansluiting, of 3-fase.

• Delakhan
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 14-10 18:24
Ik heb een 3 x 25A hoofdaansluiting.
Mijn kookplaat heeft 5 klemmen:
L1, N, L2, N, Aarde

Hoe wil je hier een 3 fase groep op aansluiten...? Moet ik dan de Nul van 2 klemmen maar doorverbinden en de fase 3 los laten liggen... lijkt me niet gewenst!

Er lag wel een 3 fase groep naar de keuken. Ik heb toch maar een kookgroep geïnstalleerd. Achter 3 fase aardlekschakelaar verdeeld over 2 fase. Is niks meer dan 2 x 230V groepen welke tegelijk uitspringen.

Qua vermogen en faseverdeling idd een gedrocht maar ik heb er bij de aanschaf van de kookplaat niet op gelet en heb er maar mee te dealen.

Maar om de vraag te beantwoorden, 3 x 25A aansluiting heeft mijn voorkeur en is voor een normale woning voldoende. Liefst dan ook een 3-fase groep naar de keuken en er bij de keuze van de kookplaat beter op letten dan ik...

• Tom213
Divak schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 00:17:

€ 101,98
€ 252,40
€ 252,40
€ 949,24
€ 1.378,96
Dit is wat ik dacht, maar ik wilde het even zeker weten. Bedankt voor de info!

• Tom213
Señor Sjon schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 00:04:
Ik ben net te weinig onderlegd hierin. Waarom zou dit verboden ,moeten worden?

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

PhilipsFan schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 02:41:
[...]

Ik geloof dat het allebei kan. Er zijn kookplaten die weliswaar 3-fasig kunnen worden aangesloten, maar slechts 2 fasen gebruiken omdat ze niet meer vermogen nodig hebben.
Dat het kan houdt niet in dat het mag!!.

Een driefase aansluiting heeft L1, L2, L3 en nul. Elke ader mag voor maximaal 16A belast worden en is daarom ook met een 2.5 mm2 ader aangelegd. Als je een echte driefase kookplaat gebruikt zal deze z'n vermogen van de drie fases halen en zal de stroom door L1, L2 en L3 ongeveer gelijk zij. De stroom door nul is ook ongeveer nul ampère.

Heb je een kookgroep aansluiting dan heb je tweemaal een L en tweemaal een N. De kookplaat trekt dan max 16 A per ader van de L waarbij de stroom via de N weer terug loopt. Ofwel; door iedere ader stroom max 16A.

Heb je een krachtstroomaansluting, en je sluit je tweefase fornuis aan op L1, L2 en N dan stroomt er door L1 en L2 elk max 16A, maar door N stroomt 32 A max. En dat mag niet!

Heb je dus een krachtstroomaansluiting; sluit daar enkel een driefase fornuis op aan. Heb je een zogenaamde kookgroep (2 x 16A, soms van twee fases afkomstig), sluit daar enkel een 2x16A kookplaat op aan.
Technisch zou het kunnen, maar sluit nooit, maar dan ook echt nooit! een 2-fase 2x16A kookplaat aan op een krachtgroep; dan overbelast je de nulader enorm.

De warmte ontwikkeling (en de mate van overbelasting) hangt samen met het kwadraat van de stroom. Dus als je 32A door een 16A ader laat lopen dan heb je de ader niet tweemaal zo zwaar belast, maar viermaal zo zwaar belast als waar deze op gedimensionerd en goedgekeurd is.

Een tweefase fornuis op een driesfase aansluiting aansluiten is bijna het equivalent van in drievoud schriftelijk een verzoek voor problemen indienen. :P

Theo wijzigde deze reactie 21-09-2019 14:08 (12%)

7400 Wp op het dak

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-10 17:58
1x25A is eigenlijk een jaren 60 standaard, 1x 35A is normaal. Maar ik heb zelf pas geleden het ook om laten zetten naar 3x25 en ook mijn oven/inductie plaat op 3 fasen gezet.

Het grote adblocking topic

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:23
Theo schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 14:03:
[...]
Technisch zou het kunnen, maar sluit nooit, maar dan ook echt nooit! een 2-fase 2x16A kookplaat aan op een krachtgroep; dan overbelast je de nulader enorm.
Dit is echt onzin, door de 120 graden faseverschuiving tussen de verschillende fases is er geen overlap, de hoogste stroom door de nul is hetzelfde als de stroom door de zwaarst belaste fase.

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Sorry, maar dit is onzin. Als dat het geval was dan waren er ook al lang regels die spec'ten dat de draadsectie voor de nul-geleider die stroomsterktes aan kon.

Hier staat het mooi uitgelegd, kwestie dat je er ook wat van opsteekt ;) :(:)
http://www.sitecsolutions.be/nulleider.html

Ik heb hier ook een inductieplaat en die is effectief aan te sluiten met N L1 L2. Die kookplaat kan ook via samenzetten L1 en L2 op een mono-fase aansluiting gezet worden en dan moet er niet "gefoeteld" valsgespeeld worden met wat jullie in NL "groepen" noemen (wij noemen dat gewoon zekeringen/automaten) door een fase van het net via 2 zekeringen "op te splitsen". De kabel van mijn inductieplaat zit bij mij op een automaat die alle drie de fasen beveiligt en ik gebruik er dus maar 2 van op het eind van de kabel, niks mis mee. L3 is bij mij afgedopt.

Op de linkertekening zie je dus hoe jullie het in NL doen, simpel gezegd leggen nemen jullie de kabel die uit jullie hoofdautomaat komt, takken jullie 2 keer van de fase af en 2 keer van de nul, laten jullie die door 2 aparte automaten/zekeringen/groepen gaan en sluiten jullie dan aan. Ik heb het zoals op de tweede tekening.

En zoals mede-tweakers hierboven al aangeven: neem een 3-fasige aansluiting, desnoods de lichtste, dan kan je ten minste later ook 3-fasig een elektrische wagen opladen (ok je moet dan je hoofdzekering wat in de gaten houden en niet tegelijk laden, je inductievuur aan, je warmtepomp vol open en je ovens op max zetten) het geeft je alleen maar meer mogelijkheden.

Trouwens, Perilex, is dat niet dat gedrocht wat jullie er uit willen? Ik dacht dat die niet zo uitblonken in duurzaamheid/stevigheid? Mijn inductieplaat hangt rechtstreeks op de 4mm² die uit de vloer komt onder mijn keukeneiland.
Ik werk dan persoonlijk liever met GEEN stekker (zoals ik heb gedaan, rechtstreeks doorverbinden) of met een wat wij in Vlaanderen "nen drijfkrachtstekker" noemen, ook wel gekend onder IEC 60309.

HyperBart wijzigde deze reactie 21-09-2019 14:42 (80%)

Vandaag even niets

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 15-10 19:47
Theo schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 14:03:
[...]

Heb je een krachtstroomaansluting, en je sluit je tweefase fornuis aan op L1, L2 en N dan stroomt er door L1 en L2 elk max 16A, maar door N stroomt 32 A max. En dat mag niet!
Dat klopt niet helemaal: de stroom op L1 en L2 (en L3) loopt 120graden uit elkaar, dus ook al trek je op L1 en L2 16A, de stroom door N zal nooit boven de 16A komen.
Bij een kookgroep van 2x16A op dezelfde fase kan je wel 32A door N krijgen en daarom moet je in zo'n situatie wel rekening houden met 32A door N.

• Theo
  • Nu online

Theo

moederbord

Nielson schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 14:12:
[...]
Dit is echt onzin, door de 120 graden faseverschuiving tussen de verschillende fases is er geen overlap, de hoogste stroom door de nul is hetzelfde als de stroom door de zwaarst belaste fase.
Correct! Als je twee fases hebt waarbij je op elke fase een stroom trekt van 16A ten opzichte van nul dan is de nulstroom idd 16 maal wortel 3, en niet maal 2. Hierin heb je idd compleet gelijk. De nulstroom is daarentegen nog steeds veel meer dan 16 A, en zal dus rond de 25-30A zitten. Nog steeds veel te veel voor een 16A gedimensioneerde aansluiting.

7400 Wp op het dak

• Delakhan
Het klopt idd dat door de 120° fasedraaing je de 2 x 16A stromen niet bij elkaar mag optellen tenzij uit dezelfde fase.

Wat mij vnl. stuit is dat je 2 Nul klemmen moet doorverbinden en vervolgens met 1 draad naar de meterkast brengt. Mocht deze draad losraken en de brug intact blijven. Komt er 400Vac over de 2 pitdelen te staan. Dit is m.i. een ongewenste situatie. Hierdoor word de spanning pet pitdeel te laag.

Bij toepassing kookgroep wordt bij een losse verbinding de stroomkring ook echt onderbroken.

TS heeft het over een 3 x 25A hoofdaansluiting en vraagt advies over aansluiting naar keuken tbv kookinrichting

• HyperBart
  • Nu online

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Delakhan schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 14:51:
Het klopt idd dat door de 120° fasedraaing je de 2 x 16A stromen niet bij elkaar mag optellen tenzij uit dezelfde fase.

Wat mij vnl. stuit is dat je 2 Nul klemmen moet doorverbinden en vervolgens met 1 draad naar de meterkast brengt. Mocht deze draad losraken en de brug intact blijven. Komt er 400Vac over de 2 pitdelen te staan. Dit is m.i. een ongewenste situatie. Hierdoor word de spanning pet pitdeel te laag.
Inderdaad, daarom is bij mij er slechts één fysieke verbinding voor de NUL gebruikt, ik gebruik dus geen 2 blauwe draden, maar maar ééntje en zoals ik eerder al aangaf zit die NUL draad op een automaat/groep die de NUL en de L1 L2 en L3 beveiligt. Dat is de meest veilige situatie en in het geval van de @Tom213 zou ik dus ook gewoon een 3-fasige aansluiting van de netbeheerder vragen en voor het inductievuur dus een automaat/groep voor 3 fasen laten steken. Hierop kan dan OF het Perilex/IEC stopcontact en daarop het vuur OF rechtstreeks het vuur waarbij @TS slechts 2 fasen aansluit en de L3 afdopt.

HyperBart wijzigde deze reactie 21-09-2019 15:02 (10%)

Vandaag even niets

• Delakhan
Mooi dat iedereen een 3 fase kookleiding adviseer maar er vragen zijn omtrent de toepassing... gelukkig nieuwbouw dus TS kan voor 3fase kooktoestel kiezen.
HyperBart schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 14:55:
[...]

Inderdaad, daarom is bij mij er slechts één fysieke verbinding voor de NUL gebruikt, ik gebruik dus geen 2 blauwe draden, maar maar ééntje en zoals ik eerder al aangaf zit die NUL draad op een automaat/groep die de NUL en de L1 L2 en L3 beveiligt. Dat is de meest veilige situatie en in het geval van de @Tom213 zou ik dus ook gewoon een 3-fasige aansluiting van de netbeheerder vragen en voor het inductievuur dus een automaat/groep voor 3 fasen laten steken:

[Afbeelding]
De vraag is heeft jou kooktoestel 1 of 2 aparte nulklemmen. Bij mij zijn de 2 pitdelen geheel galvanische gescheiden en zou zonder brug maar voor de helft werken.

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Theo schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 14:44:
[...]

Correct! Als je twee fases hebt waarbij je op elke fase een stroom trekt van 16A ten opzichte van nul dan is de nulstroom idd 16 maal wortel 3, en niet maal 2. Hierin heb je idd compleet gelijk. De nulstroom is daarentegen nog steeds veel meer dan 16 A, en zal dus rond de 25-30A zitten. Nog steeds veel te veel voor een 16A gedimensioneerde aansluiting.
Jij moet terug naat school, sorry.

die wortel 3 gaat over de spaning tussen 2 fases en de spanning van fase naar nul. en heef niets te maken met optellen van nulstromen
edit:
maar je boft ,,, ik kreeeg net een like op een post waarvan ik te lui was om naar te zoeken
Fish schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:38:
[...]

En dat is lulkoek. als het dezelfde fase dubbel is raakt de nul idd ovebelast. Als deze een verschuiving hebben van 120graden (waar we het over hebben bij 2-fasen), zal hij niet de stroom van een van beide fases overschrijden ...
Ik zal het toelichten met een tekening die ik eerder op got heb gemaakt

De (waarden) van de stromen komen uit een ander topic

[...]

als startwikkeling of als capacitieve weerstand, ja.
Je haalt veel meer vermogen uit je driefasemotor als je deze proper aansluit.
http://gotfish.nl.eu.org/stroom%20optellen.jpg

Fish wijzigde deze reactie 21-09-2019 15:34 (41%)

Iperf

• BrtH
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 00:02
Als aanvulling op de tekening van @Fish, je kan dit ook makkelijk algebraïsch laten zien met een phasorberekening.

Als de twee stromen 120 graden verschoven zijn, en we '<' even als phasorteken gebruiken, ziet dat er zo uit: 16<0 + 16<120 = 16 + (-8 + 8sqrt(3) j) = 8 + 8sqrt(3) j = 16<60. Het resultaat is dus dat de stroom door de nulader ook 16 A is, alleen is het verschoven in fase.

• indigo79
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:13
Het kan aan mijn Belgenverstand liggen, maar ik begrijp dat kookgroepconcept niet. Als wij (in België) meer dan 16A willen gebruiken, gebruiken we gewoon een dikkere kabel en een zwaardere zekering. Indien automatische zekeringen gebruikt worden: 20A voor 2,5mm², 25A voor 4mm², 32A voor 6mm² en zo verder (tot 100A voor 35mm², niet dat ik dat al ooit in een residentiële installatie ben tegengekomen). Voor de volledigheid: indien smeltveiligheden gebruikt worden, moet de zekering voor dezelfde draaddikte een klasse lager.

In een enkelfasige installatie is een keuken hier typisch voorzien van een 3G6 (3x6mm²) kabel met automatische zekering voor de kookplaat. In een driefasige installatie typisch van een 5G6 kabel (5x6mm²), zodat je achteraf nog vrij kan kiezen wat voor kookplaat je installeert.

Ik kan me nog voorstellen dat zo'n kookgroep als lapmiddel gebruikt wordt in een oude installatie die niet op dergelijke vermogens voorzien is (een 2.5mm² kabel is makkelijker achteraf te trekken dan een 4mm² kabel), maar ik begrijp niet dat dat in nieuwe installaties zelfs maar overwogen wordt.

• Theo
  • Nu online

Theo

moederbord

indigo79 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 18:14:
Het kan aan mijn Belgenverstand liggen, maar ik begrijp dat kookgroepconcept niet. Als wij (in België) meer dan 16A willen gebruiken, gebruiken we gewoon een dikkere kabel en een zwaardere zekering. Indien automatische zekeringen gebruikt worden: 20A voor 2,5mm², 25A voor 4mm², 32A voor 6mm² en zo verder (tot 100A voor 35mm², niet dat ik dat al ooit in een residentiële installatie ben tegengekomen). Voor de volledigheid: indien smeltveiligheden gebruikt worden, moet de zekering voor dezelfde draaddikte een klasse lager.

In een enkelfasige installatie is een keuken hier typisch voorzien van een 3G6 (3x6mm²) kabel met automatische zekering voor de kookplaat. In een driefasige installatie typisch van een 5G6 kabel (5x6mm²), zodat je achteraf nog vrij kan kiezen wat voor kookplaat je installeert.

Ik kan me nog voorstellen dat zo'n kookgroep als lapmiddel gebruikt wordt in een oude installatie die niet op dergelijke vermogens voorzien is (een 2.5mm² kabel is makkelijker achteraf te trekken dan een 4mm² kabel), maar ik begrijp niet dat dat in nieuwe installaties zelfs maar overwogen wordt.
Wat hebben Belgische huizen typisch als hoofdaansluiting? In NL is 1x35A of 3x25A de enige (logische) keuze. Zo'n beetje 100% van alle huizen in NL heeft dus zo'n aansluiting. Met een 35A enkelfase is de grootst toelaatbare automaat zo'n 20-25A; bij een 3x25A aansluiting mag een groep niet groter zijn dan 3x16A.
Een 6 mm2 kabel zul je in NL dus niet zomaar vinden in een woning daar 16A automaten zo'n beetje de gangbare max zijn..

7400 Wp op het dak

• HyperBart
  • Nu online

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Theo schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:25:
[...]

Wat hebben Belgische huizen typisch als hoofdaansluiting? In NL is 1x35A of 3x25A de enige (logische) keuze. Zo'n beetje 100% van alle huizen in NL heeft dus zo'n aansluiting. Met een 35A enkelfase is de grootst toelaatbare automaat zo'n 20-25A; bij een 3x25A aansluiting mag een groep niet groter zijn dan 3x16A.
Een 6 mm2 kabel zul je in NL dus niet zomaar vinden in een woning daar 16A automaten zo'n beetje de gangbare max zijn..
Door de band genomen staat in een huis bij ons monofase of 3-fase.
Als het monofase is dan is het par defaut 40A.
Als het 3 fases is (trouwens is bij ons normaal altijd 3F+N, in heel oude wijken/regio's heb je nog 3F zonder N) dan gaat het minimaal 3x20A zijn, de volgende is 3x25A en daarna is het 3 x 32A dacht ik.

De bovenstaande combi's ga je het vaakst tegenkomen nu ook regelmatiger 3x32A owv sauna's maar vooral EV's.

Ons AREI (jullie hebben NEN normen) schrijft niet voor dat als de automaat van de meterkast een bepaald iets is, dat de automaten verder stroomafwaarts sowieso lichter moeten zijn. Niet meer als normaal denk ik dan, want dan klapt de meterkast-automaat er gewoon uit als ik 3x20A heb en ik zit een uur lang 3x25A te trekken op draden van 4mm² en bijhorende automaat van 25A.

Ons AREI is ook simpel:

Ieder huis MOET een 300mA aardlek hebben, ook al steek je er een 30mA onmiddellijk achter, 300mA is ALTIJD verplicht.
Vochtige ruimtes op 30mA aardlek
Stopcontacten moeten voorzien zijn van 2.5mm² draad (wij noemen dat ook 2.5 carré)
2.5 carré moet beschermd worden door 20A automaten
Verlichtingskringen zijn doorgaans 1.6 carré en moeten afgezekerd worden met een 16A automaat
Gemengde kringen moeten 2.5 carré zijn en dus bijgevolg 20A automaat hebben.
Stopcontact kringen mogen maximum 8 "elektriciteitspunten" afzekeren. Dat wil zeggen dat je 8 fysiek gescheiden punten in je huis mag afzekeren met een 20A automaat, maar niets verbiedt om per punt een dubbel stopcontact of zelfs een triple of een quad te zetten. Voorbeeld: je kan prima in een muur om de meter 8x een "punt" voorzien en per punt mag je er zoveel stopcontacten op zetten als je in één logisch punt kan groeperen (bij Niko is dat denk ik maximum 5 ofzo)

Wij redeneren redelijk eenvoudig: een automaat dient om een draadsectie te beschermen tegen overbelasting en die twee zijn gerelateerd aan elkaar. Dus ik heb hier bv. tussen mijn tuinberging en mijn woning een 10mm² kabel liggen, in mijn tuinhuis zeker ik dus af op 32A, want dat is de draad die ik ga belasten. Maar mijn automaat van mijn meterkast is maar 20A... Dat is heus niet zo gek want stel nu dat ik voor mijn tuinberging ook een 3x20A daar gebruikt en ik nu mijn meterkast-automaat wil laten verzwaren omdat ik niet toekom met die van 3x20A moet ik opnieuw een keuring laten uitvoeren omdat ik ook de automaat in het tuinhuis moet vervangen omdat ik daar meer stroom wil gaan gebruiken.

In principe zou ik een 40A automaat moeten steken om een 10mm te beschermen, maar het mag altijd en minder en in Belgie is het echt absurd hoog als je meer dan 3x32A zou steken omdat je dan een studie moet laten uitvoeren, dus het meest gekke is zo wel 32A wat je er door sleurt, dit even terzijde).

Nog een stapje verder?
Het gebruik van zwaardere automaten in je eigen installatie dan de meter-automaat is met de komst van PV installaties nog "normaler" of meer te begrijpen, stel:

Ik heb een meterautomaat van 3x20A en een 3-fase omvormer. De 3 fase omvormer zit op een aparte automaat van 20A want hij kan niet meer dan dat op de draden zetten, de omvormer zit achter de meter. Maar als we nu even goed kijken is er dus een set van draden (namelijk die tussen de meter-automaat en de de PV-automaat) waar ik in theorie en in de praktijk kan van aftakken en zonder probleem 40A op kan trekken als het zonnetje goed schijnt. Dat kan niet de bedoeling zijn want mijn draden van 6 mm² mogen maximum 32A. Dus dan wordt er een 32A automaat voorzien...

HyperBart wijzigde deze reactie 21-09-2019 21:12 (13%)

Vandaag even niets

• kabeltjekabel
Theo schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:25:
[...]

Mooi ook hoeveel onzin je op de vorige pagina schrijft en dan gewoon overgaat tot de orde van de dag in plaats van even toe te geven dat je er keihard naast zat.
HyperBart schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:50:

Ik heb een meterautomaat van 3x20A en een 3-fase omvormer. De 3 fase omvormer zit op een aparte automaat van 20A want hij kan niet meer dan dat op de draden zetten, de omvormer zit achter de meter. Maar als we nu even goed kijken is er dus een set van draden (namelijk die tussen de meter-automaat en de de PV-automaat) waar ik in theorie en in de praktijk kan van aftakken en zonder probleem 40A op kan trekken als het zonnetje goed schijnt. Dat kan niet de bedoeling zijn want mijn draden van 6 mm² mogen maximum 32A. Dus dan wordt er een 32A automaat voorzien...
Nederlandse norm schrijft voor dat je ook maatregelen moet nemen die overbelasting van railsysteem tegen gaan door PV invoeding. Makkelijkste is dan alle verbruikers achter C40 te zetten.

Voordeel van het Nederlands systeem is dat alles gewoon met 2,5mm2 gaat. (oke, 1,5mm voor de schakeldraad naar de lamp). Je hoeft dus geen 4mm2 en 6mm2 in elk weer drie tot vijf kleuren mee te nemen in de klusbus.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 21-09-2019 22:23 (43%)

• HyperBart
  • Nu online

HyperBart

Huge Ego, Sorry

@Tom213 als je vraag voldoende beantwoord is kan je het gewenste antwoord als juist markeren en dan kunnen we hier afsluiten, want we gaan al een tijdje (heel interessant) offtopic. Of nog vragen...
kabeltjekabel schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 21:18:

Nederlandse norm schrijft voor dat je ook maatregelen moet nemen die overbelasting van railsysteem tegen gaan door PV invoeding. Makkelijkste is dan alle verbruikers achter C40 te zetten.
Inderdaad ja, dat is bij ons ook zo hoor, maar da’s dan die 32A die ik heb.

By the way: wij zekeren wel altijd dubbelpolig af en we moeten niet per 4 automaten/groepen ezn aardlek voorzien. Die 300mA is voor alle automaten muv de badkamer en andere specifieke apparaten en hun automaat.
Voordeel van het Nederlands systeem is dat alles gewoon met 2,5mm2 gaat. (oke, 1,5mm voor de schakeldraad naar de lamp). Je hoeft dus geen 4mm2 en 6mm2 in elk weer drie tot vijf kleuren mee te nemen in de klusbus.
Ja LOL dat doen wij ook niet 😄, al helemaal die dikke diktes die je opnoemt hier. Maar jullie doen iets met ‘centraaldoossysteem’ ofzoiets, niet?
Maar wat je beschrijft mag dus hier niet volgens mij: draadsecties mixen op een automaat, zelfs al is het een 16A automaat. Dat heeft te maken met het feit dat bij ons per AREI geregeld is dat een stopcontact altijd de 2.5 carre draad moet gebruiken en dat door mixen van die twee secties je niet kan garanderen dat dit het geval is.

HyperBart wijzigde deze reactie 21-09-2019 22:52 (21%)

Vandaag even niets

• kabeltjekabel
HyperBart schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 22:45:
Inderdaad ja, dat is bij ons ook zo hoor, maar da’s dan die 32A die ik heb.
Railsysteem van de kasten is allemaal voor 40A geschikt, dus logischer dat te pakken. Dan kun je eventueel nog wel 32A van net + 8A PV verbruiken.
By the way: wij zekeren wel altijd dubbelpolig af en we moeten niet per 4 automaten/groepen ezn aardlek voorzien. Die 300mA is voor alle automaten muv de badkamer en andere specifieke apparaten en hun automaat.
Ja, raar, 300 mA op gewone stopcontacten. Dubbelpolig zekeren zal wel zijn vanwege die oude 127 / 230 netten.
[...]

Ja LOL dat doen wij ook niet 😄, al helemaal die dikke diktes die je opnoemt hier. Maar jullie doen iets met ‘centraaldoossysteem’ ofzoiets, niet?
Ja, jullie niet? Alles achter elkaar door rijgen en 7 lassen verder je laatste punt..?
Maar wat je beschrijft mag dus hier niet volgens mij: draadsecties mixen op een automaat, zelfs al is het een 16A automaat. Dat heeft te maken met het feit dat bij ons per AREI geregeld is dat een stopcontact altijd de 2.5 carre draad moet gebruiken en dat door mixen van die twee secties je niet kan garanderen dat dit het geval is.
Gewone groepen allemaal 16A. De 1,5mm2 komt pas na een lampschakelaar. Gewone stopcontacten moeten inderdaad op 2,5mm2

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 20:51
Tom213 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:42:
De meerprijs voor de zwaardere aansluiting betreft € 76. Meer is beter, zou ik zeggen :). Maar zijn er andere kosten die ik over het hoofd zie ? Netbeheerkosten lijken mij niet te veranderen.

Reuze bedankt allemaal!
Is Tom's vraag al beantwoord??:" ZIJN ER ANDERE KOSTEN?"

Tom
Laat in je keuken zowel een typische kookgroep met dubbele fase en nul alsmede een 5 aderige kabel aanleggen (YMvk 5x2.5), die kabel lang genoeg houden zodat die kabel overal in het keukenblok naar toe gebracht kan worden, in de meterkast laat je die kabel nog niet aansluiten op de groepenkast, zolang deze in de keuken nog geen nut heeft en los ligt.
Komt er ooit een 3 fase stoomoven o.i.d. sluit je die aan m.b.v. een CEE opbouw krachtaansluiting, en in de groepenkast op een 3 fase automaat/ aardlek-automaat (alamat).

• indigo79
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:13
kabeltjekabel schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 21:18:
Het is dus jullie beroemde zuinigheid die er voor zorgt dat jullie er liever op los knoeien met dubbele draden en rare zekeringconstructies dan gewoon (zoals de rest van de wereld) een dikkere draad en een bijpassende zwaardere automaat te gebruiken. >:)

Een gemiddeld huis gebruikt sowieso wel een paar rollen draad, dus ik denk dat in de praktijk er niet echt winst te halen valt. Doordat elk huis wel een aantal 4mm² en/of 6mm² kringen heeft, gaan die dingen er ook aan een voldoende vlot tempo door (het is niet zo dat je daar als vakman een bom geld in investeert die pas na jaren eindelijk terugverdiend is).

• kabeltjekabel
indigo79 schreef op zondag 22 september 2019 @ 12:55:
[...]

Het is dus jullie beroemde zuinigheid die er voor zorgt dat jullie er liever op los knoeien met dubbele draden en rare zekeringconstructies dan gewoon (zoals de rest van de wereld) een dikkere draad en een bijpassende zwaardere automaat te gebruiken. >:)

Een gemiddeld huis gebruikt sowieso wel een paar rollen draad, dus ik denk dat in de praktijk er niet echt winst te halen valt. Doordat elk huis wel een aantal 4mm² en/of 6mm² kringen heeft, gaan die dingen er ook aan een voldoende vlot tempo door (het is niet zo dat je daar als vakman een bom geld in investeert die pas na jaren eindelijk terugverdiend is).
Je bedoeld dat de Belgen zich niks aantrekken van selectiviteit?

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Krachtgroep gebruiken > klaar. Alles met 2,5mm2.

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15-10 18:12

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

[...]
]

Nog een stapje verder?
Het gebruik van zwaardere automaten in je eigen installatie dan de meter-automaat is met de komst van PV installaties nog "normaler" of meer te begrijpen, stel:

Maar de pv installatie is afgezekerd en de hoofdaansluiting ook. En de verbruikers ook. Dus zolang er geen kortsluiting in de meterkast zelf optreed gaat het goed toch?

• BrZ
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 01:32
Zodat je 32A kan gebruiken als de zon volop schijnt? En de hoofdzekering eruit klapt als het niet zonnig genoeg is?

• kabeltjekabel
Mr_gadget schreef op zondag 22 september 2019 @ 16:22:
[...]

Maar de pv installatie is afgezekerd en de hoofdaansluiting ook. En de verbruikers ook. Dus zolang er geen kortsluiting in de meterkast zelf optreed gaat het goed toch?
Stel; 1x40A hoofdaansluiting en 13A PV. Dan kun je 53A gaan verbruiken, maar de ganse kast is maar geschikt voor 40A. Dan kun je bijvoorbeeld krijgen dat je je aardlekschakelaar gaat overbelasten.

• rdfeij
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15-10 14:24
[...]

Ons AREI is ook simpel:

Ieder huis MOET een 300mA aardlek hebben, ook al steek je er een 30mA onmiddellijk achter, 300mA is ALTIJD verplicht.
Vochtige ruimtes op 30mA aardlek
AREI simpel en dodelijk... 300mA is dodelijk. In NL moeten alle groepen achter 30mA uitgezonderd de kookgroep (in oudere setups) en sommige speciale apparatuur.

• Tom213
Volgens mij is mijn vraag inderdaad beantwoord. Thanks voor het meedenken. Sommige posts gaan mij kwa kennis wat ver, maar en ieder bedankt voor de input!

• HyperBart
  • Nu online

HyperBart

Huge Ego, Sorry

kabeltjekabel schreef op zondag 22 september 2019 @ 02:23:
Ja, jullie niet? Alles achter elkaar door rijgen en 7 lassen verder je laatste punt..?
Misschien heb ik het verkeerd verwoord, maar jullie doen iets anders met de lichtpunten aan het plafond en die naar het potje laten gaan, ben het even kwijt.
kabeltjekabel schreef op zondag 22 september 2019 @ 15:34:
[...]

Je bedoeld dat de Belgen zich niks aantrekken van selectiviteit?

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Krachtgroep gebruiken > klaar. Alles met 2,5mm2.
Wat is selectiviteit? Het zoveel mogelijk gelijkmatig belasten van de fases? Dat horen ze te doen ja, maar daar wordt niet op gekeurd.
Krachtgroep, tja wat dat betreft ben ik het eens met @indigo79 , steek gewoon een matchende automaat voor alle draden in de kabel en leg een deftige kabel. Wat voor gekkigheid is dat ook, als een elektrotechnicus door wat verstrooidheid niet beide automaten uit zet staat er dus nog spanning op een set van draden waar hij aan begint? Bah.Hmmm, blijkbaar is er wel een palletje waardoor een uitzetten in principe niet kan zonder dat je de tweede mee uitzet. Maar dan nog, ik zie het nut er niet van in als je het gewoon kan vervangen door een propere uit één stuk bestaande automaat voor 3F en N te zekeren...
Mr_gadget schreef op zondag 22 september 2019 @ 16:22:
[...]

@kabeltjekabel legde het inderdaad al goed uit, daarom zit er nog eens een extra 32A automaat bij.
BrZ schreef op zondag 22 september 2019 @ 16:47:
[...]

Zodat je 32A kan gebruiken als de zon volop schijnt? En de hoofdzekering eruit klapt als het niet zonnig genoeg is?
Ja euh neen, je moet ook je gezond verstand nog even gebruiken :/ . Als je dit soort constructies gebruikt weet je of heb je slimmere apparatuur die daar rekening mee houdt (batterijen, laadpaal, warmtepomp, airco's, zwembad warmtepomp). Te meer omdat we in België een tijdje in de actualiteit hadden dat we nog meer belast gingen worden op de geïnstalleerde capaciteit van je aansluiting ipv het nu geldende prosumententarief. Trouwens, de automaat van een net-aansluiting kan doorgaans wat langer meer ampères door laten dan zijn rating, maar dat moet je natuurlijk niet te lang doen.
rdfeij schreef op zondag 22 september 2019 @ 16:56:
AREI simpel en dodelijk... 300mA is dodelijk. In NL moeten alle groepen achter 30mA uitgezonderd de kookgroep (in oudere setups) en sommige speciale apparatuur.
Feit... Daarom zit mijn hele huis op 30mA (die dus NA de verplichte 300mA) zit.
Fun fact: ik heb een jaartje geleden tijdens een testopstelling met een KNX rolluik actor en een Somfy motor even "aan den 230 gehangen" zoals we dat hier "in Belgie zo schoon zeggen". Dat deed verdomme geen deugd en toch klapte mijn 30mA er NOG niet uit, moet je dus bedenken dat ik minder als 30mA zat te lekken naar de grond en en dat toch ferm zeer deed :( .

HyperBart wijzigde deze reactie 22-09-2019 22:55 (7%)

Vandaag even niets

• kabeltjekabel
HyperBart schreef op zondag 22 september 2019 @ 22:49:
[...]

Misschien heb ik het verkeerd verwoord, maar jullie doen iets anders met de lichtpunten aan het plafond en die naar het potje laten gaan, ben het even kwijt.
Wij doen niet aan aparte groepen voor wcds en voor licht. Centraaldoos is hier gewoon direct lamppunt. Ook geen voodoo met relais enzo.
HyperBart schreef op zondag 22 september 2019 @ 22:49:[...]

Wat is selectiviteit? Het zoveel mogelijk gelijkmatig belasten van de fases?
Nee, dat sluiting of overbelasting niet twee hoger gelegen zekeringen meeneemt. Bij sluiting in 32A groep op 40A hoofdautomaat kun je (ook) de 40A trippen. Daarom hebben we hier de kookgroep.
HyperBart schreef op zondag 22 september 2019 @ 22:49:Dat horen ze te doen ja, maar daar wordt niet op gekeurd.
Krachtgroep, tja wat dat betreft ben ik het eens met @indigo79 , steek gewoon een matchende automaat voor alle draden in de kabel en leg een deftige kabel. Wat voor gekkigheid is dat ook, als een elektrotechnicus door wat verstrooidheid niet beide automaten uit zet staat er dus nog spanning op een set van draden waar hij aan begint? Bah.
Ze zijn gebrugd. Handmatig uitschakelen gaat dus altijd allebei tegelijk. Je moet echt heel bewust één automaat onder de brug vandaan peuteren om het half te doen.

Maar het is gewoon een gedrocht. Ding moet voor nieuwe installaties gewoon verboden worden.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True