Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Solar Edge zonnepanelen systeem, keuze twee aanbiedingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• veldhuizen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:23
sta op het punt keuze te maken tussen twee Solar Edge aanbiedingen.
opstelling 12 panelen ( 2x6) , plat dak dubbele garage, oost west opstelling.
Meerdere partijen hebben optimizing geadviseerd (meerprijs ongeveer 1000 euro op 5000 voor een standaard string systeem met GoodWe omvormer)

A: QCELLS Q.Peak DUO 385 WP ALL BLK ML-G9 icm S440 optimizer

B: Canadian Solar CS3L-375 (black frame)MS icm P505 optimizer

Beide met omvormer SolarEdge SE3680HDWave.

Vind het ahv de data sheets lastig te beoordelen welke combinatie voorkeur verdient en waarom dan.
vergelijking voor deze specifieke panelen kan ik niet veel over vinden alleen algemene info beide merken.
Wat is de betere combinatie , technisch gezien en hoeveel meerwaarde heeft die 10 WP ?
Of maakt het niet uit en kan eigenlijk de keuze op prijs in dit geval bepalend zijn?
Optie B is ruim 400 euro goedkoper (incl BTW)

Wie helpt mij bij mijn keuze??

Groet,

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:38
Je wil hier de p505 (of s500b). Achtergrond mag je nalezen in de case-study tuinhuisje alhier: Het grote SolarEdge topic

En installateurs lullen recht wat krom is om maar een duurder systeem met meer marge aan te praten... Duuuuus.... Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• veldhuizen
dus aanbieding met P505 heeft voorkeur ondanks iets lichtere panelen.

• Ronald
Correct, maar zullen er het eens hebben over die optimizers?

Zijn die wel nodig of zelfs nuttig? Rustig de helft van de Solaredge systemen is het enige nut wat ze dienen het spekken van de portemonnee van de installateur.

Maar daar kunnen we pas wat over zeggen als... Je ons wat verteld over je situatie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• veldhuizen
situatie is volgens SE design nu bijgevoegd.
foto situatie vanuit woning ook toegevoegd. boom buurman is vervangen door een nieuwe die wel gaat groeien natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ln8aF4b-51I4ow483F8PrlphIUs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UqrImNc5R96KOuQxK8FY5hgb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bs_rWi_txll0XFSvELqcB_k_HyQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W3ZXlvYO08KjZDzhOvuArJtC.jpg?f=user_large

• Ronald
Ik zie persoonlijk niet een overtuigende reden voor Solaredge.

Op de tekening oogt het alsof je naar 18 kan. Dat levert op een stringomvormer meer op en zou maar een klein beetje meer moeten kosten dan 12 op Solaredge.

Is de schuur zo breed als het oogt? (Meter of 7 red je het zeker)

• veldhuizen
15 is het maximum dat erop zou kunnen ( is bekeken door bedrijf) maar ik heb voorkeur voor 12 , heb het dakoppervlak ruimer gemaakt omdat het programma de precieze maten net niet pikte. Werkelijk is 6 breed en 5,8 lang(2 garageboxen)
Er is inderdaad niet heel veel risico op schaduw. Belangrijkste voordeel SE zou zijn dat de panelen individueel optimaal produceren (fractionele verschillen) en individueel te monitoren zijn.
na belastingvoordeel een 800 euro meer investering.

• veldhuizen
vandaag nog een derde aanbieding ontvangen.
Enphase met 4 rijen van 3 op zuiden.
Zij zeggen gestopt te zijn met Solar Edge vanwege vele problemen.

Als ik dan even snel op trustpilot kijk schrik ik eigenlijk wel een beetje.
Dacht dat Solar Edge beproefd en kwaliteit is.
Je bent blijkbaar erg afhankelijk van een service account bij dit systeem.

Het zijn 3 gerenomeerde bedrijven waar ik nu uit moet kiezen. Toch heel verschillend in advies.

Is er iets over te zeggen hoeveel % minder opbrengst ik mag verwachten als in zou kiezen voor een simpele string configuratie met dubbele tracker en een kwalitatief goed omvormer (SMA /GoodWe)?

blijft maar lastig voor mij,,

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het verschil in prijs tussen string omvormer en enphase/solaredge, ga je in de tijd dat de panelen liggen niet meer terugverdienen door betere prestaties..
https://www.draaistroom.n...getest-in-de-echte-wereld

Je dak is zo simpel dat het geen enkel voordeel biedt.

Nog simpeler gezegd, koop voor hetzelfde geld gewoon meer panelen op een stringomvormer, dat brengt zowiezo meer op.
En kost hetzelfde.

En 25 jaar garantie heb je ook niet zo veel aan, als je over 10 jaar wat beters wilt gaan leggen.

Sorry voor de directe taal, ;)

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-04-2022 19:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

18 panelen moet hier wel passen.

Alleen jij weet hoe hard je schaduw is, en welke extra features je wenst. Moet het goedkoop en simpel, dan kwak je 18 panelen op een goodwe oid. Wil je alles uit je systeem wringen (ook bij difuse schaduw), en per paneel opbrengst zien dan is solaredge leuk. Daar betaal je dan wel voor.

Ga je het zelf leggen? En hoe sluit je het aan op de meterkast?

Wise enough to play the fool

• Ronald
@veldhuizen Heeft de Enphase smurf ook uit kunnen leggen wat de SolarEdge problemen zijn?
Het is 8 van de 10x namelijk (het gebrek aan) kennis bij de installateur. Niet het systeem...

Een SolarEdge systeem geeft in situaties met veel (boom) schaduw misschien 8-10% meer... Dat is bij jouw niet het geval... Het nog duurdere Enphase heeft daarmee ook geen nut... Dat levert in bij een goed SE ontwerp niet meer op dan SE.

Vandaar dat we hameren op Meer panelen, Goedkope omvormer. 15 stuks o-w /\/\/ levert meer op dan 12 zuid.
18 zal krap zijn op 6 meter, maar 15 stuks van ~170x115 moet lukken, 400Wp/stuk.

• veldhuizen
dank voor het meedenken.
ok, duidelijk allemaal, heb ook wel de goedkopere optie van een paar aanbieders gekregen.
2 jaar terug had ik zelf ook al met 15 panelen gerekend 2,5 x oost west maar met de hogere opbrengst tegenwoordig ga ik met 12 panelen ook ons verbruik (3700) halen , even nog geen rekening gehouden met een EV.
15 panelen heroverwegen met een 375-400 WP betekend wel automatisch een 3-fase omvormer of twee keer 1-fase toch?
wel belangrijk ivm de voorbereiding kabels die ik zelf ga leggen van garage naar meterkast voor in de woning.
Dat is ondergronds/kruipruimte hemelsbreed een 20 meter , kabels reken ik even 30-35 meter. Had daarvoor op 1 fase een 6 mm YMVK gedacht en daarbij gelijk een FTP netwerk kabel. Als ik twee omvormers zou kiezen dan neem ik aan ook twee YMVK en FTP nodig daarvoor?
bij 3-fase en 2x 1-fase zou een 4mm YMVK dan denk ik voldoen?

andere optie is later een tweede kleine opzet met 4 panelen op de berging aansluitend op de woning(3,5 x 2,5 meter) te plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door veldhuizen op 12-04-2022 07:46 . Reden: aanpassing ]

• Ronald
Sowieso 3 fase kabel als je gaat graven. Die kun je gewoon onderverdelen in 1 fase groepen en eventueel een EV-laad groep.

Exacte omvormer vermogen even berekenen met Sunny Design. (behoeft geen tekening, handmatig alleen de legrichtingen ingeven)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb in mijn schuurtje ook een extra groepenkastje gemaakt.
https://www.sandervunderi...2-modules-1sl1214a00.html
Voedingskabel 5x 6 mm2

Daarop zitten 2x 1-fase omvormers.
En nog wat ander spul.
Ook met het oog op elektrisch laden. Het kan er alvast maar zitten.
Graven doe je maar 1x goed. (advies neem mantelbuis)

Ook netwerk kabel voor de POE cameras en de logging van de SMA's

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-04-2022 07:56 ]

• veldhuizen
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:54:
Ik heb in mijn schuurtje ook een extra groepenkastje gemaakt.
https://www.sandervunderi...2-modules-1sl1214a00.html
Voedingskabel 5x 6 mm2

Daarop zitten 2x 1-fase omvormers.
En nog wat ander spul.
Ook met het oog op elektrisch laden. Het kan er alvast maar zitten.
Graven doe je maar 1x goed. (advies neem mantelbuis)

Ook netwerk kabel voor de POE cameras en de logging van de SMA's
ik dacht gelezen te hebben dat dat niet kan een tweede groepenkast aansluiten in een garage of berging??
Als wel , opent dat wel meer mogelijkheden. :)
overweeg sowieso wel twee mantels van 40 te leggen , rol is toch 50 meter

[ Voor 4% gewijzigd door veldhuizen op 12-04-2022 11:56 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Waarom zou dat niet kunnen?

Men biedt toch ook PV verdelers aan?
Ook niets anders dan een 2e groepenkastje voor wasmachine en PV.
Dit wordt dan de modernere versie.

Ik zou er wel een aparte hoofdschakelaar in zetten.
Hieronder mijn kastje. Let niet op de losse draden, alles is hier een tijdelijke oplossing (totdat er iets permanents is ontstaan :+ )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_7EhyR9BbeiAdNqSB6OfeGdXBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgjtFxmqVPZdo9gC4k7JgGBs.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1