Positionering speakers in nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-09-2024
Hoi allemaal, hopelijk ben ik hier aan het juiste adres... en zo niet, please let me know!

Ik probeer voor een nieuwbouwwoning te bepalen hoe ik mijn speakers moet positioneren en kan hier wel wat hulp bij gebruiken. Vooralsnog is het idee om gebruik te maken van Sonos (Arc icm One), simpelweg omdat ik al flink wat 'One' boxen thuis heb staan.

Hieronder zien jullie de plattegrond van de beneden verdieping. Een paar vragen die mij zo te binnen schieten:

1. Zouden jullie speaker 1 en 2 ergens anders plaatsen voor een betere filmbeleving. De huidige plaatsing is meer vanuit een esthetisch oogpunt bedacht. Toegegeven, de ruimte/indeling is verre van ideaal om een goede filmbeleving te creëren, maar desondanks was ik benieuwd naar jullie suggesties voor een optimale opstelling.
2. De subwoofer achter de bank kan prima. Eens?
3. In de eetruimte twee extra speakers voor muziek. Of is eentje ook afdoende?
4. Is het OK om de speakers op een hoogte van ~ 2,2m te hangen (plafondhoogte is 2,6m)?

Hoor graag jullie ideeën! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zxv4Qh7yoclOkergZkSX3aASceU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3GYa7e4fvbJCYCQGtYny1MH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
IlyaBS schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:31:
1. Zouden jullie speaker 1 en 2 ergens anders plaatsen voor een betere filmbeleving. De huidige plaatsing is meer vanuit een esthetisch oogpunt bedacht. Toegegeven, de ruimte/indeling is verre van ideaal om een goede filmbeleving te creëren, maar desondanks was ik benieuwd naar jullie suggesties voor een optimale opstelling.
Liever ergens anders. De surround speakers kunnen het best ongeveer naast je staan en dan een fractie naar achter. Als je zoekt op '5.1 surround placement' vind je meer info. Ik weet niet of dat bij jou mogelijk is. De luidspreker van surround links zou dan op de muur tussen woonkamer en hal komen, links naast de deur.
2. De subwoofer achter de bank kan prima. Eens?
Misschien, ik lees op de website van Sonos dat de afkapfrequentie standaard 80 Hz is, dus wat dat betreft kan het. Of het goed uitkomt qua staande golven zal je moeten uitproberen.
3. In de eetruimte twee extra speakers voor muziek. Of is eentje ook afdoende?
Stereo is niet nodig voor achtergrondmuziek dus dat pleit voor eentje. Een reden om voor twee te kiezen, is om een gelijkmatiger volume te krijgen over de gehele eettafel. Eentje halverwege de (in de tekening) onderste muur lijkt me voldoende. Een ander argument om meerdere luidsprekers te kiezen is om omringd te worden door geluid, maar daar kan je overige luidsprekers al voor gebruiken.
4. Is het OK om de speakers op een hoogte van ~ 2,2m te hangen (plafondhoogte is 2,6m)?
Niet ideaal, maar wat hoger dan oorhoogte kan een acceptabel compromis zijn tussen geluidskwaliteit en uitstraling. Als het kan zou ik ze liever wat lager hangen, want 40 cm is wel erg dicht bij het plafond en dan klinkt het minder goed.

Het monteren aan de muur is ook niet ideaal, maar lijkt mij een acceptabel compromis. In de hoeken kan je beter niet doen, dat klinkt niet goed. In de hoek nabij het plafond of de vloer is een drama.

[ Voor 11% gewijzigd door TBTL op 07-04-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Posts afgesplitst vanaf Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic. Een post met daarin subvragen valt niet echt onder "kleine vragen" ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
FeaR schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:48:
[MBR]Posts afgesplitst vanaf Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic. Een post met daarin subvragen valt niet echt onder "kleine vragen" ;)[/]
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
@TBTL

Dank voor je uitgebreide reactie!

Ik heb hieronder het één en ander aangepast.

- De subwoofer moet ik inderdaad even tzt bekijken wat de beste plek is.
- Speaker 1 en 2 probeer ik dichterbij en lager te plaatsen.
- Voor de eetruimte zal 1 speaker inderdaad wel afdoende zijn. Ik zat te denken om het tegen de rechtermuur te plaatsen aangezien daar een kast komt te staan, waar de speaker mooi in kan (op een plankje). Of is in het midden van de achterste wand beter?
- Is het aan te raden om in de keuken ook nog een speaker op te hangen (voor muziek) of wordt dat een overkill?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1hZxFxMkBX1hFGrFPoRcWFP88M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wl0OLjsBnGOvg7FYOj6935pw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-05 20:41

Major_ton

Shoot!

Mijn advies, vanuit mijn mening uiteraard, is ietsje anders dan het advies van @TBTL. Uitgaande van de eerste tekening heb ik eigenlijk alleen bezwaar op de plaatsing van de subwoofer. Deze zou ik in eerste instantie plaatsen op de plek zoals aangegeven in tekening 2 waarbij de sub zo dicht mogelijk bij de soundbar geplaatst wordt. Hoewel alle frequenties onder de 80Hz niet lokaliseerbaar zouden moeten zijn, is het nog maar de vraag de vraag hoe stijl de roll-off is van de Sonos sub boven de 80Hz. Uiteindelijk is het een kwestie van proberen en luisteren waar de je beste integratie hebt.

De surround speakers zou ik gewoon hangen waar je in eerste instantie aan dacht. Hoe dichterbij je ze gaat plaatsen, hoe kleiner de sweetspot wordt en hoe meer de inverse square law zijn werk gaat doen. Het verschil in onbalans tussen S1 en S2 is bij verschillende posities op de bank in optie 2 velen maler groter dan in optie 1. De hoogte van 2,20 mtr zie ik voor de surround speakers ook niet als een probleem.

Wat de keuken betreft zou ik het laten afhangen van je eigen voorkeur. Als je meer een hoorbaar stereo effect en een betere verdeling van het geluid wilt, ga dan voor 2 stuks. Als het je allemaal niet zo boeit en budget een ding begint te worden, dan is eentje ook voldoende.

Het belangrijkste is dat de soundbar onder de TV hangt en niet aan de andere kant van kamer ;-)

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Major_ton schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:46:
Mijn advies, vanuit mijn mening uiteraard, is ietsje anders dan het advies van @TBTL. Uitgaande van de eerste tekening heb ik eigenlijk alleen bezwaar op de plaatsing van de subwoofer. Deze zou ik in eerste instantie plaatsen op de plek zoals aangegeven in tekening 2 waarbij de sub zo dicht mogelijk bij de soundbar geplaatst wordt. Hoewel alle frequenties onder de 80Hz niet lokaliseerbaar zouden moeten zijn, is het nog maar de vraag de vraag hoe stijl de roll-off is van de Sonos sub boven de 80Hz. Uiteindelijk is het een kwestie van proberen en luisteren waar de je beste integratie hebt.

....

Het belangrijkste is dat de soundbar onder de TV hangt en niet aan de andere kant van kamer ;-)
Dank! :)

Puur qua uitstraling heb ik een voorkeur voor tekening 1, dus als het qua geluid niet eens zoveel uitmaakt vergeleken met andere opties zou dat mooi zijn. De subwoofer zal ik in eerste instantie naast de soundbar plaatsen, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:36
Ga je wel alles bedraad aanleggen?

En mocht je voor een traditionele surround versterker gaan dan mijn suggestie alle surround en speakers met zo dik mogelijk draad verbinden, en vermogen surround + merk zo identiek mogelijk met de gewone speaker / centerspeaker voor een egaal surround klank beeld.

Zelf gebruik ik center speakers als surround maar goed dat is een eigen voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
mv_ak schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:02:
Ga je wel alles bedraad aanleggen?

En mocht je voor een traditionele surround versterker gaan dan mijn suggestie alle surround en speakers met zo dik mogelijk draad verbinden, en vermogen surround + merk zo identiek mogelijk met de gewone speaker / centerspeaker voor een egaal surround klank beeld.

Zelf gebruik ik center speakers als surround maar goed dat is een eigen voorkeur.
Dat is pertinente onzin dus.
Leesvoer:
Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6

gewone koperkabel nemen van voldoende dikte; voor de meeste huis-tuin-en-keukensystemen is 1,5 tot 2,5 mm2 ruim voldoende.
Pagina: 1