syllogismen zijn ook lastig. kunst is oefenen....
probeer deze eens
https://www.123test.nl/syllogismen/
probeer deze eens
Het is altijd:Stelling 1: Sommige huiseigenaren zijn niet Belgisch.
Stelling 2: Geen van de mathematici is een huiseigenaar.
De conclusie is: Sommige mathematici zijn niet Belgisch
Ben ik nou gek of klopt dit helemaal niet?[b]FireAge schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:03:
Stelling 1: Sommige huiseigenaren zijn niet Belgisch.
1
2
3
4
| Een deel van set A valt in set B. Geen van set C valt in set A. Hoe kan je dan concluderen dan een deel van set C in set B valt? |
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Die test klopt niet, ik had ze allemaal goed op 1 naLucyLG schreef op woensdag 13 april 2022 @ 05:26:
probeer deze eens
[ Voor 16% gewijzigd door _eLMo_ op 13-04-2022 07:20 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
De islam kan uw vrijheid schaden
Zoals elke SENIOR developer je zal vertellen: assumptions are the mother of all f…..FireAge schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:20:
@_eLMo_
Zijn er wel anders stonden ze niet in de statement.
Het gaat er juist om dat als je in een ifje twee waarden controleert je absoluut bevestigt dat iets het geval is ipv een gok doet waar ook andere mogelijkheden zijn.
Anoniem: 191050
Nee, alle Canadezen zijn opticiens.Oon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:33:
[...]
Om diezelfde reden had ik ook vraag 4 fout:
Canadees = rechtshandig
Rechtshandig = opticien
'Sommige opticiens zijn Canadees'
Nee... alle opticiens zijn Canadees
Het is maar een spelletje, met een aantal regels. Gewoon volgen en niet allerlei redenen verzinnen waarom je de vraag eigenlijk niet correct kan beantwoorden._eLMo_ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:21:
[...]
Zoals elke SENIOR developer je zal vertellen: assumptions are the mother of all f…..
Het gaat inderdaad om verzamelingen, niet = statements. Dus je kunt beter "bevat" en "omvat" gebruiken.Anoniem: 191050 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:39:
[...]
Nee, alle Canadezen zijn opticiens.
[ Voor 31% gewijzigd door FireAge op 13-04-2022 08:04 ]
Ah, je hebt bij deze gelijk inderdaad, ik heb 'm omgedraaid. Al zou ik als het verschil tussen sommige of alle belangrijk is (zoals de antwoorden in die 'test' impliceren) wel willen weten of er ook niet-Canadese opticiens zijnAnoniem: 191050 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:39:
[...]
Nee, alle Canadezen zijn opticiens.
De hoofdletters senior zijn meer een sneer haha, onzin die titels. Ik ben al 13 jaar developer maar nog steeds junior hoorFireAge schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:40:
[...]
Het is maar een spelletje, met een aantal regels. Gewoon volgen en niet allerlei redenen verzinnen waarom je de vraag eigenlijk niet correct kan beantwoorden.
En dit topic gaat als het goed is nu over syllogismen, niet over een bepaalde vakgroep met een bepaalde senioriteit.
Maar wat staat er op je CV en wat voor portfolio heb je kunnen laten zien? Dat lijkt me veel relevanter dan zo'n assessment.Manisano schreef op woensdag 13 april 2022 @ 00:06:
[...]
Dat dacht ik dus ook. Mijn score was lager dan het gemiddelde.. ik bedoel, ik solliciteer als developer en dat ik echt slecht doe met syllogismen en complexe rekensommen is eenmaal zo. Ik mag mijn test herhalen en dan nog al score ik beter salaris krijg ik toch niet wat ik op het oog had. Want natuurlijk gaan ze op basis van mijn test oordelen of ik het wel of niet verdien. Spelletjes allemaal
Als syllogismen echt zo werken, snap ik weer beter waarom ik programmeren niet goed snap. Ik zou hier zeggen: je kan geen conclusie trekken over de nationaliteit van de mathematici. Onder de gegeven condities kunnen zowel alle mathematici niet-Belgisch zijn als alle wel-Belgisch, of sommige niet-Belgisch en sommige wel-Belgisch. Blijkbaar moet/mag je volgens syllogisme logica dan toch zeggen dat de conclusie is dat sommige niet-Belgisch zijn? Doet 'nul' en 'alle' dan mee in 'sommige' ofzo...Bijvoorbeeld:
Stelling 1: Sommige huiseigenaren zijn niet Belgisch.
Je denkt er teveel over na. Als de conclusie "Alle bijenhouders zijn Argentijns" waar is, dan is "Sommige bijenhouders zijn Argentijns" dat ook. (Wijs een willekeurige bijenhouder aan, en het blijkt ook een Argentijn te zijn).Oon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:33:
[...]
Het gaat er juist om dat als je in een ifje twee waarden controleert je absoluut bevestigt dat iets het geval is ipv een gok doet waar ook andere mogelijkheden zijn.
Bijenhouder = niet stratenmaker
Argentijn = bijenhouder
Dat betekent dus dat alle stratenmakers niet Argentijns zijn, niet sommige. Lijkt me in veel situaties toch zeker wel een belangrijk verschil, en doordat ze in veel antwoorden wel alle ipv sommige gebruiken lijken ze het ook relevant te vinden.
Om diezelfde reden had ik ook vraag 4 fout:
Canadees = rechtshandig
Rechtshandig = opticien
'Sommige opticiens zijn Canadees'
Nee... alle opticiens zijn Canadees
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
De conclusie klopt volgens mij ook niet.jurjen_g schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:08:
[...]
Als syllogismen echt zo werken, snap ik weer beter waarom ik programmeren niet goed snap. Ik zou hier zeggen: je kan geen conclusie trekken over de nationaliteit van de mathematici. Onder de gegeven condities kunnen zowel alle mathematici niet-Belgisch zijn als alle wel-Belgisch, of sommige niet-Belgisch en sommige wel-Belgisch. Blijkbaar moet/mag je volgens syllogisme logica dan toch zeggen dat de conclusie is dat sommige niet-Belgisch zijn? Doet 'nul' en 'alle' dan mee in 'sommige' ofzo...
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Ik vind het hem zitten in de formuleringen die die test-site hanteert. In plaats van te schrijven 'sommige...', zouden ze beter kunnen schrijven: 'het kan zijn dat er een ... bestaat'jurjen_g schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:08:
[...]
Als syllogismen echt zo werken, snap ik weer beter waarom ik programmeren niet goed snap. Ik zou hier zeggen: je kan geen conclusie trekken over de nationaliteit van de mathematici. Onder de gegeven condities kunnen zowel alle mathematici niet-Belgisch zijn als alle wel-Belgisch, of sommige niet-Belgisch en sommige wel-Belgisch. Blijkbaar moet/mag je volgens syllogisme logica dan toch zeggen dat de conclusie is dat sommige niet-Belgisch zijn? Doet 'nul' en 'alle' dan mee in 'sommige' ofzo...
Zijn we hier niet een beetje mee in doorgeslagen? Ik heb hier professioneel 10 jaar ervaring aan development en ops werk. Ik ben gezakt voor een 2e gesprek waarbij ik even een algoritme uit de losse pols moest schrijven. Zo even een breadth first algoritm op een online editortje zonder highlighting of iets wat ik laats volgens mij op school heb geschrevenB-Bandit schreef op woensdag 13 april 2022 @ 01:16:
[...]
Een assessment kan je oefenen. Ik heb dit boek standaard in huis en lees het voor iedere assessment weer even door.
Hoe gaar assessments ook zijn, ze horen bij een moderne selectieprocedure. Door met dit boek te trainen ga je niet opeens wonderen verrichten, maar het zal van een slecht resultaat naar een redelijk tot matig resultaat kunnen gaan.
Je moet antwoorden of de conclusie juist is of niet. Je hebt dus (correct) geredeneerd dat de conclusie onjuist is.jurjen_g schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:08:
[...]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Hier ook nog 1 hoor. We hebben genoeg keus in bedrijven die ons graag willen hebben, dus als ze vragen om zo een test/assessment te doen dan pas ik. Het is niet dat ik er slecht in ben maar ik vind het teveel moeite en heb ook altijd moeite gehad met examens/assessments vanwege begrijpend lezen.Manisano schreef op woensdag 13 april 2022 @ 01:01:
[...]
Dit dus! gelukkig ben ik niet de enige. Jij hebt je HBO afgerond en nog score je lager dan een MBO niveau. Slaat totaal nergens op. Ik weiger en geef het ook voortaan aan. Een test zoals een mini applicatie bouwen doe ik graag aan mij om te laten zien wat ik kan. Maar aan assessment doe ik niet meer mee
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
De conclusie is onjuist. Waarom?jurjen_g schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:08:
[...]
Anoniem: 316512
Dat je in deze uit de uitspraak 1 mag / moet halen dat er blijkbaar stratenmakers zijn is wel logisch in mijn optiek. Immers als er geen stratenmaker zouden zijn is het een loze uitspraak om te doen_eLMo_ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:15:
[...]
Die test klopt niet, ik had ze allemaal goed op 1 na
spoiler:[Afbeelding]
Wat als er geen stratenmakers zijn…..
En als er stratenmakers komen veranderen de stellingen wellicht….
[quote]
Denk erom dat een conclusie alleen juist is als deze met absolute zekerheid voortvloeit uit de stellingen.
Let op: als de conclusie niet noodzakelijkerwijs(!) voortvloeit uit de stellingen is deze dus onjuist.
[/quote]
[ Voor 8% gewijzigd door jbdeiman op 13-04-2022 08:51 ]
Dat klopt nationaal bekendAnoniem: 316512 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:47:
Opmerkelijk dat je als senior dev nog zulke testjes moet afleggen. Ben je nu nog geen senior in functie? Zal wel een grotere speler zijn denk ik?
Dit blijf ik ook het grootste probleem met die dingen vinden. Naar mijn idee klopt dit voorbeeld nl. helemaal niet en kun je die conclusie alleen trekken als je er nog extra info bij gaat verzinnen. In dit geval kun je b.v. beide stellingen waar laten zijn door te stellen dat alle mathematica Belgisch zijn. En die klopt niet met de conclusie dat : 'Sommige mathematici zijn niet Belgisch'jurjen_g schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:08:
[...]
[removed]
Dit is uitstekend om mee te oefenen, en teken het dan niet maar knip een paar rondjes uit uit papier, in verschillende kleuren, en oefen dan door ze over elkaar heen te leggen en je conclusies te trekken.Jaap-Jan schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:36:
Misschien om TS wat op weg te helpen: ik weet niet hoeveel tijd je hebt voor de test, maar misschien helpt het om de stellingen uit te tekenen in een Venn diagram om het beter zichtbaar te maken?
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Ik heb er 7 goed, maar deze fout:LucyLG schreef op woensdag 13 april 2022 @ 05:26:
probeer deze eens
Ik heb 'deze conclusie is juist' geantwoord, maar volgens mij is dit een semantisch verhaal. Want 'geen van de bewakers is een Oostenrijker', is inclusief 'sommige bewakers'. Maar blijkbaar willen ze hier dus 'onjuist' horen omdat het 'geen van de bewakers' moet zijn??Stelling 1: Alle bloeddonoren zijn Oostenrijkers.
Stelling 2: Geen van de bloeddonoren is een bewaker.
De conclusie is: Sommige bewakers zijn geen Oostenrijkers.
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
Ik denk dat je mist dat aan het begin van die test staat, dat als je geen conclusie kunt trekken, je voor onjuist moet kiezen. En een hele hoop van die voorbeelden daar is het antwoord "undefined" en daarom onjuist.mvh schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:05:
[...]
Ik heb er 7 goed, maar deze fout:
[...]
Ik heb 'deze conclusie is juist' geantwoord, maar volgens mij is dit een semantisch verhaal. Want 'geen van de bewakers is een Oostenrijker', is inclusief 'sommige bewakers'. Maar blijkbaar willen ze hier dus 'onjuist' horen omdat het 'geen van de bewakers' moet zijn??
[ Voor 15% gewijzigd door gekkie op 13-04-2022 09:11 ]
Meest makkelijke is om het zo te vereenvoudigen:mvh schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:05:
Ik heb 'deze conclusie is juist' geantwoord, maar volgens mij is dit een semantisch verhaal. Want 'geen van de bewakers is een Oostenrijker', is inclusief 'sommige bewakers'. Maar blijkbaar willen ze hier dus 'onjuist' horen omdat het 'geen van de bewakers' moet zijn??
[ Voor 26% gewijzigd door DukeBox op 13-04-2022 09:25 ]
Uit de aangeleverde gegevens is het niet met zekerheid te zeggen welke nationaliteit de bewakers hebbenmvh schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:05:
[...]
Ik heb er 7 goed, maar deze fout:
[...]
En nu mag er een punt komen in plaats van 2x een 'maar' toch?Manisano schreef op woensdag 13 april 2022 @ 00:15:
[...]
Het is de schuld van de Rabobank? Dat wat je nu zegt, klopt ik moet inderdaad groeien en werken aan softskills.
Is eerlijk gezegd gewoon krom want ik weet dat ik met mijn technische skills goed op niveau zit.... want laten we eerlijk zijn iemand die zijn universiteit heeft afgerond die weet ook helemaal niets maar wordt wel aangenomen op basis van zijn behaalde score tijdens een assessment. Heel vaak ervaren...Furion2000 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:35:
[...]
En nu mag er een punt komen in plaats van 2x een 'maar' toch?
Wat betreft je punt over de zin of onzin over die assessment. Het is een manier om een voorselectie te maken, net zoals dat basisschool een manier is om je kind iets bij te brengen. Is het geschikt voor 100%? Zeer zeker niet. Zorgt het ervoor dat de voorselectie voor 80% goed is? Mogelijk en dan noem ik het een prima voorselectie en is het jammer van die 20% waarvoor het niet werkt.
Dat gezegd hebbende, in tijden waarin ze extra moeite moeten doen voor aanwas, wil je die laatste 20% ook verder doorlichten omdat er misschien wel wat goeds tussen zit. Oh wacht, dan doen ze toch nu bij jou?
Ik denk dus nog steeds dat je eigenlijk geen probleem hebt haha. Ik snap je frustraties, maar ik snap ook waarom (grote) bedrijven voorselecties doen. Hoe lullig ook voor diegene die net buiten de boot vallen.
Die appels met peren snap ik niet echt, want ik richtte mij puur en alleen op jou. Wel opvallend dat je hier ook 'mensen van de uni' vernoemd die nog niet kunnen ontwikkelen. Je eigen voorselectie die mogelijk voor 80% correct is, maar dat betekent dat je mogelijk voor 20% een verkeerd vooroordeel hebt. Geef je die 20% ook altijd de kans?
Omdat ze met dat assessment hun potentie bewijzen dat ze in no time kunnen leren wat jij kan met jouw ervaring. Ze worden niet aangenomen op wat ze op dat moment kunnen.Manisano schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:38:
[...]
Is eerlijk gezegd gewoon krom want ik weet dat ik met mijn technische skills goed op niveau zit.... want laten we eerlijk zijn iemand die zijn universiteit heeft afgerond die weet ook helemaal niets maar wordt wel aangenomen op basis van zijn behaalde score tijdens een assessment. Heel vaak ervaren...
I have stability. The ability to stab.
Als je echt eerlijk bent is het een onderdeel van de aanneemprocedure, een procedure waar vaak in de eerste 10-15 minuten al een beslissing word gemaakt onderbewust de rest is bevestiging van dat.Manisano schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:38:
[...]
Is eerlijk gezegd gewoon krom want ik weet dat ik met mijn technische skills goed op niveau zit.... want laten we eerlijk zijn iemand die zijn universiteit heeft afgerond die weet ook helemaal niets maar wordt wel aangenomen op basis van zijn behaalde score tijdens een assessment. Heel vaak ervaren...
Je technische skills zitten wellicht goed in elkaar maar in dit topic straal je mijn inziens wel uit dat je duidelijk nog niet op senior niveau zit. Nu is het lastig te zeggen of je ook daadwerkelijk op een senior functie solliciteerde of dat het enkel hun manier was van aangeven dat ze iemand met wat ervaring wilden, echter zou ik wel wat extra focus op je soft skills en communicatie leggen als je uiteindelijk verder wilt komen.Manisano schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:38:
[...]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
[ Voor 9% gewijzigd door mmniet op 13-04-2022 11:11 ]
It's me Mario
Bij mijn werkgever deden we assessments ook wel, maar pas na het eerste gesprek (soms zelfs na de 2e, afhankelijk van de persoon en rol):Annie1980 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:16:
Het zal liggen aan welke assessments maar ik heb het voor een leiddinggevende positie weleens gedaan, en me krom gelachen. En vanaf toen ook vriendelijk bedankt voor assessments. Op de vraag Waarom? Wil je mijn antwoorden of een goede assessment.
Ik snap op zich wel dat men het wil maar eigenlijk alleen als je studie of werkervaring niet op orde is en en dan een relevante assessment.
Ik vind dit dan juist weer onzinnig. Letterlijk iedereen die ook maar een klein beetje kan programeren kan een CRUD applicatie schrijven, dat is het niveau van de gemiddelde famework tutorial. Kwaliteit is dan meer een maatstaaf voor hoeveel tijd iemand er in heeft gestoken en niet zo zeer voor hoe goed iemand is.sir_huxley schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:06:
Wij zijn over gegaan op skill tests.
Een frontend ontwikkelaar laten we dan bijvoorbeeld een kleine applicatie schrijven die gebruik maakt van onze rest API.
De applicatie moet bijvoorbeeld nieuwe personen kunnen opslaan/bewerken/verwijderen. (CRUD)
Kandidaten mogen zelf kiezen waarin ze de applicatie ontwikkelen. (Zowel taal als web/mobile)
(Applicatie blijft eigendom van de kandidaat en wordt enkel voor een assessment gebruikt)
Met zinnige assessments zoals jij beschrijft ben ik het ook wel eens.jbdeiman schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:30:
[...]
Bij mijn werkgever deden we assessments ook wel, maar pas na het eerste gesprek (soms zelfs na de 2e, afhankelijk van de persoon en rol):
Het eerste gesprek is om kennis te maken met de persoon zelf, je kan daar prima al voor een (groot deel) uithalen wat voor persoon of het is, of iemand in het team past of niet, enz, vooraf een Assessment doen vind ik ook not done, je 'gooit' daarmee mensen die wellicht prima geschikt zijn overboord, omdat ze vragen niet naar jouw zin (op papier) beantwoorden, niet iedereen kan dat goed.
Bij ons was de assessment vooral bedoeld om naar de persoonlijkheid van de persoon te kijken en om te bepalen waar die initieel ingeschaald moet worden. Simpel gezegd: Een architect/ Senior (lead) developer moet wel bepaalde eigenschappen hebben. Hebben we uit de gesprekken sámen met de assessment het gevoel dat iemand wellicht bepaalde eigenschappen (toch) niet lijkt te hebben, zullen we diegene ook niet direct in de rol als lead aannamen, maar een groeivoorstel doen (je begint iets lager, maar wanneer je x of y hebt laten zien in de praktijk kan je daar alsnog heen groeien).
Hiermee bescherm je jezelf als organisatie, maar ook de kandidaat, zeker omdat je vanuit de gesprekken en assessment kan onderbouwen waarom je het gevoel hebt dat die rol wellicht (nog) niet helemaal past.
Om het heel simpel te stellen, elke test heeft false positives en false negatives.Annie1980 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:34:
Met zinnige assessments zoals jij beschrijft ben ik het ook wel eens.
Maar sommige mensen lopen fluitend door iedere assessment anderen hebben stress en falen genadeloos ook qls het gaat over iets wat ze dagelijks doen. Dat is iets wat soms weleens vergeten wordt.
Dit, dan zou ik gewoon HR laten bellen.redwing schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:28:
Dus voor de duidelijkheid: Je hebt een eerste gesprek welke goed gaat, je maakt daarna een assessment en als gevolg daarvan nodigen ze je uit. Waarom ben je dan bang om afgebrand te worden? Schijnbaar vonden ze het 1e gesprek en de assessment goed genoeg om je binnen het bedrijf te passen. Ze gaan je echt niet uitnodigen voor een 2e gesprek als ze verwachten dat het niets wordt.
Ik zou de boel dan ook omdraaien, je kwam zo goed door het 1e gesprek en de assessment dat ze verder met je willen praten!
En heel eerlijk gezegd zou ik dat nu nog steeds doen. Ze zoeken duidelijk mensen en denken dat TS geschikt is, anders laten ze hem geen 2e test doen. Die 10 jaar werkervaring en voorbeelden van gemaakt werk zeggen veel meer dan zo'n test. Bedenk hierbij ook dat de meeste bedrijven wel houden van een pro-actieve houding. En mochten ze dan alsnog afwijzen is het naar mijn idee ook een bedrijf/functie waar je niet moet willen werken.GoldenSample schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:05:
[...]
Dit, dan zou ik gewoon HR laten bellen.
[removed]
Maar die volledige test is ook te vervangen door het kunnen tonen van een bestaand project, toch?sir_huxley schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:06:
Verschrikkelijk zulke testen. Typisch iets dat door een recruiters verzonnen wordt omdat ze de kennis niet hebben om een kandidaat werkelijk op inhoud te toetsen.
(Tevens is het vaak zo dat net afgestudeerde veel beter scoren op die standaard recruiter testjes, omdat deze vaak op dezelfde manier zaken testen zoals je die aangeleerd hebt gekregen)
Wij zijn over gegaan op skill tests.
Een frontend ontwikkelaar laten we dan bijvoorbeeld een kleine applicatie schrijven die gebruik maakt van onze rest API.
De applicatie moet bijvoorbeeld nieuwe personen kunnen opslaan/bewerken/verwijderen. (CRUD)
Kandidaten mogen zelf kiezen waarin ze de applicatie ontwikkelen. (Zowel taal als web/mobile)
(Applicatie blijft eigendom van de kandidaat en wordt enkel voor een assessment gebruikt)
Je ziet dan snel wat de persoon in zijn mars heeft.
Door daarna door de code te lopen met de kandidaat leer je veel meer van. Heeft de persoon error handling toegevoegd of enkel happy path. Zijn er unit test geschreven,
Is er gebruik gemaakt van een git repository, etc
Vaak leer ik er zelf ook van. Zeker als de kandidaat een nieuw platform heeft gekozen ipv de bekende weg.
Ik heb zeker meegemaakt dat er uit een technische assessment een heel ander beeld kwam dan uit een gesprek met een developer. Iemand kon hele verstandige dingen zeggen, maar eenmaal met z'n editor voor zich, kon hij nog geen for-loopje correct opschrijven, in een taal waar hij jaren ervaring mee zou hebben.Oon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:27:
Ik vind het een belachelijk idee dat je na een uurtje praten met een developer niet kan inschatten wat de technische competenties zijn, tenzij degene die de vragen stelt zelf ook een laag niveau heeft.
Ik denk dat iedere vorm van testen altijd false positives en false negatives zal hebben. Daarom doe je het liefst meerdere vormen, dan valt het direct op als er eentje een compleet ander beeld geeft dan de rest.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:18:
[...]
Ik heb zeker meegemaakt dat er uit een technische assessment een heel ander beeld kwam dan uit een gesprek met een developer. Iemand kon hele verstandige dingen zeggen, maar eenmaal met z'n editor voor zich, kon hij nog geen for-loopje correct opschrijven, in een taal waar hij jaren ervaring mee zou hebben.
Dat kan natuurlijk ook aan het assessment liggen. Maar heel veel vertrouwen in dat uurtje praten heb ik ook niet.
Code laten zien aan concurenten is voor de meeste bedrijven een not-done.Oon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:27:
[...]
Maar die volledige test is ook te vervangen door het kunnen tonen van een bestaand project, toch?
Ik zou ook zeker niet zeggen dat het een super idee is om code die eigendom is van je werkgever te laten zien, maar de meeste developers doen toch wel iets van development in hun vrije tijd?RagingPenguin schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:35:
[...]
Code laten zien aan concurenten is voor de meeste bedrijven een not-done.
Precies, assessments is een hoop op aan te merken, en ik vraag me af hoe nuttig de gemiddelde assessment nou echt is. Maar als dan iemand direct verteld dat ze gewoon kijken of hij "in het team past", dat is volgens mij wel de minst betrouwbare methode om een goede collega uit te zoeken.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:59:
[...]
Verder heeft Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman onderzoek gedaan naar sollicitatieprocedures; mensen vertrouwen graag op "gut feeling", maar dat blijkt volstrekt geen verband te houden met de daadwerkelijke persoonlijkheidstrekken en kwaliteiten van een kandidaat. Zo'n assessment is misschien niet ideaal, maar alsnog een stuk objectiever dan de methoden die in andere disciplines worden gebruikt om mensen aan te nemen.
Zijn zulk soort scriptjes echt representatief? En dus zelf geen developer, maar ik kan me ook voorstellen dat heel veel developers het na 40 uur wel mooi vinden, en niet in het weekend ook door gaan programmeren.Oon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:39:
[...]
Ik zou ook zeker niet zeggen dat het een super idee is om code die eigendom is van je werkgever te laten zien, maar de meeste developers doen toch wel iets van development in hun vrije tijd?
Het zijn vaak juist de leuke kleine scriptjes die een probleem op een interessante manier oplossen die inhoudelijk het meest relevant zijn voor een sollicitatie
Ik ben het met je eens, maar dan is je antwoord op vraag 4 ten onrechte goedgekeurd._eLMo_ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:15:
[...]
[quote]
Denk erom dat een conclusie alleen juist is als deze met absolute zekerheid voortvloeit uit de stellingen.
Let op: als de conclusie niet noodzakelijkerwijs(!) voortvloeit uit de stellingen is deze dus onjuist.
[/quote]
Het gelijkheidssymbool is niet het juiste symbool, want die kun je zowel van links naar rechts als van rechts naar links lezen, en het is niet noodzakelijkerwijs het geval dat alle Oostenrijkers bloeddonoren zijn. Syllogismen kun je oplossen met een venndiagram. Ik zal een voorbeeld geven voor dit syllogisme:DukeBox schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:12:
[...]
Meest makkelijke is om het zo te vereenvoudigen:
Stelling 1: Alle bloeddonoren zijn Oostenrijkers.
bloeddonoren == Oostenrijkers
Stelling 2: Geen van de bloeddonoren Oostenrijkers is een bewaker.
Oostenrijkers != bewaker
Sommige bewakers zijn geen Oostenrijkers -> sommige bewakers wél Oostenrijker
En dat antwoord = FALSE, want géén enkele bewaker is een Oostenrijker.
De eerste stelling betekent dat de verzameling met bloeddonoren in de verzameling met Oostenrijkers valt. De tweede stelling betekent dat de verzameling met bloeddonoren geen overlap heeft met de verzameling met bewakers. Het venndiagram kan er daarom op drie manieren uitzien:Stelling 1: Alle bloeddonoren zijn Oostenrijkers.
Stelling 2: Geen van de bloeddonoren is een bewaker.
De conclusie is: Sommige bewakers zijn geen Oostenrijkers.
Dat klopt maar voor het vereenvoudigen kan je het wel zo stellen in dit voorbeeld (één kant op). Jouw schets is echter precies dat wat ik tekstueel wilde uitleggen.fopjurist schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:25:
Het gelijkheidssymbool is niet het juiste symbool,
[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 13-04-2022 14:31 ]
Zet daartegenover een getalenteerde HR man die precies weet wat het team nodig heeft en die zet puur op basis van 'gut feeling' een dreamteam bij elkaar. Uniek geval, dus een objectieve procedure is waar voor gekozen word en statistisch gezien beter, maar ik zou de juiste 'gut' niet standaard wegstrepen hierdoor.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:59:
[...]
Verder heeft Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman onderzoek gedaan naar sollicitatieprocedures; mensen vertrouwen graag op "gut feeling", maar dat blijkt volstrekt geen verband te houden met de daadwerkelijke persoonlijkheidstrekken en kwaliteiten van een kandidaat. Zo'n assessment is misschien niet ideaal, maar alsnog een stuk objectiever dan de methoden die in andere disciplines worden gebruikt om mensen aan te nemen.
Ligt er ook weer helemaal aan wie je voor je hebt en wat voor positie het is. Als je op zoek bent naar iemand die een specifieke taal goed kent dan moet je natuurlijk wel iets zien dat ook in die taal is geschreven, maar 99.99% van programmeren is probleemoplossen en gewoon op de juiste manier denken.Sissors schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:15:
[...]
Zijn zulk soort scriptjes echt representatief? En dus zelf geen developer, maar ik kan me ook voorstellen dat heel veel developers het na 40 uur wel mooi vinden, en niet in het weekend ook door gaan programmeren.
De een schrijft zijn frustraties van werk van zich af in een projectje waar alles wel logisch in elkaar zit. De ander draagt misschien goed bij aan een veelgebruikt Open Source project, waar dan ook real world compromissen en legacy in zitten. Als er iets is kun je wel een indruk krijgen van de kandidaat, maar ik zou geen uniforme manier kunnen bedenken om hobbywerk op een eerlijke manier te beoordelen.Sissors schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:15:
Zijn zulk soort scriptjes echt representatief? En dus zelf geen developer, maar ik kan me ook voorstellen dat heel veel developers het na 40 uur wel mooi vinden, en niet in het weekend ook door gaan programmeren
Heb je dit daadwerkelijk meegemaakt, of is dit een hypothetische HR-man (in een vakgebied waar X-chromosomen toch wel meer dan 75% van de tijd voorkomen)?Furion2000 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:04:
Zet daartegenover een getalenteerde HR man die precies weet wat het team nodig heeft en die zet puur op basis van 'gut feeling' een dreamteam bij elkaar. Uniek geval, dus een objectieve procedure is waar voor gekozen word en statistisch gezien beter, maar ik zou de juiste 'gut' niet standaard wegstrepen hierdoor.
Bijna juiste getaggedFurion2000 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:04:
[...]
Zet daartegenover een getalenteerde HR man die precies weet wat het team nodig heeft en die zet puur op basis van 'gut feeling' een dreamteam bij elkaar. Uniek geval, dus een objectieve procedure is waar voor gekozen word en statistisch gezien beter, maar ik zou de juiste 'gut' niet standaard wegstrepen hierdoor.
@scissors maar heb je dan wel het juiste doel voor ogen in de juiste fase van het sollicitatieprocedure?
1. Intake == basically die 'gut feeling' van een paar personen
2. evt. Assessment == puur ter ondersteuning van die gut feeling en het is natuurlijk ook een goede plank om mee te slaan mocht het niks zijn (ook wat waard anno 2022)
3. Proeftijd/jaarcontract == volgens mij komt hier pas de fase waarin je gaat beoordelen of wat is of niet
Alleen binnen de IT is direct vast contract redelijk standaard en proeftijd word nagenoeg niet gebruikt voor het doel om iemand te toetsen. Ik blijf mij verbazen over de dat zorgeloze gevoel wat de meeste hebben in hun proeftijd en HR en Management de zaak sluiten zodra iemand begint. 'Zo die is aangenomen, volgende'.
Familie zelfs die ik hoog heb staan qua EQ, maar zoals ik al zei; uniek en je hebt gelijkCVTTPD2DQ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:13:
[...]
Heb je dit daadwerkelijk meegemaakt, of is dit een hypothetische HR-man (in een vakgebied waar X-chromosomen toch wel meer dan 75% van de tijd voorkomen)?
Ik wist wel wat het was maar ik weet niet zozeer wat ze je op zo'n assessment precies vragen dan. Krijg je dan wat stellingen en moet ja/nee vragen over of de conclusie die ze eruit trekken geldig is o.i.d?sig69 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 00:24:
Ik moest serieus googlen wat een syllogisme is. Maar "teken" het in je hoofd? Verder geen idee waarom het voor frontend werk relevant zou zijn. Als ze zich zo vastpinnen op een getalletje uit een test zou ik persoonlijk al verder gaan kijken.
Een prutser die gelukkig net op tijd door de mand is gevallen.. of een geschikte kandidaat die gewoon even dicht is geklapt door de stress?CVTTPD2DQ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:18:
Iemand kon hele verstandige dingen zeggen, maar eenmaal met z'n editor voor zich, kon hij nog geen for-loopje correct opschrijven, in een taal waar hij jaren ervaring mee zou hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Brandaris01 op 13-04-2022 18:47 ]
Ik snap je reactie maar het is iets genuanceerder. Je hebt bovendien maar 72 uur de tijd voor de opdracht. Tevens is de opdracht ook iets complexer dan ik geschetst had. (Het was louter ter illustratie)RagingPenguin schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:33:
[...]
Ik vind dit dan juist weer onzinnig. Letterlijk iedereen die ook maar een klein beetje kan programeren kan een CRUD applicatie schrijven, dat is het niveau van de gemiddelde famework tutorial. Kwaliteit is dan meer een maatstaaf voor hoeveel tijd iemand er in heeft gestoken en niet zo zeer voor hoe goed iemand is.
Exact dat, developers zijn ook gewoon maar gewone mensen met een sociaal leven, hobbies, vrienden, familie etc. Nu zal je mensen voor wie programeren een hobby is ongetwijfeld vaker vinden tussen mensen voor wie het ook hun beroep is, maar dat zien als de standaard is voor mij toch net iets te veel brogrammer cultuur. Zeg ik met 100+ personal Github repro's.Sissors schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:15:
En dus zelf geen developer, maar ik kan me ook voorstellen dat heel veel developers het na 40 uur wel mooi vinden, en niet in het weekend ook door gaan programmeren.
No-offence, maar dat vind ik al helemaal slecht. Mensen hebben ook nog een leven naast bij jou soliciteren en waarschijnlijk wel wat beters te doen dan 3 dagen te stressen over een of ander assigment. Hoe is dat ooit eerlijk tussen iemand met een gezin met kleine kinderen en iemand die alleen woont zonder verdere verplichtingen?sir_huxley schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:31:
[...]
Je hebt bovendien maar 72 uur de tijd voor de opdracht.
Daar kan in overleg van afgeweken worden. De meeste kandidaten klaren de opdracht in veel minder tijd te maken. (In de regel kun je de opdracht makkelijk voltooien in 2 avondjes) Junior kandidaten hebben in de regel geen gezinsleven. Senior kandidaten hebben een vrije keuze, maar vinden het vaak leuk om zich te bewijzen. Alles gaat in bovendien in goed vertrouwen. Heb je weinig tijd en je wilt het over een langere periode verdelen dan mag dat.RagingPenguin schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:57:
[...]
No-offence, maar dat vind ik al helemaal slecht. Mensen hebben ook nog een leven naast bij jou soliciteren en waarschijnlijk wel wat beters te doen dan 3 dagen te stressen over een of ander assigment. Hoe is dat ooit eerlijk tussen iemand met een gezin met kleine kinderen en iemand die alleen woont zonder verdere verplichtingen?
Precies, ik zal het nooit weten. Ik betaal de salarissen nietuit m'n eigen zak, dus in zo'n geval kies je het zekere voor het onzekere, en laat je de kandidaat lopen. Zoals gezegd, eigenlijk zou ik hem over een paar jaar op LinkedIn moeten nalopen, om te zien wat er van hem geworden is.Brandaris01 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:46:
Een prutser die gelukkig net op tijd door de mand is gevallen.. of een geschikte kandidaat die gewoon even dicht is geklapt door de stress?
En ook al is de kandidaat volgens LinkedIn een perfect lijkend persoon over een paar jaar, alsnog is het maar net de vraag of hij ook in jullie werkzaamheden zo zou uitblinken.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:23:
[...]
Precies, ik zal het nooit weten. Ik betaal de salarissen nietuit m'n eigen zak, dus in zo'n geval kies je het zekere voor het onzekere, en laat je de kandidaat lopen. Zoals gezegd, eigenlijk zou ik hem over een paar jaar op LinkedIn moeten nalopen, om te zien wat er van hem geworden is.
Mijn punt was dat ik het niet "simpel" vind om in korte tijd iemand in te schatten.
Je zou toch ook verwachten dat je het hebben van dat soort vaardigheden juist aantoont met het halen van een informatica-diploma. Maar misschien ben ik daarin wat ouderwets.com2,1ghz schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:33:
[...]
Zijn we hier niet een beetje mee in doorgeslagen? Ik heb hier professioneel 10 jaar ervaring aan development en ops werk. Ik ben gezakt voor een 2e gesprek waarbij ik even een algoritme uit de losse pols moest schrijven. Zo even een breadth first algoritm op een online editortje zonder highlighting of iets wat ik laats volgens mij op school heb geschrevenVoor de rest heb je het blijkbaar nooit nodig.
Dan ga je kjijken naar de werkzaamheden van het project waar je aan werkt en heeft het niets met algoritmes te maken.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Dat is heel simpel: Zoiets is niet eerlijk. Vaak wordt het ook misbruikt om risicoloos uren van één of ander rotklusje uit te besteden.RagingPenguin schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:57:
[...]
No-offence, maar dat vind ik al helemaal slecht. Mensen hebben ook nog een leven naast bij jou soliciteren en waarschijnlijk wel wat beters te doen dan 3 dagen te stressen over een of ander assigment. Hoe is dat ooit eerlijk tussen iemand met een gezin met kleine kinderen en iemand die alleen woont zonder verdere verplichtingen?
Het enige wat een diploma zegt is dat je goed genoeg bent in het maken van tentamens. Heb ik helaas in de praktijk al vaak genoeg gezien. Het zegt helemaal niks over hoeveel kennis is blijven hangen, hoeveel kennis ooit in de praktijk is toegepast en in hoeverre er begrip van de materie is buiten het boek en de tentamenvragen.Stoney3K schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:41:
[...]
Je zou toch ook verwachten dat je het hebben van dat soort vaardigheden juist aantoont met het halen van een informatica-diploma. Maar misschien ben ik daarin wat ouderwets.
Dat zegt meer over de kwaliteit van de examinering die voor die diploma's nodig is dan wat anders. Als er voor een praktisch vakdiploma alleen maar droge stof wordt getoetst, dan is de toetsing van je opleiding gewoon niet goed.DataGhost schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:52:
[...]
Het enige wat een diploma zegt is dat je goed genoeg bent in het maken van tentamens.
Ons vak bestaat niet uit zaken uit je hoofd te leren om vervolgens dagelijks hetzelfde truukje te herhalen, maar om met de tijd mee te gaan met de tools, technieken en methodieken. Ik kan ook niet ieder algoritme onthouden, dan ga ik er naar zoeken op het moment dat ik het nodig heb. Dan eindig ik vaak met een library die de boel voor mij doet en ik niet het wiel opnieuw hoef uit te vinden.Stoney3K schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:41:
[...]
Je zou toch ook verwachten dat je het hebben van dat soort vaardigheden juist aantoont met het halen van een informatica-diploma. Maar misschien ben ik daarin wat ouderwets.
Vooropgesteld dat een wetenschappelijke opleiding in beginsel niet direct aansluit op de arbeidsmarkt kun je over de kwaliteit van examinering rapporten vol schrijven. Het is thans verplicht voor de accreditatie van de opleiding om de inhoud van elke toets vast te leggen in een toetsmatrijs. Dat is een tabel waarin precies staat hoeveel vragen een toets heeft, waar elke vraag over gaat, en hoe zwaar elke vraag meetelt. De toetsmatrijs is ingevoerd op basis van kwalitatieve argumenten zoals het professionaliseren en het verhogen van de toetskwaliteit. Het effect op afstudeerders is echter nooit een criterium geweest, al zijn er aanwijzingen dat studenten minder leren wanneer de inhoud van een toets voorspelbaar is. Je stimuleert dat studenten specifiek voor toetsvragen oefenen in plaats van de gehele stof te bestuderen. Dat is inderdaad hetzelfde probleem als bij assessments: het eerste bedrijf dat assessments afnam was slim bezig, maar nu er boekjes in de handel zijn waarmee je voor assessments kunt trainen, is het zijn doel voorbij geschoten.Stoney3K schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:56:
[...]
Dat zegt meer over de kwaliteit van de examinering die voor die diploma's nodig is dan wat anders.
Dat is ook gewoon een slechte keuze voor een assesment. Al weet je toevallig het trukje met een queue dan is die best makkelijk, en al weet je dat niet dan zou je het de echte wereld gewoon googlen.com2,1ghz schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:33:
[...]
Zo even een breadth first algoritm op een online editortje zonder highlighting of iets wat ik laats volgens mij op school heb geschreven
Daarom denk ik ook dat vakdiploma's en assessments vooral meer proeven van bekwaamheid horen te zijn waar je getest wordt op je vaardigheden en inzicht, niet op je parate kennis voor één of andere programmeeromgeving, probleemoplossende methode of specifieke taal.fopjurist schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:58:
[...]
Je stimuleert dat studenten specifiek voor toetsvragen oefenen in plaats van de gehele stof te bestuderen. Dat is inderdaad hetzelfde probleem als bij assessments: het eerste bedrijf dat assessments afnam was slim bezig, maar nu er boekjes in de handel zijn waarmee je voor assessments kunt trainen, is het zijn doel voorbij geschoten.
Het is voor mij weer lang geleden dat ik dit heb gedaan, ik merk meteen dat oefenen direct vooraf helpt er zit gewoon altijd hetzelfde trucje in (zijn er paar). Syllogismen ik krijg er hoofdpuin van. Ik had ze wel bijna allemaal goed op 1 of 2 na, dat is genoeg maar het is echt het lastigste vind ik. Ik vraag me echt af wat dit zegt over iemands skills voor een baan trouwens. EQ is iets wat er nooit echt inzit terwijl dat echt key is wat mij betreft._eLMo_ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:15:
[...]
[quote]
[/quote]
[ Voor 17% gewijzigd door _Apache_ op 22-04-2022 09:19 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Dat is helemaal niet waar en ligt sterk aan het bedrijf waar je terecht komt.Furion2000 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:04:
[...]
Alleen binnen de IT is direct vast contract redelijk standaard en proeftijd word nagenoeg niet gebruikt voor het doel om iemand te toetsen. Ik blijf mij verbazen over de dat zorgeloze gevoel wat de meeste hebben in hun proeftijd en HR en Management de zaak sluiten zodra iemand begint. 'Zo die is aangenomen, volgende'.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Klopt, ene bedrijf rekt het geven van jaarcontracten tot het absolute maximum. Ander geeft direct een vaste aanstelling. Let wel, bij direct vaste aanstelling, kan de proeftijd langer zijn (2maanden bijv), hoeft niet kan wel. Let er dus even op.mr_evil08 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:22:
[...]
Dat is helemaal niet waar en ligt sterk aan het bedrijf waar je terecht komt.
[ Voor 19% gewijzigd door _Apache_ op 22-04-2022 10:06 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Dit statement irriteer ik me kapot aan, is altijd zo kort door de bocht en doet mensen met een WO diploma toch echt te kort. Als je statistiek en econometrie tentamens haalt ben je echt niet gewoon goed in het maken van tentamens. Neen dan bewijst dit dat je analytisch inzicht hebt. Niet dat anderen dit niet hebben, maar bij jou kan het bewezen worden.DataGhost schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:52:
[...]
Het enige wat een diploma zegt is dat je goed genoeg bent in het maken van tentamens
[ Voor 19% gewijzigd door matthewk op 22-04-2022 11:51 ]
Consultant - Autogek
Dus mijn ingenieursdiploma is niet een academische opleiding? Ik heb gewoon geleerd (moeilijke) dingen te maken.Stoney3K schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:09:
[...]
want een academische opleiding is gericht op onderzoek, niet op ontwikkelen van een specifieke oplossing zoals bij het bedrijfsleven vaak aan de hand is, dat is veel meer een HBO denkwijze.
Stoney3K schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:09:
[...]
(Let wel, ik ben niet van mening dat HBO en WO een verschillend niveau hebben, slechts een ander werkdomein.)
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
[ Voor 135% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:06 ]
OT, maar tot 1986 waren Delft, Eindhoven en Enschede (net als Tilburg en Rotterdam) Hogescholen. Wat we nu HBO noemen was 'vroeger' de MTS. Dat wil niet zeggen dat het niveau toen zoveel lager lag; Nederland was jarenlang 'zuinig' met het toekennen van het label 'Universiteit' in vergelijking met de rest van de wereld.qadn schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:13:
Dus mijn ingenieursdiploma is niet een academische opleiding? Ik heb gewoon geleerd (moeilijke) dingen te maken.
Bedankt voor je bericht. Helaas, is het niets geworden. Mijn rekenvaardigheden en syllogismen uitslagen waren niet goed of voldoende als kandidaat.Furion2000 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:13:
@Manisano maar nu weer een paar weken verder, wat heb je uiteindelijk gedaan of hoe is het verlopen?
[ Voor 18% gewijzigd door Manisano op 22-04-2022 20:58 ]
Heel bijzonder van ze. Succes!Manisano schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:33:
[...]
Bleek dat ik ook in moeilijke situaties op basis van mijn uitslag, dat ik volgens hun het moeilijk zal hebben en kan vastlopen
Geeft echt niet hoor. Volgend keer meer geluk. Weet je wat zo naar is? Ik werd uitgenodigd door weer een ander bedrijf. Die mij graag wou aannemen als senior developer. Ik moest een technische opdracht uitvoeren, een mini applicatie bouwen vervolgens de hemel in geprezen dat ik het super goed heb gedaan, alles liep prima en waren erg enthousiast. Werd ik niet aangenomen omdat die lead developer vond dat ik nogal enthousiast ben.. vrolijk... en hij erg onzeker werd ofzo?
[ Voor 19% gewijzigd door Manisano op 22-04-2022 23:06 ]
Ja daar heeft u helemaal gelijk in. Ik ben altijd eerlijk en soms te eerlijk en gaf aan wat mijn zwakke punten zijn. Ik schaam mij daar absoluut niet voor. Eerlijkheid duurt het langst zeggen ze... al wordt dat niet altijd gewaardeerd. Volgend keer beter... en wellicht vind ik iets beter. Overheidsinstanties willen gewoon mensen die heel analytisch sterk zijn. Of dat nou echt zegt of een ontwikkelaar heel goed is? Durf ik niet met zekerheid te zeggen.smesjz schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:22:
Zelfs als je geen assessments wil doen voor een nieuwe sollicitatie ergens is het natuurlijk ook goed om je eigen beperkingen te zien en te kijken of er iets te verbeteren valt om meer kans te maken als je zoiets ambieert. Maken van mooie code en designs bij zo'n rol is natuurlijk maar een onderdeel van wat je de hele dag doet dus het is ook te verwachten dat er breder wordt gekeken. Misschien niet via een assessment maar dan komt het wel op een andere manier terug in een 2de of 3de gesprek voordat salaris verder wordt besproken.
Als je vast loopt en dan bijv. niet het gewenste gedrag laat zien (bijv. je zelf 10 dagen opsluiten als een zombie om iets op te lossen ipv dit aan te kaarten bij een stand-up of andere setting) komt dat toch wel een keer tot uiting en werkt dan tegen je.
En natuurlijk zoeken ze naar de ideale kandidaat en daarom wordt er ook gekeken naar situaties die je misschien niet zelf in de hand hebt zoals requirements die halverwege veranderen of je moet iets anders doen wat niet lukt want $ander team heeft een nieuwe API die jij niet snapt en moet gaan gebruiken. En je ervaring zal je dan maar voor een deel helpen, maar je zult ook moeten laten zien dat je bijv. zelf naar oplossingen zoekt en zelfredzaamheid hebt.
En misschien gaat het allemaal prima als je toch aangenomen was zonder assessment, maar je kan er ook dood ongelukkig van worden dus "heel spannend voor hun" dekt maar een deel van de lading.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq