Sorry, heb niet het hele topic gelezen, maar wil je graag helpen met wat tips. Heb ervaring aan beide kanten van het sollicitatie gedeelte en heb zo ook testen gedaan en laten uitvoeren.
Allereerst, waarom wordt er een test afgenomen?
- Achterhalen hoe snel je besluiten neemt (dus zoals eerder gezegd, hoeveel vragen heb je beantwoord)
- Hoe goed ben je onder stress. Het is een stress situatie, dus dan ga je misschien sneller fouten maken, of juist secuurder en langzamer
- Soms wordt er getest doordat je een opdracht krijgt thuis iets te maken, bijvoorbeeld de klassieker boter kaas en eieren. Het gaat dan niet om hoe goed je het gemaakt hebt, maar hoe. Hoe netjes is de code, werkt het, commentaar in code, bugs, getest met unittests, welk framework gebruik je. Naar aanleiding van zo een opdracht heb je een gesprek over waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn. Mij is het namelijk als interviewer nooit gegaan om de kwaliteit (behalve dat het moet compileren) van het eindproduct, maar waarom zijn bepaalde keuzes gemaakt. Dan heb je interessante inzichten en gesprekken over de inhoud.
Ik heb daarnaast ook interviews gehad waarbij er getest werd over persoonlijkheid. Daar kun je nooit iets verkeerd in doen, want het geeft aan wie je bent, maar feitelijk zou dat 9 van de 10 keer wel in het gewone gesprek naar voren moeten komen.
Mijn tips voor een sollicitatie:
- Luister naar je hart. Worden er tests afgenomen waar je je niet goed bij voelt. Geef dit aan, verzin geen smoesjes, maar zeg waarom je een bepaald gevoel hebt. Eerlijkheid is het beste
- Verdiep je van te voren in wat basis zaken die bij de techniek hoort. Denk aan architectuur beginselen, speerpunten van de techniek die je gebruikt hebt, test begrippen. Goed om de begrippen weer even helder te hebben en dat je ze kan uitleggen.
- Wil je meer leiding geven, of richting senioriteit, dan is coaching en begeleiding belangrijk. Bedenk daar goed van te voren over wat je daarbij wil zeggen, dus denk na over type leiding geven, coaching technieken. Wil je scrum master zijn dan is het bijvoorbeeld goed om de voor en nadelen van scrum te kunnen benoemen en waarom het beter is dan bijvoorbeeld waterval en kanban in jou ogen.
- Het eerste gevoel na een sollicitatiegesprek zegt niet alles. Ik heb een keer een interview gehad waarbij ik gelijk had 'hier wil ik nooit werken'. De recruiter overtuigde me om toch nog een gesprek aan te gaan, omdat ze me graag willen hebben. Bleek gewoon het punt te zijn dat mijn klik met de interviewers niet goed was en ze me niet konden enthousiasmeren. Daarna jaren met plezier daar gewerkt

.
- Geef aan wat je gevoel is over het eerste assesment in dit geval. Vraag of er andere manieren zijn om je kennis en kunde te laten zien. Toon hierin het initiatief, dat is vaak lonend. Initiatief wordt gewaardeerd.
Blijf altijd dicht bij jezelf (klinkt zweverig). Geeft een bedrijf je een goed gevoel bij een interview, dan is dit vaak een indicatie over hoe het bedrijf in elkaar zit en de afdeling werkt. Zijn ze volhardend in testen, dan is het waarschijnlijk prestatie gericht en minder flexibel. De vraag is of je dat wil. Wees eerlijk, er zijn genoeg bedrijven waar je zo aan de slag kunt met jaren ervaring. Wees ook niet bang om die kennis bijvoorbeeld via een eigen website of github te etaleren en noem dit bijvoorbeeld in je CV.
EDIT: Ik bedenk me overigens dat er ook bedrijven zijn waarbij het aanneem beleid van personeel vooral op aantallen gericht is. Heb een keer een manager gehad die vond dat we gewoon mensen moesten aannemen omdat dit het doel was. Ik heb toen heel duidelijk gemaakt dat ik daar niet aan mee doe (ik was teamleider/scrum master) en dat ik die persoon echt niet wilde hebben in mijn team en dat ik niet mee doe aan getalsmatig mensen aannemen. Maar het gebeurt helaas. Vraag dus na waarom ze je graag willen spreken nadat de test voor je gevoel slecht ging. Geef ook aan dat je een hertest niet ziet zitten en graag in een gesprek over de resultaten wilt doorpraten om te kijken wat ze graag willen weten of je dat kunt of niet.
[
Voor 9% gewijzigd door
mmniet op 13-04-2022 11:11
]