shielded or unshielded

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whininie
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-09 01:51
Hi!,

Ik ga binnenkort 40 Cat6 kabels in een mantelbuis leggen.
Kan ik hier gewoon U/UTP voor gebruiken of moet ik shielded kabels gaan gebruiken, zo ja welke?

De Mantelbuis komt in de grond, Ik hoef hier geen grondkabels voor te gebruiken toch? omdat ze in een mantelbuis liggen :)

Ik hoop dat iemand mij wat informatie kan geven 8)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
Ik zou bij zo'n tros zeker wel shielded kabel aanraden... bijvoorbeeld Siemon 9A6L4-A5-5CR is zeker een goeie

Maar weet je wat voor tros 40x shielded cat6 is .. dat trek je niet door een 50mm buisje .
Ik heb enkele weken geleden nog 9x Nexans Cat6A door een bestaande 50mm buis getrokken en dat was half de buis ..
Ik ben zeer benieuwd naar de use-case

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:04

BCC

Ja dit lijkt me logischer op te lossen met wat fiber en twee switches :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whininie
Ik heb een patchkast in het hok buiten, en wil daar al me bekabeling hebben er komt een buis van minimaal Ø 110 mm waarschijnlijk een 165 mm,

maar op andere topic lees ik weer dat het niet nodig is :'(

[ Voor 28% gewijzigd door whininie op 04-04-2022 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

whininie schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:04:
Ik heb een patchkast in het hok buiten, en wil daar al me bekabeling hebben er komt een buis van minimaal Ø 110 mm waarschijnlijk een 165 mm,

maar op andere topic lees ik weer dat het niet nodig is :'(
Misschien handig om te linken naar topic in kwestie - en om wat meer info te geven over wat je hier probeert.

Het komt niet dagelijks voor dat er een topic is over 40 kabels in zelfde buis, dus acht de kans klein dat andere topic 100% vergeljkbaar is. Kan dus goed zijn dat conclusie anders is.

Voor thuisgebruik binnenhuis is U/UTP nagenoeg altijd beste keuze, want kans dat je de boel verprutst met de dikkere, stijvere shielded cables die ook aan ene (maar NIET beide) kant correct geaard moet worden is vele malen groter dan dat je zware EMI te verduren hebt dat er baat bij zou hebben.

Maar 40 kabels bij elkaar is mogelijk andere koek, want er is risico op klein beetje crosstalk tussen kabels en dat keer 40 zou wel significant kunnen zijn. Je bent sowieso niet bezig met een reguliere thuissituatie. Alles wat je aan toelichting kan geven, kan helpen om met een eenduidig antwoord te komen.

- Wat voor signalen gaan over die kabels? (indien Ethernet, welke standaard/snelheid)?
- Gaat er sprake zijn van PoE?
- Hoe lang zijn de kabels? En voor welk deel daarvan lopen ze door genoemde buis?
- Gaat er iets anders dan de 40 Cat6 kabels in die buis liggen?

Voor Cat6a ga je duidelijk wel shielding nodig hebben om te voldoen aan de alien crosstalk (ATX) requirement, maar Cat6 of lager kent die requirement niet. Ik vermoed dus dat je hier geen shielding nodig gaat hebben - maar eerlijk gezegd is dit een formaat van installatie dat mijn directe ervaring overstijgt, dus hard durf ik dit niet te roepen. Mocht je wel voor shielding gaan, zorg in ieder geval dat je je aarding goed doet (dus aan een kant consequent en goed - en ook gekoppeld aan een aardepunt en doorgemeten dat het werkt, en aan andere kant in het geheel niet).

Edit:
Als je dit topic bedoelde als referentie - dat gaat om Cat5e, niet Cat6. Wezenlijk verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 05-04-2022 01:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom wil je een patchkast buiten? is deze verwarmt opzich is kou geen probleem maar je krijgt ook vocht en condens dat is wel een probleem. Los dat je onmogelijke hoeveelheden kabel door je huis moet trekken. Hier zijn tegenwoordig echt veel slimmere oplossingen voor, zeker met iets als moderne inwalls via POE waardoor ook je wifi dekking een stuk optimaler wordt. Ook als je met een groot aantal camera's gaat werken kunnen meerdere HDrecorders zeer effectief zijn en samenwerken in een systeem.
Alles naar 1 centrale plek is niet altijd het beste.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
Bij 40 kabels op 1Gbit snelheid, denk ik....
waarom niet 4 kabels op 10Gbit snelheid?
of 1 kabel op 100Gbit snelheid?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:55
Wat is in hemelsnaam je usecase hiervoor? Kun je niet beter een fiber trekken en een switch ophangen, desnoods een die 10G doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 14:17
40 kabels door een 110 mm buis. succes met het erin trekken. Ik brand daar mijn vingers niet aan. handiger is om het in meerdere pijpen te leggen. Je kan gewoon utp gebruiken. In kabelgoten liggen soms wel 300 utp kabels op elkaar zonder storingen . En je patchkast kan je beter in huis of in je garage/schuur plaatsen. Ik heb bij mij de patchkast in mijn garage geplaatst. En dan op zo een manier dat ik er aan voor en achterkant in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whininie
Ik zal even betere uitleg geven! :P

Mijn meterkast puilt echt uit. en kan hier ontzettend moeilijk bij. hij zit een beetje op een onhandige plek :(

WCD: 24x
Camera: 4x (poe)
Wifi Acces Point :3x (poe)
USB over UTP 3x
+ 6 Reserve kabels mocht er ooit iets bij komen
Ook komt er een Dell server in de patchkast dit wil ik allemaal niet meer in huis,
ik wil eigenlijk niks meer in huis, misschien trek ik zelf de ziggo hoofdkabel wel door naar het hok.

Ik wil dat alle kabels die in de meterkast binnenkomen vanaf het plafond in de meterkast doorlopen naar de kruipruimte, naar buiten en vervolgens naar het hok. hier staat een 19 inch patchkast. Het hok is geïsoleerd.
ik wil dit omdat ik gewoon netjes overal bij kan en een goed overzicht heb. ik wil niet werken met een switch hier en een switch daar.

nu zaten we te denken om misschien 3 buisjes van zo 50 mm te leggen, met ongeveer 14 kabels per buis.
de patchkast krijgt een eigen groep zodat niks kan zorgen in het huis dat hij er mee stopt. deze stroomkabel komt los in een pvc ernaast.

De topic die ik eerder bedoelde was deze:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1329064

misschien vind iemand anders dit een kut idee :9 maar ik wil gewoon alles op 1 plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 14:24
whininie schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:27:
ik wil niet werken met een switch hier en een switch daar.
Hoe ga je ervoor zorgen dat die 24 wcd verbonden zijn met het internet?
Er zullen niet veel tot geen routers zijn met zoveel poorten.
Dan heb je al een switch nodig. Waarom dan 40 kabels trekken?
Ik snap redundancy maar dit lijkt mij water naar zee dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
frankyfn126 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:47:
[...]

Hoe ga je ervoor zorgen dat die 24 wcd verbonden zijn met het internet?
Er zullen niet veel tot geen routers zijn met zoveel poorten.
Dan heb je al een switch nodig. Waarom dan 40 kabels trekken?
Ik snap redundancy maar dit lijkt mij water naar zee dragen.
Door alle kabels naar een centraal punt te trekken, in plaats van overal en nergens een 8p switch. Het gaat er niet om dat er geen switches gebruikt worden, maar dat de gebruikte switches op een centrale plek staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
jadjong schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:07:
[...]

Door alle kabels naar een centraal punt te trekken, in plaats van overal en nergens een 8p switch. Het gaat er niet om dat er geen switches gebruikt worden, maar dat de gebruikte switches op een centrale plek staan.
Ik snap het punt.
Maar je bespaart letterlijk 1 switch.
Laat alle kabels die nu al naar de meterkast komen lekker daar uit komen op een switch.
Een paar kabels (8?) naar je hok naar switch 2 en klaar is kees.
40 kabels trekken: een andere reden dan "omdat het kan" is gewoon een drogreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jadjong schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:07:
[...]

Principe is bekend, maar dan ga je uit van een geschikte centrale locatie. Dat durf ik hier te betwijfelen.

Mijn grootste zorg nu ik ervover nadenk niet eens de bekabeling - lomp maar komt wel goed - maar de switch in een onverwarmde hok plaatsen. Het gaat daarbij niet eens om temperatuur (meeste switches hebben operating temperature vanaf 0C, maar gaan ws niet spontaan kapot paar graden eronder) maar vochtigheid/condensatie. Onbeschermde apparatuur als dit mag in de regel bij max 90% luchtvochtigheid gebruikt worden. Op dit moment (koud en nat buiten) is het volgens Buienradar in grote delen van NL >90% luchtvochtigheid. Dan heb je risico op condensvorming op de relatief koudere delen van de switch wat tot waterschade, corrosie en kortsluiting kan leiden.

Om dat te voorkomen moet je eigenlijk zorgen voor verwarming in de kast met gecombineerde thermostaat/hygrostaat. Kan allemaal wel, maar is dat het voorkomen van gebruik van twee of drie switches echt waard?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whininie
Er mag zeker wel switches gebruikt worden.
Hoe ik al eerder vernoemd had is het hok geïsoleerd (nee niet op een goedkope manier), ook hangt hier een sensor voor luchtvochtigheid, deze is eigenlijk nog nooit boven de 73,4 procent geweest. De server die 24/7 draait zal ook warmte produceren in de kast.
frankyfn126 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:23:
[...]

Ik snap het punt.
Maar je bespaart letterlijk 1 switch.
Laat alle kabels die nu al naar de meterkast komen lekker daar uit komen op een switch.
Een paar kabels (8?) naar je hok naar switch 2 en klaar is kees.
40 kabels trekken: een andere reden dan "omdat het kan" is gewoon een drogreden.
24 poort switch, camera switch (NVR) switch. 5 port POE switch voor Wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat is de dikte van een cat6 kabel? 7mm? 8 mm? 9mm?

Stel dat je een vierkante bundel maakt van 7x7 UTP kabels (stel, want vierkant is niet handig en ronde kabels stapelen niet lekker, maar goed genoeg voor het idee) dan krijg je dus een vierkante bundel van 56mm (7x8mm) of 63mm (7x9mm) in het vierkant.

Dat moet toch wel door een 110mm afvoerbuis kunnen? Die zal inwendig iets van 104 of 105mm zijn.
Niet te veel en niet te strakke bochten maken dan moet het makkelijk kunnen. Een nette bundel maken is wel een flinke klus als je een wat grotere lengte hebt...

Verder lijkt een switch in de MK en een server in het hok echt een veel betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whininie
Coen Rosdorff schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:43:
Wat is de dikte van een cat6 kabel? 7mm? 8 mm? 9mm?

Stel dat je een vierkante bundel maakt van 7x7 UTP kabels (stel, want vierkant is niet handig en ronde kabels stapelen niet lekker, maar goed genoeg voor het idee) dan krijg je dus een vierkante bundel van 56mm (7x8mm) of 63mm (7x9mm) in het vierkant.

Dat moet toch wel door een 110mm afvoerbuis kunnen? Die zal inwendig iets van 104 of 105mm zijn.
Niet te veel en niet te strakke bochten maken dan moet het makkelijk kunnen. Een nette bundel maken is wel een flinke klus als je een wat grotere lengte hebt...

Verder lijkt een switch in de MK en een server in het hok echt een veel betere oplossing.
het ging er eigenlijk om of het storing veroorzaakt, iedereen wijkt alleen beetje van de vraag af 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:55
Kun je niet wat foto's toevoegen van je meterkast en het patchhok-buitenshuis? Misschien komt er wel iemand op een goed idee.
whininie schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:27:
WCD: 24x
Camera: 4x (poe)
Wifi Acces Point :3x (poe)
USB over UTP 3x
+ 6 Reserve kabels mocht er ooit iets bij komen
Hoe ziet het er momenteel uit? Heb je al een patchkast in je huidige meterkast? Waarom wil je alles 1:1 doorlussen als je ook kunt doorpatchen in je meterkast? Bovendien: over hoeveel meter buis hebben we het hier? Hoe lang is je langste UTP kabel die je in je huis getrokken hebt / gaat trekken? Is die langer dan 55 meter, dan kun je net zo goed cat5e trekken (als je cat6 voor de 10gbit neemt). Is die langer dan 100 meter? Dan ga je over de maximale lengte van de PoE en cat5/cat6 ethernet specificatie heen en gaat je betrouwbaraheid naar beneden.
Ook komt er een Dell server in de patchkast dit wil ik allemaal niet meer in huis,
ik wil eigenlijk niks meer in huis, misschien trek ik zelf de ziggo hoofdkabel wel door naar het hok.
Voor zo ver ik weet kun je niet zomaar je ziggo AOP verplaatsen omdat de lengte van de kabel er toe doet (en die maak je langer als je je punt gaat verleggen). Je hebt hier de hulp van Ziggo bij nodig.
Ik wil dat alle kabels die in de meterkast binnenkomen vanaf het plafond in de meterkast doorlopen naar de kruipruimte, naar buiten en vervolgens naar het hok. hier staat een 19 inch patchkast. Het hok is geïsoleerd.
ik wil dit omdat ik gewoon netjes overal bij kan en een goed overzicht heb. ik wil niet werken met een switch hier en een switch daar.
Zoals iemand al benoemde kan luchtvochtigheid een probleem zijn in zo'n kast; behalve isoleren zul je ook moeten stoken en ventileren om vocht kwijt te raken. Als warmtebron kun je de server inderdaad nemen, dat klinkt als een goed idee. Hoe is dit hok blootgesteld aan de zon? Wat gebeurt er met de temperatuur in dit hok als het buiten 30 graden is en de zon er vol op staat, gaat je apparatuur dat leuk vinden denk je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankyfn126
whininie schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:16:
[...]

het ging er eigenlijk om of het storing veroorzaakt, iedereen wijkt alleen beetje van de vraag af 8)7
Welkom op het tweakers forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-09 16:30
Ik zou met zo'n dikke partij kabels die je gaat ingraven sowieso gaan voor de maximale overkill die je je kan veroorloven, volledig los van wat je feitelijk nodig hebt.
Ik zou dus zeker gaan voor hele goeie dikke shielded kabels want zo'n tros van 40 kabels gaat op zeker voorbij aan de use case waar zeg maar huis tuin en keuken UTP kabels voor gemaakt worden en je wil dat ook niet weer gaan opgraven.
dion_b schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:25:
[...]

Principe is bekend, maar dan ga je uit van een geschikte centrale locatie. Dat durf ik hier te betwijfelen.

Mijn grootste zorg nu ik ervover nadenk niet eens de bekabeling - lomp maar komt wel goed - maar de switch in een onverwarmde hok plaatsen. Het gaat daarbij niet eens om temperatuur (meeste switches hebben operating temperature vanaf 0C, maar gaan ws niet spontaan kapot paar graden eronder) maar vochtigheid/condensatie. Onbeschermde apparatuur als dit mag in de regel bij max 90% luchtvochtigheid gebruikt worden. Op dit moment (koud en nat buiten) is het volgens Buienradar in grote delen van NL >90% luchtvochtigheid. Dan heb je risico op condensvorming op de relatief koudere delen van de switch wat tot waterschade, corrosie en kortsluiting kan leiden.

Om dat te voorkomen moet je eigenlijk zorgen voor verwarming in de kast met gecombineerde thermostaat/hygrostaat. Kan allemaal wel, maar is dat het voorkomen van gebruik van twee of drie switches echt waard?
Mwah.

Een deftig geconstrueerd/geïsoleerd hok met een zooi serieuze computer en netwerk hardware er in wordt volgens mij prima warm (genoeg) gehouden door de hardware die er in staat te loeien.
Zeker als TS er server(s) in gaat ophangen.

Mijn wasmachine (was droog combi) staat op deze manier "buiten" en als dat ding een wasje heeft gedaan is dat hok uren laten nog steeds significant warmer dan de buitenlucht.

Ik zou het in dat hokje wat ik heb op zich wel durven om (niet kritieke/persoonlijke...) hardware op te hangen. (als die wasmachine er niet had gestaan dan)
Eventueel (elektrisch) vochtvretertje er bij.

Is natuurlijk wel buurman en buurman allemaal, maar goed. Ook wel een beetje des Tweakers.

[ Voor 8% gewijzigd door Polderviking op 07-04-2022 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Polderviking schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:17:[...]

Mwah.
Een deftig geconstrueerd/geïsoleerd hok met een zooi serieuze computer en netwerk hardware er in wordt prima warm (genoeg) gehouden door de hardware die er in staat te loeien.
Mijn wasmachine staat op deze manier "buiten" en als dat ding een wasje heeft gedaan is dat hok uren laten nog steeds significant warmer dan de buitenlucht.
Het zal meestal goed gaan, maar is dat goed genoeg? Stel dat de stroom een keer een paar uur uitvalt op een onhandig vochtige dag. Gebeurt niet vaak, maar het hoeft maar een keer mis te gaan...

Wat TS voor zichzelf moet uitzoeken is wat de gevolgen zijn van de kleine maar nonzero kans dat het finaal mis gaat (switch dood, connectoren op kabels gecorrodeerd, mogelijk server ook de pijp uit), dan risico daarop afwegen tegen kosten van een degelijke oplossing om het te voorkomen.

Als TS makkelijk in worst-case in staat is zelf nieuwe connectoren op de kabels te zetten, en snel en zonder financiele bezwaren switch en server kan vervangen, en er niet of nauwelijks gevolgschade is van de downtime erdoor, dan is risico nemen een prima keuze. Omgekeerd, als TS hulp zou nodig hebben met het herstellen, als de kosten van vervangen apparatuur een probleem zouden zijn en de downtime bijkomende negatieve gevolgen zou hebben - dan is het een slecht idee om te doen zonder preventieve maatregelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whininie
dion_b schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:33:
[...]

Het zal meestal goed gaan, maar is dat goed genoeg? Stel dat de stroom een keer een paar uur uitvalt op een onhandig vochtige dag. Gebeurt niet vaak, maar het hoeft maar een keer mis te gaan...

Wat TS voor zichzelf moet uitzoeken is wat de gevolgen zijn van de kleine maar nonzero kans dat het finaal mis gaat (switch dood, connectoren op kabels gecorrodeerd, mogelijk server ook de pijp uit), dan risico daarop afwegen tegen kosten van een degelijke oplossing om het te voorkomen.
Het gaat hier niet om kosten maar om ruimte, een aanbouw voor een patch kast is een beetje overkill :P daarom wil ik hem in het tuinhuis!
Polderviking schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:17:

Eventueel (elektrisch) vochtvretertje er bij.

Is natuurlijk wel buurman en buurman allemaal, maar goed. Ook wel een beetje des Tweakers.
Vochtvretertje kan ik natuurlijk altijd even naar kijken.

Buurman & Buurman, ik weet het niet. overal switches en kabels hier en daar en als er wat is met je netwerk naar verschillende plekken moet vind ik juist een beetje houtje touwtje
Nieknikey schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:47:

Voor zo ver ik weet kun je niet zomaar je ziggo AOP verplaatsen omdat de lengte van de kabel er toe doet (en die maak je langer als je je punt gaat verleggen). Je hebt hier de hulp van Ziggo bij nodig.
signaal is momenteel op laag 11,3 midden 11,6 hoog 12,1
ik heb nog 30 meter coax 6 of 9 liggen. coax 6 dempt 6 db per 100 meter. Het signaal moet op aop tussen de -3 en +12 zijn. Die van mij is dus zelfs iets te hoog.

ik heb de koppelingen die ziggo gebruikt, ook heb ik alle sleutels van de EV's
wie o wie zou mijn werkgever zijn ;)
dion_b schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:33:
[...]

Als TS makkelijk in worst-case in staat is zelf nieuwe connectoren op de kabels te zetten, en snel en zonder financiele bezwaren switch en server kan vervangen, en er niet of nauwelijks gevolgschade is van de downtime erdoor, dan is risico nemen een prima keuze. Omgekeerd, als TS hulp zou nodig hebben met het herstellen, als de kosten van vervangen apparatuur een probleem zouden zijn en de downtime bijkomende negatieve gevolgen zou hebben - dan is het een slecht idee om te doen zonder preventieve maatregelen.
afgelopen 5 jaar ongeveer zo'n 2 a 3 duizend cat 5e of cat 6 connectoren geplaats en 1000e km kabels getrokken, dit komt vast goed :P

ik maak me niet erg zorgen over het vocht, als ik nu naar de connector kijk van de camera of gereedschap in het hok ziet alles er nog netjes uit. In de zomer apparatuur koelen is geen probleem daar zijn veel verschillende manieren voor. Voor dat ik het hok geïsoleerd had kon de deur niet eens open als het koud was dan was het hout zo uitgezet dat het slot niet meer werkte :'(
isolatie platen zijn zo 8 cm dik

maximale lengte is 50m! (waarschijnlijk korter) dit is vanaf de wcd rechtstreeks naar het hok niet met koppel blokjes, ik ga alles opnieuw trekken. Camera's zijn allemaal korter.
Meterkast naar buiten muur ongeveer 8M
Buitenmuur naar Tuinhuis 14M (dit is tot aan binnen op de gewenste plek!)
verste kabel is 17 M tot aan de meterkast,

misschien heb ik last van autisme dat ik alles netjes op 1 plek wil maar in huis is daar geen ruimte voor :X

Ik heb dus veel kabels getrokken maar nog nooit zoveel bij elkaar, Daarom deze vraag :P
Pagina: 1