Kans op storing bij meerdere UTP kabels naast elkaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195235

Topicstarter
Goeiendag tweakers,

Aankomend weekend kan ik in mijn nieuwe huisje gaan klussen _/-\o_
Dus ... netwerkkabels moeten er getrokken worden. Ik ben van plan om een gigabit netwerk aan te leggen met CAT6 kabels en wel FTP (Folied Twisted Pair) kabels. Het internet komt in de woonkamer binnen.

Wat ben ik van plan?
Ik wil in alle kamers (5 stuks; woonkamer en 4 slaapkamers) het netwerk en internet op kunnen. Het modem bevat momenteel ook al een router dus ik kan meteen de boel verdelen naar de andere kamers. Hiervoor wil ik vanuit de router direct de netwerkkabels (4 stuks, elke slaapkamer 1) in iets van een PVC buis stoppen en deze door het plafond naar de bovengelegen slaapkamer laten lopen. Vandaaruit gaan de kabels weer hun eigen weg naar de verschillende slaapkamers.

Mijn vraag is nu:
Heb ik kans op (flinke) storing in mijn netwerk waneer ik meerdere CAT6 FTP netwerkkabels gebundeld in een PVC buis 'vervoer' naar de eerste verdieping?

Alvast bedankt voor de reacties!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:29

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Nee, draden zijn getwist om dit soort invloeden op te lossen. In oa kantoren lopen UTP kabels altijd in bosjes door goten of over ladders.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turiya
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-07 10:30
Ik spreek niet uit ervaring, maar de hele reden dat de kabels 'twisted' zijn (draadjes in elkaar gevlochten) is dat storingen hierdoor geminimaliseerd worden. Omdat dit in serverkasten prima gaat met tientallen kabels bij elkaar denk ik niet dat je op problemen zal stuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 09:44
lijkt me niet, anders had menig bedrijf grote problemen, daar er vaak een héle hoop kabels bij elkaar liggen in kabelgoten... ;)

Verder moet je maar eens opzoeken waarom het nu net Twisted Pairs zijn, dan vind je direct het antwoord (serieus!)

(zie ook hierboven :p)

[ Voor 5% gewijzigd door BitProcessor op 30-12-2008 11:00 . Reden: Te traag.... :p ]

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:55

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gewoon UTP voldoet ook prima hoor. In onze datacentres hebben we switches staan met 240 gigabit ethernetpoorten. Al deze kabels gaan in 2 grote bossen onder de vloer door en dat werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Anoniem: 195235 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 10:55:
Mijn vraag is nu:
Heb ik kans op (flinke) storing in mijn netwerk waneer ik meerdere CAT6 FTP netwerkkabels gebundeld in een PVC buis 'vervoer' naar de eerste verdieping?
Nee, de kans op storing door de andere netwerkkabels is minimaal.
Maar leg de kabels niet vlak langs kabels die 230V vervoeren, want dan kan je wel storing verwachten, ondanks dat de kabel getwist is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

UTP (niet eens STP):
Afbeeldingslocatie: http://www.seattletelephonesystems.com/cat5%20data%20network%20wiring.jpg

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks voor jullie snelle antwoorden!!! Toen ik het bericht gepost had dacht ikzelf ook al: "Hmmm, ik zit hier op mijn werkplek pal naast een kabelgoot met meerdere UTP kabels ... lijkt me sterk dat het zou gaan storen" :D

@ Onbekend, weet je of de storing door 230V kabels ook plaatsvind bij FTP kabels ipv UTP kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 195235 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 11:10:
@ Onbekend, weet je of de storing door 230V kabels ook plaatsvind bij FTP kabels ipv UTP kabels?
Hier loopt UTP en stroom door dezelfde kabelgoot (maar door twee gescheiden kanalen) en dat werkt probleemloos. Er moet een scheidingswandje tussen voordat het legaal is, en dat helpt je aan de paar centimeter afstand die genoeg is om problemen te voorkomen. Problemen krijg je in mijn ervaring alleen als je je UTP met ty-raps aan een dikke kabel waar veel stroom doorheen loopt vastmaakt. De voeding van een lift, bijvoorbeeld. Sowieso is alles wat je kabel samendrukt streng verboten, of je nu UTP of STP gebruikt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
kabels mogen wel bij elkaar liggen maar niet over de hele route strak naast elkaar vanwege overspraak.
maar als er bij grote netwerken weer wat bij komt en weer uit de bos verdwijnt ga je dat tegen.
en 230v moet je inderdaad gescheiden houden. maar als je alles los in een pcv buis doet naar de kamer toe heb je nergens last van.

cat6 moet wel minimaal 15 meter zijn wel het gecertificeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je Burne, ik weet even genoeg. Ik kan vrolijk gaan kabellen ;)

Dank allen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DECOY88 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 13:12:
cat6 moet wel minimaal 15 meter zijn wel het gecertificeerd worden.
Wat bedoel je precies met die laatste zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
eisen voor de cat 6 certificering. niet dat dat wat boeit voor thuisgebruik.

[ Voor 38% gewijzigd door DECOY88 op 30-12-2008 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Hoe bedoel je dat dan precies? Want CAT6 moet natuurlijk ook gepatched worden, en dan gebruik je kabeltjes van 50cm. Heb je een linkje met info ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119839

Aikon schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:12:
Hoe bedoel je dat dan precies? Want CAT6 moet natuurlijk ook gepatched worden, en dan gebruik je kabeltjes van 50cm. Heb je een linkje met info ofzo?
De afstand van het paneel in de MER/SER tot het consolidatiepunt (verdeeldoos die meestal onder de vloer zit) moet minimaal 15 meter zijn volgens de standaard. Ik dacht (bijna zeker) zowel voor FTP als UTP...

Dit is om mogelijke reflecties van signalen tussen connectoren te reduceren...maar korter kan meestal wel. Het hangt eigenlijk af van de combinatie kabel/connector.

De storingen tussen UTP kabels onderling is de laatste tijd ter sprake gekomen ivm 10 Gbps. Zogenaamde ANEXT (alien next). De CAT6A kabels lossen dit op. Bij 1Gbps zijn de storingen tussen UTP kabels inderdaad door de twist reeds opgevangen.

FTP kabels hebben er minder last van, maar hebben andere problemen om op te lossen (bvb correcte TN-S aarding electriciteitsnetwerk...)

Kabels naast 240V : kan zeker, ook voor UTP. Het hangt eerder af van de belasting (bvb een TL lamp met ballast stoort!)
Kabels naast 380V : nope niet doen (63A 100A en dies meer creëren electrische velden die meestal te veel storen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Het paneel is de MER is dan het patchpanel? Dus tussen patchpanel en switch mag wel een kort kabeltje zitten?

Kan er eigenlijk niks over vinden verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119839

Aikon schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 19:03:
Het paneel is de MER is dan het patchpanel? Dus tussen patchpanel en switch mag wel een kort kabeltje zitten?

Kan er eigenlijk niks over vinden verder.
Correct het patch panel. Die 15m (in ISO11801 ed2 en in EN50173) is technisch eigenlijk enkel een noodzaak wanneer je met een cross connect werkt (dus patch cord van switch naar achterkant paneel en de gebruikers naar de achterkant van een (meestal) ander paneel en daartussen wordt dan gepatcht.) Icm met het consolidatiepunt zijn dat dan drie connectoren kort achtereen die voor reflecties zouden kunnen zorgen. En dan nog... goed afgestemde producten (lees producten binnen één goed merk)hebben hier geen problemen mee. De standaard moet nl trachten intercompatibiliteit te verzekeren tussen merken...
En bovendien voor een thuisaansluiting totaal overkill.
En uiteraard mag je korte snoeren gebruiken... bij sommige merken zelfs perfect met 15cm snoertjes.

Maak je geen zorgen veel installateurs weten zelfs niet van de 15m regel. Totdat ze in een datacenter met honderden aansluitingen plots een probleem hebben en dan van de leverancier te horen krijgen dat hun installatie niet conform de standaard is. Het gevolg is dan dat die installateurs overal extra lengte installeren en onder in de kast opwikkelen.... En ja, het kort opwikkelen kan ook voor problemen zorgen en is geen goede installatiepraktijk.

Dus hou het voor een thuisinstallatie maar gewoon (want de overschot van 15m kabel (bvb 3m) krijg je niet in een muurdoosje gepropt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Bedankt voor de uitleg. Ik doe systeem/netwerkbeheer zakelijk, dus vandaar dat ik het wel interresant vond. Nee thuis zitten de utp kabels met tie-wraps elke 10cm om de stroomkabels heen en dat werkt ook perfect ;)
Pagina: 1