Slimme meter geweigerd, toch instalatievoorstel

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
Sissors schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:10:
[...]

Dat een inbreker de systemen van de energieleveranciers gaat hacken om daaruit te kijken wie er weinig energie verbruikt op een avond in de hoop dan dat ze op vakantie zijn...
Dan kun je beter inbreken in het systeem van een reisbureau. Daar staan netjes de adressen en aankomst en vertrektijden. Er omslachtig om dit met de jaar, maand of dagstanden van iemand te doen.
- Ik heb te snel gelezen, je bent het met me eens :)

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 04-04-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47
Gizmo2000 schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:40:
[...]

Mijn zonnepanelen zijn niet geregistreerd. Ze weten dus niet dat ik iets teruglever.
Dat maakt niet uit...
Zodra salderen wordt ingeperkt worden meters zonder teruglever telwerk gewoon niet meer toegestaan. Is vorig jaar ook gebeurd bij de zuiderburen.

Als je dan nog een nieuwe meter weigert wordt je contract opgezegd en je stroom afgesloten. Tot er op jouw kosten een nieuwe is geplaatst.

Het kan hooguit wat vertraging opleveren met het invoeren van de nieuwe saldering als netbeheerders aangegeven dat ze meer tijd nodig hebben om nieuwe meters te plaatsen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:20
Raven schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:23:
[...]

[...]

[...]

Dan moet Enexis/Stedin/wiedanook ook daadwerkelijk stoppen met het uitlezen van de meter en dat gebeurt niet. Tijd terug waren er meerdere Tweakers die na het uit hebben laten schakelen van het op afstand uitlezen bewust de verbinding tussen meter en netbeheerder hadden geblokkeerd (geïmproviseerde kooi van Faraday). Bij allen kwam er na een paar weken iemand aan de deur met de mededeling dat de meter niet uitgelezen kon worden, terwijl dat uitgeschakeld was...

[...]

Gedetailleerde info over het verbruik, misschien dat niet iedereen wil dat je op afstand aan het verbruik kan zien of iemand thuis is? Plus het op afstand uitlezen en doorgeven aan leverancier gaat nog wel eens mis en dat levert dure grappen op :X
Dat vermoeden had ik al, ik heb bij installatie ook geen toestemming gegeven voor het op afstand uitlezen. Toch staat de meter af en toe nog op "wordt uitgelezen door netbeheerder". Alleen in mijn Greenchoice krijg ik het maandverbruik niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:50:
[...]

allemaal leuk en aardig, maar er zit geen controlerend element in de meter (behalve als je van plan bent om huishoudens botweg af te koppelen omdat je niet genoeg stroom produceerd).
Ook dat kan niet met een slimme meter. Het is een meter, hij kan niks doen behalve meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:52:
[...]

Dan kun je beter inbreken in het systeem van een reisbureau. Daar staan netjes de adressen en aankomst en vertrektijden. Er omslachtig om dit met de jaar, maand of dagstanden van iemand te doen.
- Ik heb te snel gelezen, je bent het met me eens :)
Of als je nu toch een hippe Tweaker bent die in de avonduren bijklust, rust een drone uit met hittecamera en kijk zeker buiten de zomer wie er wel thuis is en wie niet :P .

Maar ja, er zijn heel veel makkelijkere manieren. Heb een keer onderzoek van politie gezien naar mensen die op Twitter delen wanneer ze op vakantie gaan. Ja het gebeurd, maar onder de streep was zelfs dan dat hoewel de politie het afraadt, er makkelijkere manieren zijn voor inbrekers om te kijken wie wel en wie niet thuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[Roland] schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:39:
[...]

Dan zou ik juist een digitale meter willen. Kun je precies wat je teruglevert op welk tijdstip en wat je zelf nog verbruikt. Iemand zei hier dat je dan per dag kan zien wat je gebruikt. Nee, dat kan zelfs per kwartier (je krijgt dus best wel grote excel sheets die je, in ieder geval bij sommige leveranciers, kunt downloaden). Kun je als je wil het verschil zien tussen een 95 graden was en een 40 graden was.

Allemaal niet belangrijk maar als je data een beetje leuk vind wel grappig. Zeker van iemand met zonnepanelen zou ik verwachten dat deze daar geinteresseerd in zou zijn.
En wat betreft privacy. De eigenaar van tweakers weet al vele malen meer van mij dan dat mijn energieleverancier ooit zal weten.
Maar je leverancier kan dat ook dan. Met de oude meters kwam (komt) alles op een hoop en heb je een terugdraaiende teller. Als iedereen een nieuwe meter heeft is dat niet meer nodig. Ook kun je een capaciteitstarief gaan berekenen.

Ik woon zelf in Belgie en vind dat vrij iritant; De 15 minuten van de maand dat je het meeste stroom verbruikt dat bepaald wat je betaald aan netwerkkosten en is het grootste deel van de factuur.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 04-04-2022 11:11 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 14:13
Gizmo2000 schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:40:
[...]

Mijn zonnepanelen zijn niet geregistreerd. Ze weten dus niet dat ik iets teruglever.
Dan pleeg je fraude als ze daar achter komen, je hebt een meldplicht als eigenaar.
Het is wettelijk verplicht.

Uiteindelijk loop je tegen de lamp wanneer er een steekproef wordt gedaan of de meteropnemer komt langs.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 04-04-2022 12:13 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo2000
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:05
jongetje schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:50:
[...]

Je bent wettelijk verplicht om zonnepanelen te registreren. Waarom zou je dit niet willen of heb je juist iets te verbergen. Juist om het net stabiel te houden is die registratieplicht.
Ik heb de panelen al 10 jaar en gaat prima zonder registratie. Nergens voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo2000
mr_evil08 schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:11:
[...]

Dan pleeg je fraude als ze daar achter komen, je hebt een meldplicht als eigenaar.
Het is wettelijk verplicht.

Uiteindelijk loop je tegen de lamp wanneer er een steekproef wordt gedaan of de meteropnemer komt langs.
So what? Ik heb nog nooit gehoord dat iemand er problemen mee gehad heeft. Ik ken er genoeg die het niet geregistreerd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Gizmo2000 schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:27:
So what? Ik heb nog nooit gehoord dat iemand er problemen mee gehad heeft. Ik ken er genoeg die het niet geregistreerd heeft.
Als er een wettelijke verplichting is. En je weet dat het doodeenvoudig is om te zien op welk adres er wel en niet panelen zijn (Neuraal netwerk los laten op luchtfotos en je hebt 98%+ nauwkeurigheid). Dan weet je dus ook dat het een kwestie van tijd is voordat er iemand bij je op de stoep staat.

Realiseer je ook dat de Ferraris meters ondertussen officieel afgekeurd zijn en ook jij dus binnenkort een andere meter zult gaan krijgen. Het is niet de vraag óf, het is slechts de vraag in welke week van dit jaar het gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:18
Croga schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:36:
[...]
Realiseer je ook dat de Ferraris meters ondertussen officieel afgekeurd zijn
Is dat werkelijk zo en wat is je bron?
Bij mijn weten is er slechts een lijst beschikbaar met daarop afgekeurde ferrarismeters waardoor je met je meter goed zit zolang deze niet op de lijst voorkomt.

https://www.agentschaptel...erzicht-afgekeurde-meters

[ Voor 16% gewijzigd door RaRo74 op 04-04-2022 14:02 ]

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
Gizmo2000 schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:21:
[...]

Ik heb de panelen al 10 jaar en gaat prima zonder registratie. Nergens voor nodig
Is gewoon een wet. Net zoals dat je honden belasting moet betalen, kun je ook besluiten niet te doen of 180 op de snelweg rijden etc. Dat het kan betekend niet dat het mag.
Daarbij, het kost je niets die zonnepanelen registreren, sterker nog, de beheerder kan dan rekening houden met de verdeling van de belasting van het netwerk zodat de spanningen niet te hoog oplopen zodat je panelen niet afschakelen.

Maar je kunt ook gewoon lekker eigenwijs in je bubbel jezelf wijs maken dat het nergens voor nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 04-04-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo2000
RaRo74 schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:59:
[...]

Is dat werkelijk zo en wat is je bron?
Bij mijn weten is er slechts een lijst beschikbaar met daarop afgekeurde ferrarismeters waardoor je met je meter goed zit zolang deze niet op de lijst voorkomt.

https://www.agentschaptel...erzicht-afgekeurde-meters
Inderdaad en dat duurt voorlopig nog wel ff.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizmo2000
jongetje schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:24:
[...]

Is gewoon een wet. Net zoals dat je honden belasting moet betalen, kun je ook besluiten niet te doen of 180 op de snelweg rijden etc. Dat het kan betekend niet dat het mag.
Daarbij, het kost je niets die zonnepanelen registreren, sterker nog, de beheerder kan dan rekening houden met de verdeling van de belasting van het netwerk zodat de spanningen niet te hoog oplopen zodat je panelen niet afschakelen.

Maar je kunt ook gewoon lekker eigenwijs in je bubbel jezelf wijs maken dat het nergens voor nodig is.
Ik geniet nog gewoon van alle voordelen. Meter draait terug als ik lever en ik neem weer als ik nodig heb. Niemand hoeft te weten hoeveel dat is. Als ik panelen heb hoeft het nog niet zo te zijn dat ik ook terug lever. Misschien sla ik het wel op. Die 'verplichting' is er alleen maar om je een oor te kunnen aan naaien. En hondenbelasting is overigens al lang afgeschaft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:15:
[...]

Ook dat kan niet met een slimme meter. Het is een meter, hij kan niks doen behalve meten.
ligt een beetje aan het model. 'Slimme meters' in bijvoorbeeld UK en USA kunnen op afstand het net afkoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-09 10:19
Gizmo2000 schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:36:
[...]

En hondenbelasting is overigens al lang afgeschaft ;)
Dat klopt niet. Er zijn nog steeds gemeenten waar hondenbelasting wordt geheven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:18
Gizmo2000 schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:36:
[...]
Die 'verplichting' is er alleen maar om je een oor te kunnen aan naaien.
Het elektriciteitsnet delen we allemaal met elkaar. De elektronen die de zon in jouw panelen opwekt komen weer bij je buren en de rest van de wijk terecht. Die elektronen kan het ook aan hun reet roesten of je een slimme meter hebt, iets hebt geregistreerd of wat dan ook. Heel simpel gezegd gaan die gewoon de weg van de minste weerstand.
Met zijn allen hebben we bedacht daar goed gebruik van te kunnen maken. We hebben onze apparaten zo in elkaar gezet dat ze bij een spanning van zo ongeveer 230 volt en een frequentie van 50 Hertz mooi licht kunnen maken maken, beelden op de tv laten zien en de wasmachine laten ronddraaien.

Is er teveel of te weinig aanbod van energie, dan heeft dat impact op het voltage en/of frequentie. Nu zijn we slim genoeg geweest om onze apparaten zo te maken dat ze met 240 volt ook nog wel overweg kunnen. Maar vanaf 250 volt wordt het langzaam toch wel een beetje spannend en op een gegeven moment gaan er zaken kapot. Jouw omvormer zal zich op zo'n moment uitschakelen en dan draait jouw prachtige ferraris draaischijf weer heel mooi vooruit als de zon lekker schijnt!

Gelukkig hebben wij netbeheerders in Nederland die hier verstand van hebben. Zo bewaken ze de kwaliteit van ons netwerk en maken de noodzakelijke upgrades in de infrastructuur als blijkt dat de vraag/aanbod in een wijk (sterk) zal wijzigen zodat we naar de toekomst toe ook een stabiel netwerk houden.

Vroeger was dat makkelijk, we hadden namelijk mooie kolencentrales die op een centraal punt voor een stabiel aanbod van energie zorgde en wat gloeilampjes met een best wel voorspelbare vraag naar energie.
Tegenwoordig wekken we elektriciteit op de raarste plekken in ons land op. Op zee, midden in de wijk of een weiland. En dan ook opeens wat minder als er een wolkje voor de zon schuift. Tegelijkertijd zetten we laadstations voor autos in de wijk neer die per stuk net zoveel stroom verbruiken als 10 huizen tegelijk.

Dat maakt het voor netbeheerders toch een wat grotere klus om voor de juiste infrastructuur te plannen zodat onze apparaten toch mooi licht kunnen blijven geven. Opeens hebben ze inzicht nodig op een veel kleinere schaal om hier goed zorg voor te dragen.

Gelukkig kunnen wij hier met zijn allen een handje in helpen. Door ze dat inzicht op die veel kleinere schaal te bieden. Namelijk met een slimme meter die veel beter inzicht geeft op wat er in een wijk gebeurd. En door aan te geven waar elektriciteit wordt opgewekt zodat ze tijdig kunnen ingrijpen en plannen.

Dus ja ze kunnen zien wanneer je op vakantie bent. Maar juist dat interesseert ze helemaal niks want ze gunnen jou die vakantie net zoals ze zelf op vakantie gaan. Maar de kwaliteit van de elektronen die jouw zonnepanelen opleveren interesseert hun dus wel en daarmee dat de apparatuur van jou en je buren niet stuk gaat.

Dus als er al mensen iemand een oor aannaaien dan zijn dat degenen die dit allemaal onzin vinden en denken dat we nog lekker verder kunnen gaan zoals in de jaren 50. Want ja, ons net draait al die jaren al stabiel dus er zal vast nooit meer iets mis gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
Hoe vaak komt daadwerkelijk +240v voor laat staan +250v?
Net hier even in de logbestanden gedoken en in al die jaren maximaal 233v.
Zonloos ca. 229v, met veel zon 231v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56
RaRo74 schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:55:
Hoe vaak komt daadwerkelijk +240v voor laat staan +250v?
Net hier even in de logbestanden gedoken en in al die jaren maximaal 233v.
Zonloos ca. 229v, met veel zon 231v.
Voorbeeldje van afgelopen jaar bij mijzelf. Dat het bij jou niet gebeurd betekent niet dat anderen er geen last van hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qrwnncw7NbJpyhcKp9ziLUO__7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mOTDxudXrIxQc93KJdkINfRp.png?f=fotoalbum_large

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
WVL_KsZeN schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:15:
[...]
Dat het bij jou niet gebeurd betekent niet dat anderen er geen last van hebben.
Vandaar ook de vraag 8)7

Maar dat is fors en bedankt voor het delen.
Kleine correctie op mijn eerdere bericht en die dag maximaal 234,84v

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaTBf5sr42vr6zDpd8eE5EHFkgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uKtDSXupK9XoztsMtTMDZ0N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:06
Iedere pv-omvormer hangt tegenwoordig aan het internet omwille van die leuke app waarmee je kan laten zien op feestjes hoe duurzaam je bent.

Ik heb toch iets meer vertrouwen in een digitale meter van onze eigen netbeheerder dan in de software in een pv-omvormer van chinese makelij.

Ik heb er echt geen enkel probleem mee dat mensen kritisch zijn, integendeel.
Als je denkt dat er zwakke plekken in het systeem zitten dan moet je er naar op zoek gaan. Ja, dat vraagt meer inspanning dan een potje zeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Yankovic schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:42:
[...]
Opeens hebben ze inzicht nodig op een veel kleinere schaal om hier goed zorg voor te dragen.
Leuk verhaal, maar het was dus niet de aanleiding. Die lag bij EU richtlijn 2012/27 van 10 jaar geleden die veronderstelt dat mensen minder energie gaan verbruiken door een digitale meter. Alleen lijkt niemand in dit topic te weten of dat ook echt gelukt is door de meters.
Dus ja ze kunnen zien wanneer je op vakantie bent. Maar juist dat interesseert ze helemaal niks
Ook dit komt steeds weer terug in dit topic, maar het privacy vraagstuk draait niet om de vraag of de netbeheerder kan zien of je op vakantie bent. Natuurlijk zijn ze daar niet in geïnteresseerd.

De vraag is waarom je een organisatie veel data wil laten beheren die naar personen/huishoudens zijn te herleiden, of dat proportioneel c.q. doelmatig is en daarmee dus of dit wel de juiste manier betreft om dat doel te bereiken. Zou kunnen, maar ik betwijfel zelf ten zeerste of veel consumenten door een slimme meter significant minder energie gaan afnemen.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:18
Real schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:03:
[...]

Leuk verhaal, maar het was dus niet de aanleiding. Die lag bij EU richtlijn 2012/27 van 10 jaar geleden die veronderstelt dat mensen minder energie gaan verbruiken door een digitale meter. Alleen lijkt niemand in dit topic te weten of dat ook echt gelukt is door de meters.

De vraag is waarom je een organisatie veel data wil laten beheren die naar personen/huishoudens zijn te herleiden, of dat proportioneel c.q. doelmatig is en daarmee dus of dit wel de juiste manier betreft om dat doel te bereiken. Zou kunnen, maar ik betwijfel zelf ten zeerste of veel consumenten door een slimme meter significant minder energie gaan afnemen.
Ongeacht wat de EU er van vind geeft onze eigen overheid wel aan dat er graag van dit extra nut gebruik gemaakt wordt: https://www.rijksoverheid...en-invoering-slimme-meter

Tevens hebben onze eigen netbeheerders met brochures gestrooid om ons over deze voordelen te informeren. Dus om alleen die EU richtlijn aan te halen is iets te kort door de bocht.

Gezien dit nut lijkt het mij gerechtvaardigd om deze organisaties dergelijke data te laten beheren. Over het algemeen zou ik zulke data ook juist eerder aan netbeheerders toevertrouwen dan een random dienstverlener op internet. Netbeheerders moeten al aan strenge richtlijnen voldoen met bijbehorende audits en zullen hier dus over het algemeen ook al beter op ingericht zijn dan een partij die daadwerkelijk geld met jouw data wil verdienen.

Gebruiken mensen dan daadwerkelijk minder energie met een slimme meter? Ja dat is het geval. Ik heb niet direct een rapport met cijfers voor je maar bijvoorbeeld in California, waar vrijwel 99% een slimme meter heeft, lopen mede door deze mogelijkheid programmas om voor een erg leuke zakcent je energieverbruik te verminderen wanneer de vraag naar energie hoog is.
Dit heeft honderden MWs tot GWs aan verbruik van gascentrales voorkomen en tot de noodzaak voor minder elektriciteitscentrales in het algemeen geleid. En dat terwijl we maar net zijn begonnen met slimmer om te gaan met onze energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Yankovic schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:33:
[...]
Ongeacht wat de EU er van vind geeft onze eigen overheid wel aan dat er graag van dit extra nut gebruik gemaakt wordt
Dat heeft een naam: function creep. Dingen erbij verzinnen omdat het oorspronkelijke doel uit het oog is verloren.
Netbeheerders moeten al aan strenge richtlijnen voldoen met bijbehorende audits
Ja, dat moest de GGD ook. Het gaat om de vraag of het nodig is om informatie te verwerken. Voor de GGD was dat het geval en dus bijzonder vervelend maar vermoedelijk niet te voorkomen geweest door minder gegevens te verwerken. Maar als een doel niet wordt bereikt, of dat doel ook anders kan worden bereikt, dan kan die informatie ook niet kwijt raken als het niet (meer) verwerkt wordt. Dat is een kernelement van de GDPR.
Ik heb niet direct een rapport met cijfers voor je
Nee, maar dat verbaast mij dus. Je zou namelijk zeggen dat mensen daadwerkelijk weten of dit soort gegevens doelmatig worden verwerkt. Niet enkel aannemen dat het zo is.

Ik snap wel waarom energiebesparing in theorie zou moeten werken, maar in geen van de reacties hierboven heb ik iemand horen aanvoeren aantoonbaar door zo'n meter minder te zijn gaan verbruiken in vergelijking met een meter die niet verbonden is met het internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MSteverink
Yankovic schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:42:
[...]

Opeens hebben ze inzicht nodig op een veel kleinere schaal om hier goed zorg voor te dragen.

Gelukkig kunnen wij hier met zijn allen een handje in helpen. Door ze dat inzicht op die veel kleinere schaal te bieden.
Klopt. maar is die schaal op het niveau van een individueel huishouden, of op het niveau van een hele wijk?
de kwaliteit van de elektronen die jouw zonnepanelen opleveren interesseert hun dus wel en daarmee dat de apparatuur van jou en je buren niet stuk gaat.
Maar dan zouden er nu al voorbeelden moeten zijn van mensen waar de apparatuur is stukgegaan doordat hun buren wel zonnepanelen hebben, maar geen slimme meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
MSteverink schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:03:
[...]
Klopt. maar is die schaal op het niveau van een individueel huishouden, of op het niveau van een hele wijk? (…)
Geweldig voorbeeld van hoe een vraag ook kan worden beantwoord op een andere manier: anonimisering door aggregatie van informatie.

Dan kun je uiteraard weer de discussie gaan voeren op welk niveau die aggregatie dan moet plaatsvinden om niet met een vorm van pseudonimisering te blijven zitten of onbruikbare gegevens, maar nu lijkt daar helemaal niet over te zijn nagedacht voor wat betreft bijvoorbeeld het technische aspect.

Voor wat betreft energiebesparing voldoet uiteraard ook een meter zonder internetverbinding. Die informatie kun je prima lokaal houden. Laat het beheer dan aan een huishouden om het zelf te uploaden naar een of andere dienst via hun eigen internetverbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 13:32
Modbreak:Mag ik een ieder op wijzen dat we niet (weer) de hele slimme meter discussies overnieuw hoeven te voeren? Deze zijn veelvuldig al besproken in diverse topics. De diverse stokpaardjes mogen op stal blijven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:06
Het gaat niet enkel over energiebesparing in de woningen. Maar ook die in het net.

In de trafohuisjes staat er ook een meter die zijn tellerstand regelmatig doorstuurt.

Als het totaal van de metingen van de tellers in de woningen niet overeenkomt met de teller in het trafohuisje dan zit er ergens een probleem:
- aftakkingen voor de teller
- defecte kabels die lekstromen veroorzaken
- administratie of configuratie fouten.

Dat kost geld en heeft negatieve invloed op persoonsveiligheid en kans op brandgevaar.
(Er zit geen lekstroomdetectie in een trafohuisje zoals in woningen, enkel lompe smeltzekeringen)

Met analoge tellers kan je 1x per jaar een evaluatie doen, met digitale tellers kan je korter op de bal spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mag ik jou ook een voorstel doen ?

Je kunt het weigeren of je geeft aan dat je geen toestemming geeft om de meter uit te lezen. Men maakt dan alleen contact voor de nodige updates.

Bron: Mag ik een slimme meter weigeren?
(ik geef zelf ook de meterstanden door ipv af te laten lezen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-08 13:52
Tyrian schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:24:
In 2018 heb ik per brief bij mijn netbeheerder Enduris (zeeland) aangegeven dat ik geen toestemming geef voor de plaatsing van een slimme energiemeter. Onlangs is Enduris overgenomen door Stedin.
Vandaag ontving ik een brief van Stedin met een afspraakvoorstel voor het plaatsen van slimme gas- en elektriciteitsmeters.
Ik heb niet alle posts gelezen maar ik heb wel een soortgelijke brief ontvangen. Nadat ik Stedin belde hebben ze aangegeven dat het volledig vrijwillig / vrijblijvend is en dat ik de brief als niet verstuurd kan beschouwen.

Er wordt dus gedaan alsof het een verplicht iets is maar dat is het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
Soru schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:02:
[...]

Ik heb niet alle posts gelezen maar ik heb wel een soortgelijke brief ontvangen. Nadat ik Stedin belde hebben ze aangegeven dat het volledig vrijwillig / vrijblijvend is en dat ik de brief als niet verstuurd kan beschouwen.

Er wordt dus gedaan alsof het een verplicht iets is maar dat is het dus niet.
Goed om te horen. Ik heb niet gebeld maar heb een brief terug gestuurd met een herinnering van mijn weigering. Als het goed is, dan hebben ze de brief vandaag ontvangen.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 21:08
Ook ik ontving een brief van Stedin. Als ik weiger en ik wil na een maand toch een slimme meter moet ik een €67,76 betalen, Verder lees ik dat vanaf 2023 een slimme meter verplicht wordt als je zonnepanelen hebt. Komt wel allemaal dreigend over.

Ik denk erover om de meter te weigeren en 2023 af te wachten, dan komt Stedin waarschijnlijk met de volgende dreigbrief..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
pandit schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:57:
Ook ik ontving een brief van Stedin. Als ik weiger en ik wil na een maand toch een slimme meter moet ik een €67,76 betalen, Verder lees ik dat vanaf 2023 een slimme meter verplicht wordt als je zonnepanelen hebt. Komt wel allemaal dreigend over.

Ik denk erover om de meter te weigeren en 2023 af te wachten, dan komt Stedin waarschijnlijk met de volgende dreigbrief..
In de tekst die je aanhaalt staat letterlijk:
Bij zonnepanelen is een slimme meter niet verplicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 21:08
MSteverink schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:21:
[...]

In de tekst die je aanhaalt staat letterlijk:
[...]
Ik doelde op deze zin in mijn tweede link:

Let op: het is vanaf 2023 niet langer mogelijk om een terugdraaimeter te blijven gebruiken die de afname en opwekking van stroom niet afzonderlijk kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:03
pandit schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:42:
[...]

Ik doelde op deze zin in mijn tweede link:

Let op: het is vanaf 2023 niet langer mogelijk om een terugdraaimeter te blijven gebruiken die de afname en opwekking van stroom niet afzonderlijk kan meten.
Volgens mij heeft dit te maken met de Salderingswetgeving welke in de planning staat om te wijzigen en daarnaast komt het mij niet al bedreiging over. Meer een waarschuwing dat je weet dat komend jaar je meter als nog vervangen die te worden.