Slimme meter geweigerd, toch instalatievoorstel

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
In 2018 heb ik per brief bij mijn netbeheerder Enduris (zeeland) aangegeven dat ik geen toestemming geef voor de plaatsing van een slimme energiemeter. Onlangs is Enduris overgenomen door Stedin.
Vandaag ontving ik een brief van Stedin met een afspraakvoorstel voor het plaatsen van slimme gas- en elektriciteitsmeters.

Mag Stedin dit voorstellen nadat ze Enduris hebben overgenomen? Ik neem aan ook de klantgegevens met daarin mijn weigering hebben overgenomen en dus dienen te weten dat ik geweigerd heb.

Ik heb voor de zekerheid een brief teruggestuurd om ze eraan te herinneren dat ik de slimme meter geweigerd heb bij Enduris en nog steeds weiger.

Maar ik vind het zonde van mijn energie (niet als grap bedoeld).

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ze mogen dat zoveel voorstellen als ze willen, ook zonder dat ze worden overgenomen.

Buiten dat er geen enkele reden is om een slimme meter te weigeren (is alleen maar makkelijk) zul je uiteindelijk toch een keer moeten, want de productie van domme meters gaat niet oneindig door en die komen een keer niet meer door de keuring heen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:53
Je vraagt dit niet zonder reden... Wat is je schade naar aanleiding van dit voorstel? Voorstel in de prullenbak en door met de dagelijkse dingetjes. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
Oon schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:26:
Ze mogen dat zoveel voorstellen als ze willen, ook zonder dat ze worden overgenomen.

Buiten dat er geen enkele reden is om een slimme meter te weigeren (is alleen maar makkelijk) zul je uiteindelijk toch een keer moeten, want de productie van domme meters gaat niet oneindig door en die komen een keer niet meer door de keuring heen.
Mijn reden voor weigering is privacy. Als ze een nieuwe meter willen plaatsen dan mogen ze een nieuwe analoge of digitale domme meter plaatsen zonder zendmodule.
Erwin schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:38:
Je vraagt dit niet zonder reden... Wat is je schade naar aanleiding van dit voorstel? Voorstel in de prullenbak en door met de dagelijkse dingetjes. :)
Schade? Hoe bedoel je schade? Ik heb alleen wat stress omdat ik weer met een bedrijf moet communiceren over iets wat ik in 2018 al geregeld had. (Ik heb autisme en ben stressgevoelig)

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Je kunt ook prima een nieuwe meter krijgen die niet slim is of waar de slimmigheid uitgeschakeld is. Netwerkbeheerders willen dat uiteraard niet maar als het goed is kun je op hun website gewoon aangeven dat je geen slimme meter wilt. En als het niet goed is heb je reden om een klacht in te dienen omdat ze je niet de mogelijkheid bieden om een niet slimme meter te kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gewoon lekker negeren en verder gaan met wat je aan het doen bent ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 10:15
Als iedereen in je straat een slimme meter heeft en jij als enige niet, dan kunnen ze alsnog op detail niveau extrapoleren wat jij hoe laat verbruikt.
Dan is dat hele privacy gebeuren ook maar een schijn.

Zoals iemand anders al voorstelde, neem gewoon een digitale meter waarbij de slimmigheid is uitgeschakeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:30
Als collega ASS-er kan ik je 1 tip geven: pick your battles. Netbeheerders zijn net windmolens ;)

* Joris748 zou in jouw geval gewoon een nieuwe meter laten installeren en de communicatiemodule uit laten schakelen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[b]

Schade? Hoe bedoel je schade? Ik heb alleen wat stress omdat ik weer met een bedrijf moet communiceren over iets wat ik in 2018 al geregeld had. (Ik heb autisme en ben stressgevoelig)
Ook met autisme en stressgevoeligheid kun je niet verwachten dat iedereen zich aan jou aanpast.

Een installatievoorstel kun je dan ook gewoon afbellen of negeren. Whatever suits you.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:36
Wat voor meter heb je nu?
Is dat al een nieuwe, digitale (2-richtings) meter?
of een hele oude (1 richtings) digitale, of nog een analoge meter?

Als het een van die laatste is, dan kan het misschien zelfs zijn dat je meter is afgekeurd, dan zijn ze verplicht om binnen x-jaar tijd een nieuwe op te hangen. (vandaar het voorstel).
In dat geval zou ik deze gewoon laten vervangen voor een nieuwe domme meter, die kan dan ook bidirectioneel meten, en die functie is wél verplicht de komende tijd.

Als je nu al een (domme), nieuwe digitale (elektra)meter hebt, met meerdere telwerken, (die niet afgekeurd is), dan is er totaal geen reden om een nieuwe slimme te laten installeren… in dat geval gewoon negeren en niks mee doen.

Ik heb een paar jaar geleden ook een nieuwe, domme meter laten installeren… Mijn (hele oude) ferrarismeter was daadwerkelijk afgekeurd, kwam ik na veel zoekwerk achter… na meerdere keren negeren kreeg ik uiteindelijk een aangetekende brief van de netbeheerder waarbij ik met mn ID bewijs en handtekening moest aantonen dat ik em ontvangen had, met daarin de melding dat ze desnoods gemachtigd waren om zonder toestemming mn huis te betreden om die meter te vervangen… :/

Dus toen heb ik em toch maar laten vervangen.
Wel door een domme digitale meter dus… met teruglevertelwerk.
Gewoon ff aan de monteur ter plekke aangeven dat je geen slimme wil hebben… Dan pakt ie gewoon een niet-slimme uit z’n bus en plaatst die… (Zo ging het bij mij in ieder geval).. Mijn analoge gasmeter heeft ie laten hangen.. Die was ook nog goed en nog vrij nieuw. (een digitale gasmeter heeft geen nut zonder slimme elektrameter in de buurt, want alleen de elektrameter kan de data verzenden naar de netbeheerder)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:44
Als je stressgevoelig bent kun je beter je meter gewoon laten vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:20
Tyrian schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:46:
[...]

Mijn reden voor weigering is privacy. Als ze een nieuwe meter willen plaatsen dan mogen ze een nieuwe analoge of digitale domme meter plaatsen zonder zendmodule.
Welke privacy wordt door een slimme meter geschonden dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

synoniem schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:46:
of waar de slimmigheid uitgeschakeld is.
Tartarus schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:46:
Zoals iemand anders al voorstelde, neem gewoon een digitale meter waarbij de slimmigheid is uitgeschakeld.
Joris748 schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:56:
* Joris748 zou in jouw geval gewoon een nieuwe meter laten installeren en de communicatiemodule uit laten schakelen.
Dan moet Enexis/Stedin/wiedanook ook daadwerkelijk stoppen met het uitlezen van de meter en dat gebeurt niet. Tijd terug waren er meerdere Tweakers die na het uit hebben laten schakelen van het op afstand uitlezen bewust de verbinding tussen meter en netbeheerder hadden geblokkeerd (geïmproviseerde kooi van Faraday). Bij allen kwam er na een paar weken iemand aan de deur met de mededeling dat de meter niet uitgelezen kon worden, terwijl dat uitgeschakeld was...
jessy100 schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:19:
[...]

Gedetailleerde info over het verbruik, misschien dat niet iedereen wil dat je op afstand aan het verbruik kan zien of iemand thuis is? Plus het op afstand uitlezen en doorgeven aan leverancier gaat nog wel eens mis en dat levert dure grappen op :X

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Raven schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:23:
[...]

[...]

[...]

Dan moet Enexis/Stedin/wiedanook ook daadwerkelijk stoppen met het uitlezen van de meter en dat gebeurt niet. Tijd terug waren er meerdere Tweakers die na het uit hebben laten schakelen van het op afstand uitlezen bewust de verbinding tussen meter en netbeheerder hadden geblokkeerd (geïmproviseerde kooi van Faraday). Bij allen kwam er na een paar weken iemand aan de deur met de mededeling dat de meter niet uitgelezen kon worden, terwijl dat uitgeschakeld was...
Bij mij hebben ze wel degelijk die communicatie uitgeschakeld. Ik moet elk jaar zelf de meterstanden doorgeven en heb inmiddels ook al een controleur aan de deur gehad die dat vervolgens weer kwam controleren. En inderdaad de oude gasmeter is blijven hangen omdat die nog niet afgekeurd was en zoals ik nu begrijp een nieuwe zonder communicatiemodule van je slimme meter niets gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 15:36
Ik heb sinds 1 jaar een digitale kwh meter en gasmeter. Ik wilde namelijk het dag/nacht tarief behouden. Bij aanvragen aangegeven geen remote communicatie. Monteur heeft de communicatie uitgezet, en ik heb net zelf na 1 jaar de waarden doorgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:55
alwind schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:06:
Als je stressgevoelig bent kun je beter je meter gewoon laten vervangen.
Precies wat ik ook dacht, waarom de stress opzoeken, ondanks mogelijke bezwaren die je hebt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:21
Rare discussie. Als TS geen slimme meter wil, prima toch? Hij is niemand verantwoording schuldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tyrian schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:24:
Ik heb voor de zekerheid een brief teruggestuurd om ze eraan te herinneren dat ik de slimme meter geweigerd heb bij Enduris en nog steeds weiger.
Daarmee is de kous toch af?

En de volgende keer dat ze het voorstellen (ik vermoed dat dit vast niet de laatste keer zal zijn :P ), gewoon dezelfde brief opsturen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MarcoC schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:22:
Rare discussie. Als TS geen slimme meter wil, prima toch? Hij is niemand verantwoording schuldig.
Het is een forum, dan krijg je reacties van andere die misschien het iets grotere geheel bekijken. En dan is de vraag of het niet het makkelijkste is voor TS er gewoon eentje te laten ophangen.

Natuurlijk mag hij dat weigeren, of nou ja, uiteindelijk zal zijn meter vervangen moeten worden, en dan bijvoorbeeld door slimme meter met uitgeschakelde communicatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alwind
  • Laatst online: 22:44
Zeker niet. Maar TS heeft straks elk jaar een controleur op de stoep staan om de waardes te controleren. Niet heel handig als je daar stress van krijgt.

En we geven aan dat als de meter afgekeurd is je verplicht bent iemand binnen te laten.

[ Voor 11% gewijzigd door alwind op 03-04-2022 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

Yucon

*broem*

synoniem schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:54:
[...]

Bij mij hebben ze wel degelijk die communicatie uitgeschakeld.
Hoe weet je dat? En waarom zouden ze de woordkeuze 'administratief uitgeschakeld' in plaats van 'uitgeschakeld' gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
synoniem schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:46:
Je kunt ook prima een nieuwe meter krijgen die niet slim is of waar de slimmigheid uitgeschakeld is. Netwerkbeheerders willen dat uiteraard niet maar als het goed is kun je op hun website gewoon aangeven dat je geen slimme meter wilt. En als het niet goed is heb je reden om een klacht in te dienen omdat ze je niet de mogelijkheid bieden om een niet slimme meter te kiezen.
Na uitschakelen van de slimme meter leest Liander alsnog dagelijks de meterstanden (per kwartier) uit. Hiermee overtreden ze hun eigen voorwaarden en wetgeving, maar ze doen het toch gewoon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
alwind schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:33:
[...]

Zeker niet. Maar TS heeft straks elk jaar een controleur op de stoep staan om de waardes te controleren. Niet heel handig als je daar stress van krijgt.

En we geven aan dat als de meter afgekeurd is je verplicht bent iemand binnen te laten.
Ik ben stressgevoelig, kom laat ik een onderwerp erbij nemen wat stress oplevert en energie van mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:31
Ik weet het niet zeg ik eerlijk...
Maar was het niet laten vervangen van je oude (enkele) draaimeter ´n reden als je zonnepanelen hebt?
Dan heb je niet te maken met dag en nachttarief en draait je meter terug als de panelen opleveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Heel goed, weigeren die dingen. Over niet al te lang tijd is zetten ze op afstand de meters uit. Nu zie je al dat je flex per maand krijgt, en ik voorzie dat je straks wisselende tarieven tot op de minuut krijgt. Veel vraag: hogere prijs! En bij teveel vraag een (tijdelijke) afsluiting.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Nijl schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:08:
Heel goed, weigeren die dingen. Over niet al te lang tijd is zetten ze op afstand de meters uit. Nu zie je al dat je flex per maand krijgt, en ik voorzie dat je straks wisselende tarieven tot op de minuut krijgt. Veel vraag: hogere prijs! En bij teveel vraag een (tijdelijke) afsluiting.
En wat is daar mis mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Na vier jaar een nieuwe poging van de netbeheerder lijkt me niet echt buitensporig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Nijl schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:08:
Afsluiting gebeurt nog op dezelfde manier als voorheen, dus wat is daar anders aan. Denk jij dat de actuele vraag nu pas zichtbaar is voor de energiemaatschappij nu er slimme meters zijn? De hoeveelheid levering wordt in de centrale al op de minuut gemonitored. Maw. ik snap je punt niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Laatst online: 23:39
pennywiser schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:22:
[...]

Precies wat ik ook dacht, waarom de stress opzoeken, ondanks mogelijke bezwaren die je hebt.
Ik weet niet of dat in deze kwestie ook het geval is, maar ik zie ook steeds vaker dat autisme als een middel ingezet lijkt te worden om maar de zin te krijgen.

Zoals iemand anders hier al aan gaf kun je niet van de grote boze wereld verwachten dat ze zich zomaar en altijd aan je aan kunnen/willen passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ik neem aan ook de klantgegevens met daarin mijn weigering hebben overgenomen en dus dienen te weten dat ik geweigerd heb.
Je zou inderdaad verwachten dat die informatie nog beschikbaar moet zijn, maar ik zou 123 niet kunnen bedenken waarom daarvoor een bewaarplicht zou bestaan. Ze mogen het dus vragen, ook als ze de gegevens nog wel hebben. Er kan in vier jaar immers een andere situatie zijn ontstaan bijvoorbeeld.
[...]
offtopic:
Het is vermoedelijk meer iets voor een ander deel van het forum, maar er zijn argumenten te geven waarom het uitlezen van verbruiksdata op afstand niet wenselijk is. Uiteraard ook argumenten om dat wel te doen.

Het zit dus in een afweging van die twee. Probleem is vooral dat veel mensen lastig kunnen doorzien welke problemen er kunnen ontstaan, als ze nog niet zijn ontstaan. Totdat er een probleem is waar de gecommuniceerde gegevens een rol spelen. Dat kan van alles zijn. Geen idee of netbeheerders voor elektriciteit of gas hier ook voor benaderd zijn, maar zie bijvoorbeeld ro 3.8:

https://deeplink.rechtspr...id=ECLI:NL:RBDHA:2020:865

De GDPR (AVG) hanteert als een van de uitgangspunten om die reden dataminimalisatie. Organisaties moeten ernaar streven zo min mogelijk gegevens te verwerken, omdat daardoor de kans op onrechtmatige verwerking (waaronder onbedoelde verwerking door derden bij eventueel dataverlies) intrinsiek ook kleiner wordt.

Dus is de vraag die volgens mij iedereen zou moeten stellen: waarom zou een netbeheerder wél de meters moeten uitlezen en waarom wordt er überhaupt een digitale meter met telemetrie gratis aangeboden (de reden zal je misschien verbazen, maar misschien ook niet). En wordt het doel dat daarmee bereikt moet worden ook bereikt, want anders worden er dus gegevens verwerkt zonder noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Real schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:56:
[...]

Je zou inderdaad verwachten dat die informatie nog beschikbaar moet zijn, maar ik zou 123 niet kunnen bedenken waarom daarvoor een bewaarplicht zou bestaan. Ze mogen het dus vragen, ook als ze de gegevens nog wel hebben. Er kan in vier jaar immers een andere situatie zijn ontstaan bijvoorbeeld.

[...]

offtopic:
Het is vermoedelijk meer iets voor een ander deel van het forum, maar er zijn argumenten te geven waarom het uitlezen van verbruiksdata op afstand niet wenselijk is. Uiteraard ook argumenten om dat wel te doen.

Het zit dus in een afweging van die twee. Probleem is vooral dat veel mensen lastig kunnen doorzien welke problemen er kunnen ontstaan, als ze nog niet zijn ontstaan. Totdat er een probleem is waar de gecommuniceerde gegevens een rol spelen. Dat kan van alles zijn. Geen idee of netbeheerders voor elektriciteit of gas hier ook voor benaderd zijn, maar zie bijvoorbeeld ro 3.8:

https://deeplink.rechtspr...id=ECLI:NL:RBDHA:2020:865

De GDPR (AVG) hanteert als een van de uitgangspunten om die reden dataminimalisatie. Organisaties moeten ernaar streven zo min mogelijk gegevens te verwerken, omdat daardoor de kans op onrechtmatige verwerking (waaronder onbedoelde verwerking door derden bij eventueel dataverlies) intrinsiek ook kleiner wordt.

Dus is de vraag die volgens mij iedereen zou moeten stellen: waarom zou een netbeheerder wél de meters moeten uitlezen en waarom wordt er überhaupt een digitale meter met telemetrie gratis aangeboden (de reden zal je misschien verbazen, maar misschien ook niet). En wordt het doel dat daarmee bereikt moet worden ook bereikt, want anders worden er dus gegevens verwerkt zonder noodzaak.
Je belgedrag komen ze ook niet achteraf uitlezen op je telefoon. Gas/electra en privacy, ik weet niet zou kunnen. Ik zie het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
pennywiser schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:59:
[...]
Je belgedrag komen ze ook niet achteraf uitlezen op je telefoon.
offtopic:
De netbeheerder kijkt inderdaad niet naar je telefoongegevens.
Gas/electra en privacy, ik weet niet zou kunnen. Ik zie het niet.
offtopic:
Dat laatste is nu precies een van de redenen voor data-minimimalisatie. Maar dit onderwerp lijkt mij in een ander onderdeel van het forum thuis te horen, waar ik de discussie best voort wil zetten als je dat wil. Dan moet je even een moderator vragen of ze je vraag van 14:59 uur willen afsplitsen en verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Yucon schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:37:
[...]

Hoe weet je dat? En waarom zouden ze de woordkeuze 'administratief uitgeschakeld' in plaats van 'uitgeschakeld' gebruikt?
In mijn geval stond er beslist niet "administratief uitgeschakeld". Het is een digitale meter zonder communicatievoorzieningen. En ook als ik later wel een slimme meter wilde dit extra kosten met zich mee zou brengen om de huidige te vervangen. 100% zeker weten doe je het nooit tenzij je de meter uit elkaar haalt, wat tegen de gebruikersvoorwaarden is. Er zijn uiteraard zat complottheorieën te vinden op internet maar ik denk niet dat ze eens in de zoveel tijd voor de vorm een controleur gaan sturen alleen maar om toch vooral wel een slimme meter te kunnen plaatsen zonder dat de klant het weet. Voor de enkeling die een slimme meter weigert loont het echt niet om als bedrijf dat risico te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

Yucon

*broem*

synoniem schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:10:
[...]

In mijn geval stond er beslist niet "administratief uitgeschakeld". Het is een digitale meter zonder communicatievoorzieningen. En ook als ik later wel een slimme meter wilde dit extra kosten met zich mee zou brengen om de huidige te vervangen. 100% zeker weten doe je het nooit tenzij je de meter uit elkaar haalt, wat tegen de gebruikersvoorwaarden is. Er zijn uiteraard zat complottheorieën te vinden op internet maar ik denk niet dat ze eens in de zoveel tijd voor de vorm een controleur gaan sturen alleen maar om toch vooral wel een slimme meter te kunnen plaatsen zonder dat de klant het weet. Voor de enkeling die een slimme meter weigert loont het echt niet om als bedrijf dat risico te nemen.
Die meters ken ik, maar jij had het over 'uitgeschakeld'. Dat impliceert dat jouw meter dit eerst wel kon en nu niet meer. De meter die je nu hebt zal nooit iets hebben kunnen versturen omdat de hardware mist. In dat geval ben ik het met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
synoniem schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:10:
[...]

Als een slimme meter administratief is uitgeschakeld, worden de verbruiksgegevens nog steeds verzonden. Ze worden alleen niet ontvangen/aangenomen door het energiebedrijf.

Een nieuwe meter zonder communicatiemodule is niet slim meer en ook geen potentieel privacyprobleem en dit mag je niet weigeren. Ik heb enkel de slimme meter die me werd aangeboden geweigerd. Van mij mogen ze mijn oude meter laten hangen maar als ze per-sé een nieuwe meter willen leveren omdat de oude niet goed meer is dan zouden ze een domme, digitale meter zonder communicatiemodule mogen aanbieden. Die mag ik niet weigeren.
alwind schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:33:
[...]

Een meteropnemer aan de deur levert mij geen stress op. Het feit dat ze over iets beginnen wat al was afgehandeld levert me wat stress op. Ik heb de bevestiging van Enrusis van mijn weigering destijds nog liggen.
[...]

Google een beetje op "Privacy slimme meters".
https://www.wijvertrouwen...l/over-slimme-meters.html
https://www.security.nl/p...etails+priv%C3%A9leven%22
https://www.security.nl/p...en+voor+massasurveillance

[ Voor 26% gewijzigd door Tyrian op 03-04-2022 16:37 ]

Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Dat is het voordeel en nadeel van een forum als Tweakers. Er is veel kennis in huis, dus we proberen over het algemeen mensen te helpen met het probleem dat ze hebben in plaats van alleen de vraag die ze stellen. Het XY-probleem noemen ze dat.

Een beetje uitvragen leidt meestal tot inzicht dat veel belangrijker is, zoals in dit geval dat TS dus niet graag nog een keer wil gaan bellen omdat hij geen slimme meter wil. Dan is het dus een makkelijkere oplossing om een digitale meter te laten plaatsen met daarin de communicatie uitgeschakeld.

Dus uitvragen en de hele situatie bekijken leidt tot een veel nuttiger topic dan gewoon zomaar de vraag beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Tyrian schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:31:
[...]

Als een slimme meter administratief is uitgeschakeld, worden de verbruiksgegevens nog steeds verzonden. Ze worden alleen niet ontvangen/aangenomen door het energiebedrijf.

Een nieuwe meter zonder communicatiemodule is niet slim meer en ook geen potentieel privacyprobleem en dit mag je niet weigeren. Ik heb enkel de slimme meter die me werd aangeboden geweigerd. Van mij mogen ze mijn oude meter laten hangen maar als ze per-sé een nieuwe meter willen leveren omdat de oude niet goed meer is dan zouden ze een domme, digitale meter zonder communicatiemodule mogen aanbieden. Die mag ik niet weigeren.
Heb je dit nu ook opnieuw doorgegeven dan? De kans is groot dat dat via live chat of een mailtje (of per post met een kant en klaar formulier) kan, maar anders gewoon even bellen. Die mensen in dat callcenter boeit het geen reet waarom je geen slimme meter wil, die registreren gewoon dat het zo is en wensen je een fijne dag.

Ik ben zelf ook geen fan van bellen maar dan ben je wel in 10-20 minuten klaar (tot de volgende overname waarbij ze weer opnieuw komen vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:48
Waarom zou je hem weigeren , wat kunnen ze nog meer dan alleen je verbruik uitlezen, welke privacy schending ben je bang voor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik was er eerst ook wat sceptisch over, en t leek me maar niks...
maar goed destijds toch maar wel gedaan en moet nu zeggen dat ik het best wel fijn vind, dat ik dus zonder elke keer zelf op de meter te moeten kijken naar de standen kan zien hoe mijn verbruik van Elektra en Gas is..

vind het nu zelfs jammer dat de watermeter niet mee mag doen! (en daar is dus ook afleesfout in ontstaan inmiddels.. )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ramrodwillem schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:37:
Waarom zou je hem weigeren , wat kunnen ze nog meer dan alleen je verbruik uitlezen, welke privacy schending ben je bang voor?
Slimme meter is eigenlijk een heel dom apparaat. Stuurt maandelijks standen door en that’s is. Het alternatief is dat je een digitale meter laat plaatsen en dan geef je die standen zelf door. Even goede vrienden.

[ Voor 14% gewijzigd door Sethro op 03-04-2022 16:42 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ok, nou dan begrijp ik het bezwaar helemaal niet, sommigen zijn ook wel erg achterdochtig over van alles , lijkt me een vermoeiend leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:48
Ik heb sinds 2010 in mijn nieuwbouw woning slimme meters voor gas en elektriciteit. Ik weet niet wat het probleem is met privacy en nog nooit last gehad. Het is ook erg slim en makkelijker om een slimme meter te hebben. Ik hoef sinds dien nooit meer mijn gegevens door te geven en gaat allemaal zonder moeite. Ik vraag mij af, komen ze nog met een slimme meter voor waterverbruik?

Ik hield de eerst paar jaren bij en het gaat niet mis met een slimme meter. Mijn verbruik is erg laag met 2 persoonshuishouden. Zelfs zonder een slimme meter heb je te maken met privacy, want je geeft het door aan de energiemaatschappij en die voert het weer in het systeem onder jou profiel

[ Voor 27% gewijzigd door Van der Berg op 03-04-2022 17:06 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
In 2018 heb ik per brief bij mijn netbeheerder Enduris (zeeland) aangegeven dat ik geen toestemming geef voor de plaatsing van een slimme energiemeter. Onlangs is Enduris overgenomen door Stedin.
Vandaag ontving ik een brief van Stedin met een afspraakvoorstel voor het plaatsen van slimme gas- en elektriciteitsmeters.

Mag Stedin dit voorstellen nadat ze Enduris hebben overgenomen? Ik neem aan ook de klantgegevens met daarin mijn weigering hebben overgenomen en dus dienen te weten dat ik geweigerd heb.

Maar ik vind het zonde van mijn energie (niet als grap bedoeld).
Stedin is niet erg makkelijk in hun communicatie en heeft geen overzicht.
Bij mijn ouder is ooit een brief bezorgd van Stedin dat "binnen kort" iemand langs komt voor onderhoud.
Deze hangt al twee jaar in de meterkast en nog nooit iemand langs gekomen.

Regelmatig zijn een vodjes van hun (onder) aannemer in de brievenbus geduwt met de text "u dient morgen thuis te zijn omdat we dan de meter vervangen, niet thuis straffe van boete X"

Ze hebben er wel eens telefonisch op gereageerd met een vraag aan de "helpdesk" Hoe vaak moet de nieuwe meter vervangen worden?
Geloof dat hun nieuwe slimme meter na installatie minstens naar3 keer bezoek heeft gehad van een monteur voor vervanging en deze is daadwerkelijk eens vervangen omdat op de takenlijst van de monteur stond.

Sterkte met Steding

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-05 02:23
Wat is er mis met energieprijzen die per minuut kunnen veranderen? Een paar jaar geleden was er een enorme sneeuwstorm in Texas, de storm was zo heftig dat verschillende energiecentrales uitvielen. De energieprijs schoot de lucht in en zo kregen een hele boel mensen rekeningen van tienduizenden dollars.

Gelukkig is het kapitalisme hier nog niet zo ver doorgeslagen als in de VS. Maar bovenstaande laat nog eens goed zien waarom een de overheid bepaalde zaken moet regelen en niet de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 20:39

Als je een oude schrijfmeter hebt, dan loopt je meter terug als je zonnepanelen hebt... ?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

ramrodwillem schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:37:
In reacties boven jou wordt Tweakers geprezen om hun kritische blik, en ik hekel het "je hebt toch niks te verbergen"-argument.

We bevinden ons in de gouden eeuw van dataverzameling, en zijn het aan onszelf, onze maatschappij en onze nakomelingen verplicht om hier kritisch naar te blijven kijken.

Ja, het is superhandig voor je energieleverancier dat ze tot op huisniveau kunnen voorspellen hoeveel stroom er gebruikt gaat worden. Uiteraard gaat die winst linea recta naar het energiebedrijf, niet naar de klanten.

Maar wat gebeurt er vervolgens met die data? Gaat de overheid je uitkering stopzetten omdat uit je verbruiksgegevens blijkt dat je ongeoorloofd op vakantie was? Gaan ze je huis binnenvallen omdat je verbruik meer bij een wietplantage past dan bij een doorsnee gezin? Daarnaast, wat als inbrekers bij deze gegevens kunnen (al dan niet door een datalek of omgekochte medewerker) en precies weten wanneer je niet thuis bent?

Breder: gaan ze in de toekomst je behandeling in het ziekenhuis weigeren, omdat jij elke dag voor zeven euro pinde bij het tankstation, en dat wel sigaretten moesten zijn?

Er wordt elke dag meer data over je verzameld dan ooit tevoren, en ik vind het onze burgerlijke plicht om dat zo veel mogelijk tegen te werken.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 03-04-2022 18:18 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ramrodwillem
Sorry hoor maar ik vindt dit toch behoorlijk paranoia klinken, wel bedankt voor jou uitleg. Kritisch zijn moet masr dit schiet erg door in mijn beleving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Monkeydancer schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:02:
[...]

Als je een oude schrijfmeter hebt, dan loopt je meter terug als je zonnepanelen hebt... ?
Een Ferraris Meter bedoel je? Sommige typen kunnen terug draaien/tellen maar niet alle Ferraris meters kunnen dat. Een Ferraris meter welke achteruit kan tellen is eigenlijk alleen nog handig als je zonnepanelen hebt liggen en in de toekomst nog wilt kunnen blijven salderen tegen de huidige voorwaarden van een energieleverancier zónder dat je daarbij kosten voor de lokale netbeheerder pér KWh af wenst te gaan dragen.

Houdt er rekening mee dat ALLE (verzegelde) apparatuur tot aan de 'groepenkast' (dus incl. die meter in je huis) onder de verantwoordelijkheid en eigendom van de netbeheerder vallen (Enduris / Enexis / Liander / Stedin) én dat je daar als particulier eigenlijk niets over te zeggen hebt ongeacht de partij waarvan je uiteindelijk de energierekening krijgt. Die vier netbeheerders beheren vervolgens het landelijke net wat van TENNET is....

Ik vraag me hier ook serieus af waarom de TS (@Tyrian ) hier aankomt met de melding dat hij last heeft van een vorm van autisme en juist dát gegeven aanvoert om een 'slimme meter' te blijven weigeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 03-04-2022 18:39 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Volledig offtopic, maar zou je na vervanging van je meter je oude Ferrarismeter terug kunnen krijgen, na inspectie daarvan eventueel. Er hangt hier een mooie 3-fasen Ferrarismeter die er nieuw ingekomen is toen ik deze woning kocht 30 jaar geleden. Ik zou dat ding graag willen hebben.
Netbeheerder gaat ze verder toch niet hergebruiken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Will_M schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:24:
[...]

Een Ferraris Meter bedoel je? Sommige typen kunnen terug draaien/tellen maar niet alle Ferraris meters kunnen dat. Een Ferraris meter welke achteruit kan tellen is eigenlijk alleen nog handig als je zonnepanelen hebt liggen en in de toekomst nog wilt kunnen blijven salderen tegen de huidige voorwaarden van een energieleverancier zónder dat je daarbij kosten voor de lokale netbeheerder pér KWh af wenst te gaan dragen.

Houdt er rekening mee dat ALLE (verzegelde) apparatuur tot aan de 'groepenkast' (dus incl. die meter in je huis) onder de verantwoordelijkheid en eigendom van de netbeheerder vallen (Enduris / Enexis / Liander / Stedin) én dat je daar als particulier eigenlijk niets over te zeggen hebt, ongeacht de partij waarvan je uiteindelijk de energierekening krijgt.

Ik vraag me hier ook serieus af waarom de TS (@Tyrian ) hier aankomt met de melding dat hij last heeft van een vorm van autisme en juist dát gegeven aanvoert om een 'slimme meter' te blijven weigeren.
TS gebruikt zijn autisme niet om een slimme meter te blijven weigeren. Hij geeft aan dat de brief van Stedin hem stress geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Joris748 schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:35:
[...]

TS gebruikt zijn autisme niet om een slimme meter te blijven weigeren. Hij geeft aan dat de brief van Stedin hem stress geeft.
Dan is het dus nét zo simpel als: Afspraak inplannen en meter laten vervangen door een meter waarvan de netbeheerder vind dat die er hoort ze zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Will_M schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:36:
[...]

Dan is het dus nét zo simpel als: Afspraak inplannen en meter laten vervangen door een meter waarvan de netbeheerder vind dat die er hoort ze zitten?
Voor jou wel, TS levert het veel stress op. Ongeacht de uitkomst ;)

Ik zie jouw voorstel ook als de weg dan de minste weerstand (en daarmee de beste weg).

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 03-04-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Joris748 schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:42:
[...]

Voor jou wel, TS levert het veel stress op. Ongeacht de uitkomst ;)

Ik zie jouw voorstel ook als de weg dan de minste weerstand.
Ik hoop niet dat de TS ooit een postbode of besteldienst aan de deur krijgt. Die lui staan vaak ook zomaar op willekeurige tijdstippen aan de deur met een pakketje voor de buren (doordat de buren niet thuis zijn).

>:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zou topic starter adviseren om de stress zo snel mogelijk weg te nemen door gewoon die nieuwe meter te laten plaatsen.

Dat hij nadenkt over privacy is in basis natuurlijk verstandig. Maar in relatie tot zijn bezwaren tegen die slimme meter is dit vooral gaan zoeken naar oplossingen voor problemen die er niet zijn.

Edit: ok, mocht genuanceerder.

[ Voor 9% gewijzigd door S1NN3D op 03-04-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CodeCaster schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:14:
[...]

In reacties boven jou wordt Tweakers geprezen om hun kritische blik, en ik hekel het "je hebt toch niks te verbergen"-argument.

We bevinden ons in de gouden eeuw van dataverzameling, en zijn het aan onszelf, onze maatschappij en onze nakomelingen verplicht om hier kritisch naar te blijven kijken.

Ja, het is superhandig voor je energieleverancier dat ze tot op huisniveau kunnen voorspellen hoeveel stroom er gebruikt gaat worden. Uiteraard gaat die winst linea recta naar het energiebedrijf, niet naar de klanten.

Maar wat gebeurt er vervolgens met die data? Gaat de overheid je uitkering stopzetten omdat uit je verbruiksgegevens blijkt dat je ongeoorloofd op vakantie was? Gaan ze je huis binnenvallen omdat je verbruik meer bij een wietplantage past dan bij een doorsnee gezin? Daarnaast, wat als inbrekers bij deze gegevens kunnen (al dan niet door een datalek of omgekochte medewerker) en precies weten wanneer je niet thuis bent?

Breder: gaan ze in de toekomst je behandeling in het ziekenhuis weigeren, omdat jij elke dag voor zeven euro pinde bij het tankstation, en dat wel sigaretten moesten zijn?

Er wordt elke dag meer data over je verzameld dan ooit tevoren, en ik vind het onze burgerlijke plicht om dat zo veel mogelijk tegen te werken.
Maar als je bang bent dat de overheid dat doet, dan zijn er toch andere zaken waar ik mij een hoop drukker over zou maken. Zowel je mobiele als je vaste provider kunnen bijvoorbeeld al heel veel meer informatie van je krijgen.

En ik wil niet deze hele discussie hier weer starten. Maar het "wat als inbrekers erbij komen", vind ik wel echt zo extreem vergezocht, dat een hacker die toegang heeft tot zulk soort data dat zou gaan gebruiken voor inbreken bij huizen. Zijn makkelijkere methodes om te kijken welke woningen waar je wil inbreken iemand thuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-04 19:57
Gewoon negeren. Klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

-

[ Voor 109% gewijzigd door CodeCaster op 03-04-2022 19:57 . Reden: Bedankt voor de edit ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:34

Kritisch naar zaken kijken is zeker belangrijk, maar een aantal zaken hier genoemd in het topic gaan eerder naar wappie / complot-achtig denken toe, en dat is mijn inziens dan wel weer zorgelijk, daar dat weer te ver de andere kant doorslaan is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
ramrodwillem schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:23:
Sorry hoor maar ik vindt dit toch behoorlijk paranoia klinken, wel bedankt voor jou uitleg. Kritisch zijn moet masr dit schiet erg door in mijn beleving.
Het probleem van dit soort reacties is dat je anderen (ik vermoed onbedoeld) als irrationeel wegzet, terwijl er dus echt een onderbouwing is te geven waarom dit soort meters ook nadelig kunnen zijn. Nota bene de EDPS waarschuwt er voor, zoals de TS al aanhaalde:

https://edps.europa.eu/da...art-meters-smart-homes_en

Er zijn uiteraard ook argumenten waarom ze nuttig kunnen zijn en die twee moet je dus afwegen. Of ook energiemeters zijn gebruikt weet ik niet, maar watermeters staan expliciet in het vonnis dat ik noemde:

Real in "Slimme meter geweigerd, toch instalatievoorstel"

Het gaat er dus niet alleen om wat jij of een ander nu kunt bedenken, maar wat er mogelijk gebeurt met je gegevens in de toekomst dat je nu niet kunt bedenken. Er is naar ik begrijp een bedrijf dat een gigantische database heeft samengesteld met foto's van gezichten die van het internet zijn geschraapt met bijbehorende naam. Ik betwijfel of iemand dat kon bedenken een paar jaar geleden. Grote kans dus dat je gezicht in die database zit. De kans is uiteraard klein, maar het kan best zijn dat je door een match een keer (ergens) aan de politie mag komen uitleggen waarom jij volgens een beveiligingscamera op een moment ergens rondliep.

Je hebt immers niks te verbergen toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:43
RemcoDelft schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:40:
[...]

Na uitschakelen van de slimme meter leest Liander alsnog dagelijks de meterstanden (per kwartier) uit. Hiermee overtreden ze hun eigen voorwaarden en wetgeving, maar ze doen het toch gewoon.
De meterstanden worden niet doorgegeven aan de energieleverancier, deze blijft dus in zijn eigen netwerk.
Dus nee ze overtreden de privacy wet niet dat is prima gedicht.

Het zou de netbeheerder een rotzorg zijn wat je in huis doet, ze weten niets behalve dat er op moment x energie wordt afgenomen, als ze willen kunnen ze jouw alsnog wel monitoren want de rest van de wijk heeft wel een slimme meter, de resterende stroom verbruik jij dus.

De uitschakeling is administratief, dit houdt in dat je energieleverancier geen meterstanden meer krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 03-04-2022 19:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Real schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:00:
[...]

Het probleem van dit soort reacties is dat je anderen (ik vermoed onbedoeld) als irrationeel wegzet, terwijl er dus echt een onderbouwing is te geven waarom dit soort meters ook nadelig kunnen zijn. Nota bene de EDPS waarschuwt er voor, zoals de TS al aanhaalde:

https://edps.europa.eu/da...art-meters-smart-homes_en

Er zijn uiteraard ook argumenten waarom ze nuttig kunnen zijn en die twee moet je dus afwegen. Of ook energiemeters zijn gebruikt weet ik niet, maar watermeters staan expliciet in het vonnis dat ik noemde:

Real in "Slimme meter geweigerd, toch instalatievoorstel"

Het gaat er dus niet alleen om wat jij of een ander nu kunt bedenken, maar wat er mogelijk gebeurt met je gegevens in de toekomst dat je nu niet kunt bedenken. Er is naar ik begrijp een bedrijf dat een gigantische database heeft samengesteld met foto's van gezichten die van het internet zijn geschraapt met bijbehorende naam. Ik betwijfel of iemand dat kon bedenken een paar jaar geleden. Grote kans dus dat je gezicht in die database zit. De kans is uiteraard klein, maar het kan best zijn dat je door een match een keer (ergens) aan de politie mag komen uitleggen waarom jij volgens een beveiligingscamera op een moment ergens rondliep.

Je hebt immers niks te verbergen toch?
Dezelfde EU wil ook dat minimaal 80% slimme meters gaat gebruiken.

https://europadecentraal....gels-zijn-van-toepassing/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:04:
[...]
Het zou de netbeheerder een rotzorg zijn wat je in huis doet
Daar gaat het dus ook niet om. Uiteraard is de netbeheerder niet geïnteresseerd of Pietje Puk op Zwenkgras 28 aan het douchen is. Maar daarom zijn er nog wel vraagtekens te plaatsen bij de reden waarom deze dingen grootschalig zijn uitgerold als werkelijk nog niemand tot op een paar minuten geleden heeft genoemd waarom dat was.
pennywiser schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:05:
[...]
Dezelfde EU wil ook dat minimaal 80% slimme meters gaat gebruiken.
Je bent de eerste die het eindelijk noemt, want dit is de reden. Maar nu mijn vraag terug.

Werkt het dan ook? Kon het ook anders?

Wat anders laat je als overheid dus grootschalig gegevens verwerken voor niks. Er zijn overigens meer van dit soort data verplichtingen in de EU, en ook daar kun je van afvragen of het proportioneel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Real schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:12:

[...]

Je bent de eerste die het eindelijk noemt, want dit is de reden. Maar nu mijn vraag terug.

Wat anders laat je als overheid dus grootschalig gegevens verwerken voor niks. Er zijn overigens meer van dit soort data verplichtingen in de EU, en ook daar kun je van afvragen of het proportioneel is.
Omdat het kan is de reden, omdat de techniek bestaat. Zie strippenkaart, waar niets mis mee was.

Ik ben het wel met je eens, er wordt veel verzameld. Telefoon hele dag mee, alle bezochte plekken om Maps, je documenten in de Cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 10:06
Nee, ze mogen niet ongevraagd communiceren met je. Klaag ze aan. Heb je een rechtsbijstandverzekering? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Real schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:12:
[...]

Daar gaat het dus ook niet om. Uiteraard is de netbeheerder niet geïnteresseerd of Pietje Puk op Zwenkgras 28 aan het douchen is. Maar daarom zijn er nog wel vraagtekens te plaatsen bij de reden waarom deze dingen grootschalig zijn uitgerold als werkelijk nog niemand tot op een paar minuten geleden heeft genoemd waarom dat was.

[...]

Dit is voor later als wij overgaan naar uurtarief met energie, er zit geen privacy redenen achter.
Vroeg of laat zal men toch de slimme meter moeten accepteren.

Als je zorgen maakt om privacy zou ik snel van internet gaan.
Mensen gaan de gekste zaken bedenken als ze de materie niet begrijpen.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 03-04-2022 19:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:22:
[...]
Dit is voor later als wij overgaan naar uurtarief met energie, er zit geen privacy redenen achter.
Vroeg of laat zal men toch de slimme meter moeten accepteren.
Wellicht, maar dat moet je dan met een bron onderbouwen, want volgens mij was de oorspronkelijke hoofdreden de aanname dat mensen minder energie zouden verbruiken omdat ze makkelijker inzicht krijgen in hun verbruik. Zie de memorie van toelichting bij de implementatiewet van 2012 (p. 17):

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33913-3.html

Dus is de vraag: is dat ook gelukt? Of verzamelen de netbeheerders nu informatie zonder dat het doel bereikt wordt, terwijl wel de risico's bestaan die staan beschreven in het rapport van de toezichthouder?
Als je zorgen maakt om privacy zou ik snel van internet gaan.
Waarom zou je dat hier opschrijven? Het voegt toch niks toe aan de discussie? Ik heb het nu al paar keer genoemd, maar om de afweging van een beoogd doel, nut en risico van een probleem dat zich kan voordoen ongeacht je daar nu een voorstelling bij kunt maken of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
Real schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:39:
[...]

Wellicht, maar dat moet je dan met een bron onderbouwen, want volgens mij was de oorspronkelijke hoofdreden de aanname dat mensen minder energie zouden verbruiken omdat ze makkelijker inzicht krijgen in hun verbruik. Zie de memorie van toelichting bij de implementatiewet van 2012 (p. 17):

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33913-3.html

Dus is de vraag: is dat ook gelukt? Of verzamelen de netbeheerders nu informatie zonder dat het doel bereikt wordt, terwijl wel de risico's bestaan die staan beschreven in het rapport van de toezichthouder?

[...]

Waarom zou je dat hier opschrijven? Het voegt toch niks toe aan de discussie? Ik heb het nu al paar keer genoemd, maar om de afweging van een beoogd doel, nut en risico van een probleem dat zich kan voordoen ongeacht je daar nu een voorstelling bij kunt maken of niet.
Wat moeten netbeheerders bij jullie doen om te overtuigen dat privacy wel in orde is ?
Want schijnbaar kunnen ze niks goed doen in jullie ogen.

Jullie mee laten kijken in de control room en het hele systeem van top tot teen napluizen en overhoren voordat jullie gerust zijn?

Nogmaals de mens begrijpt het niet hoe de techniek werkt dan worden er spookzaken bedacht die er niet zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 03-04-2022 19:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dennism schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:59:
[...]

Kritisch naar zaken kijken is zeker belangrijk, maar een aantal zaken hier genoemd in het topic gaan eerder naar wappie / complot-achtig denken toe, en dat is mijn inziens dan wel weer zorgelijk, daar dat weer te ver de andere kant doorslaan is.
Ik vind het jammer dat je dit vindt, want ik heb nog niks buitensporigs gelezen in dit topic. Wat vind jij dan precies vergezocht?
mr_evil08 schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:45:
Nogmaals de mens begrijpt het niet hoe de techniek werkt dan worden er spookzaken bedacht die er niet zijn.
Over welke techniek heb je het, en waarom denk je dat mensen het niet begrijpen?

Echt o-ver-al waar met data gewerkt wordt, zijn lekken, incompetentie, misbruik, procedures die op papier staan maar in de praktijk niet uitgevoerd worden, enzovoorts.

Als je anno 2022 de datahonger van alles en iedereen nog steeds niet verontrustend vindt, dan begrijp je het zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:27
mr_evil08 schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:45:
[...]

Wat moeten netbeheerders bij jullie doen om te overtuigen dat privacy wel in orde is ?
Want schijnbaar kunnen ze niks goed doen in jullie ogen.
Misschien een idee om die privacy te respecteren in plaats van een slimme meter door je strot te duwen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FrederiqueLM
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-07-2024
Voor wie er echt interesse in heeft; de slimme meter helpt enorm met het prognosticeren van de belasting op het netwerk. Een domme meter kun je niet uitlezen en daarvan moet je dus het verbruik schatten wat de betrouwbaarheid niet ten goede komt. Je kunt door het uitlezen (geaggregeerd op minimaal wijk niveau) van de meters beter de distributie sturen zodat er minder verliezen op het net plaatsvinden. E.g. je kunt eerder een gas- of kolencentrale afschalen omdat je er zeker van bent dat het verbruik onder een bepaalt niveau komt en binnen standaarddeviaties daar met hoge zekerheid niet bovenuit gaat komen. Er is altijd overproductie omdat je niet zonder Electriciteit wilt zitten, maar die verspilling voorkomen is miljoenen waard die wij uiteindelijk als eindgebruikers gewoon betalen. Meer info zie https://phasetophase.nl/boek/boek_1_3.html.

Kleine aanpassing, typen op mobiel :-).

[ Voor 4% gewijzigd door FrederiqueLM op 04-04-2022 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo2000
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-05 18:57

Ik zie geen enkele reden om het niet te weigeren. Wat is er makkelijker aan een slimme meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 21:42
[...]
Maar wat gebeurt er vervolgens met die data? Gaat de overheid je uitkering stopzetten omdat uit je verbruiksgegevens blijkt dat je ongeoorloofd op vakantie was?
Zolang ze het 1 keer per maand uitlezen zie ik alleen maar argumenten die geen hout snijden. Dan kun je veel beter uitlezen waar de mobiele telefoons van die bewoners zijn of hoeveel tv er wordt gekeken of hoeveel internet er wordt gebruikt op dat adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
GioStyle schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:05:
[...]

Misschien een idee om die privacy te respecteren in plaats van een slimme meter door je strot te duwen?
ik snap niet helemaal waarom een slimme meter 1x per maand uitlezen iets te maken zou hebben met het schenden van je privacy..

[ Voor 3% gewijzigd door mschol op 03-04-2022 20:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-05 13:12
Gizmo2000 schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:15:
[...]

Ik zie geen enkele reden om het niet te weigeren. Wat is er makkelijker aan een slimme meter?
Serieus? Je hoeft de meterstanden nooit meer handmatig door te geven en kan (indien gewenst) via een app van je energiebedrijf inzage krijgen in je gas/electra afname per dag. Kan helpen om energie te besparen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:28
Alleen nog een slimme watermeter, hoef ik daar ook niet meer voor te klooien onder de vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
CodeCaster schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:05:
[...]

Ik vind het jammer dat je dit vindt, want ik heb nog niks buitensporigs gelezen in dit topic. Wat vind jij dan precies vergezocht?

[...]

Over welke techniek heb je het, en waarom denk je dat mensen het niet begrijpen?

Echt o-ver-al waar met data gewerkt wordt, zijn lekken, incompetentie, misbruik, procedures die op papier staan maar in de praktijk niet uitgevoerd worden, enzovoorts.

Als je anno 2022 de datahonger van alles en iedereen nog steeds niet verontrustend vindt, dan begrijp je het zelf niet.
Juist omdat 1 bedrijf iets heeft gelekt doen ze dat allemaal...

Ik zou maar snel van internet gaan want je privacy wordt enorm aangetast, je moet eens weten hoeveel bedrijven jouw gedrag monitoren en profielen kunnen opmaken, desnoods met fingerprinting.

Ik respecteer ieder zijn mening maar dan moet men wel met goede argumenten komen en die ontbreken tot heden.

Kom eens met een daadwerkelijk argument wat een ander met jouw data zou willen ipv verschuilen achter het woordje privacy, de netbeheerder heeft er geen belang bij alleen de korte termijn data om de betrouwbaarheid van het net te verbeteren, er zit geen winstoogmerk achter of data doorverkoop.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 03-04-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Gizmo2000 schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:15:
[...]

Nooit meer meterstanden doorgeven voor gas of elektra, gratis en voor niks meer inzicht in je verbruik, je kan 'm uitlezen met een P1-meter als je nog meer inzicht wil, en je bent er weer voor een paar jaar vanaf.

Letterlijk alles is makkelijker bij een slimme meter dan bij een domme. Het enige nadeel is dat een digitale meter in theorie een fout in een meting kan hebben, maar een digitale meter krijgen we toch allemaal, dus dan zou ik zeggen doe maar meteen een slimme..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-05 13:12
Oon schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:32:
[...]
Het enige nadeel is dat een digitale meter in theorie een fout in een meting kan hebben, maar een digitale meter krijgen we toch allemaal, dus dan zou ik zeggen doe maar meteen een slimme..
Een analoge meter kan ook foutief gekalibreerd zijn. Daarnaast kan er bij iedere keer handmatig aflezen en doorsturen van de meterstand ook het nodige mis gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

bzzzt schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:39:
[...]

Een analoge meter kan ook foutief gekalibreerd zijn. Daarnaast kan er bij iedere keer handmatig aflezen en doorsturen van de meterstand ook het nodige mis gaan...
Dat is zeker waar, en misschien nog wel gevaarlijker omdat het over een langere tijd minder (of helemaal niet) opvalt. Een eenmalige digitale meetfout valt direct op als je er een beetje op let. Zo hadden wij een keer op een dag 10.000 kWh verbruikt. Gelukkig de volgende dag -10.000, dus door leverancier meteen gecorrigeerd, maar wel even slikken als je dat ziet. Maar als je iedere dag 0,5kWh meer aftikt dan je daadwerkelijk verbruikt dan gaat je dat nooit opvallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizmo2000
Oon schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:32:
[...]

Nooit meer meterstanden doorgeven voor gas of elektra, gratis en voor niks meer inzicht in je verbruik, je kan 'm uitlezen met een P1-meter als je nog meer inzicht wil, en je bent er weer voor een paar jaar vanaf.

Letterlijk alles is makkelijker bij een slimme meter dan bij een domme. Het enige nadeel is dat een digitale meter in theorie een fout in een meting kan hebben, maar een digitale meter krijgen we toch allemaal, dus dan zou ik zeggen doe maar meteen een slimme..
Dit vind ik dus geen argument. 1x per jaar ff meterkast open en standen noteren. Ik heb zonnepanelen met ferraris meter. Meter draait gewoon terug en geen gezeur met salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CodeCaster schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:05:
[...]

Dat een inbreker de systemen van de energieleveranciers gaat hacken om daaruit te kijken wie er weinig energie verbruikt op een avond in de hoop dan dat ze op vakantie zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Gizmo2000 schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:47:
[...]

Dit vind ik dus geen argument. 1x per jaar ff meterkast open en standen noteren. Ik heb zonnepanelen met ferraris meter. Meter draait gewoon terug en geen gezeur met salderen.
Met een slimme meter heb je ook geen gezeur met salderen, dus die snap ik niet. Wanneer salderen daadwerkelijk gaat verdwijnen, dan moet jij natuurlijk ook gewoon aan een optie die terugleveren apart meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:34
(jarig!)
[...]

De kans dat je een draaischijfmeter mag houden zodra salderen wordt ingeperkt is natuurlijk nul komma nul.
Want dan zou je minder belasting betalen als je zou moeten. En als het de overheid geld gaat kosten is het direct afgelopen met de vriendelijke verzoeken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
RocketKoen schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:23:
[...]

De kans dat je een draaischijfmeter mag houden zodra salderen wordt ingeperkt is natuurlijk nul komma nul.
Want dan zou je minder belasting betalen als je zou moeten. En als het de overheid geld gaat kosten is het direct afgelopen met de vriendelijke verzoeken.
En na herhaaldelijke verzoeken om de meter gratis te vervangen, zal het me niet verbazen dat je moet betalen om de meter te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 08:44
Joris748 schreef op maandag 4 april 2022 @ 03:12:
[...]

En na herhaaldelijke verzoeken om de meter gratis te vervangen, zal het me niet verbazen dat je moet betalen om de meter te vervangen.
Die dreiging is er nu al, maar toch komen ze telkens weer met een gratis aanbod. Die paar tientjes waren het mij wel waard (overigens hebben ze het na vijf brieven en telefoontjes opgegeven in mijn oude huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Pannencouque schreef op maandag 4 april 2022 @ 06:54:
[...]
Die dreiging is er nu al, maar toch komen ze telkens weer met een gratis aanbod. Die paar tientjes waren het mij wel waard (overigens hebben ze het na vijf brieven en telefoontjes opgegeven in mijn oude huis).
Wacht maar tot die digitale meter verplicht is en jij meerdere malen de kans hebt gehad om te vervangen.

Een bezoekje van een monteur kost je dan meer dan een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het zo'n stres oplevert zou ik hem gewoon laten vervangen (moet toch een keer gebeuren) en daarna via de website het uilezen uitschaklen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Joris748 schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:00:
[...]

Wacht maar tot die digitale meter verplicht is en jij meerdere malen de kans hebt gehad om te vervangen.

Een bezoekje van een monteur kost je dan meer dan een paar tientjes.
De prijsopgave die ik indertijd kreeg was 68 euro.
Plus, als ze het verplicht gaan stellen, komt er ook nog een ronde waarin iedereen de kans krijgt alsnog gratis te vervangen. Ze kunnen het er niet zomaar doorheen drukken en mensen zonder kans tot inkeer op kosten jagen. Dan kun je alsnog met frisse tegenzin akkoord gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]

Dan zou ik juist een digitale meter willen. Kun je precies wat je teruglevert op welk tijdstip en wat je zelf nog verbruikt. Iemand zei hier dat je dan per dag kan zien wat je gebruikt. Nee, dat kan zelfs per kwartier (je krijgt dus best wel grote excel sheets die je, in ieder geval bij sommige leveranciers, kunt downloaden). Kun je als je wil het verschil zien tussen een 95 graden was en een 40 graden was.

Allemaal niet belangrijk maar als je data een beetje leuk vind wel grappig. Zeker van iemand met zonnepanelen zou ik verwachten dat deze daar geinteresseerd in zou zijn.
En wat betreft privacy. De eigenaar van tweakers weet al vele malen meer van mij dan dat mijn energieleverancier ooit zal weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo2000
RocketKoen schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:23:
[...]

Mijn zonnepanelen zijn niet geregistreerd. Ze weten dus niet dat ik iets teruglever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
[Roland] schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:39:
[...]

Dan zou ik juist een digitale meter willen. Kun je precies wat je teruglevert op welk tijdstip en wat je zelf nog verbruikt. Iemand zei hier dat je dan per dag kan zien wat je gebruikt. Nee, dat kan zelfs per kwartier (je krijgt dus best wel grote excel sheets die je, in ieder geval bij sommige leveranciers, kunt downloaden). Kun je als je wil het verschil zien tussen een 95 graden was en een 40 graden was.

Allemaal niet belangrijk maar als je data een beetje leuk vind wel grappig. Zeker van iemand met zonnepanelen zou ik verwachten dat deze daar geinteresseerd in zou zijn.
En wat betreft privacy. De eigenaar van tweakers weet al vele malen meer van mij dan dat mijn energieleverancier ooit zal weten.
Je doet hier een aanname. Ik heb zonnepanelen voor het milieu en de financiële winst. Die details op wasniveau vind ik niet interessant. Ik deel 't liefste zo min mogelijk met m'n energieleverancier. Waarom zou ik dan een slimme meter laten installeren? Dat is vooral in hun voordeel. Jaarlijks die meterstanden opschrijven kost me minder werk dan die monteur een half uur over de vloer hebben.

Overigens heb ik door nieuwbouw die slimme meter al, maar ik snap de personen die niet over willen heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo2000
[Roland] schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:39:
[...]

Dat kan ik nu ook precies zien. Daar heb je geen slimme meter voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
mr_evil08 schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:04:
[...]

De meterstanden worden niet doorgegeven aan de energieleverancier, deze blijft dus in zijn eigen netwerk.
Dus nee ze overtreden de privacy wet niet dat is prima gedicht.
Ik heb hier letterlijk een brief van Liander, waarin staat dat ze de meter niet uitlezen. Alleen de meter zelf geeft anders aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:42

Osxy

Holy crap on a cracker

RemcoDelft schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:44:
[...]

Ik heb hier letterlijk een brief van Liander, waarin staat dat ze de meter niet uitlezen. Alleen de meter zelf geeft anders aan.
Liander is niet je energieleverancier, Liander is beheerder van het netwerk.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:30

Croga

The Unreasonable Man

Osxy schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:46:
Liander is niet je energieleverancier, Liander is beheerder van het netwerk.
En daarmee de enige die in staat is een slimme meter uit te lezen.... Alle anderen moeten aan Liander naar de standen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:29
RemcoDelft schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:44:
[...]

De meter wordt gepingd, dat zal vast hetgeen zijn dat jij ziet: wanneer er voor het laatst gecommuniceerd is met de meter.

Edit: https://www.liander.nl/consument/slimme_meter/feiten-fabels-slimme-meter/adminuit

[ Voor 20% gewijzigd door Slappyjoez op 04-04-2022 08:10 . Reden: Extra achtergrondinformatie ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Pannencouque schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:41:
[...]
Je doet hier een aanname. Ik heb zonnepanelen voor het milieu en de financiële winst. Die details op wasniveau vind ik niet interessant. Ik deel 't liefste zo min mogelijk met m'n energieleverancier. Waarom zou ik dan een slimme meter laten installeren? Dat is vooral in hun voordeel. Jaarlijks die meterstanden opschrijven kost me minder werk dan die monteur een half uur over de vloer hebben.

Overigens heb ik door nieuwbouw die slimme meter al, maar ik snap de personen die niet over willen heel goed.
De aanname is inderdaad dat wanneer je zonnepanelen hebt dat je dan geinteresseerd bent in de financiele winst en dat je dus ook wilt weten waar, wanneer en hoe je kosten bespaart/verdiend. Dan helpt een slimme meter om dat inzichtelijk te krijgen. Maar ik ben iemand die inderdaad wilt weten wat ik gebruik, of dat nou belkosten zijn, wat ik koop bij de supermarkt of energiekosten. Dat mijn leverancier dat meet en mij laat weten, ik begrijp niet waarom je daar tegen zou zijn. Maar wel helemaal eens, daar gaat iedereen helemaal zelf over,

(maar goed, eigenlijk niet voor dit topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:27
mschol schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:25:
[...]

ik snap niet helemaal waarom een slimme meter 1x per maand uitlezen iets te maken zou hebben met het schenden van je privacy..
Waarom is privacy belangrijk?
Waar we zijn, met wie we praten, wat we kopen, hoe gezond we zijn, wat onze politieke en seksuele voorkeur is. Er wordt enorm veel informatie over ons vastgelegd. Vaak zonder dat we dit weten. We delen ook steeds meer informatie over onszelf. Soms bewust, vaak onbewust. Gegevens die vervolgens worden verzameld en kunnen worden gekoppeld, gebruikt, doorverkocht. Want onze gegevens zijn veel geld waard.
De netbeheerders proberen allemaal een slimme meter in je strot te duwen. Dat willen ze allemaal, zodat ze lekker makkelijk op een afstand je meterstanden kunnen uitlezen voor eigen gewin. Alleen is het niet hun data, maar mijn data en ik bepaal zelf met wie ik mijn data deel. Probleem is alleen dat er geen domme digitale meters geleverd worden, alleen maar slimme meters die 'administratief uit' worden gezet als je daarom vraagt. Dus ja, ik snap heel goed de aversie tegen slimme meters.

Ik heb overigens gewoon een slimme meter hoor, daar niet van. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

FrederiqueLM schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:11:
Voor wie er echt interesse in heeft; de slimme meter helpt enorm met het prognosticeren van de belasting op het netwerk. Een domme meter kun je niet uitlezen en daarvan moet je dus het verbruik schatten wat de betrouwbaarheid niet ten goede komt. Je kunt door het uitlezen (geaggregeerd op minimaal wijk niveau) van de meters beter de distributie sturen zodat er minder verliezen op het net plaatsvinden. E.g. je kunt eerder een gas- of kolencentrale afschalen omdat je er zeker van bent dat het verbruik onder een bepaalt niveau komt en binnen standaarddeviaties daar met hoge zekerheid niet bovenuit gaat komen. Er is altijd overproductie omdat je niet zonder Electriciteit wilt zitten, maar die verspilling voorkomen is miljoenen waard die wij uiteindelijk als eindgebruikers gewoon betalen. Meer info zie https://phasetophase.nl/boek/boek_1_3.html.

Kleine aanpassing, typen op mobiel :-).
allemaal leuk en aardig, maar er zit geen controlerend element in de meter (behalve als je van plan bent om huishoudens botweg af te koppelen omdat je niet genoeg stroom produceerd).
MAW het meten op een niveau wat minstens twee ordes fijmaziger is als het controle punt (bij of omschakelen van middenspanningsnetten, aanpassen van spannngen in het net )voegt absoluut niets toe. Hetgeen jij voorstelt kan exact bereikt worden door de belasting te meten op het niveau waar aanpassingen in de distributie gemaakt kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 21:42
Gizmo2000 schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:40:
[...]

Mijn zonnepanelen zijn niet geregistreerd. Ze weten dus niet dat ik iets teruglever.
Je bent wettelijk verplicht om zonnepanelen te registreren. Waarom zou je dit niet willen of heb je juist iets te verbergen. Juist om het net stabiel te houden is die registratieplicht.

[ Voor 19% gewijzigd door jongetje op 04-04-2022 08:58 ]

Pagina: 1 2 Laatste