Schuindak binnenzijde isoleren met PIR : ventilatie ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef23
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-04-2022
Ik ga binnenkort ons schuin dak isoleren vanuit de binnenzijde. Ons dak bestaat momenteel uit 30mm synprotex platen zoals te zien in de tekening. Deze platen zijn opgebouwd uit een soort houtvezelplaten van 10mm aan de buitenzijde, en daartussen 10mm isolatie (lijkt een soort PUR).
Aan de binnenzijde, dus onder dit dakbeschot van 30mm zit 10cm lucht en daarna komt direct de aftimmering met gipsplaten. Slechte isolatie dus.

Nu wil ik alles vanuit de binnenzijde gaan isoleren. Hiervoor worden de gisplaten verwijderd, en komt tegen het dakbeschot ventilatielatten van 1-2cm dik. Daarna PIR platen van 10cm dik (die met alu tape worden dichtgemaakt). Daarna komt de nieuwe aftimmering.

Nu vroeg ik me af of ik ventilatiegaten dien te maken in het bestaande dakbeschot van 30mm dik ?
Qua ventilatie denk ik goed, maar blijft een vreemd idee.
Dank voor jullie reactie, liefst met uitleg.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rR4PMQSXko9upjvwGKC9afdpYw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GXqGxC0yVYyelt1HlA6PQnxq.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Deef23 op 30-03-2022 23:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:58
1. Ventilatielatten liever niet, je krijgt daardoor juist condensatie op die plek
2. Geen ventilatiegaten in het dakbeschot
3. Voordat je definitief voor PIR kiest zou ik je vochthuishouding eens berekenen via https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/ (Met als belangrijkste vraag: is die synprotex dampdicht?)
4. Dit topic is een goede plek om je in te lezen: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

//edit: een krantenknipsel uit 1970 (via google) :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39MB-wXcKfNMxBtJ3q9nkFyvWpQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NER5ommBqziYSWOKI2n04GUB.png?f=user_large

Houtwolcement dus

[ Voor 23% gewijzigd door phYzar op 31-03-2022 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:18

H-W

En dat is gelukkig dampopen. Ik zou je wel een fatsoenlijk dampscherm adviseren ipv die goedkope alu tape. En dan geen ventilatie aanbrengen of ventilatielatten, gewoon PIR direct tegen je dakbeschot.

[ Voor 30% gewijzigd door H-W op 31-03-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef23
Dankjewel voor jullie advies!
Leuk ook om die oude advertentie te zien. Ik had er ook 1 gevonden, maar niet deze. Hoe weinig het woord synprotex op internet voorkomt, uniek ;-)

H-W, de platen die ik heb, zijn dus Synprotex PHC. De buitenzijde zijn houtwolcement zoals phYzar aangeeft, maar wat is dan de middelste laag van 10mm dik ? Is die ook zeker dampopen ?

Ik heb de PIR platen al liggen, met Alu aan beide zijden. Mij is wel duidelijk, dus geen ventilatielatten, en dus geen luchtruimte er tussen. Ik heb purlijm om ze vast te zetten, en daarna dacht ik er aan om alle naden aan de binnenzijde goed met alu tape dicht te zetten. Dat moet toch afdoende zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef23
Hier is een foto van zo'n plaat te zien, gemaakt in een dakdoorvoergat voor de badkamerventilator.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFnuXr9tW1K2nJ1Zw87eRCE5vK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfdSbMnjvbwYJh7JcN3Jp0w6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 09:18

H-W

De middelste kern is dus polystyreen, EPS, piepschuim, hoe je het ook noemen wil. In de advertentie staat ook dat het wel Tempex genoemd wordt. Het heeft allerlei namen, maar het vervelende is dat het uiteindelijk wel als een dampremmende laag wordt beschouwd. Dan zou ik toch geen PIR gebruiken (mijn excuses, ik dacht eerst gelezen te hebben dat de huidige isolatie enkel uit houtwolcement bestond) omdat je dan allemaal lagen dampdichte/dampremmende isolatie op elkaar gaat stapelen met daartussen de houtwolcementplaten. Garantie voor rot/schimmels in je constructie. Wat te doen in mijn ogen? PIR retour (als dat kan) en dampopen isolatie en klimaatfolie kopen. Wat betreft isolatie kan dat dan een glas- of steenwol zijn of resolschuim (Kooltherm, in dit geval de K12). Maar lees het topic over het isoleren van je zolder maar eens door, daar vind je meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef23
Dank je H-W.
Wat wel vreemd is als ik Ubakus gebruik, dan zie ik in de huidige omstandigheid (synprotex PHC, 10cm lucht, gipsplaten) eerder een vochtissue ontstaan dan wanneer ik een extra laag aan de binnenkant toevoeg met PIR. In de zomer komt het wel eens voor dat de vochtigheid boven 65% is. Nu aan bovenstaande foto te zien (huidige situatie) ziet er alles kurkdroog uit.
Het blijft een interessante materie (dampopen/dicht ;-))Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rl_mObfk081kU5LloY8XiIbyXiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ZiLmpFXM12uWSKvxQXKsFEi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8y-Kz3Ogtw_lJXapNH-th36aoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b6toyzlasqXW2AMs6QgNBJMU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• misthafalls
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-06 21:43
phYzar schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:51:
1. Ventilatielatten liever niet, je krijgt daardoor juist condensatie op die plek
2. Geen ventilatiegaten in het dakbeschot
3. Voordat je definitief voor PIR kiest zou ik je vochthuishouding eens berekenen via https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/ (Met als belangrijkste vraag: is die synprotex dampdicht?)
4. Dit topic is een goede plek om je in te lezen: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

//edit: een krantenknipsel uit 1970 (via google) :P
[Afbeelding]

Houtwolcement dus
Hier heb ik juist wel ventilatielatten geplaatst om het in de toekomst nog mogelijk te maken het dakbeschot te vervangen. Dat van mij is in oke status, maar mogelijk wel aan vervanging toen de komende 10 jaar en het verlijmen aan het dakbeschot zou dat een helse klus maken.

Daarnaast geeft Ubakus weer aan dat er geen vochtproblemen zullen optreden. Om niet te vergeten dat er best veel partijen zijn (PIR leveranciers) die ventilatielatten weer aanraden.

Sparql WIKI + issuelijst : https://github.com/NovapaX/sparqltv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:03
Er is hier een topic over met 93 pagina's waarin ook jouw situatie meermaals voorbij komt.
Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1624457/2

Over ventilatielatten bestaan meerdere opvattingen, in verschillende situaties.
Ook ik heb het wel gedaan, omdat mijn jaren 70 dakbeschot geen folie heeft en niet zo waterdicht is als een huis dat nieuwer is. Heb 1x lekkage gehad, nadat ik had geisoleerd, en mede dankzij de ventilatie latten en enkele gaten (die al in dakbeschot zaten) is de schade beperkt.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:18

Saffie_time

Why use this? 42!

Laat iemand die er verstand van heeft een dauwpunt berekening voor je maken dan weet je zeker of je wel of geen folie moet gaan toepassen.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef23
Iedereen bedankt. Ik ga alle tips naast elkaar leggen en besluiten wat te doen. Er is niet 1 oplossing die werkt, en een andere geheel niet denk ik.

Kijkende naar de Ubakus resultaten, en de situatie van nu vergelijken met de nieuwe, ga ik er alleen maar op vooruit, zowel qua Rc waarde als qua kansverkleining op een te hoge vochtigheid in de constructie. Zoals het nu is ziet er ernstig uit.

Ik denk dat ik ga voor PIR direct tegen de huidige houtwolcement plaat met tempex daarin en zorgen dat het aan de binnenzijde zeer goed dampdicht is.

Goed weekend !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:09
misthafalls schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:45:
[...]

Hier heb ik juist wel ventilatielatten geplaatst om het in de toekomst nog mogelijk te maken het dakbeschot te vervangen. Dat van mij is in oke status, maar mogelijk wel aan vervanging toen de komende 10 jaar en het verlijmen aan het dakbeschot zou dat een helse klus maken.

Daarnaast geeft Ubakus weer aan dat er geen vochtproblemen zullen optreden. Om niet te vergeten dat er best veel partijen zijn (PIR leveranciers) die ventilatielatten weer aanraden.
condensatiepunt lig in je constructie dus altijd schade bij condensatie, gewoon niet doen experts zijn het daar over eens. het is gewoon natuurkunde. Strak tegen de cionstructie kan het ook niet optreden dus beter. dat je dak waterdicht dient te zijn is logisch.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 08:50
Ik zou het niet doen zo. Er zit een materiaal wat kan rotten en vochtgevoelig is tussen 2 dampdicht lagen. Ooit krijg je er spijt van. Dit doe je met isolatiewol/houtvezel/vlas en dan afwerken met klimaatfolie, en niet anders.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1