Soccer98 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:48:
[...]
Dat kan inderdaad, maar dan ben je op micromanagementniveau niets anders aan het doen dan tweaken met vooral je ERS. Dat is op een gegeven moment niet leuk meer, denk ik, en eigenlijk ook helemaal niet iets wat je zelf hoort te doen. Een coureur doet dit grotendeels zelf, met hier en daar een aanwijzing van zijn engineer. Zeker ervaren rijders als Hamilton en Alonso weten precies wanneer ze wel of niet ERS kunnen managen en inzetten en dat is niet iets wat Toto Wolff grotendeels bepaald.
Ben nu op de helft van de race in Imola. Heb zo'n tien keer de ERS stand aangepast. In het echt wordt dat door de pitwall-mensen gedaan trouwens, niet door de coureur (misverstand bij veel mensen). Dus inderdaad niet iets waar Wolff of Horner of Steiner met de handen letterlijk aan draaien, maar wel iets waar de teambaas verantwoordelijk voor is, door de instructie te geven aan de crew op de pitwall (en/of te vertrouwen op hun eigen inschatting).
Vergelijk het in dit geval wel een beetje met Football Manager. Daar bepaald je vooral de tactiek, dus de filosofie van hoe je speelt en zaken aanpakt, maar op microniveau is je invloed beperkt. Hoe het zit met ERS managen in F1 Manager, is het net alsof een voetballer op randje zestien de bal heeft en jij als manager bepaalt naar welke speler hij passt en wanneer op het moment zelf.
Vergelijking klopt niet, zie stuk hierboven. ERS hoort echt bij de pitmuur en is verder een globale instelling van de auto over het energiemanagement. Het is niet iets wat je indrukt om letterlijk de auto iets te laten doen (zoals een voetballer letterlijk een pass te laten doen).
Je kan er zelf inderdaad omheen werken, maar de AI niet. Steevast dat Leclerc, Sainz en Verstappen binnen 0,3 seconden van elkaar rijden en elkaar per race, verschilt wel per circuit uiteraard, een stuk of 40 keer inhalen. Dat heeft dan niks meer met simuleren te maken, maar met inderdaad een veel te sterke (niet iets te sterke) DRS te maken en, inderdaad, het matige effect van vuile lucht.
Niet mijn ingame ervaring. Nu op Imola, ronde 27, rijden er twee auto's achter een ander. In ronde tien waren er drie DRS-treintjes van elk 4 auto's. Zelf heb ik net met een Haas NOR ingehaald en met ERS naar deploy ben ik meteen naar +1,659 seconden afstand gereden.
De DRS is naar mijn mening niet te sterk, het is de vuile lucht die te slap is. Daardoor blijven de auto's rondes lang binnen een halve seconde als ze willen. In het echt kiezen coureurs voor 0,7 of iets meer en dan breekt de DRS na een paar rondes wel. In het spel breekt de DRS ook door mensen die van de baan raken en door pitstops.
[...]
Het is niet bepaald realistisch te noemen dat als iemand P4 wijd gaat in Bahrein, in die bocht na de tweede DRS-zone, diegene vijf seconden achter P19 terugkomt. Wat jij zegt klopt, maar dat is wel gewoon een kwestie van tweaken denk ik.
Jawel, afhankelijk van de situatie. In het begin van de race, als er nog nauwelijks een veilige opening is om weer in te voegen, dan komt iemand vanaf de top ook zeker terug ergens na P15. Heb zoiets extreems in het spel trouwens nog niet gezien. Elke race gaan er een paar van de baan, zelf ook wel, maar dat kost dan soms twee of drie plekken.
[...]
In mijn ervaring juist niet. Het is handig voor jezelf, want je kan je twee wagens gewoon achter de pack aangooien. Had ik één keer niet en zat Zhou de hele tijd binnen 0,5 seconden van me tijdens zijn laatste run in Q1. Uiteraard geen verbetering. Is voor de prestatie van mijn team niet zo erg, maar blijkbaar heeft de AI op dat moment geen intelligentie om zelf ruimte te creëeren. Idem dito in trainingen, waarin sommige auto's gewoon in treintjes rijden.
In de training hebben alle auto's altijd DRS en niet de hoogste pace-instelling, waardoor ze in een treintje vast zitten. Niet zo boeiend voor het spel verder, want FP is alleen voor setup en baan- en autokennis. Is wel iets waar de AI verbetert kan worden, want in het echt geven de auto's elkaar wat meer ruimte en opties.
Heb net de Q gehad en getest. Alle auto's namen zelfs drie seconden afstand voor hun runs. Enige waar je als speler op moet letten, is dat je met de golf meegaat of er ver vanaf zit. Dus niet twee minuten gaan voordat anderen beginnen, want dan kom je met je hotlap precies in tien anderen met een outlap terecht. Wat op zich realistisch is.
Klopt. Ook rijden auto's erg langzaam naar de safety car pickup toe. Ik dacht dat je op veilige stukken gewoon op snelheid mocht gaan, zodat je bij de groep komt.
[...]
Ja, je verliest tijd op degene voor je als je tijdens een VSC in de besparingstand gaat met je banden, brandstof en ERS.
Dat zou een serieuze bug zijn. Dat kan. Ik zal hrt testen. Werkt het ook andersom, dat je met een hogere pace dan dichterbij de voorganger komt?
[...]
Ik denk dat hier ook een beetje de vraag is wat je verwacht. Het is natuurlijk ook heel subjectief. Gezien management/simulatiegames voor realisme gaan, voelen bijzonder onrealistische transfers een beetje out of touch. Het is wat dat betreft niet veel anders dan het transfersysteem van de reguliere F1-games. Een Zhou bij Mercedes zou in principe nooit kunnen, maar deze transfers worden niet gemaakt op basis van prestaties blijkbaar. Tom Beugelsdijk komt in Football Manager en FIFA ook niet bij Ajax terecht.
Ik zag tijdens het scouten bij veel coureurs staan dat ze niet bij het huidige team weg willen. Dat dit na een jaar of meerdere jaren eens anders wordt, dat is denk ik prima. Een Alonso en Vettel hebben ook andere tijden gehad, waarbij je toen niet kon voorstellen dat ze nu bij hiidige teams rijden. En omgekeerd kunnen teams na een tijdje ook anders worden. Er is ook een team-rating en nog wat stats die je met faciliteiten kunt verhogen. Zover ik zie is de 'kans' dat een topcoureur naar een slecht team gaat kleiner, door die statistieken. Tot zover ziet het er dus realistisch uit, maar alsnog is er altijd kans dat Max over drie jaar bij AlphaTauri zit (zowel in het echt als in het spel). Het totaal uitsluiten, omdat wij nu iets onrealistisch vinden, is ook wel iets. Ik heb nog geen half seizoen gedraaid verder, dus kan niet zoveel zeggen over hoe dat ingame is. Ik zie echter nog geen gekke dingen en er is een degelijk systeem om coureurs en personeel goed te matchen denk ik.
[...]
Is inderdaad van iemand op Reddit.
[...]
Ik vind niet dat ik rant. De puntjes, los van het transfersysteem, zie je vooral op Reddit erg vaak voorbij komen en hebben, denk ik, een negatieve invloed op de ervaring. Het is allemaal erg basic en zelfs minder diepgaand dan Motorsport Manager op sommige punten.
Ik lees dat ook, ook op steam forum. Ik zie vooral mensen die weer lekker gaan bashen online, omdat ze gefrustreerd raken met een spel wat ze niet zo goed kennen/kunnen. Ligt dan allemaal aan het spel en de makers. Ik zie vooral veel elkaar napraten en het wat overdrijven. Jij geeft ook aan dat je een paar keer je mening baseert op een reddit-verhaal. Ik vind ze totaal niet vergelijkbaar met wat ik meemaak in het spel. Zal nu ook weer verder met die race

Denk dat er veel meer mensen nu lekker aan het managen zijn en die hoor je normaal gesproken niet of nauwelijks online.
[...]
Hier maak je denk ik een belangrijk punt, indedaad.
Dat denk ik. Het is voor veel mensen wennen om rustig af te wachten en een strategie te volgen. Je kunt niet even je best doen en wat sneller rijden. Je plant, je kiest en je kijkt toe. En dan krijg je ook nog wat random tegenslagen er bovenop. Zoals die Jarno Opmeer het speelt, dan snap ik best dat mensen helemaal in de war raken, wat een chaos daar.