Advies zonnepanelen icm water/water warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:44
Foto's
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dakhelling 54,7°
Beschikbare (dak)ruimte
  1. Woning dak 3,75 x 10,5
  2. Woning dak 8 x 5,7 mtr
  3. Kapschuur 6 x 2,4 mtr
  4. Garage 8,20x 3,30 mtr
Schaduw
Bij de garage een leilinde boom, deze gaat hoogstwaarschijnlijk verwijderd worden.
Voor de rest geen hoge omringende bouwwerken welke schaduw veroorzaken.
Jaarverbruik
Het jaarverbruik is nu geschat op 6500kWh ivm een elektrische auto.
Maar omdat er ook een water/water warmtepomp in dit traject zit is er een schating gemaakt op 12580kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
40-50k en doel is om volledig gasloos te gaan en de energie rekening zo dicht mogelijk bij de 0 te krijgen.
Wie gaat het project uitvoeren
Instalaltiebedrijf
Bijhouden van data
Standaard info via een webinterface/app.
Reeds verkregen offertes
Zonnepanelen
34 DMEGC Full Black 370 Wp mono panelen
10 AP systems YC-1000 micro omvormers
1 ECU-r

€19.335,80 incl btw

Grondgebonden warmtepomp
Itho Daalderop WPU-75i grondgebonden warmtepomp
Voorraadvat 200 ltr.
Gesloten bron 7,5 kW, 2 lussen

€28.798,00 incl btw

beide bedragen zijn netto zonder eventuele btw aftrek of subsidies.
Regio
Noord-Holland
Toelichting
Voor zonnepanelen wil ik gaan voor een parrallel geschakeld systeem met micro controllers bij de panelen zelf. Dit omdat er geen grote omvormer in huis benodigd is en als 1 paneel minder presteerd niet het algemene rendement naar beneden haalt.

Een water/water warmtepomp heeft geen buitenunit met geluidsproductie aan de gevel nodig en minder onderhoud.

Ik ben niet merkgebonden, ik vind vooral kwaliteit belangrijk en ga niet voor de goedkoopste panelen.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Okay veel verschillende daken, liggingen... Dan ga je snel naar micro's (SolarEdge is met veel verschillende liggingen vaak geen technisch goede optie).
Evengoed is zonnepanelen offerte best wel heel pittig in prijs... En ik zou geen 4x370Wp aan een YC1000 hangen... Wat hier dus wel gaat gebeuren. Dat is zonde.

Dmegc is gewoon een grijze massa paneel... daar hoort geen hoog prijskaartje bij hoor.

De WP laat ik even aan andere forumleden over...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Ronald En waarom zou je die daar niet aan koppelen? De hele set is uiteraard wel incl garantie etc.

Zelf ben ik een redelijke leek op dit gebied, qua aanbod is er voldoende maar de juiste eruit pikken is de uitdaging.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Flink vrijstaand huis, 7.5 kW werkt dan als het nieuwbouw geïsoleerd is, ca 1200 m³ gas equivalent met vloerverwarming.
Dat klopt weer van geen kant met een inschatting van 6000 kWh meer verbruik. Ik verwacht minder dan 2400 kWh per jaar voor die warmtepomp.

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 24-03-2022 21:27 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De YC1000 trekt max 1000 watt uit de 4x370=1480 Wp.
Je kan beter 17x APS DS3 doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Hari-Bo Wat @Proton_ net voor mij inklopt _/-\o_

Ik verwacht beter van een systeem met gewoon een donders hoge prijs.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Proton_ Gas verbruik zit nu op 1680m³ op jaarbasis. Dus het komt erop neer dat deze te klein geschaald is. Begane grond is vloerverwarming en boven radiotoren. En nog een houtkachel die in de wintermaanden aan gaat.

Welke partij zou jij aanraden om eens een blik te werpen? Want er zijn 100en lokale leveranciers, maar misschien dat een landelijke installateur een beter beeld kan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Hari-Bo umm... Mijn ervaringen komen vooral van Tweakers en heb uiteindelijk alles zelf gedaan ;)
Maar met een W/W pomp wordt zelf doen geen succes (hoewel @Femme dat natuurlijk wel gedaan heeft _/-\o_ ).
Misschien dat je wat mensen uit Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis naar dit topic kan lokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Proton_ Zelf doen is helaas geen optie omdat je dan geen aanspraak maakt op btw teruggave etc, tenzij je zelf een installatie bedrijf hebt voor zonnepanelen.

Maar als ik even helemaal out of the box denk is ipv een water/water warmtepomp een elektrische CV geen optie? Ik heb nog ruime voor meer zonnepanelen en zou daar het elektrische verbruik mee kunnen compenseren. Het klopt dat het rendement minder is tegenover warmtepomp installaties maar het verbruik kan ik afdekken met alles bedekken met zonnepanelen. Dat is qua investering een stuk goedkoper als voor de water/water warmtepomp gaan. Of zie ik een adertje in het gras over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een elektrische cv is niet 'een beetje minder rendement' maar het scheelt een factor 4 of 5.
Dus 3000 kWh in een warmtepomp en 12000 - 15000 in een elektrische CV.
Met €0,30/kWh scheelt dat > €3k per jaar, met €0,11/kWh terugleververgoeding meer dan €1k.

Misschien kan je je mening over L/W warmtepompen onderzoeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
het addertje is dat w-w warmtepompen zo'n beetje de maseratis van verduurzaming zijn. mooie gave dingen, maar schreeuwend duur.

financieel is een lucht/water wp vrijwel altijd een stuk beter.

elektrische cv is een milieudelict en zou verboden moeten worden in Nederland. je verbruikt dan idd 3 tot 5x zoveel energie, handig met het doel op verminderen en verduurzamen....

edit: je info over BTW teruggave is niet correct. BTW teruggave heeft niks te maken met het laten installeren door een Pv-bedrijf. verder is de offerte inderdaad vrij stevig, ik zou verwachten dat daar wel 2 of 3k ruimte op zit.

Die WP is ook een duur monster, wel logisch want het is water/water maar die dingen zijn nou eenmaal niet goedkoop.

[ Voor 31% gewijzigd door Fr33z op 26-03-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Proton_ schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:33:
Een elektrische cv is niet 'een beetje minder rendement' maar het scheelt een factor 4 of 5.
Dus 3000 kWh in een warmtepomp en 12000 - 15000 in een elektrische CV.
Met €0,30/kWh scheelt dat > €3k per jaar, met €0,11/kWh terugleververgoeding meer dan €1k.

Misschien kan je je mening over L/W warmtepompen onderzoeken?
Snap de berekening maar ik zou dat prima kunnen compenseren als ik alle daken tot de laatste cm benut met panelen een creeer dan een aardig overschot, vandaar dat dit misschien een alternatief was.

Dan is het totaal plaatje qua kosten nog steeds lager dan icm W/W warmtepomp.

Als het een warmtepomp wordt enkel W/W ook voor het beter rendement. Plus de geluidsproductie en unit aan de gevel plus meer onderhoud.

Ik ben opties aan het afwegen, vandaar de vragen :)

@Fr33z de pomp zelf valt redelijk mee het zijn vooral de extra boor kosten die het verschil tegenover L/W zo groot maakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Hari-Bo op 26-03-2022 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
ok, je weet blijkbaar alles al....

punt 1:
je btw info is niet correct

2. je zonnepanelen offerte is (te) duur en nu nog 370Wp panelen leggen is beetje sneu. minimaal 390-400 Wp eisen.

3. met aankomende veranderingen in salderingsregeling is het onverstandig te noemen om te investeren in een systeem dat heeel erg veel (zeg ruim 10.000 kwh/jaar) aan stroom gebruikt en dat dan te compenseren met veel pv. zodra de regels veranderen (en dat is vrijwel overmijdelijk) ben je zuur.

4. meer onderhoud en hout aan de gevel (?) is niet waar. meer geluid wel, maar je hebt flink de ruimte dus kan me niet voorstellen dat er geen plek gaat zijn waar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De gelijktijdigheid van PV en een warmtepomp/e-CV is bedroevend. Het 'compenseren' is dan ook afhankelijk van de salderingsregeling die geen lang leven meer heeft (en terecht) :).

Maar L/W is dus onbespreekbaar, check.
(Het geluidsargument hoor ik overigens vaker dan de warmtepomp. ).

Mijn advies zou dan zijn om een 9 kW bron te nemen en een modernere, modulerende warmtepomp.
Een grotere bron betaalt zich ook terug door een hogere COP in deellast.

PV dus met modernere micro-omvormers en inderdaad even kijken of 400Wp panelen ook prima op je dak passen (zijn iets groter, maar hebben dezelfde montage nodig en dus goedkoper per Wp). Er is trouwens geen reden om maar 1 soort paneel te gebruiken.

De dakvlakken op de foto hebben allemaal obstakels (pijpjes, ramen); weet je zeker dat die opgegeven maten beschikbaar zijn voor PV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Fr33z schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:45:
ok, je weet blijkbaar alles al....

punt 1:
je btw info is niet correct

2. je zonnepanelen offerte is (te) duur en nu nog 370Wp panelen leggen is beetje sneu. minimaal 390-400 Wp eisen.

3. met aankomende veranderingen in salderingsregeling is het onverstandig te noemen om te investeren in een systeem dat heeel erg veel (zeg ruim 10.000 kwh/jaar) aan stroom gebruikt en dat dan te compenseren met veel pv. zodra de regels veranderen (en dat is vrijwel overmijdelijk) ben je zuur.

4. meer onderhoud en hout aan de gevel (?) is niet waar. meer geluid wel, maar je hebt flink de ruimte dus kan me niet voorstellen dat er geen plek gaat zijn waar het kan.
Niet meteen in de verdediging gaan... ik weet wel waarom ik niet voor de halve oplossing L/W warmtepomp wil gaan inderdaad. Punt 4 is een typo ik bedoel een unit aan de gevel en dat wil ik pertinent niet met idem geluidsproductie. Vandaar dat deze simpelweg afvalt.

En info niet correct? Het is een vast gegeven dat een W/W waterpomp minder onderhoud heeft en een ietwat hoger rendement. Wel een hoger start bedrag maar dat neem ik dan op de koop toe.

Qua zonnepanelen ben ik het volledig met je eens en ik kijk ook naar SolarEdge panelen daar ben ik wel van gecharmeerd.

En als salderen afgebouwd worden is een risico inderdaad, anders een onderneming worden die energie levert dat zou nog een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
prima, jij noemt het een halve oplossing, dan zou ik zekee niet naar de nul % oplossing van elektrische cv gaan kijken.

als je de centen hebt dan is een w/w wel het mooist, dus koop die gerust als het een mogelijkheid is.

dat een l/w wp een halve oplossing is klopt niet, maar dat laten we anderen dan wel uitzoeken. er hoeft niks aan je gevel, veel units staan op bijkeukens of ergens in hoekje van de tuin.

je moet echt nog wat meer uitzoekwerk doen, want de financiele/fiscale kant begrijp je niet goed genoeg nog.

als de salderingsregeling afgebouwd wordt 'een onderneking starten die energie levert' is een kansarm idee, er zijn 2 miljoen huishoudens in NL die op.dezelfde momenten veel stroom over hebben. dat gaat geen donder waard zijn.
ook je eerdere bewering over BTW klopte niet, die kan elke particulier ook gewoon terugvragen en ook over zelf geinstalleerde spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deppenboks
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik zit in een vergelijkbare situatie en snap de W/W keuze wel. Bij ons was de passieve koeling en idd het allergisch zijn voor geluid (we hebben in onze huidige full-electric woning L/W warmtepomp en dat kreng houdt ons regelmatig wakker) een winnend argument.

Mijn vraag is of 7,5kW wel ok is, ik heb advies gekregen de WP te overdimensioneren om zo minder stroom te verbruiken en het zou goed zijn voor de levensduur (?).

En ach, als de salderingsregeling er vanaf gaat zal er wel subsidie op thuisbatterijen worden gegeven, knal je er daar een flink aantal van in de grond en ben je off-grid. Kostenefficiënt zal het niet zijn maar wel een mooi verjaardagsverhaal 🤪

Even nog over de warmtepomp, hou rekening met 40-44 weken levertijd op sommige modellen. Superschaars!

[ Voor 7% gewijzigd door deppenboks op 30-03-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 23:17

bioscrasher

Wie leert, die groeit

deppenboks schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:52:
Ik zit in een vergelijkbare situatie en snap de W/W keuze wel. Bij ons was de passieve koeling en idd het allergisch zijn voor geluid (we hebben in onze huidige full-electric woning L/W warmtepomp en dat kreng houdt ons regelmatig wakker) een winnend argument.

Mijn vraag is of 7,5kW wel ok is, ik heb advies gekregen de WP te overdimensioneren om zo minder stroom te verbruiken en het zou goed zijn voor de levensduur (?).

En ach, als de salderingsregeling er vanaf gaat zal er wel subsidie op thuisbatterijen worden gegeven, knal je er daar een flink aantal van in de grond en ben je off-grid. Kostenefficiënt zal het niet zijn maar wel een mooi verjaardagsverhaal 🤪

Even nog over de warmtepomp, hou rekening met 40-44 weken levertijd op sommige modellen. Superschaars!
@deppenboks Ik ben het met je eens dat een bron naast absolute stilte (vermits in een technische of akoestisch ontkoppelde ruimte) de elegantste oplossing is met een stabiel rendement..
Daarom beter aan het begin één keer zeggen: Ai!, wat duur, maar daarna jarenlang zeggen: Yess, wat mooi!!

Levertijd ww warmtepompen is inderdaad een drama. De bron ligt er sneller in dan dat er een wp geleverd kan worden maar ik ga er wel voor om dit vóór de winter voor elkaar te krijgen.
Voor wat overdimensioneren betreft volg ik je: Een wat grotere warmtepomp met grotere wisselaars die modulerend tot max een vat van 500/1000 liter kan warm stoken (40-50 graden max) heeft voor ons de absolute voorkeur. Een diepere bron met meer vermogen heeft dan ook mijn voorkeur, ook al moet er éénmalig een kleine €2500 worden opgehoest voor de "extra mile". Daar heb je later alleen maar plezier van omdat je de bron niet uitput en hij zich kan herstellen.

Iemand kennis van hoe een bron regenereren optimaal werkt?
Met mijn beperkte kennis van bronsystemen (wel jarenlang met bronnen boorders samengewerkt vanuit mijn functie bij diverse koelmachine bedrijven) is wat wijze info vanuit de bronnen boorders zeer welkom.

Ik kan niet wachten totdat de boorploeg hier de straat komt versperren voor een dag en een geul graft naar de berging waar alles in komt te staan.
Resultaat: een simpele combi van een kleine kuub aan compressor die een grote kuub aan warm water genereert.
Vanaf daar ga ik wel aanklooien i.c.m. de CV als bivalente en warm tapwater genererende oplossing.
Er moet wat te hobbyen overblijven voor een tweaker! :P

PS: hoe staat het met je project?
Al uitgevoerd of nog in de nadenkfase?
Warm tapwater

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Pagina: 1