3 fase omvormer aansluiten op groepenkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codys
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-01 21:28
Ik ga waarschijnlijk dit jaar mijn bestaande PV installatie uitbreiden en zal om die reden mijn huidige 1-fase omvormer moeten vervangen door een 3-fase omvormer. De huidige omvormer is op een eindgroep aangesloten die deze met een airco unit deelt (via een eigen 16A schakelautomaat). Ik heb een 3 fasen aansluiting, met op fase 1 (L1) nog twee eindgroepen vrij. Zie schema hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haxSDffw5QLYQk6ZBGXXcHU1RY8=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/9yyyiTsSMFcztVu2NAbVk8uG.gif?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is hoe ik het straks het beste de nieuwe omvormer aan kan sluiten:

Optie 1: Een van de vrij groepen van L1 omruilen met een groep die nu op L2 zit (zodat ik een vrije groep op L1 en een op L2 krijg), en vervolgend de 3 fase omvormer aansluiten op de huidige groep die vanaf L3 komt en de twee vrije eindgroepen op L1 en L2. Ieder fase maakt dan wel gebruik van een 30mA aardlekschakelaar die ook met andere eindgroepen wordt gebruikt (mag dat? Het is wel het de goedkoopste oplossing). Zie plaatje onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0oQpn68o05kBJMekLs4_4OkO0c=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/slejptFpMAJ6SzEfocDK5pZz.gif?f=fotoalbum_large

Optie 2: Een nieuwe 3 fase aardlek/schakelautomaat die direct op de hoofdschakelaar wordt aangesloten. Ik wil dan wel het liefst wel weer mijn airco gebruik laten maken van een van de fases die naar de omvormer gaat:

Alvast bedankt voor jullie advies!

Fred

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dat mag niet, een 3 fasen omvormer moet op krachtgroep aangesloten worden. Dat betekent dat je een 3 fasen automaat (of ALA) moet gebruiken en verder mag er op deze krachtgroep geen andere aansluitingen gemaakt worden.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
2x 3-fase aardlekautomaten nemen.
Voor de omvormer en voor je (2 fase) kookplaat.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En omdat de 3fase omvormer buiten de bestaande aardlekschakelaars om gaat, zou ik een 10 of 13A krachtgroep doen als het enigzins kan; dan kunnen de 40A aardlekschakelaars niet overbelast worden (25+13 < 40)

De 1fase omvormer had ook een eigen automaat moeten hebben.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13-05 09:28
Als je PV omvormer <= 10kW output heeft kun je gewoon een normale standaard 16A krachtgroep gebruiken want dan ga je niet over die 40A heen

Verder zorgen dat je van de hoofdschakelaar eerst naar de automaat van de omvormer gaat en vanaf daar tak je verder af.

Wat je kan doen is overspannings beveiliging plaatsen naast je hoofdschakelaar en daarnaast je automaat van de panelen kun je via de bovenkant een kamrail gebruiken om dit te voeden. En dan vanaf de automaat van je panelen verder de kast in.

[ Voor 57% gewijzigd door mike_solar op 24-03-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
Behalve dat optie 1 niet mag, gaat het ook gewoon niet werken. Het is wel een goede manier om met 1 handeling alle 3 de aardlekschakelaars te testen, deze zullen uitschakelen als je de omvormer inschakelt...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codys
Dank je wel voor jullie advies. Het is me inmiddels wel duidelijk geworden (heb ook nog zelf wat rondgezocht) dat Optie 1 geen acceptabele oplossing is. Het wordt dus Optie 2. Is mijn wens om de huidige airco unit aan te sluiten op 1 van de drie fases echt "not done"? Zie onderstaand plaatje:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nVpKwLhMupm1fx2qJtBe1bR29Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGCaFoMKjRjrDP6eY2zF3tCm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik las ook dat ik de dragende structuur van de uitbreiding van mijn PV installatie (9 panelen op mijn garagedak) waarschijnlijk moet "vereffenen". Ik lees dat ik hiertoe de frames onderling moet verbinden, vervolgens met een aarddraad (welke doorsnede?) op een aardrail bij mijn omvormer moet aansluiten, welke vervolgens (via de aarde van de 5-aderige AC kabel) op de hoofdaardrail van mijn woning moet worden aangesloten. Mijn vraag is of het altijd exact zo moet. De afstand tussen de extra panelen en omvormer bedraagt namelijk ongeveer 24 meter. Ik kan echter het frame van de panelen ook op een van de randaardes in mijn garage aansluiten. Dat is een afstand van 2-3 meter. Is dat wel toegestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13-05 09:28
Als je het netjes wilt doen,

plaats je waar nu die alamat in getekend staat een distributiegroep en verderop bij de omvormer plaats je dan een 3 fase automaat voor je omvormer en een 1 fase voor je airco, die kan je dan plaatsen op de fase naar keuze maar dan zit de PV omvormer wel strict achter een eigen automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codys
Dank je. Betekent dat dan dat de kabel naar de Alamat (8 meter vanaf mijn meterkast naar mijn zolder) altijd spanningsvoerend is, of moet er bij de distributiegroep een extra 3-fasenschakelaar worden geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-05 11:18
codys schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:22:
....

Ik las ook dat ik de dragende structuur van de uitbreiding van mijn PV installatie (9 panelen op mijn garagedak) waarschijnlijk moet "vereffenen". Ik lees dat ik hiertoe de frames onderling moet verbinden, vervolgens met een aarddraad (welke doorsnede?) op een aardrail bij mijn omvormer moet aansluiten, welke vervolgens (via de aarde van de 5-aderige AC kabel) op de hoofdaardrail van mijn woning moet worden aangesloten. Mijn vraag is of het altijd exact zo moet. De afstand tussen de extra panelen en omvormer bedraagt namelijk ongeveer 24 meter.
zo doe ik het ook. maar door de ballastgoten, ook van alu, is het een geheel. vereffend met een 6mm² kabel. Vastgemaakt met een radiatorklem. Die klemmen die bij de set zaten, zijn waardeloos en schieten steeds los.

van de twee stellages naar een KAM en dan via de 4x4mm² grondkabel naar de aarde in de meterkast

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codys
van de twee stellages naar een KAM en dan via de 4x4mm² grondkabel naar de aarde in de meterkast
Ik begrijp het niet helemaal.

Bedoel je met KAM een groepenkast KAM? Hoezo gebruik je vervolgens een 4x4mm2 grondkabel? Leg je de (aard)draad niet langs de DC kabels tot aan de omvormer? Bij mij is deze afstand 24 meter en (als het is toegestaan) zou ik deze liever aan een 3 meter verder gelegen randaarde van een van de stopkontacten in mijn garage verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maccert
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-05 15:01
Hoi codys,
Heb je topic met plezier gelezen en was benieuwd hoe het uiteindelijke plaatje er uit is komen te zien.
Tot horens.
Marc
Pagina: 1