Ik ga waarschijnlijk dit jaar mijn bestaande PV installatie uitbreiden en zal om die reden mijn huidige 1-fase omvormer moeten vervangen door een 3-fase omvormer. De huidige omvormer is op een eindgroep aangesloten die deze met een airco unit deelt (via een eigen 16A schakelautomaat). Ik heb een 3 fasen aansluiting, met op fase 1 (L1) nog twee eindgroepen vrij. Zie schema hieronder.
:strip_exif()/f/image/9yyyiTsSMFcztVu2NAbVk8uG.gif?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag is hoe ik het straks het beste de nieuwe omvormer aan kan sluiten:
Optie 1: Een van de vrij groepen van L1 omruilen met een groep die nu op L2 zit (zodat ik een vrije groep op L1 en een op L2 krijg), en vervolgend de 3 fase omvormer aansluiten op de huidige groep die vanaf L3 komt en de twee vrije eindgroepen op L1 en L2. Ieder fase maakt dan wel gebruik van een 30mA aardlekschakelaar die ook met andere eindgroepen wordt gebruikt (mag dat? Het is wel het de goedkoopste oplossing). Zie plaatje onder.
:strip_exif()/f/image/slejptFpMAJ6SzEfocDK5pZz.gif?f=fotoalbum_large)
Optie 2: Een nieuwe 3 fase aardlek/schakelautomaat die direct op de hoofdschakelaar wordt aangesloten. Ik wil dan wel het liefst wel weer mijn airco gebruik laten maken van een van de fases die naar de omvormer gaat:
Alvast bedankt voor jullie advies!
Fred
:strip_exif()/f/image/9yyyiTsSMFcztVu2NAbVk8uG.gif?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag is hoe ik het straks het beste de nieuwe omvormer aan kan sluiten:
Optie 1: Een van de vrij groepen van L1 omruilen met een groep die nu op L2 zit (zodat ik een vrije groep op L1 en een op L2 krijg), en vervolgend de 3 fase omvormer aansluiten op de huidige groep die vanaf L3 komt en de twee vrije eindgroepen op L1 en L2. Ieder fase maakt dan wel gebruik van een 30mA aardlekschakelaar die ook met andere eindgroepen wordt gebruikt (mag dat? Het is wel het de goedkoopste oplossing). Zie plaatje onder.
:strip_exif()/f/image/slejptFpMAJ6SzEfocDK5pZz.gif?f=fotoalbum_large)
Optie 2: Een nieuwe 3 fase aardlek/schakelautomaat die direct op de hoofdschakelaar wordt aangesloten. Ik wil dan wel het liefst wel weer mijn airco gebruik laten maken van een van de fases die naar de omvormer gaat:
Alvast bedankt voor jullie advies!
Fred