"Brainstorm" over mogelijke energiebesparende toevoegingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 20:52
De situatie:
In 2019 was ons nieuwbouwhuis opgeleverd. Het gaat om een halfvrijstaande woning met 3 verdiepingen en gasloos verwarmd (lucht/water Warmtepomp met vloerverwarming). En niet geheel onbelangrijk, ons huis staat in de provincie Groningen.

De laatste tijd kunnen Groningers gebruik maken van een aantal subsidies om de vermindering van de woningwaarde te compenseren door energiebesparende maatregelen uit te voeren aan het huis. Wij komen ook in de aanmerking voor een subsidie, echter zou ik niet weten wat we nog kunnen verbeteren aan het huis (binnen een budget en met minimale overlast. En daar kan ik jullie hulp bij gebruiken. Hebben jullie nog goede ideën? Een subsidie is leuk natuurlijk, maar het moet wel nuttig gebruikt worden..

Wat binnen de regeling valt:
https://www.snn.nl/particulier/subsidie-waardevermeerdering
met als mogelijke relevante zaken
- HR luchtverwarming
- Zonneboiler
- Apparaat te koppelen aan een slimme meter, hoofdzakelijk bedoeld voor het geven van inzicht in het energieverbruik
- Infraroodpanelen
- Technieken voor warmteterugwinning
- Energiezuinige vloerverwarmingspomp
- Technieken voor de opwekking van windenergie

Relevante (energiebesparende) hardware in het huis.
- 23 Zonnepanelen (iets meer dan 7000WP, dak ligt vol)
- LW Warmtepomp Daikin Altherma 3
- Douche WTW
- Type C ventilatie (wel vraaggestuurd, maar zonder WTW)
- Goede Isolatie (nieuwbouwhuis)
- Pelletkachel
- Homey Smarthomehub

Nu zat ik te denken aan de volgende zaken:
- Slimme meter uitlezen (was ik sowieso al van plan)
- Vloerverwarming slim maken door zones onafhankelijk te bedienen (niet heel nuttig, slaapkamers zijn flink geknepen en woonkamer/keuken hebben we ook een pelletkachel)

Hebben jullie nog suggesties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Decentrale wtw-ventilatie, scheelt een hoop tocht :)
CO2 meters?

Maar echt erg is het niet om het geld te laten liggen voor iemand die het harder nodig heeft hoor :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
De schoonste energie is die energie die je niet verbruikt.
Ik zou op zoek gaan naar verbruikers die (bijvoorbeeld 's nachts) aanstaan wanneer je ze helemaal niet nodig hebt. Ik heb bijvoorbeeld veel apparatuur (zoals mediabox, modem e.d.) achter een schakelblok zitten. Dat gaat uit wanneer ik ga slapen. Overal LED-lampen geplaatst. Nooit licht aan in een ruimte waar niemand is.
En: Meten is weten, verbruikt de koelkast/vriezer teveel? AAA klasse kopen en/of vaker ontdooien.
En wat is 'goede isolatie'? Ik kan me voorstellen dat daar misschien ook nog wel wat te halen is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Qua isolatie voldoet de nieuwbouwwoning gewoon aan de huidige EPC (of in ieder geval van die van 3 jaar geleden). Is gewoon goed geïsoleerd. Dit aanpakken of bijvoorbeeld glas/kozijnen vervangen is me dan net iets teveel ongemak voor de minieme winst. Dan laat ik liever de subsidie aan me voorbij gaan voor iemand die het beter kan gebruiken.

Qua sluipverbruik doe ik het al erg goed 😉

Balans ventilatie met WTW is qua energiezuinigheid wel de beste optie, daar wilde onze bouwer 3 jaar geleden niet aanpassen. Gaat alleen wel een behoorlijke ingreep zijn qua verbouwing en zal dan ook iets slims moeten bedenken om de temperatuur op de slaapkamer verdieping laag te houden (dus niet zomaar lucht rond gaan pompen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-06 15:55
Kan je warmtepomp de verwarming volledig op zichzelf af of is de pelletkachel als extra benodigd?
In het laatste geval kan je misschien upgraden naar een zwaardere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jaapsander schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:45:
Qua isolatie voldoet de nieuwbouwwoning gewoon aan de huidige EPC (of in ieder geval van die van 3 jaar geleden). Is gewoon goed geïsoleerd. Dit aanpakken of bijvoorbeeld glas/kozijnen vervangen is me dan net iets teveel ongemak voor de minieme winst. Dan laat ik liever de subsidie aan me voorbij gaan voor iemand die het beter kan gebruiken.

Qua sluipverbruik doe ik het al erg goed 😉

Balans ventilatie met WTW is qua energiezuinigheid wel de beste optie, daar wilde onze bouwer 3 jaar geleden niet aanpassen. Gaat alleen wel een behoorlijke ingreep zijn qua verbouwing en zal dan ook iets slims moeten bedenken om de temperatuur op de slaapkamer verdieping laag te houden (dus niet zomaar lucht rond gaan pompen)
Misschien glas, of is dat al iets van tripple?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@jaapsander vandaar decentrale wtw, dan heeft de woonkamer zijn eigen unit aan de muur en heb je geen leidingwerk.
Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:30
Heb je de 4000 euro al ontvangen? Want dan heb je als het goed is een offerte aan moeten leveren, en moet je die uitvoeren.

Zo nee, heb je al een schademelding gedaan en zijn ze al langsgeweest?

Zo nee. Hou maar op met denken. Het duurt gerust 4 maanden vanaf begin schademelding tot toekenning schade. En je kunt pas daarna de 4000 euro aanvragen.

(Heb je uberhaupt schade?)

Deze Subsidie loopt nog tot 1 juli.

Kom je niet in aanmelding voor de 10.000 subsidie? Want die heeft veel minder beperkingen. Geen eisen over "groener" worden, alleen dat het je woning verbeterd.

[ Voor 11% gewijzigd door FireAge op 25-03-2022 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
D-dark schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 23:29:
Kan je warmtepomp de verwarming volledig op zichzelf af of is de pelletkachel als extra benodigd?
In het laatste geval kan je misschien upgraden naar een zwaardere versie.
De warmtepomp kan het prima alleen aan, maar we hebben de pelletkachel voor de sfeer erbij met als bijkomend voordeel dat de vloerverwarming een tandje lager kan, de woonkamer/keuken warm blijft en de temperatuur op de slaapkamer verdieping dus een stuk lager is (is voor mij een voordeel).
Rol-Co schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 23:48:
[...]
Misschien glas, of is dat al iets van tripple?
Glas is inderdaad al tripple, dus niet waard om te vervangen
Proton_ schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:35:
@jaapsander vandaar decentrale wtw, dan heeft de woonkamer zijn eigen unit aan de muur en heb je geen leidingwerk.
Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning
Da's nog wel een interessante!
FireAge schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:00:
Heb je de 4000 euro al ontvangen? Want dan heb je als het goed is een offerte aan moeten leveren, en moet je die uitvoeren.

Zo nee, heb je al een schademelding gedaan en zijn ze al langsgeweest?

Zo nee. Hou maar op met denken. Het duurt gerust 4 maanden vanaf begin schademelding tot toekenning schade. En je kunt pas daarna de 4000 euro aanvragen.

(Heb je uberhaupt schade?)

Deze Subsidie loopt nog tot 1 juli.

Kom je niet in aanmelding voor de 10.000 subsidie? Want die heeft veel minder beperkingen. Geen eisen over "groener" worden, alleen dat het je woning verbeterd.
De schade is al toegekend. Had relatief weinig schade, vooral scheuren in het stucwerk (meer dan je alleen door krimp van de woning kan verwachten) en heb gekozen voor een vaste vergoeding van 5K euro. Dat was in een paar weken gepiept.

Vandaar dat ik nu aan het brainstormen ben over een mogelijke aanpassing van het huis om hem (nog) energiezuiniger te maken. Maar dan moet ik inderdaad een factuur hebben of een getekende offerte.

[ Voor 66% gewijzigd door jaapsander op 25-03-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:30
Ok dan moet je inderdaad aan de bak, want hoe eerder je indient hoe groter de kans dat het nog niet op is.

Pelletkachel is nogal ongezond voor jezelf en je omgeving. Dus als je groener wil, die eruit. Moet je daarvoor je warmtepomp upgraden?

Anders misschien een WTW laten plaatsen, met een koolfilter om te zorgen dat het fijnstof en de geur van de pelletkachel niet weer naar binnen gezogen wordt. Eventueel een vernevelaar erbij voor de vochthuishouding.

Dan ben je die 4k ruim kwijt :)
Pagina: 1