Digitale warmwater(verwarming)meters voor appartementen ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-09 16:39
Iemand verhuurt drie appartementen die verwarmd worden met één centrale cv-ketel. Eén huurder gaat normaal om met energie. De andere twee hebben zomer (airco) en winter de ramen open staan ect (gas en licht zit immers in de huurprijs). De hogere gasprijs en Oekraïne brengen daar geen verandering in.
Nu had ik de verhuurder al geopperd om aparte slimme meters te hangen. Je krijgt immers € 825,- aan energiebelasting terug pér elektriciteitsaansluiting.
Dan zit de verhuurder echter nog met het hoge gasverbruik. De verhuurder zou per appartement airco's weg kunnen hangen. Die kunnen in de winter immers ook in de verwarmingsmode gebruikt worden terwijl de huurders ook de mogelijkheid krijgen om infraroodpanelen weg te hangen.
Een andere optie zou kunnen zijn om per appartement voor de tapwaterleiding en de cv-waterleiding een digitale warmwatermeter aan te laten brengen. Daar gaat dus mijn vraag over: Waar kan ik informatie vinden over dergelijke meters. Ik heb er immers al gezien bij een warmtekrachtkoppeling waar de benutte warmte van de koeling van de cylinders (warm water van circa 70 graden) en van de benutte warmte van de rookgasafvoer (in de vorm van stoom onder 8 bar druk).

Beste antwoord (via Cratchit op 27-03-2022 12:31)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:24
dit is een heel stuk ingewikkelder dan je hier zo beschrijft. allereerst het 'ff slimme.meter hangen en dan 800 euro energiebelasting terugkrijgen" is niet zo makkelijk. dat gaat alleen op voor afzonderlijke kadastrale objecten, vaak met eigen adres.

je hebt 2 keuzes: of je geeft elk appartement eigen aansluiting en meters en bewoners zoeken zelf maar een leverancier (kan dus niet altijd want kadastrale objecten enzo )

2. je plaatst nette tussenmeters die het verbruik bijhouden en verrekent dat. voor warmtemeters kom je dan bij Kamstrup Multicals uit.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kamstrup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Kamstrup maakt een hoop, je moet dan de Multical hebben :)

Andere merken hebben ook warmtemeters. Ze worden ook gebruikt bij bijvoorbeeld stadsverwarming.
In Duitsland zijn ze goedkoper, zie bijvoorbeeld https://www.zaehlershop.c...28alle%29%22&Locale=de_DE

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
dit is een heel stuk ingewikkelder dan je hier zo beschrijft. allereerst het 'ff slimme.meter hangen en dan 800 euro energiebelasting terugkrijgen" is niet zo makkelijk. dat gaat alleen op voor afzonderlijke kadastrale objecten, vaak met eigen adres.

je hebt 2 keuzes: of je geeft elk appartement eigen aansluiting en meters en bewoners zoeken zelf maar een leverancier (kan dus niet altijd want kadastrale objecten enzo )

2. je plaatst nette tussenmeters die het verbruik bijhouden en verrekent dat. voor warmtemeters kom je dan bij Kamstrup Multicals uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-09 16:39
In elke luchtwater- of waterwaterwarmtepomp zou ook een warmtemeter moeten zitten. Anders kan die nooit de warmteproductie (en COP) aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De kwaliteit van de schatting van het apparaat zelf wisselt wel. Ik zou het niet aanraden voor verrekening.

Wat heeft dit overigens met je vraag te maken?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Cratchit schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:37:
In elke luchtwater- of waterwaterwarmtepomp zou ook een warmtemeter moeten zitten. Anders kan die nooit de warmteproductie (en COP) aangeven.
zit er niet echt, die dingen wijken af. koop nou maar gewoon een oaar keer Kamstrup Multicals van zaehlershop.de ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En dan zelf uitlezen.
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

Als je een MBus bedrade watermeter vind van kamstrup kan je die ook utlezen met dezelfde Mbus usb adapter.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1