Beste allemaal... Wouw! Bedankt voor alle reacties, zeer gewaardeerd. Ik zal zo goed mogelijk de vragen beantwoorden en mijn opmerkingen geven. Wel nog even een algemeen klein stukje over mij voor de beeldvorming.
Ik werk nu dus 8 jaar bij het stagebedrijf waar ik na mijn opleiding ben blijven hangen. Het team is leuk dus dat is zeker niet de reden dat ik wegga. Het is echter een klein bedrijf wat niks anders doet als VPS'jes, single server/office365 hybrid omgevingen tot en met 5-10 werkplekken.
Nu heb ik niet het gevoel dit tot mijn 67ste vol te houden en vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar wat anders. De vele recruiters in mijn LinkedIn deden mij vermoeden dat nu een goede tijd is. Aangezien ik niet weer in een kleine omgeving wilde werken (dan kan ik net zo goed blijven waar ik zit) kwam ik bij deze grote firma uit. Aangezien hier ook een technische testen persoonlijkheidstest werden uitgevoerd ging ik er al vanuit dat het contract wat uitgebreider ging zijn dan de twee velletjes die ik nu had. Echter mijn gebrek aan werkgevers en grote werkgevers in het algemeen deden mij dit topic openen. Ik wist gewoon niet of de bepalingen die ik eruit had gehaald normaal waren. Als bij alle (Europese) grote bedrijven deze gebruikelijk zijn had ik niet verder hoeven zoeken. Zo leuk vind ik solliciteren niet dus ik heb ook nog geen contracten mogen ontvangen als vergelijkingsmateriaal.
Wat ik dus zo proef uit de reacties is dat de bepalingen die ik eruit haalde niet echt gebruikelijk zijn. Zojuist heb ik een mail gestuurd op basis van de opmerkingen en info die ik hier heb mogen ontvangen. Indien ze het contract laten als het is ga ik lekker verder zoeken.
pjottum schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:53:
“Sorry, hier ga ik niet mee akkoord en schrap deze passages alsjeblieft.”
Als je je er niet prettig bij voelt, niet doen of aan laten passen. Wil je toch die baan, dan is het wellicht de moeite waard verder te kijken dan een internetforum, hoe leuk wij hier ook zijn.
Het "probleem" was niet zo zeer dat ik mij er niet prettig bij voelde of passages geschrapt wilde hebben maar meer dat ik niet wist of dit gebruikelijk was. Uiteraard was mijn eerste reactie "Oei, dat is strict" maar ik had niet de kennis dat het zo ongebruikelijk was als ik in dit topic gelezen heb.
pjottum schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:53:
Trouwens, beste werkgevers: een concurrentiebeding, trainingterugbetaalprogramma, relatiebeding enzovoorts heb je echt niet nodig als je een
goede werkgever bent - want waarom zouden medewerkers dan weg willen?
Het bedrijf waar ik nu werk heeft een relatiebeding wat ik niet eens zo gek vind. Zoals ik aangeef in mijn stukje hierboven ga ik ook niet weg omdat mijn huidige werkgever niet "goed" is maar geen groei mogelijkheden meer heeft. Nu was het ik het niet van plan maar ik kan mij voorstellen dat ze willen voorkomen dat iemand de klanten gaat nabellen namens de nieuwe werkgever.
F_J_K schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:54:
[...]
WTF? Die zijn eng. Voor veiligheid etc, prima. Deze twee klinken vrij illegaal. AVG etc.. Vraag de OR eens. Vanwege de Wet OR moet die daar akkoord mee zijn gegaan, misschien met bepaalde voorwaarden erbij.
Zelf dacht ik dat ze dit gebruiken om te controleren of je niet stiekem data kopieert of de servers "kapot" maakt. Of het illegaal is weet ik niet. Mocht ik doorgaan met dit contract zal ik het zeker bij een jurist neerleggen.
F_J_K schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:54:
[...]
Behalve als dat adres op de Noordpool zit en daar blijft, onacceptabel als men niet een zin later zegt dat je daarom ongeacht de reden van vertrek (!) 12 maanden loon krijgt doorbetaald. Relatie beding idem.
Dit klinkt haast als iets wat er puur in staat om te zien of de sollicitant dit soort dingen wel leest…
Andere reacties gaven mij ook al het idee dat dit iets wat streng was. Ik heb een mail gestuurd met de vraag dit te schrappen.
True schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:57:
INAL
M.b.t. de 'middels audio-/visuele-apparatuur op de werkplek de integriteit en veiligheid van de werknemer' met dit hele stuk wordt dus duidelijk dat de camerabeelden niet alleen voor inbraak/diefstal zijn. Maar ook voor het meten van de productiviteit. "Jantje, je staat te vaak bij de koffie"
Werkplek kan ook thuiswerkplek zijn dus proctorsoftware op de laptop zou ik in dit geval niet uitsluiten, of dit mag in Nederland weet ik niet. Of leuke software die clicks en/of keyboard strokes meet.
Goede programmeurs typen 30 regels code per kwartier bullshit.
Ik vind het concurrentiebeding voor een gewone dertien in dozijn IT'er veel te breed. Je kunt amper werk verrichten. Het is overigens direct een contract van onbepaalde tijd @
DarkMagician ? ze mogen nl. geen concurrentiebeding in een bepaalde tijd contract gooien (m.u.v. zwaarwegende bedrijfsbelangen, maar wederom groot IT bedrijf .. slaat nergens op).
Je kunt kijken of ze er een relatiebeding van willen maken, maar in deze vorm dit accepteren zou ik niet doen in de huidige markt. Je vind snel wat anders dan deze toko. Ook al heeft die een naam en zou die mooi en groot zijn.
Het is een jaar contract met optie tot verlengen. De onderbouwingen waarom een relatie en concurrentiebeding nodig zijn ontbreken inderdaad. Ik heb gevraag deze te schrappen. Mocht hier een aangepaste versie op komen dan zal ik die sowieso laten toetsen bij een jurist. Betreffende software op de laptop gaan ze de gang maar. De legaliteit zal ik ook laten nakijken bij een jurist maar zorgen daarover maak ik mij niet. Ze mogen zien wat ik tik.
[...]
OR contacteren voordat je er werkt is nogal een dingetje. Je krijgt dan al snel een naam. Overigens terecht hoor, maar ik zou lekker overslaan en dit punt als feedback geven.
Dit had ik ook al bedacht. Je bent toch bang om als "zeikerd" bekend te staan nog voordat je begint. Ik heb wel in mijn mail wat uitgebreide uitleg gevraagd over deze clausules en hoe ze deze in de praktijk (denken) toe te passen.
[...]
Jup, maar met een jaarcontract mogen ze alleen met een zwaarwegend bedrijfsbelang een concurrentiebeding opnemen.
[...]
Jup ..
[...]
Tegenwoordig zie ik meer relatiebedingen dan concurrentiebedingen maar N=1, ik zou een concurrentiebeding zoals dit nooit accepteren (zeker niet in de huidige markt).
[...]
Dit soort dingen moet je gewoon navragen, wat zien jullie hier onder? Vraag dat per mail, zodat je een schriftelijk antwoord hebt.
[...]
Dat is wel de insteek van een concurrentiebeding, meestal is het zo: je kunt wel blijven werken alleen een eindje verderop (lees, de kapper neemt geen klanten mee van stad A naar stad B omdat de klanten lokaal geknipt willen worden). Of ze betalen je door voor de duur van het concurrentiebeding (dit hoor/zie ik echt zelden).
Zoals ik eerder aangaf heb ik ze hier over gemaild. Jouw uitgebreide toelichting op dit heeft mij zeker geholpen. Zelf is het -of niks,- of een gematigde versie van een relatiebeding als ze dit niet willen.
delpit schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:09:
Zoek eens op tijdelijk contract en concurrentiebeding en verwonder je daarna over dit contract. En dat gedoe over videobewaking om te kijken of je wel hard genoeg werkt is echt wel de druppel.
De markt is booming er is vast wel een normale werkgever te vinden.
Had zelf inderdaad gevonden dat deze in de huidige vorm niet rechtsgeldig zou zijn. Omtrent de camera heb ik gevraagd of ze aan kunnen geven hoe dit in de praktijk wordt gebruikt.
Sir_Lion schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:19:
[
Afbeelding]
Ik was eens benieuwd hoe breed een straal van 60km zou zijn. Als je dus centraal gelegen bent, of in de randstad, dan kom je dus binnen het gros van de werkbschikbaarheid niet aan de bak. Daar moet dan echt wel iets heel goed tegenoverstaan zoals bijv. doorbetaling voor de gehele periode of zoiets.
Overigens, op het punt van camera toezicht, audio is niet toegestaan:
[...]
https://autoriteitpersoon...ratoezicht-op-de-werkplek
Ook moet er echt wel een gerechtvaardigd belang zijn. Daarnaast moet het een aantal toetsen doorstaan. O.a. een privacytoets door de OR. Deze moet je kunnen opvragen. Daarnaast zou DPIA ook mogelijk kunnen zijn. Verder heb je -altijd- het recht op je privacy. Zo moet je het recht hebben om bezwaar te maken tegen dit soort gebruik. Ook zou ik eens verdiepen in wat de retentie is van de camerabeelden. Dat mag bijv. niet langer dan 4 weken zijn.
Overigens op diezelfde pagina zie ik het volgende:
[...]
Omtrent de camera's heb ik om uitleg gevraagd. Onder andere het gebruik, eventuele praktijk voorbeelden en de door jouw aangehaalde retentie.
Het concurrentie/relatiebeding heb ik gevraagd te schrappen.
Hier zou ik nooit vanuit gaan en het laten toetsen bij een jurist. Voor zover mijn kennis nu reikt is het in de huidige vorm niet eens geldig.

is mij niks van bekend. Afhankelijk van de reactie die ik krijg over hoe ze de camera's gebruiken zit een sprintje ver weg er wel aan te komen.
F_J_K schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:23:
[...]
Hmja. Dat is dus een grote gok. Kost je best case duizenden aan advocaatkosten, worst case de afgesproken (!) tekst plus tweemaal advocaatkosten.
Nee, niet negeren. Expliciet laten doorstrepen, op schrift vragen om financiële compensatie tegen het max. maandloon dat je bij die werkgever ooit krijgt, of weglopen.
Heb verzocht het te schrappen. De "gok" nemen dat het niet zo'n vaart zal lopen durf ik niet aan. Het is toch een hoop geld als je 20k mag aftikken.
Zeker geen bijzondere organisatie. Gewoon een "standaard" groot IT bedrijf. Hoe ver ze de V.O.C.mentaliteit doortrekken weet ik niet

FietsCAD schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:47:
Ik gok dat HR bijzonder lui is en dezelfde voorwaarden bij een productiemedewerker gebruikt als bij de manager R&D. Ik zou het concurrentiebeding ter sprake brengen. Dat er iemand met je meekijkt lijkt me niet waarschijnlijk aangezien dat nogal duur is. Je zou naar de oorsprong daarvan kunnen vragen.
Over beide zaken heb ik ze een mail gestuurd.
Ik twijfelde wegens gebrek aan kennis. Ik heb slechts 2 contracten in mijn leven gehad waarvan 1 stage contract. Het was mij dus onbekend of dit een "normale" gang van zaken was. Zeker omdat ik nooit bij een grote firma binnen ben geweest.
Mijn eerste reactie was het zelfde maar aan de andere kant worden in, ik noem maar wat, kledingwinkels ook medewerkers gefilmd met de camera's. Ik heb ze wel om wat uitleg gevraagd over de camera's en hoe ze deze (denken) ze gebruiken.
downtime schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:20:
Een Europees relatiebeding vind ik ook bizar ver gaan. Ik heb zelf bij een grote onderneming gewerkt en had daar helemaal geen concurrentie- of relatiebeding. Ik vind het daarom ook niet meer zo normaal om die wel te tekenen. Ik zie het tegenwoordig als een manier om personeel matige arbeidsvoorwaarden te bieden en ze dan door dit soort juridische pesterij vast te houden.
Matige arbeidsvoorwaarden zeker niet. Opleidingstraject, kosten hiervoor en salarisgroei zijn allemaal duidelijk uiteengezet. Op basis van andere berichten hier heb ik ze wel gevraagd om het concurrentie en relatiebeding te laten schrappen.
D-dark schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:25:
Een concurrentiebeding voor netwerkbeheer is een beetje overkill.
Is het bedrijf toevallig ASML als voorbeeld dan kan ik mij zo'n contract indenken voor bepaalde functies maar voor jouw sollicitatie overbodig. Standaard contract gepakt.
Nee geen ASML. Gewoon een groot ICT bedrijf met verschillende vestigingen en systeembeheerders die voor externe opdrachtgevers werken.
Sibylle schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 04:15:
Het hangt een beetje van de bedrijfscultuur af, maar bij een groot bedrijf valt het in praktijk vaak reuze mee met hoe dit allemaal geïmplementeerd is.
"De controle van de arbeid van de werknemers." kan bijvoorbeeld betekenen dat er gecontroleerd wordt op safety procedures in de fabriek (gebruik van karretje ipv tillen etc.).
In Nederland ben je goed beschermt als werknemer dus ik zou geen moeite hebben met het tekenen van zo'n contract als de rest van de sollicitatie prima was en er geen rode vlaggen zijn mbt reviews en reputatie.
Dat je geen andere werkzaamheden mag verrichten binnen een bepaald gebied is vrij normaal, en in praktijk gaat niemand dat controleren behalve als het je werk of het bedrijf direct beïnvloed.
Als je uit dienst bent dan houdt dat concurrentiebeding geen stand en kun je gewoon zonder problemen aan de slag, behalve als je duidelijk bedrijfsinformatie (gegevens, procedures etc.) meeneemt naar een concurrent of klant.
Ik heb ze gevraagd naar het camera gebruik. Als dit bijvoorbeeld alleen voor de toegang tot de server ruimte is of voor zaken zoals jij aangeeft heb ik daar ook geen problemen mee. Concurrentie en relatiebeding heb ik gevraagd te schrappen. Mocht er (al dan niet in gematigde vorm) iets blijven staan laat ik dat sowieso checken door een jurist.
de Peer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:40:
Ik kreeg dit ook recent voorgeschoteld. Ik heb toen inderdaad aangegeven dat het me niet bevalt en dat het een probleem is waar ik over in gesprek wil. Het bleef toen even stil maar na 2 dagen kreeg ik bericht: we hebben er over nagedacht en we hebben besloten dat je gelijk hebt en dat deze clausule niet meer van deze tijd is, we schrappen hem uit het contract.
Dat zou voor mij een ideale uitkomst zijn. Dan moet ik alleen nog uitsluitsel over het cameragebruik en zou er geen probleem zijn.
Dracula schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:01:
Is al vaker gezegd maar hier zou ik dus echt niet willen werken.
Er zijn zo veel vacatures bij zoveel goede en leuke bedrijven die hun personeel wel vertrouwen en graag willen hebben.
Ik zou echt meteen een u bocht maken en niet voor deze toko gaan werken.
Alleen het idee al dat er camera’s op de werkplek hangen van een netwerkbeheerder….
Per mail heb ik gevaagd het camera gebruik toe te lichten. Als dit bij de server ruimtes is zie ik geen enkel probleem. Als er een camera in de hoek of aan het plafond hangt boven mijn werkplek wil ik toch wel een goede reden over het hoe, wat ,waar, waarom.
pjottum schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:15:
[...]
Wat ik echt niet begrijp is waarom werkgevers dit in hun contracten opnemen.
Maar ook niet dat mensen er uberhaubt over nadenken dit te tekenen. Ik ben benieuwd wat TS uiteindelijk gaat doen.
Ik heb ze een mail gestuurd met de vraag de bedingen te schrappen en uitleg over het camera gebruik.
Afhankelijk van de antwoorden neem ik een beslissing. Misschien is het een/verkeerd contract en is het een vergissing.
De_Bastaard schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:16:
Maar TS, je gaat dit toch niet vrijwilliger ondertekenen of wel? Ik heb net het contract van mijn nieuwe werkgever er nog eens bij gepakt en daar staat niets in als dit. Ik zou hier nog niet misschien mee akkoord gaan.
Zo vind ik een uitwerktermijn van 3 maanden al lame, vooral wanneer je er nog maar kort werkt.
Juist in deze tijd waarin de vacatures voor het oprapen liggen kun je best selectief zijn hoor. Met deze partij zou ik, zelfs al halen ze het uit je contract, al niet in zee gaan. De gedachte alleen al dat ze je elke beweging bijna willen volgen is toch wel erg bizar en geeft meteen aan wat voor mentaliteit daar heerst.
Amerikaanse club toevallig?
Een Nederlands/West-Europese toko. En in de huidige vorm ben ik het, op basis van wat ik hier lees, zeker niet van plan te tekenen.
DonChaot schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:19:
Ik denk dat de weg die T-Infinity gekozen heeft wel een goede is. Zeggen dat deze clausules een probleem zijn en dat je die wenst te bespreken. Dit kan je dan alvast per mail motiveren. Het is ook niet alsof je als netwerkbeheerder geen ander opties hebt op dit moment.
Is precies wat ik gedaan heb

alwind schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:26:
Wat goed dat je het contract doorgelezen hebt. Dat zal niet iedereen doen. Ook al zeggen veel mensen hier dat het geen stand houd je neemt wel een risico. En als je het bij de rechter eerst uit vecht gaat er sowieso een hoop tijd verloren voor je echt aan het werk kan (of je neemt 20k boete voor lief)
Ik was sowieso van plan om het te laten toetsen door een jurist voordat ik de vraag hier stelde. Echter voordat ik daar geld aan uit ging geven was ik benieuwd naar wat willekeurige meningen. Die mijn ogen wel geopend hebben.
Ik heb een rechtsbijstandverzekering maar die dekt alleen een "arbeidsconflict". Voor het nakijken van het contract rekenen ze een x bedrag. ALS ik een aangepast contract terug en ik daar wil werken laat ik het sowieso scannen. Kunnen ze bij een eventueel conflict ook nooit zeggen dat het contract niet goed was want dat hebben ze dan zelf bekeken

Mijn Nederlands is ook niet al te best. Mij valt zoiets niet eens op
TLDR;- Gevraagd de bedingen te schrappen.
- Gevraagd naar het cameratoezicht. Hoe dit in de praktijk gebruikt wordt en wat de toekomstplannen hiervoor zijn.
- Eventuele aanpassingen/uiteindelijk contract laat ik toetsen door een jurist (als voorgaande puntjes naar wens zijn)