Relatiebeding is ook "je mag niet gaan werken bij een relatie van ons". Je mag er immers geen contact mee hebben, dus er zeker niet bij of voor gaan werken. Het gaat niet alleen om geen klanten mee mogen nemen.Sir_Lion schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:44:
[...]
Wacht even, volgens mij praten wij naast elkaar.
Anti-ronselbeding is dat als JIJ vertrekt bij X bedrijf naar Y bedrijf, dat je dan niet actief mensen van X bedrijf ook naar Y bedrijf gaat halen. Gebeurd dat wel, dan verbreek JIJ die anti-ronselbeding. Mij lijkt dan niet dat als je zelf geronseld wordt door iemand die vertrekt naar Y bedrijf, dat je dan schuldig bent, want je ronselt dan niet zelf.
Even platgezegd:
Concurrentiebeding -> Je mag niet naar concurrent binnen A afstand.
Relatiebeding -> Je mag geen klanten van ons bedrijf meenemen naar je nieuwe werkplek.
Anti-ronselbeding -> Je mag geen collega's overhalen om met jou mee te gaan naar nieuwe werkplek.
Dat is gewoon heel even superplat gezegd he.
Daarom is een relatiebeding zo belachelijk ingrijpend. Een beetje orga heeft mogelijk 1000en relaties. Dat zou betekenen dat je praktisch nergens aan het werk kunt én tenzij je een uitputtende lijst hebt, niet weet waar wel en niet, want hey, die toffe nieuwe werkgever, zou wel eens een prospect (dus direct al relatie) kunnen zijn van je oude werkgever.
Concurrentiebeding kan ook geografisch zo breed zijn ("de wereld") dat het een uitdaging word, plus, wanneer is iemand een concurrent. Ga voor de lol bij een ICT dienstverlener aan de slag en opeens kan een willekeurige ISP een concurrent zijn, omdat ze diensten leveren die die MSP ook levert.
Anti-ronselbeding is idd zo klein als dat en de boete is voor diegene die ronselt. Tegelijkertijd, voor zover ik weet, zolang jij er geen rol bij speelt, mag recruitment wel ronselen bij je ex-werkgever. (Maar ik zou daar ook voorzichtig mee zijn en gewoon netjes de afgesproken periode wachten.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.