Beste mede-tweakers,
Na een aantal jaar en wat aanbiedingen links en rechts besloten om de volgende stap in mijn carrière te nemen en een sollicitatie voor netwerkbeheerder gedaan bij een groot ICT bedrijf. Na wat gesprekken en een mooi opleidings- en loopbaan traject het contract mogen ontvangen wat toch heel anders is dan wat ik uit het verleden gewend ben.
Aangezien ik nog nooit bij een groot bedrijf heb gewerkt is er dus helemaal geen idee of bepaalde bepalingen "normaal" zijn heb ik toch wat vragen. Nu zag ik op internet dat je al voor een paar honderd euro een arbeidsrecht advocaat naar je contract kan laten kijken maar als de bepalingen die ik niet ken gewoon "normaal" zijn is dat natuurlijk zonde geld.
Zaken als salaris, werktijden, ziekte en reiskosten zijn allemaal duidelijk en uitbreid neergezet.
Waarvan ik mij afvraag of dit gebruikelijk is bij grote bedrijven is het volgende:
Maar de vraag die ik heb slaat op dit stuk:
middels audio-/visuele-apparatuur op de werkplek de integriteit en veiligheid van de werknemer in het oog gehouden worden
Ik heb niks te verbergen maar als je audio en visuele apparatuur hebt die je in de gaten houdt stoort dat niet in je werk? Of wen je eraan? Moet ik het zien zoals de camera's in de gewone winkels?
Dan nog het welbekende concurrentiebeding. Op internet is zeer veel te lezen. Zoals dat het bijvoorbeeld niet geldig is bij tijdelijke contracten als de uitleg voor de noodzaak ontbreekt. Dit is natuurlijk een juridisch dingetje en zal naar een jurist moeten dus de vraag die ik heb is meer over de gebruikelijkheid hiervan.
Het relatiebeding breidt dit zelfs verder uit tot heel Europa:
De werknemer verbindt zich eveneens om na beëindiging van de arbeidsovereenkomst
gedurende een periode van één jaar, binnen Europa geen werkzaamheden, in welke vorm en in
welke hoedanigheid dan ook, om niet of tegen betaling, te verrichten welke gelijk, gelijksoortig
of aanverwant zijn aan die van de werkgever op de Europese markt.
Dus concurrentiebeding is 12 maanden en 60km rond de vestiging. En relatiebeding is 1 jaar en rond Europa. Zoals ik het begrijp kan ik dus het eerste jaar niet bij een ander IT bedrijf werken binnen Europa. Voor mensen die zo'n soort clausule ook hebben/kennen:
Is dit gebruikelijk? En hoe loste je dit op als je toch weg wilde bij je werkgever? Een baan zoeken bij een bedrijf wat geen ICT bedrijf was? Of verzocht je een vrijstelling?
Hopelijk zijn er mensen met ervaringen bij grote bedrijven die mij van antwoorden kunnen voorzien op de "gewone" werk vragen. Het contract is verder zeer uitgebreid dus ik speelde al met het idee om naar een jurist te gaan zodra ik de bedrijfsinstructies heb ontvangen. Want het contract is erg juridisch en een groot deel gaat mijn pet te boven dus ik hoop dat die mij het in normale taal uit kunnen leggen. Verder ben ik gewoon benieuwd naar hoe andere mensen zo'n contract bij een groot bedrijf ervaren en welke tips er eventueel zijn.
In ieder geval alvast bedankt voor elke ervaring, mening, tip of opmerking die jullie delen.
Na een aantal jaar en wat aanbiedingen links en rechts besloten om de volgende stap in mijn carrière te nemen en een sollicitatie voor netwerkbeheerder gedaan bij een groot ICT bedrijf. Na wat gesprekken en een mooi opleidings- en loopbaan traject het contract mogen ontvangen wat toch heel anders is dan wat ik uit het verleden gewend ben.
Aangezien ik nog nooit bij een groot bedrijf heb gewerkt is er dus helemaal geen idee of bepaalde bepalingen "normaal" zijn heb ik toch wat vragen. Nu zag ik op internet dat je al voor een paar honderd euro een arbeidsrecht advocaat naar je contract kan laten kijken maar als de bepalingen die ik niet ken gewoon "normaal" zijn is dat natuurlijk zonde geld.
Zaken als salaris, werktijden, ziekte en reiskosten zijn allemaal duidelijk en uitbreid neergezet.
Waarvan ik mij afvraag of dit gebruikelijk is bij grote bedrijven is het volgende:
De bedrijfsinstructies heb ik opgevraagd omdat ik natuurlijk niet kan tekenen dat deze bekend zijn als ik ze nog niet heb mogen inzien.De bij de werkgever vigerende bedrijfsinstructies aanwezig op het intranet zijn werknemer bekend evenals het gegeven dat middels audio-/visuele-apparatuur op de werkplek de integriteit en veiligheid van de werknemer in het oog gehouden worden en deze worden door hem onvoorwaardelijk geaccepteerd. De werknemer verbindt zich ertoe om alle hem opgedragen werkzaamheden naar beste vermogen uit te voeren.
Het is werknemer bekend en door hem aanvaardt, dat door de werkgever camerabewaking kan
worden gebruikt op de arbeidsplaatsen in de vestigingen van de werkgever met als doel het
nastreven van:
a. De veiligheid en gezondheid van de werknemers en andere aanwezige in de vestigingen;
b. De bescherming van de goederen van de werkgever;
c. De controle van het productieproces;
d. De controle van de arbeid van de werknemers.
Maar de vraag die ik heb slaat op dit stuk:
middels audio-/visuele-apparatuur op de werkplek de integriteit en veiligheid van de werknemer in het oog gehouden worden
Ik heb niks te verbergen maar als je audio en visuele apparatuur hebt die je in de gaten houdt stoort dat niet in je werk? Of wen je eraan? Moet ik het zien zoals de camera's in de gewone winkels?
Dan nog het welbekende concurrentiebeding. Op internet is zeer veel te lezen. Zoals dat het bijvoorbeeld niet geldig is bij tijdelijke contracten als de uitleg voor de noodzaak ontbreekt. Dit is natuurlijk een juridisch dingetje en zal naar een jurist moeten dus de vraag die ik heb is meer over de gebruikelijkheid hiervan.
De zin: binnen een straal van 60 kilometer, te rekenen vanaf het bedrijfsadres van de werkgever geen werkzaamheden, in welke vorm en in welke hoedanigheid dan ook, om niet of tegen betaling, te verrichten, welke gelijk, gelijksoortig of aanverwant zijn aan die van de werkgever of het bedrijf van de werkgever. lijkt mij nogal streng van aard. Dit zou betekenen dat ik geen netwerkbeheerder meer zou kunnen zijn voor 12 maanden als het jaarcontract niet verlengd zou worden? Maar zelfs geen werkzaamheden mag uitvoeren die daar op lijken? Is dat gebruikelijk bij grote bedrijven? Ik snap dat je geen klanten mag "pikken" maar helemaal geen werkzaamheden meer uitvoeren lijkt mij nogal rigoureus. En ik ga maar even vanuit dat ze 60km rekenen vanaf de vestiging waar je je werk uitvoert. Niet van alle vestigingen. Maar dan nog is 60 km rondom vrij veel. Ik zal dan 40km moeten rijden om uit de radius te komen. Ik zie mezelf nou ook niet 12 maanden bakker worden na een eventuele ontbinding of geen verlenging.De werknemer verbindt zich om na beëindiging van de arbeidsovereenkomst door welke
oorzaak dan ook gedurende een periode van 12 maanden binnen een straal van 60 kilometer, te
rekenen vanaf het bedrijfsadres van de werkgever geen werkzaamheden, in welke vorm en in
welke hoedanigheid dan ook, om niet of tegen betaling, te verrichten, welke gelijk, gelijksoortig
of aanverwant zijn aan die van de werkgever of het bedrijf van de werkgever.
Indien de werknemer in strijd handelt met het voorgaande verbeurt hij aan de werkgever,
zonder dat een aanmaning of een andere voorafgaande verklaring nodig is, een direct opeisbare
boete van
€ 20.000,-- (twintigduizend euro) voor iedere overtreding, onverminderd zijn gehoudenheid tot
betaling aan de werkgever van een volledige schadevergoeding te dezer zake.
In afwijking van het bepaalde in art. 7:650 lid 3 BW mag de boete zowel onmiddellijk als
middellijk strekken tot (persoonlijk) voordeel van de werkgever zelf
Het relatiebeding breidt dit zelfs verder uit tot heel Europa:
Het stukje:De werknemer verbindt zich om na beëindiging van de arbeidsovereenkomst gedurende
een periode van 12 maanden geen werkzaamheden, in welke vorm en in welke hoedanigheid
dan ook, om niet of tegen betaling, ten behoeve van hen die op enig tijdstip gedurende de
laatste 12 maanden goederen (zaken of diensten) van de werkgever hebben afgenomen,
verrichten, welke gelijk, gelijksoortig of aanverwant zijn aan die van de werkgever of het bedrijf
van de werkgever.
De werknemer verbindt zich eveneens om na beëindiging van de arbeidsovereenkomst
gedurende een periode van één jaar, binnen Europa geen werkzaamheden, in welke vorm en in
welke hoedanigheid dan ook, om niet of tegen betaling, te verrichten welke gelijk, gelijksoortig
Indien de werknemer in strijd handelt met het voorgaande verbeurt hij aan de werkgever,
zonder dat een aanmaning of een andere voorafgaande verklaring nodig is, een direct opeisbare
boete van
€ 20.000,-- (twintigduizend euro) voor iedere overtreding, onverminderd zijn gehoudenheid tot
betaling aan de werkgever van een volledige schadevergoeding te dezer zake.
In afwijking van het bepaalde in art. 7:650 lid 3 BW mag de boete zowel onmiddellijk als
middellijk strekken tot (persoonlijk) voordeel van de werkgever zelf
Dus concurrentiebeding is 12 maanden en 60km rond de vestiging. En relatiebeding is 1 jaar en rond Europa. Zoals ik het begrijp kan ik dus het eerste jaar niet bij een ander IT bedrijf werken binnen Europa. Voor mensen die zo'n soort clausule ook hebben/kennen:
Is dit gebruikelijk? En hoe loste je dit op als je toch weg wilde bij je werkgever? Een baan zoeken bij een bedrijf wat geen ICT bedrijf was? Of verzocht je een vrijstelling?
Hopelijk zijn er mensen met ervaringen bij grote bedrijven die mij van antwoorden kunnen voorzien op de "gewone" werk vragen. Het contract is verder zeer uitgebreid dus ik speelde al met het idee om naar een jurist te gaan zodra ik de bedrijfsinstructies heb ontvangen. Want het contract is erg juridisch en een groot deel gaat mijn pet te boven dus ik hoop dat die mij het in normale taal uit kunnen leggen. Verder ben ik gewoon benieuwd naar hoe andere mensen zo'n contract bij een groot bedrijf ervaren en welke tips er eventueel zijn.
In ieder geval alvast bedankt voor elke ervaring, mening, tip of opmerking die jullie delen.