Videokaarten leaks en speculaties

Pagina: 1
Acties:
  • 344 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit topic is voor leaks en speculatie over toekomstige videokaarten, inclusief alles wat invloed heeft op de prijs, het aanbod of de vraag. Het kan dus ook gaan over nieuwe fabricagetechnieken, sneller geheugen, minen en zoveel meer.

Nvidia

De eerstvolgende release van Nvidia wordt de Nvidia 4000 serie kaarten, gebaseerd op de Ada Lovelace architectuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lej8AbLPEuGwQxBZjs2SUzZfFTA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WciHqiSQDCpxtt5cmGHV3zbb.jpg?f=user_large

AMD

De volgende release van AMD is de 7000 serie, gebaseerd op de RDNA 3 architectuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hu-7ZC2x4HaUkddll5yh-7DeDqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7iTJ6coMmvuRhxIh6LfJsHf.jpg?f=fotoalbum_large

Intel

Intel is van plan om op termijn echt te gaan concurreren op de markt voor videokaarten voor gamers. De eerste stap in dit plan wordt de introductie van de Intel Arc Alchemist serie, gebaseerd op de Xe HPG architectuur, die Intel een voet aan de grond moet gaan geven aan de onderkant van de game-markt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnwhPbAr9dMiHj8uHZ9_abt5IFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VJFVzaWjrPrOe3zTNzg50zk.jpg?f=fotoalbum_large

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

AMD 7000 serie

De geruchten zijn heel sterk dat de volgende AMD serie veel sneller wordt dan de huidige kaarten. In elk geval is het een nieuw architectuur. We weten vrijwel zeker dat AMD net als bij de 6000 serie als eerste uitkomt met drie chips: Navi 31 (7900 & 7800), 32 (7700) en 33 (7600). Een chip designer van AMD had deze drie chips op zijn LinkedIn gezet, samen met het productieproces. Navi 31 en 32 komen uit in een combinatie van 5 en 6 nm, terwijl 33 op 6 nm komt. Dat kan alleen maar betekenen dat er voor de twee snellere chips gebruik gemaakt wordt van een multi-die ontwerp. Het is vrij logisch om dit alleen voor de grotere chips te doen en zou moeten zorgen voor extreem goede yields of grotere chips mogelijk maken bij dezelfde yields (al zorgt dat dan wel voor meer stroomverbruik).

Een gerucht is dat er net als bij de Ryzen 7 5800X3D CPU's gebruik gemaakt gaat worden van 3D cache. Dit lijkt mij extreem waarschijnlijk (voor de twee snellere chips). De 5800X3D heeft dankzij de V-cache driemaal zoveel cache als de gewone 5800X. Een logische, maar volledig speculatieve conclusie is dan een verdrievoudiging van de cache voor de (snellere) videokaarten.

Sowieso denk ik dat de videokaarten van AMD sterk gaan profiteren van de veel grotere investeringen die AMD gedaan heeft en gaat doen in de R&D van zijn processoren. Dus kunnen we ook naar de CPU's kijken voor wat AMD mogelijk gaat toepassen in zijn videokaarten.

Qua release datum hoor ik nu het laatste kwartaal. In elk geval heeft de CEO aangekondigd dat ze nog dit jaar komen.

Nvidia 4000 serie

De geruchten zijn dat er vrij weinig veranderd aan de architectuur van de volgende generatie van Nvidia kaarten, waarbij Nvidia probeert bij te blijven door de chips groter te maken, wat veel meer stroomverbruik als gevolg heeft. Het lijkt erop dat ze niet hebben gekozen voor multi-die, waardoor deze grote chips wel zullen zorgen voor lagere yields. Goede kans dat AMD daardoor relatief veel 7900 kaarten kan leveren, terwijl Nvidia vrij veel chips moet gaan downgraden naar een 4080.

De release datum die ik hoor is het derde kwartaal van dit jaar. Een eerdere release dan de volgende AMD generatie is ook logisch als er inderdaad weinig innovatie zit in de 4000 architectuur.

Intel Arc Alchemist

Intel heeft aangekondigd dat ze stapsgewijs willen gaan toewerken naar videokaarten die even snel zijn als de snelste videokaarten van de concurrentie, maar dat dit meerdere generaties gaat kosten.

Volgens geruchten zou de komende generatie moeten presteren als een RTX 1650 voor het goedkoopste model, tot een 3070 voor de beste kaart. Interessant is dat er een recent een benchmark is verschenen van de snelste Alchemist in een benchmark database, waarbij de prestaties beter zijn dan een 3070 Ti.

Intel heeft een reputatie van slechte drivers, dus de vraag is wel of je meest gespeelde game Blue Screen of Death gaat heten.

Intel had aangekondigd dat Alchemist in het eerste kwartaal zou komen en dat lijken ze ternauwernood te halen met de mobiele chips (een winkel had per ongeluk een laptop met die chip online gezet). De laatste geruchten zijn echter dat de desktop-kaarten pas aan de eind van het tweede kwartaal komen.

GDDR7

Het gerucht gaat dat de Nvidia 4000 serie ondersteuning heeft voor GDDR7. Dit terwijl GDDR6X alleen nog maar gebruikt wordt in de 3080 en 3090.

De versnelling van GDDR6 ten opzichte van GDDR5 werd ondermeer behaald door een productieproces van 10 nm te gebruiken in plaats van 20 nm. GDDR6X is alleen sneller doordat die efficiënter zijn data verstuurd, op een manier die wel duurder is om te maken.

De volgende stap naar GDDR7 zal dan ongetwijfeld gepaard gaan met het gebruik van een beter productieproces. We hebben echter zo weinig gehoord over GDDR7 dat ik mij niet kan voorstellen dat dit op tijd klaar is voor de komende reeks kaarten. Misschien voor een refresh (Ti/Super) in 2023.

Mining

Ethereum heeft recent het laatste test-netwerk opgezet en overgezet naar Proof of Stake (PoS). Daarbij waren er slechts kleine probleempjes. Het plan is nu om hetzelfde te doen met alle oude test-netwerken.

De overgang naar PoS voor het hoofdnetwerk lijkt af te hangen van het goed doorlopen van deze test-migraties en het beschikbaar zijn van voldoende stakers (die keuren transacties goed, wat nu nog gedaan wordt door miners). Dat laatste lijkt ook goed te gaan.

Wanneer het hoofdnetwerk overgezet is naar PoS kan er nog steeds gemined worden. Dit moet onmogelijk gemaakt worden door de 'moeilijkheidsbom.' Hierbij wordt minen zo lastig gemaakt dat het extreem lang duurt om Ethereum te minen en dit dus bij lange na niet rendabel meer is. Dit staat nu gepland voor juni (en zit al in de code, dus als ze niets doen, dan gebeurd het).

Mijn inschatting is dat er 70% kans is dat dit gebeurd in juni en 95% dat het dit jaar gebeurd.

Bij de miners zie ik nog veel mensen die tot het laatste moment door willen minen. Sommigen hebben ook het plan om daarna meer obscure cryptomunten te gaan minen of speculatief nog onbekende munten te gaan minen die mogelijk veel waar worden. Ik denk dat dit vrij kansloos is. De moeilijkheidsgraad van het minen van een onbekende munt gaat relatief snel omhoog en de prijs gaat snel omlaag wanneer er meer gemined wordt, dus wordt massaal minen veel sneller onrendabel dan bij een grote munt als Ethereum. En speculatieve munten hebben zeer beperkt potentieel. Als meer mensen deze minen, wordt de winst verdeeld over meer mensen en houden ze er vrij weinig aan over.

Ik verwacht dan ook dat heel veel miners hun kaarten rond dezelfde tijd gaan dumpen, ipv dat ze slim zijn en die verkopen nu ze nog relatief weinig concurrentie hebben op de tweedehands markt. Dus mogelijk een grote dip op de tweedehands markt rond juli.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zie eerlijk gezegd het nut niet boven de al lopende CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144 en [Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56. Daar komen die leaks en snippets met betrekking tot nieuwe releases ook al voorbij. Alles daarover wordt dan dubbelop. Gedachten over beschikbaarheid en prijzen komt daar ook geregeld terug dus wat dat betreft is separaat topic ook niet nuttig.

Mocht ik het verkeerd interpreteren, stuur me dan een bericht. Voor nu gaat dit topic op slot.

Dit topic is gesloten.