Het was ook maar een idee, ingegeven doordat ik merk dat een klein motortje voornamelijk veel lawaai (en warmte) produceert in de sportstand, bovendien merk ik dat ik bij een glooiing in de snelweg gas bij moet geven.
Wat ook kan is dat de 2l motor wel meer kracht levert bij het optimale rendement, maar dat deze kracht nodig is om een zwaardere wagen in beweging te brengen. Deze kan dan dus niet ingezet worden voor een snellere acceleratie.
FastFred schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:42:
Over verlichting kan ik kort zijn: dagrijverlichting is kut. Bij auto's die na 2011 geïntroduceerd zijn op de markt is dagrijverlichting verplicht. Maar als ambtenaren hun werk in 1x goed doen, hebben ze geen werk meer. Dus de regel die daarna pas kwam is dat bij auto's die na 2015 geïntroduceerd zijn, de verlichting aan de achterzijde óók moet branden als de dagrijverlichting actief is.
Mijn idee, dan los je al dat gedoe op: lichten die niet meer uit kunnen. Motor starten = dimlichten aan, stadslicht als backup als er een dimlicht stuk is, en minstens 2 lampjes per zijde voor de achterlichten zodat je daar ook reduntatie hebt. Motor uit = lichten uit. Dus alleen nog een schakelaar voor grootlicht en mistlicht. Geen dagrijverlichting meer. Waarom zou je de mogelijkheid willen om je lichten uit zetten? Zodat je minder goed zichtbaar bent?
Verlichting uitschakelen kan dan ook niet meer bij auto´s geproduceerd na 2011.
LED lampen zijn zuiniger en gaan veel langer mee (langer dan de auto waarschijnlijk). Sinds moderne auto´s ook voor de dimlichten en achterlichten LED gebruiken, mijn halfjaar oude corolla heeft alleen bij de kentekenplaat geen LED, is het verwisselen van moeilijk bereikbare lampjes niet echt een argument meer. Idem voor de zuinigheid, qua verbruik maken die achterlichten en kentekenverlichting ook niet zoveel uit.
Blijft nog staan het argument van de verbeterde zichtbaarheid overdag van DRL t.o.v dimlichten. Laat dat nu net hét argument zijn om de verlichting in de eerste plaats in te schakelen.
Bij mij werkt het zo:
motor aan overdag | geen verlichting |
selectie hendel in "D" of "R" | DRL |
schemer of duisternis | stadslicht + dimlicht + achterlicht + kentekenplaatverlichting |
ernstig belemmerd zicht bij mist, hevige sneeuwval of regen (RDW richtlijn is zicht <200 meter) | stadslicht + mistlicht + achterlicht + kentekenplaat verlichting |
mist met zicht < 50 meter | mistachterlicht |
zeer donker | grootlicht kan worden bijgezet (maar daar ben ik persoonlijk geen fan van) |
Wat is er mis met het voeren van de juiste verlichting? punt 2 en 3 gaan vaak zelfs automatisch, dus te ingewikkeld is ook niet echt een argument meer.
kan ik dat zien als een bevestiging van mijn vermoeden dat kleine autootjes met dito motortjes relatief veel gaan zuipen bij snel optrekken / 130 op de snelweg?
Ik laat mn auto nu optrekken op de cruise control, daar zal een team engineers wel over nagedacht hebben.
Tevens rij ik nu "met de vrachtwagens mee", dus rond de 90, zonder te kleven, zonder te hinderen.
Met mn 320D reed ik voorheen (op standje "diesel kost niks") 1 op 16, afgelopen week 1 op 24 a 25.
Alleen dat scheelt me op 3000km per maand bijna 150 euro...
Ben ik nog niet aan het knoeien met de eco stand, airco, verlichting, etc, zet allemaal geen zoden aan de dijk.
Verbruik bepaal je met je rechter voet.
Daar zou je je best in kunnen vergissen: de cruisecontrol wilt zo snel mogelijk op snelheid zijn. op mijn dashboard (Bonzz.netninja weet wat ik bedoel, de Corolla en de Auris verschillen niet zoveel) wordt weergegeven of de motor in ECO+, ECO of in het PWR gebied opereert. Voor het PWR gebied moet je, voor mijn doen, best veel gas geven en volgens de fabrikant is de motor in dit gebied ook minder zuinig.
De cruisecontrol, zelf in ECO modus, trekt wel door tot in dit gebied
Als je een climate control systeem hebt met variabele compressor zal de ECO stand waarschijnlijk ook de airco dusdanig beïnvloeden dat deze minder verbruikt.
Sowieso ben ik van mening dat de airco niet verwaarloosbaar is en dus zo weinig mogelijk moet worden gebruikt.
Als je hem al gebruikt zal een modern systeem het zuinigst zijn in combinatie met de climatecontrol, dus knopje AUT altijd inschakelen.
zie hier voor
bevindingen van de ANWB qua autoairco´s
Edit: 2e punt van de tabel (DRL) was weggevallen; Dat is nu gecorrigeerd.
[
Voor 1% gewijzigd door
Lothlórien op 27-03-2022 12:27
. Reden: Reactie wat behulpzamer gemaakt ]