De weg naar zo zuinig mogelijk rijden

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
Mocht hier al een topic voor zijn dan sorry.

Nu de benzineprijzen (en diesel) echt bizar hoog zijn geworden en mensen wel verplicht zijn de auto te moeten pakken voor 'vulzelfmaarin' vroeg ik mij af of mensen tips hadden om zo zuinig mogelijk te rijden in de zin van zo min mogelijk benzine gebruiken.

Zoals:
- Welke snelheid en toeren is het beste om te schakelen per hatchback of suv o.i.d.
- Dat benzineverbruik hoger ligt met je ramen open (is logisch maar weet zeker dat niet iedereen dit weet)
- Welke snelheid in de hoogste versnelling het beste is (is 80km echt zoveel anders dan 90km?)
- Auto zo licht mogelijk beladen
- Banden juist oppompen

Voorbeeld:

Ik rij een zeer zuinige Toyota Aygo 2012 benzine, ik schakel bij 20km in zijn 2, 30km in zijn 3, 40km in zijn 4 etc etc. geen lading in de auto en ramen blijven dicht. Op de snelweg rij ik na correctie 90km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:16
Als je "zuinig rijden" uitdrukt in hoeveel je betaalt aan de pomp, dan zijn er nog meer mogelijkheden...

1. Aan de asociale kant, las ik dat de boete van wegrijden zonder te betalen lager is dan de waarde van je tank. Slecht idee, niet doen.

2. Je kan natuurlijk ook je eigen bio-benzine / bio-diesel maken. Zeker voor diesel naar verhouding makkelijk om in je garage te doen mbv gebruikte olie.
https://www.motherearthne...-production-zm0z15aszmar/

3. Je kan ook je auto DIY ombouwen naar hybride, met accu's in de kofferbak en elektromotor op de achterwielen (bij voorwiel aangedreven auto's)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Dit is wel een lastige om helemaal duidelijk te krijgen. Er zijn zoveel factoren die hier voor uitmaken. Los van motorisering, carroserievorm en versnellingsbak kunnen bepaalde opties en bijvoorbeeld de velgmaat hier nog wel bij uitmaken.

Kort door de bocht is de laatste snelheid bij de hoogste versnelling optimaal. Maar er zitten wel valkuilen in. Als je te laag in de toeren zit kan het weer erg averechts werken, vooral als je weinig koppel hebt in die toerenbereiken.

Mijn asmatische 1.6 focus heeft bij hele lage toeren (<1500-2000) te weinig koppel om echt goed te versnellen als je al op snelheid bent. Daardoor kun je relatief lang best veel gas geven zonder dat je het echt merkt aan je snelheid. In de tussentijd is het verbruik wel erg hoog. Dus goed oppassen op de rechtervoet daar (cruise control verhelpt dat probleem wel redelijk goed).
Eventuele eco modussen kunnen ook helpen als je een elektronisch gasklephuis hebt. Dan krijg je vaak een non-lineair gedrag tussen pedaal en gasopening waardoor je minder snel "te veel" gas geeft.

In de basis zal elke snelheidsverhoging meer energie verbruiken, met uitzondering van suboptimale condities zoals lagere versnellingen of zoals genoemd verkeerde toerentallen.

Let op op kleine gedragingen in het verkeer:
- uitrollen in plaats van remmen.
- niet de koppeling intrappen bij het uitrollen, pas bij het tot stilstand komen.
- In de racerij zegt men vaak "smooth is fast", maar voor het verkeer: "Smooth is zuinig :+ "
- bij visco-automaten, als hij lock-up heeft, zorg dat hij daar in komt en blijft. Scheelt een hoop verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
In het kort is alles samen te vatten als: weerstand verminderen (lucht, rol en mechanisch)

- hogere bandenspanning
- Eco banden met lagere rolweerstand
- 80-90km/h op de snelweg
- achter vrachtwagen rijden
- lichtere auto (achterbank nodig?)
- naden afplakken
- aero wieldoppen
- rechter buitenspiegel verwijderen (tot 2010 niet verplicht)
- antenne verwijderen
- airco niet gebruiken
- kleinere velgen (indien standaard 17/18 inch)
- lichtere velgen
- rijstijl, zo min mogelijk remmen en zo veel mogelijk in versnelling uitrollen

[ Voor 7% gewijzigd door n0pe op 15-03-2022 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-05 22:12
mugenmarco schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:21:
Mocht hier al een topic voor zijn dan sorry.

Nu de benzineprijzen (en diesel) echt bizar hoog zijn geworden en mensen wel verplicht zijn de auto te moeten pakken voor 'vulzelfmaarin' vroeg ik mij af of mensen tips hadden om zo zuinig mogelijk te rijden in de zin van zo min mogelijk benzine gebruiken.

Zoals:
- Welke snelheid en toeren is het beste om te schakelen per hatchback of suv o.i.d.
- Dat benzineverbruik hoger ligt met je ramen open (is logisch maar weet zeker dat niet iedereen dit weet)
- Welke snelheid in de hoogste versnelling het beste is (is 80km echt zoveel anders dan 90km?)
- Auto zo licht mogelijk beladen
- Banden juist oppompen

Voorbeeld:

Ik rij een zeer zuinige Toyota Aygo 2012 benzine, ik schakel bij 20km in zijn 2, 30km in zijn 3, 40km in zijn 4 etc etc. geen lading in de auto en ramen blijven dicht. Op de snelweg rij ik na correctie 90km.
Ik hoop dat je die versnellingen aanhoudt wanneer je al een constante snelheid rijdt. Want als je dit bij optrekken doet dan is dat niet bevorderlijk voor je motor en versnellingsbak.

Het belangrijkste om zuinig te rijden is in mijn optiek goed anticiperen. De meeste energie verspil je niet bij het optrekken, maar bij het remmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:05
Toyota avensis (sedan) hier, 2004, 1.8 benzine.

verbruik snelweg = ongeveer 1/19, door zo rond de 100-110 km/h te rijden. Hier ligt voor mijn auto proefondervindelijk het optimale punt betreft toeren / versnelling / luchtweerstand etc.
Ga ik net onder de 100 rijden in de 5 zakt het toerental tot net boven de 2000, en ga ik juist meer verbruiken. Boven de 110 logischerwijs ook. Dit op basis van ~150km/dag

verbruik binnenwegen = dramatisch. 1/12 bij normaal rijden, wanneer ik superzuinig ga rijden haal ik de 1/15.
Dit laatste door middel zoveel mogelijk voorkomen dat je ergens stil komt te staan. Vroegtijdig laten uitrollen voor een stoplicht om zo groen mee te pakken helpt (en is leuk). Wel opletten dat je je medeweggebruikers niet gaat irriteren, niet iedereen stelt dat op prijs en ik doe het dan ook niet als er iemand achter mij rijdt.

Voor de rest banden op spanning houden, niet teveel gewicht meeslepen, en zorgen dat je basis onderhoud gedaan is (bijv luchtfilter eens vervangen)

Tijdje terug liep ik tegen nog wat leuk leesvoer aan:
http://www.math.rug.nl/~v...jert-BachelorTechWisk.pdf
Leuk om eens door te lezen en de basisprincipes van luchtweerstand om een auto te begrijpen. Toen ik echter vol enthousiasme vervolgens naar mn auto liep om allerlei slimme spoilertjes te willen gaan installeren, kwam ik er achter dat ze dat al vanuit de fabriek hebben gedaan. Toch slimme mensen daar bij Toyota :P

note: mocht zich iemand afvragen waarom een benzine bij deze hoeveelheid km; voor mij is dit goedkoper qua wegenbelasting icm in belgie/duitsland kunnen tanken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:41
GarBaGe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:30:
1. Aan de asociale kant, las ik dat de boete van wegrijden zonder te betalen lager is dan de waarde van je tank. Slecht idee, niet doen.
De boete is wellicht lager. Maar het is natuurlijk boete + brandstofkosten ;)

Dus sowieso slecht advies.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Een diesel kopen. En dan op de cruise achter een vrachtwagen gaan rijden. 1:30 is dan prima te halen.

En motor niet laten 'werken' en koude start, en binnendoor zoveel mogelijk vermijden.

[ Voor 30% gewijzigd door warhamstr op 14-03-2022 15:33 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:16
In de slipstream van een vrachtwagen (of andere grote auto) is wel zuinig, maar niet bepaald veilig.
Je ziet dan geen moer meer en verliest daardoor de mogelijkheid om te anticiperen op plotseling veranderende omstandigheden.
En als het mis gaat, zit ik liever niet klem tussen 2 vrachtwagen in....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5V0T0OLmSbdR3ORWL4HdwIXikSQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RDRT8BnqW8ms5L0kinRfJ0ug.jpg?f=user_large

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Pierz schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:02:
[...]

Ik hoop dat je die versnellingen aanhoudt wanneer je al een constante snelheid rijdt. Want als je dit bij optrekken doet dan is dat niet bevorderlijk voor je motor en versnellingsbak.
zodra ik bv 20/21km rij schakel ik hem naar zijn 2 en zodra ik eenmaal 30/31km rij schakel ik naar 3, als ik kijk naar de toerenteller kan dat prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ach ja het ligt voor een groot deel ook gewoon aan je rechtervoet. Hier een Volvo S40 (2.5T) en als ik rij zoals ik rij dan komt het gemiddelde verbruik binnendoor op 10.5l te liggen. Als ik hypermile binnendoor haal ik 8l/100km. Op de snelweg met 100 op de CC gemiddeld zo'n 7.2l/100km. Afhankelijk van wind mee/tegen. Als je je hele auto wilt verprutsen met steenslag om 1l/100km te besparen door achter een vrachtwagen te hangen en tevens je leven op het spel wil zetten voor die 1l/100km.. Tja.
mugenmarco schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:38:
[...]

zodra ik bv 20/21km rij schakel ik hem naar zijn 2 en zodra ik eenmaal 30/31km rij schakel ik naar 3, als ik kijk naar de toerenteller kan dat prima.
Tja kijken naar de toerenteller is niet echt een goede indicatie van wat 'kan' en niet :+ Je hebt waarschijnlijk een 1.0 driecilinder, en die draaien wegens relatief weinig koppel onderin ondertoeren (te herkennen aan meer trillingen, gebrom etc.) als je snel schakelt en bij wijze in iedere versnelling vanaf 1500rpm wil optrekken.
Dan krijg je dus relatief veel stress op diverse componenten wat niet geweldig is, daarnaast zal (in het algemeen bij lage toerentallen) de oliedruk lager zijn of komt de olie wellicht (theoretisch) minder optimaal bij alle onderdelen omdat het minder hard overal uit spuit. Ik heb ook een Kever uit 1974 met aardig verbouwde motor, en die heeft warm stationair 1.2 bar oliedruk, bij 1200rpm misschien 2 bar en bij 1500rpm 3 bar oliedruk.

Mijn moeder heeft een Fiat 500C met 1.2 vierpitter uit 2018. Die kun je gerust en zonder gemekker heel vroeg schakelen. Met mijn Kia Picanto 1.2 (met meer vermogen maar minder koppel dan de Fiat, 16 klepper vs 8 klepper) is dat weer niet te doen. Dus het ligt ook enorm aan het blok zelf. In ieder geval niet aan wat je toerenteller zegt.

Ik kan met bijna 400nm koppel vanaf 1600rpm wel met 50km/h in de 6 zitten met de Volvo, en bij iedere versnelling bij 1500rpm schakelen. Gaat botersoepel vanaf 1000rpm ongeveer. Wel belangrijk dat je dan met die toerentallen niet in boost terecht komt want dat zorgt dan weer voor overmatige krachten op de drijfstangen en dergelijke. Hoeft ook absoluut niet als je het gemiddelde verkeer wil bijhouden. Goed is het in ieder geval nog steeds niet voor de motor, laat dat voorop staan. Je krijgt meer opbouw van zooi overal. Als je 15 min plankgas op de snelweg zou rijden wordt alles veel warmer dan als je met 100 op de CC rijdt natuurlijk. Iets met roodgloeiende turbo's >:)
Pierz schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:02:
[...]

Het belangrijkste om zuinig te rijden is in mijn optiek goed anticiperen. De meeste energie verspil je niet bij het optrekken, maar bij het remmen.
Bij remmen zegt mijn gebruiksmeter 0.0l/100km en bij optrekken 30l/100km, dus ik wil je trucje om dat om te draaien wel leren :+ Maar inderdaad, uiteraard is het voordelig om optrekken überhaupt te vermijden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
GarBaGe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:36:
In de slipstream van een vrachtwagen (of andere grote auto) is wel zuinig, maar niet bepaald veilig.
Dat niet alleen, ik denk dat de meeste mensen ook niet doorhebben dat je er wel écht heel dicht op moet zitten. Als een bestelbus invoegt voor mijn motor en de volgafstand is net aan, zit je nog midden in de turbulentie (kun je voelen op de motor). Je moet echt bijna bumper aan bumper rijden wil je in de slipstream komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Met 80 rijden op de snelweg, waar je dus 100 / 120 / 130 mag, kom je ook al snel bij gevaarlijk/hinderlijk rijgedrag en daar krijg je ook een boete voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:52
Douweegbertje schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:10:
Met 80 rijden op de snelweg, waar je dus 100 / 120 / 130 mag, kom je ook al snel bij gevaarlijk/hinderlijk rijgedrag en daar krijg je ook een boete voor.
Als je op de rechter baan zit is dat helemaal geen probleem.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:28
Douweegbertje schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:10:
Nee hoor:

https://www.rijksoverheid...inimumconstructiesnelheid.
Toegestane motorvoertuigen op autowegen en autosnelwegen
Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 23:59
[verwijderd]

[ Voor 101% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:50
Kuusj schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:58:
[...]

Bij remmen zegt mijn gebruiksmeter 0.0l/100km en bij optrekken 30l/100km, dus ik wil je trucje om dat om te draaien wel leren :+ Maar inderdaad, uiteraard is het voordelig om optrekken überhaupt te vermijden.
Energie != brandstofverbruik in deze denk ik zo. Wanneer je eenmaal rijd (beweging) is dat een vorm van energie. Door te remmen haal je Actief de energie (bewegingsenergie) eruit. Volgens mij wordt er dus gedoeld op het weghalen van bestaande energie, het kost immers (bijna) geen energie om het voertuig te laten rollen, maar om die weer op gang te brengen wel. Door actief te remmen haal je meer snelheid uit het voertuig, die energie moet je vervolgens bij het optrekken weer (opnieuw) toevoegen.

Tenminste dat is hoe ik de opmerking lees, dus je kan beter uitrollen/ remmen op de motor, want dan gebruik je de energie het meest efficiënt én daar komt bij dat je (vaak) minder hoeft op te trekken, waardoor je ook aan die kant energiezuiniger bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:14
warhamstr schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:32:
Een diesel kopen. En dan op de cruise achter een vrachtwagen gaan rijden. 1:30 is dan prima te halen.

En motor niet laten 'werken' en koude start, en binnendoor zoveel mogelijk vermijden.
Of een goede hybrid kopen. Die rijdt met benzine ook 1:30 als je achter een vrachtwagen hangt en heeft als voordeel dat ook binnendoor rijden veel minder aan je verbruik toevoegt (omdat je remenergie voor een groot gedeelte weer terug wint). De mijne rijdt gemiddeld 1:20 en als ik op de snelweg achter een vrachtwagen ga hangen, gaat ie al snel naar de 1:30.
Nu moet ik wel zeggen dat dat achter een vrachtwagen hangen leuk is om een keer te kijken wat het met je verbruik doet, maar in de praktijk is het veel te onveilig. Je zit nl. binnen de reaktietijd achter iets dat echt niet meegeeft, dus als die echt moet remmen heb je ook gelijk een probleem.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

haarbal schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:13:
[...]

Ik zeg dat die optie er wel is en je kunt hier niet verkondigen dat het prima is want het is situatie afhankelijk. Je kunt niet zomaar kneiter langzaam rijden waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Ga maar 60 rijden, wil ik best wel een weddenschap doen dat je van de snelweg wordt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:48
Zelf probeer ik er een beetje rekening mee te houden door wat rustiger te rijden en te kijken waar ik in de slipstream van de vrachtwagens mee kan komen. Alleen als ik tussen 2 vrachtwagens klem kom te zitten ga ik inhalen, dat is mij te risicovol.

Helpt het? Een beetje denk ik, en elke liter is er 1. Maar ik zal niet ineens 20% zuiniger zijn, dat geloof ik niet.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
Douweegbertje schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:19:
[...]

[...]

Ik zeg dat die optie er wel is en je kunt hier niet verkondigen dat het prima is want het is situatie afhankelijk. Je kunt niet zomaar kneiter langzaam rijden waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Ga maar 60 rijden, wil ik best wel een weddenschap doen dat je van de snelweg wordt gehaald.
Wat je zegt, het is extreem context afhankelijk. Als ik om drie uur 's nachts 60 ga rijden op de A28 bij Assen zal dat geen probleem zijn. Als ik dit doe om vijf uur 's middags op de A28 bij Amersfoort wordt dit misschien anders. Nu is 60km/h een extreem voorbeeld, maar voor 80km/h (zoals in je eerdere post) krijg je sowieso geen boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Knul schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:25:
[...]

Als ik om drie uur 's nachts 60 ga rijden op de A28 bij Assen zal dat geen probleem zijn.
Dan wordt je er sowieso afgehaald door de dienstdoende agenten die aan de snelweg hun standplaats hebben. 60 op de snelweg 's nachts is verdacht.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:07

Agent47

I always close my contracts.

Van te voren een auto kopen die zuiniger rijdt dan 1/15.

Geen aico gebruiken.
Geen ramen open tijdens het rijden.
100 km/h rijden op cruise control.
Goede banden spanning.
Auto niet in de stad / dorp ( kleine afstanden) gebruiken

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:05
Leuke discussie levert het op, maar deze vraag betreft "het nieuwe rijden" en het concept bestaat volgens mij al sinds de oliecrisis in 1974, alleen toen heette het nog niet zo.

Er is zelfs een website voor: https://hetnieuwerijden.nl/

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:58
Ik heb nog geen liter brandstof gebruikt sinds deze hoge prijzen. Dus ik neem aan dat iedereen ook in het hoofd houdt dat, indien mogelijk, de auto niet gebruiken ook een goede bespaar tip is. De benenwagen en fiets zijn qua benzine echt stukken beter!

Ja, natuurlijk gaat dat niet altijd mogelijk zijn, maar denk er in ieder geval over na voordat je in de auto stapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:50
Groentjuh schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:31:
Ik heb nog geen liter brandstof gebruikt sinds deze hoge prijzen. Dus ik neem aan dat iedereen ook in het hoofd houdt dat, indien mogelijk, de auto niet gebruiken ook een goede bespaar tip is. De benenwagen en fiets zijn qua benzine echt stukken beter!

Ja, natuurlijk gaat dat niet altijd mogelijk zijn, maar denk er in ieder geval over na voordat je in de auto stapt.
Wij zijn met de kinderen aan het oefenen met wat verder fietsen, kunnen we de 7 kilometer naar Opa en oma fatsoenlijk op de fiets doen. (jongste is 4) Met het extra (kinder) gewicht op de fiets erbij op is niet erg lekker. Maar gisteren hebben we zo 10km gefiets, naast dat dat ook wel lekker/ gezond is, kunnen we dan ook lekker fietsen naar Opa en oma. Scheelt ook brandstof inderdaad.
Agent47 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:27:
Van te voren een auto kopen die zuiniger rijdt dan 1/15.

Geen aico gebruiken.
Geen ramen open tijdens het rijden.
100 km/h rijden op cruise control.
Goede banden spanning.
Auto niet in de stad / dorp ( kleine afstanden) gebruiken
Geen airco én geen ramen open is in de zomerperiode niet te doen, een beetje comfortabel van A naar B is ook nog wel belangrijk. (aangezien k de meeste kilometers als werk-kilometers maak naar klanten toe, ook wel zo sociaal voor de andere partij :P)
Wel zet ik de airco vaak uit als het eenmaal koeler is geworden (of koel genoeg is) en gebruik dan de gewone blazer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:12

Zenix

BOE!

Ik heb vandaag een heel stuk 90 gereden achter de vrachtwagen. Was wel een stuk rustiger rijden dan normaal alles maar in te zitten halen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
Je rijstijl en de route die je aflegt zijn voor het grootste deel afhankelijk van je verbruik. Met mijn cabrio rij ik bijna alleen maar langere ritten, vrijwel nooit harder dan 120km/h. Daardoor rij ik behoorlijk wat zuiniger dan gemiddeld. Ik doe 1:12.5, het gemiddelde verbruik van hetzelfde soort auto is 1:10.8. Ik rij dan ook zuiniger dan 90% van de anderen met dezelfde auto, ondanks dat een cabrio zwaarder is en minder gestroomlijnd.

Bron:
https://www.spritmonitor....5&power_e=155&powerunit=2

De diesel die we hebben wordt gebruikt voor de dagelijkse ritjes. Ritjes naar de sportschool, bouwmarkt, langere snelwegritten. Het verbruik van de diesel komt precies overeen met het gemiddelde op spritmonitor: 1:20.5.

Ik weet vrij zeker dat als ik de diesel gebruik voor dezelfde soort ritten als de cabrio, ik vrij gemakkelijk boven de 1:23 scoor :)

Nog even een bron:

https://www.spritmonitor....85&power_e=95&powerunit=2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:54
Knul schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:25:
[...]

Wat je zegt, het is extreem context afhankelijk. Als ik om drie uur 's nachts 60 ga rijden op de A28 bij Assen zal dat geen probleem zijn. Als ik dit doe om vijf uur 's middags op de A28 bij Amersfoort wordt dit misschien anders. Nu is 60km/h een extreem voorbeeld, maar voor 80km/h (zoals in je eerdere post) krijg je sowieso geen boete.
Ik denk dat veel mensen maar wat blij zijn als ze om 5 uur 's middags de 60/u halen op een snelweg in de Randstad :P

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik ben wat vaker de fiets gaan pakken, want met korte ritjes rijdt mijn auto 1 op 8 ongeveer. En het is niet goed voor de auto.

Als ik auto rij let ik er verder niet op, op de snelweg haal ik ongeveer 1 op 10 a 11. Ik kan wel lekker 90km/h gaan rijden en dan misschien een euro of 2 per uur besparen aan benzine, maar daar word ik ongelukkig van en mijn tijd die ik dan langer in de auto zit is duurder. :+

Overigens is te zacht en te laag in de toeren rijden ook niet goed voor een auto. Af en toe even gassen zorgt er voor dat aangekoekte koolstoffen loskomen. Vroeger reden mn ouders ook altijd netjes 50 in z'n 4 of 5 totdat de Peugeot 1.6 HDI motor dichtslibde. Het advies van de garage om soms, als de motor goed warm is, veel gas te geven tot ver in de toeren, en 50 te rijden in zijn 3 af en toe. En die reparatie was duurder dan je kan besparen door zo te rijden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
mugenmarco schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:38:
[...]

Mijn persoonlijke voorkeur is wel gasgeven in z'n 2, en dat kan prima tot 60 of 80, en daarna direct opschakelen. Dan verbruik je wel korte tijd veel benzine, maar optrekken kost nou eenmaal energie. Het voorkomt wel dat je langdurig in z'n 2, 3 en 4 rijdt. Als 80 je gewenste snelheid is, is al dat schakelen helemaal niet nodig.
Je moet natuurlijk niet in z'n 1 30 blijven rijden, of 50 in z'n 2.

Met deze rijstijl (en verder goed anticiperen en niet te hard rijden natuurlijk) rijd ik altijd zuiniger dan de meeste vergelijkbare auto's op Spritmonitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:12

Zenix

BOE!

Voor mij is dat heel situatie afhankelijk, bij het opwarmen van de motor ga ik alle versnellingen gebruiken en lekker rustig optrekken. Als niemand achter mij zit, dan doe ik het ook. Heb ik verkeer achter me, sta ik bij een stoplicht dan ga ik wat sneller optrekken en trek ik heb meestal iets verder door in 2-3 en dan naar 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik rij Hybride diesel(ja diesel, moderne motor) GLE 350de. Kosten vallen me nog mee, maar literprijs zie ik ook liever laag natuurlijk. Rij er ook geen meter minder om, of langzamer.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

[...]

Nou, je hebt altijd mensen die toch 120 rijden waar je 100 mag. Rij ik met 105 netjes op de rechter baan. Haalt iemand die 120 gaat mij in en mag ik voor iemand die 80 voor mij gaat gaan afremmen. Laten we alsjeblieft gewoon aan de maximale snelheid houden. Want straks gaan we allemaal in de rem. En kost ook benzine voor de iets minder extremistische benzinebespaarder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
[...]

De vrachtwagen achter je is het niet met je eens kan ik je verzekeren. Die moet dan naar de linkerbaan om je met minimaal snelheidsverschil in te halen. En vervolgens is iedereen daar achter ook niet blij met je.

[ Voor 6% gewijzigd door Pierz op 15-03-2022 07:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44
Knul schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:44:
Je rijstijl en de route die je aflegt zijn voor het grootste deel afhankelijk van je verbruik. Met mijn cabrio rij ik bijna alleen maar langere ritten, vrijwel nooit harder dan 120km/h. Daardoor rij ik behoorlijk wat zuiniger dan gemiddeld. Ik doe 1:12.5, het gemiddelde verbruik van hetzelfde soort auto is 1:10.8. Ik rij dan ook zuiniger dan 90% van de anderen met dezelfde auto, ondanks dat een cabrio zwaarder is en minder gestroomlijnd.

Bron:
https://www.spritmonitor....5&power_e=155&powerunit=2

De diesel die we hebben wordt gebruikt voor de dagelijkse ritjes. Ritjes naar de sportschool, bouwmarkt, langere snelwegritten. Het verbruik van de diesel komt precies overeen met het gemiddelde op spritmonitor: 1:20.5.

Ik weet vrij zeker dat als ik de diesel gebruik voor dezelfde soort ritten als de cabrio, ik vrij gemakkelijk boven de 1:23 scoor :)

Nog even een bron:

https://www.spritmonitor....85&power_e=95&powerunit=2
Off topic: Ritjes naar de sportschool? 🤔 Kan je niet beter fietsen? Heb je meteen de eerste cardio oefening achter de rug 😅. Of woon je in een sportschool-arme regio en loont het serieus om met auto te gaan? No offense overigens hoor, ieder zijn ding. Miaschien ben ik ook wel gedeformeerd door te lang in Utrecht te wonen, waar elke rit ontmoedigd wordt door anti-auto infrastructuur, gebrek aan parkeerplekken etc. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
Valorian schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:15:
[...]

Off topic: Ritjes naar de sportschool? 🤔 Kan je niet beter fietsen? Heb je meteen de eerste cardio oefening achter de rug 😅. Of woon je in een sportschool-arme regio en loont het serieus om met auto te gaan? No offense overigens hoor, ieder zijn ding. Miaschien ben ik ook wel gedeformeerd door te lang in Utrecht te wonen, waar elke rit ontmoedigd wordt door anti-auto infrastructuur, gebrek aan parkeerplekken etc. 😅
Haha, ik woon in Utrecht ;) Wij wonen in Utrecht-Oost, m'n vriendin kan via haar werk gratis sporten en de dichtstbijzijnde locatie daarvan zit in Leidsche Rijn. Ze vindt dat te ver om te fietsen.

Overigens pak ik zelf met enige regelmaat de auto naar 't zwembad (Den Hommel, Oog in Al) dus ik ben niet heiliger dan de paus O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
jbdeiman schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:37:
[...]

Wij zijn met de kinderen aan het oefenen met wat verder fietsen, kunnen we de 7 kilometer naar Opa en oma fatsoenlijk op de fiets doen. (jongste is 4) Met het extra (kinder) gewicht op de fiets erbij op is niet erg lekker. Maar gisteren hebben we zo 10km gefiets, naast dat dat ook wel lekker/ gezond is, kunnen we dan ook lekker fietsen naar Opa en oma. Scheelt ook brandstof inderdaad.

[...]

Geen airco én geen ramen open is in de zomerperiode niet te doen, een beetje comfortabel van A naar B is ook nog wel belangrijk. (aangezien k de meeste kilometers als werk-kilometers maak naar klanten toe, ook wel zo sociaal voor de andere partij :P)
Wel zet ik de airco vaak uit als het eenmaal koeler is geworden (of koel genoeg is) en gebruik dan de gewone blazer.
Of de airco niet op 18 graden zetten, maar bijvb. op 28 graden zetten. 18 graden gaat nooit lukken als het 30 graden in de auto is. Terwijl 28 graden al prima aangenaam kan zijn.

Getallen zijn overigens een beetje overdreven, maar het is hopelijk duidelijk dat je middels de airco de temperatuur niet verschrikkelijk veel moet verlagen. Lukt je toch niet, terwijl je met een paar graden koeler dan in de auto ook heel comfortabel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
hoi1234 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Of de airco niet op 18 graden zetten, maar bijvb. op 28 graden zetten. 18 graden gaat nooit lukken als het 30 graden in de auto is. Terwijl 28 graden al prima aangenaam kan zijn.
Airco is gewoon aan/uit. De rest wordt bij geregeld met restwarmte van de motor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
hoi1234 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Getallen zijn overigens een beetje overdreven, maar het is hopelijk duidelijk dat je middels de airco de temperatuur niet verschrikkelijk veel moet verlagen. Lukt je toch niet, terwijl je met een paar graden koeler dan in de auto ook heel comfortabel zit.
Dat sprookje lees ik vaker. Meestal is het: "niet meer dan 5 graden onder de buitentemperatuur". Wat een onzin!
Als het buiten 45 graden is, gaat mijn airco gewoon op 17. En dat lukt prima, hoewel het een kwartiertje duurt voor de auto echt koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
LordSinclair schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:04:
[...]

Airco is gewoon aan/uit. De rest wordt bij geregeld met restwarmte van de motor ;)
Maakt het ook niet uit voor het verbruik dat een lagere temperatuur meer tijd kost om terug te koelen? Is een airco dus echt aan/uit, of kan een airco nog het koelvermogen regelen? En hoe zit het dan als het eenmaal de juiste temperatuur is in de auto? Gaat de airco dan uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:10

_Apache_

For life.

Lente komt eraan, dus we gaan vaker fietsen. Goed voor lichaam, geest, natuur en portemonnee.

Besparing kan je misschien een paar procent winnen (rij stijl, achterbak legen, banden op druk, gekozen toerental / versnelling) , maar de auto laten staan maakt echt grote stappen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07

Standeman

Prutser 1e klasse

Topictitel opgekuist

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-05 14:12
Als je "zuinig rijden" uitdrukt in hoeveel je betaalt aan de pomp, dan zijn er nog meer mogelijkheden...

2. Je kan natuurlijk ook je eigen bio-benzine / bio-diesel maken. Zeker voor diesel naar verhouding makkelijk om in je garage te doen mbv gebruikte olie.

3. Je kan ook je auto DIY ombouwen naar hybride, met accu's in de kofferbak en elektromotor op de achterwielen (bij voorwiel aangedreven auto's)
Puntje 2 kan prima met hele oude diesels, maar een moderne diesel zit veel dichter op de limiet om emissies e.d. te kunnen halen. Je aftertreatment (SCR bv) en injectoren zijn vrij makkelijk te slopen door verkeerde brandstof te tanken. Dat repareren kost ordergroottes meer dan wat je gaat besparen aan brandstof. Typisch zou ik zeggen, als je er elke stad mee in mag, niet aan de home-brew biodiesel ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Bastard op 15-03-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:29

FreakNL

Well do ya punk?

Ik deed alles onder de 10km al op de fiets of met OV.. Dat is het voordeel van grootstedelijk wonen.

Mijn vriendin ging vorige week op familiebezoek, die rekensom was snel gemaakt, met OV was het 25 euro, met de auto 44 euro aan benzine.. Andere kosten niet eens meegerekend.

Mijn auto is verre van zuinig (1 op 15 maximaal) maar daar zeur ik verder niet over, dat wist ik toen ik hem kocht. Maar we rijden ook maar 7500-10.000 per jaar, dan mag het ook wel een beetje leuk zijn. (10.000/13)*2,50 = 1923 euro vs (10.000/18)*2,50 = 1388.. Dat is een verschil van 535 per jaar.. Als de benzine 3 euro wordt is het verschil nog groter natuurlijk.. Prijs voor het leuk rijden zullen we maar zeggen... De grootse winst haal je nog altijd door hem te laten staan. Afgelopen jaar wel ineens 16.000 gereden maar daar zat 10.000 zakelijk bij. En de vergoeding daarvoor is gelukkig ruim genoeg maar alsnog had ik met een zuinigere auto meer overgehouden.. Maar ik verwacht dat dit een incident is, normaal kom ik niet verder dan 2000/3000 zakelijk en 5000 tot 7000 prive..

Puur financieel gezien had ik mijn kleine/lichte diesel moeten houden (ondanks de lage kilometers die ik afleg per jaar), maar niet alles is in financiën uit te drukken.

[ Voor 39% gewijzigd door FreakNL op 15-03-2022 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
FreakNL schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:55:
Ik deed alles onder de 10km al op de fiets of met OV.. Dat is het voordeel van grootstedelijk wonen.

Mijn vriendin ging vorige week op familiebezoek, die rekensom was snel gemaakt, met OV was het 25 euro, met de auto 44 euro aan benzine.. Andere kosten niet eens meegerekend.

Mijn auto is verre van zuinig (1 op 15 maximaal) maar daar zeur ik verder niet over, dat wist ik toen ik hem kocht. Maar we rijden ook maar 7500-10.000 per jaar, dan mag het ook wel een beetje leuk zijn. (10.000/13)*2,50 = 1923 euro vs (10.000/18)*2,50 = 1388.. Dat is een verschil van 535 per jaar.. Als de benzine 3 euro wordt is het verschil nog groter natuurlijk.. Prijs voor het leuk rijden zullen we maar zeggen... De grootse winst haal je nog altijd door hem te laten staan. Afgelopen jaar wel ineens 16.000 gereden maar daar zat 10.000 zakelijk bij. En de vergoeding daarvoor is gelukkig ruim genoeg maar alsnog had ik met een zuinigere auto meer overgehouden.. Maar ik verwacht dat dit een incident is, normaal kom ik niet verder dan 2000/3000 zakelijk en 5000 tot 7000 prive..

Puur financieel gezien had ik mijn kleine/lichte diesel moeten houden (ondanks de lage kilometers die ik afleg per jaar), maar niet alles is in financiën uit te drukken.
Ik vond korte ritjes met de auto ook altijd helemaal kut gewoon. Duurt langer dan fietsen.

Als je in de file terecht komt, ben je je winst al kwijt. Maar ook parkeren is meestal gewoon een regelrechte ramp. Sinds ik één keer echt te lui was om te fietsen naar school, rij ik nooit meer met de auto naar school. Ik denk dat ik er wel 45-60 minuten over deed, omdat ik ook nog een parkeerplaats moest zoeken en uiteindelijk ergens moest parkeren op flinke loopafstand. Met de fiets doe je er hooguit 20 minuten over.

Soms is het handig hoor, ook kleine stukjes, maar je moet wel goed opletten dat de parkeermogelijkheden goed zijn en er geen vertragingen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
Pierz schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:53:
[...]

De vrachtwagen achter je is het niet met je eens kan ik je verzekeren. Die moet dan naar de linkerbaan om je met minimaal snelheidsverschil in te halen. En vervolgens is iedereen daar achter ook niet blij met je.
He, dat doen ze bij andere vrachtwagens toch ook?

Maar goed, dacht dat de meeste auto's rond de 90 km/u het meest efficient zijn. Dus dan is er ook geen reden om 80 te rijden.

[ Voor 14% gewijzigd door haarbal op 15-03-2022 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:41

-tom-562

Oliesjeik

Ik ben niet anders gaan rijden. Ik ben alleen minder gaan rijden (lees: elektrische bakfiets gekocht, kan ik m'n zoontje makkelijk wegbrengen/ophalen naar/van het KDV en direct door naar m'n werk, en makkelijk boodschappen doen). Met wat geluk kan kan ik de auto nu zolang het niet regent voor 90% van de tijd laten staan, en puur alleen gebruiken voor ritjes 'ver weg' naar familie.
Mijn auto (Volvo S80 uit 2006, 210 pk automaat) rijdt op de snelweg netjes 1:13 als ik mij netjes aan de 100 km/h houdt, daar kan ik prima mee leven (met dat verbruik, met die snelheid niet :P).
Al die 'besparingen' zijn geneuzel in de marge imo (zeker als je zelf een Aygo rijdt o.i.d.). Het moet natuurlijk geen zelfkastijding worden :P

[ Voor 21% gewijzigd door -tom-562 op 15-03-2022 14:57 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
-tom-562 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:55:
Ik ben niet anders gaan rijden. Ik ben alleen minder gaan rijden (lees: elektrische bakfiets gekocht, kan ik m'n zoontje makkelijk wegbrengen/ophalen naar/van het KDV en direct door naar m'n werk, en makkelijk boodschappen doen). Met wat geluk kan kan ik de auto nu zolang het niet regent voor 90% van de tijd laten staan, en puur alleen gebruiken voor ritjes 'ver weg' naar familie.
Mijn auto (Volvo S80 uit 2006, 210 pk automaat) rijdt op de snelweg netjes 1:12, daar kan ik prima mee leven.
Al die 'besparingen' zijn geneuzel in de marge imo (zeker als je zelf een Aygo rijdt o.i.d.). Het moet natuurlijk geen zelfkastijding worden :P
Maar ook met een Aygo kan je aardig wat geld besparen, brandstofverbruik gaat boven de 100km een heel stuk harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
mugenmarco schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:58:
[...]

Maar ook met een Aygo kan je aardig wat geld besparen, brandstofverbruik gaat boven de 100km een heel stuk harder.
Na 100km is de motor lekker warm. Komt het verbruik ook ten goede. Juist met kleine stukjes rijden en een koude motor is het verbruik hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

mugenmarco schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:58:
[...]

Het is natuurlijk ook hoe je het zelf beleeft (of hoe je het wil beleven). Als ik met de auto rij, wil ik graag comfortabel van A naar B komen. Bumperkleven achter een vrachtwagen, en overal maar rekening mee moeten houden valt daar bij mij niet onder. De stukken die ik straks wel met de auto ga rijden, zijn vaak ritten van minimaal 45 minuten.
Minder de auto pakken bespaart uiteindelijk het meeste.

[ Voor 7% gewijzigd door -tom-562 op 15-03-2022 15:02 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
LordSinclair schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:04:
Niet bij de Toyota hybrids in elk geval, daar is 'ie mooi elektrisch. En kan die dus ook op bv. 200W verbruik staan. En kun je dat zelfs uitlezen via de CAN-bus :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 22:34
Veel anticiperen, veel uit laten rollen voor verkeerslichten, afslagen etc. Als ik met 80km/h op een rotonde af kom rijden en achter mij rijd niemand, begin ik dusdanig vroeg met uitrollen dat ik niet eens hoef te remmen, gewoon terug schakelen, eerst van 5 naar 4, dan 3, dan 2.

Als ik op een kruispunt af kom rijden en mijn licht staat op rood, maar het kruispunt is nagenoeg leeg, dan weet ik dat het licht waarschijnlijk voor mij op groen gaat springen. Afhankelijk van hoever weg ik nog ben van de stopstreep houd ik gewoon mijn snelheid vast of begin ik met uitrollen. En als ik achter een vrachtwagen zit en ik zie dat de groene golf voor vrachtwagens actief is, blijf ik lekker achter die vrachtwagen zitten.

Airco uit als die niet nodig is, is de grootste winst. Eens per maand heb ik 'm enkele uren aan staan. Lang uit laten staan is niet goed.

En rustig optrekken, afhankelijk van de snelheid die ik wil behalen schakel ik op bij max 3k toeren. Maar goed, mijn lekkere ouderwetse ongeblazen 2-liter die met geluk 1 op 12 doet wordt ook wel eens flink op z'n staart getrapt als ik daar zin in heb :P

Bandenspanning bijhouden deed ik altijd al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
haarbal schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:51:
[...]

He, dat doen ze bij andere vrachtwagens toch ook?

Maar goed, dacht dat de meeste auto's rond de 90 km/u het meest efficient zijn. Dus dan is er ook geen reden om 80 te rijden.
Is dat een reden om zelf een duit in het zakje te doen?

En ik reageerde specifiek op 80km/u. Als je harder rijdt dan een vrachtwagen dan is het al een stuk minder aso. (Al moet je je wel afvragen hoe veilig het is wanneer de rest 130 mag rijden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
Pierz schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:00:
[...]

En ik reageerde specifiek op 80km/u. Als je harder rijdt dan een vrachtwagen dan is het al een stuk minder aso. (Al moet je je wel afvragen hoe veilig het is wanneer de rest 130 mag rijden.)
80 zou ook niet langzamer dan een vrachtwagen moeten zijn, als ze zich aan de maximumsnelheid houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Pierz schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:00:
[...]

Maar hoeveel zou het schelen voor een auto die bijvoorbeeld 1 op 15 rijd om standaard 80km te rijden ipv 100km? praten we dan over een paar euro per maand als je dit elke dag doet op basis van 100km elke dag of over tientallen euro's per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
hoi1234 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:49:
[...]

Maakt het ook niet uit voor het verbruik dat een lagere temperatuur meer tijd kost om terug te koelen? Is een airco dus echt aan/uit, of kan een airco nog het koelvermogen regelen? En hoe zit het dan als het eenmaal de juiste temperatuur is in de auto? Gaat de airco dan uit?
Vrijwel alle aircopompen tegenwoordig zijn variabel, ja het toerental is afhankelijk van het motor toerental, maar intern kan de pomp prima de druk afregelen afhankelijk van hoeveel er gekoeld moet worden. Is het buiten 35 graden en zet je de airco op 17, dan heeft die pomp en dus het brandstofverbruik het een stuk zwaarder dan wanneer je de airco op een prima 20 zit. Een te groot temperatuur verschil tussen binnen en buiten is ook slecht voor de warmte regeling in je lichaam.

Mijn eerste auto, een Citroën ZX uit 1996, had ook airco (jaja, luxe uitvoering) en die pomp was niet variabel. Die ging dus iedere keer aan als er druk nodig was, en weer uit als er voldoende druk was. Je hoorde het relais dan ook schakelen en de poelie van de pomp werd dan ook ontkoppeld.

[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 15-03-2022 16:48 . Reden: verkeerde persoon gequote ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
mugenmarco schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:16:
Maar hoeveel zou het schelen voor een auto die bijvoorbeeld 1 op 15 rijd om standaard 80km te rijden ipv 100km? praten we dan over een paar euro per maand als je dit elke dag doet op basis van 100km elke dag of over tientallen euro's per maand?
Als je een boordcomputer hebt die het actuele verbruik weergeeft, kan je dat zo uitlezen. Zo niet, dan kan je het bepalen door je verbruik bij te houden aan de pomp.

Om een idee te krijgen, op de snelweg is de luchtweerstand de grootste weerstand. Onder wat aannames, is de luchtweerstandskracht evenredig met het kwadraat van de snelheid. Van 100 naar 80 km/u zakken, vermindert de kracht met 36 %. De benodigde energie, die nodig is om deze weerstand te overwinnen over een bepaalde afstand, vermindert dus ook met 36 %. Andere weerstanden, zoals rolweerstand, spelen echter ook een rol en hangen minder sterk af van de snelheid. In totaal zal de energiebesparing dus kleiner zijn. Bij mij scheelt het 22 %.

[ Voor 6% gewijzigd door TBTL op 15-03-2022 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
TBTL schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:03:
[...]

Als je een boordcomputer hebt die het actuele verbruik weergeeft, kan je dat zo uitlezen. Zo niet, dan kan je het bepalen door je verbruik bij te houden aan de pomp.

Om een idee te krijgen, op de snelweg is de luchtweerstand de grootste weerstand. Onder wat aannames, is de luchtweerstandskracht evenredig met het kwadraat van de snelheid. Van 100 naar 80 km/u zakken, vermindert de kracht met 36 %. De benodigde energie, die nodig is om deze weerstand te overwinnen over een bepaalde afstand, vermindert dus ook met 36 %. Andere weerstanden, zoals rolweerstand, spelen echter ook een rol en hangen minder sterk af van de snelheid. In totaal zal de energiebesparing dus kleiner zijn. Bij mij scheelt het 22 %.
Het is afhankelijk van meer dan dat. In mijn Astra diesel reed je bij 80 in zijn 5e en 100 in de 6e versnelling. Beide snelheden deed hij 4,7l/100km. Als je een 5bak hebt dan zal 80 ipv 100 inderdaad wel verschil kunnen maken. Al lijkt 22% me wel erg veel, of heb je een SUV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Pierz schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:01:
Al lijkt 22% me wel erg veel, of heb je een SUV?
Een gestroomlijnde auto bij 100km/h zal ook gestroomlijnd zijn bij 80km/h.
Het maakt dus niet uit of je een SUV of een sportwagen rijdt. De luchtweerstad neemt bij beide kwadratisch toe met de snelheid.

Zoals James May het mooi omschreef, als je met een Bugatti met 400km/h rijdt is het alsof je door een pudding rijdt.. zo hoog is dan de luchtweerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:57

punt 2 kan je vergeten in NL: het is verboden om op brandstof te rijden waar geen belasting/accijnzen over is betaald :) Als je gepakt wordt krijg je ook nog eens een trap na!

Je kunt een 230V blokheater of koelwaterheater installeren. Een koude start is het slechtste voor de motor en tot het koelwater op temperatuur is is het verbruik hoog door rijke brandstofmengel.
DEFA wordt veel in Scandinavische landen gebruikt en dan is het een kwestie van een verlengsnoer in je bumper steken en heaten.
Je moet wel een 230V WCD in de buurt van je auto hebben en je moet hem ruim een half uur van te voren pre-heaten (en je moet dus plannen wanneer je gaat rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
LordSinclair schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:51:
[...]

Een gestroomlijnde auto bij 100km/h zal ook gestroomlijnd zijn bij 80km/h.
Het maakt dus niet uit of je een SUV of een sportwagen rijdt. De luchtweerstad neemt bij beide kwadratisch toe met de snelheid.

Zoals James May het mooi omschreef, als je met een Bugatti met 400km/h rijdt is het alsof je door een pudding rijdt.. zo hoog is dan de luchtweerstand.
Wat James may zegt klopt, maar heeft geen betrekking op wat jij beweert. Stroomlijn is geen constant gegeven. Bij hogere snelheden zal de lucht rondom de auto zich turbulent gaan gedragen (dus meer weerstand leveren) en de snelheid waarbij dat gebeurt zal bij elke auto anders zijn. Bij minder gestroomlijnde auto's zoals de gemiddelde SUV treedt dit effect typisch sneller op. Bij een hypercar veel later.

Hier een redelijk korte uitleg: https://revisionscience.c...ty/streamlines-turbulence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Ik kwam deze grafiek tegen

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/Wt4.JPG

Misschien toch 70 gaan rijden op de snelweg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:51
haarbal schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:08:

[Afbeelding]

Ik val nu al bijna in slaap :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

[Afbeelding]

De gemiddelde middenklasser heeft hoop ik toch wat minder lift dan de auto in dit voorbeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
TMDC schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:21:
[...]

De gemiddelde middenklasser heeft hoop ik toch wat minder lift dan de auto in dit voorbeeld ;)
Ja, is geloof ik een nascar schaalmodel in een windtunnel, dus zal wel downforce zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door haarbal op 16-03-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill

[Afbeelding]

Dat punt zit ergens in de buurt van 470000 m/s -> 1,7 miljoen km/uur.
Of staat daar E-05 ?

Moet op de bovenste schaal kijken :(
Maar 28 m/s is ongeveer 100 km/uur.

[ Voor 9% gewijzigd door JukeboxBill op 16-03-2022 11:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 16:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Sinds mijn laatste tankbeurt heb ik mijn zogenaamde "trutjesstand" aangezet in de auto...dit is geen fysieke knop, maar gewoon een aanpassing in mijn gas- en schakelgedrag.

Gezien ik in een slagschip rij is het met deze prijzen wel wenselijk om mijn rijgedrag enigszins aan te passen. Het gaat hierbij dan om een Opel Insignia Sports Tourer SW uit 2017, wegend 1601 KG ledig voertuig, 1701 KG rijklaar... het vermogen van de auto ligt op 170+ PK en is handgeschakeld.

Bij "normale" omstandigheden rij ik 1 op 11/12, nagenoeg wat voor weer het is. Als ik mijn sportieve gedrag activeer dan kan dit 1 op 9 / 1 op 10 worden...maar gelukkig doe ik dat vrijwel nooit meer.

Wat ik heb gedaan om zuiniger te rijden ;

Apparaten uit in de auto ; Geen airco, geen stoel- en stuurverwarming aan en zoveel mogelijk extra elektronica uitschakelen.
Verder qua rijgedrag is dit nu wat simpeler : Snel opschakelen...dus bij 15km/h naar zijn 2, 30km/h naar zijn 3, 40km/h naar zijn 4 en bij 50/60km/h al naar zijn 5. Uiteindelijk rij ik in de 6e versnelling als de teller 70km/h aangeeft.

De auto heeft voldoende vermogen om dit te halen, hier merk je dan verder weinig van.

Qua snelheid gaat het wat anders dan normaal : Heel lichtjes gaspedaal intrappen, d.w.z. in plaats van de reguliere 8 seconde naar de 100 doen we dit nu in weet-ik-veel hoe veel seconden, ik trap immers amper mijn gas is. Het kortstondig verbruik komt hierbij niet boven de 11/100 uit, waarbij bij hogere snelheden (80+) deze nu niet meer boven de 9,5/100 uitkomt.

Verder is het anticiperen en dus heel ver vooruit kijken, files vermijden, auto laten uitrollen naar een rood verkeerslicht, voldoende afstand bewaren van de voorrijders en gebruik maken van slipstream van truckers (dit scheelt trouwens echt aanzienlijk).
De ECO-stand (motor uitschakelen bij verkeerslicht) laat ik alleen toe op het moment dat ik zeker weet dat ik voor langere tijd moet wachten, bij korte stopjes verbruikt dit meer brandstof.

Naast dit alles heb ik zoveel mogelijk extra gewicht uit de auto verwijderd, zo lag er al een maand of 2 een bolderwagen van 20kg in de achterbak, en heb ik mijn volwaardige reservewiel verwijderd (nog steeds niet hoeven gebruiken).

En ja...90 rijden waar 100 is toegestaan, 70 waar 80, 40 waar 50...het werkt allemaal...115 bij 120 is de uitzondering, het toerental is bij 115 op de teller zuiniger dan bij 110. Uiteraard kan ik 100 gaan rijden op een 120/130 weg, wat zuiniger is, maar dat wekt serieus agressieve mensen op.....

Al met al is mijn huidige verbruik (net afgelezen) 5,6/100km, dus 1 liter op 17,9km. Voor een auto van dit gewicht is dat zeer respectabel...

Het valt mij nu ook op dat dit prettiger rijden is, je ziet meer van de omgeving en je maakt je minder druk om de resterende mensen op de weg. Automatisch ga ik meer rechts rijden en laat ik mensen sneller tussenvoegen. Ik ben er een meer sociale rijder van geworden, ideaal dus...
Wel merk ik dat mensen zich storen aan het optrekgedrag, ik word wat sneller (licht agressief) ingehaald....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
KatirZan schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:49:
Heel lichtjes gaspedaal intrappen, d.w.z. in plaats van de reguliere 8 seconde naar de 100 doen we dit nu in weet-ik-veel hoe veel seconden, ik trap immers amper mijn gas is. Het kortstondig verbruik komt hierbij niet boven de 11/100 uit, waarbij bij hogere snelheden (80+) deze nu niet meer boven de 9,5/100 uitkomt.
Deze vind ik wel interessant, want het lijkt me dat als je héél erg langzaam versnelt, de tijdsduur van het 'tijdelijke' hogere verbruik meer en meer een rol gaat spelen, tot het punt dat het uiteindelijk tegen je gaat werken. Andere kant van het verhaal is natuurlijk plankgas waarbij op een gegeven moment het nog dieper indrukken van het gaspedaal niks meer toevoegt aan het sneller bereiken van de gewenste snelheid. Dus waar ligt dan het optimum en is daar iets aan te berekenen?

Overigens ga ik bij bovenstaand even uit van auto's met een (ouderwetse) gas kabel en geen dus geen elektronisch gas pedaal hebben, ik verwacht dat hier wel verschil in zit

Ikzelf heb nog zon gaskabel en heb gemerkt dat er een verschil is tussen
1) gaspedaal indrukken en langzaam terugnemen bij bereiken gewenste snelheid, en pedaal daar vasthouden
2) gaspedaal indrukken tot gewenste snelheid, gas even liften en opnieuw laten aangrijpen tot het punt waar je je snelheid kunt vasthouden.

Ik doe zelf methode 2 en dit scheelt voor mn gevoel toch wel. Overigens herhaal ik dit soms op de lange stukken voor het voetje wat ongemerkt toch steeds zwaarder wordt. In een poging dit laatste te voorkomen zet ik de zijkant van mn voet altijd tegen de bekleding aan, waardoor het gaspedaal meer steady wordt vastgehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Om dat te bepalen heb je informatie nodig over het rendement van de motor bij verschillende toerentallen en posities van het gaspedaal. In het Engels heet dat 'BSFC map' - brake specific fuel consumption.

Misschien verrassend: een motor is het efficiëntst als je redelijk wat gas geeft. Doortrekken tot hoge toeren is niet zuinig. Vandaar dat het zuinig is om vroeg op te schakelen.
Pierz schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:01:
Het is afhankelijk van meer dan dat. In mijn Astra diesel reed je bij 80 in zijn 5e en 100 in de 6e versnelling. Beide snelheden deed hij 4,7l/100km. Als je een 5bak hebt dan zal 80 ipv 100 inderdaad wel verschil kunnen maken. Al lijkt 22% me wel erg veel, of heb je een SUV?
Oude auto met zelfs een 4bak, de motor draait met 3000 tpm bij 100 km/u. :'(

[ Voor 65% gewijzigd door TBTL op 16-03-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
TBTL schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:52:
Om dat te bepalen heb je informatie nodig over het rendement van de motor bij verschillende toerentallen en posities van het gaspedaal. In het Engels heet dat 'BSFC map' - brake specific fuel consumption.

Misschien verrassend: een motor is het efficiëntst als je redelijk wat gas geeft. Doortrekken tot hoge toeren is niet zuinig. Vandaar dat het zuinig is om vroeg op te schakelen.
Thanks! :*) , heb ik weer wat interessant leesvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:19
Dat moet je dan nog wel weer combineren met de luchtweerstand, maar als je de maximum snelheid gelijk houdt dan zou dat weinig verschil maken inderdaad.
Vanuit aerodynamica zou je ook een voordeel moeten hebben door naast iemand te blijven rijden (ipv achter een vrachtwagen te hangen). Ik weet niet hoeveel precies en of dat praktisch gezien kan, maar soms heb je meerbaanswegen waar dat een optie is.

Het is jammer dat we nog steeds niet makkelijk met kastjes onze domme auto's kunnen laten linken en zo op bepaalde traject als een soort trein achter / naast elkaar op korte afstand kunnen rijden. Dat zou veel schelen qua filevorming en veel brandstof besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 16:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

The Prutsor schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:21:
[...]

Deze vind ik wel interessant, want het lijkt me dat als je héél erg langzaam versnelt, de tijdsduur van het 'tijdelijke' hogere verbruik meer en meer een rol gaat spelen, tot het punt dat het uiteindelijk tegen je gaat werken. Andere kant van het verhaal is natuurlijk plankgas waarbij op een gegeven moment het nog dieper indrukken van het gaspedaal niks meer toevoegt aan het sneller bereiken van de gewenste snelheid. Dus waar ligt dan het optimum en is daar iets aan te berekenen?

Overigens ga ik bij bovenstaand even uit van auto's met een (ouderwetse) gas kabel en geen dus geen elektronisch gas pedaal hebben, ik verwacht dat hier wel verschil in zit

Ikzelf heb nog zon gaskabel en heb gemerkt dat er een verschil is tussen
1) gaspedaal indrukken en langzaam terugnemen bij bereiken gewenste snelheid, en pedaal daar vasthouden
2) gaspedaal indrukken tot gewenste snelheid, gas even liften en opnieuw laten aangrijpen tot het punt waar je je snelheid kunt vasthouden.

Ik doe zelf methode 2 en dit scheelt voor mn gevoel toch wel. Overigens herhaal ik dit soms op de lange stukken voor het voetje wat ongemerkt toch steeds zwaarder wordt. In een poging dit laatste te voorkomen zet ik de zijkant van mn voet altijd tegen de bekleding aan, waardoor het gaspedaal meer steady wordt vastgehouden.
In mijn geval gaat het om een elektronisch pedaal, maar heb dit voorheen ook met mijn oldtimer gedaan. Kabel maakt het iets lastiger in verband met de spanning op deze kabel... kwestie van uitzoeken per merk/type....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-05 23:03

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ga in ieder geval geen 80 op de snelweg rijden. 80 op een autoteller is krap 75 op een geijkte vrachtwagen teller. Minimaal 90 op je eigen teller is prima om niet in de weg te rijden.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:34
Installeer Cruise Control in je Aygo/auto die geen CC heeft. Scheelt ook alweer wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Jeanke117 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:21:
Installeer Cruise Control in je Aygo/auto die geen CC heeft. Scheelt ook alweer wat.
dat geld kan ik net zo goed gebruiken om weer een volle tank benzine te krijgen (of 2) hahaha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Met een Aygo moet je in het normale dagelijks stadsgebruik toch al snel tussen de 1 op 17 en 1 op 20+ kunnen halen?
Behalve je rijstijl, optrekken, uit laten rollen en wat gewichtsbesparing door geen overbodige zooi mee te slepen en de bandenspanning aan de stevige kant houden is hier niet zo veel meer aan te verbeteren gok ik.

Je kan proberen om bij de eerstvolgende beurt te zorgen dat de motor zo efficiënt mogelijk werkt, denk hierbij aan een goede vonk door schone/nieuwe bougies, efficiënte ademhaling door op tijd je luchtfilter te vervangen en een zo dun mogelijke motorolie te gebruiken om onnodige interne wrijving tegen te gaan. (5W40 ipv 10W40 zorgt er voor dat de olie bij lagere temperaturen/koude start al wat dunner is, uiteraard volgens de specs uit het instructieboekje, je motor moet wel geschikt zijn voor dit type smeermiddel)

Wat ook scheelt is om eerst de motor op bedrijfstemperatuur te laten komen voordat je je interieur gaat verwarmen, dus de kachel uit totdat de motor netjes op temperatuur is, trek je die warmte zsm je interieur in dan rij je nodeloos lang met een "koude" en onzuinige motor rond.

Overigens is de koelvloeistoftemperatuurmeter niet leidend of de motor op bedrijfstemperatuur is, het duurt namelijk nog wel eventjes voordat alle metalen onderdelen gezellig op temperatuur zijn en de gewenste toleranties bereikt hebben.
Dit duurt veel langer dan dat de thermometer op je dashboard op zijn vertrouwde middenstand is aangekomen. Na een km of 2 staat deze bij mij al op standje normaal, pas na 20-30 min rijden en een km of 20 heb ik er alle vertrouwen is dat alles op de juiste temperatuur is en durf ik de boel eens stevig aan te trappen of lekker door de toeren te jagen zonder angst om iets te slopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Weet iemand of er een app is die daadwerkelijk slimme berekeningen kan doen met een combinatie van GPS en een OBD2-meter? Ik heb zo'n standaard ELM327 kastje dat ik wel eens gebruik om foutcodes uit te lezen, en daarmee kun je ook semi-realtime je toeren en snelheid enzo zien. Daarnaast gebruik ik Fuel.io om mijn verbruik per tank bij te houden, en heb ik wel eens een 'driver score' app gebruikt, maar nooit iets dat direct op de auto inhaakte.

Nadeel van GPS is dat die uitgaan van langzaam optrekken = zuinig, maar als ik in z'n 2 heel langzaam naar de 50km/u ga dan is daar weinig zuinig aan. De OBD2-poort zou dan echter wel laten zien dat de auto heel veel toeren gaat maken, waar zo'n app weer iets mee moet kunnen..

Bestaat dit al? Zijn er fuel economy apps die deze mogelijkheid hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Oon schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:40:
Weet iemand of er een app is die daadwerkelijk slimme berekeningen kan doen met een combinatie van GPS en een OBD2-meter? Ik heb zo'n standaard ELM327 kastje dat ik wel eens gebruik om foutcodes uit te lezen, en daarmee kun je ook semi-realtime je toeren en snelheid enzo zien. Daarnaast gebruik ik Fuel.io om mijn verbruik per tank bij te houden, en heb ik wel eens een 'driver score' app gebruikt, maar nooit iets dat direct op de auto inhaakte.

Nadeel van GPS is dat die uitgaan van langzaam optrekken = zuinig, maar als ik in z'n 2 heel langzaam naar de 50km/u ga dan is daar weinig zuinig aan. De OBD2-poort zou dan echter wel laten zien dat de auto heel veel toeren gaat maken, waar zo'n app weer iets mee moet kunnen..

Bestaat dit al? Zijn er fuel economy apps die deze mogelijkheid hebben?
Interessant, ik volg dit even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Een poosje geleden had ik een vrij nieuwe Ford Focus mee omdat mijn eigen auto een beurt moest hebben.
Die gaf aan wanneer ik moest opschakelen om zuinig te rijden. Dus die app zit al ingebouwd.
Maar ik had wel het idee dat het veel te vroeg aangaf, want de motor leek moeite te hebben om zo laag toerental te draaien. Er zit dan ook helemaal geen fut meer in als je wat gas bijgeeft. Dus dan maar weer terugschakelen.
Mijn eigen Mondeo zonder turbo rijdt veel soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Pak de motorgegevens er eens bij, kijk naar het maximale koppel en bij welk toerental dat is, dat toerental is bij accelereren een mooi schakelmoment om efficiënt te rijden.

In een Aygo zit standaard volgens mij geen toerenteller, in dat geval is zo'n OBD dongle wel aardig omdat deze wel het toerental kan laten zien, na een tijdje weet je precies welk geluid bij welk toerental hoort en doe je het vanzelf goed maar om wat inzicht te krijgen in de toeren is zo'n ding best handig.

Zit je eenmaal op een constante snelheid dan z.s.m. de hoogste versnelling inleggen om het toerental laag te houden, shortshiften mag dus van de 3 naar de 5e of zelfs 6e versnelling schakelen is bij gelijkblijvende snelheid geen enkel probleem.

[ Voor 28% gewijzigd door PalingDrone op 16-03-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 21:11
Ik rij meestal volgens het nieuwe rijden, let er nu wat vaker op dan voorheen.

Mijn auto vind euro 98+ namelijk het lekkerst.

Wat rijden we, 1994 Swift Cabrio met een 1.3 GTi blokje uit '92

50 in zijn 5 kan prima, 1250 -1500 rpm dan meestal. Ik rij weinig snelweg.

Trek normaal op naar de dan geldende snelheid, 2,5k toeren steeds schakelen.

Verbruik momenteel ongeveer 600KM op 40 Liter, kortom 1 op 15

Voor zo'n oud gebakje niet heel slecht, zo kan je dan zien dat we met motorische revolutie niet veel verder zijn gekomen. De auto van mijn vriendin haalt met gemengd rijden op dezelfde manier maar 1 op 17-18 ongeveer en dat is een normale 4 cilinder 1.6

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

PalingDrone schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:25:
Pak de motorgegevens er eens bij, kijk naar het maximale koppel en bij welk toerental dat is, dat toerental is bij accelereren een mooi schakelmoment om efficiënt te rijden.
Zit je eenmaal op een constante snelheid dan z.s.m. de hoogste versnelling inleggen om het toerental laag te houden, shortshiften mag dus van de 3 naar de 5e of zelfs 6e versnelling schakelen is bij gelijkblijvende snelheid geen enkel probleem.
Toyota Prius 1.8 uit 2022 heeft maximum koppel bij 3600 rpm, maar is het meest efficiënte bij ~1300 rpm.
Honda Civic 1.4 uit 2010 heeft maximum koppel bij 4800 rpm.

Ik zou al bij een lager toerental schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Dre schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:36:
[...]

Toyota Prius 1.8 uit 2022 heeft maximum koppel bij 3600 rpm, maar is het meest efficiënte bij ~1300 rpm.
Honda Civic 1.4 uit 2010 heeft maximum koppel bij 4800 rpm.

Ik zou al bij een lager toerental schakelen.
Ik rij momenteel in m'n 3e Civic (deze helaas automaat) maar die atmosferische hoogtoerenblokken zijn knap efficiënt bij hogere rpm's, qua beleving en comfort schakel je normaal ook eerder maar wanneer je volgens "het nieuwe rijden" snel naar de gewenste snelheid moet gaan om daarna rustig door te rollen dan kan je met je Honda prima wat doortrekken in de versnellingen (snelweg oprit bijvoorbeeld).
In dagelijks stadsverkeer hoef je niet zo snel naar de Vmax en speelt dit uiteraard minder.

Die 1300 rpm bij je Prius is neem ik aan bij een constante snelheid, dan wil je gewoon een zo laag mogelijk toerental hebben in dit geval +/- 500 toeren boven stationair. Prius heeft wel meer truukjes aan boord om zuinig te rijden, smalle energysaver banden met lage rolweerstand bijvoorbeeld, ook elektro om van z'n plek te komen scheelt al heel veel. Elektromotoren hebben gelijk hun max koppel beschikbaar, ideaal in vergelijking met een ICE waarbij het even wat rpm duurt voordat hij "begint te trekken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Leuk topic waar ik graag mijn ervaring deel! Sinds de aanschaf van onze splinternieuw Fiesta in 2017 maakte ik er al een sport van zuinig te rijden zonder door te slaan.

Alhoewel ik het niet zo geleerd heb, laat ik de auto uitrollen voor een verkeerslicht, heb ik de airco zelden hoog staan, pak ik op de snelweg de eco-stand en rijdt ik maximaal de toegestane maximum snelheid. Uiteraard blijven de bandjes keurig op spanning. Ook schakel ik veelal terug rond 2.500 toeren. De auto moet niet te lui worden, dus af en toe gassen blijft erbij. :)

Voor corona en de hogere prijzen zag ik iedereen mij nog inhalen, tegenwoordig zie ik veel mensen rustiger rijden. Ik merk bij mijzelf vooral dat het niet zoveel uitmaakt in tijd, dan maar 5 minuten langer onderweg. Het is heerlijk lekker rustig en 100 km per uur te rijden op adaptive cruise control en te genieten van de omgeving.

Enige waar ik me aan kan storen zijn snelwegen na 19 uur waar 130 km/u is toegestaan. Ik kies er dan maar voor maximaal 110 te rijden als ik mij teveel onveilig voel. Uiteindelijk moet je wel mee met het verkeer.

Ik rijd nu 1 op 18 en vind dat een nette prestatie voor gemengd snelweg/stadsverkeer.

[ Voor 7% gewijzigd door THE_BASE op 16-03-2022 22:43 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
FastFred schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:29:
Als ik met 80km/h op een rotonde af kom rijden en achter mij rijd niemand, begin ik dusdanig vroeg met uitrollen dat ik niet eens hoef te remmen, gewoon terug schakelen, eerst van 5 naar 4, dan 3, dan 2.
Dit lijkt mij niet de zuinigste manier. Volgens mij kan je hem beter gewoon in de 5 laten uitrollen.
- Dan kom je verder
- Tijdens schakelmomenten gebruikt de motor brandstof, laten rollen in z'n 5 heb je geen schakelmomenten.
Bijkomend:
- Je koppeling slijt harder met schakelen en is lastiger te vervangen dan remblokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@LordSinclair Dat klopt, gewoon in z'n 5 laten rollen kom je verder, maar dan moet ik nog verder van te voren beginnen met rollen, op deze manier heb ik iets meer controle over wanneer ik een bepaalde snelheid bereikt wil hebben zonder te moeten remmen (remmen is = zonde van de energie).

In de bebouwde kom is het nog lastiger, het anticiperen dan. Als een auto voor mij afremt, dan kan ik uitrollen in de 4 of 3, maar dan ben ik sneller bij die auto en moet ik alsnog remmen en daarna weer optrekken. Als ik terug schakelen naar 3 of 2, dan rem ik af, en tegen de tijd dat ik ben waar de auto voor mij was, kan ik weer verder. Netto heb ik dan meer meters afgelegd met de gasklep dicht.

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 17-03-2022 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Gisteren een dagje kantoor, bijna 300 kilometer gereden. Nieuw hoogtepunt weten te bereiken met mijn auto op de terugweg: 275km gereden, 840km bereik over, dus totaal 1115km op een 70 liter tank, zou je op een verbruik van bijna 1 op 16 uitkomen. Toen ik eenmaal thuis was (zo'n 35km verder) was er nog maar 760km bereik over, voor een totaal van rond de 1070km, maar ook dat is rond de 1 op 15 en niet heel verkeerd.
Dat was inclusief een dik uur in de file staan waar het constant van 20km/u naar 70 en weer terug naar 20 was, in de hete zon met de airco aan.

Helaas moet ik dit weekend weer met een aanhanger door een dorp rijden dus er zal niet veel van over blijven, maar volgende week weer een dagje kantoor en dan ga ik eerst tanken, ben benieuwd hoe ver ik kom met een volle tank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 01:45

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb een Dacia Lodgy Benzine, dus de 1.2TCe motor. Dat is niet zo'n heel aerodynamische auto, en zeker nu rijden we voornamelijk kortere stukken zoals ~10km naar school (2x per werkdag). Dingen die ik altijd al doe om benzine te sparen, niet alleen de laatste weken:

- boodschappen doen aansluitend aan de schoolrit (hoef ik niet apart te rijden) of laten bezorgen
- soms gewoon de fiets pakken voor dingen dichtbij
- uitrollen in de versnelling
- niet optrekken naar de volle toegestane snelheid als je weet dat je een paar honderd meter verderop weer moet afremmen
- veel meer coasten (freewheelen of in de versnelling uitrollen)
- in mijn geval, schakelen rond de 2000 toeren

Boordcomputer geeft over lange tijd gemiddelde (enkele duizenden kilometers) 6.5/100 aan (dus iets beter dan 1 op 15) maar ik weet uit metingen dat hij daar in de werkelijkheid onder zit, dus laten we zeggen 1 op 14.5 gemiddeld. Gezien de korte stukken, het formaat van de auto en de onvoorspelbaarheid van onze route vind ik dat niet slecht.

Het algemene advies is idd zo hoog mogelijke versnelling, maar ik rij ~ 1300 toeren als ik 50 rij in zijn 4, dus de 5 heb ik daar echt niet voor nodig. Het is een beetje een vreemd motorblok, dat zich veelal als een dieseltje laat rijden. Daarnaast loopt deze auto zo ontzettend soepel op de lagers dat ik echt heel makkelijk honderden meters kan freewheelen, ik heb dus weinig rolweerstand (Conti EcoContact 6 banden sowieso, op ongeveer 2.5bar voor en ~ 2,9 achter).

De benzine is nu flink opgeslagen maar ik deed al zoveel dat ik nu weinig meer kan aanpassen behalve minder rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

LordSinclair schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 07:51:
[...]

Dit lijkt mij niet de zuinigste manier. Volgens mij kan je hem beter gewoon in de 5 laten uitrollen.
- Dan kom je verder
- Tijdens schakelmomenten gebruikt de motor brandstof, laten rollen in z'n 5 heb je geen schakelmomenten.
Bijkomend:
- Je koppeling slijt harder met schakelen en is lastiger te vervangen dan remblokken.
Dit is wel echt maximaal geneuzel in de marge :P Theoretisch waar, maar in de praktijk...?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:10
PalingDrone schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:36:
[…]
Wat ook scheelt is om eerst de motor op bedrijfstemperatuur te laten komen voordat je je interieur gaat verwarmen, dus de kachel uit totdat de motor netjes op temperatuur is, trek je die warmte zsm je interieur in dan rij je nodeloos lang met een "koude" en onzuinige motor rond.

[…]
Dit maakt niet uit, de thermostaat (niet in je interieur, maar in je motorblok) regelt dit zelf al. Gaat pas open als de motor richting bedrijfstemperatuur begint te komen.

Ik rijd een Toyota hybride, deze heeft een warmtewisselaar in het uitlaatgastraject zitten. Koelvloeistof wordt hiermee opgewarmd zodat de motor sneller op bedrijfstemperatuur is. En vanwege het vele starten en stoppen van de verbrandingsmotor (door het hybride systeem) zit er ook hele dunne olie in: 0W20.

Verder is de motor in (Toyota) hybrides eentje volgens het 'Atkinson cycle' principe, i.t.t. het 'Otto cycle' principe. De exacte verschillen wordt mij ook te technisch, maar Atkinson is zuiniger.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 18-03-2022 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 01:45

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

-tom-562 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:08:
[...]

Dit is wel echt maximaal geneuzel in de marge :P Theoretisch waar, maar in de praktijk...?
Vraag de prijs maar eens op, koppeling vervangen VS remblokken. Ik deed 120k met de eerste set (brembo) remmerij op mijn wijlen Skoda Octavia, zo lang moet het dus mee kunnen. De koppeling moet minimaal drie keer zo lang kunnen met normaal gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
ThinkPad schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:14:
Verder is de motor in (Toyota) hybrides eentje volgens het 'Atkinson cycle' principe, i.t.t. het 'Otto cycle' principe. De exacte verschillen wordt mij ook te technisch, maar Atkinson is zuiniger.
In de praktijk gaat de zuiger gewoon iets verder naar beneden dan in een normaal blok. Haal je net wat meer arbeid eruit.
Om te voorkomen dat de druk bij de compressieslag te hoog wordt blijft de inlaatklep langer openstaan zodat er weer wat lucht uit de cilinder kan ontsnappen voor de compressie begint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

ThinkPad schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:14:
[...]

Dit maakt niet uit, de thermostaat (niet in je interieur, maar in je motorblok) regelt dit zelf al. Gaat pas open als de motor richting bedrijfstemperatuur begint te komen.

Ik rijd een Toyota hybride, deze heeft een warmtewisselaar in het uitlaatgastraject zitten. Koelvloeistof wordt hiermee opgewarmd zodat de motor sneller op bedrijfstemperatuur is. En vanwege het vele starten en stoppen van de verbrandingsmotor (door het hybride systeem) zit er ook hele dunne olie in: 0W20.

Juist bij de Toyota Hybride kan je de verwarming beter uit laten staan met koude motor. De motor blijft namelijk draaien om de boel op te warmen. Zelfs op eco-verwarming heeft warmtebehoefte voorrang op brandstofverbruik. Zet je de verwarming uit dan gaat de benzinemotor meteen uit. Overigens is mij een raadsel wat de stand van verwarming ECO of FAST nu precies doet :?
PalingDrone schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:36:
[...]

Ik rij momenteel in m'n 3e Civic (deze helaas automaat) maar die atmosferische hoogtoerenblokken zijn knap efficiënt bij hogere rpm's, qua beleving en comfort schakel je normaal ook eerder maar wanneer je volgens "het nieuwe rijden" snel naar de gewenste snelheid moet gaan om daarna rustig door te rollen dan kan je met je Honda prima wat doortrekken in de versnellingen (snelweg oprit bijvoorbeeld).
In dagelijks stadsverkeer hoef je niet zo snel naar de Vmax en speelt dit uiteraard minder.

Die 1300 rpm bij je Prius is neem ik aan bij een constante snelheid, dan wil je gewoon een zo laag mogelijk toerental hebben in dit geval +/- 500 toeren boven stationair. Prius heeft wel meer truukjes aan boord om zuinig te rijden, smalle energysaver banden met lage rolweerstand bijvoorbeeld, ook elektro om van z'n plek te komen scheelt al heel veel. Elektromotoren hebben gelijk hun max koppel beschikbaar, ideaal in vergelijking met een ICE waarbij het even wat rpm duurt voordat hij "begint te trekken".
De Toyota Hybride probeert het toerental op 1300 RPM te houden. Maar bij optrekken (=veel vermogen) gaat ie wat hoger tot 2000 RPM als ik rustig optrek. Bij een te lage belasting zakt het toerental naar ~1100 RPM, meestal laat ik dan het gas iets vieren en ga over op elektrisch en de Pulse-and-glide techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
KatirZan schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:49:
Apparaten uit in de auto ; Geen airco, geen stoel- en stuurverwarming aan en zoveel mogelijk extra elektronica uitschakelen.
Stoelverwarming verbruikt minder dan een enkele koplamp, daar zou ik niet op bezuinigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 01:54

PcDealer

HP ftw \o/

Ik rijd een 2001 Volvo ( :w @Kuusj) S60 met automaat en een 170 pk 5 cilinder benzinemotor met inmiddels 416.xxx km op de teller.
  • probeer remmen te vermijden, zoveel mogelijk uitrollen
  • onderzoek welke mate van optrekken het zuinigste is bij je vaste route, bij mij is langzaam (~ 2.000 toeren) optrekken onzuiniger dan met 3.000 toeren, zal ook wel liggen aan de koppelomvormer in de automaat met "slip"
  • rotondes met 30-35 km/u nemen
  • rotondes i.p.v. kruispunten
  • onderzoek welke route naar een regelmatige bestemming het vlotste rijd en daarmee het zuinigst, ook als het niet de kortste route is
  • binnenstad vermijden, als ik bijvoorbeeld van zuid-EIndhoven naar het noorden moet, pak ik de N2 en ga niet door het centrum met al die verkeerslichten, in Weert pak ik de Ring.
  • geloof niet altijd de lokale maximum snelheid, kijk of 55-60 de ideale snelheid is om niet te hoeven stoppen bij het verkeerslicht (groene golf)
  • mijn bandenspanning is hoog op 2.9 bar, dat scheelde mij onlangs 0,3-0,6 l / 100 km toen ik de banden na een paar maanden weer oppompte
  • mijn airco staat uit als ik het niet nodig heb, dat scheelt 0,3 l / 100 km
  • ik knuffel de rechterbaan op de snelweg en rij dan 90 km/u op de gps, tenzij ik achter een vrachtwagen langzamer of sneller moet om daar op 3 seconden afstand achter te kunnen blijven, scheelt 0,6 l / 100 km
  • een warme of koude motor scheelt op dezelfde rit zomaar 2 l / 100 km, vermijd dus korte stukken, bij mij warm na 7 km
Vroeger bracht ik mijn dochter vaak naar school. Dat kostte mij ongeveer 12,5 l / 100 per rit. Door een andere route te nemen (met meer rotondes, geen vuilniswagen die in de weg stond, uitrollen, rotondes met 35km/u pakken en snel naar de hoogste versnelling bij de plaatselijk maximaal toegestane snelheid) ging ik naar 8,5 l / 100 km.
GarBaGe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:36:
Je ziet dan geen moer meer en verliest daardoor de mogelijkheid om te anticiperen op plotseling veranderende omstandigheden.
En als het mis gaat, zit ik liever niet klem tussen 2 vrachtwagen in....
Er is ook zoiets als afstand houden hè? Dat is minimaal 2 seconden heb ik geleerd. In mijn situatie blijkt 3 seconden zelfs zuiniger.
FastFred schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:29:
Veel anticiperen, veel uit laten rollen voor verkeerslichten, afslagen etc. Als ik met 80km/h op een rotonde af kom rijden en achter mij rijd niemand, begin ik dusdanig vroeg met uitrollen dat ik niet eens hoef te remmen.
Ik haat remmen, dus ik pas ook toe wat jij doet. Ik probeer voor vaste routes uit te vogelen wanneer ik het beste van de cc af kan en uit kan rollen zodat ik niet hoef te remmen.
Voorbeeld: de EIndhovenseweg in Weert.

Hier disconnect ik de cruise control:
https://www.google.nl/map...bIl00A!2e0!7i16384!8i8192
Hier gaat het weer aan bij 50 km/u op de gps:
https://www.google.nl/map...j1VoZQ!2e0!7i16384!8i8192
Dat blijkt 400 meter bij 80 km/u op de gps:
https://www.google.nl/map...data=!3m1!1e3!4m2!4m1!3e0

De andere kant op richting de A2 doe ik het heuvelopwaarts ook.
Uitrollen vanaf hier:
https://www.google.nl/map...bfov%3D100!7i16384!8i8192
om vervolgens zonder te remmen deze bocht te pakken:
https://www.google.nl/map...9c6Q6A!2e0!7i16384!8i8192
Dit gaat over een afstand van 350 m:
https://www.google.nl/map...data=!3m1!1e3!4m2!4m1!3e0

Veldhoven-Weert kan ik doen met 6,4 l / 100 km gemiddeld over 34 km. Ik heb ook een keer 6,2 gehaald: Dat is dus 1:15,63 / 1:16,13.

Ik heb een keer behaald: 1.250 km / 68 liter = ~18,38 km / l = 5,44 l / 100 km. Niet slecht met deze auto met een massa van 1.576 kg rijklaar. Dat deed ik verdeeld over 5 werkdagen in de zomervakantie van 2019 Veldhoven-Utrecht Rijnsweerd Noord/Science Park, een weekend stadsverkeer en nog 2 werkdagen op en neer naar Utrecht. Net buiten Utrecht ging mijn lampje branden en in Veldhoven heb ik hem weer volgetankt.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
De grootste besparing is toch gewoon minder auto rijden heb ik gemerkt :P

Ik heb donderdag 10-3 de tank volgegooid, normaal is die met 2 weken weer leeg. Maar ik heb nu nog maar 233km gereden, net een kwart eruit. Ik ben daarnaast zuiniger gaan rijden, de prognose volgens de boordcomputer is nu ~800km op 1 tank, terwijl dat normaal 630 is...

Sinds die donderdag 10-3 heb ik 7 dagen de auto gebruikt, 6 dagen de fiets, en 1 dag niet van huis geweest. Ook op de 'auto dagen' pak ik voor alles wat ik binnen mijn woonplaats doe (boodschappen, stemmen, glas wegbrengen, bouwmarkt) nu de fiets.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 23-03-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Nog iets, wellicht marginaal maar toch...
Zeker nu er wat minder gereden wordt en het 's nachts nog best koud kan zijn kan het handig zijn om te zorgen dat de accu een beetje op spanning blijft.
Indien mogelijk met een nachtje of zelfs regelmatig aan de druppellader.
Dat voorkomt dat je met de dynamo met behulp van benzine stroom moet gaan maken wat uiteraard duurder is dan uit het stopcontact halen.
Behalve dat je een koude motor met stroomdraaien/accu laden extra belast is het ook het behoud van je accu door te voorkomen dat deze nodeloos diep ontladen wordt. Vooral een koude motor starten vraagt veel stroom en dan kan je beter zorgen dat er vooraf al voldoende prik in zit.
Ook start-stop systemen werken pas fatsoenlijk wanneer de accu voldoende spanning heeft en de motor op de juiste temperatuur is. (Ervaring met een 2017 Mazda 3)

Nodeloos overdag verlichting voeren kost ook brandstof dus tenzij je in de polder of schemering rondtoert kunnen de lampen rustig uit. Bij moderne led dagrijverlichting speelt dit veel minder maar ouderwetse halogeenpeertjes kosten zomaar procenten van je brandstofverbruik.
Zelfs bij oude Volvo's kan de verlichting die standaard aan staat gewoon uit door de lichtschakelaar tussen 2 standen te zetten.
Let ook een beetje op de elektrische achterruit verwarming, prima om beslagen ruiten schoon te krijgen maar niet onnodig lang aan laten staan.

Daarna kunnen we paneelnaden af gaan plakken met tape, indien geen trekhaak de rechter buitenspiegel demonteren voor betere aero en onnodige zitplaatsen gaan verwijderen als gewichtsbesparing maar dat zijn de wat minder praktische oplossingen en niet echt realistisch in dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

PcDealer schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:38:
Veldhoven-Weert kan ik doen met 6,4 l / 100 km gemiddeld over 34 km. Ik heb ook een keer 6,2 gehaald: Dat is dus 1:15,63 / 1:16,13.

Ik heb een keer behaald: 1.250 km / 68 liter = ~18,38 km / l = 5,44 l / 100 km. Niet slecht met deze auto met een massa van 1.576 kg rijklaar. Dat deed ik verdeeld over 5 werkdagen in de zomervakantie van 2019 Veldhoven-Utrecht Rijnsweerd Noord/Science Park, een weekend stadsverkeer en nog 2 werkdagen op en neer naar Utrecht. Net buiten Utrecht ging mijn lampje branden en in Veldhoven heb ik hem weer volgetankt.
Dat is toch wel heel netjes met die auto. Ik heb zelf een V70 uit 2009, handgeschakeld, en ik haal tussen Weert en Eindhoven meestal net 1 op 14 gemiddeld. Daarna rondom Eindhoven zak ik weer omdat het daar druk is, en dan Eindhoven naar 's Hertogenbosch en verder tot ongeveer Utrecht haal ik ook ongeveer de 1 op 15,5.

Beste dat ik met mijn auto heb gereden was van boven Utrecht tot net onder Weert 1 op 15.8, maar dat was bijna de hele weg 90 rijden en niet inhalen, denk dat ik zonder file die rit net de 1 op 16 had gehaald.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LordSinclair
PalingDrone schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:15:
Nodeloos overdag verlichting voeren kost ook brandstof dus tenzij je in de polder of schemering rondtoert kunnen de lampen rustig uit. Bij moderne led dagrijverlichting speelt dit veel minder maar ouderwetse halogeenpeertjes kosten zomaar procenten van je brandstofverbruik.
Slecht advies, 1x niet gezien worden (bestuurders met de zon in de rug, ik zie lekker veel, dus de andere zien mij ook 8)7 ) en het kost je nog veel meer (laat staan de energie die het kost om je auto weer te laten maken of een nieuwe te laten fabriceren).

Daarnaast 100km rijden met 100km/h. Dat kost als je 1:15 rijdt zo'n 6.66l benzine. Die benzine bevat ongeveer 60kWh aan energie.

Een H7 lamp, 55W x 2 = 0.11kW. Dat is dus voor 1 uur rijden 0.11kWh. Dat is dus 0,18% (12ml benzine) van de totale energie(60kWh) die je dat uur met lampen aan rijden kost (nu zal er met de omzetting nog wat energie verloren gaan, maar het blijft gerommel in de marge). Wat een besparing...

Wat is de volgende tip? Ruitenwissers niet gebruiken als het regent?

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 23-03-2022 20:36 ]

Pagina: 1 2 Laatste