Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Ik heb een raar probleem met een i9-12900K build. Hij start met geen mogelijkheid op, ook niet naar de bios. Het moederbord geeft cijfercodes waar hij steeds maar weer doorheen loopt, en veel van de codes staan als 'reserved' beschreven helaas. Weinig informatief.

Het lijkt er wel op dat hij bij het geheugen blijft hangen. Ik had oorspronkelijk een set DDR5-6000 geheugen, maar dat stond niet op de compatibiliteitslijst. Daarop heb ik een set DDR5-5600 geheugen gekocht die wél op de compatible lijst van Gigabyte staat. Echter geeft het moederbord dezelfde codes en doet niets.

Ik heb met videokaart, zonder videokaart, in de DP port van moederbord, videokaart, één ram-bank gevuld, andere slots, één ram-stick....niets helpt. Ook heb ik de PC plat gelegd (om PCB bending uit te sluiten), geprobeerd de setup zonder kast te draaien, etc etc etc.

Debug LED codes in volgorde
C2 - Reserved
C4 - Reserved
12 - Reserved
28 - Reserved
4C - Reserved
54 - Memory initialization error occurs

Dat lijkt dus op een memory issue. Ik heb vervolgens dus geheugen gekocht direct van de gigabyte compatibiliteitlijst. Alleen die geeft dezelfde foutcode.

Wat kan ik nog doen om te achterhalen wat het probleem is? Zomaar lukraak nieuwe componenten kopen is geen optie aangezien de leverancier ze niet retour wil nemen omdat er een BTW factuur is verstrekt. Het heeft me al €550 gekost voor de eerste set geheugen, en €490 voor de tweede set. En beide werken niet. Vrij stevig leergeld :)

Wat kan er fout zijn? Ja, de kast is ATX en het moederbord EATX. Ik heb de kast aangepast om de iets grotere afmetingen van het EATX moederbord te kunnen behappen. Echter werkte de setup al niet op de keukentafel buiten de kast.

Componentenlijst
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-12900K Boxed€ 594,99€ 594,99
1MoederbordenGigabyte Z690 AORUS MASTER (rev. 1.0)€ 429,-€ 429,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G€ 1.646,72€ 1.646,72
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 87,70€ 87,70
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S chromax.black€ 96,35€ 96,35
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 RGB F5-5600U3636C16GX2-TZ5RS F5-5600U3636C16GA2-TZ5RS€ 329,-€ 329,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 RGB F5-6000J3636F16GA2-TZ5RK F5-6000J3636F16GX2-TZ5RK€ 419,-€ 419,-
1VoedingenSeasonic Focus PX-850€ 154,90€ 154,90
Totaal€ 3.757,66

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Beste antwoord (via tss68nl op 14-03-2022 17:59)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
De bios van de verschillende Alder lake compatible moederborden, zeker bij Gigabyte zijn erg ondermaats en bevatten vaak de nodige bugs.Deze Gigabyte borden hebben dus meestal ook een bios update nodig om probleemloos te werken.

Zeker in combinatie met DDR5 is dat lastig omdat dat ook nog in de begin fase zit.
Dus je bent een early adaptor,wat zo z'n voor en nadelen heeft.

Persoonlijk zou ik het bord en geheugen terug doen en gaan voor een DDR4 bord ,totdat het format een beetje volwassen is geworden.

Je kan eventueel vragen of de winkel een ander setje standaard 4800mhz te leen heeft of zij de bios update willen uitvoeren(mits de winkel in de buurt is) om in elk geval de bios te kunnen updaten.

[ Voor 16% gewijzigd door freaky35 op 14-03-2022 18:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:32
Je kan nog testen zonder een geheugen in de slots, ook al heb je daar weinig aan. Ook gedacht aan een firmware update voor het moederbord?

Ik zou alsnog ander geheugen testen. Goedkopere versie op de standaard snelheid voor deze generatie. Dan kun je één en ander echt uitsluiten.

Het lijkt mij dat het of het moedebord is of het geheugen. Mocht het met standaard geheugen niet werken, dan helaas wellicht het moederbord toch maar vervangen. Er is garantie enz.

Jammer voor dit dure systeem trouwens, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een foto van het compleet gemonteerde moederbord is handig.

Zitten al je stekkers erin? CPU power connector bv?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Playa del C. schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:24:
Je kan nog testen zonder een geheugen in de slots, ook al heb je daar weinig aan. Ook gedacht aan een firmware update voor het moederbord?

Ik zou alsnog ander geheugen testen. Goedkopere versie op de standaard snelheid voor deze generatie. Dan kun je één en ander echt uitsluiten.

Het lijkt mij dat het of het moedebord is of het geheugen. Mocht het met standaard geheugen niet werken, dan helaas wellicht het moederbord toch maar vervangen. Er is garantie enz.

Jammer voor dit dure systeem trouwens, succes!
Zonder geheugen reboot de machine binnen 2 seconden uit zichzelf. Dat brengt me dus niet verder.
Firmware update voor het moederbord is vrij lastig: ik kom niet in de bios, en ook de Q-Flash+ button werkt niet.

Is er een manier om de BIOS te flashen zonder geheugen en zonder BIOS / flash utility?
_eLMo_ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:33:
Een foto van het compleet gemonteerde moederbord is handig.

Zitten al je stekkers erin? CPU power connector bv?
Ik heb de 24(?) pin connector er uiteraard in zitten, en de 2x 8 pins aan de north-bridge zijde. Ik kan proberen fotos te maken, maar omdat het allemaal zwart is zal dat niet makkelijk zijn. Echter bouw ik ongeveer 5 systemen per jaar en iets simpels als power-plugs vergeten dat gebeurt me niet zo snel :) De voeding geeft ook echt wel voldoende prik en is stabiel genoeg (met de multimeter gecontroleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:43
Heb je het geheugen in de juiste slots zitten zoals de handleiding aan geeft?

Kun je nog meer info aflezen aan de 4 ledjes links onderin (pagina 33)?

offtopic:
northbridge zit al een heel aantal generaties niet meer op moederborden (de 2x 8 pins gaat naar de voltage regulator van de processor, al sinds pentium 4, al was het toen 1x 4 pins)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:39

BTU_Natas

Superior dutchie

Wat standaard dingen

-CPU opnieuw plaatsen
-Bord nacht aan de stroom laten
-Bios batterij vervangen
-Andere voeding proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dubbele EPS/CPU ook aangesloten ?

Zakelijke aankoop ?
(dat is nooit slim mbt consumentenrecht)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:32
Hackus schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:05:
Dubbele EPS/CPU ook aangesloten ?

Zakelijke aankoop ?
(dat is nooit slim mbt consumentenrecht)
De dubbele EPS/CPU is niet nodig in dit geval. De tweede connector is bedoeld voor extreme overclock en dergelijke. De standaard i9-129700K kan zonder problemen op een enkele EPS/CPU connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Playa del C. schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:44:
[...]

De dubbele EPS/CPU is niet nodig in dit geval. De tweede connector is bedoeld voor extreme overclock en dergelijke. De standaard i9-129700K kan zonder problemen op een enkele EPS/CPU connector.
Die verhalen ken ik onderhand wel. In de praktijk is het beter om het volledig aan te sluiten zeker bij Gigabyte is gebleken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Aragnut schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:03:
Heb je het geheugen in de juiste slots zitten zoals de handleiding aan geeft?

Kun je nog meer info aflezen aan de 4 ledjes links onderin (pagina 33)?

offtopic:
northbridge zit al een heel aantal generaties niet meer op moederborden (de 2x 8 pins gaat naar de voltage regulator van de processor, al sinds pentium 4, al was het toen 1x 4 pins)
Yes, A2 en B2 voor een kit. Ledje verspringt van CPU naar DRAM en blijft daar staan.

Ik heb op de site van Gigabyte gevonden dat het moederbord een firmware update nodig heeft om DDR5 4800-6000 te kunnen ondersteunen. En specifiek GSkill schijnen ze een issue mee te hebben.

Het geheugen staat wél op de compatibiliteitslijst, maar dat is het pas na een BIOS update. De Q-flash utility om de BIOS te flashen zonder geheugen of CPU werkt echter niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
De bios van de verschillende Alder lake compatible moederborden, zeker bij Gigabyte zijn erg ondermaats en bevatten vaak de nodige bugs.Deze Gigabyte borden hebben dus meestal ook een bios update nodig om probleemloos te werken.

Zeker in combinatie met DDR5 is dat lastig omdat dat ook nog in de begin fase zit.
Dus je bent een early adaptor,wat zo z'n voor en nadelen heeft.

Persoonlijk zou ik het bord en geheugen terug doen en gaan voor een DDR4 bord ,totdat het format een beetje volwassen is geworden.

Je kan eventueel vragen of de winkel een ander setje standaard 4800mhz te leen heeft of zij de bios update willen uitvoeren(mits de winkel in de buurt is) om in elk geval de bios te kunnen updaten.

[ Voor 16% gewijzigd door freaky35 op 14-03-2022 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:11

Umbrah

The Incredible MapMan

Sorry als ik er glad overheen heb gelezen, maar in mijn ervaring kunnen dram fouten óók komen door gaar contact tussen CPU en moederbord (zeker op LGA moederborden). Heb je al eens een CPU-reseat gedaan? En kijk ook eens of er pinnen scheef staan/ontbreken. Uiteraard geld dit ook voor de pads.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tss68nl
Iedereen bedankt voor hun bijdrage. Ik heb uiteindelijk de BIOS kunnen flashen zonder geheugen in de PC middels een aangepaste procedure. De procedure zoals deze namelijk in de Z690 manual staat beschreven werkt niet.

De methode uit de manual gebruikt namelijk een bootable usb met EFI bestanden. Als je een bootable USB tracht te gebruiken met de q-flash button dan stopt de PC na 2 seconden. Als je een niet-bootable FAT32 USB gebruikt, maar je kopieert toch alle bestanden uit de zip, dan heeft dat hetzelfde effect.

De enige methode is een niet-bootable FAT32 USB drive te maken, en alléén de (ongeveer) 32 MB bios file te kopieren. Die moet hernoemd worden naar GIGABYTE_Z690.bin (hoofdletter en kleine letter gevoelig, en niet zoals normaal GIGABYTE.bin dus). Dat moet het enige bestand op de drive zijn. Dan maak je het hele bord spanningloos door de voeding uit te zetten, spanning erop, en dan de q-flash button. Daarna is hij een minuut of 4 bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wel vlot dat er nu al F6 en F7 is bij een Rev 1.0 bord dan nog maar paar maand in de schappen ligt.
Maar ja, zo komt het weer op een bios-update uit, Wat je eigenlijk bij elke nieuwe built moet checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04:31
tss68nl schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:13:

Het lijkt er wel op dat hij bij het geheugen blijft hangen. Ik had oorspronkelijk een set DDR5-6000 geheugen, maar dat stond niet op de compatibiliteitslijst. Daarop heb ik een set DDR5-5600 geheugen gekocht die wél op de compatible lijst van Gigabyte staat. Echter geeft het moederbord dezelfde codes en doet niets.
Max voor 12900k is ddr5 4800?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
Hackus schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:30:
Wel vlot dat er nu al F6 en F7 is bij een Rev 1.0 bord dan nog maar paar maand in de schappen ligt.
Maar ja, zo komt het weer op een bios-update uit, Wat je eigenlijk bij elke nieuwe built moet checken.
Dat was duidelijk dat er een nieuwe BIOS op moest. Maar hoe je dat doet op een build waar geen BIOS, Flash tool of Windows op wil draaien is heel andere koek :)
atsan schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:43:
Max voor 12900k is ddr5 4800?
Deze site is ooit begonnen voor mensen die hun PC wilden overclocken toch? Met een i9-12900K worden snelheden tot DDR5-8000 behaald heb ik gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
tss68nl schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:53:
[...]

Dat was duidelijk dat er een nieuwe BIOS op moest. Maar hoe je dat doet op een build waar geen BIOS, Flash tool of Windows op wil draaien is heel andere koek :)

[...]

Deze site is ooit begonnen voor mensen die hun PC wilden overclocken toch? Met een i9-12900K worden snelheden tot DDR5-8000 behaald heb ik gelezen.
Bijna onmogelijk,zonder extrreme voltages en extreme koeling(die 8000mhz,bedoel ik dan), 6000mhz en daarboven is ook kan al een uitdaging zijn.

Je moet ook net geluk hebben met de geheugencontroller van de cpu en het goede moederbord (liefst met 2 sloten zoals een unify x en Apex bv)

Je kan dat halen,met veel tweaken,maar je moet geluk hebben.
Je moet ook de goede ddr5 ram hebben.
Hynix doet het meen ik het beste op dit moment.

Maar mooi dat je de bios erop hebt gekregen het was wel een uitdaging zo te merken :) .

[ Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 14-03-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
freaky35 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:09:
[...]
Bijna onmogelijk,zonder extrreme voltages en extreme koeling(die 8000mhz,bedoel ik dan), 6000mhz en daarboven is ook kan al een uitdaging zijn.
Ja dat klopt. Maar de 12900K zal ook niet de laatste processor zijn op dit socket. En het 6000 en 5600 geheugen was goedkoper dan 4800 toen ik een maand geleden bestelde ;) Rare tijden :)

Inmiddels zijn de prijzen gecrashed dus had ik beter even kunnen wachten. Ben 3 weken in het buitenland geweest dus heb vooraf alleen kunnen vaststellen dat het niet werkte. Vandaag pas serieus naar kunnen kijken.
Maar mooi dat je de bios erop hebt gekregen het was wel een uitdaging zo te merken :) .
Ja het is eigenlijk beroerd gesteld met de uitgebrachte producten momenteel. Probeer maar eens een socket 1700 koeler te krijgen die ook daadwerkelijk de hardware bijleveren voor 1700 montage :+ De meesten zeggen 1700 compatible te zijn, maar dat betekent na ontvangst je aankoopbewijs indienen bij de fabrikant en paar weken wachten op wat stukjes metaal (kuch....Be Quiet) :)

Pagina: 1