Ik heb een raar probleem met een i9-12900K build. Hij start met geen mogelijkheid op, ook niet naar de bios. Het moederbord geeft cijfercodes waar hij steeds maar weer doorheen loopt, en veel van de codes staan als 'reserved' beschreven helaas. Weinig informatief.
Het lijkt er wel op dat hij bij het geheugen blijft hangen. Ik had oorspronkelijk een set DDR5-6000 geheugen, maar dat stond niet op de compatibiliteitslijst. Daarop heb ik een set DDR5-5600 geheugen gekocht die wél op de compatible lijst van Gigabyte staat. Echter geeft het moederbord dezelfde codes en doet niets.
Ik heb met videokaart, zonder videokaart, in de DP port van moederbord, videokaart, één ram-bank gevuld, andere slots, één ram-stick....niets helpt. Ook heb ik de PC plat gelegd (om PCB bending uit te sluiten), geprobeerd de setup zonder kast te draaien, etc etc etc.
Debug LED codes in volgorde
C2 - Reserved
C4 - Reserved
12 - Reserved
28 - Reserved
4C - Reserved
54 - Memory initialization error occurs
Dat lijkt dus op een memory issue. Ik heb vervolgens dus geheugen gekocht direct van de gigabyte compatibiliteitlijst. Alleen die geeft dezelfde foutcode.
Wat kan ik nog doen om te achterhalen wat het probleem is? Zomaar lukraak nieuwe componenten kopen is geen optie aangezien de leverancier ze niet retour wil nemen omdat er een BTW factuur is verstrekt. Het heeft me al €550 gekost voor de eerste set geheugen, en €490 voor de tweede set. En beide werken niet. Vrij stevig leergeld
Wat kan er fout zijn? Ja, de kast is ATX en het moederbord EATX. Ik heb de kast aangepast om de iets grotere afmetingen van het EATX moederbord te kunnen behappen. Echter werkte de setup al niet op de keukentafel buiten de kast.
Componentenlijst
Het lijkt er wel op dat hij bij het geheugen blijft hangen. Ik had oorspronkelijk een set DDR5-6000 geheugen, maar dat stond niet op de compatibiliteitslijst. Daarop heb ik een set DDR5-5600 geheugen gekocht die wél op de compatible lijst van Gigabyte staat. Echter geeft het moederbord dezelfde codes en doet niets.
Ik heb met videokaart, zonder videokaart, in de DP port van moederbord, videokaart, één ram-bank gevuld, andere slots, één ram-stick....niets helpt. Ook heb ik de PC plat gelegd (om PCB bending uit te sluiten), geprobeerd de setup zonder kast te draaien, etc etc etc.
Debug LED codes in volgorde
C2 - Reserved
C4 - Reserved
12 - Reserved
28 - Reserved
4C - Reserved
54 - Memory initialization error occurs
Dat lijkt dus op een memory issue. Ik heb vervolgens dus geheugen gekocht direct van de gigabyte compatibiliteitlijst. Alleen die geeft dezelfde foutcode.
Wat kan ik nog doen om te achterhalen wat het probleem is? Zomaar lukraak nieuwe componenten kopen is geen optie aangezien de leverancier ze niet retour wil nemen omdat er een BTW factuur is verstrekt. Het heeft me al €550 gekost voor de eerste set geheugen, en €490 voor de tweede set. En beide werken niet. Vrij stevig leergeld
Wat kan er fout zijn? Ja, de kast is ATX en het moederbord EATX. Ik heb de kast aangepast om de iets grotere afmetingen van het EATX moederbord te kunnen behappen. Echter werkte de setup al niet op de keukentafel buiten de kast.
Componentenlijst
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i9-12900K Boxed | € 594,99 | € 594,99 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Z690 AORUS MASTER (rev. 1.0) | € 429,- | € 429,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | € 1.646,72 | € 1.646,72 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C - Dark TG | € 87,70 | € 87,70 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15S chromax.black | € 96,35 | € 96,35 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 RGB F5-5600U3636C16GX2-TZ5RS F5-5600U3636C16GA2-TZ5RS | € 329,- | € 329,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 RGB F5-6000J3636F16GA2-TZ5RK F5-6000J3636F16GX2-TZ5RK | € 419,- | € 419,- |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus PX-850 | € 154,90 | € 154,90 |
| Totaal | € 3.757,66 | |||