Ervaringen hoog temperatuur warmtepomp ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 16:16
Zijn er hier mensen die een hoog temperatuur warmtepomp hebben geinstalleerd en wat zijn jullie ervaringen hiermee ?
Bedoeling is onze 20 jaar oude gasbrander te vervangen.
Laag temperatuur is niet haalbaar daar we geen vloerverwarming hebben en overal standaard radiatoren.
De voorbije winter(als je dat winter kan noemen natuurlijk) heeft onze huidige gasbrander steeds op 55 graden gestaan en kreeg de woning zonder problemen lekker warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom denk je dat een normale WP niet kan?
Dat gaat toch de consensus zijn hier, isoleren en afgifte aanpassen zodat je wél met een normale WP uit kan.
Daár word je ook echt iets wijzer van, met een HT WP ben je nog steeds niet heel efficiënt bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Een normale WP is voorzien voor temperaturen van 35 tot 55 graden en daarbij geschikt voor vloerverwarming of lage temperatuur radiatoren.
Vloer en parket uitbreken is geen optie en de radiatoren vervangen zou de investering ook veel te groot maken
In echte wintermaanden hebben we temperaturen van 65 graden nodig om de woning warm te krijgen en dat gaan we met een gewone WP niet halen.
Vandaar dat een hoog temperatuur WP ons wel een aardige oplossing leek.
Technologie staat ook niet stil en deze toestellen halen ook steeds betere rendementen.
Vaillant aroTHERM plus COP van maximaal 5,4 (A7/W35)
Daikin Altherma 3 hoge temperatuur Daikin-warmtepompen een COP van ongeveer 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:09
De COP van een warmtepomp die op z’n hoogste temp draait is volgens mij redelijk slecht/inefficiënt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
karine1 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:02:
Een normale WP is voorzien voor temperaturen van 35 tot 55 graden en daarbij geschikt voor vloerverwarming of lage temperatuur radiatoren.
Vloer en parket uitbreken is geen optie en de radiatoren vervangen zou de investering ook veel te groot maken
In echte wintermaanden hebben we temperaturen van 65 graden nodig om de woning warm te krijgen en dat gaan we met een gewone WP niet halen.
Vandaar dat een hoog temperatuur WP ons wel een aardige oplossing leek.
Technologie staat ook niet stil en deze toestellen halen ook steeds betere rendementen.
Daikin Altherma 3 hoge temperatuur Daikin-warmtepompen een COP van ongeveer 3.
Wat is de COP van die apparaten dan bij A7/W65? Of als het vriest?

Nogmaals, haal het uit je hoofd. Hang een paar fancoils op en plaats een normale WP.

Lees eens het volledige LWWP topic door, heeeeel veel Tweakers in een zelfde situatie die het gewoon werkend hebben gekregen.

Het is geen gegeven dat je Ta65 nodig hebt, alleen dat je afgifte ontoereikend is…
Dus dat verbeteren, en de totale warmtevraag verkleinen zijn de juiste wegen om te bewandelen, anders blijf je jaar in jaar uit voor deze keuze betalen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
karine1 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:02:
Maar die A7/W35 betekent toch aanvoer 7°C water 35°C?
De COP stort enorm in als die W35 omhoog moet naar W60 oid.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:29
Waar @karine1 daadwerkelijk op doelt is de WP met CO2 koudemiddel.

Proton_ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
En posts ervoor en er na.

Ze zijn helaas niet de heilige graal...
En dan is er al gebrek aan kennis bij veel verwarmingsprofessionals over warmtepompen en de CO2 pomp is dus nog lastiger om goed te krijgen...

@karine1 proberen af te snijden is leuk, maar niet als je vervolgens decennia aan een verkeerde keuze vast zit. Aanleggen vloerverwarming is niet eens zo heel belachelijk kostbaar... Zeker in vergelijking met het (laten) vervangen van radiatoren door kostbare LTV convectoren.

Als je nu 65 graden nodig hebt zijn er waarschijnlijk nog relatief laag hangende, en dus niet zo kostbare isolatiemaatregelen te doen.

En zo convergeer je op een punt waar maximale afgifte en maximaal verlies bij elkaar komen.

Ja er zijn lui die zeggen: isoleren tot het gaatje, en dan heb je minder dan 5kW aan WP nodig... ja maar dan ben je 30-40k verder... Misschien is iets minder ideaal en veel voordeliger ook goed?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Ik bereid me enkel al voor wanneer de huidige gasbrander +20 jaar stuk zou gaan. Op dat moment een nieuwe gasbrander of overschakelen naar WP.
Onze woonkamer is overal parket(55m²) en de aangrenzende keuken(25m²) is een keramiek vloer.
Allebei nog in perfecte staat en het zou zonde zijn om dat allemaal te gaan uitbreken dus die optie moeten we toch wel vergeten.
Huis is 20 jaar oud dus muren zijn nog geisoleerd met 5cm isolatie.(dacht pu platen)
Eventuele optie zou zijn om de aanwezig spouw van 3cm nog laten vol te spuiten.
Veel glaswerk ook met een waarde van 1.3.
Plafonds en vloeren zijn vroeger ook allemaal mee geisoleerd.
Sinds 10 jaar 5,7 kWh aan zonnepanelen liggen.
Gasverbruik per jaar is +- 2000 m³.

Fancoils heb ik ook al eens overwogen en die kunnen dan eventueel ook dienen als koeling in de zomer.
Maar bij fancoils spreek je over een soort van luchtverwarming. Die dingen staan dan weer constant in de woonkamer te blazen en wanneer je ze uit zet koelt de ruimte snel af lijkt mij.

Een moeilijke oefening.

[ Voor 3% gewijzigd door karine1 op 13-03-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-05 19:15
@karine1
Ik kijk regelmatig op https://www.installatie.nl/categorie/nieuws/ en lees daar dat hoge temperatuur warmtepompen nog erg in ontwikkeling zijn. Volgens mij lopen er nu een paar pilots bij een aantal woningen van woningcorporaties.
Dus voor nu zou ik daar nog niet instappen.

Gevoelsmatig zou ik inzetten om die 2000m3 naar beneden te krijgen, daar valt nog genoeg te besparen. Een nieuwe HR ketel zal al een hoop schelen. Eventueel kan je een hybride warmtepomp erbij zetten. Die zijn redelijk snel terugverdiend. Zeker als je nog meer zonnepanelen kwijt kan.
Mocht je veel warm water gebruiken is een warmtepompboiler wellicht ook een optie.
Of plaats een airco. Fijn in de zomer met de warmere zomers en in combinatie met zonnepanelen erg handig. In de winter kan je hiermee ook prima verwarmen. Desnoods doe je dat op tijdstippen dat je niet in de ruimte bent als je niet van het geluid of de luchtstroom houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

karine1 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:43:
Ik bereid me enkel al voor wanneer de huidige gasbrander +20 jaar stuk zou gaan. Op dat moment een nieuwe gasbrander of overschakelen naar WP.
Onze woonkamer is overal parket(55m²) en de aangrenzende keuken(25m²) is een keramiek vloer.
Allebei nog in perfecte staat en het zou zonde zijn om dat allemaal te gaan uitbreken dus die optie moeten we toch wel vergeten.
Huis is 20 jaar oud dus muren zijn nog geisoleerd met 5cm isolatie.(dacht pu platen)
Veel glaswerk ook met een waarde van 1.3.
Plafonds en vloeren zijn vroeger ook allemaal mee geisoleerd.
Sinds 10 jaar 5,7 kWh aan zonnepanelen liggen.
Gasverbruik per jaar is +- 2000 m³.

Fancoils heb ik ook al eens overwogen en die kunnen dan eventueel ook dienen als koeling in de zomer.
Maar bij fancoils spreek je over een soort van luchtverwarming. Die dingen staan dan weer constant in de woonkamer te blazen en wanneer je ze uit zet koelt de ruimte snel af lijkt mij.

Een moeilijke oefening.
je kijkt verkeerd. negeer je isolatie en invetariseer je afgiftesysteem. dus welke radiatoren, maat en afgiftevermogen door je huis.

met wat je tot zover opnoemt lijkt het me vreemd dat je niet je huis warm kan houden met 35~40 graden op je radiatoren.
kan zijn dat je links en rechts een radiator moet opwaarderen maar de huidige denkwijze is te gefocused op hoe gasbranders werken en CV instalateurs denken. met een WP hoef je alleen de toko op temperatuur te houden, je gaat dus niet meer als je thuiskomst een zwiep aan de thermostaat te geven om het in 10 minuten warm te krijgen. het is al warm immers. die verandering is gedrag levert al een heel andere warmtevraag op en afgiftebehoefte.

je mate van isolatie geeft alleen aan hoeveel je verbruik is, neit of je wel of niet aan warmtepomp kan nemen. je energiebehoefte zegt niks over de manier waarop je het produceert. probeer die gedachte te scheiden.

sidenote: hoog temperatuur systemen moet je ver vandaan blijven. steek dat geld liever in het vervangen van 20+ jaar oude radiatoren....

o ja, een CV vervang je het beste voor die stukgaat.... O-)

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 13-03-2022 15:09 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@chrisborst Weinig eer aan te behalen... in 2000 werden in principe geen niet-HR ketels geplaatst. Veel beter zijn die echt niet geworden. En hybride is uitstel van executie.

@flippy kopt hem weer lekker in terwijl ik schrijf...
Evengoed is dat 11kW volgens oom koevlaas2

@karine1 Voorbereiding is erg goed plan. stap 1: ligt dak al vol met panelen? Wil je naar welke WP dan ook, dan heb je zonder verbetering met 2000m³ gas een dikke bak stroom extra nodig.... 4000-5000kWh.

Hoe is dak geïsoleerd? Hoe de vloer?

Maak voor elke ruimte in de woning een lijst:
Afmetingen en type van de radiatoren.
Vloeroppervlak, raamoppervlak (type glas), buitenmuur oppervlak, dakoppervlak.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Even tussendoor want heb me die vraag al vaker gesteld.
Wat is het zuinigst ?
Een gasbrander die 1u aan een stuk naar 60 graden moet verwarmen of een gasbrander die 2u aan een stuk naar(om het makkelijk) te houden 30 graden moet verwarmen ?

P.S : wanneer het gaat vriezen moeten we de brander toch naar 60-65 graden zetten om de woning wamt te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:12:
Evengoed is dat 11kW volgens oom koevlaas2
ik betwijfel ten zeerste dat die woning 11kW nodig gaat hebben in de winter om warm te blijven. ik zou er dan eerder aan denken om een raam dicht te doen of het kippengaas te vervangen door glas. :+
karine1 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:14:
P.S : wanneer het gaat vriezen moeten we de brander toch naar 60-65 graden zetten om de woning wamt te krijgen.
nee, je moet de warmte die je kwijtraakt weer aanvullen. dat is veel minder dan je denkt. die temperaturen heb je alleen nodig als je het probeert van 18 naar 21 te krijgen in 1 uur als het 10 graden vriest.

bijhouden is wat anders dan op tempratuur krijgen. ;)

de lager de temperaturen de zuiniger. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door flippy op 13-03-2022 15:17 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@karine1 lang en laag. Op 65graden heb je geen HR effect.Hoe lager, hoe meer kWh per m³.

@flippy hopelijk wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als de woonkamer 55m2 is zal de hele woning nog onder de 200m2 zijn doorgaans. dus 10kW raak je niet eens kwijt ook al zou je het willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@flippy eens, 2000m³ is ernstig veel voor een vrijstaande woning van 2000. Komt me zus bij lange na niet aan en die is 220m² (En die draait bijna geheel op de WP van een Elga 6kW systeem na wat kietelen van de instellingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:22:
@flippy eens, 2000m³ is ernstig veel voor een vrijstaande woning van 2000. Komt me zus bij lange na niet aan en die is 220m² (En die draait bijna geheel op de WP van een Elga 6kW systeem na wat kietelen van de instellingen)
het huidige systeem zal ook totaal niet optimaal zijn ingesteld. standaard gevalletje van stopcontact erin en voelen of de leiding warm word en wegwezen. op 65 graden valt het hele HR gedeelte al weg van de CV als het die al heeft en het afgiftesysteem zal ook verre van optimaal zijn afgesteld. daar kan je vele m3's mee winnen. ook weten we niet het warmwatergebruik.

gezien ik zelf en vele anderen een vergelijkbare woning maar dan 40~80+ jaar oud warm kan houden met een paar radiatoren en een 5kw pomp denk ik dat er veel te winnen valt in dit systeem.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 13-03-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Natuurlijk onder die 2000m³ valt ook het warm water.
Woning is gelijkvloers 154m², kelder is ook 154m² maar wordt niet verwarmd en verdieping is 130m² maar wordt ook zo goed als niet verwarmd. Enkel badkamer af en toe maar meestal elektrisch daar.

De brander wordt verplicht tweejaarlijks gecontroleerd en die waarden blijken toch ok te zijn.
Het gaat trouwens om een Vaillant VHR 35 H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
flippy schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:14:
ik zou er dan eerder aan denken om een raam dicht te doen of het kippengaas te vervangen door glas. :+
Deze begint dan wel erg aannemelijk te worden ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

karine1 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:38:
Natuurlijk onder die 2000m³ valt ook het warm water.
Woning is gelijkvloers 154m², kelder is ook 154m² maar wordt niet verwarmd en verdieping is 130m² maar wordt ook zo goed als niet verwarmd. Enkel badkamer af en toe maar meestal elektrisch daar.

De brander wordt verplicht tweejaarlijks gecontroleerd en die waarden blijken toch ok te zijn.
Het gaat trouwens om een Vaillant VHR 35 H.
35kw brander op een 150m2 huis. 8)7 dat ding kan volgens mij niet eens onder de 10kW branden. die zal staan te pendelen als een gek met maar een paar radiatoren open. dan is het op zich ook niet raar dat je zoveel gas wegstookt.

dat de onderhoudsman zegt dat die goed is wil niet zeggen dat die efficient is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
35kw is natuurlijk berekend om een huis van 300m² te kunnen verwarmen.
Als de brander volgens jouw zo overgewaardeerd is waarom moet deze dan in de wintermaanden 65 tot 75 graden hebben om het huis warm te krijgen ?
Of is het huis dan toch zo slecht geisoleerd ??
We hebben veel ramen en glas van 1.3 was 20 jaar geleden nog top, vandaag zijn dat al heel andere waarden.
Op dat vlak is er op 20 jaar tijd veel veranderd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@karine1 "warm krijgen" is wat anders dan "warm houden" :)

Met een warmtepomp wil je geen nachtverlaging en stook je 24/7 op dezelfde temperatuur (ok, een graadje erbij in de middag kan nog).

Hier een plaatje van de COP van een HT warmtepomp. Een dubbele COP betekent dus een 50% lagere rekening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJaofbc0EFk4dNhsqqwiQkJSgis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BaO3YJs3XSpVZyVY2GjMIfba.png?f=fotoalbum_large

Om te experimenteren in je huis is het nu te laat; het wordt niet meer koud en de zon helpt te hard mee.
Maar als je nu nachtverlaging had, weet je wel dat de 65 graden niet nodig is om het op temperatuur te houden.
Als je dus snel gasloos wil, kan je een 12 kW HT warmtepomp aanschaffen en dan houd je het warm. Je bent dan waarschijnlijk niet goedkoper uit dan met gas. Hoewel ik tegenwoordig rare prijzen zie; op welke prijzen heb jij gas en elektra vastgezet?
2000 m³ gas komt op ca 18000 kWh thermisch, met sCOP 2 (60°C) is dat 9000 kWh elektrisch.

Voor €1000 heb je best wat T33 radiatoren van Marktplaats die je warmtepomp vervolgens efficiënter en dus goedkoper laten draaien.
Als vloerverwarming geen optie is, kan wandverwarming of plafondverwarming (zelfde principe) misschien wel?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

karine1 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:15:
35kw is natuurlijk berekend om een huis van 300m² te kunnen verwarmen.
Als de brander volgens jouw zo overgewaardeerd is waarom moet deze dan in de wintermaanden 65 tot 75 graden hebben om het huis warm te krijgen ?
Of is het huis dan toch zo slecht geisoleerd ??
We hebben veel ramen en glas van 1.3 was 20 jaar geleden nog top, vandaag zijn dat al heel andere waarden.
Op dat vlak is er op 20 jaar tijd veel veranderd natuurlijk.
je hebt zoveel vermogen niet nodig om het warm te krijgen. dat is juist wat we je proberen te vertellen. je hebt je manier van productie en je afgifte, beide zijn op zichzelf staande zaken. je radiatoren maakt het niks uit hoe het water warm word gemaakt.

het probleem is afgifte. je hebt het gros van je afgifte dicht zitten en waarschijnlijk ook in onbalans waardoor je CV zijn vermogen niet kwijt kan. ga je nog lager in temperatuur zal de CV helemaal in de stress gaan omdat je dan maar een fractie van je productie kwijt kan. gecombineerd met het gegeven dat je maar een fractie van je afgifte uberhuapt gebruikt zal je nooit 10+kW in je huis krijgen zelfs in de huidge situatie. dus je brandervermogen is totaal niet relevant net als je watertemperatuur.

je moet AL je radiatoren opendraaien, het systeem in balans zetten zodat elke kamer egaal opwarmt en de temperaturen zullen dan ENORM omlaag kunnen om het op temperatuur te -houden-. nogmaals: je moet het op temperatuur houden, niet krijgen. dit vereist dus een gedragsverandering in je thermostaatgewoontes.

ik durf wel met enige zekerheid te stellen dat als je je radiatoren goed inregelt je zonder problemen naar een normaal en simpel monoblokje kan (en dus goedkoop en snel klaar bent) en je temperaturen een stuk normaler zijn ergens richting of zelfs onder de 40 als je bereid bent om je thermostaatgedrag wat aan te passen. en als dan blijkt dat je wat te kort komt ga je markplaats op en zoek je iemand die een paar T33s verkoopt en dan neem je die mee voor een kratje bier.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 13-03-2022 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Gasprijs in Belgie vastzetten kan dacht ik niet meer. Risico voor de bedrijven is te groot geworden.
Ik betaalde in 2021 €48/maand voor gas en ga nu naar €68 voor 2022.
IK heb in oktober 2021 een jaarcontract kunnen tekenen waar ik voor 2022 nog een korting kreeg van 40% op de huidige gasprijs.
Wanneer ik vandaag een simulatie doe voor 2000m³ gas kom ik aan een bedrag van €175/maand.

Conclusie zal zijn dat hoge tp warmtepomp geen goede optie is.
Blijft erover, gewone Wp en eventueel radiatoren vervangen of een WP met binnen unit die ook als airco kan dienen.
Ook zal er dan een uitbreiding van de zonnepanelen moeten gebeuren en misschien ook de muren laten volspuiten met isolatie.
Ik zou eens moeten bekijken welk type van radiatoren hier hangen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9gmFpVqOfvJqarGoTiBrJlBX0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CLWhss977fMUYmOW1rweB9c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-05 22:45
Wellicht is het in deze casus wel een optie om wand- en/of plafondverwarming te overwegen om de afgifte te verbeteren?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@karine1 wat kost een kWh en wat kost een m³ gas bij jou? Je maandbedrag zegt niet veel, daar zitten ook vaste kosten bij.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Chris_82 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:19:
Wellicht is het in deze casus wel een optie om wand- en/of plafondverwarming te overwegen om de afgifte te verbeteren?
voor die kosten en hoofdpijn kan je een heleboel fancoils en andere opwaarderingen doen die een stuk effectiever en practischer te realiseren zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 13-03-2022 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@flippy dat mag @karine1 beoordelen :)

Overigens is dat inderdaad een T33 op de foto.
Ventilatortje eronder en Ta kan zo 10 graden omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
@karine heeft geen kaas gegeten van deze zaken.
Elektriciteit hier kost 0,32cent/kWh alles inbegrepen. Voor mij is dat nul omdat we zonnepanelen hebben.
Gas Prijs per kWh (€cent/kWh) 14, waar dit jaar nog 40% afgaat voor mij.

Al onze radiatoren zijn dus T33 modellen behalve twee grote sierradiatoren in de woonkamer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTXjyBytEYHBXMbItqXLYSA-Ip8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmHFsVIA45xhs9QjIqAGyheX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9HCF-vGmNuqeFldC97aKwfPRaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjvfGCIqYSasUqkSOP0kvX5T.jpg?f=fotoalbum_large

P.S : is er veel verschil in dergelijke radiator ventilatoren ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-05 09:49
Wij krijgen woensdag gewoon nog een nieuwe CV ketel. ATAG i28ecz. Hybride ready. Situatie dit jaar aankijken, huidige radiatoren vervangen door T33 en kijken of we dan toe kunnen met minder dan 50 graden, wat momenteel lukt in onze jaren 70 tussenwoning. Kwestie van financiën en prioriteiten.
Nieuwe keuken bevat zuinige apparatuur en maakt een apparaat in de bijkeuken overbodig.
Zonnepanelen krijgen we deze week ook, 4500 opbrengst in totaal.

Dan kan er na een jaar bekeken worden wat er aan opbrengst over blijft voor een wp.

Maar een ht warmtepomp lijkt mij voorlopig ook niet echt een ideale keuze. Ga dan full electric. Onder de streep het beste als je genoeg panelen kwijt kunt. Denk ik.

[ Voor 47% gewijzigd door Lensent op 13-03-2022 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Lensent schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:07:
Wij krijgen woensdag gewoon nog een nieuwe CV ketel. ATAG i28ecz. Hybride ready. Situatie dit jaar aankijken, huidige radiatoren vervangen door T33 en kijken of we dan toe kunnen met minder dan 50 graden, wat momenteel lukt in onze jaren 70 tussenwoning. Kwestie van financiën en prioriteiten.
Nieuwe keuken bevat zuinige apparatuur en maakt een apparaat in de bijkeuken overbodig.
Zonnepanelen krijgen we deze week ook, 4500 opbrengst in totaal.

Dan kan er na een jaar bekeken worden wat er aan opbrengst over blijft voor een wp.

Maar een ht warmtepomp lijkt mij voorlopig ook niet echt een ideale keuze. Ga dan full electric. Onder de streep het beste als je genoeg panelen kwijt kunt. Denk ik.
Gemiste kans, maar snap je beredenering.

HT WP is overigens ook gewoon full-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een beetje realisme kan ook geen kwaad.

De levertijden van WP's lopen fors op en installateurs kunnen het werk niet aan.
Niet echt het moment om voordelig zo'n ding te gaan zoeken.

Of anders gezegd:
Nu een nieuwe CV ketel neerhangen die je over 2-3 jaar bij het grofvuil zet als de WP komt is waarschijnlijk voordeliger dan nu proberen in deze gekte een WP geïnstalleerd te krijgen.
Ik heb al een paar WP offertes gezien die echt met een vork geschreven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-05 09:49
bbbrumbrum schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:22:
[...]

Gemiste kans, maar snap je beredenering.

HT WP is overigens ook gewoon full-electric.
Kan dus prima uitgebreid worden met een hybride WP. Dus uitgestelde kans hooguit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

En een HT warmtepomp doet het ook prima op lage temperatuur (bij ondergetekende komt de HT warmtepomp niet hoger dan 30 graden, waar hij 65 graden kan).
Dus als je nu voor de investeringsbeslissing staat is een HT warmtepomp neerzetten en daarna de afgifte geschikt maken voor LT een prima plan. Je bent dan eerder gasloos en uiteindelijk is het goedkoper.

@karine1 met €0,32/ kWh elektrisch en €0,14/kWh gas heb je een gemiddelde COP van beter dan 2,28 nodig om goedkoper uit te zijn. Zoals je in de eerder geposte grafiek kan zien, lukt dat al op 55 graden rond het vriespunt.
Ik zie dat wel gaan werken hoor :)
En bij renovatie zorg je voor betere afgifte (fancoils, wand/plafondverwarming) en wordt het steeds goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Proton_ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:25:
@karine1 met €0,32/ kWh elektrisch en €0,14/kWh gas heb je een gemiddelde COP van beter dan 2,28 nodig om goedkoper uit te zijn. Zoals je in de eerder geposte grafiek kan zien, lukt dat al op 55 graden rond het vriespunt.
Ik zie dat wel gaan werken hoor :)
Blijkbaar nog veel onwetenheid hierover bij de installateurs.
Had vorige week al eens deze vragen gesteld bij een installateur hier in de buurt.
Zijn reactie :
In antwoord op je vraag:
• Een warmtepomp is enkel te adviseren bij een zeer goed geïsoleerde woning, om te vermijden dat de elektrische weerstand niet te snel moet opspringen.
Ook van belang is dat er een afgiftesysteem is op lage temperatuur, dus vloerverwarming.
Een warmtepomp in combinatie met radiators of convectors werkt niet naar behoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-05 17:46
Je kan ook een LLWP erbij ophangen voor mocht de winter des doods komen, mensen zijn heel paniekerig mbt warmtepompen maar in praktijk kunnen ze best veel.

Met een LLWP heb ik al genoeg mensen gezien met oude woning waarbij het ook prima lukt.
Een LLWP heeft al een eigen afgifte systeem erbij.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 14-03-2022 17:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@karine1 nou, met 55 graden ben je dus niet slechter dan een veel goedkopere gasketel (maar wel gasloos, da's ook wat waard).
Om echt beter te worden dan een gasketel heb je inderdaad lagere temperatuur nodig. Vandaar dat ik voorstel daarna alsnog de afgifte te verbeteren. Maakt dat het duidelijker of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Proton_ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:29:
@karine1 nou, met 55 graden ben je dus niet slechter dan een veel goedkopere gasketel (maar wel gasloos, da's ook wat waard).
Om echt beter te worden dan een gasketel heb je inderdaad lagere temperatuur nodig. Vandaar dat ik voorstel daarna alsnog de afgifte te verbeteren. Maakt dat het duidelijker of juist niet?
En hoe zie jij dat dan, die afgifte verbeteren ?
Momenteel hangen er beneden 8 T33 radiatoren waarvan 2 grote sierradiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
karine1 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:43:
3cm bovenop 5cm is wel 60% extra! 8)

Verder is hier veel al gezegd. Maar met een warmtepomp warm houden en geen nachtverlaging toepassen is écht beter. Vooral als het koud is. In de herfst en in de lente maakt het minder uit als hij 's nachts even uit moet, omdat het toch niet zo super koud is hoeft hij dan 's ochtend niet volle bak aan de slag om het te redden.

Verder zeg je een huis te hebben van 450m². Dat is gigantisch. Iedereen heeft het over die 150m² begane grond, maar die kelder en 1e verdieping vallen ook binnen de isolatieschil, dus die zijn echt niet op buitentemperatuur. Stel dat de woonkamer 20C en de slaapkamers zijn 18C terwijl het buiten vriest, dan zijn de slaapkamers nog steeds 90% van de warmte. 16C zeg je? Dan is het nog steeds 80% van de warmte. Dat betekend ook 80/90% van het warmteverlies in die ruimtes. Alleen staan de radiatoren daar dicht. Tja, als je in de kelder en op de 1e verdieping alles dicht hebt staan, dan staat 66% van de radiatorcapaciteit uit. Die ruimtes gebruiken toch 80%/90% van de warmte, maar dat onttrekken ze allemaal van de begane grond. En die radiatoren maar ploeteren...

Gelukkig houden CV installateurs niet van storings telefoontjes in het weekend bij net nieuwe huizen, dus plaatsen ze veel te grote radiatoren, zodat het zelfs met 55C water en 2/3e van de radiatoren dicht nog warm blijft in huis. Dat is jouw geluk, want als je die capaciteit wel gebruikt heb je ineens LTV!

Verder vind ik de tip van een Airco als lucht/lucht warmtepomp als een backup/extra verwarming een goede. Die apparaten zijn super efficiënt. En omdat ze hun warmte compleet apart van de radiatoren afgeven gaat al het extra vermogen wat zo'n airco toevoegt van de L/W warmtepomp zijn takenpakket af.

Maar je zegt ook dit (dikgedrukt):
karine1 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:49:
Zijn er hier mensen die een hoog temperatuur warmtepomp hebben geinstalleerd en wat zijn jullie ervaringen hiermee ?
Bedoeling is onze 20 jaar oude gasbrander te vervangen.
Laag temperatuur is niet haalbaar daar we geen vloerverwarming hebben en overal standaard radiatoren.
De voorbije winter(als je dat winter kan noemen natuurlijk) heeft onze huidige gasbrander steeds op 55 graden gestaan en kreeg de woning zonder problemen lekker warm.
Als je het afgelopen winter op 55C hebt gered, dan is er toch een goede kans dat je dat komende winter weer red? En dan heb je ook nog de tips van hier om geen nachtverlaging toe te passen (iig als het koud wordt) en om extra radiatoren door het huis bij te schakelen. En als je het echt niet red, dan zet je voor een keer de elektrische kachel van de blokker bij en ga je dán eens besluiten welke radiator er een upgrade nodig heeft. Of je laat naisolatie in die 3cm vrije spouw aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Ik ga het allemaal nog eens bekijken maar een LL warmtepomp zou al een goede start zijn.
Het zou ook al mooi zijn om te verwarmen met de LL WP en eventueel indien nodig met de verwarming op gas bij te verwarmen.
Probleem zal wel zijn dat ik dan met mijn huidige panelen ga tekort komen.(5700WP)
Panelen bijleggen is ook verplicht een digitale meter laten plaatsen.

Heeft iemand enig idee wat dergelijke LL WP(ongeveer) verbruikt op jaarbasis om 150m²(390m³) warm te houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:27
Ik lees zojuist een artikel over Servex die 2 of meerdertraps warmtepompen installeert. Doeltemperatuur: 80 graden.
Daarbij wordt aangegeven dat een COP van 4/5 makkelijk te halen is. Op kpude dagen 2 a 2.5.
Helaas geen direct link want je moet je registreren (cobouw).

Ben wel benieuwd naar de mening van de Tweakers experts.
Ik snap niet helemaal waardoor die hoge COP behaald zou kunnen worden.
Dan zou je dat toch ook in kunnen zetten voor SWW met een hogere COP dan normaal.

(nog los van dat ik een voorstander ben van isolatie en een hoog temperatuur wtp motiveert dit minder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Frankvbr schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:30:
Ik lees zojuist een artikel over Servex die 2 of meerdertraps warmtepompen installeert. Doeltemperatuur: 80 graden.
Daarbij wordt aangegeven dat een COP van 4/5 makkelijk te halen is. Op kpude dagen 2 a 2.5.
Helaas geen direct link want je moet je registreren (cobouw).

Ben wel benieuwd naar de mening van de Tweakers experts.
Ik snap niet helemaal waardoor die hoge COP behaald zou kunnen worden.
Dan zou je dat toch ook in kunnen zetten voor SWW met een hogere COP dan normaal.

(nog los van dat ik een voorstander ben van isolatie en een hoog temperatuur wtp motiveert dit minder)
Die cop halen ze ook niet. Marketingcijfers. die installatie in limburg van hun is gewoon idioot. had nooit zo gebouwd mogen worden. zelf zeggen ze stiekem ook dat hun systeem even duur is als gas, en dat is natuurlijk niet goed te praten met de huidige gasprijzen en hun COP claims.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 25-03-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:37
@flippy die fancoils waar je het over hebt, hoe moet ik dat zien, aansluiten op de cv leiding en dan werken ze soort van als een wandmodel airco unit? verwarmd element (via water) en een actieve blazer?

Heb je zo een paar grote producenten, ik zie van daikin fancoil niet veel op google. Ik zou dit wel serieus overwegen voor ons.

Opties mogelijk voor mij 1500m3 per jaar:
* onder 2 airco's (voordeel hoge SCOP en de optie tot koelen) maar de nadere ruimtes verwarmen wordt wat lastiger waar geen airco hangt
* overal vloerverwarming maken (misschien nog wel het beste.....?)
* Fancoils hangen in de meet gebruikte ruimtes, kunnen deze ook op een badkamer? dit lijkt nl een betere oplossing dan LTV als ik het zo lees.

Wordt met deze Fancoils het afgifte vermogen ook serieus groter dan met radiatoren?

daarna kan de warmte bron om naar een een WP all electric aangezien de aanvoer dan ook fors omlaag moet kunnen.

Vandaar mijn vraag welke fancoils merken er zijn (en die goed zijn)

gr,

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ja, die hang je gewoon aan de CV leiding.

het is ook te krijgen als een "airco" binnendeel. ze zijn in alle geuren kleuren en maten te krijgen. ze worden veel gebruikt in grote gebouwen. als je veel kleine kamers hebt schaalt dat een stuk beter dan losse airco's omdat 1 chiller/warmtepomp met 10 fancoils een klap goedkoper is dan een VRF met 10 binnendelen.

fancoils zijn er van ongelofelijk veel merken dus kijk naar specs en wat door de WAF komt.

let wel dat je dan geen HT warmtepomp nodig hebt. je stookt dan op vloerverwarming-temperaturen. ook heb je dan overal ook airco als je condenspompjes monteert. slangetje kan je wegvrotten via de cv leidingen naar een afvoer of buiten. de meeste HT warmtepompen kunnen niet koelen, dus hou daar rekening mee.

afgifte is een factor van formaat. een dikke T33 van een paar meter doet rustig meer vermogen afgeven dan een kleine fancoil maar die heeft weer een fan erin zitten. dus als je geen koeling wilt is het waarschijnlijk goedkoper om gewoon je huis vol te hangen met T33 radiatoren. die hebben dezelfde afgifte als een LTV zoals een jaga maar kosten aanzienlijk minder en hebben geen ventilator nodig en kan je gewoon af met watertemperaturen ergens in de 30 graden wat ook weer aanzienlijk efficinetier (en dus goedkoper) dan losse airco's ophangen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 30-08-2022 10:11 ]

• Bunkie52
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-09-2022
Hallo, ik ben van plan een Acond pro-R water/lucht warmtepomp te kopen, is er iemand die er één heeft en of iemand er informatie over heeft of die bevalt. Groet Ruut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Bunkie52 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:56:
Hallo, ik ben van plan een Acond pro-R water/lucht warmtepomp te kopen, is er iemand die er één heeft en of iemand er informatie over heeft of die bevalt. Groet Ruut
Je kunt je vraag beter hier stellen:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Of een eigen topic starten.

[ Voor 19% gewijzigd door DutchWing op 09-09-2022 00:13 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bunkie52
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-09-2022
Oké,bedankt.
Pagina: 1