Brink allure heteluchtverwarming vervangen en bijverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-05 14:05
We hebben een huis op het oog. Het bouwjaar is 1998. Alle muren, dak en vloer volgens de bouwtekeningen rc 2.5.

Nu nog dubbel glas, maar dat wordt HR++

Ze gebruiken nu: een brink allure uit 1998. Tevens een cv ketel voor het warme water, en de vloerverwarming die helaas als bijverwarming dient in de huiskamer en badkamer.
(Tevens een houtkachel in de huiskamer).

Het vloeroppervlakte over 3 etages (begane grond, eerste, en zolder is 200m2.
Alle etages betonnen vloer. 5 slaapkamers verdeeld over de bovenetage.

Nu dus allemaal heteluchtverwarming in de kamers. Huidige gasverbruik bewoners per jaar 2100 m3.

Zelf zit ik te denken aan:
Heteluchtverwarming eruit
Huidige Vloerverwarming eruit en nieuwe laten infresen begane grond.
Boven ook vloerverwarming? Of LTV radiatoren? En zolder dan ook LTV radiatoren?

Dan een warmtepomp+boiler 200L

Hoeveel vermogen zal ik ongeveer nodig hebben?

Is dit ook hoe jullie het zouden aanpakken?
Ben bang dat de veranderingen heel wat gaan kosten. Maar nadeel is: bedrijven willen eerst kijken voordat ze offerte doen. En wij moeten al een bod gaan doen als we het willen :-)

En hoezeer ik het milieu niet wil verpesten. Ik vlieg dan liever niet, dan dat ik nu kosten maak aan iets wat uiteindelijk per maand niet echt bespaard.

Het gaat me naast comfort dus ook om de goedkoopste oplossing wanneer je het bekijkt over 15 jaar gebruik. De Hetelucht kanalen dichtstorten is ook nog wel een ding. Wellicht kan ik die kanalen gebruiken voor de mechanische ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04
Kanaal airco :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Zelf ervaring mee? Lijkt me minder goed dan vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 15:02
Heeft die heteluchtverwarming ook een WTW?
Zonder WTW zijn ze erg onzuinig maar helaas zijn die kasten erg duur waardoor ze vaak wegbezuinigd worden.

Daarnaast bij heteluchtverwarming moeten bewoners geen ramen open zetten want daarmee krijg je ook een onzuinig systeem.

De badkamer heeft een electrische radiator ivm zonnepanelen, beneden gebeurd met vloerverwarming of lucht/lucht warmtepomp.

In de winter gebruik ik (bij)vloerverwarming+luchtverwarming en dat is wel idiaal want vloerverwarming is erg traag als hoofdverwarming.

[ Voor 106% gewijzigd door mr_evil08 op 13-03-2022 09:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04
@meermarco nee, maar ik heb hem eerder geopperd ergens; daar werd nog positief op gereageerd, maar dus uitzoekwerk... Soort van extreme variatie van de Brink topcooler constructie (wat dus een airco is)

Zou op de bestaande luchtkanalen moeten kunnen. (En dan bonus koeling zomers)

Neemt niet zozeer de problemen weg die @mr_evil08 benoemd, maar de apparatuur is amper duurder dan de Brink ketel zelf 8)7

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
mr_evil08 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:06:
Heeft die heteluchtverwarming ook een WTW?
Zonder WTW zijn ze erg onzuinig maar helaas zijn die kasten erg duur waardoor ze vaak wegbezuinigd worden.

Daarnaast bij heteluchtverwarming moeten bewoners geen ramen open zetten want daarmee krijg je ook een onzuinig systeem.

De badkamer heeft een electrische radiator ivm zonnepanelen, beneden gebeurd met vloerverwarming of lucht/lucht warmtepomp.

In de winter gebruik ik (bij)vloerverwarming+luchtverwarming en dat is wel idiaal want vloerverwarming is erg traag als hoofdverwarming.
Dat heeft ie nu nog niet.
En in de badkamer en keuken is mechanische ventilatie. Verder niet.

Dus ik dacht om het goed aan te pakken alles eruit en vloerverwarming. Maar met wtw op de Brink. Evt een nieuwe brink is dat wel zuinig(er).

Mij leek een miniblock fijn. Ben je de komende 20 jaar ‘klaar’. Maar alle tips en suggesties zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ronald schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:46:
@meermarco nee, maar ik heb hem eerder geopperd ergens; daar werd nog positief op gereageerd, maar dus uitzoekwerk... Soort van extreme variatie van de Brink topcooler constructie (wat dus een airco is)

Neemt niet zozeer de problemen weg die @mr_evil08 benoemd, maar de apparatuur is amper duurder dan de Brink ketel zelf 8)7
Ja die topcooling of airco van maken is een idee. Maar vraag me af of het niet hele ‘snelle’ warmte is die dan ook snel weer verdwijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Ronald schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:46:

Om te koelen hoor je wel de luchtkanalen te gaan isoleren ivm condens en vaak zijn ze dat niet bij heteluchtverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ja dat las ik ook. Geen idee of dat in 1998 standaard was. Vast niet. Denk echt beste gewoon vloer of LTV radiatoren en desnoods een losse airco in de slaapkamer. Maar kan ook al een hoop buiten houden door zonwering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
meermarco schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:30:
Ja dat las ik ook. Geen idee of dat in 1998 standaard was. Vast niet. Denk echt beste gewoon vloer of LTV radiatoren en desnoods een losse airco in de slaapkamer. Maar kan ook al een hoop buiten houden door zonwering.
Voor de slaapkamers zou ik eerder voor een airco kijken dan LTV radiatoren ophangen.
Een airco kan beide koelen en efficiënt verwarmen en kwa prijsverschil zit er weinig verschil, daarnaast zit je dan niet meer met het gedonder dat een radiator zijn stooksessie mist doordat je hem later open hebt gezet.

Kijk anders hier even> Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Je kan ook een kanaal airco ophangen en deze alleen de bovenverdieping/slaapkamers/badkamer te laten bedienen en voor beneden iets anders.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 13-03-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Denk je dat een airco op de kamers en enkel vloerverwarming beneden goedkoper is in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:23
De vloerverwarming als bijverwarming kan het vermoedelijk wel redden als de kruipruimte nageïsoleerd wordt.
Het vervangen van de ramen door Hr++ levert daar genoeg besparing voor op.
Radiatoren vervangen door LTV of door iets grotere oppervlakte moet toereikend zijn.
Grootste winst zit hem denk ik door naar de dakisolatie te kijken en die te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Er zijn nu geen radiatoren aanwezig. Dus dat moet evt aangelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:52
Gerelateerd topic: Van luchtverwarming naar...
Pagina: 1