Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:13
Hoi allen,

sinds een week heb ik een nieuwe SE 2022, na 7 jaar gedaan te hebben met een SE 2016 ("klein" model).
Wat mij meteen opviel is het verschil in audiokwaliteit tijdens het bellen.
Mijn oude toestel klonk veeeeel mooier/voller terwijl de 2022 soort van schel/blikkerig klinkt.

Zijn er meer mensen met deze ervaring, zoja is dit te verbeteren (software/configuratie/setting) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:11
Ik ben nieuwsgierig:

Waarop is je iPhone SE onbruikbaar (voor jou) geworden?
Hoe vaak heb je de accu vervangen?
Hoe intensief heb je de telefoon gebruikt?
Hoeveel opslag had je?

Zomaar wat vraagjes, onder andere omdat mijn moeder zo'n telefoon ook nog steeds gebruikt.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
whahas schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:54:
Ik ben nieuwsgierig:

Waarop is je iPhone SE onbruikbaar (voor jou) geworden?
Hoe vaak heb je de accu vervangen?
Hoe intensief heb je de telefoon gebruikt?
Hoeveel opslag had je?

Zomaar wat vraagjes, onder andere omdat mijn moeder zo'n telefoon ook nog steeds gebruikt.
Sorry voor de late reactie (je had me beter kunnen quoten, dan krijg ik een melding)....

Mijn oude SE werkt nog steeds prima, maar wel draaiend op iOS 15.x.
Security updates komen nog regelmatig uit voor deze versie. Voor hoelang, geen idee.
Maar Simyo had een aanbieding (verlengen met 2 jaar) en die vond ik voor mijn persoonlijke situatie wel interessant.

Ik heb 1x een nieuwe accu geplaatst, die nog steeds 100% capaciteit aangeeft. De winkel gaf aan dat dit een iets zwaardere accu is dan de originele Apple accu. En inderdaad doe ik 1,5 tot 2 dagen ermee.

Mijn telefoon gebruik is redelijk tot weinig, soms in de auto TomTom aan, beetje mailen, browsen en af en toe bellen.

Deze oude SE 2016 heeft 64GB opslag, dat na 7 jaar nog maar voor de helft vol staat.

Ik had eigenlijk geen plannen om hem te vervangen, alles werkte en reageerde nog uitstekend.
En omdat ik zuinig ben op mijn spullen en hij altijd in een dikke siliconen case zat, is ie nog in nieuwstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
EverLast2002 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:03:
[...]

Sorry voor de late reactie (je had me beter kunnen quoten, dan krijg ik een melding)....

Mijn oude SE werkt nog steeds prima, maar wel draaiend op iOS 15.x.
Security updates komen nog regelmatig uit voor deze versie. Voor hoelang, geen idee.
Maar Simyo had een aanbieding (verlengen met 2 jaar) en die vond ik voor mijn persoonlijke situatie wel interessant.

Ik heb 1x een nieuwe accu geplaatst, die nog steeds 100% capaciteit aangeeft. De winkel gaf aan dat dit een iets zwaardere accu is dan de originele Apple accu. En inderdaad doe ik 1,5 tot 2 dagen ermee.

Mijn telefoon gebruik is redelijk tot weinig, soms in de auto TomTom aan, beetje mailen, browsen en af en toe bellen.

Deze oude SE 2016 heeft 64GB opslag, dat na 7 jaar nog maar voor de helft vol staat.

Ik had eigenlijk geen plannen om hem te vervangen, alles werkte en reageerde nog uitstekend.
En omdat ik zuinig ben op mijn spullen en hij altijd in een dikke siliconen case zat, is ie nog in nieuwstaat.
Ik citeerde je niet, omdat het niet belangrijk was voor jouw eigen vraag of het onderwerp in kwestie.
Daarnaast weet ik niet hoe jij je meldingen hebt ingesteld. Bovendien had mijn vraag geen haast.

Inhoudelijk:
Gaaf! Altijd leuk om te lezen dat mensen zuinig zijn op hun spullen en interessant om lange levensduur bij werkelijk gebruik te zien.

Je hebt dus echt geen Fairphone nodig om lang met een telefoon te kunnen doen!
Nadat iOS 18 uitgekomen was, zou je hoogstwaarschijnlijk geen beveiligingsupdates meer hebben gehad. Tegelijkertijd wordt in 2025 weer een nieuw model iPhone SE worden verwacht.
Alleen op geruchten kun je niet altijd varen.

Ben je er inmiddels achter waar het kwaliteitsverschil bij het bellen vandaan komt?
Ik hoop niet dat het specifiek jouw exemplaar is.

Zelf heb ik de iPhone SE 2020.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
whahas schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:24:
Ik citeerde je niet, omdat het niet belangrijk was voor jouw eigen vraag of het onderwerp in kwestie.
Daarnaast weet ik niet hoe jij je meldingen hebt ingesteld. Bovendien had mijn vraag geen haast.
Een @whahas is altijd handig, haast of niet.
Je hebt dus echt geen Fairphone nodig om lang met een telefoon te kunnen doen!
Nope, al zou het prettig zijn als Apple de hardware nog langer zou ondersteunen. De 6s werkt nog prima.

[ Voor 29% gewijzigd door Olaf van der Spek op 04-04-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ah ja, @Olaf van der Spek, taggen, dat bestaat ook nog.
Alleen ook dat is afhankelijk van hoe je je instellingen hebt staan, nietwaar?

Persoonlijk volg ik alle onderwerpen waar ik wel eens in reageer.
Dat zijn er niet veel en velen daarvan zijn ook nog eens vrij rustig, dus dan wil ik de activiteit ook weten.
Tweakers bundelt meldingen ook heel netjes, vind ik.

Zorgen nieuwe versies van iOS voor 'perceived obsolescence'?
Of werd er bij het ontwerp van zo'n telefoon gewoon niet bij nagedacht dat mensen er 8 jaar mee zouden willen doen?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
[...]

Zelf heb ik de iPhone SE 2020.
Weleens jouw SE 2020 vergeleken met die van je ma haar SE 2016 wat betreft audiokwaliteit tijdens bellen?

Misschien vergezocht, maar zou het kunnen omdat de SE 2022 platter en dunner is qua behuizing dan de SE 2016 ? En glas versus aluminium behuizing.
Combinatie van materiaal, constructie en volume ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Dat zou zomaar eens kunnen! @EverLast2002

Ik bel geregeld met mijn moeder. Ik zal haar eens bellen op mijn telefoon terwijl ik haar telefoon gebruik.
Ik heb ook de 2016 variant gehad en ik merkte weinig bij het overstappen.
Nu gebruik ik vaak headsets bij het bellen, maar ook weer niet zo vaak dat het verschil me niet zou zijn opgevallen.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
@whahas
Hoe heb jij de communicatie staan in je SE 2020, ik heb "5g altijd aan" actief staan.
Als ik het goed herinner is de default setting "use 5g when available" (of iets in die strekking).
Het zou me verbazen als dat de oorzaak is van het blikkerige/schelle belkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Mijn model telefoon kan geen 5G.
Ik heb mobiele data geregeld uitstaan, ook nu, ik zit geregeld op WiFi en ik bel ook via WiFi.

Heb je de optie 'Bellen via wifi' aanstaan? @EverLast2002
Ik heb het idee dat dit verschil maakt.
Je kunt ook eens testen of bellen via een chatdienst jouw probleem oplost.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
whahas schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:02:
Mijn model telefoon kan geen 5G.
Ik heb mobiele data geregeld uitstaan, ook nu, ik zit geregeld op WiFi en ik bel ook via WiFi.

Heb je de optie 'Bellen via wifi' aanstaan? @EverLast2002
Ik heb het idee dat dit verschil maakt.
Je kunt ook eens testen of bellen via een chatdienst jouw probleem oplost.
Bellen via WiFi staat uit bij mij.
Bellen via bijv Whatsapp vind ik een verschrikking, teveel vertraging etc.
Ik bel "gewoon" dus.

Kijk, het is niet zozeer een probleem, maar meer een gevalletje "jammer maar helaas".
En misschien een kwestie van wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
EverLast2002 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:12:
[...]

Bellen via WiFi staat uit bij mij.
Bellen via bijv Whatsapp vind ik een verschrikking, teveel vertraging etc.
Ik bel "gewoon" dus.

Kijk, het is niet zozeer een probleem, maar meer een gevalletje "jammer maar helaas".
En misschien een kwestie van wennen.
Ik bel ook het liefst gewoon, ook al kost dat meer stroom / accu. Die wifi tip gaf ik vooral zodat je het een en ander kon testen / uitsluiten.

Anders gaan bellen met een headset?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
whahas schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:42:
[...]

Ik bel ook het liefst gewoon, ook al kost dat meer stroom / accu. Die wifi tip gaf ik vooral zodat je het een en ander kon testen / uitsluiten.

Anders gaan bellen met een headset?
Thanks voor de tips.
Ik wil eerst een 20W lader aanschaffen, later kijk ik wel of ik nog iets koop van een headset o.i.d.
Vroeger zat dat er allemaal bij in de doos, tegenwoordig mag je die zooi apart erbij kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
EverLast2002 schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:39:
[...]

Thanks voor de tips.
Ik wil eerst een 20W lader aanschaffen, later kijk ik wel of ik nog iets koop van een headset o.i.d.
Vroeger zat dat er allemaal bij in de doos, tegenwoordig mag je die zooi apart erbij kopen..
Vroeger eindigden al die laders onderin een la..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Want de meeste mensen hebben die al.

Waarom een 20 watt lader trouwens @EverLast2002 ?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
whahas schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:06:
Want de meeste mensen hebben die al.

Waarom een 20 watt lader trouwens @EverLast2002 ?
Om de functie snelladen te gaan gebruiken.
Momenteel gebruik ik mijn oude SE 2016 5W lader en die ondersteunt dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
Olaf van der Spek schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:26:
[...]

Vroeger eindigden al die laders onderin een la..
Dan ben ik de uitzondering op de regel want ik had/gebruikte enkel de lader die bij het toestel werd meegeleverd. Ik heb geen la met opladers.
Maar ik snap wat je wilt zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
EverLast2002 schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:21:
[...]

Om de functie snelladen te gaan gebruiken.
Momenteel gebruik ik mijn oude SE 2016 5W lader en die ondersteunt dit niet.
Waarom wil je snel laden? Miste je dat bij je oude telefoon? Van wat ik begrepen heb, zorgt het ervoor dat de accu van je telefoon sneller slijt. Vooral wanneer je zo lang doet met je telefoon zoals jij klaarblijkelijk doet lijkt me dat kwalijk.

Zo laad ik mijn telefoon ook niet draadloos op. Daar heb je ook verlies bij. Dus ik vind dat niet nuttig.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
EverLast2002 schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:26:
[...]

Dan ben ik de uitzondering op de regel want ik had/gebruikte enkel de lader die bij het toestel werd meegeleverd. Ik heb geen la met opladers.
Mooi praktisch voorbeeld van 'De goede lijden onder de kwaden'.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
whahas schreef op zondag 7 april 2024 @ 23:59:
[...]

Waarom wil je snel laden? Miste je dat bij je oude telefoon? Van wat ik begrepen heb, zorgt het ervoor dat de accu van je telefoon sneller slijt. Vooral wanneer je zo lang doet met je telefoon zoals jij klaarblijkelijk doet lijkt me dat kwalijk.

Zo laad ik mijn telefoon ook niet draadloos op. Daar heb je ook verlies bij. Dus ik vind dat niet nuttig.
Denk dat je daar wel een goed punt hebt inderdaad.
Hoe "langzamer" je de accu oplaadt des te beter het is. Heb daar een en ander over gelezen.
Ik heb bijvoorbeeld in de auto een 5V 1 Ampere oplader. Ik zie vaak bij tankstations en supermarkten bij de kassa opladers voor in de auto liggen die eigenlijk "te zwaar" zijn.
Maar zoals veel mensen denken "ja dan laadt ie lekker snel op en heb ik een volle batterij wanneer ik op lokatie aankom". Dat idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:13

sapphire

Die-hard pruts0r

EverLast2002 schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:26:
[...]

Mwa valt mee hoor, zeker nu ieder bedrijf denkt groen te doen door geen lader mee te leveren (Lees: Kijk ons een groen doen maar eigenlijk gewoon krimpflatie toepassen door minder te leveren voor dezelfde prijs) hoor ik vaker mensen klagen dat ze laders te kort hebben dan lades vol.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:14
EverLast2002 schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:40:
[...]

Denk dat je daar wel een goed punt hebt inderdaad.
Hoe "langzamer" je de accu oplaadt des te beter het is. Heb daar een en ander over gelezen.
Ik heb bijvoorbeeld in de auto een 5V 1 Ampere oplader. Ik zie vaak bij tankstations en supermarkten bij de kassa opladers voor in de auto liggen die eigenlijk "te zwaar" zijn.
Maar zoals veel mensen denken "ja dan laadt ie lekker snel op en heb ik een volle batterij wanneer ik op lokatie aankom". Dat idee.
Ik heb deze: https://www.gsmpunt.nl/op...0G7QIYEAQYASABEgLQ7_D_BwE

Zelfs mijn laptop is vol als ik aankom. Echt perfect, batterij conditie is nog gewoon 81% na anderhalf jaar en 1000+ Cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Roy Tollenaar schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:11:
[...]

Ik heb deze: https://www.gsmpunt.nl/op...0G7QIYEAQYASABEgLQ7_D_BwE

Zelfs mijn laptop is vol als ik aankom. Echt perfect, batterij conditie is nog gewoon 81% na anderhalf jaar en 1000+ Cyclus.
Dat je apparatuur vol is bij aankomst geloof ik best ja.....
Die 2.4 Ampere was ooit bedoeld voor iPads (ander type batterij, capaciteit etc), niet voor iPhones.
Het Wattage is niet zozeer de sluipmoordenaar, maar wel het Amperage.

81% na 1,5 jaar noem ik niet echt "gewoon" als in slijtage door dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:14
EverLast2002 schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:39:
[...]

Dat je apparatuur vol is bij aankomst geloof ik best ja.....
Die 2.4 Ampere was ooit bedoeld voor iPads (ander type batterij, capaciteit etc), niet voor iPhones.
Het Wattage is niet zozeer de sluipmoordenaar, maar wel het Amperage.

81% na 1,5 jaar noem ik niet echt "gewoon" als in slijtage door dagelijks gebruik.
Ampere worden ook niet echt meer, mijn iPhone pakt altijd 9 volt op 2,2 ampere. Mijn batterij doet het juist goed normaal zou je na 500 cyclus nog 80% over hebben terwijl mijn iPhone al 1078 cyclus heeft gehad. De iPhone 11 Pro en pro max zijn ooit met een 18 watt lader geleverd dus een iPhone kan er prima tegen. Ik merk juist dat die 5 watt lader te weinig is, als ik bijvoorbeeld Pokemon go op mijn telefoon aan heb staan en nog 2 apparaten met mijn hotspot loopt die leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Roy Tollenaar schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:30:
[...]
De iPhone 11 Pro en pro max zijn ooit met een 18 watt lader geleverd dus een iPhone kan er prima tegen.
de 11 Pro en Pro Max hebben een veel zwaardere batterij dan de SE 2022.
Waarschijnlijk zat daar een 18 Watt lader bij om sneller binnen een acceptabele tijd een volle(re) batterij te hebben.

Ik zie op de Apple website dat opladers vanaf 5 Watt t/m 20 Watt allemaal ondersteund worden.
Dus het zal wel kloppen wat je zegt met je laadcycles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Het verschil in gebruik van jullie telefoons is met recht groot te noemen.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Roy Tollenaar schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:11:
Bij 80% wordt aangeraden de batterij te vervangen..
Pagina: 1 2 Laatste