Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:08
Goed, op basis van Tips bij openen offerte topic zonnepanelen even een nieuwe lijst.

Hoe ligt het dak & wat is het legplan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_70H6yUspau9FgVgEDcvKsq6C8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GuA3dZJqwl6Xm9KD4GhlKB7i.png?f=fotoalbum_large
De achterkant van het huis ligt op het Zuid-Oosten. Ik heb aan het noord-oosten te maken met een overdwars dak, ook in het zuid-westen ligt een overdwars dak, maar daar zit nog een huis tussen waardoor de schaduw daarvan wat minder is. Bovenste rij 2 panelen i.v.m. 'schoorsteen'. Wel zitten er aan beide kanten van mijn dak een dakkapel (ook bij de buren zuid-west), wat ook voor schaduw zorgt. Al met al is er over de dag heen toch wel de nodige schaduw op het dak. Het huis is uit 2014, op de 3D BAG viewer kan ik geen zaken zoals hoogte of helling bekijken.

Jaarverbruik
Het huidige verbruik is rond de 4000KwH op jaarbasis. Dat zal alleen maar toenemen als we naar een warmtepomp over zouden gaan, maar dat ligt nog niet concreet in de planning. Overigens ligt het dak vol, wel is er eventueel nog een uitbouw van de woonkamer (van 5m x 2m) welke in de toekomst eventueel nog gebruikt zou kunnen worden voor zonnepanelen + warmtepomp.

Panelen
Ik kies voor 385 pw panelen + een paar 335 pw panelen i.v.m. ruimte door het dakkapel.

Totale 'vermogen':
10 x 385 = 3.850 pw (€ 1.670,- ex btw)
3x 335 pw = 1005 pw (€ 459,- ex btw)
Totaal: 4.855 pw (€2.129,- ex btw)

Er gaat iets fout in de offerte van de plaatser, dus ik heb de situatie/factuur even aangepast naar evenveel panelen bij beide omvormer systemen. Ik heb 3 fase aansluiting (woning uit 2014 - er liggen momenteel wat dakpan panelen)

Omvormer
Ik heb te maken met harde schaduw, vandaar omvormers. Daarvoor is de keuze tussen 2 systemen vanuit de plaatser:
13x Enphase micro omvormer IQ7+ voor € 1.677 + enphase envoy van € 150,- = € 1.827,-
13x Solaredge P500 voor € 572,- + SE5000 HD voor € 1.100,- = € 1.672,-

Komt neer op uiteindelijk:
Enphase: 0,82 per wattpiek
Solaredge: 0,78 per wattpiek

Ik heb installatiekosten hier uiteraard buiten gehouden. Zou ik dit erbij optellen dan zou het zo'n 41 cent duurder worden, dus 1,23 bij Enphase en 1,19 bij Solaredge. De Enphase is dus wat duurder.

Doel: stroomrekening naar beneden krijgen gericht op toekomst. Ik ben niet iemand die dagelijks grafiekjes wil bekijken, ik wil gewoon 'zorgeloos' de installatie zijn werk willen laten uitvoeren :)
@migjes @Ronald hoop dat de relevante informatie nu wel er bij zit? :)

[ Voor 116% gewijzigd door Septillion op 08-03-2022 20:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
Je geeft wat mij betreft te weinig info om een advies wat ergens op slaat te kunnen geven.

Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:19
@President
reken eerst eens de kosten uit in € per Wp.
(dit doen we hier ex BTW, gewoon omdat je de BTW grote deels terug krijgt.)

ik ben zelf geen grote voorstander om alles maar op te lossen met micro's (enphase) of optimizers(solaredge).
gewoon omdat dit vaak toch weinig tot zelfs niks extra oplevert.
(het zit vaak meer in de hoofde van mensen als echt in de praktijk. helaas)

en je hebt ook nog dat met optimizers er een minimum aantal moet werken.
anders werkt de hele systeem niet.
zijn er dan te veel optimizers (de 10 als voorbeeld) die niks doen, dan werken de 3 andere ook niet.
maar met deze gegevens kan ik je daar geen antwoord opgeven.
(dit heb je weer niet met de micro's)

de micro's vind ik vaak weer niet heel erg tof.
omdat je wel een 485Wp er op aan kan sluiten, maar de micro kan soms maar 290VA er van maken.
het verschil noemen we af toppen, dit is niet erg als het binnen bepaalde marges zit. (algemeen 30% is aardig acceptabel)

dus meer info, beter antwoord.
(zo als @Ronald ook al meld, hij is alleen sneller.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ronald schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:56:
Je geeft wat mij betreft te weinig info om een advies wat ergens op slaat te kunnen geven.

Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Ik dacht dat die informatie niet relevant zou zijn, zal vanavond alle informatie vergaren
migjes schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:58:
@President
reken eerst eens de kosten uit in € per Wp.
(dit doen we hier ex BTW, gewoon omdat je de BTW grote deels terug krijgt.)
13x385 = 2.505 (panelen) + 1.935 (IQ7+) + 150 (envoy) = 5.005 wp voor € 4.590,-

10x385 + 3x335 = 2129 (panelen) + 572 (p500 Solaredge) + 1100 (SE 5000 HD) = 4.855 wp voor € 3.801,-

Enphase: 0,917
Solaredge: 0,783

Solaredge is dus goedkoper (zoals ook in TS vermeld), maar ik weet dus niet of die omvormers verschil gaan maken in oplevering en uiteindelijk in kosten. Ik koop ook liever een Lenovo laptop voor 900 euro, dan een Acer voor 750...

Ik dacht dat het 'net zo makkelijk' was als de keuze Acer VS Lenovo... Maar ga vanavond even alles via stappen doen

[ Voor 5% gewijzigd door President op 08-03-2022 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@President Met name bij SolarEdge is het legplan van belang: Het grote SolarEdge topic

Vandaar dat er meer nodig is dan je verwachtte.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
President schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:58:
[...]
Solaredge is dus goedkoper (zoals ook in TS vermeld), maar ik weet dus niet of die omvormers verschil gaan maken in oplevering en uiteindelijk in kosten. Ik koop ook liever een Lenovo laptop voor 900 euro, dan een Acer voor 750...

Ik dacht dat het 'net zo makkelijk' was als de keuze Acer VS Lenovo... Maar ga vanavond even alles via stappen doen
het is niet zo heel moeilijk. valt best mee (als je het gewent bent om het uit te rekenen is het erg simpel.) ;)

ik probeer het zo uit te leggen:
de IQ7+ doet 290VA en paneel kan 385Wp leveren.
nu wil je liever 0% verschil tussen die 2, maar denk je een beetje economische dan is een 30% verschil niet een groot probleem.
je koop dan een laptop met snelle processor maar bespaart op hoeveelheid geheugen.
vervang je die voor b.v. een IQA dan heb je al weer een leuker systeem, die kan 349VA aan.
je hebt dan een leuke acer.

de solaredge kan wel een leuke lenovo zijn, alleen daar zitten een paar extra haken en ogen aan.
die hem weer minder leuk kunnen maken.
en daar hebben we meer gegevens voor nodig, dan checken @Ronald of ik de zaak. ;)
en helaas prijs is geen goede aanwijzer, duur is niet altijd beter.
(misschien zien we dat je gewoon met een string omvormer kunt werken, stuk goedkoper meer opbrengst dan ben je toch beter af, maar misschien ook wel niet.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@migjes zijn zelfs 485W en 435W panelen; dat gaan we niet doen op een iq7+... Maar we wachten even af of SE een reële optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Ronald
in het 2de bericht heeft hij het over 385Wp, en ik snap ook niet waarom er dan met 385Wp en 335Wp word gecombineerd. :?
dus we hebben gewoon te weinig info, of info is slecht.
(hebben we het over IQ+ of IQA etc etc.)
dus laten we geduld hebben tot het klopt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
migjes schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:33:
@Ronald
in het 2de bericht heeft hij het over 385Wp, en ik snap ook niet waarom er dan met 385Wp en 335Wp word gecombineerd. :?
dus we hebben gewoon te weinig info, of info is slecht.
(hebben we het over IQ+ of IQA etc etc.)
dus laten we geduld hebben tot het klopt. ;)
Foutje, 385. Ik ga vanavond alles uitwerken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:27

Pazo

Mroaw?

President schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:13:
Omvormer
Ik heb te maken met harde schaduw, vandaar omvormers. Daarvoor is de keuze tussen 2 systemen vanuit de plaatser:
13x Enphase micro omvormer IQ7+ voor € 1.677 + enphase envoy van € 150,- = € 1.827,-
13x Solaredge P500 voor € 572,- + SE5000 HD voor € 1.100,- = € 1.672,-
Is er een reden dat je een 1 fase systeem neemt? Als ik het zo lees heb je een 3-fase meterkast. Aan de prijs van de Envoy te zien, is dat een 1-fase, de Enphase Envoy-S. De Envoy- S Metered is voor 3 fase. Deze kost ca €325,-. Tevens is het raadzaam ook de Q-relay te plaatsen, a €150,- voor de 3-fase versie (ca €70 voor 1 fase).
Daarmee kom je dus nog wat duurder uit. Niet dat ik zeg dat je geen Enphase moet nemen ('heb m zelf ook'), maar wel even rekening mee houden met je kostenvergelijking.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
En waar je ook rekening mee kan houden
Emphase geeft 25 jaar garantie op de omvormers, terwijl een centrale omvormer vaak na 10-15 jaar moet worden vervangen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
caspervc schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:41:
En waar je ook rekening mee kan houden
Emphase geeft 25 jaar garantie op de omvormers, terwijl een centrale omvormer vaak na 10-15 jaar moet worden vervangen.
En dat is ook de reden dat ik niet zomaar de goedkoopste wil pakken en hier om advies vraag. Puur op de centen zou het Solaredge zijn, maar ik wil dus kijken of er meerwaarde in iets meer uitgeven zit.
Pazo schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:38:
[...]

Is er een reden dat je een 1 fase systeem neemt? Als ik het zo lees heb je een 3-fase meterkast. Aan de prijs van de Envoy te zien, is dat een 1-fase, de Enphase Envoy-S. De Envoy- S Metered is voor 3 fase. Deze kost ca €325,-. Tevens is het raadzaam ook de Q-relay te plaatsen, a €150,- voor de 3-fase versie (ca €70 voor 1 fase).
Daarmee kom je dus nog wat duurder uit. Niet dat ik zeg dat je geen Enphase moet nemen ('heb m zelf ook'), maar wel even rekening mee houden met je kostenvergelijking.
Niet bewust, maar als ik later nog op de uitbouw neem zie ik al dat ik met 1 fase tegen het limiet van 3680 pw ga komen (https://www.coolblue.nl/z...eren%20wel%20goed%20gaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@President Met 6k posts zou je toch moeten weten dat het nooit de bedoeling is om een crosspost te maken? Gewoon je huidige post aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
President schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:54:
[...]

En dat is ook de reden dat ik niet zomaar de goedkoopste wil pakken en hier om advies vraag. Puur op de centen zou het Solaredge zijn, maar ik wil dus kijken of er meerwaarde in iets meer uitgeven zit.

[...]

Niet bewust, maar als ik later nog op de uitbouw neem zie ik al dat ik met 1 fase tegen het limiet van 3680 pw ga komen (https://www.coolblue.nl/z...eren%20wel%20goed%20gaat.)
Ja, dat, en als je ook een Envoy-S metered ophangt (leuk voor de stats :9~ ) ben je ook nog goed voorbereid op een thuisaccu. Zal vast over een paar jaar ook wel een dikke subsidie op komen :+ :D

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:27

Pazo

Mroaw?

President schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:54:

Mocht je voor Enphase gaan, dan beter de 3 fase S-metered nemen, om te voorkomen dat je bij eventuele uitbreiding in de toekomst tegen je fase-limiet aanloopt. En de S-metered is voorbereid om evt een thuisaccu op aan te sluiten. Het is qua investering wat duurder, maar als je in de toekomst het moet laten omzetten naar 3-fase ben je een stuk duurder uit.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Top, ga ik navragen/doorgeven. Ik had nagedacht over uitbreiding voor meer panelen later met een warmtepomp, maar niet over een accu of 1/3 fase.

Dan liever in één keer goed inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De p500 is een 60V optimizer, daarmee komt het noordwest dak op zichzelf niet aan de string spanning en is er dus een mate van afhankelijkheid van het zuidoost dak. Dit zou wat opbrengst beperking kunnen geven (optimizer clipping)

Met een optimizer uit de 80V groep zou het goed kunnen gaan... De dwarsdaken maken het wat lastiger oordelen: uitsluitsel door te simuleren met Solaredge designer.

Veilige oplossing is Enphase of iets voordeligere, maar lastiger aan te komen via installateurs APSystems. Met Enphase ga je wel wat aftoppen, kost dan een procent op jaarbasis. De iq7a is teveel duurder om het te compenseren. APSystems ds3-l is krachtiger en heeft dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
zou ook naar de DS3 kijken. Scheelt ongeveer de helft ivm Enphase omdat er 2 panelen per Micro worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat is nogal overdrijven, @Sethro, DS3-L is €179 per 2 panelen, IQ7+ €119 per paneel.
+ bij elk wat vaste kosten: Enphase Q-relay (verplicht) en Envoy (monitoring) vs APS ECU (monitoring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Ronald schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:00:
Dat is nogal overdrijven, @Sethro, DS3-L is €179 per 2 panelen, IQ7+ €119 per paneel.
+ bij elk wat vaste kosten: Enphase Q-relay (verplicht) en Envoy (monitoring) vs APS ECU (monitoring)
iQ7+ heeft een lager vermogen, je moet vergelijken met de A en die kosten per 2 320 euro tegen 179 euro door de DS3

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 09-03-2022 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Sethro Ik moet niets... En ik vergelijk ook heel bewust niet met iq7a; die gewoon te duur voor de extra opbrengst... Ja dat is het nadeel van Enphase. Ze lopen achter de feiten aan. Als APSystems breder opgepakt wordt door Installateurs, dan gaat er weinig Enphase meer geïnstalleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Dacht ik er uit te zijn, komen er toch weer andere ideeën... Lastig. APS is in ieder geval bij het bedrijf dat ik op het oog heb niet iets waar ze mee werken.

Dan zouden het dus toch IQ7+ worden met Envoy-S metered en Q-relay in combinatie met 12 x 385 pw (doe dan ook meteen de uitbouw maar erbij)+ 3 x 335pw (ivm minder ruimte voor dakkapel)

Ik las trouwens net iets over vogelschroten op internet, maar kom er hier weinig over tegen?

[ Voor 19% gewijzigd door President op 09-03-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@President
1 of 3 fase, tja het maakt niet zo veel uit.
ik heb zelf 1 fase, maar mijn buurt heeft allemaal 3 fase.
dus om het huis word er een andere fase gebruikt.
dus of je nu over 1 of 3 fase teruglevert het maakt niet veel uit.
(ook de meters maken het on zinnig om zo maar een verschil te maken.)
wel heb je op 1 fase van een 3 fase minder vermogen, maar dit ziet er niet uit dat het een probleem gaat worden.

maar dit is wel een oost-west (achtig).
zie ook mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door dat oost en west niet tegelijk recht beschenen worden door de zon hebben ze op andere momenten hun top.
zo heb ik al 6430Wp op een 4kW omvormer, en dit is geen probleem. ;)
als ik dan zie dat je maar +/-5000Wp wil gaan leggen, tja dan is een 3,6kW al wel goed genoeg.
zelfs een 3kW omvormer kan het al aan.
een 3 of 3,6 omvormer is echt eens stuk goedkoper als een 5kW. ;)
alleen dit kan niet met micro omvormers(en vaak +/- slecht met optimizers), dit lukt alleen met string omvormers.

maar ik snap niet waarom je de vreemde stap doet met 335Wp + 385Wp :?
is er echt geen cm te winnen dat je gewoon 385Wp's kunt gebruiken?
(dus wat zijn daar de maten?)

ook snap ik je verhaal van harde schaduw niet.
(harde schaduw is "tof", dat lossen de panelen al op met diodes.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
migjes schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:45:
@President
1 of 3 fase, tja het maakt niet zo veel uit.
ik heb zelf 1 fase, maar mijn buurt heeft allemaal 3 fase.
dus om het huis word er een andere fase gebruikt.
dus of je nu over 1 of 3 fase teruglevert het maakt niet veel uit.
(ook de meters maken het on zinnig om zo maar een verschil te maken.)
wel heb je op 1 fase van een 3 fase minder vermogen, maar dit ziet er niet uit dat het een probleem gaat worden.

maar dit is wel een oost-west (achtig).
zie ook mijn dak:
[Afbeelding]
door dat oost en west niet tegelijk recht beschenen worden door de zon hebben ze op andere momenten hun top.
zo heb ik al 6430Wp op een 4kW omvormer, en dit is geen probleem. ;)
als ik dan zie dat je maar +/-5000Wp wil gaan leggen, tja dan is een 3,6kW al wel goed genoeg.
zelfs een 3kW omvormer kan het al aan.
een 3 of 3,6 omvormer is echt eens stuk goedkoper als een 5kW. ;)
alleen dit kan niet met micro omvormers(en vaak +/- slecht met optimizers), dit lukt alleen met string omvormers.

maar ik snap niet waarom je de vreemde stap doet met 335Wp + 385Wp :?
is er echt geen cm te winnen dat je gewoon 385Wp's kunt gebruiken?
(dus wat zijn daar de maten?)

ook snap ik je verhaal van harde schaduw niet.
(harde schaduw is "tof", dat lossen de panelen al op met diodes.)
Ik las dat zal het schaduw bomen zijn en dat harde schaduw bijvoorbeeld een dak (van buren) of dakkapel is. Daar heb ik sowieso mee te maken, vandaar de omvormers

Die 335 is net iets kleiner, het bedrijf gaat nog even nameten op de centimeter precies of die 385 niet past.

Ik kom dus sowieso uit op 5.625wp, misschien dus 5.775wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@President Welke regio zit je?

Op zich heb je een nette prijs voor een systeem met Enphase; als je maar bewust bent van de platte topjes die je gaat zien: lijkt eng, effect is minimaal.

Maaruh... wat is de status van de dakkapellen? Sommige installateurs werken er per definitie niet mee, maar er zijn soms mogelijkheden. (Sterk genoeg voor ballast... .soms, sterk genoeg voor andere bevestiging: vaker). Dan ga je denken aan een dak expert die PV doet.

Als je toch niet met string omvormer gaat werken, dan kun je net zo goed profiteren van de flexibiliteit die je krijgt met een micro omvormer systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
President schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:49:
[...]

Ik las dat zal het schaduw bomen zijn en dat harde schaduw bijvoorbeeld een dak (van buren) of dakkapel is. Daar heb ik sowieso mee te maken, vandaar de omvormers

Die 335 is net iets kleiner, het bedrijf gaat nog even nameten op de centimeter precies of die 385 niet past.

Ik kom dus sowieso uit op 5.625wp, misschien dus 5.775wp
dan nog een keer kijken naar mijn grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
+/-7:30 dat is een grote kerk toren.
2:30 dat zijn grote bomen.
schaduw het word overdreven en klant bang maken, maar we hebben een oplossing (extra duur), kassa verkocht. ;)
simpele verkoop truc die goed werkt. :P

de schaduw van het dakkapel die is wat minder tof.
maar daar nemen de diodes in het paneel het werk op.
koppel dat aan een omvormer met pvsweep/optitrak/mppscanning/shadefix etc etc....
en dan heb je daar maar minimaal last van.
zoek maar eens op SMA + shadefix voor meer uitleg. ;)

dus als je toch het voor elkaar kunt krijgen om allemaal de zelfde panelen te gebruiken.
simpele string omvormer en alles is goedkoop en simpel opgelost. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ronald schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:55:
@President Welke regio zit je?

Op zich heb je een nette prijs voor een systeem met Enphase; als je maar bewust bent van de platte topjes die je gaat zien: lijkt eng, effect is minimaal.

Maaruh... wat is de status van de dakkapellen? Sommige installateurs werken er per definitie niet mee, maar er zijn soms mogelijkheden. (Sterk genoeg voor ballast... .soms, sterk genoeg voor andere bevestiging: vaker). Dan ga je denken aan een dak expert die PV doet.

Als je toch niet met string omvormer gaat werken, dan kun je net zo goed profiteren van de flexibiliteit die je krijgt met een micro omvormer systeem
Ik zie ze dakkapellen niet zitten, omdat het niet mag... Beide na 2014 (nieuwjaar huis) geplaatst, één vanuit de bouw en de ander daarna. Eventueel wil de plaatser wel, maar ik wil niet het risico lopen dat mijn zoon door het dak geplet wordt als deze zou inzakken... En aangezien het 'niet mag' doe ik het dus ook niet.
migjes schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:59:
[...]

dan nog een keer kijken naar mijn grafiek:
[Afbeelding]
+/-7:30 dat is een grote kerk toren.
2:30 dat zijn grote bomen.
schaduw het word overdreven en klant bang maken, maar we hebben een oplossing (extra duur), kassa verkocht. ;)
simpele verkoop truc die goed werkt. :P

de schaduw van het dakkapel die is wat minder tof.
maar daar nemen de diodes in het paneel het werk op.
koppel dat aan een omvormer met pvsweep/optitrak/mppscanning/shadefix etc etc....
en dan heb je daar maar minimaal last van.
zoek maar eens op SMA + shadefix voor meer uitleg. ;)

dus als je toch het voor elkaar kunt krijgen om allemaal de zelfde panelen te gebruiken.
simpele string omvormer en alles is goedkoop en simpel opgelost. ;)
Dat zou flink goedkoper zijn, maar ook een risico als ik mij een beetje oké heb ingelezen. Zeker ook omdat ik op elk moment van de dag wel ergens schaduw op heb staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
President schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:31:
Ik zie ze dakkapellen niet zitten, omdat het niet mag... Beide na 2014 (nieuwjaar huis) geplaatst, één vanuit de bouw en de ander daarna. Eventueel wil de plaatser wel, maar ik wil niet het risico lopen dat mijn zoon door het dak geplet wordt als deze zou inzakken... En aangezien het 'niet mag' doe ik het dus ook niet.
er is geen "niet mag", en je kunt ook doen zo als ik heb gedaan.
haken aan het schuine dak voor de boven stang, en dan maar 50% van het ballast lager.
maar ook daar kun je haken vast maken.
(probleem is dat installateurs er geen standaard oplossing voor hebben, dat vinden ze moeilijk dus dan zeggen ze maar "mag niet". maar een zelf bouwer draait er zijn hand niet voor om, kan gewoon.)
Dat zou flink goedkoper zijn, maar ook een risico als ik mij een beetje oké heb ingelezen. Zeker ook omdat ik op elk moment van de dag wel ergens schaduw op heb staan?
zoek dan eens op SMA+shadefix (af ander merk mag van mij ook).
en kijk eens goed naar mijn grafiek:
echt ik verlies nog geen 1kWh per dag maar haalde die dag wel 40kWh binnen.
laat je niet gek maken, het valt echt mee. ;)
verkoop trukjes, en domme mensen die niet snappen hoe het werkt geeft die angst verhalen.

maar als je echt goed kijkt naar mijn grafiek dan zie je ook:
17:00 ++ dan oost 100% schaduw van mijn eigen dak.
11:00 -- dan west 100% schaduw van eigen dak.
dit is veel erger als de schaduw van bomen en kerk.
maar nog steeds haal ik 80-85% opbrengst per jaar, geen optimizers die de schaduw oplost.
optimizers of micro's maken geen zon, helaas.

nu ben ik wel eens met het dakkapel,. dat geeft een lastige schaduw.
maar hier leg ik een deken over 1 paneel van de 9 voor een paar seconde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6g3q7n46bN0olqGq41GSC6-S9G4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X6caGyQopIyqnNeKHk6hShi0.jpg?f=user_large
oei oei, wat een ramp, ik zak van 1550W naar 1400W. _O-
laat je niet gek maken, dit kan gewoon met een string omvormer.
simpel goedkoop (misschien een beetje lomp) en effectief. ;)

maar laat @Ronald ook nog even kijken, wie weet, 2 zien meer als 1. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
migjes schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:47:
[...]

er is geen "niet mag", en je kunt ook doen zo als ik heb gedaan.
De man van dakkapel heeft gezegd dat het niet mag, dus tja...

Maar goed, je bent tot nu toe de enige die voor string kiest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
President schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:24:
[...]

De man van dakkapel heeft gezegd dat het niet mag, dus tja...
tja ik heb 7 panelen op het dakkapel liggen, wat dus niet mag. >:)
(er is wel een verschil tussen de 1ne en de andere dakkapel.
soms kan het niet van wegen slechte dakkapel opbouw, maar "mag" is zeker niet het goede woord.
er is echt geen enkele regel die het verbied als je kunnen zou zeggen dan heb je misschien een punt ;) .)
Maar goed, je bent tot nu toe de enige die voor string kiest.
jep, gewoon ervaring.
schaduw word overschat, men ziet liever problemen als de oplossing.
dit dat de kWh prijzen op dit moment soms wel 3x zo duur zijn geworden en panelen meer als 2x gedaald zijn in prijs.
hell er zijn zelfs tweakers die hangen hun noord daken vol hangen(als je het over schaduw wil hebben lol.).
maar ja verkopers blijven verkopers, en ja angst verkoopt goed, dus schaduw problemen blijven hier maar langs komen.

ik heb trouwens ook een noord setje (hier nog in aanbouw.):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBd_sgH5_F8cl-9eE6MxPXWPv1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kysb6hRh6mJTROAdUNvYvJGY.jpg?f=fotoalbum_large
op het schuurtje.
noord 4x190Wp op maar een 500W omvormer (tja oude restantjes, hergebruiken is wel cool).
groot gebouw link huis rechts, boom op zuid, dak noord te kleine omvormer.
en nog scoor ik 600kWh per jaar uit die set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-04 12:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Keep it Simple Stupid.
Met dergelijke eenvoudige slagschaduw kan je met een SMA string omvormer ook prima uit de voeten.

De set op mijn garage heeft tot 12:30 last van slagschaduw en tot die tijd wordt dat keurig gefilterd door optitrac _/-\o_

[ Voor 96% gewijzigd door revolution-nl op 09-03-2022 15:06 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
revolution-nl schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:59:
Keep it Simple Stupid.
Met dergelijke eenvoudige slagschaduw kan je met een SMA string omvormer ook prima uit de voeten.

De set op mijn garage heeft tot 12:30 last van slagschaduw en tot die tijd wordt dat keurig gefilterd door optitrac _/-\o_
Ah, nu zouden 3 panelen helemaal in de schaduw liggen van dak buren en 3 andere panelen voor een deel..

In de zomer staat de zon natuurlijk wel iets hoger, dan zal de schaduw wel minder zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-04 12:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

President schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:12:
[...]

Ah, nu zouden 3 panelen helemaal in de schaduw liggen van dak buren en 3 andere panelen voor een deel..

In de zomer staat de zon natuurlijk wel iets hoger, dan zal de schaduw wel minder zijn..
Zolang de string spanning van panelen die in de zon liggen maar voldoende is voor de minimal MPPT onderwaarde werkt optitratrac feilloos.

Voor mijn garage geldt dat er minimaal 5 vd 16 panelen in de zon moeten liggen, voor productie. Ik denk dat micro-omvormers hooguit 0.6kWh winst zouden hebben gegeven op een dag als vandaag, verwaarloosbaar dus. Als je dat wegzet tegenover de meerprijs, complexiteit en storingsgevoeligheid van micro-omvormers dan slaat de balans voor mij negatief uit,

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
President schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:44:
Dacht ik er uit te zijn, komen er toch weer andere ideeën... Lastig. APS is in ieder geval bij het bedrijf dat ik op het oog heb niet iets waar ze mee werken.

Dan zouden het dus toch IQ7+ worden met Envoy-S metered en Q-relay in combinatie met 12 x 385 pw (doe dan ook meteen de uitbouw maar erbij)+ 3 x 335pw (ivm minder ruimte voor dakkapel)

Ik las trouwens net iets over vogelschroten op internet, maar kom er hier weinig over tegen?
Zou erop aandringen bij installateur om de APS te gebruiken. Scheelt je aardig wat knaken, hebben meer capaciteit waardoor ze niet aftoppen en vanaf het eerste paneel in de zon heb je opbrengsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonselaar
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-05-2022
Goedemorgen,

Een vraag van een leek.

Gisteren zijn er bij ons 20 panelen gelegd (Jinko Solar 375 Wp).

We hebben een hoekwoning met dak op oost-west. De hellingshoek is 60%.

Op het westen hebben we alle ruimte, daar zijn 12 panelen gemonteerd.

Op het oosten wat minder ruimte. Het dak van onze buren is dwars op de oostkant gebouwd (tussenwoning).

Aan de voorkant zijn er op het oosten 8 panelen gemonteerd.

Men wil een SolarEdge SE6K (drie-fase) omvormer monteren.

Wat denken de experts / gevorderen hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@ndonselaar Wellicht hier beter even navragen.
Het grote SolarEdge topic
Weet je ook welke optimizers er zijn geplaatst?
Vermeld dat ook even.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Pagina: 1