Wij hebben sinds mei 2018 een pv systeem op ons huis
17* sunpower x220 360wp panelen (verdeeld over 2 strings)
1x sunny tripower stp 6000tl-20 (3 fase)
Op ons dak is meer ruimte voor panelen, onder de dakkapel. Destijds vond de installateur het niet nodig om extra panelen te plaatsen omdat hij het te krap vond, maar het past wel.
Met de huidige ontwikkelingen in de energiemarkt wil ik toch kijken om deze ruimte te benutten en 3 extra panelen bij te plaatsen.
De bovenstaande panelen zijn (zover ik kan vinden) niet meer leverbaar. Ik zal dus een stap hoger moeten gaan naar Sunpower SPRMAX 400 wp panelen.
Ons huis staat op het zuiden.
Als ik er vanuit ga dat de panelen max 80% van hun vermogen halen, kom ik uit op
17 * 288 = 4896 wp.
Volgens de gegevens van de omvormer kan er tot 6000wp in, dus we hebben nog wel wat over, zeker nu de panelen 4 jaar oud zijn en natuurlijk degraderen.
De vraag is:
Kan ik de 3 nieuwe panelen onderaan de dakkapel op een van de bestaande strings aansluiten, en zo ja, op welke van de twee (die van de dakkapel of die van het dak erboven)?
Of kan ik beter een nieuwe string hiervoor maken.
De vervolg vraag is dan of het mogelijk is om aan te sluiten aan de omvormer.
Volgens de specs zijn er (https://www.solar-nu-webs...tl-12000tl-solar-nunl.pdf) 2 onafhankelijke MPP ingangen en is het mogelijk om 2 strings per MPP ingangen aan te sluiten (dit laatste snap ik niet helemaal).
Maar als ik de aansluitingen van de omvormer bekijk, zitten er wel nog ongebruikte aansluitmogelijkheden.
Overigens heb ik op ons platte dak van de garage zelf een compleet systeem gelegd (12 x SPR MAX 400 + Sunny tripower 4, flatfix fushion), dus helemaal nieuw in deze wereld ben ik niet.
/f/image/o5ONWYxxyJ758I5tPMwrQtQx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2HvQNyeVXrqQPCG3t1usvh4C.png?f=fotoalbum_large)
17* sunpower x220 360wp panelen (verdeeld over 2 strings)
1x sunny tripower stp 6000tl-20 (3 fase)
Op ons dak is meer ruimte voor panelen, onder de dakkapel. Destijds vond de installateur het niet nodig om extra panelen te plaatsen omdat hij het te krap vond, maar het past wel.
Met de huidige ontwikkelingen in de energiemarkt wil ik toch kijken om deze ruimte te benutten en 3 extra panelen bij te plaatsen.
De bovenstaande panelen zijn (zover ik kan vinden) niet meer leverbaar. Ik zal dus een stap hoger moeten gaan naar Sunpower SPRMAX 400 wp panelen.
Ons huis staat op het zuiden.
Als ik er vanuit ga dat de panelen max 80% van hun vermogen halen, kom ik uit op
17 * 288 = 4896 wp.
Volgens de gegevens van de omvormer kan er tot 6000wp in, dus we hebben nog wel wat over, zeker nu de panelen 4 jaar oud zijn en natuurlijk degraderen.
De vraag is:
Kan ik de 3 nieuwe panelen onderaan de dakkapel op een van de bestaande strings aansluiten, en zo ja, op welke van de twee (die van de dakkapel of die van het dak erboven)?
Of kan ik beter een nieuwe string hiervoor maken.
De vervolg vraag is dan of het mogelijk is om aan te sluiten aan de omvormer.
Volgens de specs zijn er (https://www.solar-nu-webs...tl-12000tl-solar-nunl.pdf) 2 onafhankelijke MPP ingangen en is het mogelijk om 2 strings per MPP ingangen aan te sluiten (dit laatste snap ik niet helemaal).
Maar als ik de aansluitingen van de omvormer bekijk, zitten er wel nog ongebruikte aansluitmogelijkheden.
Overigens heb ik op ons platte dak van de garage zelf een compleet systeem gelegd (12 x SPR MAX 400 + Sunny tripower 4, flatfix fushion), dus helemaal nieuw in deze wereld ben ik niet.
/f/image/o5ONWYxxyJ758I5tPMwrQtQx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2HvQNyeVXrqQPCG3t1usvh4C.png?f=fotoalbum_large)
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
:strip_exif()/f/image/GkexUr47TdpHDB12fcyvchrf.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/f32zHVI9O0HyXaZPL77fzL80.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8e6pNOSKyQE06OOZ0aAj84gi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nz542TdnXmpiTnbBpXvJHIAz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UJGo8uVZz4DppdueCFQMbCdR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zjg87tsqgu71UgA7rSIsgb3H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LBsb3ng9V8fUzrxJW7RjuUyo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gPLjwx6LHgDfUXAiWUIKa6zd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/it4MJWFyg7TYTsogb5UlbqnZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6pNsN84ojBxcPimrXZ4UaIB2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2EBrpw2zdviBlTRWFsNm2I9z.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/EfKBwKkmfBSHODXqN0koNaoz.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pyVIBpgkBx4tus1gDbFvmvLr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HGo3YmUuQWcar3ICPwXOW7k0.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/oV7pm0lKkqpZl8PlBqlz9WaB.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/CpCjcxAYMdSq33yEuq03vB7K.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m4tvrDMIlUsPGfSNB8UfwJRU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GkvC183rHuKaO1CBBdt7ZqK2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cPcRH7GUQuoitXOL8AOEFfA1.jpg?f=fotoalbum_large)