Toon posts:

Geen vermogen uit SMA Omvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Omabeatle
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:16
Ik heb zelf een installatie van 7 panelen (JA Solar, 370 Wp / stuk) op mijn schuurtje en overkapping gelegd. Hoek ongeveer 7 graden. Daaraan hangt een SMA Sunny Boy 2.5 enkelfase. Gisterochtend wilde ik alles in gebruik stellen, maar ik krijg geen enkele Watt uit de omvormer. Heeft toevallig iemand hetzelfde meegemaakt?

Foutmelding is als volgt: 2 sec groene led uit, 2 sec groene led aan. Is volgens SMA volgende fout:

Wat heb ik al geprobeerd?
- Inbedrijfsname doorgelopen. O.a. bij netbeheerder de NL optie aangevinkt ([NL] NEN-EN50438:2013 norm)
- Na nogmaals lezen documentatie bij netbeheer vandaag de optie EN 50549-1: 2018 LV gepakt.
- AC zijde zou kloppen, die geeft 50 Hz en een spanning tussen de 230 en 235 volt
- DC zijde geeft ook voltage (ik heb tussen 270 en 290 volt gezien gisterochtend), vandaag is dat 260V

Iemand een idee?

Beste antwoord (via Omabeatle op 17-02-2023 12:39)

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:03

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mm, okay, nog paar:

Waar staat die "Mains connection Separated" precies?

"General operating mode" staat gewoon op MPP?
"Maximum active power output" en "Currently set apparent power limit" niet op 0?

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Plus en min goed aangesloten?

Heb iemand gehad die een dc schakelaar ertussen had gezet en ook omgedraaid
Die deed ook niks.
Multimeter?

[Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2023 12:37]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• septillion

septillion

Dus een SMA SB2.5-1VL-40?

En wat zie je in je log voorbij komen?
Wat is de instelling voor "Critical voltage to start feed-in"?
Wat zie je bij AC monitoring?
En wat bij "Operation"?

En anders, ergens een slechte verbinding? Dat de DC boel indondert als hij gaat belasten ofzo.

Sorry, hier staat hij op Engels dus zult zelf even moeten kijken wat dat in het Nederlands is.

PS Een screenshot werkt echt makkelijker dan een foto ;)

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:41
Welke oriëntatie?
Indien west moet je misschien langer wachten voor productie (maar werkt het hopelijk inmiddels wel?).

• Omabeatle
Dank voor jullie antwoorden tot dusver!
schumacher schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:22:
Welke oriëntatie?
Indien west moet je misschien langer wachten voor productie (maar werkt het hopelijk inmiddels wel?).
Zuid-zuid-Oost, heeft hele dag niets gedaan.
septillion schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:06:
Dus een SMA SB2.5-1VL-40?

En wat zie je in je log voorbij komen?
Wat is de instelling voor "Critical voltage to start feed-in"?
Wat zie je bij AC monitoring?
En wat bij "Operation"?

En anders, ergens een slechte verbinding? Dat de DC boel indondert als hij gaat belasten ofzo.

Sorry, hier staat hij op Engels dus zult zelf even moeten kijken wat dat in het Nederlands is.

PS Een screenshot werkt echt makkelijker dan een foto ;)
Heb hem even op Engels gezet om makkelijker te vinden. Het is inderdaad een SMA SB2.5-1VL-40. Zie hieronder voor Event log. Ik zie niets bijzonders. Wi-fi staat hier 's nachts uit.

Voor je andere vragen:

Critical voltage to start feed-in
65.00 V (50.00 V … 500.00 V)

Operation
Mains connection Separated

AC monitoring kon ik niet vinden, hieronder het plaatje van AC zijde
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:32:
Plus en min goed aangesloten?

Heb iemand gehad die een dc schakelaar ertussen had gezet en ook omgedraaid
Die deed ook niks.
Multimeter?
Daar twijfel ik zelf ook aan. Ik heb zelf solarkabel gelegd. Vanaf + zijde paneel (male) naar omvormer + (kabel met female aan paneelzijde en male aan omvormerzijde). En voor de - zijde precies andersom. Zit geen DC schakelaar tussen nu. Ik draai ze het makkelijkst om door nieuwe MC4 eraan te zetten?

Multimeter, wat is handig om daarmee te meten?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Met een multimeter meet je of de plus geen min is en vice versa

Aan de kant van de omvormer zit sunclix (mag ik hopen) Mc4 ga je niet in die omvormer krijgen.
Sunclix kan je zo weer openen (met beleid)

1 voor 1 doen, en niet zelf onderdeel worden van het stroomkringetje tussen + en -

Maar meten is weten, wellicht overbodig om het te doen.

[Voor 78% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2023 17:21]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Omabeatle
Aan de kant van de omvormer zitten de meegeleverde klemmetjes ja :) Ik zal morgen gaan meten!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• septillion

septillion

Mm, okay, nog paar:

"Maximum active power output" en "Currently set apparent power limit" niet op 0?

• Omabeatle
General operating mode staat nu op 'stop'. Maar het is nu ook donker lijkt me. Of past die niet automatisch aan. Ik kan hem in device parameters op MPP zetten?

Maximum actie power output staat op 2.500 W en currently set apparent power limit op 2.500 VA

Mains connection stond hieronder:

[Voor 42% gewijzigd door Omabeatle op 16-02-2023 17:57]

• Omabeatle
septillion schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:51:
Mm, okay, nog paar:

Held, het was inderdaad de MPP setting! Waarom die in vredesnaam bij inbedrijfname daar niet automatisch op gezet is durf ik niet te zeggen... Maar er is power *O*

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee