Vraag

• Omabeatle
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:56
Ik heb zelf een installatie van 7 panelen (JA Solar, 370 Wp / stuk) op mijn schuurtje en overkapping gelegd. Hoek ongeveer 7 graden. Daaraan hangt een SMA Sunny Boy 2.5 enkelfase. Gisterochtend wilde ik alles in gebruik stellen, maar ik krijg geen enkele Watt uit de omvormer. Heeft toevallig iemand hetzelfde meegemaakt?

Foutmelding is als volgt: 2 sec groene led uit, 2 sec groene led aan. Is volgens SMA volgende fout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSNurBYY8FmU4OtwMyFW8O34U34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDBPat9LuGjqy9Ageu8OLwT8.jpg?f=fotoalbum_large
Wat heb ik al geprobeerd?
- Inbedrijfsname doorgelopen. O.a. bij netbeheerder de NL optie aangevinkt ([NL] NEN-EN50438:2013 norm)
- Na nogmaals lezen documentatie bij netbeheer vandaag de optie EN 50549-1: 2018 LV gepakt.
- AC zijde zou kloppen, die geeft 50 Hz en een spanning tussen de 230 en 235 volt
- DC zijde geeft ook voltage (ik heb tussen 270 en 290 volt gezien gisterochtend), vandaag is dat 260V
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8Nqq0LqyVv2jSk2FgiVh8MdUSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9eOXEzPSJpjjeoNHEJjMMF2r.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand een idee?

Beste antwoord (via Omabeatle op 17-02-2023 12:39)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mm, okay, nog paar:

Waar staat die "Mains connection Separated" precies?

"General operating mode" staat gewoon op MPP?
"Maximum active power output" en "Currently set apparent power limit" niet op 0?

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Plus en min goed aangesloten?

Heb iemand gehad die een dc schakelaar ertussen had gezet en ook omgedraaid
Die deed ook niks.
Multimeter?

[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2023 12:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Septillion

Septillion

Dus een SMA SB2.5-1VL-40?

En wat zie je in je log voorbij komen?
Wat is de instelling voor "Critical voltage to start feed-in"?
Wat zie je bij AC monitoring?
En wat bij "Operation"?

En anders, ergens een slechte verbinding? Dat de DC boel indondert als hij gaat belasten ofzo.

Sorry, hier staat hij op Engels dus zult zelf even moeten kijken wat dat in het Nederlands is.

PS Een screenshot werkt echt makkelijker dan een foto ;)

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-11 22:27
Welke oriëntatie?
Indien west moet je misschien langer wachten voor productie (maar werkt het hopelijk inmiddels wel?).

• Omabeatle
Dank voor jullie antwoorden tot dusver!
schumacher schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:22:
Welke oriëntatie?
Indien west moet je misschien langer wachten voor productie (maar werkt het hopelijk inmiddels wel?).
Zuid-zuid-Oost, heeft hele dag niets gedaan.
Septillion schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:06:
Dus een SMA SB2.5-1VL-40?

En wat zie je in je log voorbij komen?
Wat is de instelling voor "Critical voltage to start feed-in"?
Wat zie je bij AC monitoring?
En wat bij "Operation"?

En anders, ergens een slechte verbinding? Dat de DC boel indondert als hij gaat belasten ofzo.

Sorry, hier staat hij op Engels dus zult zelf even moeten kijken wat dat in het Nederlands is.

PS Een screenshot werkt echt makkelijker dan een foto ;)
Heb hem even op Engels gezet om makkelijker te vinden. Het is inderdaad een SMA SB2.5-1VL-40. Zie hieronder voor Event log. Ik zie niets bijzonders. Wi-fi staat hier 's nachts uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xohr74QPdGXznzoZzXWktuSHSHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tLkCiSxieHkIE7HwIU9bss1E.png?f=fotoalbum_large

Voor je andere vragen:

Critical voltage to start feed-in
65.00 V (50.00 V … 500.00 V)

Operation
Mains connection Separated

AC monitoring kon ik niet vinden, hieronder het plaatje van AC zijde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTpN1VNlFS_krNhlRC7FH7tO5O0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AXUudBkxc7B0yagJqsniYYIc.png?f=fotoalbum_large
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:32:
Plus en min goed aangesloten?

Heb iemand gehad die een dc schakelaar ertussen had gezet en ook omgedraaid
Die deed ook niks.
Multimeter?
Daar twijfel ik zelf ook aan. Ik heb zelf solarkabel gelegd. Vanaf + zijde paneel (male) naar omvormer + (kabel met female aan paneelzijde en male aan omvormerzijde). En voor de - zijde precies andersom. Zit geen DC schakelaar tussen nu. Ik draai ze het makkelijkst om door nieuwe MC4 eraan te zetten?

Multimeter, wat is handig om daarmee te meten?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met een multimeter meet je of de plus geen min is en vice versa

Aan de kant van de omvormer zit sunclix (mag ik hopen) Mc4 ga je niet in die omvormer krijgen.
Sunclix kan je zo weer openen (met beleid)

1 voor 1 doen, en niet zelf onderdeel worden van het stroomkringetje tussen + en -

Maar meten is weten, wellicht overbodig om het te doen.

[ Voor 78% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2023 17:21 ]

• Omabeatle
Aan de kant van de omvormer zitten de meegeleverde klemmetjes ja :) Ik zal morgen gaan meten!

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion

Septillion

Mm, okay, nog paar:

"Maximum active power output" en "Currently set apparent power limit" niet op 0?

• Omabeatle
General operating mode staat nu op 'stop'. Maar het is nu ook donker lijkt me. Of past die niet automatisch aan. Ik kan hem in device parameters op MPP zetten?

Maximum actie power output staat op 2.500 W en currently set apparent power limit op 2.500 VA

Mains connection stond hieronder:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2n_QMYLEFhlq9gHoYi1RGcvyxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yhCgooyKKj4e2PtTwKCweTh9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Omabeatle op 16-02-2023 17:57 ]

• Omabeatle
Septillion schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:51:
Mm, okay, nog paar:

Held, het was inderdaad de MPP setting! Waarom die in vredesnaam bij inbedrijfname daar niet automatisch op gezet is durf ik niet te zeggen... Maar er is power *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PhobymUP4E_-GHu9P3Vrnvm-j8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6CVTUbBDTE5FkOrd7QNlbHdr.png?f=fotoalbum_large

• Joryzoetendaal
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 15:14
Dit draadje heeft mij ook geholpen!! Onwijs bedankt, was heel het internet al aan het afstruinen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb nog een bevinding.

Foute firmware FW4-00-55-R vs goede firmware FW4-00-75-R shadefix gefixt (1-fase X.X-1AV41)
1 dag later geupdate en alle (schaduw)problemen verdwijnen voor de zon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sybO1bEO6p4vcCWCLlGxsg54Hfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9sdSfOhcA8nX1YFT2jzjy3g.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb beide firmwares nog liggen als iemand ermee wilt spelen.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2023 19:44 ]

• Septillion

Septillion

@AUijtdehaag Downgraden mag dus bij SMA?

Hier nog op 3.10.28.R onder het mom van "if it works don't touch it" omdat ik bang was dat ik dan niet snelle roll back kon doen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Septillion
Nee dat kan alleen SMA zelf (als het fout gaat).
Zo kwam er iemand achter dat het niet helemaal lekker liep en heeft SMA het gedowngrade van V4 naar V3
Ik heb hier 2 SMA's liggen met dezelfde fouten. Ik wachtte alleen op beter weer om het te bevestigen.
Dat weet ik nu dus zeker dat shadefix wel weer werkt na de laatste update.

Ik denk dat je er niets speciaals aan mist inderdaad. Puk is wat anders geworden met een lokale key

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2023 20:57 ]

• sanarah1
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-05-2023
topickaap

[ Voor 89% gewijzigd door Proton_ op 14-05-2023 09:56 ]

Pagina: 1