Toon posts:

Full Hybrid gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:59
Momenteel ben ik op zoek naar één vervangende auto voor de Renault Megane Station diesel uit 2012. Voor diesel maken we niet genoeg kilometers meer en de betrouwbaarheid wordt minder. Sterker nog, ik type dit in een hotel in Duitsland ivm pech onderweg.

Ik zoek bij voorkeur een hybride die volledig elektrisch kan rijden voor ongeveer 40/50 km binnen en buiten de bebouwde kom, exclusief snelweg. Dat dekt tussen de 60-90% van onze ritten. Als ik me goed ingelezen heb zijn dit soort waardes realistische met dagelijks mode-2 opladen.

Volledig elektrisch zit niet in het budget, we zoeken iets tussen de €15k - 17k€. Dat is exclusief de inruil voor de Renault.

Onderstaande topics heb ik doorgenomen en daar komt voor mij niet duidelijk naar voren of dat volledig elektrisch rijden mogelijk is.

Doorrijden, tussenauto of goedkope hybride/EV?

Advies - Mitsubishi Outlander Phev of Toyota Auris Hybrid

Een bagageruimte van 500 liter is zeer gewenst.

Uit die topics en mijn eigen zoektocht komen de volgende auto’s naar boven:
Toyota Auris station, vinkt eisen af en meeste keuze
Lexus CT200, bagageruimte aan de kleine kant
Hyundai Ionic lijkt ook veel af te vinken
VW Passat variant, duurdere belasting.

Wat zijn de voor- en nadelen van bovenstaande auto’s? Wat

Beste antwoord (via MRIdev op 05-05-2022 11:29)

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
MRIdev schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:11:
@D_Jeff Na, mijn "onderzoek" dacht ik dat een full hybrid een PHEV was. Daar was mijn vraag op gebaseerd, dus ik (onder) zoek nog even verder.
Is een beetje flauw, maar ik ga je verder helpen (in een notendopje, met voorbeelden):

Mild-hybrid: Een auto zoals een Mazda 3 Skyactiv-X heeft een Mild-hybrid systeem. Dat betekend dat er een compact elektrische motor aanwezig is, de startmotor is aangepast voor 48V en een zeer compact accupakket (capaciteit vergelijkbaar met de bekende vierkante accu). Deze combi zorgt ervoor dat de elektromotor een aantal zaken kan overnemen (bijv de airco in ecomodus, stoelverwarming, ruitverwarming, enz) zonder dat daarvoor de motor hoeft te draaien.
In geval van de Mazda3 (en CX-30) kan de elektromotor nog 2 andere tricks: Motor op toeren houden voor 2 sec tijdens het schakelen of als zeer lichte turbo werken.

Het mild-hybrid systeem is rond 2018 geïntroduceerd en heeft als doel het brandstofverbruik te beperken voor de grootste stroomverbruikers. Gewichtstoename is ongeveer 50 kg

Hybride: Een auto zoals een Lexus CT200h of een Toyota Prius zijn de volgende lijn. Deze auto's hebben een kleine elektromotor (~15 tot 35 pk) naast hun brandstofmotor liggen en een 'accupakket' welke tussen de 1.8 en de 3.6 KWh ligt. Bij de introductie van de Prius was de gedachte dat het "start-stop-start-stop" beter overgenomen kon worden door een elektromotor en dat op die manier veel brandstof bespaard kon worden, daar hebben ze gelijk in gekregen. (Ik hoor dat de gemiddelde hybride bestuurder 2 tot 3 km verder komt op dezelfde hoeveelheid brandstof tov een auto zonder de extra's van een hybride).
Deze auto's kunnen tot ongeveer 8 a 10 km zonder brandstofmotor rijden, maar wel met een paar voorwaarden:
- Snelheid is lager dan 45 km/h
- Het gevraagde vermogen ligt onder 35% van het 'systeemtotaal' (rustig met dat voetje ! )
- accupakket is voor tenminste 70% opgeladen
- conditie van het accupakket is nog tenminste 92% goed

Voor de laatste 2 punten geld: als deze waardes lager zijn, is de range een stuk korter of springt de brandstofmotor direct bij om de accu op te laden.

Het nadeel? Deze combinatie weegt meer dan een MHEV-auto (al snel zo'n 100 kg meer)

De laatste stap voor volledig EV is een PHEV:
Een plugin hybride heeft een groter accupakket dan een hybride auto en heeft ook de mogelijkheid om de accu op te laden via een stopcontact en/of AC-laadpaal (DC is heel erg zeldzaam voorkomend). Grote van deze accupakket varieert tussen de 5 en 30 KWH (en zijn daarbij afhankelijk van de grote van de auto).

Onderling zijn de verschillen trouwens groot, even een voorbeeld van een 330e gen1 & gen 2:
Een BMW 330e gen1(2015-2019) (8,5 KW) kan tot 36 km zelfstandig op de accu rijden (tot 80km/h) bij een volledig opgeladen accu. Deze accu kan met slechts 3,6 KWh worden opgeladen

Gen2 330e: grotere accu (15KW) waardoor het bereik is gegroeid tot ~54 km ('stadsverkeer, max 70km/h') en kan "snelladen" tot 22 KWh op AC. Verder kan in "Pure EV" een snelheid behaald worden van 140km/h.

Verder kan een plugin hybride ook als reguliere hybride werken om brandstof te besparen. Het voordeel houdt alleen wel op bij snelheden hoger dan 130km/h

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
Wat je eigenlijk zoekt is een PHEV, ook wel bekend als een plugin-hybride.
Verder wil ik je vragen je nog eens in te lezen in de verschillen tussen Mild-hybrid("MHEV"), Hybrid & Plug in Hybride ("PHEV")

De genoemde Toyota en Lexus gaan namelijk geen 30 km volledig elektrisch kunnen rijden, ook niet met 30km/h. Een BMW 330e kan dat weer wel, omdat het een PHEV is.

Daarnaast vrees ik dat je budget te krap is voor een goede PHEV, omdat deze namelijk vrij populair zijn. Ik denk dat je eerder aan 22 a 25k moet gaan denken.

Mocht je verder nog vragen hebben: tag & brand los :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:57
@MRIdev
De enige plug-in hybride die binnen je budget valt is volgens mij de Prius Plug-in en de Opel Volt/Chevrolet Bolt. Dat zijn de eerste plug-ins en dus wat ouder en hiermee goedkoper.
40/50 km gaan die zeker niet meer halen, eerder 20 a 30 km.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MRIdev
@D_Jeff Na, mijn "onderzoek" dacht ik dat een full hybrid een PHEV was. Daar was mijn vraag op gebaseerd, dus ik (onder) zoek nog even verder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:49

bonzz.netninja

Niente baffi

Inderdaad. Wij hebben die auris en dat is eerder een km of 5 volledig elektrisch.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
Is een beetje flauw, maar ik ga je verder helpen (in een notendopje, met voorbeelden):

Mild-hybrid: Een auto zoals een Mazda 3 Skyactiv-X heeft een Mild-hybrid systeem. Dat betekend dat er een compact elektrische motor aanwezig is, de startmotor is aangepast voor 48V en een zeer compact accupakket (capaciteit vergelijkbaar met de bekende vierkante accu). Deze combi zorgt ervoor dat de elektromotor een aantal zaken kan overnemen (bijv de airco in ecomodus, stoelverwarming, ruitverwarming, enz) zonder dat daarvoor de motor hoeft te draaien.
In geval van de Mazda3 (en CX-30) kan de elektromotor nog 2 andere tricks: Motor op toeren houden voor 2 sec tijdens het schakelen of als zeer lichte turbo werken.

Het mild-hybrid systeem is rond 2018 geïntroduceerd en heeft als doel het brandstofverbruik te beperken voor de grootste stroomverbruikers. Gewichtstoename is ongeveer 50 kg

Hybride: Een auto zoals een Lexus CT200h of een Toyota Prius zijn de volgende lijn. Deze auto's hebben een kleine elektromotor (~15 tot 35 pk) naast hun brandstofmotor liggen en een 'accupakket' welke tussen de 1.8 en de 3.6 KWh ligt. Bij de introductie van de Prius was de gedachte dat het "start-stop-start-stop" beter overgenomen kon worden door een elektromotor en dat op die manier veel brandstof bespaard kon worden, daar hebben ze gelijk in gekregen. (Ik hoor dat de gemiddelde hybride bestuurder 2 tot 3 km verder komt op dezelfde hoeveelheid brandstof tov een auto zonder de extra's van een hybride).
Deze auto's kunnen tot ongeveer 8 a 10 km zonder brandstofmotor rijden, maar wel met een paar voorwaarden:
- Snelheid is lager dan 45 km/h
- Het gevraagde vermogen ligt onder 35% van het 'systeemtotaal' (rustig met dat voetje ! )
- accupakket is voor tenminste 70% opgeladen
- conditie van het accupakket is nog tenminste 92% goed

Voor de laatste 2 punten geld: als deze waardes lager zijn, is de range een stuk korter of springt de brandstofmotor direct bij om de accu op te laden.

Het nadeel? Deze combinatie weegt meer dan een MHEV-auto (al snel zo'n 100 kg meer)

De laatste stap voor volledig EV is een PHEV:
Een plugin hybride heeft een groter accupakket dan een hybride auto en heeft ook de mogelijkheid om de accu op te laden via een stopcontact en/of AC-laadpaal (DC is heel erg zeldzaam voorkomend). Grote van deze accupakket varieert tussen de 5 en 30 KWH (en zijn daarbij afhankelijk van de grote van de auto).

Onderling zijn de verschillen trouwens groot, even een voorbeeld van een 330e gen1 & gen 2:
Een BMW 330e gen1(2015-2019) (8,5 KW) kan tot 36 km zelfstandig op de accu rijden (tot 80km/h) bij een volledig opgeladen accu. Deze accu kan met slechts 3,6 KWh worden opgeladen

Gen2 330e: grotere accu (15KW) waardoor het bereik is gegroeid tot ~54 km ('stadsverkeer, max 70km/h') en kan "snelladen" tot 22 KWh op AC. Verder kan in "Pure EV" een snelheid behaald worden van 140km/h.

Verder kan een plugin hybride ook als reguliere hybride werken om brandstof te besparen. Het voordeel houdt alleen wel op bij snelheden hoger dan 130km/h

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:31
Wat zijn de laadmogelijkheden in jouw omgeving? Heb je een oprit of ben je afhankelijk van publiek palen? Als je een PHEV zo veel mogelijk elektrisch wil rijden ben je vrijwel dagelijks aan het laden namelijk.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:57

timovd

Voorsprong door techniek

wuzzy schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:28:
Wat zijn de laadmogelijkheden in jouw omgeving? Heb je een oprit of ben je afhankelijk van publiek palen? Als je een PHEV zo veel mogelijk elektrisch wil rijden ben je vrijwel dagelijks aan het laden namelijk.
Maar dat scheelt je wel steeds een stuk omrijden naar de pomp. Als je thuis kunt laden ben je nauwelijks extra tijd kwijt, want:
MRIdev schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:20:
...
Ik zoek bij voorkeur een hybride die volledig elektrisch kan rijden voor ongeveer 40/50 km binnen en buiten de bebouwde kom, exclusief snelweg. Dat dekt tussen de 60-90% van onze ritten.
...

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:06
timovd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:40:
[...]

Maar dat scheelt je wel steeds een stuk omrijden naar de pomp. Als je thuis kunt laden ben je nauwelijks extra tijd kwijt, want:
[...]
Dat is wel sterk afhankelijk van de mogelijkheden thuis. Dus op zich best een terechte vraag.

Ik zit/zat met dezelfde overweging. Hoewel ik best elektrisch wil rijden voor woon/werk, zou ik dan 2 keer per dag moeten laden. En ik heb geen oprit.
Dus ik ben thuis aangewezen op een laadpaal (een stuk lopen) of een snoer over de stoep. En op werk een "dure" publieke laadpaal

eens per 1,5 week langs de pomp is dan niet perse meer werk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inderdaad, gewoon hybride is nog wel te vinden in je budget, plugin-in wordt lastig want daar komen eigenlijk pas sinds een paar jaar meer modellen van.
De Passat noemde je al, Skoda heeft nu dezelfde techniek, maar pas sinds kort dus tweedehands te duur.
Mercedes is er al langer mee bezig, de goedkoopste C-klase PHEV's beginnen bij 18k.

Een Prius plugin kan ik aanbevelen, maar 40-50 km haal je daar zeker niet mee, eerder 20-25 km.

Anders eens zoeken op de carbase van autoweek met PHEV en het bouwjaar beperken, dan zie je waar je op kunt gaan zoeken.
https://www.autoweek.nl/carbase/?plugin=plug-in

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• MRIdev
Wat het opladen betreft had ik gedacht dit via mode-2 thuis te doen. Dit kan op mijn oprit, maar voor nu nog geen plan om een laadpaal te installeren. Ook omdat ik verwacht dat dit extra kosten met zich meebrengt ivm de indeling van ons huis/tuin. Meterkast midden van het huis, geen kruipruimte, trap met betonnen schot in de tuin.

Wat ik dus gelezen heb is dat een PHEV in een nacht volledig met mode-2 opgeladen kan worden. Regelmatig staat de auto langer op de oprit.

Vanuit de link van @Maasluip ga ik nog verder zoeken. Tot nu toe gevonden heb aan mogelijkheden, welke wel boven budget zijn de VW Passat, en de BMW 2-serie. Het budget is nog te overwegen.

De belasting die nu bij bijvoorbeeld Autotrack wordt aangegeven, gaat die in 2024 (of 2025) omhoog?

Edit: Het zou best kunnen dat voor ons een full hybrid de beste optie blijkt te zijn. Sta ik voor open

Offtopic, deze zoektocht bevestigt me dat Google als zoekmachine steeds minder gericht (niet) is op de vinden van de juiste resultaten voor de consument. :(

[Voor 14% gewijzigd door MRIdev op 07-03-2022 10:33]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een laadpaal heeft voor een PHEV eigenlijk geen toegevoegde waarde. Ik weet niet wat de grootste accu's zijn in PHEV's, maar zelfs de 15 kWh accu heb je in 5 uur wel vol.
Ik zie de toegevoegde waarde voor een elektrische auto ook niet, behalve als je iets moet afrekenen met je baas of als je denkt dat het inpluggen sneller gaat. Het laden gaat het er niet sneller door.
Ik laad mijn Tesla ook gewoon uit het stopcontact.

Motorrijtuigenbelasting bedoel je? Dat is t/m 2024 half tarief, in 2025 25% korting en in 2026 vervalt de korting.

Open Source landkaart

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:03
@MRIdev Dus je wil een:

- Auto die 40-50km elektrisch kan rijden;
- Bagageruimte van 500 liter;
- Iets betrouwbaars.

Dan kom je eigenlijk automatisch uit op een Mitsubishi Outlander PHEV. Kan je prima thuis aan het stopcontact opladen, heeft bagageruimte zat en er zijn eigenlijk geen zwakke punten van bekend (itt de Passat/Golf GTE).

Check dan wel hoe goed de accu nog is. In Autoweek stond een Outlander met 300.000km op de teller, die had nog ongeveer de helft van de oorspronkelijke capaciteit over (~20km op een volle accu).

@redwing Zeker waar, maar als je 60-90% van de ritten op stroom doet maakt het benzineverbruik minder uit.

[Voor 9% gewijzigd door Knul op 07-03-2022 11:13]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:23
D_Jeff schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:16:
[...]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb een paar jaar een van de eerste Passat GTE's gereden. In de zomer zonder airco en met maximaal 50km/h kom je 35km ver op elektriciteit. Met airco of verwarming aan en tegenzittend verkeer nog niet de helft.

Het klinkt leuk, maar je kan meer besparen door een zuinige rijstijl aan te leren in plaats van 150 kilo aan batterijen mee te slepen waar je over een paar jaar dikke wegenbelasting over moet gaan betalen. :+

Ik zou kijken naar een zuinige lichte benzine-auto, past ook veel beter in je budget.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Knul schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:01:
@MRIdev Dus je wil een:

- Auto die 40-50km elektrisch kan rijden;
- Bagageruimte van 500 liter;
- Iets betrouwbaars.

Dan kom je eigenlijk automatisch uit op een Mitsubishi Outlander PHEV. Kan je prima thuis aan het stopcontact opladen, heeft bagageruimte zat en er zijn eigenlijk geen zwakke punten van bekend (itt de Passat/Golf GTE).

Check dan wel hoe goed de accu nog is. In Autoweek stond een Outlander met 300.000km op de teller, die had nog ongeveer de helft van de oorspronkelijke capaciteit over (~20km op een volle accu).
Wel mee opletten dat deze in de praktijk erg onzuinig blijken te zijn zodra hij niet meer op de accu rijdt.

@MRIdev Wat verbruik betreft zou het dus best eens kunnen zijn dat een mild hybrid of gewone HEV uiteindelijk gelijk uitkomen. Die verbruiken die eerste 40km weliswaar benzine, maar rijden over de rest wel zuiniger (1:18-1:22). Ik zou dus goed op een rijtje zetten wat je daadwerkelijk aan afstanden rijdt en welke hybrid daar het beste bij past. Zeker als je regelmatig wat verder rijdt zouden de mild hybrid/HEV een goede optie kunnen zijn. Je hebt dan ook veel meer opties die binnen je budget passen.

[removed]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Knul schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:01:

@redwing Zeker waar, maar als je 60-90% van de ritten op stroom doet maakt het benzineverbruik minder uit.
Vandaar dat ie moet kijken wat het nu echt is. Met 90% elektrisch maakt het weinig uit, met 60% zal een mild hybrid/HEV aardig in de buurt komen en wat aanschaf betreft waarschijnlijk beter binnen het budget passen.

[removed]

• MRIdev
@Coasterfreak Ik ken het idee ;)

Als ik de antwoorden en de specifieke informatie van @D_Jeff zo lees dan lijkt me een PHEV voor mijn huidige situatie ongunstig.

Dan ga ik verder zoeken naar MEV's of andere zuinige bezines.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:27
Lijkt me een goede stap, wel even kijken naar wat het realistisch verbruik is en dat proberen te koppelen aan je eigen rijstijl.

Zo heb ik tussen 2016 en 2018 een Seat Leon ST 1.0 handbak gereden, gewoon een benzine auto dus. Toch kwam ik daar over 80k km op een gemiddeld verbruik van 1:19 uit. Terwijl er ook mensen zijn die met een prius rijden en ook op zo'n verbruik uitkomen...
Rijstijl is dus wel een dingetje ;)

• D_Jeff
  • Nu online
@MRIdev een Hybride is meer voorkomend dan een PHEV, maar laat het "accupakket" wel even goed checken.

Qua hybride auto's heb je meer keuze tegen een lagere aanschafprijs. Naast de Toyota/Lexus combinatie, heeft bijv Kia met de Niro ook een prima hybride combinatie.

Mild-hybrides zijn nog maar kort op de markt en kunnen daarom duurder zijn dan de hybride optie. De mogelijke brandstofbesparing is ook lager.

Succes met je zoektocht ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:57

timovd

Voorsprong door techniek

accucapaciteit is gehalveerd bij deze auto met 300 Megameter op de klok.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:38
MRIdev schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:20:
Volledig elektrisch zit niet in het budget, we zoeken iets tussen de €15k - 17k€. Dat is exclusief de inruil voor de Renault.
Om het wellicht nog ingewikkelder te maken, maar vooral bedoeld om even te prikkelen:
https://www.marktplaats.n...wagen-golf-e-golf-5d-2015

Volledig elektrisch, dus lage(re) brandstofkosten, nog een tijdje belastingvrij etc.
Voor het verschil in maandlasten kun je dan voor de vakanties iets huren misschien?

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:56
Lynk & Co 01. 500 euro per maand all-in. Nieuwe, luxe auto. 70km elektrisch bereik.

• D_Jeff
  • Nu online
niekvanprooijen schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:24:
Lynk & Co 01. 500 euro per maand all-in. Nieuwe, luxe auto. 70km elektrisch bereik.
Private lease is wel een molensteen die elke maand terugkomt totdat het contract is afgelopen. Daarnaast zijn boven contract km's niet bepaald gratis

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:56
Lync en co is geen lease met contract, maar huur per maand opzegbaar.
Nieuwe auto is dus ook niet gegarandeerd, want je huurt gewoon een beschikbare auto. Op dit moment zijn dat vrijwel uitsluitend nieuwe auto's. Maar daar krijg je flexibiliteit met je opzegtermijn voor terug.

[Voor 64% gewijzigd door PROnline op 07-03-2022 14:25]

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:56
PROnline schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:19:
Lync en co is geen lease met contract, maar huur per maand opzegbaar.
Nieuwe auto is dus ook niet gegarandeerd, want je huurt gewoon een beschikbare auto. Op dit moment zijn dat vrijwel uitsluitend nieuwe auto's. Maar daar krijg je flexibiliteit met je opzegtermijn voor terug.
Dit inderdaad. Bevalt het niet, zeg je het weer op en ga je voor wat anders. Ervaringen zijn nu vooral dat nagenoeg iedereen blijft.
En geen bkr is ook wel prettig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MRIdev
Inmiddels weer wat weken en wat proefritten verder, dus we hebben nog geen keuze gemaakt. We hebben proef gereden in een Kia Niro Hybride, BMW 2-serei Active Tourer PHEV en een Outlander.
Die Kia valt voor ons af omdat die voor ons te weinig kofferruimte bezit en de Outlander ivm het grote formaat en omdat we het niet echt lekker vonden tijden en ondanks dat formaat de kofferruimte tegenvalt. Dus tot nu toe de BMW de favoriet, met een wat opgerekt budget vinden we dat nu de beste keuzen.

Aankomend weekend gaan we een proefrite maken in een Auris station.

Een eerste grove schatting is dat we ongeveer 20.000 km per jaar gaan rijden. Daar zitten stukken bij van 40km enkel, maar dan meestal een behoorlijke tijd op een plek waar laden meestal mogelijk is.

Daarnaast nog op het idee van @niekvanprooijen en private lease gedoken, maar die vallen ook af. We rijden teveel km's voor een Lynk & Co en bij private lease een BKR registratie waar je vier jaar aan vast zit. Als dat anders is dan hoor ik het graag.

Dus voor nu nog twee opties over. De BMW en mogelijk de Auris SW. Wat zal de beste keuze hiervoor zijn in onze gebruikressituatie?

Tweede vraag over PHEV. Sommige hebben een standkachel. Zoals ik het begrepen heb warm de auto niet op als je er elektrisch mee rijd en dan is het hebben van een standkachel wel prettig om de auto warm te krijgen.

[Voor 11% gewijzigd door MRIdev op 28-03-2022 22:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 21:36

Glewellyn

is er ook weer.

Heb je al gekeken naar een Volvo V60 Plug-in Hybrid? Dat lijkt ook goed in de buurt te komen van wat je zoekt.

*zucht*

• D_Jeff
  • Nu online
Een V60 is echt wel even een slag groter dan een MPV BMW 2-serie. Als dat voor @MRIdev niet boeiend is, kan die keuze eventueel nog interessant worden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb begrepen dat de kofferbak van de V60 PHEV erg tegenvalt. Daarbij is het een diesel en ik ben wat huiverig geworden voor moderne diesels waar je niet fors mee rijdt, hij is nauwelijks groter dan een Auris station en heeft dus ook een kleinere bagageruimte dan die Auris.

Enige voordeel: plugin.

Open Source landkaart

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:24:
Ik heb begrepen dat de kofferbak van de V60 PHEV erg tegenvalt. Daarbij is het een diesel en ik ben wat huiverig geworden voor moderne diesels waar je niet fors mee rijdt, hij is nauwelijks groter dan een Auris station en heeft dus ook een kleinere bagageruimte dan die Auris.

Enige voordeel: plugin.
Diesel-hybride in personenauto's is een vreemd concept. Een diesel loopt pas lekker en efficiënt als die warm is. Een diesel-hybride wordt veel langzamer warm en op korte ritten helemaal niet.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:22
Die phevs ontlenen hun bestaansrecht imo toch vooral aan specifieke belasting voordeeltjes. Als die veranderen (zijn ze deels al, daarom zijn ex lease phevs relatief goedkoop) is het de vraag of ze over x jaar nog zo aantrekkelijk zijn... Wat niet wegneemt dat het voor jouw specifieke gebruik natuurlijk een prima oplossing kan zijn. Maar ik zou er dus wel rekening mee houden dat je er serieus op af schrijft. De zuinigheid staat of valt met of je inderdaad trouw stekkert of toch gewoon de tank leeg rijdt.

Die toyota hybrides zijn bewezen "gewoon" zuinig en behoorlijk waardevast, dus daar zou ik voor gaan. Mocht de auris je nog te klein zijn kun je nog naar de prius wagon kijken. Mooi is ie niet, maar ik zat er laatst toevallig in en dat ding is van binnen echt een stuk ruimer dan ik verwacht had.

• MRIdev
De kofferbak van de V60 is met zijn 300+ liter (volgens de specificatielijst) aan de te kleine kant.

Punt van @Charly over de afschrijving is valide, maar als ik het goed begreep gedraagt de BMW zich ook als een normale hybride als de accu leeg is. Dus opladen door energie terug te winnen. Wat verschilt dat dan tov de Toyota?

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 21:30
En de Kia Ceed stationwagen PHEV nog een optie? Die heeft 50km bereik puur elektrisch en daarnaast een benzinemotor. Lijkt te voldoen aan het wensenlijstje van TS.

• D_Jeff
  • Nu online
De Kia Ceed station PHEV en de XCeed PHEV zijn ook getest door EV Bjorn (inclusief een 1000 km trip door Noorwegen en Zweden)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• MRIdev
Het heeft even geduurd, maar de kogel is door de kerk. Het is een Hyundai Ioniq 1.6 GDi First Edition geworden uit 2016 met iets minder dan 50 duizend op de teller.

• funrider
  • Laatst online: 26-05 15:01
Klinkt als een prima optie al lijkt mij de kofferbak erg klein, maar qua zuinigheid, features, value for money en betrouwbaarheid erg goed.

Ik rij zelf overigens sinds kort in een Prius+ (van eind 2013, 60k op de teller) met gemiddeld 5.0l/100km de kofferbak is 500 liter als mis ik de diepte door 2 extra stoelen met 3 kids op de achterbank sowieso losse stoelen een must. Qua kofferbak ruimte had ik liever een Peugeot 5008 gehad, maar die is er helaas (nog) niet in hybride versie en bezine versie verbruikt fors nog los van de hogere aanschaf prijs.

• D_Jeff
  • Nu online
MRIdev schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:29:
Het heeft even geduurd, maar de kogel is door de kerk. Het is een Hyundai Ioniq 1.6 GDi First Edition geworden uit 2016 met iets minder dan 50 duizend op de teller.
Zonder te zoeken, gok ik dat het de hybride uitvoering is?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MRIdev
@D_Jeff Inderdaad de hybride. De PHEV had ik best wel wat geld extra voor neer willen leggen aangezien die iets van 55km op papier kan. Echter wordt kofferbak dan weer gereduceerd naar 330 liter.

@funrider De kofferbak is 550 liter (opgegeven) en dit heb ik getest met een volle reistas en twee slaapmatjes. De ruimte komt overeen met mijn huidige Megane station.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
@MRIdev 2022 - 2016 is 6 (jaar).
Laat voor de zekerheid het 'accupakket' even goed doormeten (je hebt nog een soort van garantie, maar die duurt niet lang meer) ;)

• MRIdev
@D_Jeff Kan dat het beste bij een dealer of kan dat ook bij de Bovag garage?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
MRIdev schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:58:
@D_Jeff Kan dat het beste bij een dealer of kan dat ook bij de Bovag garage?
Niet elke Hyundai dealer heeft de juiste spullen daarvoor (gaan ze jou niet vertellen helaas. Die doen dan vrolijk een reguliere accucheck voor reguliere auto's), maar voor de kosten hoef je het niet te laten. Hyundai rekent zo'n beetje het laagste werkplekplaatstarief van de merkdealers.

Je kan eventueel ook langsgaan bij de partij waar Autoweek recentelijk mee gestart is en dat rapport meenemen naar de Hyundai dealer (als het resultaat echt tegenvallend is)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• funrider
  • Laatst online: 26-05 15:01
MRIdev schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:36:
@D_Jeff Inderdaad de hybride. De PHEV had ik best wel wat geld extra voor neer willen leggen aangezien die iets van 55km op papier kan. Echter wordt kofferbak dan weer gereduceerd naar 330 liter.

@funrider De kofferbak is 550 liter (opgegeven) en dit heb ik getest met een volle reistas en twee slaapmatjes. De ruimte komt overeen met mijn huidige Megane station.
Ah het is de hybride versie niet de PHEV dan is die kofferbak toch flink groot. Mooie aanwinst en goede prijs/kwaliteit voor zo'n nieuwe auto. Voor mijn 2013 Toyota was ik een vergelijkbaar bedrag kwijt, maar voor mij is de 3 losse stoelen (al zijn ze niet riant) op de achterbank een must.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MRIdev
D_Jeff schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:55:
[...]

Niet elke Hyundai dealer heeft de juiste spullen daarvoor (gaan ze jou niet vertellen helaas. Die doen dan vrolijk een reguliere accucheck voor reguliere auto's), maar voor de kosten hoef je het niet te laten. Hyundai rekent zo'n beetje het laagste werkplekplaatstarief van de merkdealers.

Je kan eventueel ook langsgaan bij de partij waar Autoweek recentelijk mee gestart is en dat rapport meenemen naar de Hyundai dealer (als het resultaat echt tegenvallend is)
Doel je dan op dit artikel van Autoweek? https://www.autoweek.nl/a...j-een-gebruikte-ev-loont/

De Ioniq die we gekocht hebben is geen plug-in en wat ik zo lees zorgt de auto dan voor een bescherming van de accu en kan die nooit helemaal leeg getrokken worden. Is het dan nodig?

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:09

ChUcKiE

Dus........

Ik zit met een vergelijkbare situatie als de topicstarter.

Het verschil is dat ik kan kiezen om een kleine nbezine auto (CLIO RS) in te ruilen voor een "kleine" zuinigere (PHEV?) auto of een Seat Exeo station (2.0) in te ruilen voor een grotere met goede kofferbak en het liefste een trekhaak.
Momenteel hebben we zonnepanelen genoeg, dus iets met een stekker, al dan niet hybrid is zeker te doen.

Woonwerkverkeer is zo'n 100KM (snelweg) per dag (2*50) en dit rijden we nu met onze benzine autos die 1 op 10 voor de Exeo, 1 op 13 voor de Clio.
Ik heb al eens gekeken naar full electric, de MG ZS bijvoorbeeld, maar die is niet leverbaar (nu bestellen over een jaar beschikbaar).
Dus een nieuwe EV auto voor een redelijk budget zit er gewoon niet in.

Ik zat zelf ook al te denken aan de passat PHEV (en de Seat inruilen) om zo in ieder geval zuinigere kilometers te rijden en met trekhaak en voor vakanties de mogelijkheid om te tanken. Maar als dat weinig doet tov bijvoorbeeld een toyota hybrid heeft het stekkeren natuurlijk niet veel zin.
Ikzelf vind de Toyota CHR hybrid ook een mooie auto. Maar is de Toyota hybrid techniek ook erg zuinig in deze situatie?

Budget zal tot zo'n 25k gaan en daar mag de inruil van 10K voor de Clio of zeg 5K voor de seat nog bij.

[Voor 9% gewijzigd door ChUcKiE op 25-08-2022 10:59]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• D_Jeff
  • Nu online
@ChUcKiE heb je mijn "betoog" gelezen?

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ja! Maar daar kan ik nou niet direct de eensluidende conclusie of advies aan verbinden voor mijn situatie.
Het gaat mij dan voornamelijk ook over de manier om (voorkeur) middels een stekker het algehele verbruik te reduceren. Bij vervanging van onze Clio maakt de grootte van de nieuwe auto niet zoveel uit, maar het mag wel een wat hogere auto zijn (SUV).
Als ik dan een zoek naar een Full EV dan kom ik al snel op een MX-30, MG ZS of eventueel een Peugeot 2008 EV uit. Vaak is de range wat beperkt.

Kies ik een PHEV, dan zou de Passat een vervanging kunnen worden voor de Exeo (ook groot, goede kofferbakruimte en trekhaak mogelijkheid). deze zal zuiniger rijden dan de Exeo, maar de vraag is wat het daadwerkelijk in de praktijk gaat doen.

Eigenlijk gewoon teveel keuzes/overwegingen te maken. :X

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:10
@ChUcKiE
Als ik jou was dan zou ik de Clio RS houden, die doet wrs ook lager in de mrb en benzinekosten.
En de onzuinige Exeo vervangen met PHEV.

Als je echt de ruimte nodig heb dan is Passat GTE idd een goeie optie.
Lees de ervaringen van mensen op Autoweek en je zou id zomer 40-50km elektrisch kunnen halen, id winter 20-30km. Je kan dus niet je volledige woonwerk elektrisch doen, maar ik denk als je de rekensom maakt, ben je alsnog goedkoper uit (mits je niet te gekke tarief heb)

Als je niet te groot wil maken kan je ook kijken naar Prius PHEV. Met de betrouwbaarheid van toyota hybride systeem maar wel stekkeren.

Life is too short to drive boring cars

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Thanks!!! Dat is de richting die ik ook steeds meer naar toe neig te gaan.
En dan is de Passat een nette tussenstap naar een volledige EV. De Clio kan dan tzt een keer ingeruild worden voor een EV die wel leverbaar zal zijn.
Dan is de meest onzuinige en oudste auto (Seat) eruit en rijden we direct zuiniger, trekhaak als mogelijkheid en waar nodig een (oneindige) goede range.

• D_Jeff
  • Nu online
Hoe erg is het verbruik van de genoemde Seat? En is dat een diesel?

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

D_Jeff schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:43:
Hoe erg is het verbruik van de genoemde Seat? En is dat een diesel?
Het is een Seat Exeo Station, benzine, 2.0L 200pk en deze rijdt gemiddeld zo'n 1 op 10 en is uit 2010, met 140.000 op de teller.
In principe ook een mooi moment om deze eruit te doen, maar dan zou er een ruime auto, het liefste me trekhaak voor terug moeten komen. Oh en de auto moet een beetje vlot zijn/mee kunnen komen.

Ik wil er ook niet direct een hele rekenkundige exercitie op los laten met verbruik, afschrijving, verzekering en mrb. Om zo een vergelijking te gaan maken welke het goedkoopste uitkomt per te rijden kilometer.
Het gaat ook om het gevoel en natuurlijk een grote mate van geluk dat je toevallig een exemplaar (welke auto dan ook) treft die het jaren volhoudt zonder al te veel hoge onderhoudskosten.

• D_Jeff
  • Nu online
@ChUcKiE
In 2010 werd 1:10 al als een hoger verbruik in NL beschouwd, maar dat het met de huidige prijzen helemaal niet grappig meer is -- snap ik volledig.

Jouw vraag / situatie is een beetje een lastige: 100km / werkdag retour betekend dat je minstens 27k km/jaar rijdt, als het niet meer is.

Diesel:
In 2020 was 35k km ongeveer het kantelpunt tussen benzine of diesel, momenteel ga je sneller richting de 45 a 50k km/jaar.
2e argument voor diesel is het lagere verbruik (1:17 - 1:23), waardoor je langer kan doorgaan met dezelfde hoeveelheid brandstof. Ik kan niet opmaken uit je verhaal of dit het geval is, maar een besparing is het in dit geval niet.

Diesel: Weinig interessant, is mijn inschatting

Dat je dan in de richting van een "hybrid" vorm gaat kijken, snap ik volledig.
MHEV: Kan verschillende truuks uithalen om het verbruik iets te dempen en kan in de volgende range van snelheid effectief meehelpen. Lekker doorblaffen op de Autobahn, terwijl je bij 150km/h nog even teruggaat - de kleine turbo functie helpt je graag mee (of in geval van de Mazda3 Sky-x: Toeren vasthouden voor 2 seconde)

Hybrid: Hyundai en Kia Hybrid kunnen, in hun sportmodus, ook het hybride systeem inzetten als kleine turbo, echter is het effect op hogere snelheid (110 - 140km/h + ) nauwelijks waarneembaar. Kracht van dit hybrid systeem ligt meer in situatie lager dan ~50km/h (als je bijv. veel door een langzaam rijdende file heen moet OF het stadsverkeer met de nodige start-stop situaties). De vraag aan jou is dan ook: Hoe vaak sta je in de file?

PHEV: Je geeft aan de nodige zonnepanelen te hebben, maar ik mis even hoeveel je overschot is.
PHEV en PV kan in deze de winnende combinatie zijn, onder voorwaarde dat je de auto wel dagelijks aan de stekker hangt. De KM's uit je zonnepanelen zijn immers bijna gratis. Volledig de rit op stroom kunnen doen, zal met jouw budget niet lukken (de auto's die 50km enkel kunnen zijn nog relatief nieuw en bijna allemaal 35k EUR of meer).

Nadelen / punten om over na te denken qua PHEV:
-> Accupakket leeg? Je zeult ongeveer 150 - 200 kg aan dood gewicht mee, waarbij je 3 keuzes hebt:
1) Stoppen en laden (kan tussen de 2 en 5 uur duren)
2) brandstof inzetten om de accu's op te laden
3) Zoveel mogelijk 're-gen' rijden. Deze keuze maakt je alleen niet geliefd bij je medeweggebruikers

-> Voor diegene waarbij het wel boeit:
Momenteel nog half-tarief op de "motorrijtuigenbelasting", gaat verdwijnen

-> Opladen
1) De meeste PHEV kunnen alleen AC laden, tot 22 KWh. Vaak zijn er wel AC-palen te vinden, maar leveren deze meestal slechts 3 KW
2) de wir-war aan on-board laders: De smaken verschillen nogal: 1fase ondersteuning (dus max 11 / 7 KWh) / 3 fase ondersteuning, maar beperkt tot 11KWh / snelladen 25KWh op DC / enz.

-> laadcapaciteit kofferbakruimte
Het accupakket moet ergens naast een brandstoftank geplaatst worden, wat meestal ten koste gaat van de beschikbare ruimte in de koffer. Alleen bij een stationwagen is de "schade" beperkt (of zelfs afwezig)

De makkelijkste besparing
De makkelijkste besparing op brandstofkosten is het simpelweg wegblijven van hoge hokken, zoals SUV"S.
Een hatchback of stationwagen is tussen de 12,5 en 22% zuiniger omdat deze autovormen minder weerstand hebben te verwerken.

In jouw situatie vind ik het verder lastig om te zeggen wat de voorkeur gaat hebben. Kijk ik even snel naar de aanschafprijs van de 3 voertuigen dan is de MHEV het goedkoopste, de PHEV de duurste

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik woon net in een nieuwe woning, warmtepomp en airco's, geen gas, wel 21 zonnepanelen. Overschot weet ik nog niet maar het is wel de bedoeling om dagelijks thuis te laden (laadpaal moet nog komen, dus het type laadpaal kan ik nog bepalen).
Nogmaals mijn eerste idee was om een (nieuwe) tweede generatie MG ZS te kopen, omdat dit zo'n beetje de goedkoopste beetje normale EV auto is. Maar daar zit dus een jaar levertijd op...
Auto's als de Kona, Prius, Ioniq etc. vind ik niet veel aan. De DS3, Mazda MX30 lijken me op zich aardig, maar de range en/of het trage laden staan me dan weer niet aan. Oftewel Full EV, leuke auto, binnen budget en een redelijke range etc. lijkt er haast niet te zijn met mijn eisen. Bij bovenstaande opties zou ik dan de Clio inruilen, zodat er een ruime auto met trekhaak overblijft (Onze Exeo).
Eventueel kan ik nog kijken naar een C-HR (geen stekker) maar wel hybride, dat zou dan tov de Clio iets schelen en moeten we de Exeo gewoon zoveel mogelijk laten staan, maar die is daar weer best duur voor in de maand.

Nu neig ik dus steeds meer naar het inruilen van de Exeo en daarvoor in de plaats een zuinigere station met trekhaak. Voorkeur met stekker, maar hoeft niet perse natuurlijk.

Mijn oog viel daarmee op de Passat Variant GTE, de V60 heeft geen benzine/hybride uitvoering helaas anders was dat ook nog wel ok geweest.
Zonder stekker zie ik dan een Toyota Corolla station 2.0 Hybride? Hier heb ik me nog totaal niet in verdiept...

Mercedes C-klasse 350e benzine/hybride? Zwaar, maar verder ook best ok?

• D_Jeff
  • Nu online
Van de genoemde auto's is de Toyota Corolla (hybrid) de best verkochte auto ter wereld, terwijl de Prius toch wel de bekendste hybride van Toyota is. Alleen is de Paladin in de uitlaat (Toyota Prius heeft een dubbele lading zitten) weer een gewild object voor autobendes.

Mocht een lager gewicht van de auto van belang zijn, dan zou je eventueel kunnen kijken naar een Mazda6 station (2015 en later): relatief licht voor zoveel auto.
Nadeel: geen enkele vorm van hybride

Een compleet zuinigheidswonder is het niet, maar 1:13 allround haalt ie op z'n sloffen (en beter is mogelijk, maar afhankelijk van de rechtervoet). Dat compenseert de Mazda overigens ruim met de kosten voor het onderhoud en betrouwbaarheid.

En ja: ik heb voldoende 2.0 165pk versies gezien van rond de 20 - 23k.

Qua genoemde EV's: Die trekhaak is leuk, maar je mag nauwelijks iets meenemen en 100km halen is nog een uitdaging.

Mercedes-Benz PHEV: Daar is momenteel een rel gaande dat de 1e gen PHEV (2014-2019) een accupakket heeft die snel kapot gaat. Die zou ik gewoon overslaan.

[Voor 8% gewijzigd door D_Jeff op 25-08-2022 23:30]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:11
ChUcKiE schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:15:
[...]
Ik wil er ook niet direct een hele rekenkundige exercitie op los laten met verbruik, afschrijving, verzekering en mrb.
Lijkt mij wel verstandig om dat toch wel te doen. ik krijg het idee dat jij nog denkt dat een EV veel goedkoper is in gebruik, maar zo zeker is dat niet meer.
Het zou zomaar kunnen dat het goedkoper is om een zuinige hybride of diesel te rijden en de energie van de zonnepanelen terug te leveren aan het net dan om die energie in een EV te stoppen.

• D_Jeff
  • Nu online
Met een diesel literprijs die hoger ligt dan benzine is de keuze voor diesel bijna dom te noemen. Daarnaast is het vooruitzicht dat het verschil alleen maar groter gaat worden (in het nadeel van diesel).

• Hollister78
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:39
D_Jeff schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:50:
Met een diesel literprijs die hoger ligt dan benzine is de keuze voor diesel bijna dom te noemen. Daarnaast is het vooruitzicht dat het verschil alleen maar groter gaat worden (in het nadeel van diesel).
This didn't age well ;)

• D_Jeff
  • Nu online
Ga ik niet ontkennen, maar het heeft nog wel eventjes geduurd voordat het gat pas groter dan 10 cent werd in het voordeel van de diesel.

Verder: Ik zal de glazen bol eens terugsturen voor een reparatie :+

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee