Advies - Mitsubishi Outlander Phev of Toyota Auris Hybrid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorola-ser
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-04 15:24
Beste allemaal,

Niet lang geleden (december '20) heb ik een Hyundai IX35 aangeschaft. Het (relatief) hoge verbruik was ik van op de hoogte, echter vanwege verandering van baan zou ik toch graag zuiniger willen gaan rijden.

Retour zou ik uit gaan komen op zo'n 50 km woon/werk. Hierbij af en toe nog een kleine 5 km extra bij rekenen voor het doen van een boodschap of de kids naar school brengen. Maximaal zullen wij 15k p/j rijden.

Wij hebben helaas geen mogelijkheid de auto aan huis te laden, dit zal dus aan de openbare palen gaan plaats vinden die in onze directe omgeving goed beschikbaar zijn. (geen eigen oprij laan en snoer mag niet over de stoep) Op het werk kan ik mogelijk wel via het stopcontact laden, anders aan de paal in de buurt.

Nu vraag ik mij toch af of de aanschaf van de Mitsubishi een goede keus is, vanwege het niet thuis kunnen laden. Is dan de Toyota dus geen betere keus?

Is er hier iemand die voor dezelfde keus heeft gestaan of mogelijk staat en die eens mee wil denken?

Onderstaand is afkomstig van mijn andere/oude post:

Ik zal nog eens proberen onze wensen concreter neer te zetten:

Budget: 15k/17k minder mag natuurlijk ook, meer absoluut niet.)
Kilometers per jaar: 15000
Bouwjaar: >2013
Kilometerstand: <150000
Transmissie: automaat
Carrosserie: SUV/MPV/Station - Hoge zit is een grote wens, maar niet noodzakelijk
Ruime kofferbak: Gaan regelmatig weekendjes weg en ik woon met 3 dames in huis ❤️ Altijd volbepakt en geen zin in dakkoffer
Overige wensen/eisen: graag enige luxe

[ Voor 21% gewijzigd door Motorola-ser op 26-05-2021 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:14
Waarom niet gaan voor helemaal electrische auto ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorola-ser
saharoen schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:35:
Waarom niet gaan voor helemaal electrische auto ?
Daar het geld niet voor 😉 Budget ligt rond de 15k-17k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
Daar het geld niet voor 😉 Budget ligt rond de 15k-17k.
Er is genoeg tweedehands met jou budget op de markt en die halen die 50 km woor werk wel.
nissan leaf
https://www.viabovag.nl/a...utm_term=Hatchback--10250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorola-ser
saharoen schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:57:
[...]

Er is genoeg tweedehands met jou budget op de markt en die halen die 50 km woor werk wel.
nissan leaf
https://www.viabovag.nl/a...utm_term=Hatchback--10250
Bedankt voor de tip.

Voor nu willen wij ons graag richten op bovenstaande auto's die ik genoemd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-05 22:13
Ik heb zelf geen verstand van die auto's, maar ik denk niet dat de keuze uit maakt.

die Mitsubishi zal toch ook gewoon regenereren op het remmen etc? en zo weer electra opwekken, net als de toyota?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Maar volgens mij verbruikt die Outlander een stuk meer dan de Toyota ?
Je wilde toch zuiniger gaan rijden ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
Ik heb zelf een auris hybride 2010 die rij ik gemiddeld 1 op 18 KM. De outlander haalt zuiniger rijden alleen als je regelmatig gaat pluggen. Ik denk dat je dan elke dag laden snel zat ben. Maar dat moet je voor jezelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorola-ser
yniezink schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:02:
Ik heb zelf geen verstand van die auto's, maar ik denk niet dat de keuze uit maakt.

die Mitsubishi zal toch ook gewoon regenereren op het remmen etc? en zo weer electra opwekken, net als de toyota?
De Mitsubishi regenereert ook ja. Echter door de plug-in volledig electrisch te rijden. Actieradius is oa weer afhankelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorola-ser
chucky666 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:17:
Maar volgens mij verbruikt die Outlander een stuk meer dan de Toyota ?
Je wilde toch zuiniger gaan rijden ?
Op benzine is de Outlander idd niet veel zuiniger dan mijn huidige auto. Zo veel mogelijk stekkeren is dus het advies en dat is dus geen probleem. Echter helaas dus niet thuis, alleen aan een publieke laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorola-ser
saharoen schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:21:
Ik heb zelf een auris hybride 2010 die rij ik gemiddeld 1 op 18 KM. De outlander haalt zuiniger rijden alleen als je regelmatig gaat pluggen. Ik denk dat je dan elke dag laden snel zat ben. Maar dat moet je voor jezelf bepalen.
Kijk, dat zijn betere waardes 1 op 18!

Hoezo zou je het elke dag stekkeren zat worden? Als je hiermee volledig electrisch kunt rijden, dus nog veel voordeliger kunt rijden, zie ik het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05 11:46
Heb een Auris Hybrid uit 2014 - gekocht voor 15k. Prima gezinsauto, en behoorlijk zuinig (1:18 schat ik). Is geen plug-in, dus enkel elektrisch op de remmen. Jouw budget is goed haalbaar; kun je nog met lederen stoelen nemen ook. Standaard uitrusting van de Auris is ook best prima.

Qua rijgedrag: Auto trekt op eerste meters prima op door elektrische aandrijving, en daarmee is al het sportieve wel gezegd. De CVT is wennen, maar dan opzich wel fijn (geen schakelmomenten, dus benadert elektrisch rijden). Rijdt verder wel weinig spannend - is echt een praktisch vervoersmiddel (hoewel de ruimte op achterbank dan nog wel iets tegenvalt)

Qua zit is de auto wel wat anders dan een SUV. Ik vind het altijd een beetje alsof ik een badkuip zit - relatief hoge deuren en kleine ramen (ben 1.90 - daar ligt het niet aan).

[ Voor 16% gewijzigd door JDillinger op 26-05-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
https://www.autovisie.nl/...shi-outlander-moet-kopen/

Even goed checken voor gebreken dan is de Outlander prima keuze. Beide degelijk Japans.
https://www.autovisie.nl/...shi-outlander-moet-kopen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-05 12:45
Kijk ook even naar de wegenbelasting en verzekering van beide. Volgens mij verschilt dat aanzienlijk per maand namelijk. :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 23:28
hk12nl schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:42:
Kijk ook even naar de wegenbelasting en verzekering van beide. Volgens mij verschilt dat aanzienlijk per maand namelijk. :)
Klopt, de outlander is goedkoper in de wegenbelasting vanwege het half tarief (tot 2025) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
Als het puur om verbruik gaat.
De Outlander doet met gemak 1 op 10.
Slome 2 of 2.4 liter motor met een hoop gewicht.
Ik heb er 5 jaar 1 gehad, dus kan het weten.

Als je nou bij je eigen huis kon laden zou ik het overwegen.
Maar publiek laden is duurder dan thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 17:01
Ik zou de boel eens goed doorrekenen. Het zijn allemaal auto’s die nou niet bepaald als ‘liefhebbers auto’s’ bekend staan, dus ik neem aan dat je vooral naar de kosten kijkt.

Hoeveel verlies maak je op het weer verkopen van je iX35 die je amper een half jaar hebt? Hoeveel km moet je daarmee zuiniger gaan rijden?
Zeker met maar 15k km/j kan dat nog wel eens heel lang duren.

Daarnaast zou ik persoonlijk voor een gewone hybride gaan boven een plug-in als je geen eigen laadplek hebt. Anders ben je de auto elke dag (want kleine accu’s zijn snel leeg) aan het parkeren, naar huis lopen, 2 uur later terug want hij is al vol, verplaatsen naar een gewone parkeerplaats.
Ik zou daar helemaal gek van worden. Een volledig elektrische auto kan je meestal wel de hele nacht laten staan (maar dan eens in de zoveel dagen), aangezien hij gewoon langer moet laden.

Als het overigens puur om zuinig rijden gaat dan zijn er wel auto’s die met een hybride systeem heel zuinig zijn, maar tegelijkertijd moet je je ook niet gek laten maken. Ik heb 40k km/jaar in een 2016 Seat Leon ST gereden en deed dat over het gehele jaar met een verbruik van 1:18. Dat ga je met een outlander nooit halen als je niet religieus gaat stekkeren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik heb een Auris 2018 gehad en ik heb daar de nodige kilometers wel mee afgelegd. Tot 110 km/h was deze auto extreem zuinig. Bij 130 km/h is de auto voor mijn gevoel relatief onzuinig. De CVT is geweldig, maar ik vind de atkinsonmotor enigszins beperkt in vermogen. De hybride technologie maakt de auto overigens ook buiten de snelweg erg zuinig, maar ik heb weinig kilometers buiten de snelweg om gereden. Niet genoeg om de hybride accu echt goed te testen.

[ Voor 26% gewijzigd door Trommelrem op 27-05-2021 07:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-05 14:10
Mijn schoonvader heeft voor deze situatie zoals jij hem omschrijft een outlander. Wel met de volgende kanttekeningen:
- hij kan (gratis) laden op het werk. Dus ~22km heen, laden, en weer terug. Gebruikt nog geen tank benzine per maand, en laad thuis met zonnepanelen. Zo goedkoop als deze auto nog nooit gereden.
- Zonder laden, en binnendoor/max 100 op de snelweg haal je 1:15 wel. Zware rechtervoet, flink doorrijden op snelweg? dan zomaar 1:10 tot 1:12. Maar dat zal die ix35 ook wel doen.
- MRB tot en met 2024 goedkoper dan een Auris, daarna fors meer, maar het is ook wel een ander formaat auto
- Accu degradatie is bij een outlander wel een serieus puntje. Haal de data zelf uit de auto met een OBD-reader en de phev watchdog app (android). of laat een dealer een uitdraai maken.
- Vind bij voorkeur een ex-lease die nagenoeg niet geladen heeft, dat is voor de accu gek genoeg het beste. Mijn schoonvader heeft onlangs een 2015 model aangeschaf met 80% accucapaciteit na 5 jaar. Je moet uitgaan dat een nieuwe accu ~40 a 45km range geeft. 80% accu geeft voor mijn schoonvader ~36km elektrisch, maar dat is vooral binnendoor met max 90 aan woon werk verkeer.
- Verder japanse degelijkheid, geen grote problemen bekend en enkel normaal onderhoud nodig. Bandenmaat is veelal 225 55 18, dat zijn duurdere bandjes dan een Auris (maar op Vredestein All seasons reed mijn schoonvader 60k en er zat nog 4mm op).
- ga bij een 2015 model voor ten minste de executive edition
- Indien je een laadpaal wilt (alhoewel de bijgevoegde thuislader prima is voor een phev), koop deze dan op Marktplaats voor tussen de 100 en 200 euro. (met vaste kabel is ideaal voor thuis)

[ Voor 6% gewijzigd door ErgoStijn op 27-05-2021 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 08:05
Motorola-ser schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:33:
Beste allemaal,

Niet lang geleden (december '20) heb ik een Hyundai IX35 aangeschaft. Het (relatief) hoge verbruik was ik van op de hoogte, echter vanwege verandering van baan zou ik toch graag zuiniger willen gaan rijden.

Retour zou ik uit gaan komen op zo'n 50 km woon/werk. Hierbij af en toe nog een kleine 5 km extra bij rekenen voor het doen van een boodschap of de kids naar school brengen. Maximaal zullen wij 15k p/j rijden.

Wij hebben helaas geen mogelijkheid de auto aan huis te laden, dit zal dus aan de openbare palen gaan plaats vinden die in onze directe omgeving goed beschikbaar zijn. (geen eigen oprij laan en snoer mag niet over de stoep) Op het werk kan ik mogelijk wel via het stopcontact laden, anders aan de paal in de buurt.

Nu vraag ik mij toch af of de aanschaf van de Mitsubishi een goede keus is, vanwege het niet thuis kunnen laden. Is dan de Toyota dus geen betere keus?

Is er hier iemand die voor dezelfde keus heeft gestaan of mogelijk staat en die eens mee wil denken?

Onderstaand is afkomstig van mijn andere/oude post:

Ik zal nog eens proberen onze wensen concreter neer te zetten:

Budget: 15k/17k minder mag natuurlijk ook, meer absoluut niet.)
Kilometers per jaar: 15000
Bouwjaar: >2013
Kilometerstand: <150000
Transmissie: automaat
Carrosserie: SUV/MPV/Station - Hoge zit is een grote wens, maar niet noodzakelijk
Ruime kofferbak: Gaan regelmatig weekendjes weg en ik woon met 3 dames in huis ❤️ Altijd volbepakt en geen zin in dakkoffer
Overige wensen/eisen: graag enige luxe
als een zuinige auto wil kan je beter geen ontlander nemen, zonder opladen verbruiken die gewoon 1:10 -1:12 wat je wel eens leest.

een auris (en ook prius) daar in tegen rijden veelal makkelijk 1:20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ik zou eens uitrekenen wat je nu verliest aan afschrijving bij het verkopen van je huidige auto en wat je bespaart aan kosten als je een zuinigere auto gaat rijden op 15k/j. Dat is namelijk niet heel veel dus je moet nogal wat besparen per km om de aanschaf van een andere auto financieel aantrekkelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 23:28
thejoker80 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:00:
Ik zou eens uitrekenen wat je nu verliest aan afschrijving bij het verkopen van je huidige auto en wat je bespaart aan kosten als je een zuinigere auto gaat rijden op 15k/j. Dat is namelijk niet heel veel dus je moet nogal wat besparen per km om de aanschaf van een andere auto financieel aantrekkelijk te maken.
Dit inderdaad, als de motivatie om een andere auto te kopen puur economisch is zou ik het nog een keer goed doorrekenen. Je doet er vrij lang over om de paar duizend euro aan extra afschrijving goed te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:55

dj_dysaster

Stoom \o/

Ik heb zowel een Auris TS hybrid (al een jaar of 5, 2013 model), als een Outlander (2015). Beiden voor mijn gebruik prettige auto's, De Outlander wordt vooral gebruikt voor dagelijks woon werkverkeer (km of 40), ritjes in de stad en thuis geladen. Op dat soort afstanden verbruik je weinig tot geen benzine. De Auris reed (voor Corona) dagelijks een 100km.

Kijk je puur economisch dan is de Auris de betere optie, zuiniger (1:20 is haalbaar. De Outlander gaat snel richting de genoemde 1:12 als de accu leeg is, als je openbaar moet laden wordt het al snel minder interessant), wegenbelasting is op dit moment min of meer gelijk (tot het halftarief voor de Outlander afgeschaft wordt), verzekering voor de Auris is goedkoper. Ook zou ik het interieur verkiezen van de Auris verkiezen boven dat van de Outlander, net even wat verfijnder en mooier afgewerkt.

De Outlander gebruik ik vaak als ik meer ruimte nodig heb, of met een aanhanger op pad moet. Daar is hij prima geschikt voor.

[ Voor 5% gewijzigd door dj_dysaster op 27-05-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorola-ser
Bedankt voor de reacties allemaal.

Vanwege het feit dat wij de auto publiek moeten laden, gaan wij ons verder oriënteren op de Auris.
Dit zal een model vanaf 2015 gaan worden. Volgende week eens bij een aantal modellen gaan kijken.

De indicatie voor inruil valt allerziens mee. Hier ga ik dus wel uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 15:18
Als je zuiniger wilt rijden, dan zou ik 100% voor die toyota gaan.
Ik heb zelf meerdere Toyota hybrides gehad en daar kun je echt hele lage verbruiks cijfers mee halen.
De Mitshubishi is een plugin hybride, die laad wel iets regeneratief op, maar als de batterijen eenmaal leeg zijn dan is het gewoon een hele zware en onzuinige auto

Computer says no

Pagina: 1