Doorrijden, tussenauto of goedkope hybride/EV?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:50
Help, ik zie door de opties het bos niet meer. Wat is wijsheid?
1. Blijven doorrijden
Ik rij nu een Renault Megane van ongeveer 10 jaar oud met 200.000 op de teller. Toen ik veel meer reed was diesel wel fijn maar ik zit nu rond 20k km/jaar en vind hem vooral duur (>€ 300 MRB per kwartaal) en vervuilend. Daarnaast komen er grote kosten aan: als ik alles doe zo'n 5000 euro (inclusief roestplekjes, afgebroken stukjes plastic, airco, ...) maar het minimum wat moet gebeuren binnen nu en een (half)jaar is wel echt 2000 euro. De auto is zo'n beetje total loss, krijg er nu misschien 1000 - 1500 euro voor.
2. Nu een goedkope hybride / EV
Vanuit milieuoogpunt wil ik wel hybride of elektrisch gaan rijden. Praktijkverbruik van hybride-benzineauto's blijkt zo rond de 5 L/100 km te liggen, ongeveer hetzelfde als mijn diesel nu, dat voelt nauwelijks 'groener'. Ik rijd een paar keer in de week ritjes van ongeveer 50 km (enkele reis) dus met de meeste EV's zou ik ook weer thuis moeten kunnen komen. Vanwege geplande verbouwingen e.d. heb ik alleen een beperkt budget, zeg 10 - 15k, wat ik nu cash kan uitgeven. Alle leuke EV's heb je daarvoor niet. Verder maak ik me wat zorgen over wat langere ritten: op een 20kWh-accu van Zwolle naar Eindhoven heen en weer lijkt me nog best spannend. Tenslotte komt er misschien over een jaar of 2 / 3 gezinsuitbreiding, met de hoeveelheid spullen die dan vaak mee moeten is een Nissan Leaf of Toyota Yaris misschien wat krap.

De conclusie van Occasion, 20k km per jaar, budget Max €10k was een beetje dat EV voor mijn huidige budget hem waarschijnlijk niet gaat worden.

Heb een Toyota Auris Hybrid proefgereden. Wel lekker ruim achterin, praktijkverbruik en 'krapte' voorin vielen me erg tegen, voelt voor 15k niet als voldoende verbetering t.o.v. wat ik nu rij. Zoë lijkt me leuk maar dan wil ik eigenlijk de 40 kWh versie met koopaccu, en die zijn weer buiten budget. Outlander PHEV vind je wel rond dat bedrag (zijn die wel goed?) maar heb ik nog niet gereden.
3. Een tussenauto
Laatste optie is nu een (wat kleinere?) ICE kopen voor een paar jaar, en weer overstappen als de gezinsuitbreiding er daadwerkelijk komt en de occassionmarkt voor EV's wat beter op gang. Als ik nu voor 5 - 10k een auto koop en dan nog een paar jaar doorspaar kan ik misschien over 5 jaar een tweedehands ID.3 kopen (laatst even in gezeten, was er wel van gecharmeerd) of een e-2008 of een Ioniq of een e-Niro. Misschien is dit de verstandigste optie, maar het voelt als een achteruitgang om nu weer voor een benzineauto te kiezen met ook 'slechts' 5 L/100km praktijkverbruik en met de intentie hem over 3 jaar weg te doen.

Ik kan wel proberen uit te rekenen wat elke optie per maand kost maar dat hangt heel erg af van verwacht onderhoud, verwachte restwaarde, ontwikkeling van benzineprijzen etc. -- volgens mij is mijn onzekerheidsmarge zo groot dat elke financiële vergelijking zinloos is. Welke optie kunnen jullie aanraden, en welke modellen zou ik dan moeten bekijken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-05 10:54
Auto's kopen en inruilen kost veel geld (voornamelijk aan afschrijving) dus optie 3 is sowieso de duurste.

Optie 1 kan ik niet beoordelen of het nog loont om die auto te rijden. Maar als je voor 2000 euro weer een paar jaar kan rijden....

Dan rest optie 2. Als je niet gecharmeerd bent van de Auris is de CT200h misschien iets voor je?
Dat is een Auris in een mooier jasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
het groenste is gebruiken wat je hebt...
Er zitten kosten aan te komen dus dat maakt het moeilijker

Als ik op autotrader.nl twee dingen invul (electrisch en 15.500) dan zie ik echt een hele hoop resultaten.
Maar goed een auto die je kent en lekker groot is en redelijk zuinig is gewoon blijven gebruiken zou een optie kunnen zijn als je de niet noodzakelijke dingen als kleine roestplekjes gewoon laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:53
Optie om ook nog even te bekijken is de hybride diesel/elektrische Volvo V60 D6 (model 2015-2018).
50% korting op dieselwegenbelasting ivm hybride.
Accu gaat zomers 45-50km mee, in de winter meer richting de 35-40km.

2015 exemplaar vorig jaar gekocht voor 16k€

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-05 18:17
Een Auris Hybrid rij je dan verkeerd. 1:20 is makkelijk haalbaar. Mits je geen spastische rechtervoet hebt. Maar dat geld voor alle autos. Werkelijk, een Toyota hybride is een no-brainer als je nog geen EV binnen je budget kan vinden. Een Auris is ook veel ruimer dan een Zoe. Wij hebben 2 kleine kinderen en een Auris is fantastisch wat kofferbakruimte betreft. Wel de stationvariant. Kinderwagens zonder probleem erin mikken.

Ik ga deze nogmaals posten om aan te tonen dat je met Auris echt belachelijke verbruikscijfers kan halen als je verstandig rijd. Ik ben inmiddels 60.000km verder. Heerlijke wagen. Verbruik gemiddeld 1:21.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1huyQZXMcMalWpIDKKnqQIhUTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CT7ANuUYeFw7GLfTsulFAPlk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door aschja op 02-11-2021 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-05 10:54
The_Zohan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:41:
Optie om ook nog even te bekijken is de hybride diesel/elektrische Volvo V60 D6 (model 2015-2018).
50% korting op dieselwegenbelasting ivm hybride.
Accu gaat zomers 45-50km mee, in de winter meer richting de 35-40km.

2015 exemplaar vorig jaar gekocht voor 16k€
Die 50% korting vervalt binnenkort toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:54
Al gekeken naar een Renault ZOE, Nissan Leaf of een eGolf?

Als die het bereik hebben dat je nodig hebt, kan je ook nog 15k uitgeven en iets extra lenen.
Zeker als je denkt dat je met die auto terug >5jaar verder kan en een "tussenauto" kan vermijden lijkt me dat geen slechte optie.

Het lijkt er op dat electrische auto's hun tweedehandswaarde behoorlijk goed vast houden, in tegenstelling tot benzineauto's nu.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
aschja schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:15:
Een Auris Hybrid rij je dan verkeerd. 1:20 is makkelijk haalbaar.
Sterker nog, mijn '10 Auris HSD is een stuk zuiniger (4.4l/100k) dan mijn '10 Auris 1.4 diesel (5l/100k) O+ . Just sayin'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Ik heb zelf ook gekeken naar een Outlander PHEV, maar hier ben ik heel snel van af gestapt. In de winter onder gunstigste omstandigheden haal je niet veel meer dan 40km elektrisch en daarna schakel je over op de 2.0 benzinemotor welke 1/11 l/km rijdt.

Ik rij nu een Toyota CHR, dat hybride platform rijdt echt heerlijk. Ik denk dat een Auris station een hele goede keuze zal zijn.
Je moet niet verwachten dat een hybride net zo zuinig is als een diesel, maar de hybride versie is wel vele malen zuiniger dan de normale versie.
Als ik het vergelijk met de CHR 1.2 welke gemiddeld 1/14 rijdt, dan rij ik met de hybride makkelijk 1/20.
Een hybride is wel weer een stuk zwaarder, dus betaal je meer wegenbelasting.

Met dat budget zou ik een EV nog effe links laten liggen, dan moet je concessies doen die je eigenlijk helemaal niet wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:10

SeatRider

Hips don't lie

TMDC schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:05:
[...]

Sterker nog, mijn '10 Auris HSD is een stuk zuiniger (4.4l/100k) dan mijn '10 Auris 1.4 diesel (5l/100k) O+ . Just sayin'.
Diesel is een stuk goedkoper per liter, en de wegenbelasting voor ((P)H)EV's wordt de komende jaren fors hoger waardoor dat verschil nog kleiner wordt.

Just sayin' ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Als je er nog een jaartje mee kan/wil doen is dat ongetwijfeld de eenvoudigste en goedkoopste optie. Chiptekorten houden nog wel even aan en dan moet ook productie achterstand in autosector nog weggewerkt worden. Dat duurt nog minstens 6 maanden voor de markt terug wat normaliseerd. Binnen jaartje heb je weer je eigen keuze zonder al teveel compromissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SeatRider schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:11:
[...]

Diesel is een stuk goedkoper per liter, en de wegenbelasting voor ((P)H)EV's wordt de komende jaren fors hoger waardoor dat verschil nog kleiner wordt.

Just sayin' ;)
Ik heb geen plug-in hybrid, dus niet van toepassing.

Just sayin' ;)

[ Voor 13% gewijzigd door TMDC op 03-11-2021 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Aomi schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:41:
[...]

Die 50% korting vervalt binnenkort toch?
van de link hierboven:

Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Deze auto’s rijden veel minder kilometers elektrisch dan verwacht. Ze zijn dus minder energiezuinig en milieuvriendelijk. Daarom is het belastingvoordeel minder dan voor volledig elektrische auto’s.

Het kabinet heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:59
Waarom niet gewoon noodzakelijk onderhoud uitvoeren aan je huidige auto? Een auto rijd ook wel met roestplekjes en afgebroken plastic. Daar komt ie echt niet om stil te staan als je dat niet doet. En zijn de kosten voor onderhoud volgens het boekje, of is dat echt nodig? En dan bedoel ik niet de standaard zaken als olie en filter werk, maar meer zaken als koppelingsplaten, riemen en dergelijke.
Pagina: 1