Help, ik zie door de opties het bos niet meer. Wat is wijsheid?
De conclusie van Occasion, 20k km per jaar, budget Max €10k was een beetje dat EV voor mijn huidige budget hem waarschijnlijk niet gaat worden.
Heb een Toyota Auris Hybrid proefgereden. Wel lekker ruim achterin, praktijkverbruik en 'krapte' voorin vielen me erg tegen, voelt voor 15k niet als voldoende verbetering t.o.v. wat ik nu rij. Zoë lijkt me leuk maar dan wil ik eigenlijk de 40 kWh versie met koopaccu, en die zijn weer buiten budget. Outlander PHEV vind je wel rond dat bedrag (zijn die wel goed?) maar heb ik nog niet gereden.
Ik kan wel proberen uit te rekenen wat elke optie per maand kost maar dat hangt heel erg af van verwacht onderhoud, verwachte restwaarde, ontwikkeling van benzineprijzen etc. -- volgens mij is mijn onzekerheidsmarge zo groot dat elke financiële vergelijking zinloos is. Welke optie kunnen jullie aanraden, en welke modellen zou ik dan moeten bekijken?
1. Blijven doorrijden
Ik rij nu een Renault Megane van ongeveer 10 jaar oud met 200.000 op de teller. Toen ik veel meer reed was diesel wel fijn maar ik zit nu rond 20k km/jaar en vind hem vooral duur (>€ 300 MRB per kwartaal) en vervuilend. Daarnaast komen er grote kosten aan: als ik alles doe zo'n 5000 euro (inclusief roestplekjes, afgebroken stukjes plastic, airco, ...) maar het minimum wat moet gebeuren binnen nu en een (half)jaar is wel echt 2000 euro. De auto is zo'n beetje total loss, krijg er nu misschien 1000 - 1500 euro voor.2. Nu een goedkope hybride / EV
Vanuit milieuoogpunt wil ik wel hybride of elektrisch gaan rijden. Praktijkverbruik van hybride-benzineauto's blijkt zo rond de 5 L/100 km te liggen, ongeveer hetzelfde als mijn diesel nu, dat voelt nauwelijks 'groener'. Ik rijd een paar keer in de week ritjes van ongeveer 50 km (enkele reis) dus met de meeste EV's zou ik ook weer thuis moeten kunnen komen. Vanwege geplande verbouwingen e.d. heb ik alleen een beperkt budget, zeg 10 - 15k, wat ik nu cash kan uitgeven. Alle leuke EV's heb je daarvoor niet. Verder maak ik me wat zorgen over wat langere ritten: op een 20kWh-accu van Zwolle naar Eindhoven heen en weer lijkt me nog best spannend. Tenslotte komt er misschien over een jaar of 2 / 3 gezinsuitbreiding, met de hoeveelheid spullen die dan vaak mee moeten is een Nissan Leaf of Toyota Yaris misschien wat krap.De conclusie van Occasion, 20k km per jaar, budget Max €10k was een beetje dat EV voor mijn huidige budget hem waarschijnlijk niet gaat worden.
Heb een Toyota Auris Hybrid proefgereden. Wel lekker ruim achterin, praktijkverbruik en 'krapte' voorin vielen me erg tegen, voelt voor 15k niet als voldoende verbetering t.o.v. wat ik nu rij. Zoë lijkt me leuk maar dan wil ik eigenlijk de 40 kWh versie met koopaccu, en die zijn weer buiten budget. Outlander PHEV vind je wel rond dat bedrag (zijn die wel goed?) maar heb ik nog niet gereden.
3. Een tussenauto
Laatste optie is nu een (wat kleinere?) ICE kopen voor een paar jaar, en weer overstappen als de gezinsuitbreiding er daadwerkelijk komt en de occassionmarkt voor EV's wat beter op gang. Als ik nu voor 5 - 10k een auto koop en dan nog een paar jaar doorspaar kan ik misschien over 5 jaar een tweedehands ID.3 kopen (laatst even in gezeten, was er wel van gecharmeerd) of een e-2008 of een Ioniq of een e-Niro. Misschien is dit de verstandigste optie, maar het voelt als een achteruitgang om nu weer voor een benzineauto te kiezen met ook 'slechts' 5 L/100km praktijkverbruik en met de intentie hem over 3 jaar weg te doen.Ik kan wel proberen uit te rekenen wat elke optie per maand kost maar dat hangt heel erg af van verwacht onderhoud, verwachte restwaarde, ontwikkeling van benzineprijzen etc. -- volgens mij is mijn onzekerheidsmarge zo groot dat elke financiële vergelijking zinloos is. Welke optie kunnen jullie aanraden, en welke modellen zou ik dan moeten bekijken?