Erik070 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:16:
[...]
Ik denk dat dit idd heel erg meespeelt.
Wel interessant topic dit, want eigenlijk had ik mijn keuze al gemaakt voor de Fabia maar begin door de suggesties hier toch af te vragen of dat nou de beste keuze is.
Lees ik het nou goed dat hybrides meer kilometers kunnen maken in hun levensduur > dus een hybride met hogere km stand dan een gewone bezine kan net zo aantrekkelijk zijn zoniet aantrekkelijker.
Dat ligt er volledig aan welke hybrides. Een Volvo V60 D6 is lang niet zo probleemloos als een Toyota Auris Hybrid of Lexus Ct200h.
Skoda Fabia is een prima auto hoor. Het kan nog wel betrouwbaarder, maar Skoda's zijn altijd zeer ruim en praktisch in hun segment.
Anoniem: 91634 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:03:
Ik mis volvo in jou lijstje. De v40 is ook prima te krijgen voor 10k en is zo wat als onverwoestbaar.
Mazda heeft ook hele leuke betaalbare auto.
Zelf zal ik niet zo snel 2de handse hybride kopen. Ben zelf bang dat bij een reparatie aan zo auto in vergelijking de reparatie aan je airco een lachertje is.
Dat laatste wordt niet door feiten gestaafd. Ik hoor dit vaak, mensen zjin bang voor dure accu-technologie in auto's omdat ze ervaringen hebben met de accu's in b.v. hun mobiele telefoon die er na 2 tot 3 jaar mee kappen. In auto's worden accu's veel beter gemanaged door elektronica, op niet te ver ontladen, niet te warm worden, niet te koud etc. De accu in een auto gaat heel lang mee. En een nieuwe accu voor je Prius kost gewoonlijk alsnog minder dan een nieuwe ZF automaat voor je BMW.
Luuk9 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:50:
[...]
Volgens mij heb ik dat allemaal beschreven...
Betrouwbaar, ongeveer 20k km ruim per jaar, ruimte (4/5 deurs), ik ben lang (1,91cm), goede wegligging en liefst een beetje power dus minimaal 100pk.
Samenvatting van mijn eerdere wensen hier geplaatst.
Cruciale info die mist:
- Carosserievorm (hatchback, sedan, station, SUV, MPV);
- Segment (om het naar VW te vertalen: Polo, Golf of Passat?);
- Wat is goede wegligging: leuk of voorspelbaar? Veel Audi's hebben een uitstekende functionele wegligging maar een Ford Focus stuurt veel leuker;
Het is nog te algemeen, er zijn vele tientallen modellen die aan je criteria voldoen. Als het je echt niet uit maakt, ga op safe en kies een Toyota/Lexus, Honda of Kia, dat zijn de toppers qua betrouwbaarheid en garantie (Kia 7 jaar).
Richh schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:53:
Auto's goed of slecht vinden op basis van merk/productieland is leuk voor bij een verjaardag/borrel, maar slaat feitelijk helemaal nergens op.
Ieder model en dan zelfs weer ieder bouwjaar heeft zijn eigen kwaaltjes en enkel met goed het internet doorzoeken kan je daar een klein beetje over zeggen (ANWB, autoblog occasion aankoopadvies, autoweek doet dat ook - om er een paar Nederlandse te noemen).
Er zijn absoluut, ik herhaal AB-SO-LUUT duidelijke trends in herkomst van een auto en hun betrouwbaarheid.
https://www.autointernati...nog-altijd-onbetrouwbaar/
Fransen zelf scoren auto's van eigen bodem minder betrouwbaar dan de concurrentie van elders (Italië uitgezonderd). En dat volk is zo chauvinistisch als de pest. Ik citeer:
"
De Japanse merken Mazda, Toyota en Suzuki bezetten de kopposities, samen met de Duitse merken Porsche, Audi, BMW en Opel. Franse modellen triomferen nergens. Alleen de Logan van de Roemeense Renault dochter Dacia weet bij de gezinswagens een gedeelde eerste plaats te bemachtigen (samen met de Opel Astra) dankzij een uitstekende betrouwbaarheidscore van 19,5 (op 20)."
Zeer groot onderzoek naar resultaten van 12 miljoen (!!) APK keuringen:
https://www.rtlnieuws.nl/...heeft-de-meeste-problemen\
Peugeot en Renault scoren het slechtst. Ik citeer:
"
De Franse automerken Peugeot en Renault zijn om een reactie gevraagd. Beiden gaven aan geen inhoudelijke reactie te kunnen geven op de resultaten van het gehele merk."
Onderzoek Consumentenbond onder 10.000 autobezitters:
https://www.autoweek.nl/a...t-vaakst-bij-franse-auto/
Ik citeer:
"
Automobilisten met een Japanse of Zuid-Koreaanse auto staan het minst vaak langs de kant van de weg met pech. Franse auto's daarentegen blijken het minst betrouwbaar, zo blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond onder 10.000 autobezitters"
Zeer groot onderzoek van de consumentenorganisatie WhatCar in Engeland, 18.000 mensen ondervraagd:
https://www.ad.nl/auto/di...edehands-auto-s~a8a71332/
Ik citeer:
"
Opvallend is dat bijna de gehele top 10 bestaat uit auto’s van de Volkswagen Groep en uit Japan en Korea. Het enige buitenbeentje is Renault-dochter Dacia, dat met twee modellen in de lijst staat."
Groot onderzoek van de Britse Autoverzekeraar By Miles voor nieuwe occasions van 3-5 jaar oud:
https://www.autoblog.nl/n...-die-je-kunt-kopen-156113
Ik citeer:
"
Over die Fransen gesproken, de twee slechtste merken hebben in dat land hun hoofdkantoor staan. De Mégane en de Clio zijn namelijk geen uitzonderingsgevallen: Renault is volgens dit overzicht het slechtst presterende automerk. Van alle Renaults haalt 17,3 procent niet in één keer de Britse APK. Daarna volgt Citroën, kort daarna volgt Dacia."
Dit zijn geen n=1 kroegverhaaltjes, maar grote onderzoeken (duizenden tot miljoenen auto's meegenomen) van onafhankelijke organisaties. Er is nog heel veel meer te vinden. "Het slaat feitelijk nergens op" zei je, het is nochtans heel makkelijk te onderbouwen met feiten. Heel veel feiten.
Overigens heb ik geen hekel aan Franse auto's oid, ze hebben zeker hun kwaliteiten maar betrouwbaarheid hoort daar niet bij. Als ik het geld had, zou ik zo een Alpine A110 kunnen kopen: droomauto.
Dan nóg valt of staat er een hele hoop bij onderhoudshistorie en een simpele factor pech of geluk. N=1 ervaringen ('de auto van de buurman') die wellicht zijn onderhoud toevallig altijd door Beun de Haas liet doen, zeggen niks over de betrouwbaarheid van een volledig merk.
Onderhoudshistorie is belangrijk, maar dat geldt des te meer voor Franse en Italiaanse auto's die gewoon inherent minder betrouwbaar zijn.
Pech is een factor, daar doe je weinig aan. Goed je research doen, sluitende onderhoudshistorie, betrouwbaar merk/model, dan is die factor minder invloedrijk.
Overigens scoort ook de Volvo V40, die door @
Anoniem: 91634 "zo wat als onverwoestbaar" werd genoemd, slecht op betrouwbaarheid.