• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:50
Goede dag,

Ik zelf heb al een elga maar mij schoonvader en eigenlijk de hele straat zitten al 6 maanden te wachten op de elga. Vanuit de tussenpersoon een redelijk groot bedrijf wordt gezegd dat de Leverdatum door het chip tekort onbekend is. Buitenunit is geplaatst eigenlijk hoeft alleen nog de binnenkant en thermostaat geplaatst te worden.

Is er iemand bekend met dit probleem bij Remeha?Ivm 6 maanden vind ik wel lang plus als het nog 6 maanden duurt heb je dadelijk een probleem met de subsidie.

Collega heeft all electric Bosch en wacht ook al 5 maanden.

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:10
Ook hier een elga ace in bestelling, waarbij de levertijd onbekend is. Ik ben ook benieuwd of iemand meer info heeft over levertijden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-03 21:10
Hier in oktober 2021 besteld, vorige week is die geplaatst (zou eigenlijk in november geplaatst worden). Ze komen dus schijnbaar weer mondjesmaat binnen iig bij Energiewacht.
Begin februari hoorde ik nog dat de levertijd onbekend was en dat het wel april kon worden. Was dus aangenaam verrast dat hij toch nog gekomen is om een stukje winter mee te draaien.

[Voor 7% gewijzigd door Retrospect op 07-03-2022 19:32]

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:43
Hmm ik heb in november besteld, ik heb inmiddels wel een buitenunit, wie weet komt mijn binnenunit toch ook nog binnenkort

• bjornricardo33
Tot heden is hier nog niks binnen begint wel erg lang te duren.

• Retrospect
bjornricardo33 schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:29:
Tot heden is hier nog niks binnen begint wel erg lang te duren.
Duurt erg lang. Voordeel is wel dat je schoonvader en de hele straat het voor 2021 prijzen hebben en 2022 subsidiebedragen krijgen.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:59
Begreep van een storingsmonteur van de Energiewacht dat als je nu besteld pas maart volgend jaar aan de beurt bent.

Edit:

Je kan daar al niet eens meer bestellen:

Warmtepompen tijdelijk niet leverbaar

Helaas zijn er momenteel wereldwijd grote tekorten aan warmtepomp-onderdelen, waardoor fabrikanten tijdelijk geen warmtepompen kunnen uitleveren. Dit betekent dat wij tijdelijk geen nieuwe aanvragen voor warmtepompen in behandeling kunnen nemen. Wanneer de levering van warmtepompen weer op gang komt is op dit moment niet bekend.

[Voor 65% gewijzigd door ds23man op 21-04-2022 13:10]

• hallorichard
Ik vraag me af of er op dit moment wel Elga warmtepompen worden geleverd door remeha.

Heeft iemand na een zeer lange wachttijd een warmtepomp geleverd gekregen (en dan wanneer besteld en wanneer geleverd)?

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:43
hallorichard schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:27:
Ik vraag me af of er op dit moment wel Elga warmtepompen worden geleverd door remeha.

Heeft iemand na een zeer lange wachttijd een warmtepomp geleverd gekregen (en dan wanneer besteld en wanneer geleverd)?
Ik heb hem gekregen inmiddels, ook de binnenunit dus. Oktober besteld.

Ik hoorde geruchten over 16.000 op backorder en 400 productie per maand.

[Voor 8% gewijzigd door delpit op 14-05-2022 22:39]

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:37
delpit schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:38:
[...]

Ik heb hem gekregen inmiddels, ook de binnenunit dus. Oktober besteld.

Ik hoorde geruchten over 16.000 op backorder en 400 productie per maand.
400 per maand dat zou dus betekenen dat er gemiddeld 19 per dag worden gemaakt
Ik mag hopen dat er meer worden geproduceerd
Oftewel om 16.000 stuks te produceren heb je iets van 842 dagen nodig oftewel iets van 168 werkweken
Ik mag hopen dat de productie hoger ligt

[Voor 15% gewijzigd door minicraft op 18-05-2022 16:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bjornricardo33
Vandaag contact gehad met het installatie bedrijf. Blijkbaar zijn er 23000 backorders en ze kunnen maximaal 450 per maand maken. In september wordt er vanuit de leverancier de productie naar 750 opgeschroefd.

Omdat mijn vader al tijdje wacht (boven aan de lijst staat) lijkt het erop dat hij en de hele straat ergens in september/oktober de elga gaat ontvangen.

verder zit ik mijn vader te overtuigen om nog een warmteboiler erbij te pakken gezien de hoge gas prijzen (komende jaren). CV ketel zou naar mijn mening in een redelijk nieuw huis uit 2014 overbodig moeten zijn. Dus Elga standalone draaien en dan warmteboiler van 150 liter erbij pakken. (25 panelen van 350kw liggen op het dak)

vraag is dan alleen welke??

eentje met een buitenunit of via de ventilatie? ruimte op het dak is er nog maar 2e buitenunit vinden ze maar niets.

Welke merk en type met weinig geluid en zuinig zouden jullie aanbevelen?

alvast bedankt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hallorichard
bjornricardo33 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:34:
Vandaag contact gehad met het installatie bedrijf. Blijkbaar zijn er 23000 backorders en ze kunnen maximaal 450 per maand maken. In september wordt er vanuit de leverancier de productie naar 750 opgeschroefd.

Omdat mijn vader al tijdje wacht (boven aan de lijst staat) lijkt het erop dat hij en de hele straat ergens in september/oktober de elga gaat ontvangen.

verder zit ik mijn vader te overtuigen om nog een warmteboiler erbij te pakken gezien de hoge gas prijzen (komende jaren). CV ketel zou naar mijn mening in een redelijk nieuw huis uit 2014 overbodig moeten zijn. Dus Elga standalone draaien en dan warmteboiler van 150 liter erbij pakken. (25 panelen van 350kw liggen op het dak)

vraag is dan alleen welke??

eentje met een buitenunit of via de ventilatie? ruimte op het dak is er nog maar 2e buitenunit vinden ze maar niets.

Welke merk en type met weinig geluid en zuinig zouden jullie aanbevelen?

alvast bedankt
Ik lees ook dat de wachttijd voor een 6kw langer is dan een 4kw. In beide gevallen veel te lang. Ik heb een elga ace 4kw besteld begin februari.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:04
Waarom een Elga in deze situatie?
Huis is van 2014. De cv ketel is dan al 8 jaar uit.
Uitgaande dat die nog 7 jaar meegaat geeft net een break even terugverdien periode voor de ELGA
Pas als je ook de gas aansluiting eruit gooit wordt het enigszins interessant. Maar dan kan je ook voor een reguliere warmtepomp gaan.

• bjornricardo33
Ja terugverdien tijd was 7 jaar is natuurlijk met deze gas prijzen flink minder geworden. (schat 4,5 jaar)

Ik zelf heb ook een elga van 3 jaar oud en zou nu ook een all electric kopen. achteraf is de beslissing altijd eenvoudiger. toen ik in 2018 keek waren warmtepompen onder 10.000 euro niet te krijgen. Elga was dan een goede alternatief.

bij mijn vader is het een ander verhaal.
de hele straat kreeg vanuit de gemeente flink subsidies i.v.m. pilot project. Dus er was geen keuze elga of gas :)

Verder zie ik dat Nibe, panasonic, Vaillant bezig zijn met ombouwsets voor hybride warmtepompen. (die eigenlijk nooit all electric zouden zijn). of dit werkt geen idee?

wellicht dat Remeha ook met een zulk ombouwset komt.

I

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:33
Ook een Elga Ace 6kW in bestelling sinds december.
Buitendeel is zo meteen weggeroest als het binnendeel komt.
Ik heb gelukkig wel de installatie zo gemaakt (met bypass) dat ik nog gewoon op alleen mijn CV ketel kan stoken zonder de openverdeler in de Elga.
Maar je wil je projectje gewoon eens afronden. Wordt er een beetje moedeloos van.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@bjornricardo33 Vaillant, Nibe, Panasonic hebben nooit hybride warmtepompen gehad, dat is echt een Nederlandse 'uitvinding' om de installateurs mee te krijgen. Ze hebben wel warmtepompen die je hybride kan gebruiken (elke warmtepomp kan dat, open verdeler en knallen maar), maar er is dus geen ombouwset nodig.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WimSn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-02 22:16
Begin januari de Elga 4kw besteld en nog steeds wachtend op levering. Ik zou het zeer op prijs stellen als mensen die een Elga geleverd hebben gekregen dat hier even melden met hun besteldatum. Alvast bedankt, 👍

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hallorichard
WimSn schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:51:
Begin januari de Elga 4kw besteld en nog steeds wachtend op levering. Ik zou het zeer op prijs stellen als mensen die een Elga geleverd hebben gekregen dat hier even melden met hun besteldatum. Alvast bedankt, 👍
En ook welk model 4kw of 6kw is handig. Ik heb het gevoel dat de levering van de 4kw sneller gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man
Leverbaarheid van Rehema is gewoon ruk, zo erg zelfs dat de Energiewacht alle afspraken aan het afzeggen is omdat ze vnl deze pomp leveren. Adviesgesprek aangevraagd in dec 2022, in feb 2023 een vent aan de lijn dat levering voor Q4 al problematisch is. Afgelopen mei een mail dat ze de adviesafspraak moeten cancelen vanwege leveringsproblemen.....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:03
Ik heb de EA 4 eind oktober besteld. Kort voor de geplande datum van 7 maart werd de installatie afgezegd vanwege leveringsproblemen en chiptekort.

Uiteindelijk is de warmtepomp 11 mei geplaatst en werkend aangesloten. Ik begrijp dat ik tot de gelukkigen behoor.

De informatieverstrekking is slecht. Je moet maar afwachten. Er worden geen alternatieven aangereikt. En het stookseizoen begint sneller dan je denkt.

• PaBunziing
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-07-2022
In december 2021 een Elga Ace 6KW besteld bij installateur. Levertijd was eerst 6 weken, na 6 weken werd het 3 mnd. Nu op augustus 2022! Ik vrees dat dit niet gehaald wordt.

• bjornricardo33
laatste info die ik vanuit de installateur hoor is 14 maanden wachttijd vanaf tekenen offerte. dus dit zou voor ons (vader) ergens in december de installatie plaatsvinden.

de hele straat heeft het met dit project gehad. Remeha maakt er een zooitje van om bijna niets te communiceren. installateurs weten helaas ook niets dus 14 maanden blijven voor mij nog een groot ????

Merken als Daikins, LG of Atag lijken gewoon redelijk snel geleverd te worden (binnen 6maanden)

Kun je na een deel installatie buiten unit nog van je contract afzien i.v.m. niet leveren van een product? want de prijs gaat helaas ook omhoog!!! met 400 euro.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Retrospect
WimSn schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:51:
14-10-2021 de 4kw Elga Ace besteld en die is 01-03-2022 geïnstalleerd.
Oorspronkelijke installatie zou veel eerder zijn, maar toen waren er al leveringsproblemen. Uiteindelijk nog niet veel kunnen gebruiken dus. Ook wel eens Remeha gebeld, maar die geven geen enkele informatie over de productie aan eindgebruikers.

[Voor 8% gewijzigd door Retrospect op 13-07-2022 18:06]

• D0minic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-11-2022
bjornricardo33 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:53:
laatste info die ik vanuit de installateur hoor is 14 maanden wachttijd vanaf tekenen offerte. dus dit zou voor ons (vader) ergens in december de installatie plaatsvinden.

de hele straat heeft het met dit project gehad. Remeha maakt er een zooitje van om bijna niets te communiceren. installateurs weten helaas ook niets dus 14 maanden blijven voor mij nog een groot ????

Merken als Daikins, LG of Atag lijken gewoon redelijk snel geleverd te worden (binnen 6maanden)

Kun je na een deel installatie buiten unit nog van je contract afzien i.v.m. niet leveren van een product? want de prijs gaat helaas ook omhoog!!! met 400 euro.
Je hebt een offerte gekregen en die geaccepteerd, dan kunnen ze niet nu 400 meer in rekening brengen. Dit is het risico van de installateur niet van de consument.

• aartmpl
  • Laatst online: 06-03 16:18
Besteld in december 2021. Nog niet geleverd. Ik begin me zorgen te maken. Zojuist (29 oktober 2022) bericht gehad dat de wp geleverd is en in november geinstalleerd kan worden.

[Voor 41% gewijzigd door aartmpl op 30-10-2022 12:34]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jumjum
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:19
4kW besteld, eerste week September 2021.
Geïnstalleerd 8 April 2022. 🥳
Zou 4 weken levertijd zijn, maar dat werden 7 maanden plus. En laat ik hem nu nog net besteld hebben voor de hoos 😎

Op de doos zat een grote sticker, dat er geen Bluetooth module in zat.
Dit betekent dat de apps die je in de store van je gsm merk vindt niet werken.
Blijkbaar tekort aan deze modules. De installateur prikt zijn eigen er tijdelijk in en stelt alles in. Zelf kun je ook bij die parameters komen op het menu van de warmtepomp. Er gaat bijna niets met de kamer thermostaat. Echter alleen parameter voor parameter en alle codes opzoeken. Dus geen overzichtelijk lijstje waar je doorheen kunt scrollen.
Maar goed nadat alles is ingesteld en ingeregeld zul je er waarschijnlijk niet vaak meer aanzitten.

Nog een kleine waarschuwing. Het koelmiddel zit in de buiten unit. Dit wordt losgelaten bij de installatie richting binnen unit. Op de binnen unit zit uit de doos een rode afsluiting die tevens ook ventiel is, boven op, voor één van de gas aansluiting. Hierdoor spuiten ze stikstof in de binnen unit voor tijdens transport. Hierop kun je gek genoeg de koel slang nog steeds aansluiten, zelfde schroefdraad.
Dit ventiel moet eraf bij installatie.!! Bij mij waren ze dit vergeten. Het gas kan zich dan niet goed tussen de binnen en buiten unit vullen. Hierdoor werkt het systeem niet.
Als het gas dus half in het systeem zit, moet dit er eerst weer uitgezogen worden ( het gas is kostbaar). Dan rode ventiel verwijderen. Terug aansluiten en voldoende koelmiddel in het systeem brengen.
Hiervoor moest eerst de buitendienst van Remeha de volgende dag komen (op zaterdag), die het in 15 seconden al zag. Ik was dus blijkbaar niet de enige 😭. Geluk is dat de Remeha monteur de boel heeft ingeregeld en de installateur even bij kon spijkeren met was les.
Wat mij opviel is dat jij de CV ketel die Max 40kW is (instelling warm water 40kW en CV zeide 24kW) terug gezet werd op 20kW voor CV werking. Samen met de warmte pomp van 4kW heb ik dan toch weer de oorspronkelijk ingestelde 24 kW aan CV werking. 20 kW was ook waar de 4kW warmtepomp goed mee zou werken. Kreeg de indruk dat veel meer niet helemaal goed was.

Waarschuwingkje 2:
Ik heb een Remeha Calenta 40 met Elga Ace 4 en de nieuwste kamer thermostaat met internet.
Er zit een bug in het samen spel van deze drie.
Op de Calenta kun je de voorverwarmen van de platen voor warm water aan of uit zetten. Op de ketel en de kamerthermostaat (isens en de nieuwe). Als de Elga ertussen komt gaat de kamerthermostaat van de cv ketel naar de Elga toe en de Elga bestuurd dan de Calenta. Als je nu de voor verwarming voor warm water uit zet op de kamer thermostaat of op de Elga zelf. Ook wel eco genoemd bij warm water. Dan zet de Elga de hele warm water voorziening uit op de Calenta.
Oplossing laat op thermostaat en Elga de voor verwarming aan staan, maar zet het op de cv ketel in zijn menu de voorverwarming uit.
Er komt dan wel iets minder snel warm water maar het bespaard wel 1m3 kuub gas per dag.
Zelf heb ik een cooker in de keuken dus dat heeft geen invloed. Alleen de douche wordt iets later warm. Maar goed iets eerder aanzetten.

Goede nieuws vanaf April alleen nog Gas gebruikt om te douchen 8m3 per maand.
Subsidie binnen 4 weken op de rekening staan €2400🤓
Heb ook een bruto productie meter in de meterkast gezet die de Remeha van spanning voorziet. Kan ik ook zien hoeveel hij nodig heeft aan vermogen.

Update 1-10-2022
Voor wat betreft waarschuwingkje 2
Volgende week gaat Remeha mogelijk of nieuwe Software laden, of een nieuwe print plaatsen in de warmte pomp. Ben benieuwd of het dat goed werkt

[Voor 47% gewijzigd door jumjum op 01-10-2022 21:29. Reden: Update 1-10-2022]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jumjum
Retrospect schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:05:
[...]

14-10-2021 de 4kw Elga Ace besteld en die is 01-03-2022 geïnstalleerd.
Oorspronkelijke installatie zou veel eerder zijn, maar toen waren er al leveringsproblemen. Uiteindelijk nog niet veel kunnen gebruiken dus. Ook wel eens Remeha gebeld, maar die geven geen enkele informatie over de productie aan eindgebruikers.
Als je ziet wat de installateur ervan begrijpt, dan wordt je niet vrolijk. Zelf meet en regel techniek ooit gestudeerd dus begrijp er wel het één en ander van. Maar ben bang dat de fine tuning vooral van jezelf moet komen.
Denk maar eens aan je centrale verwarming. Zoiets wordt geïnstalleerd leggen wat van de kamer regelaar uit en weg zijn ze.
De Elga kan niet ingeregeld worden met de kamer thermostaat, dat moet op de Elga parameter voorparameter

• dennis.passage
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-03 13:58
Begin januari akkoord gegeven op de installatie van de warmtepomp (Elga 6kW). Nog steeds niks... Inmiddels zijn er dit jaar 6 Elga warmtepompen geleverd aan mijn installateur (Energy Guards Den Haag), waarvan de helft de 6kW versie is. Er zijn nog drie wachtende voor mij, dus ik denk niet dat ik deze winter al kan genieten van een lager gas verbruik.

Echt bizar dat de productie zo laag is. Ze verwachten overigens met andere leveranciers geen snellere levertijd. Ze kijken bijvoorbeeld ook naar Daikin als warmtepomp.

• Buffel84
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-02 08:45
Hier ook een Elga Ace 6kW medio december ‘21 besteld en nog geen warmtepomp te bekennen.
Installateur weet ook niet wanneer ze de warmtepomp gaan uitleveren aan het bedrijf.
Stiekem ergens nog de hoop dat de warmtepomp komt voordat de kou weer gaat komen.

• bakvisss
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-08-2022
een elga 4kw aanvraag gedaan in april. eind maart offerte akkoord. ook geen enkel idee wanneer het mag komen. Leverancier kan me ook niets vertellen...

• minicraft
Hier het zelfde verhaal 4kw besteld december 2021
geen idee wanneer het geleverd gaat worden leverancier kan mij ook niets vertellen
wat een drama

• Mari0
  • Laatst online: 19-08-2022
Medio januari 2022 besteld, nog niets bekend over levertijd. Bijzonder dat ze ook niets zeggen; een indicatie bijvoorbeeld. Dan weet je waar je aan toe bent.

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:54
Vreemd dat ze hier zeggen tijdelijk beperkt op voorraad:

https://www.hollandwarmte...lga-ace-warmtepomp-60-kw/

• Mari0
  • Laatst online: 19-08-2022
Volgens mij is dat bluf ....

• Flouter
  • Laatst online: 06-09-2022
Besteld in februari en zou eind april geleverd worden maar ik wacht nog steeds. Hopelijk kan m'n Elga Ace nog geïnstalleerd worden voordat we moeten beginnen met stoken.

• Retrospect
Flouter schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:06:
Besteld in februari en zou eind april geleverd worden maar ik wacht nog steeds. Hopelijk kan m'n Elga Ace nog geïnstalleerd worden voordat we moeten beginnen met stoken.
Die kans acht ik klein, alhoewel dat natuurlijk ligt aan het installatiebedrijf en wanneer die de bestelling heeft gedaan. Er zijn mensen die in november vorig jaar hebben besteld en nu nog geen uitzicht hebben op installatie.

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-02 14:40
Besteld in februari. Levertijd zou 6 maanden zijn. Leverancier maar weer eens gebeld maar kan geen enkele indicatie krijgen. Heeft sinds november geen product mee ontvangen hoewel hij er een aantal besteld heeft. Ik heb Remeha zelf ook gebeld en sturen je ook met een kluitje in het riet.
Zijn er alternatieven?

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-02 14:40
Besteld in februari. levertijd zou 6 maanden zijn. Leverancier gebeld die aangeeft dat hij sinds november geen product meer heeft ontvangen terwijl hij er een aantal besteld heeft. Hij heeft geen idee. Ik heb Remeha gebeld en daar wordt ik met een kluitje het riet ingestuurd. net een mail geschreven en binnen 5 minuten een (standaard) antwoord:

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Door de stijgende gasprijs en de uitbreiding van subsidie mogelijkheden is er momenteel veel aandacht voor hybride warmtepompen.
Die toegenomen interesse zien wij terug in de vraag naar onze hybride warmtepomp, de Elga Ace.
De belangstelling voor dit product is in de afgelopen maanden echt substantieel toegenomen.

Naast de sterk toegenomen vraag worden wij sinds vorig jaar ook geconfronteerd met een wereldwijde schaarste aan onderdelen.
Hierdoor zijn achterstanden ontstaan in de productie en zijn de levertermijnen van de Elga Ace toestellen opgelopen tot langer dan een half jaar.
We doen uiteraard alles wat binnen onze mogelijkheden valt om deze levertijd zo snel mogelijk te verkorten.
Het is echter, ook gezien de huidige instabiele situatie in de wereld, op dit moment erg lastig om concrete beloftes te doen.
We houden uw installateur continu op de hoogte over de stand van zaken. Zodra het door u bestelde toestel leverbaar is, zal hij contact met u opnemen.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Zijn er alternatieven die sneller leverbaar zijn?

• bjornricardo33
Net bericht gekregen dat over 4 weken de Elga wordt geïnstalleerd. Wachttijden zijn enorm

• minicraft
bjornricardo33 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:48:
Net bericht gekregen dat over 4 weken de Elga wordt geïnstalleerd. Wachttijden zijn enorm
Kan je ook vertellen hoelang je hebt moeten wachten

• Flouter
Retrospect schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:04:
[...]

Die kans acht ik klein, alhoewel dat natuurlijk ligt aan het installatiebedrijf en wanneer die de bestelling heeft gedaan. Er zijn mensen die in november vorig jaar hebben besteld en nu nog geen uitzicht hebben op installatie.
Mijn installateur had hem in februari besteld. Hij zei toen al dat er lange wachtrijen waren, vandaar dat hij gelijk had besteld. Maargoed, als er nog mensen van vorig jaar november wachten, dan hoop ik dat ze een beetje omschieten bij Remeha haha.

• Retrospect
Flouter schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:22:
[...]

Mijn installateur had hem in februari besteld. Hij zei toen al dat er lange wachtrijen waren, vandaar dat hij gelijk had besteld. Maargoed, als er nog mensen van vorig jaar november wachten, dan hoop ik dat ze een beetje omschieten bij Remeha haha.
Ik hoop het ook voor je en de andere wachtenden. Het zou fijn zijn als ze voor de kou een flinke levering kunnen doen.

• ds23man
Retrospect schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:04:
[...]

Ik hoop het ook voor je en de andere wachtenden. Het zou fijn zijn als ze voor de kou een flinke levering kunnen doen.
Leuk, maar een schuur vol bij de installateur wil niet beteken dat ie de capaciteit heeft om het allemaal te installeren in korte tijd.

• bjornricardo33
minicraft schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:56:
[...]

Kan je ook vertellen hoelang je hebt moeten wachten
bijna 14 maanden. Augustus besteld voor de crisis dus toen was de gasprijzen nog normaal.

• Flouter
bjornricardo33 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:37:
[...]

bijna 14 maanden. Augustus besteld voor de crisis dus toen was de gasprijzen nog normaal.
Had je een 4kW of 6kW besteld?

EDIT: Ik vernam dat de 4kW nog langere wachttijden heeft dan de 6kW versie.

[Voor 13% gewijzigd door Flouter op 31-08-2022 13:21]

• VeldmanRU
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-09-2022
Vers van de pers: Nov 2021 Elga Ace 4KW besteld. Wordt Nov 2022 geinstalleerd.
Eindelijk wat duidelijkheid.

• deckejo
  • Laatst online: 05-09-2022
jumjum schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:41:
4kW besteld, eerste week September 2021.
Geïnstalleerd 8 April 2022. 🥳
Zou 4 weken levertijd zijn, maar dat werden 7 maanden plus. En laat ik hem nu nog net besteld hebben voor de hoos 😎

Op de doos zat een grote sticker, dat er geen Bluetooth module in zat.
Dit betekent dat de apps die je in de store van je gsm merk vindt niet werken.
Blijkbaar tekort aan deze modules. De installateur prikt zijn eigen er tijdelijk in en stelt alles in. Zelf kun je ook bij die parameters komen op het menu van de warmtepomp. Er gaat bijna niets met de kamer thermostaat. Echter alleen parameter voor parameter en alle codes opzoeken. Dus geen overzichtelijk lijstje waar je doorheen kunt scrollen.
Maar goed nadat alles is ingesteld en ingeregeld zul je er waarschijnlijk niet vaak meer aanzitten.

Nog een kleine waarschuwing. Het koelmiddel zit in de buiten unit. Dit wordt losgelaten bij de installatie richting binnen unit. Op de binnen unit zit uit de doos een rode afsluiting die tevens ook ventiel is, boven op, voor één van de gas aansluiting. Hierdoor spuiten ze stikstof in de binnen unit voor tijdens transport. Hierop kun je gek genoeg de koel slang nog steeds aansluiten, zelfde schroefdraad.
Dit ventiel moet eraf bij installatie.!! Bij mij waren ze dit vergeten. Het gas kan zich dan niet goed tussen de binnen en buiten unit vullen. Hierdoor werkt het systeem niet.
Als het gas dus half in het systeem zit, moet dit er eerst weer uitgezogen worden ( het gas is kostbaar). Dan rode ventiel verwijderen. Terug aansluiten en voldoende koelmiddel in het systeem brengen.
Hiervoor moest eerst de buitendienst van Remeha de volgende dag komen (op zaterdag), die het in 15 seconden al zag. Ik was dus blijkbaar niet de enige 😭. Geluk is dat de Remeha monteur de boel heeft ingeregeld en de installateur even bij kon spijkeren met was les.
Wat mij opviel is dat jij de CV ketel die Max 40kW is (instelling warm water 40kW en CV zeide 24kW) terug gezet werd op 20kW voor CV werking. Samen met de warmte pomp van 4kW heb ik dan toch weer de oorspronkelijk ingestelde 24 kW aan CV werking. 20 kW was ook waar de 4kW warmtepomp goed mee zou werken. Kreeg de indruk dat veel meer niet helemaal goed was.
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb: totaal geen foutmelding en toch werkt de warmtepomp niet. Ik neem aan dat je ook opnieuw vacuum hebt moeten trekken alvorens opnieuw te vullen?
Waarschuwingkje 2:
Ik heb een Remeha Calenta 40 met Elga Ace 4 en de nieuwste kamer thermostaat met internet.
Op de Calenta kun je de voorverwarmen van de platen voor warm water aan of uit zetten. Op de ketel en de kamerthermostaat (isens en de nieuwe). Als de Elga ertussen komt gaat de kamerthermostaat van de cv ketel naar de Elga toe en de Elga bestuurd dan de Calenta. Als je nu de voor verwarming voor warm water uit zet op de kamer thermostaat of op de Elga zelf. Ook wel eco genoemd bij warm water. Dan zet de Elga de hele warm water voorziening uit op de Calenta.
Oplossing laat op thermostaat en Elga de voor verwarming aan staan, maar zet het op de cv ketel in zijn menu de voorverwarming uit.
Er komt dan wel iets minder snel warm water maar het bespaard wel 1m3 kuub gas per dag.
Zelf heb ik een cooker in de keuken dus dat heeft geen invloed. Alleen de douche wordt iets later warm. Maar goed iets eerder aanzetten.

Goede nieuws vanaf April alleen nog Gas gebruikt om te douchen 8m3 per maand.
Subsidie binnen 4 weken op de rekening staan €2400🤓
Heb ook een bruto productie meter in de meterkast gezet die de Remeha van spanning voorziet. Kan ik ook zien hoeveel hij nodig heeft aan vermogen.

• Zandvo
  • Laatst online: 04-12-2022
Ik lees; besteld nov 21 wordt in nov 22 geplaatst
Ter info.
6 Kw
Besteld 1/2 december 21.
Nog geen levering.

Wellicht meer duidelijkheid als mensen type,datum van bestellen en installatie melden

• hallorichard
Hier elga ace 4kw begin februari besteld en wordt begin november geplaatst.

• dennis.passage
Ik heb een Elga 6kW in januari besteld, maar tot op heden nog niks gehoord over een levering. Zijn er mensen die een 6 kW in 2022 hebben besteld en ook daadwerkelijk geleverd hebben gekregen?

• minicraft
Iedereen die hier zit te wachten op zijn Warmtepomp ( ik zelf ook )
moet maar niet ongeduldig worden, want met het energie plafond wat er door de regering wordt ingesteld ga je toch je warmte pomp niet aan zetten in 2023
Dus we hebben nog een jaar de tijd en kijken wel wat er in 2024 gaat gebeuren

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:11
Nou.. ik zelf zou absoluut wel de warmtepomp aanzetten. Mijn zonnepanelen wekken ongeveer genoeg op (op jaarbasis) om een warmtepomp te gebruiken.
Als ik dan moet kiezen tussen de onegeveer 7 cent/kilowattuur die de eigen zonnestroom me kost, of de 1.50 die een kuub gas me kost, dan wist ik het wel!
Uiteraard geldt dit zolang je kan salderen.

If it ain't broken, tweak it!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:19
FatalError schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:02:
Nou.. ik zelf zou absoluut wel de warmtepomp aanzetten. Mijn zonnepanelen wekken ongeveer genoeg op (op jaarbasis) om een warmtepomp te gebruiken.
Als ik dan moet kiezen tussen de onegeveer 7 cent/kilowattuur die de eigen zonnestroom me kost, of de 1.50 die een kuub gas me kost, dan wist ik het wel!
Uiteraard geldt dit zolang je kan salderen.
Ik heb ca, 2300 kwh nodig voor mijn warmtepomp, Ik gebruik er daarnaast 3500 dus totaal ca 5800 KWh, Het plafond gaat tot 2400 KWh. Ik kom dus tekort. En zou op een gegeven moment dus 70 cent tov de 150 M3 (COP 4.5) Moeten gaan verstoken. Dus opletten wanneer mijn KWh overschot van de zomer op is en dan naar de CV overschakelen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

minicraft schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:12:
moet maar niet ongeduldig worden, want met het energie plafond wat er door de regering wordt ingesteld ga je toch je warmte pomp niet aan zetten in 2023
Ik zit (ruim) boven de 1200m3 per jaar, dus een hybride oplossing is in mijn geval erg gunstig.
(Goed geïsoleerde vrijstaande woning).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Tukkertje
  • Laatst online: 15:28
Op https://www.cv-ketel-shop...elga-ace-6-kw-warmtepomp/ is de levertijd 14 dagen alsof er niets aan de hand is. Zou de Elga Ace daar minder worden verkocht?

• Retrospect
minicraft schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:12:
Het hangt natuurlijk van ieders eigen situatie af. Zo heb ik hier tegelijkertijd met de Elga Ace ook zonnepanelen laten leggen die zo’n 2000kWh te veel produceren zodat de Elga Ace heel wat kan verstoken.

Maar dit kabinet heeft het idd weer uiterst onhandig gedaan (expres of onkunde laat ik in het midden) waardoor er vele hybride warmtepompen gewoon uitgezet zullen worden. Het prijsplafond voor stroom is veel te hoog in vergelijking met gas.

• jumjum
Ik heb ook de Elga Ace 4kW draaien, maar heb 8 extra zonnen panelen geinstalleerd die ongeveer 2900m3 per jaar opwekken voor de warmtepomp. Mijn al reeds geinstalleerde 24 panelen zijn genoeg voor ons overige energie gebruik.

Ik heb een goed geisoleerd huis. Ik gebruikte tot voor de warmtepomp ongeveer 1250m3 Gas.
Momenteel doe ik alleen nog badkamer water via de CV wat ongeveer 8m3 per maand is. (in de keuken een cooker geplaatst voor warm water. Dat is voor 12 maanden ongeveer 100m3 gas.
Zou ik mijn huis volledig met de warmte pomp kunnen verwarmen dan spaar ik 1250-100 m3 gas uit = 1150m3
1m3 gas is +/- 9,8 kW. Dus 1150 x 9,8 = 11.270 kW. Met een COP van 4 wordt het energie gebruik van de warmte pomp ongeveer 11.270 / 4 = 2818 kW per jaar geschat.
Kan met de extra zonnen panelen het verbruik van de warmte pomp waarschijnlijk compenseren.

Heb dus niets met het energie plafond te maken zolang de saldering nog aktief is. _/-\o_

[Voor 5% gewijzigd door jumjum op 01-10-2022 21:22. Reden: type fout]

• jumjum
jumjum schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:41:
......

Ik schreef eerder 30-7-2022 ........

Waarschuwingkje 2:
.........

Update 1-10-2022:
Voor wat betreft deze waarschuwing 2
Volgende week gaat Remeha mogelijk of nieuwe Software laden, of een nieuwe print plaatsen in de warmte pomp. Ben benieuwd of het dat goed gaat werken.

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Eind juli 2022 akkoord gegeven op een offerte voor plaatsing van een Elga Ace 6. We gingen er al niet vanuit dat deze voor aankomende winter geplaatst zou kunnen worden, dus hoopten op voorjaar 2023. Als ik de verhalen hier lees houd ik mijn hart vast of dit voor de winter van 2023/2024 gaat lukken :'(

Acties:
  • +3Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Afgelopen week mail van Remeha over de product beschikbaarheid:
Beste relatie,

Afgelopen zomer hebben wij u geïnformeerd over de uitdagingen met betrekking tot de beschikbaarheid van enkele van onze producten. Met deze brief willen wij u een update geven over het huidige beeld en het vooruitzicht voor Remeha.

De actuele status en verwachting per productcategorie:

Hybride warmtepompen.
De vraag naar (hybride) warmtepompen nam de afgelopen periode ongekend toe. Terwijl we tegelijkertijd geconfronteerd werden met beperkte beschikbaarheid van materialen en halffabricaten. Dit maakt dat de gemiddelde levertijd van nieuwe Elga Ace orders momenteel langer is dan 12 maanden.

Door beperkte beschikbaarheid van onderdelen heeft de geplande opschaling van de productie niet plaatsgevonden. Dit jaar kunnen we daarom alleen de bestellingen uit 2021 uitleveren.

We gaan daarom verder investeren om aan de marktvraag te voldoen. Nederland is de grootste markt voor hybrides, en om aan de sterk groeide vraag te kunnen voldoen, is besloten om extra productie in Nederland op te zetten. Dit gebeurt op een nieuw te openen productielocatie in Apeldoorn. Hier gaan jaarlijks 100.000 tot 150.000 hybrides geproduceerd worden. We verwachten daarom de huidige openstaande orders in de eerste helft van 2023 uit te leveren.
All-electric warmtepompen.
Voor de all-electric lucht/water warmtepompen voor de woningbouw kan er momenteel geen betrouwbare voorspelling afgegeven worden voor leveringen, daarom is besloten om voor 2022 geen nieuwe opdrachten meer aan te nemen. Uiteraard blijven wij ons richten op de productie en uitleveringen van onze bestaande opdrachten.

De grondgebonden warmtepomp Toros Vision is momenteel beperkt leverbaar. Dit geldt ook voor onze grootvermogen lucht-water en grondgebonden warmtepompen (EHP AW & WW/BW).

Ook bij de all-electric warmtepompen zal er vanaf begin 2023 een opschaling van de productie plaatsvinden.
De wachttijden worden er niet korter op :'(

• Retrospect
Dat is duidelijk. Wel mooi dat er in Nederland extra productiecapaciteit komt waar 100k tot 150k Elga Ace's van de band afrollen. Waanzinnige aantallen.

• jumjum
Hoop dan wel dat het Bluetooth printje er dan inzit voor de nieuwe gebruikers. :)
Nu na besteld, levertijd ook onbekend.

Als je Etwist over gaat van firmware v1.x naar v2.x (gaat nu in golfjes) moet je ook over van de huidige eTwist app naar de Home app van Remeha. Zie beschrijving Remeha:
https://www.remeha.nl/vee...t-ondersteunt-de-remeha-h
https://www.remeha.nl/vee...n-de-etwist-app-en-de-rem

Bij de nieuwe app is het menu van de installateur verwijderd en kun je de stooklijn ed alleen nog omslachtig instellen op de Elga zelf. Grafiekje is dan zowiezo niet meer beschikbaar.
Als bluetooth beschikbaar is in jouw Elga kun je ook andere apps downloaden die de installateur gebruikt en dan kun je weer bij de stooklijn ed komen.

[Voor 78% gewijzigd door jumjum op 15-10-2022 14:00. Reden: Link aangepast]

• .joepiedepoepie
  • Nu online
Zojuist een update ontvangen van het bedrijf waar de Elga Ace in bestelling staat. Ze hebben er standaard 20 in bestelling staan per maand, elke maand weer. Op dit moment staan er 175 in backorder. Ze hebben gisteren de #24ste van dit jaar geplaatst :'(

• dennis.passage
Mijn leverancier heeft dit jaar nauwelijks Elga's binnen gehad (2 stuks volgens mij) en heeft nu besloten om een andere warmtepomp te gaan leveren. Het wordt nu Alfea Extensa A.I. R32 6kW van Atlantic. Gelijke specs, alleen is de binnenunit helaas een stuk groter...

Iemand praktijk ervaring met deze warmtepomp?

• Ed-1
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-03 14:18
Hier Elga Ace 6KW besteld 2de helft van November '21. De buiten unit is al geleverd in Juni (bij de installateur). Nog steeds geen levertijd bekend voor de binnen unit. Remeha zegt dat alles op bestel datum wordt uitgeleverd. Ik heb het ordernummer van mijn installateur bij de TU en vraag of men kan zien wanneer deze ongeveer geleverd wordt. Krijg ik als antwoord dat men niet weet of de TU ook op datum uitlevert. Hmmm.

• Sarion
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-02 10:22
Vandaag mijn Remeha Elga Ace 4kW geleverd gekregen! Ik kijk ernaar uit om eens te zien hoe het in de praktijk werkt, en een en ander te optimaliseren.

De monteur vertelde dat ze momenteel zonder bluetooth geleverd worden. Alle informatie en instellingen moeten nu via de display op de binnenunit. Heeft iemand hier al ervaring mee? Ik hoop dat ik BT op een gegeven moment toch kan toevoegen.

Besteld januari 2022
Geleverd 3 november 2022

• Retrospect
Je hoeft de zaak als het goed is maar 1 keer in te stellen en via het display werkt verbazingwekkend makkelijk.
Je kan de menu's in maar op internet staan ook veel filmpjes om met een code direct bij een parameter te komen.

Al met al vind ik het een verbazingwekkend gebruiksvriendelijk ding. Je moet echter wel weten wat je doet want er is nogal wat in te regelen.

Dit kanaal heeft heel wat filmpjes; https://www.youtube.com/channel/UCR46-P5VFTFc0gsEE34R74g

[Voor 11% gewijzigd door Retrospect op 04-11-2022 03:04]

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:33
6 kW eind november 2021 besteld, buiten unit mei 2022 ontvangen en 3 oktober 2022 binnenunit ontvangen.
Er zit standaard geen BT module meer in, maar deze kan door de installateur kostenloos aangevraagd worden. Of hij geleverd wordt is bij Remeha maar de vraag want het is een uitlopend product.
Volgend probleem is dat ik zelf de montage doe en nu hij geleverd is de inbedrijfstelling pas gepland kan worden. Installateur heeft februari pas tijd. Kan het wel door een ander laten doen maar dan zit je weer met de garantie.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Zandvo
  • Laatst online: 04-12-2022
15-12-21 besteld. Ben nu 1-12 ingepland.

• phoxy84
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-12-2022
27 januari besteld, wordt 25 november geplaatst. De Elga ace 4kw

• Sarion
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-02 10:22
Dank! Ik ga hier zeker naar kijken!
Pietje555 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:30:
Er zit standaard geen BT module meer in, maar deze kan door de installateur kostenloos aangevraagd worden. Of hij geleverd wordt is bij Remeha maar de vraag want het is een uitlopend product.
Remeha heeft erg snel gereageerd op mijn vraag om de module, maar geven dit terug: "De Elga ace heeft inderdaad een bluetooth module gehad. Deze is niet meer te leveren in onze componenten. Omdat de chip ook niet meer verkrijgbaar is hebben wij dit niet meer in ons assortiment." :-(

Ik hoopte op deze manier data uit de Elga te kunnen halen, en ook instellingen te kunnen wijzigen. Voor de data hoop ik dat er een andere oplossing is of komt.

• JeroenNoot
  • Laatst online: 21-03 13:39
Maandag bericht gekregen dat de warmtepomp (elga ace 6kw) 24 november geplaatst wordt. Bestelling in maart 2022 gedaan. Volgens de installateur komen ze druppelsgewijs binnen.

Bij bestelling gaf de installateur aan dat zij de pompen in grotere batches bestellen, omdat ze zo meer leveringszekerheid hadden. Desondanks liep de levertijd dus op van 3 naar 8 maanden. Vrienden die ik verwezen had naar dezelfde installateur bestelden in april en hadden in juli al een warmtepomp (NIBE werd destijds sneller geleverd kennelijk). Maar niets te klagen, vanaf volgende week kan ik testen!

Januari en december kan ik hem flink de sporen geven, de zonnepanelen zijn in april al geplaatst en ik heb zeker 2000kw over boven het eigen gebruik voor de eindafrekening op 1 februari.

• Tukkertje
  • Laatst online: 15:28
JeroenNoot schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:40:
Maandag bericht gekregen dat de warmtepomp (elga ace 6kw) 24 november geplaatst wordt. Bestelling in maart 2022 gedaan. Volgens de installateur komen ze druppelsgewijs binnen.

Bij bestelling gaf de installateur aan dat zij de pompen in grotere batches bestellen, omdat ze zo meer leveringszekerheid hadden. Desondanks liep de levertijd dus op van 3 naar 8 maanden. Vrienden die ik verwezen had naar dezelfde installateur bestelden in april en hadden in juli al een warmtepomp (NIBE werd destijds sneller geleverd kennelijk). Maar niets te klagen, vanaf volgende week kan ik testen!

Januari en december kan ik hem flink de sporen geven, de zonnepanelen zijn in april al geplaatst en ik heb zeker 2000kw over boven het eigen gebruik voor de eindafrekening op 1 februari.
Jij boft ;)
Ik heb Elga ace 6 begin februari 2022 besteld en zit nog zonder. Installateur heeft een aantal in bestelling, maar nog geen zicht op leveringen. :?

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-03 06:29
Tukkertje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:06:
[...]

Jij boft ;)
Ik heb Elga ace 6 begin februari 2022 besteld en zit nog zonder. Installateur heeft een aantal in bestelling, maar nog geen zicht op leveringen. :?
Same here. Eind feb besteld, geen enkele idee wanneer die komt. (Ace 4)
Met een geschat jaarvervruik van 2500 m3 à €2,49/m3, il ik hem heeeel graag hebben…

• JeroenNoot
Retrospect schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 03:03:
Je hoeft de zaak als het goed is maar 1 keer in te stellen en via het display werkt verbazingwekkend makkelijk.
Je kan de menu's in maar op internet staan ook veel filmpjes om met een code direct bij een parameter te komen.

Al met al vind ik het een verbazingwekkend gebruiksvriendelijk ding. Je moet echter wel weten wat je doet want er is nogal wat in te regelen.

Dit kanaal heeft heel wat filmpjes; https://www.youtube.com/channel/UCR46-P5VFTFc0gsEE34R74g
Ik heb de 6Kw Elga Ace gisteren geinstalleerd gekregen. Een avondje inlezen en wat knoppen drukken bevestigt inderdaad dat het een gebruiksvriendelijk apparaat is. Maar ook dat je moet weten wat je doet. Ik ben zelf met de CV ketel de afgelopen 2 jaar aan het optimaliseren geweest, waardoor ik redelijk zicht heb op optimale/haalbare stooklijnen voor ons huis. Nu dus verder experimenteren om de samenwerking tussen CV en warmtepomp optimaal te krijgen.

De installateur (prima bedrijf overigens) stelt hem meer volgens standaard "veilige" instellingen in. Apparaat werkt dan ook prima, maar je haalt zeker niet de besparing die je kunt halen. Voorbeelden:
- stooklijn staat steiler/hoger dan nodig. Oftewel hij produceert een hogere temperatuur dan nodig om ons huis op temperatuur te houden. (gaan we dus bijstellen)
- temperatuur waarop hij over schakelt op cv staat standaard op 15 graden. Overleg met de installateur leverde op dat hij adviseerde om hier mee te spelen. Voorlopig op 5 graden gezet, maar kan voor ons waarschijnlijk lager.

De website van Martin Kleinman https://www.familie-kleinman.nl/energie/ heeft mij echt geholpen om alvast ingelezen te raken in de wereld van de instellingen van de Elga Ace (en daarnaast energiebesparing in het algemeen). Kan ik zeker aanraden.

• JeroenNoot
Tukkertje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:06:
[...]

Jij boft ;)
Gisteren geïnstalleerd, dus erg blij. Volgende uitdaging (volgens de installateur) wordt het vinden van voldoende mensen om al die warmtepompen te installeren.... Ze hadden er zelf voor volgend jaar 1200 op het programma staan....

Voor zover je het nog niet gedaan hebt: verdiep je vast in de huidige instellingen van je CV en de mogelijkheden van de Elga Ace. Veel verder dan basisinstellingen gaat de installateur niet. Dan zit er nog best ruimte tot de optimale instellingen (constateer ik na 1 avond scharrelen door de instellingen zoals opgeleverd).

• .joepiedepoepie
  • Nu online
macfocus schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:41:
[...]

Met een geschat jaarvervruik van 2500 m3 à €2,49/m3, il ik hem heeeel graag hebben…
Wel wat offtopic maar waarom de keuze voor de Ace 4 en niet de 6?

• jumjum
.joepiedepoepie schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:39:
[...]

Hij moet zo min mogelijk pendelen.
Heb goed geisoleerd huis van 750m3 groot, heb een elga Ace 4 die het prima bijhoudt. Laat hem 7x24u draaien. In de nacht iets lager maar laat hem niet uitgaan. Afgelopen zondag was het hier -8,5 graad toen heeft de CV met 3m3 gas bijgesprongen. Dit gebeurde alleen toen het buiten vroor. Beneden hout kachel laten meehelpen.
De Ace heeft 20kW gebruikt in dat etmaal. Alle kamers ( 8 ) boven >19 graden. 2 daarvan zijn >20 graden

Enige wat mij wel opviel is dat de ACE over de hele dag heen 25x is bevroren en ontdooit, duurd <10min.
MAX CV / WP water temperatuur 42 graden hellingshoek 1.2 voet punt 17 graden

[Voor 19% gewijzigd door jumjum op 26-11-2022 20:09]

• .joepiedepoepie
  • Nu online
jumjum schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:02:
[...]

Hij moet zo min mogelijk pendelen.
Heb goed geisoleerd huis van 750m3 groot, heb een elga Ace 4 die het prima bijhoudt. Laat hem 7x24u draaien. In de nacht iets lager maar laat hem niet uitgaan. Afgelopen zondag was het hier -8,5 graad toen heeft de CV met 3m3 gas bijgesprongen. Dit gebeurde alleen toen het buiten vroor. Beneden hout kachel laten meehelpen.
De Ace heeft 20kW gebruikt in dat etmaal. Alle kamers ( 8 ) boven >19 graden. 2 daarvan zijn >20 graden

Enige wat mij wel opviel is dat de ACE over de hele dag heen 25x is bevroren en ontdooit, duurd <10min.
MAX CV / WP water temperatuur 42 graden hellingshoek 1.2 voet punt 17 graden
Ik snap dat een lichtere warmtepomp (vaak) minder snel de neiging heeft te gaan pendelen. Echter vraag ik mij af waarom bij een gasverbruik van 2500m3 gekozen is voor slechts 4kW. Op basis van de koevlaasformule ga je al richting een 11kW. Waarom is dan niet gekozen voor het zwaarste model van de Elga Ace (=6kW)? Dan houd je toch het huis beter op temperatuur met de zwaardere warmtepomp waardoor de cv-ketel minder snel moet bijspringen dan wanneer er voor het lichtere model gekozen is?

• jumjum
.joepiedepoepie schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:58:
[...]

Ik snap dat een lichtere warmtepomp (vaak) minder snel de neiging heeft te gaan pendelen. Echter vraag ik mij af waarom bij een gasverbruik van 2500m3 gekozen is voor slechts 4kW. Op basis van de koevlaasformule ga je al richting een 11kW. Waarom is dan niet gekozen voor het zwaarste model van de Elga Ace (=6kW)? Dan houd je toch het huis beter op temperatuur met de zwaardere warmtepomp waardoor de cv-ketel minder snel moet bijspringen dan wanneer er voor het lichtere model gekozen is?
weet niet hoe je bij 2500M3 komt....
Ik gebruik per jaar 1250m3 gas dat is inclusief douchen. Zo als ik het nu kan zien is dat 100m3 per jaar aan douch gas.
Gebruik voor verwarming dus 1150m3 gas.
Als je dat naar Elektra omrekend is dat voor 1m3 gas +/- 9,8 kW.
Dus 1150 x 9,8 = 11.270 kW. Met een COP van 4 wordt het energie gebruik van de warmte pomp ongeveer 11.270 / 4 = 2818 kW per jaar geschat. Hiervoor 8 extra zonnepanelen neergelegd....

PS: Met de 4kW lukt het nu goed, Als het echt kouder buiten wordt gaat hij dus wel vaker bevriezen denk ik. ALs je dan een grotere WP plaats zal die nog meer warmte willen halen van buiten waardoor hij waarschijnlijk nog sneller en vaker bevriest.

[Voor 10% gewijzigd door jumjum op 28-11-2022 12:34]

• .joepiedepoepie
  • Nu online
jumjum schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:30:
[...]

weet niet hoe je bij 2500M3 komt....
Ik gebruik per jaar 1250m3 gas dat is inclusief douchen. Zo als ik het nu kan zien is dat 100m3 per jaar aan douch gas.
Gebruik voor verwarming dus 1150m3 gas.
Als je dat naar Elektra omrekend is dat voor 1m3 gas +/- 9,8 kW.
Dus 1150 x 9,8 = 11.270 kW. Met een COP van 4 wordt het energie gebruik van de warmte pomp ongeveer 11.270 / 4 = 2818 kW per jaar geschat. Hiervoor 8 extra zonnepanelen neergelegd....
macfocus schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:41:
[...]

;)

• jumjum
Snap hem :)

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-03 06:29
.joepiedepoepie schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:39:
[...]

Advies van de installateur. Is een redelijk groot lokaal bedrijf wat zich heeft gespecialiseerd in de “duurzame” technologieën. Die kwam idd met het verhaal van het pendelen.
Heb ook de essent over de vloer gehad. Die adviseerden de 6Kw, maar had niet echt vertrouwen in de adviseur.

• aartmpl
  • Laatst online: 06-03 16:18
OP m14 november is mijn Elga 4 Kw geplaatst. Dus 11 maanden wachten.

• roelvg
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-02 22:13
Tot nu toe geen enkele communicatie van Remeha of leverancier.
Begin februari reeds besteld. Het liefst zou ik alles cancelen. Heb toch ca 35000 euro geïnvesteerd (zonnepanelen, zonneboiler 2 cv ketels en 2 warmtepompen)

Neef van mij heeft Intergas en Daikin besteld in dezelfde tijd, dat draait al 8 maanden.

Remeha mag van mij *piep*

[Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 10-12-2022 14:01]

• Retrospect
Het zijn gewoon hele populaire toestellen. In de Facebook groep ook genoeg mensen die er al een hebben draaien.

Maar als het je zo hoog zit zou je beter even met de installateur contact kunnen opnemen voor een alternatief.

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-03 11:16
roelvg schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:48:
Tot nu toe geen enkele communicatie van Remeha of leverancier.
Begin februari reeds besteld. Het liefst zou ik alles cancelen. Heb toch ca 35000 euro geïnvesteerd (zonnepanelen, zonneboiler 2 cv ketels en 2 warmtepompen)

Neef van mij heeft Intergas en Daikin besteld in dezelfde tijd, dat draait al 8 maanden.
Als je al 10 maanden wacht zou ik de rit gewoon uitzitten, de statistieken hier suggereren volgens mij dat je dan toch al ver over de helft van de wachttijd bent. Ik wacht ook al sinds maart, maar de leverancier heeft ook nooit gesuggereerd dat ze enig idee hadden wanneer de unit zou komen. Ik had hoop hem voor de winter te hebben, maar ik heb er wel vrede mee dat mijn naam ergens op een lijstje staat en dat er dus vanzelf ooit iets geïnstalleerd gaat worden. De tijd dat je heel veel keuze had wat voor een nette prijs op korte termijn goed geïnstalleerd kon worden licht achter ons.

• roelvg
Kennelijk hebben ze bij hun opleiding het hoofdstuk communiceren met je klanten gemist bij Remeha en leverancier.

• robhuls
Ik krijg elke paar maanden een update van mijn leverancier, maar eigenlijk zeggen ze daarin ook alleen maar 'we weten het ook niet'. De enige verandering die ik tot nu toe heb gezien is dat ze nu zeggen dat er mondjesmaat dingen worden uitgeleverd. Overigens vind ik het desalniettemin wel fijn dat ze dat doen, dan weet je in elk geval dat de status onveranderd is en dat je nog ergens in de wachtrij zit.

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-03 11:04
Ik wacht sinds half februari 2022 (ruim 10 maanden dus) ook op en Remeha Mercuria L/W warmtepomp, (de binnenunit). Het is voor een nieuwbouwwoning die al lang en breed klaar is, maar nog wacht op de warmtepomp. De aannemer heeft zitten slapen met bestellen en de installateur en Remeha zeggen geen indicatie te hebben.

Ik ben wel benieuwd naar levertijden van andere merken? Iemand daar ervaring mee?

[Voor 3% gewijzigd door mmmmarc op 22-12-2022 22:19]

• Buffel84
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-02 08:45
Eind december 2021 de Elga Ace 6kW besteld.
Eerste week van januari 2023 geplaatst.

[Voor 6% gewijzigd door Buffel84 op 11-01-2023 18:02]

• bvanhaalen
  • Laatst online: 12-03 13:33
Hier augustus 2022 4kW Elga Ace besteld en vernomen dat de levering ongeveer in juni juli plaats gaat vinden.

• Meijler
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-03 16:03
Op 18 februari 2022 heb ik een Remeha Elga Ace 4 kW Hybride warmtepomp besteld.
Tot op heden (01 februari 2023) nog niet geplaatst. Wel aanpassingen gedaan in de meterkast en de zonnepanelen al in werking gezet.
Net maar even de leverancier gebeld, maar belt terug.

• robhuls
bvanhaalen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:09:
Hier augustus 2022 4kW Elga Ace besteld en vernomen dat de levering ongeveer in juni juli plaats gaat vinden.
Eind maart 2022 besteld, installatie gaat in oktober 2023 gebeuren.

• thirdscuba
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-02 15:31
bij cvtotaal hebben ze hem nu op voorraad, alleen 1000 euro duurder dan normaal.

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-03 11:04
mmmmarc schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:18:
Ik wacht sinds half februari 2022 (ruim 10 maanden dus) ook op en Remeha Mercuria L/W warmtepomp, (de binnenunit). Het is voor een nieuwbouwwoning die al lang en breed klaar is, maar nog wacht op de warmtepomp. De aannemer heeft zitten slapen met bestellen en de installateur en Remeha zeggen geen indicatie te hebben.
De Remeha Mercuria (de grote variant) is inmiddels binnen. Levertijd uiteindelijk 11,5 maand :X

• minicraft
Remeha elga ace 4kw geleverd
Was besteld in januari 2022

• roelvg
Wacht nu al ruim 12 maanden op levering. Hoor of zie niets van Remeha of leverancier.

• Iwan Prij
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-02 16:26
Hier ook een Remeha Elga Ace 4Kw besteld oktober 2021.
Nog steeds geen leverdatum bekend.
Zijn er mensen die hem later besteld hebben en waar deze al wel is geïnstalleerd?
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee