4kW besteld, eerste week September 2021.
Geïnstalleerd 8 April 2022. 🥳
Zou 4 weken levertijd zijn, maar dat werden 7 maanden plus. En laat ik hem nu nog net besteld hebben voor de hoos 😎
Op de doos zat een grote sticker, dat er geen Bluetooth module in zat.
Dit betekent dat de apps die je in de store van je gsm merk vindt niet werken.
Blijkbaar tekort aan deze modules. De installateur prikt zijn eigen er tijdelijk in en stelt alles in. Zelf kun je ook bij die parameters komen op het menu van de warmtepomp. Er gaat bijna niets met de kamer thermostaat. Echter alleen parameter voor parameter en alle codes opzoeken. Dus geen overzichtelijk lijstje waar je doorheen kunt scrollen.
Maar goed nadat alles is ingesteld en ingeregeld zul je er waarschijnlijk niet vaak meer aanzitten.
Nog een kleine waarschuwing. Het koelmiddel zit in de buiten unit. Dit wordt losgelaten bij de installatie richting binnen unit. Op de binnen unit zit uit de doos een rode afsluiting die tevens ook ventiel is, boven op, voor één van de gas aansluiting. Hierdoor spuiten ze stikstof in de binnen unit voor tijdens transport. Hierop kun je gek genoeg de koel slang nog steeds aansluiten, zelfde schroefdraad.
Dit ventiel moet eraf bij installatie.!! Bij mij waren ze dit vergeten. Het gas kan zich dan niet goed tussen de binnen en buiten unit vullen. Hierdoor werkt het systeem niet.
Als het gas dus half in het systeem zit, moet dit er eerst weer uitgezogen worden ( het gas is kostbaar). Dan rode ventiel verwijderen. Terug aansluiten en voldoende koelmiddel in het systeem brengen.
Hiervoor moest eerst de buitendienst van Remeha de volgende dag komen (op zaterdag), die het in 15 seconden al zag. Ik was dus blijkbaar niet de enige 😭. Geluk is dat de Remeha monteur de boel heeft ingeregeld en de installateur even bij kon spijkeren met was les.
Wat mij opviel is dat jij de CV ketel die Max 40kW is (instelling warm water 40kW en CV zeide 24kW) terug gezet werd op 20kW voor CV werking. Samen met de warmte pomp van 4kW heb ik dan toch weer de oorspronkelijk ingestelde 24 kW aan CV werking. 20 kW was ook waar de 4kW warmtepomp goed mee zou werken. Kreeg de indruk dat veel meer niet helemaal goed was.
Waarschuwingkje 2:
Ik heb een Remeha Calenta 40 met Elga Ace 4 en de nieuwste kamer thermostaat met internet.
Er zit een bug in het samen spel van deze drie.
Op de Calenta kun je de voorverwarmen van de platen voor warm water aan of uit zetten. Op de ketel en de kamerthermostaat (isens en de nieuwe). Als de Elga ertussen komt gaat de kamerthermostaat van de cv ketel naar de Elga toe en de Elga bestuurd dan de Calenta. Als je nu de voor verwarming voor warm water uit zet op de kamer thermostaat of op de Elga zelf. Ook wel eco genoemd bij warm water. Dan zet de Elga de hele warm water voorziening uit op de Calenta.
Oplossing laat op thermostaat en Elga de voor verwarming aan staan, maar zet het op de cv ketel in zijn menu de voorverwarming uit.
Er komt dan wel iets minder snel warm water maar het bespaard wel 1m3 kuub gas per dag.
Zelf heb ik een cooker in de keuken dus dat heeft geen invloed. Alleen de douche wordt iets later warm. Maar goed iets eerder aanzetten.
Goede nieuws vanaf April alleen nog Gas gebruikt om te douchen 8m3 per maand.
Subsidie binnen 4 weken op de rekening staan €2400🤓
Heb ook een bruto productie meter in de meterkast gezet die de Remeha van spanning voorziet. Kan ik ook zien hoeveel hij nodig heeft aan vermogen.
Update 1-10-2022
Voor wat betreft waarschuwingkje 2
Volgende week gaat Remeha mogelijk of nieuwe Software laden, of een nieuwe print plaatsen in de warmte pomp. Ben benieuwd of het dat goed werkt
[Voor 47% gewijzigd door jumjum op 01-10-2022 21:29. Reden: Update 1-10-2022]