DoucheWTW de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:
  • 21.179 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:02
Vraagje.. de bouw van onze woning is in volle gang (fundering gereed, we gaan de hoogte in!).

Nu lees ik voor de badkamer goede verhalen over douche wtw, en dan met name douchepijp wtw's. Doel zou zijn om langer te kunnen douchen. Heb onze installateur die ook de badkamer installeert, wtw, warmtepomp doet, hiernaar gevraagd.

Hij komt met de volgende reactie:
Ik ben zelf niet zo’n voorstander van een douche WTW, puur omdat ik merk dat deze matig worden onderhouden door de gebruikers, met verstoppingen als gevolg.

Als er dan toch een geplaatst wordt plaatsen we enkel de Douche WTW van Easydrain.

Echter zeg ik er bij dat je deze douchegoot echt goed moet bijhouden. (iedere 2 maanden goed reinigen van haren en zeepresten.)
Hij offreert 1000 EU Inc. BTW voor de easydrain Inc montage.

Wat zijn jullie ervaringen wat douche wtws betreft. En wat zou de reden zijn dat hij zo terughoudend is? Moet ik niet sowieso een douchepijp wtw hebben ipv een drain? Ik heb me al georiënteerd op het forum en andere plekken, maar veel informatie is wat gedateerd en kon niet direct aanbevelingen voor een douchepijp wtw vinden - of veel ervaringen wat betreft onderhoud / nadelen. Ik lees over de easydrain juist veel negatieve recensies (iedere week schoonmaken)

Any thoughts of het de moeite waard is en zo ja welke douche wtw kan ik als tegenvoorstel doen? Dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-05 21:51
Wij hebben hier in huis een Douchepijp WTW, nu een jaar of 6, en nog nooit problemen mee gehad.

Wat ik begrijp is dat een pijp systeem efficiënter is dan een goot.
Op Tweakers is er ook een groot lopend topic over de efficientie van een dergelijk systeem. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1498194

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-05 20:58
Heb je de terugverdientijd berekend?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Er zwerven hier op tweakers ondertussen vrij veel douchwtw's rond; nooit iets gelezen over verstoppingen? Het is immers een gewone verticale pijp met toevallig er nog een pijp omheen.

#icallbullshit

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:15
Is het jou om het milieu te doen of geldbesparing?

Het hangt ook heel erg van jouw douche gedrag af of het iets oplevert.
Wij douchen hier 5 minuten en een half uur na elkaar.
Aanschaf en installatie zou op ruim 1000,00 uitkomen.
zelfs met mijn huidige tarief van 1,60 per kuub gas zou de terugverdien tijd zo'n 15 jaar zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• x86dev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 13:09
teacher schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:15:
Er zwerven hier op tweakers ondertussen vrij veel douchwtw's rond; nooit iets gelezen over verstoppingen? Het is immers een gewone verticale pijp met toevallig er nog een pijp omheen.

#icallbullshit
Wat is nu precies je bijdrage?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
remmuz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:25:

zelfs met mijn huidige tarief van 1,60 per kuub gas zou de terugverdien tijd zo'n 15 jaar zijn
Ik denk echter wel dat 5 minuten douchen in Nederland niet de norm is. Ik douche al snel een kwartier (langer als de kleine ook mee gaat), mijn vrouw 20-30 minuten en ik ken genoeg mensen die er nog langer onder staan. Tuurlijk ook weleens een "snelle" douchebeurt van vijf minuten na in de tuin gewerkt te hebben en haast te hebben ofzo, maar dat is (denk ik voor velen) een uitzondering.

(ik vind wel bronnen van een gemiddelde van 9 minuten in Nederland, dat acht ik ook wel realistisch, dan is je terugverdientijd plots bijna gehalveerd)

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 03-03-2022 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 22:52
remmuz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:25:

Als je dit sommetje maakt: soms kun je ook toe met een kleiner boilervat van je warmtepompinstallatie door toepassing van een DoucheWTW. In dat geval kan de ROI wel eens een stuk gunstiger uitvallen.

Ook kun je er eventueel voor kiezen om hem nog niet te installeren, maar er wel ruimte voor te laten in een koof oid, zodat je die mogelijkheid later als nog hebt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

x86dev schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:31:
[...]

Ik zal het simpeler uitleggen:
De installateur schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:29:
Ik ben zelf niet zo’n voorstander van een douche WTW, puur omdat ik merk dat deze matig worden onderhouden door de gebruikers, met verstoppingen als gevolg.
De installateur geeft aan dat douchewtw's kennelijk vaak verstoppen door slecht onderhoud. Ik geef aan dat er hier op tweakers een flink aantal users ervaring heeft met de douchewtw (technea was zo'n beetje de eerste die er een op de markt bracht) en dat er -volgens mij- nooit verstoppingen zijn geweest.

offtopic:
vervolgens raadt hij een verstoppingsgevoelige drain aan!

Kan je het zo wel volgen? :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:15
pagani schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:37:
[...]

Ik denk echter wel dat 5 minuten douchen in Nederland niet de norm is. Ik douche al snel een kwartier (langer als de kleine ook mee gaat), mijn vrouw 20-30 minuten en ik ken genoeg mensen die er nog langer onder staan. Tuurlijk ook weleens een "snelle" douchebeurt van vijf minuten na in de tuin gewerkt te hebben en haast te hebben ofzo, maar dat is (denk ik voor velen) een uitzondering.

(ik vind wel bronnen van een gemiddelde van 9 minuten in Nederland, dat acht ik ook wel realistisch, dan is je terugverdientijd plots bijna gehalveerd)
Ik zou echt niet weten wat ik een kwartier lang onder de douche zou moeten doen.
Van lang douchen ga je echt niet schoner worden en je droogt ook nog eens je huid uit.
maar goed, dat is weer een ander verhaal.
maar mijn punt is, korter douchen is een kleine moeite en geeft een flinke besparing zonder grote investering te hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
remmuz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:46:
[...]

Ik zou echt niet weten wat ik een kwartier lang onder de douche zou moeten doen.
Van lang douchen ga je echt niet schoner worden en je droogt ook nog eens je huid uit.
maar mijn punt is, korter douchen is een kleine moeite en geeft een flinke besparing zonder grote investering te hoeven doen.
Dat verschil zit hem in of je douched om schoon te worden of óók als ontspanning (zeg hetzelfde idee als een sauna of bubbelbad, weldadige warmte uit een grote regendouche is simpelweg fijn)

Afhankelijk van de gebruiksverwachting van de TS kan een douche-WTW dus weldegelijk bijdragen én al snel rendabel zijn (in ons vorige energieneutrale huis hadden we met een 200 liter boiler en een Grohe regendouche van 11l/min regelmatig dat het warme water opraakte als we vlot na elkaar gingen douchen)

In ons huidige huis is geen douche-WTW voorzien dus gaan we hier voor een 400-500 liter boiler als alternatief (ook omdat er baden komen)

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 03-03-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 08-05 20:04
Hier al 7 jaar een DWTW (verticaal model) en geen verstopping hoor. Kinderen en vrouw met lange haren is geen probleem. Destijds kostte ie 750 euro incl installatie. Zeker met meerdere personen douchen iedere dag is de tvt te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-05 20:10
Hier ook al 5 jaar verticaal model en geen problemen. (Nog nooit schoon gemaakt)

Wat Ik wel gedaan heb is een apparte afvoer vanuit de douche. Dus alleen het douche water gaat door de wtw.
Anders krijg je alle tandpasta etc door de wtw, dit moet je niet willen.

Rendement zeggen ze dat het ongeveer 50% is.

Vooral met een boiler kan het het verschil zijn tussen bv een 300l of 200l boiler.
Financieel is het de vraag of je het er uit krijgt echter door goedkopere boiler, kleinere ruimte benodigd etc kan het interessant zijn.

De douche drain wtw s heb ik zelf niet zo'n hoge pet van op, deze zijn duurder en rendement is niet zo goed.

Kun je een verticale wtw kwijt moet je daar altijd voor kiezen tov een douche drain wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:37
Hier heeft een groot deel van de buurt een verticale WTW, enkel op de douche aangesloten. Wij wonen er ondertussen al 4 jaar en nog van niemand gehoord dat er een probleem was met een verstopping. De easydrain die ervoor zit vangt volgens mij sowieso de meeste haren af want die moet af en toe wel eens gereinigd worden. De feedback van de installateur lijkt me een gevalletje geen zin/ tijd willen besteden aan wijzigingen.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb de indruk dat jouw installateur niet weet dat er ook andere modellen zijn dan die platte draindingen.

Dat zeg ik omdat hij begint over elke 2 maanden (gatver) reinigen van de goot. Dat doe je hopelijk wel wat vaker en dat hoort niet uit te maken bij een douchepijp wtw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:54
teacher schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:41:
[...]

[...]

De installateur geeft aan dat douchewtw's kennelijk vaak verstoppen door slecht onderhoud. Ik geef aan dat er hier op tweakers een flink aantal users ervaring heeft met de douchewtw (technea was zo'n beetje de eerste die er een op de markt bracht) en dat er -volgens mij- nooit verstoppingen zijn geweest.

offtopic:

toon volledige bericht
Easydrain is geen verticale WTW maar een (horizontaal) draingootje dat in zeer compacte constructie een WTW heeft. Het ontwerp veroorzaakt wel een hoger risico op verstoppingsproblemen.
De verticale WTW's hebben inderdaad veel minder problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 03-03-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Houdt er rekening mee dat je een douche wtw maar 1 keer kunt installeren, bij installatie van de badkamer. Zoals hier ook door andere gezegd, het kan dat je hierdoor mooi een kleinere boiler kunt plaatsen. Dat doe je misschien nu nog niet, maar wel over een x aantal jaar.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:02
Dank voor de reacties. Hebben idd relatief kleiner boilervat (ruimte), dat is de belangrijkste driver.

Zijn er wat jullie betreft nog verschillen in merken / types voor een goede verticale wtw pijp? Of is technea een prima keuze?

En die koof / bereikbaarheid. Dat is dus een móetje begrijp ik. Even zien waar en hoe dat dan zou passen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik zou idd voor die technea gaan. Ondertussen beproefd en bewezen.

Die koof... als (als) er iets fout gaat met aan of afvoer, dan wil je niet je wc of trap of noemmaarop afbreken omdat je er even bij moet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Orfu schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:29:
Vraagje.. de bouw van onze woning is in volle gang (fundering gereed, we gaan de hoogte in!).

Nu lees ik voor de badkamer goede verhalen over douche wtw, en dan met name douchepijp wtw's. Doel zou zijn om langer te kunnen douchen. Heb onze installateur die ook de badkamer installeert, wtw, warmtepomp doet, hiernaar gevraagd.

Hij komt met de volgende reactie:

[...]

Hij offreert 1000 EU Inc. BTW voor de easydrain Inc montage.

Wat zijn jullie ervaringen wat douche wtws betreft. En wat zou de reden zijn dat hij zo terughoudend is? Moet ik niet sowieso een douchepijp wtw hebben ipv een drain? Ik heb me al georiënteerd op het forum en andere plekken, maar veel informatie is wat gedateerd en kon niet direct aanbevelingen voor een douchepijp wtw vinden - of veel ervaringen wat betreft onderhoud / nadelen. Ik lees over de easydrain juist veel negatieve recensies (iedere week schoonmaken)

Any thoughts of het de moeite waard is en zo ja welke douche wtw kan ik als tegenvoorstel doen? Dank!!
toon volledige bericht
Ik heb sinds 2010 een douchepijp WTW en daar heb ik al die tijd maar liefst 0x een probleem mee gehad. :)

DoucheWTW is echt de moeite waard.

https://www.familie-kleinman.nl/energie/meten-aan-de-wtw/

https://www.familie-klein...sparing-van-de-douchewtw/

https://www.familie-klein...et-een-douchewtw-nu-echt/

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 08:10
Hier ook al 10 jaar een technea douche wtw pijp.
0 problemen mee gehad en positief verrast over ons lage sanitair gas verbruik.(ook een easydrain met roostertje)

Zie hier heel erg verschillende sanitair setups langs komen, dus het beste is voor je eigen situatie de afweging af maken.
Rekenen met 50% met gas verbruik is nauwkeurig genoeg naar mijn idee.
En voor oplossingen waar je vermogen of buffervat beperkt is, dan helpt een douche wtw ook flink mee. (alleen bij douchen niet bij een bad)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:42

Rzaan

Altijd zoekende

teacher schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:57:
Ik zou idd voor die technea gaan. Ondertussen beproefd en bewezen.

Die koof... als (als) er iets fout gaat met aan of afvoer, dan wil je niet je wc of trap of noemmaarop afbreken omdat je er even bij moet.
Ik snap dit probleem, maar datzelfde geldt toch eigenlijk ook voor een gewone aan- of afvoer van de douche?
Daar kan ook iets mis mee gaan, en dan moet je ook breken.
Nu komt dit nauwelijks voor, maar zo te lezen komt het bij een WTW-douche ook nauwelijks voor.

Ik vraag het omdat bij mij zit die koof in de woonkamer volgens mij.
Een luik of afneembaar paneel zou ik echt lelijk vinden.
Maar ik vind een WTW-douche wel een tof idee, mede omdat het ook - zoals ik het begrijp - meer liters warm water kan leveren, zoals nodig bij sommige regendouches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
remmuz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:46:
[...]

Precies wij douchen hier ook maar max 5 minuten en zijn dan perfect schoon, kan me voorstellen als je weken niet bent gewassen dat je er dan langer onder moet staan.
Maar de beste besparing is het verbruik verminderen.
Hier met 2 verbruiken we >50m3 gas voor warm water per jaar, daar kan geen douche wtw tegenop ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:38
Om ook een duit in het al volle zakje te doen ... ik ben ook voor de verticale WTW gegaan icm een 110L warmtepompboiler. Voor installate van WTW had ik ongeveer 20 minuten warm douchen (7L/min debiet) met de wpboiler op 65 graden. Na installatie liep dit op naar bijna 40 minuten warm douchen met hetzelfde debiet. Heb de wpboiler nu op 50 graden staan en kan weer zo'n 20 min warm douchen (1x per week opwarmen naar 65 graden ivm legionella preventie).

Argumenten om de wtw te installeren: ik was toch al aan het verbouwen en wilde van het gas af dus ik moest geld uitgeven aan het implementeren van een warm water alternatief, heb weinig ruimte om een grote boiler op te hangen, geen capaciteit voor een doorstroomverwarmer zonder concessies te doen op wat tegelijkertijd kan in het huis, efficientie van het wp concept bevalt me wel.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
Hier een WTW goot (Joulia Inline van Technea) icm 200l boiler. Reden voor een goot is simpel, badkamer beneden dus verticale WTW was geen optie.

De Joulia Inline kun je zeer goed schoonmaken, de gehele warmtewisselaar is zicht- en bereikbaar in de goot. Het rendement in procenten heb ik nooit uitgerekend, maar met Tin = 10 halen we Tuit= 22 na 4 minuten douchen.

Reden voor installatie was niet eens de besparing op elektra (WP boiler verbruikt sowieso al weinig) maar voornamelijk verlengen van douchetijd. Dat is gelukt, we kunnen zeker 40 minuten douchen op 200l boilerwater @ 55 graden.

[ Voor 23% gewijzigd door hesselbeertje op 15-06-2022 16:03 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het grote DWTW topic weer even pluggen:
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Het ding werkt, is onderhoudsarm/vrij, volledig passief en enorm onderschat :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zat er ook aan te denken, maar ik vind het grootste probleem dat je de verticale leiding bereikbaar moet houden.
Wil geen luik in mijn woonkamer.
Want daar zit de koof voor deze leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:32

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

x86dev schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:31:
[...]

Het probleem is dat voor een goede overdracht je veel contactoppervlakte nodig hebt.

Maar met veel contactoppervlakte zal je met haar e.d. verstoppingen krijgen.

Het is de vraag of je met aanschaf/onderhoud de überhaupt iets aan overhoudt.

Koop dan voor dat geld zonnepanelen/wtw-ventilatie/extra-isolatie/warmtepomp, dat verdient zich over het algemeen wel terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Accretion perfect is the enemy of good :)
Over douchegoten kan ik niet veel zeggen, maar een zelf geïnstalleerde pijp betaalt zich met €2/m³ rap terug.
Als ik dit sommetje uit 2013 overdoe:

€500 voor DWTW
€2,00 voor een m3 gas
50% warmteterugwinrendement (heel pessimistisch)
=terugverdiend als je anders 500 m3 gas had verdouchet.
Met 73 liter gas/5 minuten (meet dit voor jezelf na) is dat 585 uur douchen.
5000 douchebeurten van 7 minuten, voor een gezin van 4 dat dagelijks doucht is dat ca 3 jaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:45
hesselbeertje schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:01:
De Joulia Inline kun je zeer goed schoonmaken, de gehele warmtewisselaar is zicht- en bereikbaar in de goot. Het rendement in procenten heb ik nooit uitgerekend, maar met Tin = 10 halen we Tuit= 22 na 4 minuten douchen.
Goed om dat eens te horen, ik had zelf al bedacht dat de eerste minuten het douchewater behoorlijk koud zal afwateren, vanwege koude/droge lucht in de douche, nog koude douchewanden en vloer. Die eerste minuten zal de temperatuur van het afvoerwater maar heel langzaam stijgen. Pas wanneer dit stabiliseert begin je een goed rendement te krijgen, volgens jouw meting na een minuut of 4?
Zelf ben ik dan al een minuut klaar met douchen (ja ben echt extreme kortdoucher) maar partner en kind tot nu toe niet heel veel langer, kan wel veranderen in de toekomst.
Anyway volgens mij is een WTW heel zinvol bij de langdouchers, maar ligt het rendement wanneer je al kort douchet vrij laag. Daarnaast is de absolute besparing natuurlijk ook lager bij kortdouchers.
Boilervat kunnen verkleinen vind ik overigens wel een heel nobel doel van een WTW, wat juist goed zal werken wanneer je de mogelijkheid wilt hebben om incidenteel eens wat langer te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:32

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Proton_ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:25:
@Accretion perfect is the enemy of good :)
Over douchegoten kan ik niet veel zeggen, maar een zelf geïnstalleerde pijp betaalt zich met €2/m³ rap terug.
Als ik dit sommetje uit 2013 overdoe:

€500 voor DWTW
€2,00 voor een m3 gas
50% warmteterugwinrendement (heel pessimistisch)
=terugverdiend als je anders 500 m3 gas had verdouchet.
Met 73 liter gas/5 minuten (meet dit voor jezelf na) is dat 585 uur douchen.
5000 douchebeurten van 7 minuten, voor een gezin van 4 dat dagelijks doucht is dat ca 3 jaar.
Voor 500€ de gehele zooi geïnstalleerd en onderhouden, lijkt me sterk?

Wellicht betrek ik het teveel op mijn eigen situatie:
- bestaand huis met vloerverwarming/tegels (dan moet je alles openbreken?)
- 2 personen, 1x in de twee dagen douchen
- W/W warmtepomp (gasloos, buffervat)

In theorie zou ik met overproductie van zonnepanelen overdag het buffetvat flink op kunnen stoken en dan kunnen we 's avonds prima douchen.

Maar ja, dat is een heel andere situatie, dus de berekening zal een stuk minder gunstig zijn.

Persoonlijk heb ik d'r al helemaal geen trek in als:
- blijkt dat je lang niet zo veel warmte terugverdient (vanwege te weinig contactoppervlakte)
- blijkt dat dat ding steeds verstopt komt te zitten (vanwege te veel contactoppervlakte)

Die twee problemen zijn elkaars tegenhanger, dus vraag me af of het wat oplevert.

Overigens, het douchewater moet dan het water wat richting de ketel gaat 'voorverwarmen'? Je hebt er niets aan om de 35°C van je douchewater langs de ~30°C uit het putje te laten gaan, want dan koelt het juist af?

Edit: het water dat het putje in gaat verwarmt (via wisselaar) het koud water uit de mengkraan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 22:52
Rzaan schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:44:
Ik zat er ook aan te denken, maar ik vind het grootste probleem dat je de verticale leiding bereikbaar moet houden.
Wil geen luik in mijn woonkamer.
Want daar zit de koof voor deze leiding.
Of je leert er mee leven dat je eens in de paar jaar een plaat moet afsmeren en schilderen?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Accretion lees dat topic nou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

big bang schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:16:
[...]

Of je leert er mee leven dat je eens in de paar jaar een plaat moet afsmeren en schilderen?
Dat is inderdaad een optie.
In een ander topic heb ik gelezen dat er eigenlijk nooit een verstopping of lekkage voor komt.
Tenminste - klop klop klop op hout - tot nu toe dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

De reden voor mij om een WTW te installeren, zou overigens primair zijn om meer warm water door mijn regendouche te krijgen.
Ik had begrepen dat dit met een WTW bereikt zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Of dat zo is, hangt van wat factoren af. Heb je nu een ketel met doorstroombegrenzer en 12mm pijpjes of 400L boiler met 20mm leidingen eraan?
Hoe is de koudwatertoevoer?

Als nu de warmwatertoevoer de beperkende factor is, dan kan een dwtw helpen, want door het voorverwarmen van koud hoeft er minder warm bijgemengd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Proton_ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:57:
Of dat zo is, hangt van wat factoren af. Heb je nu een ketel met doorstroombegrenzer en 12mm pijpjes of 400L boiler met 20mm leidingen eraan?
Hoe is de koudwatertoevoer?

Als nu de warmwatertoevoer de beperkende factor is, dan kan een dwtw helpen, want door het voorverwarmen van koud hoeft er minder warm bijgemengd te worden.
Ik ga compleet verbouwen en er zit sowieso iets mis met de leidingen.
Douche die ik nu heb, levert redelijk wat water.
Het bad dat 2 meter verder staat, is de opbrengst veel minder.

Maar als ik dus de watertoevoer van zowel koud water als van warm water uit mijn (toekomstige) WarmtePompBoiler groter maak, dan zou ik wellicht ook genoeg water kunnen krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ja, uiteindelijk wordt alles aangedreven door de waterleidingdruk en is de leidingweerstand (ook van de thermostaatkraan) beperkend.
Een DWTW kan helpen door minder water door het langere warmwatertraject te laten lopen, maar heeft ook zelf een weerstand.

• Ronald_stage
  • Laatst online: 08-05 17:49

Ronald_stage

wat kan je hier nog zeggen

mkleinman schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:09:
[...]

Ik heb sinds 2010 een douchepijp WTW en daar heb ik al die tijd maar liefst 0x een probleem mee gehad. :)

DoucheWTW is echt de moeite waard.

https://www.familie-kleinman.nl/energie/meten-aan-de-wtw/

https://www.familie-klein...sparing-van-de-douchewtw/

https://www.familie-klein...et-een-douchewtw-nu-echt/
ik las dat je overweging had om te isoleren, dit is niet volgens de voorschriften van de leverancier:

INSTALLATIETIPS & AANDACHTSPUNTEN
Plaats de wisselaar volledig verticaal
De koudwater toevoer dient te worden beveiligd met een EA afsluiter
Gebruik bij systeem A en B een thermostatische douchemengkraan
Douchepijp-wtw mag niet hangen in verwarmde ruimte (>25°C)
Breng geen isolatie aan de buitenzijde van de douchepijp
Breng geen isolatie aan om de waterleidingen van en naar de douche-wtw zodat het water in rust snel afkoelt naar de omgevingstemperatuur.

https://www.technea.nl/pr...ouche-wtw/douchepijp-wtw/

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 11:17
Op aandringen van de vrouw in 2017 geplaatst, en functioneert naar het laat aanzien probleemloos..
Slecht 1 minpunt: de vrouw klaagt nu dat ze niet meer koud kan afdouchen... :-)

Isoleren van de WTW is inderdaad weinig zinvol, en je wil geen leiding creeren waarin je legionella kweekt.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 16:22
teacher schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:41:
[...]

[...]

offtopic:

toon volledige bericht
Misschien toch een nuance, wij hadden na 5 jaar wel een kleine verstopping. Kostte me wel 3 euro om een pak soda te kopen om op te lossen ;) (@Accretion dat is dus minder dan 1 euro per jaar aan 'onderhoud', weet niet wat installateurs aan jou hebben wijsgemaakt wat er nodig is qua onderhoud? - zie ook bijvoorbeeld https://www.milieucentraa...am-warm-water/douche-wtw/)

Volgens mij kan er aan een vertikale douche wtw pijp niet veel meer misgaan dan met een gewone afvoer, in mijn vorige huis zonder DWTW moest ik ook eens in de zoveel tijd een verstoppinkje oplossen.

Financieel is het misschien niet direct erg lonend vanwege de relatief hoge aanschafprijs, maar energetisch is natuurlijk wel enorm gunstig om warmte niet weg te spoelen maar hergebruiken. Ik ben blij dat we hem hebben want ik stap de komende maanden over op gasloos, en een DWTW zorgt ook dat je boiler een stuk efficiënter kan gebruiken (kleiner of lagere temp).

[ Voor 8% gewijzigd door jurjen_g op 21-09-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-03 19:44
remotica schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:04:
Op aandringen van de vrouw in 2017 geplaatst, en functioneert naar het laat aanzien probleemloos..
Slecht 1 minpunt: de vrouw klaagt nu dat ze niet meer koud kan afdouchen... :-)

Isoleren van de WTW is inderdaad weinig zinvol, en je wil geen leiding creeren waarin je legionella kweekt.
Ik ben me ook aan het oriënteren voor een verbouwing van de badkamer en heb een vraag over jouw WTW.
De voorverwarmde koudwaterleiding is dus nu aangesloten op de koudwater kant van de thermostaatkraan. Is dit per se nodig of kan ik deze ook naar de SWW van mijn boiler leiden (of beiden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 10:00

Wuursj

want worst is al bezet

darknessheartz schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:13:
[...]

Ik ben me ook aan het oriënteren voor een verbouwing van de badkamer en heb een vraag over jouw WTW.
De voorverwarmde koudwaterleiding is dus nu aangesloten op de koudwater kant van de thermostaatkraan. Is dit per se nodig of kan ik deze ook naar de SWW van mijn boiler leiden (of beiden)?
De handleiding van mijn DWTW zegt dit daar over:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVpqtBHVpFFS3E3If-qkCXVlhGQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PVDazv1f7ZHzi8XwECt0VfFa.png?f=user_large

Maar het zal ook afhangen van de situatie. Als je SWW boiler temp laag is, (40-45 graden ofzo) zal je weinig/nauwelijks koud water bij mengen en dan heeft (ook) naar ingang boiler meer nut, in tegenstelling tot wat die handlieiding hier boven zegt. Met beide zit je sowieso goed dus dat heb ik maar gedaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 22-05-2023 09:21 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 11:17
@ASW1: Wanneer je meerdere kortdouchers vlak na elkaar laat douchen heb je er ook rendement van.
Bij ons is het 's ochtends altijd spitsuur dus dat zit wel snor (en de dames hebben lang haar wat enige uitspoeltijd nodig heeft, dus dat is bijna nooit heel snel).

Dank je wel @Wuursj voor het zo goed als beantwoorden van de vraag van @darknessheartz.
De 0,75 factor op de koudwateraansluiting van het warmwatertoestel haal je omdat de doorstroming op dat toestel gelijktijdig is met het douchen. Wordt in jouw situatie bij gebruik van de douche meteen de SWW ingeschakeld? Of pas nadat de boiler voor een deel leeg is? Want in het laatste geval is de warmte van het douchewater al voor niets weggestroomd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 10:00

Wuursj

want worst is al bezet

remotica in "DoucheWTW de moeite waard?"
Wordt in jouw situatie bij gebruik van de douche meteen de SWW ingeschakeld? Of pas nadat de boiler voor een deel leeg is? Want in het laatste geval is de warmte van het douchewater al voor niets weggestroomd.
Het maakt niet uit, ook als de boiler uit staat wordt er immers water aangevuld. De boiler raakt niet letterlijk leeg maar het warme water dat naar de douche gaat, wordt vervangen door koud water.
Als dat koude water lauw is gemaakt door een DWTW, zal de boiler minder snel afkoelen. Ook als de boiler uit staat.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
Ik vraag me sowieso af hoe de rendementen in de tabel van @Wuursj berekend zijn. Ik snap dat er leidingverliezen optreden, maar als je alle voorverwarmd water direct naar je thermostaatkraan leidt, hoef je al dat water dus niet meer op te warmen (optie 2 in tabel).

Aangezien over de verschillende combinaties wel een correctiefactor wordt gerekend, heb ik het vermoeden dat ik iets over het hoofd zie.

Stel, men neme een hypothetische douchekop met thermostaatkraan. De douchekop verbruikt 10L/min, en mijn inkomende water van buitenshuis is 8C. Ik douche met 38C, dus moet mijn 10L/min met 30C opgewarmd worden.
Als ik dan het douchewater door de DWTW laat stromen, heb ik (verliezen door temperatuur naar de badkamerlucht) water van 38C wat afgekoeld wordt door water van 8C, wat op zijn beurt in temperatuur wordt verhoogd naar (bijv.) 22C. (Temp. verschil van 14C). Waar dit water van 22C vervolgens naartoe gaat, maakt dan toch niet uit?

De enige reden waarom ik zie dat de correctiefactor toegepast kan worden is voor korte douchebeurten met lange tussenpozen, waardoor het leidingwerk wat verwarmd was, tijd heeft gehad om volledig af te koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wuursj schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:19:
[...]

De handleiding van mijn DWTW zegt dit daar over:
[Afbeelding]

Maar het zal ook afhangen van de situatie. Als je SWW boiler temp laag is, (40-45 graden ofzo) zal je weinig/nauwelijks koud water bij mengen en dan heeft (ook) naar ingang boiler meer nut, in tegenstelling tot wat die handlieiding hier boven zegt. Met beide zit je sowieso goed dus dat heb ik maar gedaan.
Sterker nog, ik douche soms volledig op de warmwater inlaat. De boiler is zo koud dat er helemaal geen koudwater naar de kraan gaat. Je gaat hiermee dus in principe ook de douchetijd niet kunnen verlengen.

Let erop dat een DWTW wel zorgt voor een slechtere COP van een warmtepompboiler :+ (voor diegene die het niet begrijpen: Slechtere COP omdat het inkomende water minder koud is, maar wel minder energieverbruik omdat het water warmer is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

darknessheartz schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:47:
Ik vraag me sowieso af hoe de rendementen in de tabel van @Wuursj berekend zijn. Ik snap dat er leidingverliezen optreden, maar als je alle voorverwarmd water direct naar je thermostaatkraan leidt, hoef je al dat water dus niet meer op te warmen (optie 2 in tabel).

Aangezien over de verschillende combinaties wel een correctiefactor wordt gerekend, heb ik het vermoeden dat ik iets over het hoofd zie.

Stel, men neme een hypothetische douchekop met thermostaatkraan. De douchekop verbruikt 10L/min, en mijn inkomende water van buitenshuis is 8C. Ik douche met 38C, dus moet mijn 10L/min met 30C opgewarmd worden.
Als ik dan het douchewater door de DWTW laat stromen, heb ik (verliezen door temperatuur naar de badkamerlucht) water van 38C wat afgekoeld wordt door water van 8C, wat op zijn beurt in temperatuur wordt verhoogd naar (bijv.) 22C. (Temp. verschil van 14C). Waar dit water van 22C vervolgens naartoe gaat, maakt dan toch niet uit?

De enige reden waarom ik zie dat de correctiefactor toegepast kan worden is voor korte douchebeurten met lange tussenpozen, waardoor het leidingwerk wat verwarmd was, tijd heeft gehad om volledig af te koelen.
Debiet door het putje = debiet "koud" + debiet "warm".
Warmtecapaciteit (in kJ/kgK) is aan beide zijden van de WTW gelijk, want beide is water.
Om zoveel mogelijk warmte over te dragen is dus gelijk debiet nodig, dus warm+koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:17

bjp

Proton_ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:22:
[...]

Debiet door het putje = debiet "koud" + debiet "warm".
Warmtecapaciteit (in kJ/kgK) is aan beide zijden van de WTW gelijk, want beide is water.
Om zoveel mogelijk warmte over te dragen is dus gelijk debiet nodig, dus warm+koud.
idd door naar zowel de boiler als de koud-tap aan te sluiten win je in rendement.

In het begint meng je weinig koud water. Dus vooral warm water (van de boiler) naar het putje. Het water in de dWTW warmt op, maar stroomt niet snel naar de douchekraan.

Sluit je de dWTW ook aan de boiler (koude aanvoer), dan stroom dat dWTW verwarmt water richting boiler in het begin, waardoor er terug 'koud' water te verwarmen valt door de dWTW.

Het rendement is dus optimaal wanneer er evenveel water in beide kanten van de dWTW loopt (zowel in het begin als later tijdens het douchen).

Rendementen hangen ook af van 'hoeveel' meters buizen er nog overal tussen zitten.

Straks opmeten hoe hoog mijn kelder is :) ben beginnen kijken voor dWTW. Vrij ideale situatie, de WP (met niet al te grote boiler) staat letterlijk in de kelder onder de douche. Huidige afvoer is bijna verticaal. Ik ga wel de afvoer van de wasbak/wasmachine in de huidige buis moeten behouden, en in parallel de dWTW installeren, dan helemaal onderaan terug samen afvoeren.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Bonus vraag: is er gevaar voor de douche-WTW als je af-en-toe toch wat ontstopper moet erin gieten? Kan kopper tegen stevige producten?

heel af en toe hebben we een verstopping met huidig systeem zonder dWTW (huisgenoot met lange haren).

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessheartz
bjp schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:52:
Bonus vraag: is er gevaar voor de douche-WTW als je af-en-toe toch wat ontstopper moet erin gieten? Kan kopper tegen stevige producten?
Wanneer je een verticale neemt, denk ik niet dat de verstopping in de WTW zelf zal gaan zitten. Ook zal het niet bevorderlijk zijn om chemicaliën (lees ontstopper (meestal een loog)) langs het koper te laten vloeien.

Investeren in een mechanische verwijderingsmethode lijkt dan beter op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-05 11:40
Oud topic maar schopje.

Ik ga binnenkort ook de douche renoveren en zo'n DWTW staat op het verlanglijstje.

Maar ik wil eigenlijk geen tegelvloer maar een douche tegel of douche bak. Iets uit 1 stuk zonder voegen met geintegreerde afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:45
En ik 'schop' jou hier even heen: Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)? :+

Een vloer uit één stuk? test de douche putje/ riolering zeer grondig voor dat de vloer wordt aangebracht, het zal niet de eerste keer zijn dat er na een tijdje het plafond beneden vochtig wordt...

[ Voor 46% gewijzigd door natural colour op 30-12-2023 20:50 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Guido7619 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:34:
Oud topic maar schopje.

Ik ga binnenkort ook de douche renoveren en zo'n DWTW staat op het verlanglijstje.

Maar ik wil eigenlijk geen tegelvloer maar een douche tegel of douche bak. Iets uit 1 stuk zonder voegen met geintegreerde afvoer.
de dWTW heeft weinig te maken met de afwerking.

Bij mij is dat een verticale buis, het verdiep onder de douche. Ik heb dus een klassieke douchebak boven (1m x 1m tegel, met iets van rand door de deur).

[ Voor 4% gewijzigd door bjp op 31-12-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-05 11:40
bjp schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:53:
[...]

de dWTW heeft weinig te maken met de afwerking.

Bij mij is dat een verticale buis, het verdiep onder de douche. Ik heb dus een klassieke douchebak boven (1m x 1m tegel, met iets van rand door de deur).
ja, vergeten erbij te melden dat het een horizontale moet zijn. Dus WTW direct verwerkt in de douche afvoer.

Maar bedacht later dat het ook goed toepasbaar is in een gietvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:50
Krijg ook een Douche-WTW in mijn nieuwbouw woning, wil even controleren of ze het wel goed gaan installeren. Namelijk hier zijn 3 mogelijkheden:
Afbeeldingslocatie: https://www.technea.nl/wp-content/uploads/2021/08/Aansluitschemas_douchepijp_wtws.png

Echter zie ik een probleem bij B betreffende een Boiler met een lagere temperatuur dan bij een reguliere Gas CV. Klopt dit?

Moet je met een warmtepomp altijd gaan voor A? Want met C krijg je ook weer problemen dat de Boiler al vol zit en als je gaat douchen dat de stroming naar de boiler niet tegelijk is met dat jij aan het douchen bent omdat er dan wel koud water bij komt...

Moet je met een warmtepomp dan altijd voor A gaan? Denk uit kostenbesparing dat ze denk ik eerder voor B gaan...

[ Voor 4% gewijzigd door Immutable op 02-01-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-05 18:46
Immutable schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:58:
Krijg ook een Douche-WTW in mijn nieuwbouw woning, wil even controleren of ze het wel goed gaan installeren. Namelijk hier zijn 3 mogelijkheden:
[Afbeelding]

Echter zie ik een probleem bij B betreffende een Boiler met een lagere temperatuur dan bij een reguliere Gas CV. Klopt dit?

Moet je met een warmtepomp altijd gaan voor A? Want met C krijg je ook weer problemen dat de Boiler al vol zit en als je gaat douchen dat de stroming naar de boiler niet tegelijk is met dat jij aan het douchen bent omdat er dan wel koud water bij komt...

Moet je met een warmtepomp dan altijd voor A gaan? Denk uit kostenbesparing dat ze denk ik eerder voor B gaan...
Optie A is de meest efficiente, ongeacht of je nu een CV ketel hebt of boiler.

Als jij de douche aanzet loopt er water uit de boiler, dat wordt aangevuld, kan je beter aanvullen met water van 23 graden dan van 13 graden. Dat de warmtepomp het water niet opstookt tot 65 graden doet er niet toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

het best is A (beter rendement).

In mijn geval was A perfect te doen zonder significante meerkost (enkel wat fittingen).

Het is niet van belang of je een WP of een gas/stookolie-ketel of zelf pelletketel hebt :D Of andere opties.

[ Voor 31% gewijzigd door bjp op 02-01-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.